1 Behandeling Najaarsnota en Meerjarenbeleidsplan in de raad NCPN Eerste termijn schriftelijk: korte samenvatting standpunten fracties Algemene beschouwingen in de raad van 5 november UITKIJKPOST -16 OKTOBER 2002 - PAGINA 6 A UCII r>r» O HEilOO 1MBBWWM1 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl In de najaarsnota en het meerjarenbeleids plan geeft het college een beeld van de financiële positie voor 2003 en volgende jaren. De gemeenteraad stelt de najaarsnota en het meerjarenbeleidsplan vast in de raadsvergadering van 5 november a.s. Bij de behandeling van deze nota worden ook de algemene beschouwingen gehouden. De eerste ronde vindt schriftelijk plaats. Dat wil zeggen dat de fracties hun standpunt en vragen aan het college schriftelijk indienen en schriftelijk reactie krijgen van het col lege. De tweede ronde vindt mondeling plaats tijdens de raadsvergadering van dinsdag 5 november a.s. De fracties krijgen dan nog de gelegenheid om nog vragen te stellen, verduidelijking te vragen en/of hun standpunten duidelijk te maken. Het college zal dan de laatste vragen beantwoorden en het collegestandpunt verduidelijken. Vervol gens wordt overgegaan tot het vaststellen van het meerjarenbeleidsplan en de najaars nota. In diezelfde vergadering wordt ook de begroting 2003 vervolgens vastgesteld. De vergadering is openbaar en begint om 15.30 uur tot 17.00 uur en van 19.00 uur tot 22.00 uur. U bent van harte welkom deze vergadering bij te wonen. Collegevoorstel Vorige week heeft u in het kort de voorstellen van het college van burgemeester en wethou ders kunnen lezen op deze Informatiepagina. In het kort kwamen deze voorstellen op het volgende neer. Het college streeft naar hand having van het huidige voorzieningenniveau. Om het begrotingstekort terug te dringen, ruimte te scheppen voor nieuw beleid, maar ook als gevolg van de noodzaak om bud getten behorend bij bestaand beleid aan te passen, stelt het college ombuigingen voor. Het college wil de komende vier jaar in totaal een bedrag van tussen de 400.000 tot 600.000 ombuigen deels gericht op speci fieke taken en deels en algemene ombuiging. Het gaat hierbij onder meer om het neer waarts bijstellen van uitgaven gericht op groenvoorzieningen door het maken van bij voorbeeld keuzes in de mate en frequentie van onderhoud. Dit geldt ook voor onderhoud van wegen. Daarnaast wil het college een dis cussie voeren met de gemeenteraad over de vraag of en in welke mate de onroerende zaakbelasting structureel verhoogd moet worden. Nieuw beleid en extra uitgaven voortzetten bestaand beleid In totaal rekent het college in 2003 187.800 in voor nieuw beleid en in 2006 is dat bedrag rond de 160.000. Nieuw beleid krijgt onder andere vorm in het aanstellen van een derde politiesurveillant, het verhogen van de subsidie voor de Muziekschool door de toename van het aantal jeugdige inwoners, het reserveren van geld voor het uitbreiden van schoolgebouwen, het beschikbaar stellen van geld voor het verwijderen van hinderlijke drempels en een financiële bijdrage voor het project buurtbus. Het college rekent 332.655 extra in voor het voortzetten van bestaand beleid in 2003 oplopend tot 688.000 in 2006. Het gaat hierbij onder meer om extra uitgaven die voortvloeien uit vervanging openbare verlich ting, de CAO-afspraken in het kader van het gemeentelijk subsidiebeleid, het planmatig onderhoud van de gemeentelijke gebouwen, de kosten van het duale systeem, de recon structie van iepenlanen, en het verbeteren van de veiligheid van speelvoorzieningen. De komende jaren wil het college zich richten op een goede uitvoering van alle plannen zoals deze onder meer in de Voorjaarsnota van 2001 en in het collegeakkoord zijn afge sproken. Meevaller uitkering gemeentefonds Na het opstellen van de Najaarsnota zoals deze er nu ligt, is tot grote verrassing van het college in 2003 sprake van en hogere uitke ring uit het gemeentefonds van maar liefst 445.000. Dit betekent dat de geschetste meerjarenperspectief in positieve zin bijge steld moet worden. Waar voor 2006 nog werd uitgegaan van een tekort van 729.000 loopt dit terug tot 284.000. Het college laat het aan de beoordeling van de raad over of zij in dit licht het al dan niet wenselijk vindt om voor de komende jaren de ozb nog als instru ment te hanteren om op termijn langs die weg tot een sluitende begroting te komen. Een samenvatting van de reacties (algemene beschouwingen) in de eerste termijn van de fracties van Heiloo 2000, WD, CDA, PvdA, Groenlinks en NCPN op de voor stellen van het college zoals deze in de eerste termijn schriftelijk worden afgehandeld, volgt hieronder. In haar algemene beschouwingen vraagt Heiloo 2000 aandacht voor het volgende. Op basis van de gemeenteraadsverkie zingen van maart 2002 werd een coalitie gevormd door HEILOO-2000, de WD en de PvdA. Op grond van het na de verkiezingen opgestelde collegeakkoord heeft het college een begin gemaakt met de uitwerking van de gestelde doelen. Een niet eenvoudig pro bleem wordt hierbij gevormd door de in voorgaande jaren hoog opgelopen jaarlijkse tekorten op de begroting. Dit college ziet zich voor de taak gesteld om deze tekorten in 10 jaar tijd door een pakket van maatre gelen terug te brengen tot een sluitende begroting. Door de rente van een deel van de gelukkig ruime reserve wordt jaarlijks 700.000 aan de gemeentelijke inkomsten toegevoegd, waardoor noodzakelijke bezuinigingen met zo weinig mogelijk ongewenste effecten en zo geleidelijk mogelijk kunnen worden nagestreefd. HEILOO-2000 is van mening, dat het voor zieningenniveau op het huidige peil moet worden gehouden. Ombuigingsmogelijk heden zullen moeten worden gevonden in beïnvloedbare producten door opvoering van efficiency en extra aandacht voor uit gaven, die niet beslist noodzakelijk zijn. Eén van de voorgestelde bezuinigingen is het voorstel om individuele vervoersvoor ziening voor gehandicapten te laten vervallen, omdat ervan wordt uitgegaan dat voldoende van het collectieve vervoers systeem gebruik kan worden gemaakt. HEILOO-2000 vraagt dringend aandacht voor diegenen, voor wie het collectieve ver voerssysteem niet geschikt is en dringt aan op het opstellen van criteria, waaraan iemand moet voldoen om voor een indivi duele vervoersvoorziening in aanmerking te komen. Bij het voorstel om door beperking van de openingsuren op zwembad Het Baafje te bezuinigen plaatsen wij vraagtekens. HEILOO-2000 vraagt verder aandacht voor de volgende niet in de Najaarsnota ver melde onderwerpen: maatregelen tegen fietsendiefstal etc. bij het station; spoedige inventarisatie van (geluids)overlast veroorzakende verkeersdrempels; onderzoek naar mogelijkheid voor een rotonde op de kruising Stationsweg/Kennemerstraatweg; onderzoek naar bespreekbaarheid van verdiepte of ondergrondse spoorbaan om te voorkomen, dat te dichtbij pro jecten worden gerealiseerd, die later in de weg staan; beheerder welzijnsvoorzieningen; normaal gebruik van gebouw Trefpunt; fonds voor sociale woningbouw. bestuur van hun dorp. Veiligheid en leef baarheid van de woonomgeving staan centraal. De Heilooërs willen graag wonen, schoolgaan, werken en samenleven in een herkenbaar en veilig Heiloo. Daarom ook is de WD Heiloo zo blij met de duidelijke boodschap, die spreekt uit de Najaarsnota 2002: Meer inzet voor veiligheid Meer inzet voor een fijne woonomgeving Meer inzet voor het samenleven Mét de Najaarsnota geeft het college de vertaling van het collegeakkoord. Toch is er een aantal zaken, waar de WD Heiloo vragen over heeft aan het college, kantteke ningen bij wil plaatsen of het debat over wil aangaan met de overige raadsfracties. Op zich gaat het financieel goed met Heiloo. De bankrekening is goed gevuld, zo te zeggen. Toch moet er gezocht worden naar een balans tussen inkomsten en uit gaven op jaarbasis. Daar zijn ombuigingen voor nodig. Dit kan volgens de WD Heiloo zonder negatieve effecten voor het voorzie ningenniveau. Het verbaast dan ook dat het college komt met een bezuinigingsvoorstel voor zwembad Het Baafje, terwijl in het collegeakkoord juist was afgesproken om te zoeken naar mogelijkheden om het sei zoen te verlengen. De WD Heiloo kan zich vinden in de beperkte verhoging van de Onroerend Zaakbelastingtarieven, zoals die nu con creet worden voorgesteld. Maar de WD Heiloo is niet tevreden met de uitleg over de grote hoeveelheid toegekende bezwaar schriften tegen de hertaxatie. De WD Heiloo is absoluut tegen stevige verho gingen van de ozb, net voor het afschaffen van deze belasting in 2005. Werken voor resultaat: Wat de WD Heiloo graag zou zien, is een concreet overzicht van meetbare doelstel lingen, waarop het optreden van het college tussentijds en na 4 jaar beoordeeld mag worden. De WD Heiloo vraagt hierbij aandacht voor de veiligheid van de stationsomgeving. Drugs zijn veel te prominent aanwezig in het hart van Heiloo. Te veel mensen voelen zich rond het station niet meer plezierig, er worden te veel fietsen gestolen of gesloopt, er wordt te veel gedeald. Daar moet dus wat aan gedaan worden. In haar algemene beschouwingen vraagt de fractie van de WD aandacht voor het volgende. Met de verkiezingen van dit jaar hebben de inwoners van Heiloo duidelijk gemaakt waar zij graag aandacht voor zien in het In haar algemene beschouwingen vraagt de fractie van het CDA aandacht voor het volgende. De CD A-fractie is ernstig teleurgesteld over de inhoud van de door het H2000/WD/ PvdA-college gepresenteerde najaarsnota. Wij koesterden nog de hoop dat het col lege, na het vage collegeakkoord van afgelopen voorjaar, zou komen met een gedegen en samenhangende beleidsvisie op de toekomst van ons dorp Heiloo. Echter van de daarin opgenomen verkiezings beloften komt maar weinig terecht. Wij waren daar indertijd al bang voor omdat de financiële onderbouwing een gatenkaas was. Die financiële gatenkaas blijkt in de najaarsnota nog niet vervangen te zijn door een solide financieel plaatje. Je zou kunnen zeggen dat het nog erger is geworden. Door een gegoochel met cijfers en het inzetten van fictieve rente-inkom sten van de reserves gaat het college naar onze mening nu uit van de stelling "na ons de zondvloed"! Onze opvolgers worden opgezadeld met een geblokkeerde reserve, want de rente daarvan kan niet meer worden gemist om de begroting sluitend te krijgen. Geld voor grote projecten in de toe komst, zoals woningbouw, scholenbouw, etc., hebben we dan niet meer. Zelfs het in de vorige periode gespaarde bedrag voor de financiële ondersteuning van minder draagkrachtige woningzoekenden is grotendeels in rook opgegaan. Toch beloofde het collegeakkoord meer sociale woningbouw. Daarvan is niets terug te vinden in de najaarsnota. Het CDA eist duidelijkheid op dit punt. Belangrijke punten voor de Heilooër bevolking als veiligheid, onderwijs, milieu, communicatie, worden slechts als kantte keningen bij de rekensommetjes genoemd. Samenhangend beleid is ver te zoeken. Treffend is dat men bij de scholenbouw in de toekomstige Zandzoom uitgaat van noodlokalen! Het college wil de raad nu een beleids document laten vaststellen dat nauwelijks beleid bevat. Doelstellingen, meetbare effecten en prestaties ontbreken. Een ver antwoording over de keuze van producten, waaraan wel en waaraan geen geld wordt toegekend, hebben we niet aangetroffen. De CD A-fractie heeft daarom in de beschou wingen over de najaarsnota het college uitgedaagd aan de raad van Heiloo, dus ook aan u, burgers van Heiloo, uit te leggen waarom belangrijke punten uit het college akkoord niet zullen worden uitgevoerd. Zoals de nota er nu uitziet komt de inhoud overeen met het omslag: zwevende losse beleidsuitspraken als vallende herfstbla deren In haar algemene beschouwingen vraagt de fractie van de PvdA aandacht voor het volgende. Lokaal is er zwaar weer op komst als deze regering de tijd krijgt om zijn snode plannen tot uitvoering te brengen. Een greep uit alle regeringsverslechte ringen die voor Heiloo gevolgen kunnen hebben: bezuiniging op gesubsidieerde arbeid; bezuiniging op het regionale vervoer; uitblijven van investeringen in het lokaal onderwijs- en zorgbeleid; uitblijven van investeringen in veilig heid, rampenbestrijding en de spoorinfrastructuur; in 2005 wordt de ozb afgeschaft die macro budgettair neutraal word gecompenseerd. Beoordelingscriteria Najaarsnota 2002 en begroting 2003 Een sluitende gemeentebegroting, hand having voorzieningenniveau, verbetering dienstverlening, communicatie en vergroting betrokkenheid burgers bij het gemeentelijk beleid. Werken aan oplossing woningtekort in de sociale huursector. Hierop beoordelen wij de najaarsnota 2002 en begroting 2003. De volledige tekst van de algemene beschouwingen kunt u opvragen bij de fractieleden. Adressen vindt u in de gemeente gids en op de website van de gemeente Heiloo. Gemeentefinanciën, Sluitende begroting, Heffingen De fractie is aangenaam verrast door de hogere bijdrage uit het gemeentefonds een sluitende begroting komt hierdoor binnen bereik. De fractie stelt voor om het ziekte verzuim terug te brengen naar 5% dit levert een besparing op van 398.764 op jaar basis (ziekteverzuim 2001 7,6% en eerste halfjaar 2002 9,58%). In 2006 levert dit op basis van de huidige inzichten zelfs een overschot van 114.764 op. Handhaving van het voorzieningenniveau, verbetering van dienstverlening en com municatie en de inflatie maken een verhogingen van de lokale heffingen nodig. Daarnaast is de regering veroorzaker van de noodzaak tot verhoging van de lokale heffingen. Het kabinet heeft het plan om de ozb in 2005 af te schaffen. Landelijk gezien moet deze operatie budgetneutraal ver lopen. De kans is groot dat onze gemeente die een gematigd beleid ozb heeft gevoerd hiervan financieel nadeel ondervindt. Al deze ontwikkelingen zijn voor de Partij van de Arbeid aanleiding om onder de voorwaarden van een extra raadsdebat positief te staan tegenover de voorgestelde verhogingen. Dit extra raadsdebat dient plaats te vinden nadat de regering in januari zijn plannen aan de Tweede Kamer bekend heeft gemaakt. Wat wil de Partij van de Arbeid verder Het voorstel tot extra bezuiniging op de vervoersvoorzieningen voor gehandicapten en ouderen worden in zijn huidige vorm door de fractie afgewezen. Breedte Sport De fractie steunt het verzoek van de sport verenigingen om een plan te maken ter bevordering van de sportdeelname. De financiering vindt plaats door: 50% sub sidie VWS, gemeente en een bijdrage van de sportverenigingen. Huisvesting Het woningtekort in Heiloo en regio is fors, perspectief voor woningzoekenden ont breekt. Wachttijden van 8 jaar zijn regel. De wijze van woning toewijzing wordt als onrechtvaardig ervaren. Naar de opvatting van de fractie is deze in strijd met de wet gelijke behandeling en/of leeftijdsdiscrimi natie. De fractie stelt voor: inschrijfduur weer bepalend te laten zijn voor toekenning; en fonds te vormen voor stimulering van de sociale woningbouw; het college de opdracht te geven: oplossingen te zoeken voor dit maat schappelijke probleem. Beheerder Buk Ouderenadviseur. Tijdens de verkiezingen zijn op dit punt toezeggingen gedaan. De fractie is van .opvatting dat deze op korte termijn geëf fectueerd moeten worden. In haar algemene beschouwingen vraagt de fractie van Groenlinks aandacht voor het volgende. Het schiet maar niet op! Zeker niet op de punten die voor Groen links belangrijk zijn: Wonen. Dit college heeft nog steeds niet laten weten hoeveel we gaan bouwen, voor welke groepen, voor welke prijs klasse, hoe we gaan toewijzen en hoe we dat betalen. College schiet op, er zijn nog veel woningzoekenden! Communicatie met inwoners. Ook van dit college niet het sterkste punt. En de meerderheid van de raad wil liever ach terover leunen en wachten op een collegevoorstel over communiceren. Als een wethouder blundert in de commu nicatie moet hij opstappen! College communiceer, dan herstelt u het ver trouwen! "Stationsomgeving Heiloo in stroomver snelling". Wat een onzin! Het bootje is vastgelopen in het gemodder van het vorige college. Diverse passagiers stappen uit, gelukkig gaan anderen bescheidener plannen uitvoeren die beter passen in dit dorp. Dat hadden we dus ook vier jaar eerder kunnen doen, waardoor een kapitaal bespaard was aan ambtenarenuren en externe advi seurs. Laten we toch na vier jaar eens samen met de inwoners een tussenba lans opmaken. College ga overleggen! Milieu. Dit onderwerp is volledig weg gezakt. Goede voornemens om de afvalberg flink te verkleinen zijn bij dit college niet meer aanwezig. Zij haalt zelfs de gifspuit weer te voorschijn. Fijn wonen in het gifgroen? Het Blockhove- park krijgt haar geluidsscherm, maar hoe staat het met schermen voor plan oost en langs het spoor? College neem verantwoordelijkheid voor het milieu! Scholen. Wij moeten ons niet ver schuilen achter regionale schoolbesturen als het gaat om de kwa liteit van bestaande schoolgebouwen. Er valt veel te verbeteren aan bestaande gebouwen. De begrotingspost hiervoor is veel te laag. College zorg voor het onderwijs! Waarom schiet het toch maar niet op? Veel nieuwe raadsleden moeten de weg nog vinden. In commissies wordt nog ein deloos geneuzeld over procedures en regeltjes en niet over inhoud. Inwoners worden schriftelijk van het kastje naar de muur gestuurd. Is dat verbetering van con tact met de inwoners? "We zullen het u nog een keer uitleggen", was een uitspraak van een bekende ex-wethouder. En moet nu ook de raad diezelfde houding gaan aan nemen? Wat ons betreft: nooit!! In haar algemene beschouwingen vraagt de fractie van de NCPN aandacht voor het volgende. Het voorzieningenniveau voor de burgers mag niet worden aangetast. De NCPN is tegen bezuinigingen op: de groenvoorziening; onderhoud van wegen en paden; individuele vervoersvoorzieningen voor gehandicapten; hondenbelasting; subsidies sport- en culturele vereni gingen clubs. De NCPN is tegen de verhoging van de onroerende zaakbelasting (ozb). Het onderhouden en verbeteren van o.m. wegen, groenvoorziening, verlichting, speelterreinen en andere voorzieningen mag niet leiden tot verhoging van de gemeentelijke belastingen. De financiële situatie van de gemeente Heiloo is zeer goed. Dus mag er niet bezui nigd worden ten koste van de bevolking. Door de invoering van de euro zijn de kosten van levensonderhoud en gebruiks- en verbruiksartikelen zo gestegen dat een groot aantal inwoners financieel al zwaar genoeg zitten. De gemeente Heiloo heeft vorig jaar 25 miljoen ontvangen door de verkoop van aandelen Gaskop en Kabel TV. Er is dus geld zat. Tevens constateren wij dat het Bestuur op een ondoordachte simpele wijze met geld smijt zoals bij o.a.: 1. de Diftar blunder; 2. de Vinkenbaan affaire; 3. het financieel tegemoet komen van de Golfclub; 4. het ondeskundige, geldverslindende beleid inzake het onjuist aanbrengen van verkeersdrempel (te hoog, te laag, verkeerde plaatsen). De NCPN is voor directe uitbreiding van 2 naar 4 politiesurveillanten. De huidige lage morele normen van diverse burgers en de criminaliteit geven daar alle aanleiding toe. De gemeente dient te stoppen met het gebruik van chemische onkruidbestrijdings middelen. Daar de NCPN in de najaarsnota las dat het College een voorbeeldfunctie heeft inzake het handhaven van normen en waarden, lijkt het ons een goed voorstel om tijdens de maandelijkse nazit na de gemeente raadsvergadering geen alcoholische dranken te laten serveren. 1 Zwaar weer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2002 | | pagina 6