1
Behandeling Najaarsnota en Meerjarenbeleidsplan in de raad
NCPN
Eerste termijn schriftelijk: korte samenvatting standpunten fracties
Algemene beschouwingen in de raad van 5 november
UITKIJKPOST -16 OKTOBER 2002 - PAGINA 6
A UCII r>r»
O HEilOO
1MBBWWM1
Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl
In de najaarsnota en het meerjarenbeleids
plan geeft het college een beeld van de
financiële positie voor 2003 en volgende
jaren. De gemeenteraad stelt de najaarsnota
en het meerjarenbeleidsplan vast in de
raadsvergadering van 5 november a.s. Bij de
behandeling van deze nota worden ook de
algemene beschouwingen gehouden.
De eerste ronde vindt schriftelijk plaats. Dat
wil zeggen dat de fracties hun standpunt en
vragen aan het college schriftelijk indienen
en schriftelijk reactie krijgen van het col
lege. De tweede ronde vindt mondeling
plaats tijdens de raadsvergadering van
dinsdag 5 november a.s. De fracties krijgen
dan nog de gelegenheid om nog vragen te
stellen, verduidelijking te vragen en/of hun
standpunten duidelijk te maken. Het college
zal dan de laatste vragen beantwoorden en
het collegestandpunt verduidelijken. Vervol
gens wordt overgegaan tot het vaststellen
van het meerjarenbeleidsplan en de najaars
nota. In diezelfde vergadering wordt ook de
begroting 2003 vervolgens vastgesteld. De
vergadering is openbaar en begint om
15.30 uur tot 17.00 uur en van 19.00 uur tot
22.00 uur. U bent van harte welkom deze
vergadering bij te wonen.
Collegevoorstel
Vorige week heeft u in het kort de voorstellen
van het college van burgemeester en wethou
ders kunnen lezen op deze Informatiepagina.
In het kort kwamen deze voorstellen op het
volgende neer. Het college streeft naar hand
having van het huidige voorzieningenniveau.
Om het begrotingstekort terug te dringen,
ruimte te scheppen voor nieuw beleid, maar
ook als gevolg van de noodzaak om bud
getten behorend bij bestaand beleid aan te
passen, stelt het college ombuigingen voor.
Het college wil de komende vier jaar in totaal
een bedrag van tussen de 400.000 tot
600.000 ombuigen deels gericht op speci
fieke taken en deels en algemene ombuiging.
Het gaat hierbij onder meer om het neer
waarts bijstellen van uitgaven gericht op
groenvoorzieningen door het maken van bij
voorbeeld keuzes in de mate en frequentie
van onderhoud. Dit geldt ook voor onderhoud
van wegen. Daarnaast wil het college een dis
cussie voeren met de gemeenteraad over de
vraag of en in welke mate de onroerende
zaakbelasting structureel verhoogd moet
worden.
Nieuw beleid en extra uitgaven voortzetten
bestaand beleid
In totaal rekent het college in 2003
187.800 in voor nieuw beleid en in 2006 is
dat bedrag rond de 160.000. Nieuw beleid
krijgt onder andere vorm in het aanstellen
van een derde politiesurveillant, het verhogen
van de subsidie voor de Muziekschool door de
toename van het aantal jeugdige inwoners,
het reserveren van geld voor het uitbreiden
van schoolgebouwen, het beschikbaar stellen
van geld voor het verwijderen van hinderlijke
drempels en een financiële bijdrage voor het
project buurtbus.
Het college rekent 332.655 extra in voor
het voortzetten van bestaand beleid in 2003
oplopend tot 688.000 in 2006. Het gaat
hierbij onder meer om extra uitgaven die
voortvloeien uit vervanging openbare verlich
ting, de CAO-afspraken in het kader van het
gemeentelijk subsidiebeleid, het planmatig
onderhoud van de gemeentelijke gebouwen,
de kosten van het duale systeem, de recon
structie van iepenlanen, en het verbeteren
van de veiligheid van speelvoorzieningen. De
komende jaren wil het college zich richten op
een goede uitvoering van alle plannen zoals
deze onder meer in de Voorjaarsnota van
2001 en in het collegeakkoord zijn afge
sproken.
Meevaller uitkering gemeentefonds
Na het opstellen van de Najaarsnota zoals
deze er nu ligt, is tot grote verrassing van het
college in 2003 sprake van en hogere uitke
ring uit het gemeentefonds van maar liefst
445.000. Dit betekent dat de geschetste
meerjarenperspectief in positieve zin bijge
steld moet worden. Waar voor 2006 nog
werd uitgegaan van een tekort van 729.000
loopt dit terug tot 284.000. Het college laat
het aan de beoordeling van de raad over of zij
in dit licht het al dan niet wenselijk vindt om
voor de komende jaren de ozb nog als instru
ment te hanteren om op termijn langs die
weg tot een sluitende begroting te komen.
Een samenvatting van de reacties
(algemene beschouwingen) in de eerste
termijn van de fracties van Heiloo 2000, WD,
CDA, PvdA, Groenlinks en NCPN op de voor
stellen van het college zoals deze in de eerste
termijn schriftelijk worden afgehandeld,
volgt hieronder.
In haar algemene beschouwingen vraagt
Heiloo 2000 aandacht voor het volgende.
Op basis van de gemeenteraadsverkie
zingen van maart 2002 werd een coalitie
gevormd door HEILOO-2000, de WD en de
PvdA. Op grond van het na de verkiezingen
opgestelde collegeakkoord heeft het college
een begin gemaakt met de uitwerking van
de gestelde doelen. Een niet eenvoudig pro
bleem wordt hierbij gevormd door de in
voorgaande jaren hoog opgelopen jaarlijkse
tekorten op de begroting. Dit college ziet
zich voor de taak gesteld om deze tekorten
in 10 jaar tijd door een pakket van maatre
gelen terug te brengen tot een sluitende
begroting. Door de rente van een deel van
de gelukkig ruime reserve wordt jaarlijks
700.000 aan de gemeentelijke inkomsten
toegevoegd, waardoor noodzakelijke
bezuinigingen met zo weinig mogelijk
ongewenste effecten en zo geleidelijk
mogelijk kunnen worden nagestreefd.
HEILOO-2000 is van mening, dat het voor
zieningenniveau op het huidige peil moet
worden gehouden. Ombuigingsmogelijk
heden zullen moeten worden gevonden in
beïnvloedbare producten door opvoering
van efficiency en extra aandacht voor uit
gaven, die niet beslist noodzakelijk zijn.
Eén van de voorgestelde bezuinigingen is
het voorstel om individuele vervoersvoor
ziening voor gehandicapten te laten
vervallen, omdat ervan wordt uitgegaan
dat voldoende van het collectieve vervoers
systeem gebruik kan worden gemaakt.
HEILOO-2000 vraagt dringend aandacht
voor diegenen, voor wie het collectieve ver
voerssysteem niet geschikt is en dringt aan
op het opstellen van criteria, waaraan
iemand moet voldoen om voor een indivi
duele vervoersvoorziening in aanmerking
te komen.
Bij het voorstel om door beperking van de
openingsuren op zwembad Het Baafje te
bezuinigen plaatsen wij vraagtekens.
HEILOO-2000 vraagt verder aandacht voor
de volgende niet in de Najaarsnota ver
melde onderwerpen:
maatregelen tegen fietsendiefstal etc.
bij het station;
spoedige inventarisatie van
(geluids)overlast veroorzakende
verkeersdrempels;
onderzoek naar mogelijkheid voor een
rotonde op de kruising
Stationsweg/Kennemerstraatweg;
onderzoek naar bespreekbaarheid van
verdiepte of ondergrondse spoorbaan
om te voorkomen, dat te dichtbij pro
jecten worden gerealiseerd, die later in
de weg staan;
beheerder welzijnsvoorzieningen;
normaal gebruik van gebouw Trefpunt;
fonds voor sociale woningbouw.
bestuur van hun dorp. Veiligheid en leef
baarheid van de woonomgeving staan
centraal. De Heilooërs willen graag wonen,
schoolgaan, werken en samenleven in een
herkenbaar en veilig Heiloo. Daarom ook is
de WD Heiloo zo blij met de duidelijke
boodschap, die spreekt uit de Najaarsnota
2002:
Meer inzet voor veiligheid
Meer inzet voor een fijne
woonomgeving
Meer inzet voor het samenleven
Mét de Najaarsnota geeft het college de
vertaling van het collegeakkoord. Toch is
er een aantal zaken, waar de WD Heiloo
vragen over heeft aan het college, kantteke
ningen bij wil plaatsen of het debat over
wil aangaan met de overige raadsfracties.
Op zich gaat het financieel goed met
Heiloo. De bankrekening is goed gevuld, zo
te zeggen. Toch moet er gezocht worden
naar een balans tussen inkomsten en uit
gaven op jaarbasis. Daar zijn ombuigingen
voor nodig. Dit kan volgens de WD Heiloo
zonder negatieve effecten voor het voorzie
ningenniveau. Het verbaast dan ook dat het
college komt met een bezuinigingsvoorstel
voor zwembad Het Baafje, terwijl in het
collegeakkoord juist was afgesproken om
te zoeken naar mogelijkheden om het sei
zoen te verlengen.
De WD Heiloo kan zich vinden in de
beperkte verhoging van de Onroerend
Zaakbelastingtarieven, zoals die nu con
creet worden voorgesteld. Maar de WD
Heiloo is niet tevreden met de uitleg over
de grote hoeveelheid toegekende bezwaar
schriften tegen de hertaxatie. De WD
Heiloo is absoluut tegen stevige verho
gingen van de ozb, net voor het afschaffen
van deze belasting in 2005.
Werken voor resultaat:
Wat de WD Heiloo graag zou zien, is een
concreet overzicht van meetbare doelstel
lingen, waarop het optreden van het
college tussentijds en na 4 jaar beoordeeld
mag worden.
De WD Heiloo vraagt hierbij aandacht voor
de veiligheid van de stationsomgeving.
Drugs zijn veel te prominent aanwezig in
het hart van Heiloo. Te veel mensen voelen
zich rond het station niet meer plezierig, er
worden te veel fietsen gestolen of gesloopt,
er wordt te veel gedeald. Daar moet dus
wat aan gedaan worden.
In haar algemene beschouwingen vraagt
de fractie van de WD aandacht voor het
volgende.
Met de verkiezingen van dit jaar hebben de
inwoners van Heiloo duidelijk gemaakt
waar zij graag aandacht voor zien in het
In haar algemene beschouwingen vraagt
de fractie van het CDA aandacht voor het
volgende.
De CD A-fractie is ernstig teleurgesteld over
de inhoud van de door het H2000/WD/
PvdA-college gepresenteerde najaarsnota.
Wij koesterden nog de hoop dat het col
lege, na het vage collegeakkoord van
afgelopen voorjaar, zou komen met een
gedegen en samenhangende beleidsvisie
op de toekomst van ons dorp Heiloo. Echter
van de daarin opgenomen verkiezings
beloften komt maar weinig terecht.
Wij waren daar indertijd al bang voor
omdat de financiële onderbouwing een
gatenkaas was. Die financiële gatenkaas
blijkt in de najaarsnota nog niet vervangen
te zijn door een solide financieel plaatje. Je
zou kunnen zeggen dat het nog erger is
geworden. Door een gegoochel met cijfers
en het inzetten van fictieve rente-inkom
sten van de reserves gaat het college naar
onze mening nu uit van de stelling "na ons
de zondvloed"! Onze opvolgers worden
opgezadeld met een geblokkeerde reserve,
want de rente daarvan kan niet meer
worden gemist om de begroting sluitend te
krijgen. Geld voor grote projecten in de toe
komst, zoals woningbouw, scholenbouw,
etc., hebben we dan niet meer. Zelfs het in
de vorige periode gespaarde bedrag voor
de financiële ondersteuning van minder
draagkrachtige woningzoekenden is
grotendeels in rook opgegaan.
Toch beloofde het collegeakkoord meer
sociale woningbouw. Daarvan is niets
terug te vinden in de najaarsnota.
Het CDA eist duidelijkheid op dit punt.
Belangrijke punten voor de Heilooër
bevolking als veiligheid, onderwijs, milieu,
communicatie, worden slechts als kantte
keningen bij de rekensommetjes genoemd.
Samenhangend beleid is ver te zoeken.
Treffend is dat men bij de scholenbouw in
de toekomstige Zandzoom uitgaat van
noodlokalen!
Het college wil de raad nu een beleids
document laten vaststellen dat nauwelijks
beleid bevat. Doelstellingen, meetbare
effecten en prestaties ontbreken. Een ver
antwoording over de keuze van producten,
waaraan wel en waaraan geen geld wordt
toegekend, hebben we niet aangetroffen.
De CD A-fractie heeft daarom in de beschou
wingen over de najaarsnota het college
uitgedaagd aan de raad van Heiloo, dus ook
aan u, burgers van Heiloo, uit te leggen
waarom belangrijke punten uit het college
akkoord niet zullen worden uitgevoerd.
Zoals de nota er nu uitziet komt de inhoud
overeen met het omslag: zwevende losse
beleidsuitspraken als vallende herfstbla
deren
In haar algemene beschouwingen vraagt
de fractie van de PvdA aandacht voor het
volgende.
Lokaal is er zwaar weer op komst als deze
regering de tijd krijgt om zijn snode
plannen tot uitvoering te brengen.
Een greep uit alle regeringsverslechte
ringen die voor Heiloo gevolgen kunnen
hebben:
bezuiniging op gesubsidieerde arbeid;
bezuiniging op het regionale vervoer;
uitblijven van investeringen in het
lokaal onderwijs- en zorgbeleid;
uitblijven van investeringen in veilig
heid, rampenbestrijding en de
spoorinfrastructuur;
in 2005 wordt de ozb afgeschaft die
macro budgettair neutraal word
gecompenseerd.
Beoordelingscriteria Najaarsnota 2002
en begroting 2003
Een sluitende gemeentebegroting, hand
having voorzieningenniveau, verbetering
dienstverlening, communicatie en
vergroting betrokkenheid burgers bij het
gemeentelijk beleid. Werken aan oplossing
woningtekort in de sociale huursector.
Hierop beoordelen wij de najaarsnota 2002
en begroting 2003. De volledige tekst van
de algemene beschouwingen kunt u
opvragen bij de fractieleden. Adressen
vindt u in de gemeente gids en op de
website van de gemeente Heiloo.
Gemeentefinanciën, Sluitende begroting,
Heffingen
De fractie is aangenaam verrast door de
hogere bijdrage uit het gemeentefonds een
sluitende begroting komt hierdoor binnen
bereik. De fractie stelt voor om het ziekte
verzuim terug te brengen naar 5% dit
levert een besparing op van 398.764 op
jaar basis (ziekteverzuim 2001 7,6% en
eerste halfjaar 2002 9,58%). In 2006 levert
dit op basis van de huidige inzichten zelfs
een overschot van 114.764 op.
Handhaving van het voorzieningenniveau,
verbetering van dienstverlening en com
municatie en de inflatie maken een
verhogingen van de lokale heffingen nodig.
Daarnaast is de regering veroorzaker van
de noodzaak tot verhoging van de lokale
heffingen. Het kabinet heeft het plan om de
ozb in 2005 af te schaffen. Landelijk gezien
moet deze operatie budgetneutraal ver
lopen. De kans is groot dat onze gemeente
die een gematigd beleid ozb heeft gevoerd
hiervan financieel nadeel ondervindt.
Al deze ontwikkelingen zijn voor de Partij
van de Arbeid aanleiding om onder de
voorwaarden van een extra raadsdebat
positief te staan tegenover de voorgestelde
verhogingen. Dit extra raadsdebat dient
plaats te vinden nadat de regering in
januari zijn plannen aan de Tweede Kamer
bekend heeft gemaakt.
Wat wil de Partij van de Arbeid verder
Het voorstel tot extra bezuiniging op de
vervoersvoorzieningen voor gehandicapten
en ouderen worden in zijn huidige vorm
door de fractie afgewezen.
Breedte Sport
De fractie steunt het verzoek van de sport
verenigingen om een plan te maken ter
bevordering van de sportdeelname. De
financiering vindt plaats door: 50% sub
sidie VWS, gemeente en een bijdrage van
de sportverenigingen.
Huisvesting
Het woningtekort in Heiloo en regio is fors,
perspectief voor woningzoekenden ont
breekt. Wachttijden van 8 jaar zijn regel.
De wijze van woning toewijzing wordt als
onrechtvaardig ervaren. Naar de opvatting
van de fractie is deze in strijd met de wet
gelijke behandeling en/of leeftijdsdiscrimi
natie.
De fractie stelt voor:
inschrijfduur weer bepalend te laten
zijn voor toekenning;
en fonds te vormen voor stimulering
van de sociale woningbouw;
het college de opdracht te geven:
oplossingen te zoeken voor dit maat
schappelijke probleem.
Beheerder Buk Ouderenadviseur.
Tijdens de verkiezingen zijn op dit punt
toezeggingen gedaan. De fractie is van
.opvatting dat deze op korte termijn geëf
fectueerd moeten worden.
In haar algemene beschouwingen vraagt
de fractie van Groenlinks aandacht voor
het volgende.
Het schiet maar niet op!
Zeker niet op de punten die voor Groen
links belangrijk zijn:
Wonen. Dit college heeft nog steeds niet
laten weten hoeveel we gaan bouwen,
voor welke groepen, voor welke prijs
klasse, hoe we gaan toewijzen en hoe
we dat betalen. College schiet op, er zijn
nog veel woningzoekenden!
Communicatie met inwoners. Ook van
dit college niet het sterkste punt. En de
meerderheid van de raad wil liever ach
terover leunen en wachten op een
collegevoorstel over communiceren. Als
een wethouder blundert in de commu
nicatie moet hij opstappen! College
communiceer, dan herstelt u het ver
trouwen!
"Stationsomgeving Heiloo in stroomver
snelling". Wat een onzin! Het bootje is
vastgelopen in het gemodder van het
vorige college. Diverse passagiers
stappen uit, gelukkig gaan anderen
bescheidener plannen uitvoeren die
beter passen in dit dorp. Dat hadden we
dus ook vier jaar eerder kunnen doen,
waardoor een kapitaal bespaard was
aan ambtenarenuren en externe advi
seurs. Laten we toch na vier jaar eens
samen met de inwoners een tussenba
lans opmaken. College ga overleggen!
Milieu. Dit onderwerp is volledig weg
gezakt. Goede voornemens om de
afvalberg flink te verkleinen zijn bij dit
college niet meer aanwezig. Zij haalt
zelfs de gifspuit weer te voorschijn. Fijn
wonen in het gifgroen? Het Blockhove-
park krijgt haar geluidsscherm, maar
hoe staat het met schermen voor plan
oost en langs het spoor? College neem
verantwoordelijkheid voor het milieu!
Scholen. Wij moeten ons niet ver
schuilen achter regionale
schoolbesturen als het gaat om de kwa
liteit van bestaande schoolgebouwen. Er
valt veel te verbeteren aan bestaande
gebouwen. De begrotingspost hiervoor
is veel te laag. College zorg voor het
onderwijs!
Waarom schiet het toch maar niet op?
Veel nieuwe raadsleden moeten de weg
nog vinden. In commissies wordt nog ein
deloos geneuzeld over procedures en
regeltjes en niet over inhoud. Inwoners
worden schriftelijk van het kastje naar de
muur gestuurd. Is dat verbetering van con
tact met de inwoners? "We zullen het u
nog een keer uitleggen", was een uitspraak
van een bekende ex-wethouder. En moet
nu ook de raad diezelfde houding gaan aan
nemen? Wat ons betreft: nooit!!
In haar algemene beschouwingen vraagt
de fractie van de NCPN aandacht voor het
volgende.
Het voorzieningenniveau voor de burgers
mag niet worden aangetast.
De NCPN is tegen bezuinigingen op:
de groenvoorziening;
onderhoud van wegen en paden;
individuele vervoersvoorzieningen voor
gehandicapten;
hondenbelasting;
subsidies sport- en culturele vereni
gingen clubs.
De NCPN is tegen de verhoging van de
onroerende zaakbelasting (ozb).
Het onderhouden en verbeteren van o.m.
wegen, groenvoorziening, verlichting,
speelterreinen en andere voorzieningen
mag niet leiden tot verhoging van de
gemeentelijke belastingen.
De financiële situatie van de gemeente
Heiloo is zeer goed. Dus mag er niet bezui
nigd worden ten koste van de bevolking.
Door de invoering van de euro zijn de
kosten van levensonderhoud en gebruiks-
en verbruiksartikelen zo gestegen dat een
groot aantal inwoners financieel al zwaar
genoeg zitten. De gemeente Heiloo heeft
vorig jaar 25 miljoen ontvangen door de
verkoop van aandelen Gaskop en Kabel TV.
Er is dus geld zat.
Tevens constateren wij dat het Bestuur op
een ondoordachte simpele wijze met geld
smijt zoals bij o.a.:
1. de Diftar blunder;
2. de Vinkenbaan affaire;
3. het financieel tegemoet komen van de
Golfclub;
4. het ondeskundige, geldverslindende
beleid inzake het onjuist aanbrengen
van verkeersdrempel (te hoog, te laag,
verkeerde plaatsen).
De NCPN is voor directe uitbreiding van 2
naar 4 politiesurveillanten. De huidige lage
morele normen van diverse burgers en de
criminaliteit geven daar alle aanleiding toe.
De gemeente dient te stoppen met het
gebruik van chemische onkruidbestrijdings
middelen.
Daar de NCPN in de najaarsnota las dat het
College een voorbeeldfunctie heeft inzake
het handhaven van normen en waarden,
lijkt het ons een goed voorstel om tijdens
de maandelijkse nazit na de gemeente
raadsvergadering geen alcoholische
dranken te laten serveren.
1
Zwaar weer