Twee dienst- Heiloo Inname extra grijze rolemmer Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Omnibusonderzoek 2003 De gemeente Heiloo neemt over veel zaken beslissingen. Om de mening van de inwoners zo goed mogelijk bij deze beslissingen te betrekken, wordt ieder jaar een zogenaamd 'omnibusonder zoek' gehouden. Dit is een enquête, waarin over een aantal verschillende onderwerpen vragen worden gesteld. Ditmaal betreft het vragen over con tacten met de gemeente Heiloo, participatie en inspraak, afvalscheiding, politie en veiligheid en horeca-bezoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Stafafdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente Alkmaar. In totaal zijn 400 willekeurig gekozen inwoners van de gemeente Heiloo van 18 jaar en ouder gevraagd om aan het onderzoek mee te doen. Zij ontvangen in de loop van deze week of begin vol gende week een vragenlijst. Nadat de vragenlijsten zijn opgehaald door de enquêteurs, worden de gegevens ver werkt en geanalyseerd. De resultaten van het onderzoek maken wij daarna bekend op de gemeentelijke informa tiepagina in de Uitkijkpost. De rapportage zal na de zomer gereed zijn. Onderzoek informatiepagina Heiloo Contact Het gedeelte van de Uitkijkpost dat u op dit moment voor u heeft, wordt ver zorgd door de gemeente. Omdat de gemeentelijke informatiepagina 'Heiloo Contact' een belangrijk informatie middel is, is de gemeente geïnteresseerd in uw mening hierover. We willen o.a. weten of duidelijk is waar u de berichten van de gemeente kunt vinden en of de artikelen interessant en lees baar zijn. Met het beantwoorden van een aantal vragen helpt u ons om de gemeentelijke informatie die verschijnt in 'Heiloo Contact' goed te kunnen aan bieden. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Hogeschool INHOLLAND in Alkmaar. Voor dit onderzoek zijn 1000 willekeurig gekozen inwoners van de gemeente Heiloo van 18 jaar en ouder gevraagd om aan het onderzoek mee te doen. Zij ontvangen in de loop van de eerste of tweede week van april een vragenlijst. De resultaten van het onderzoek maken wij daarna bekend op de gemeentelijke informatiepagina in de Uitkijkpost. De rapportage is in mei gereed. Meer informatie Voor meer informatie over het Omnibus- onderzoek kunt u contact opnemen met mw. C. van Voorst van de afdeling Bestuursondersteuning, telefoon nummer (072) 535 66 40. Voor meer informatie over het onder zoek naar de informatiepagina Heiloo Contact kunt u contact opnemen met mw. L.E. Zuurbier van de afdeling örga- nisatieondersteuning, telefoonnummer (072) 535 67 32. In Heiloo zijn ongeveer 150 huishoudens in het bezit van meer dan één grijze rolemmer. De gemeente Heiloo gaat deze extra grijze rolemmers 9 en 10 april ophalen. Huishoudens die geregistreerd staan, ontvangen hierover een brief van de gemeente. Tot deze maatregel is besloten om een stimulans te laten uitgaan om huishoudelijk afval beter te scheiden en minder afval te produceren. De gemeente verwacht dat zo minder klein bouw- en sloopafval of afvalsoorten die goed te scheiden zijn, zoals glas, groente-, fruit- en tuinafval, oud papier, textiel en kca, in het restafval (de grijze rolemmer) terechtkomt. Indien mensen hun huishoudelijk afval goed scheiden is in principe een extra grijze rolemmer, die alleen bedoeld is voor restafval, niet nodig. Het kan zijn dat het even wennen is zonder extra grijze rolemmer. Daar is begrip voor. Indien u veel groente-, fruit en tuinafval heeft, is het trouwens mogelijk om gratis een tweede groene rolemmer aan te vragen. Ook is inmid dels in overleg met verenigingen geregeld dat in heel Heiloo oud papier aan huis wordt opgehaald. Per 1 januari 2003 kan bovendien ieder huishouden eens per maand 0,5 m3 klein bouw- en sloopafval gratis inleveren bij de afval- brengplaats aan het Rosendaal. In de nieuwsbrief Afval Info die binnenkort bij u op de deurmat valt, staat meer infor matie over onder meer de compostvatenactie in samenwerking met Intratuin, thuis composteren, grof huis- en tuinafval en de meest gestelde vragen over gft-afval. In de Afval Info worden bovendien de eerste resultaten bekend gemaakt van de invoering van de extra voorziening om 0,5 m3 klein bouw- en sloopafval per huishouden per maand gratis in te mogen leveren bij de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal. Oproep Huishoudens die wel meer dan één grijze rolemmer hebben, maar nog geen brief van de gemeente hebben ont vangen, vragen wij vriendelijk om zelf contact op te nemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. (072) 535 68 68 om te melden dat zij in het bezit zijn van meer dan één grijze rolemmer. Zij ontvangen dan alsnog een brief van de gemeente en de informatie over de dag van inname en dergelijke. Heiloo stimuleert afvalscheiding. De gemeenteraad heeft vorig jaar veel aandacht besteed aan het Plan van aanpak Gescheiden Inzameling Huishou delijk Afval in Heiloo (GIHA). Dit plan van aanpak is opgesteld mede op basis van ronde tafelgesprekken met vertegenwoor digers van belangengroeperingen en op basis van uitkomsten van en dorpsge sprek over dit onderwerp. Eén van de maatregelen genoemd in dit plan was het innemen van de extra grijze rolemmers. Met deze maatregel verwacht Heiloo dat circa 100 ton restafval gescheiden zal worden in GFT, glas, papier, textiel en grof huishoudelijk afval. Meer informatie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Open bare Ruimte, tel. (072) 535 68 68. Overigens kunt u ook op onze website informatie vinden over afvalstoffen (scheiding), www.heiloo.nl aad en (raads) commissies Gemeenteraadsvergadering 7 april 2003. De gemeenteraad vergadert maandag 7 april a.s. in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. U bent van harte welkom. Agenda 1 Agendavaststelling 2. Inspreekrecht 3 a. Loting volgorde van stemmen b. Inventarisatie sprekers over hamerstukken 4. Eventuele mondelinge mededelingen 5 a. Vaststelling notulen raadsvergadering van 3 maart 2003 b. Vaststelling notulen vragen(half)uur van 13 maart 2003 6. Ingekomen stukken Behandelde en verzonden stukken 7. Onderzoek naar de geloofsbrieven van de heren J.M. Klaase en H. Veger Hamerstukken 8. Instemmen met de aanpassingen c.q. aanvulling op de 8e serie wijzigingen van de bouwverordening 9. Vaststellen wijzigingen op de verordening Kinderopvang 1996 10. Instemmen met start procedure volgens artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimte lijke Ordening en artikel 50 lid 5 en met delegatie aan het college van artikel 6a W.R.O. (inspraak) en het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 19a, leden 2, 5 en 11, voor de bouw van een woon huis van de heer P. Vahl ten noorden van Hoogeweg 53 (nummer nog te bepalen op 49) 11. Vaststellen voorbereidingsbesluit 'golvende wand' Ronde Laan 21 t/m 127 en Laan Eindeloos 2 en 24 12. Instemming begrotingswijziging voor de aanschaf bedrijfsmiddelen brandweer 13. Vaststelling le wijziging van de regeling Klokkenluiders 14. Aanwijzen van leden voor het algemeen bestuur GGD 15. Beslissing op bezwaarschrift van J.C. Louwe tegen vestiging voorkeursrecht op percelen in de Boekelermeer-Zuid Bespreekstukken 16. Instemmen met de gemeenschappelijke regeling voor het openbaar lichaam Regionaal Historisch Centrum 17. Vaststellen integraal onderwijshuis ves tingsplan "Bouwen aan samenwerking" 18. Vaststellen wijziging verordening voorzie ningen huisvesting onderwijs en bijbehorende financiële consequenties 19. Benoeming plaatsvervangend voorzitter raadscommissie Maatschappelijke Zaken 20. Beschikbaarstelling krediet renovatie Slimpad 16 21. Instemmen met voorbereidingskrediet woningbouwontwikkeling Zandzoom 22. Vaststellen "Kaders heroriëntatie grondbedrijf 2002"en de herziene exploitatieverordening 23. Instemmen met de Evaluatie Beleidsplan Wonen Deel 2: Uitwerking op onderdelen 24. Afscheid raadsleden mevrouw A.M. Worm-de Moei en de heer G. Bos 25. Beëdiging afleggen belofte nieuw benoemde raadsleden. Gelet op de agenda is het zeer waarschijnlijk dat de vergadering op dinsdag 8 april wordt vervolgd. Mocht dat noodzakelijk zijn dan worden punten 24 en 25 naar voren gehaald, zodat in ieder geval om 22.30 uur afscheid wordt genomen van de de raadsleden mevrouw A.M. Worm-de Moei en de heer G. Bos. De beëdiging van de nieuw te benoemen raadsleden vindt plaats bij aan vang van de hervatting van de vergadering. en wonen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Rechte Hondsbosschelaan 15 - oprichten woning (reg.nr. 2003/0107) Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Verleende bouwvergunningen Door het college van burgemeester en wethouders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. Pijlemeeth 39 - vergroten woning uitbouw achtergevel (reg.nr. 2003/0007) Ter Coulsterlaan 1 A - plaatsen berging vernieuwen en vergroten bestaande berging (reg.nr. 2003/0054) Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. omgeving Milieu en Ruimtelijke Ordening een logisch verband De milieudeskundigheid van de gemeente Heiloo is gedeeltelijk ondergebracht bij de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). Bodem- en geluidsspecialisten, handhavers, vergunning verleners en beleidsmedewerkers voeren milieutaken uit voor de gemeente Heiloo. Een van die taken is milieu en ruimtelijke orde ning, iets waar wij dagelijks mee te maken hebben. Maar wat is de relatie tussen milieu en ruimtelijke ordening? Milieu en ruimtelijke ordening: passen en meten Om te kunnen leven en werken hebben mensen ruimte nodig. Ruimte die gebruikt wordt voor landbouw, wonen, bedrijven, ver keer, recreatie en natuur. Deze activiteiten kunnen soms beter niet bij elkaar in de buurt geplaatst worden. Om al die activiteiten de juiste plek te geven is het organiseren van de ruimte noodzakelijk. Dat heet ruimtelijke ordening. Bij dat ordenen is het vaak geven en nemen tussen de verschillende activi teiten, maar er zijn ook grenzen. Er zijn bijvoorbeeld grenzen voor geluid, luchtverontreiniging, bodemverontreiniging, geur, stof en veiligheid. Daarom ook moeten bedrijven, verkeer en landbouw zich houden aan milieuregels. Door de praktijk ontstaan er echter voortdurend nieuwe inzichten in wat kan en wat niet kan. Soms zijn de maatschap pelijke belangen van bepaalde activiteiten zo groot, dat andere daarvoor moeten wijken. Zo is het belangrijk dat er voldoende werkgele genheid in de regio blijft. Daarom wordt in de Boekelermeer Zuid door Heiloo een nieuw bedrijventerrein ontwikkeld, hoewel dat ten koste gaat van het open veld. Bescherming van de leefomgeving Tegenwoordig staan de mens én de bescher ming van de natuurlijke omgeving centraal. Bij het plannen van nieuwe activiteiten is onderzoek naar de aanwezigheid van bijzon dere planten en dieren vereist. Daarnaast wordt op een verantwoorde manier omge gaan met het landschap, de ecologie, water, grondstoffen en energie waardoor de realise ring van een meer duurzame samenleving mogelijk is. Doel van milieu in het kader van de ruimtelijke ordening is dus de bescher ming van de leefomgeving en de ontwikkeling van een duurzame samenle ving. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Milieudienst Regio Alkmaar, afdeling Beleid en Advies, de heer Frits Kwint, tel. (072) 548 84 51. renst Textielinzameling De gemeente Heiloo wil het gescheiden inzamelen van textiel graag stimuleren. Charitatieve instellingen zijn actief met het inzamelen van oud textiel. Zij verzorgen de werkelijke inzameling in opdracht van de VAOP, een coöperatie van gemeenten, die de acties in opdracht van Heiloo coördineert. Dit betreft het wekelijks legen van de zes textiel- containers en de vier huis-aan-huis inzame lingen per jaar. Werp (oud) textiel niet in de grijze rolemmer, maar lever het in! Op donderdag 10 april a.s. komt men weer bij u langs om het textiel op te halen. Hiertoe behoren: kleding met toebehoren, schoeisel (per paar gebundeld), linnengoed, woningtex tiel (geen tapijt en vloerbedekking), hoofddeksels, dekens en pluchen speelgoed. Voor het aanbieden van het textiel kunt u al uw beschikbare plastic zakken en dozen gebruiken. U ontvangt er geen speciale plastic zakken meer voor. In Heiloo staan textiel-containers op de volgende locaties: Parkeerterrein Winkelhoft Loo, noord zijde (2 stuks) Parkeerterrein Het Hoekstuk (2 stuks) Parkeerterrein De Loet, plan Oost (1 stuks) Hoek Ypesteinerlaan/Rosendaal, Donderdag 10 april a.s textielinzameling aan huis ondergronds (1 stuks) Gemeentelijke Afvalbrengplaats aan het Rosendaal. Meer informatie? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer J.A. Rijnbeek, van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 34. Mededelingen Beheer Openbare Ruimte en belangrijke telefoonnummers De gemeente is verantwoordelijk voor het kleine dagelijks onderhoud van de woonom geving. De afdeling Beheer Openbare Ruimte die voor dit onderhoud zorgt, is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 08.00 en 16.00 uur op telefoonnummer (072) 535 68 68. Bereikbaarheid buiten reguliere openings tijden voor spoedgevallen De gemeente is voor spoedgevallen over het dagelijks onderhoud ook buiten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Ook bij een spoedmelding kunt u bellen naar telefoonnummer (072) 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een bood schap. Luister goed naar dit bericht en volg de instructies op. Let op! Bedenk vóór u buiten de reguliere openingstijden belt, of uw melding écht spoedeisend is. Kan het tot de eerstvolgende werkdag wachten of levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op? Als uw melding niet spoedeisend is, bel dan de eerstvolgende werkdag naar telefoon nummer (072) 535 68 68. Storingnummer openbare verlichting Bij storing van een lichtmast kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072) 535 68 68. Bij het melden van de storing wordt u gevraagd de straatnaam en het nummer wat op de lichtmast staat te vermelden. Belangrijke nummers voor andere meldingen De gemeente is niet voor alle zaken verant woordelijk. Hieronder volgt een lijstje met belangrijke telefoonnummers bij zaken waar de gemeente geen verantwoordelijkheid voor draagt. Als elke seconde telt alarmnummer 112 Politie Noord-Holland Noord: voor niet-spoedeisende zaken: 0900 - 8844 (lokaal tarief) NUON, als het gaat om gas of elektra: storingen 0800 - 0513 (dag en nacht, gratis) nieuwe aansluitingen/klantenser vice: 0900 - 0808 (10 cent min) PWN, als het gaat om de waterleiding en drinkwater; klantenservice 0800 - 2025 (gratis) storingsdienst 0800 - 023 23 58 (gratis) Multikabel voor uw kabelaansluiting radio en TV: (072) 518 69 00 Dierenambulance: (072) 515 00 85 (na 10.00 uur), spoedgevallen 06 - 224 952 96 Brandweer: bij spoed 112 of anders: (072) 564 44 44 Hoogheemraadschap Hollands Noorder kwartier: (0299) - 66 30 00 Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Legitimatie De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legitimatie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) vragen. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbreng plaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld thermopane, draadglas, glas wat nog in de sponning zit, autobanden, grond, zand, graszoden en grotere hoeveelheden van de afvalsoorten waar een beperking aan opgelegd is, kunt u terecht bij de regionale stortplaats van G.P. Groot, Boekelerdijk 13A te Alkmaar, telefoonnummer (072) 541 35 50. Deze stortplaats is geopend op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 16.00 uur en iedere eerste zaterdag van de maand tussen 08.30 en 12.30 uur. De verwerkingskosten worden in rekening gebracht. Grof huisafval Voor het ophalen van grof huisafval en takken kunt u van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur bellen naar telefoonnummer (072) 535 68 88. Meer informatie Voor meer informatie of algemene vragen over klein onderhoud van het dorp kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072) 535 68 68 L Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2003 | | pagina 4