in bermen en grasstroken Minimabeleid 2002 voor mensen zonder bijstandsuitkering HEILOO mÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^ UITKIJKPOST -10 APRIL 2002 is^'ïi ■M 1HHP ^HT£ Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. Voor de bestuurders van de maaüna- chines van de afdeling Beheer Openbare Ruimte is het maaiseizoen weer gestart. Om de raaaiwerkzaam- heden goed en snel uit te kunnen voeren gaat de afdeling B.O.R. alle tij delijke (door de gemeente zelf) geplaatste obstakels op korte termijn verwijderen. Wij vragen om alle door u zelf geplaatste obstakels uit de bennen en grasstroken eveneens te verwij- Vaak zijn het ook in de berm gepar keerde auto's die het werk van de bestuurders van de maaimachines bemoeilijken. Wij vragen uw voor de situatie en verzoeken u obsta kels uit de bermen en grasstroken te verwijderen en uw auto niet meer in de berm te parkeren, zodat overal in het dorp dezelfde kwaliteit geboden kan worikm Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Bake of de heer G. Bak, beiden opzichter van Beheer Openbare Ruimte, telefoon nummer (072 -) 535 68 68. In 2002 kunnen weer aanvragen worden ingediend voor een bijdrage in het kader van het gemeentelijk Minimabeleid. U heeft hierover enkele weken gelëden kunnen lezen op deze Informatiepagina. Het Minimabeleid bevat een totaalpakket aan voor zieningen voor inwoners van Heiloo, die zelfstandig wonen in een huurwoning en die een inkomen hebben op- of rond het minimumniveau. Het Minimabeleid bestaat uit drie soorten voorzieningen: gemeentelijke voorzieningen, bijzondere bijstand en vergoeding voor woonlasten. Een onder deel daarvan is bijzondere bijstand in de vorm van een bijdrage voor aanschaf of vervanging van duurzame gebruiksgoe deren. Mensen die geen bijstandsuitkering ontvangen, maar vorig jaar wel een bijdrage in het kader van het Minimabeleid hebben ont vangen, moeten een IB-60 formulier inleveren over 2001 als zij de bijdrage voor duurzame gebruiksgoederen aan vragen. Als voor het eerst een aanvraag Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit sta dium is nog niet bekend of aan de verzoeken meegewerkt kan worden. Eventuele bouw vergunningen en voornemens om vrijstelling te verlenen, worden te zijner tijd gepubli ceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Bergeonstraat 8 - oprichten berging Boekenstein 106 - vergroten garage Boekenstein 107 - vergroten woning en garage De Kuilenaar 51 - vergroten woning Nieuw bouwplan (vrijstelling bestemmingsplanvoorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid voor het vergroten van de woning op het perceel Zevenhuizerlaan 15. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende stukken liggen vanaf donderdag 11 april 2002 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieks- balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 47. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmings plan schriftelijk zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Provinciaal Restauratie Uitvoerings Programma Burgemeester en wethouders van Heiloo maken hierbij bekend dat vanaf vandaag tot 14 mei 2002 het door de Provincie opgestelde Provinciaal Restauratie Uitvoerings Pro gramma (PRUP) ter inzage ligt. In dit PRUP staan de rijksmonumenten vermeld die zijn geselecteerd voor een subsidie uit het rijks budget. Belangstellenden kunnen tot genoemde datum hun zienswijze over dit PRUP kenbaar maken aan de Provincie Noord-Holland, afdeling ZWC, Bureau Monumenten en Archeologie, Postbus 3007,2001 DA Haarlem, ter attentie van de heer G. Dammers. U kunt het PRUP iedere werkdag tussen 8.00 uur en 12.30 uur inzien bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Iedere maandagavond is de Publieksbalie ook geopend tussen 18.00 en 20.00 uur. Meer informatie Voor meer informatie kunt u zich wenden tot mevrouw A. van Breugel van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 55 (donderdag en vrijdag). Plaatsen tijdelijke woon-unit (art. 17 Wet R.O.) Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een instandhou dingstermijn van maximaal 2 jaar vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan "Landelijk Gebied" in verband met het voornemen een bouwvergunning te verlenen voor het plaatsen van een tijdelijke noodhuisvesting (woon-unit) op het perceel Westerweg 51b in verband met de voorgenomen restauratie/renovatie van de knechtwoning bij het boerderij complex. Ter inzage Het plan ligt met de daarbij behorende stukken vanaf 11 april 2002 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 47. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoorschriften, schriftelijk gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouw voornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend en meldingen positief bevonden. Belieslaan/Het Maalwater - bouw van 11 appartementen met parkeerkelder en het aanbrengen van een inrit Kleijne Olven 14 - vergroten woning (dakopbouw) Hoogeweg 9b - vergroten woning Kennemerstraatweg 198 - vergroten woning Kerkelaan 13 - plaatsen berging Westerweg 226 - plaatsen lichtreclame en vlaggenmasten Obriglaan 52 - veranderen woning (plaatsen veranda en wijziging achtergevel) De Kistemaker 2 - vergroten woning De Driestal 1 - veranderen en verhogen bestaande uitbreiding Van Merlenlaan 5 - vergroten woning Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen na telefonische afspraak met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer F.H. Goedhart, telefoonnummer (072 -) 535 67 37 of met de heer J.M. Schoorl, telefoonnummer (072 -) 535 67 38 van de afdeling VROM. Procedure Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze pubhcatie een gemo tiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar mdakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de pre sident van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Nadere informatie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij bovenstaande telefoonnummers van de afdeling VROM. Actie Bouwasbest voor (ex)agrarische gebouwen De Actie Bouwasbest is op initiatief van de Westfriese Land- en Tuinbouwbouw Organi satie (WLTO) en het Samenwerkingsverband Uitvoering Milieutaken (SUM) georganiseerd in West-Friesland. Door de Stichting Asbest verwijdering met medewerking van de gemeenten wordt dit uitgebreid naar de rest van Noord-Holland. Deze actie, waarin asbest- daken op agrarische bedrijfsgebouwen vervangen worden door asbestvrij materiaal, is ook toegankelijk voor particulieren en bedrijven die in het bezit zijn van soortgelijke daken. Samenwerking WLTO en gemeenten In 1998 hebben WLTO en een meerderheid van gemeenten besloten samen het asbest- probleem in de agrarische sector aan te pakken. Uit landelijk onderzoek was gebleken, dat van het nog aanwezig asbest het overgrote deel zich op agrarische bedrijfs gebouwen bevindt. Diverse asbestbranden in Westfriesland zorgden voor een confrontatie met de economische, gezondheids- en milieu problemen, asbestprobleem rigoureus aan te pakken. Asbestactie in 2 fasen De eerste fase van de actie bestond uit het opruimen van los asbest op agrarische erven in Noord-Holland. Ruim 1500 bedrijven leverden circa 1350 ton asbest in. Het nadenken over de risicos bracht ook de roep om vervanging van de daken met zich mee. Voor deze tweede fase van de asbestactie wordt nu een kant-en-klare aanpak geboden, die uitgaat van prijsvoordeel door een gecoördineerde aanpak. Met asbestverwijderingsbedrijven en dakdek kers zijn scherpe contracten afgesloten en de gemeenten hebben een collectieve sloopver gunning afgegeven (zie onderstaand artikel). Deze aanpak is uitgetest op 17 agrarische bedrijven en nu geschikt voor opsehaling. Dat betekent, dat behalve de rest van agrarisch Noord-Holland ook niet-agrariërs kunnen - minimabeleid wordt gedaan, moet het minimum inkomen over drie opeenvol gende jaren worden aangetoond door middel van IB-60 formulieren over de voorgaande kalenderjaren. Dit is een for mulier om aan te tonen dat zij gedurende drie jaren een minimumin komen hebben gehad. Dit heeft u kunnen lezen in de vorige publicatie. Belastingdienst levert IB-60 formulieren later aan De belastingdienst kan dit formulier echter pas leveren rond eind mei of begin juni. Mocht u een aanvraag willen profiteren van de gelegenheid om tegen een sterk gereduceerde prijs van hun asbestdaken af te komen. Particulieren Particulieren mogen tot 35 m2 asbest dak platen zelf verwijderen (bijvoorbeeld op bergingen en carports). Zij zijn wel verplicht dit te melden bij afdeling Bouw- en woning toezicht van de gemeente. Van de gemeente ontvangen zij dan een handleiding hoe het asbestmateriaal zonder gevaar voor gezond heid en omgeving kan worden verwijderd en afgevoerd. De particulieren waar de actie zich op richt zijn eigenaren van voormalige boer derijen, waarbij nog met asbest afgedekte schuren aanwezig zijn. Bedrijven Ook niet-agrarische bedrijfsgebouwen hebben vaak daken van asbesthoudende golf platen. De aanpak bij deze bedrijven is vaak wat ingewikkelder dan bij agrarische bedrijven. De ruimte onder het te verwijderen asbestdak moet namelijk zoveel mogelijk ont ruimd worden en vanaf de start van de verwijdering, de daarop volgende vrijgaveme- ting en aanbrengen van het nieuwe dak mag er niet gewerkt worden in verband met besmettingsgevaar. Dit hele proces kan enkele dagen duren. Alleen asbestcement golfplaten De actie beperkt zich uitdrukkelijk tot dakbe dekking (meestal golfplaten) van asbestcement. Het verwijderen van asbest binnenin gebouwen vraagt een geheel andere aanpak en is gebonden aan andere regelge ving. Bovendien zijn de situaties binnen vaak zo verschillend, dat daarvoor geen eenduidige aanpak te formuleren is. Wanneer u toch ook binnenshuis asbest wilt verwijderen, kan de asbestverwij deraar daarvoor een aparte offerte maken. Kosten In de actie worden twee tarieven gehanteerd: één voor (voormalige) leden van de WLTO en één voor niet-WLTO-leden. De tarieven worden vermeld in de prijslijst (zie onder Informatie). Een inventarisatie van het asbest is bij de prijs inbegrepen als daarna ook daad werkelijk de opdracht tot verwijdering wordt gegeven. Anders wordt €140 in rekening gebracht. Informatie (indien vergunning is verleend aan de Stichting Asbestverwijdering) Uitgebreide informatie vindt u in de actiebro chure die in elk gemeentehuis beschikbaar is. Bij de brochure zijn een prijslijst en een aan meldingsformulier te verkrijgen. Wanneer de brochure niet al uw vragen beantwoordt, kunt u terecht bij de WLTO-infolijn: Verleende sloopvergunningen indienen voor de bijdrage voor duur zame gebruiksgoederen, dan verzoeken wij u te wachten met het inleveren van de aanvraag, totdat deze compleet aan geleverd kan worden met het IB-60 formulier. Immers uw aanvraag kan toch pas in behandeling worden genomen als dat formulier erbij zit. Bovendien is er geen haast bij, want het indienen van de aanvraag kan nog tot december 2002. Meer informatie Voor vragen of meer informatie over het minimabeleid in het algemeen of over de aanvraag bijdrage duurzame gebruiksgoederen in het bijzonder, kunt u contact opnemen met de afdeling Wel zijn, telefoonnummer (072 -) 535 67 12. Door het college van burgemeester en wet houders is een collectieve sloopvergunning verleend aan Stichting Asbestverwijdering West Nederland voor het vervangen van asbesthoudende daken bij bedrijven, voor de duur van drie jaar. Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (30 ct./0,14 euro|min) Ter inzage Deze sloopvergunningen liggen na telefoni sche afspraak met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Opening stijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak, tele foonnummer (072 -) 535 67 37 of 535 67 38. Indienen van bezwaar Zie voor de procedure voor het eventueel indienen van bezwaren de tekst bij het artikel "verleende bouwvergunningen/meldingen" op deze informatiepagina. Wet voorkeursrecht gemeenten Burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo maken ter voldoening aan het bepaaldè in de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend dat zij op grond van het bepaalde in artikel 6 van de Wvg op 5 april 2002 hebben besloten de gemeenteraad voor te stellen om percelen grond aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10- 24,26 en 27 van de Wvg van toepassing zijn; De betreffende percelen zijn gelegen in het gebied, vallend in de "Zandzoom", welk gebied globaal begrensd wordt door de Zevenhuizerlaan en de Vennewatersweg in het noorden, de Oosterzijweg in het oosten, de gemeentegrens met Limmen in het zuiden en de sloot kadastraal bekend gemeente Heiloo, sectie H, nummer 10 in het westen. Het voorstel van burgemeester en wethou ders treedt in werking één dag na de datum van pubhcatie in de Staatscourant. Het voor stel houdt in dat de eigenaren en zakelijk gerechtigden van de aangewezen percelen, wanneer deze de percelen respectievelijk erop gevestigde beperkte zakelijke rechten wensen te vervreemden, deze eerst aan de gemeente Heiloo te koop dienen aan te bieden. De aanwijzing loopt vooruit op de totstand koming van een ontwerp-structuurplan en geldt voor de duur van vijf maanden en ver valt wanneer zij niet binnen deze termijn door de gemeenteraad is bekrachtigd. Ter inzage Het besluit van burgemeester en wethouders, de bijbehorende kadastrale kaart met daarop de aangewezen percelen en overige stukken Lees verder op pagina 6 Belangrijke nummers •HTTxT.: .;:T'>:SëST?g;: :'Y YY-: Y YY:Y: :Y:Y:Y::-:Y:Y:;>:::Y:":

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2002 | | pagina 4