Nieuwe Wet werk en bij burger zelf verantwoordelijk voor reïntegratie Inspreken bij commissie vergaderingen Uw goed recht! door ons geplaatst Keukens worden compleet UITKIJKPOST - 7 JANUARI 2004 - PAGINA 4 - (S HEILOO Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-21.00 uur. www.heiloo.nl De nieuwe Wet Werk en Bijstand (Wwb) is op 1 januari jl. in werking getreden. De Wet werk en bijstand ver vangt o.a. de Algemene bijstandswet (Abw). In de nieuwe wet staat de ver antwoordelijkheid om in een eigen inkomen te voorzien, meer dan ooit centraal. Dus nog meer aandacht voor de mogelijkheden om (weer) aan het werk te gaan. De rijksoverheid wil haar inwoners meer dan ooit wijzen op de eigen verantwoor delijkheid om te voorzien in het eigen levensonderhoud. Dat betekent voor de gemeente dat zij meer moeite moet doen om mensen uit de bijstand weer aan het werk te krijgen. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de uit voering van de nieuwe wet. Tot nu toe was ontheffing van de arbeidsplicht mogelijk voor mensen boven de 57 jaar en voor alleenstaande ouders met jonge kinderen, maar het rijk wil hier hele maal van afstappen. Dat wil zeggen dat een algemene ontheffing voor groepen mensen sinds 1 januari niet meer moge lijk is. Dat betekent niet dat ontheffing van de arbeidsplicht straks helemaal niet meer kan. De gemeente moet dat voortaan individueel, per geval, bekijken. Daarbij zal zij zeker rekening houden met persoonlijke omstandigheden, bij voorbeeld met de wens van ouders om zoveel mogelijk zelf voor hun kinderen te zorgen. De nieuwe wet brengt zeker ook voor delen met zich mee. Op sommige vlakken geeft het rijk de gemeente namelijk extra mogelijkheden om de klanten op eigen wijze te ondersteunen. Recht op reïntegratie De nieuwe wet gaat er vanuit dat niemand voor zijn plezier een bijstands uitkering ontvangt. Daarom benadrukt de wet ook het recht van de bijstandsge rechtigde op reïntegratie in de maatschappij. En gezien het feit dat de gemeente de plicht krijgt opgelegd zich hiervoor in te spannen, kan de klant de gemeente hier op aanspreken. De bij standsgerechtigde heeft immers recht op een goede begeleiding naar de arbeidsmarkt. Vandaar dat de gemeente Heiloo alle mensen met een bijstandsuitkering in de loop van dit jaar zal oproepen voor een gesprek. In dit gesprek zal gekeken worden naar de persoonlijke mogelijk heden en kansen op de arbeidsmarkt en wordt in goed overleg een reïntegratie- traject opgesteld. Bijzondere bijstand wordt individueel Een belangrijke verandering in de nieuwe wet ligt op het gebied van het minimabeleid. Gemeenten gaan de aan vragen voor bijzondere bijstand weer per individuele aanvraag beoordelen. Dit betekent dat voor alle aanvragen in principe geldt dat de gemeente toetst of de betreffende kosten ook daadwerkelijk noodzakelijk en/of gemaakt zijn. Vóór de invoering van de Wet werk en bijstand moet de gemeente een nieuw minimabeleid hebben geformuleerd. De gemeenteraad heeft het nieuwe minimabeleid vastgesteld in haar vergadering van 5 januari 2004. De gemeente mag vanaf 1 januari geen zogenoemde categoriale bijstand meer verlenen. Dat betekent dat het niet meer mogelijk is om bijzondere bijstand te verlenen aan bepaalde groepen mensen. De reden hiervoor is dat het Rijk de gemeenten minder ruimte geeft om een eigen inkomensbeleid te voeren. De afschaffing moet ook leiden tot meer rechtsgelijkheid; op dit moment zijn er landelijk grote verschillen tussen gemeenten in de uitvoering van het minimabeleid. Langdurigheidstoeslag Nieuw in de wet is de introductie van de zogenaamde Tangdurigheidstoeslag'. Mensen tussen 23 en 65 jaar die min stens vijf jaar ononderbroken aangewezen zijn geweest op een inkomen op het sociale minimum (bijstandsniveau), kunnen onder voor waarden jaarlijks een aanvraag indienen voor een aanvullende toeslag. Deze toe slag wordt voor één jaar toegekend en in één belastingvrij bedrag uitbetaald. Hiermee kunnen vervangingsuitgaven, zoals duurzame gebruiksgoederen, worden bekostigd. De toeslag bedraagt voor gehuwden 454,00, voor een alleenstaande ouder 408,00 en voor een alleenstaande 308,00 per jaar. Collectieve ziektekosten verzekering blijft De gemeente Heiloo heeft onder de naam Aanvullende Ziekenfondsverzeke ring Gemeenten (AZG) een contract met Univé Verzekeringen. Hierdoor kan zij mensen met een bijstandsuitkering, een Ioaw- of Ioaz-uitkering een aanvullende ziekenfondsverzekering aanbieden met meer mogelijkheden tegen een lagere premie. Deze collectieve ziektekosten verzekering blijft ook na de invoering van de nieuwe wet bestaan. Meer informatie Voor meer informatie over hét beleid kunt u contact opnemen met de afdeling Welzijn, telefoonnummer (072) 535 66 66. Wilt u inspreken tijdens een commis sievergadering? Dat kan. De leden van de commissies hebben open oor voor uw mening en betrekken deze bij de afwegingen die zij maken over onder werpen die de gemeenschap van Heiloo aangaan. De volgende spelre gels zijn van toepassing in Heiloo om gebruik te kunnen maken van het recht om in te spreken. Inspreekrecht raadscommissies Tijdens een commissievergadering kunt u inspreken op onderwerpen die op de agenda staan, maar ook over een 'vrij' onderwerp dat u onder de aandacht van de commissieleden wilt brengen. De gemeente Heiloo kent drie raadscom missies, te weten Maatschappelijke Zaken, Bestuurlijke Zaken en Openbare Ruimte. Deze commissies geven advies aan de raad en kunnen uw mening ook meenemen in het advies aan de raad. De commissies vergaderen in de regel in de tweede week van de maand, dat is de week na de raadsvergadering. Deze ver gaderingen beginnen om 20.00 uur en zijn openbaar. De agenda's worden gepubliceerd op deze informatiepagina. De agenda met de stukken kunt u inzien in het Informa tiecentrum in de hal in het gemeentehuis tijdens de openingstijden van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en iedere maandag avond van 18.00 tot 20.00 uur. Gebruik maken van het inspreek recht? Vooraf aanmelden! Wilt u gebruik maken van het inspreek recht dan vragen wij u dit voorafgaand aan de desbetreffende vergadering te melden aan de griffier, mevrouw G.C.I. Kager. Ook voor meer informatie over het inspreekrecht kunt u contact opnemen met mevrouw Kager, telefoon nummer (072) 535 66 43. Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Burgerzaken Verkiezingen Europees Parlement Voor de verkiezingen van de leden van het Europees Parlement op 10 juni 2004 is het mogelijk dat Nederlanders die in het buiten land wonen zich laten registreren in 's-Gravenhage om mee te kunnen doen aan deze verkiezingen. Het formulier hiertoe kan worden aange vraagd bij het Nederlands consulaat in het buitenland of bij een afdeling Burgerzaken van een gemeente in Nederland. Dit kan tot uiterlijk 28 april 2004 worden ingestuurd naar de gemeente 's-Gravenhage. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksbalie van het gemeentehuis, tel. (072) 535 67 22. Werkomgeving Afsluiting Heerenweg Op de hoek Stationsweg/Heerenweg worden door Bouwbedrijf Dekker BV in week 2 van 2004 bouwwerkzaamheden verricht. Hierbij is de inzet van groot materieel noodzakelijk. Daarom is op vrijdagochtend 9 januari, van circa 7.00 uur tot 9.00 uur, een gedeelte van de Heerenweg, iets ten zuidwesten van de kruising met de Stationsweg, afgesloten voor het wegverkeer. De Stationsweg naar het NS-station (vanaf de rotonde) blijft hierbij bereikbaar. Een omlei dingsroute zal worden aangegeven. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact Opnemen met dhr. H. Bekker van het Ingenieurs- bureau, telefoonnummer (072) 535 67 62. Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (incl. loodgieter, etc. ook voor overige bouwkundige werken) Raad en (raads)commissies Commissie Maatschappelijke Zaken Maandag 12 januari a.s. vergadert de commissie Maatschappelijke Zaken. De verga dering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan ondermeer de volgende punten: - Inspreekrecht - Vaststellen van de reïntegratieverorde- ning, afstemmingsverordening en handhavingsverordening als gevolg van de invoering van de Wet werk en bijstand (Wwb); vaststellen van de verordening toe slagen- en kortingenbeleid en instemmen met de wijziging van de verordening Wet inschakeling werkzoekenden, subsidie beleid en vrijlating van inkomsten - Spreiding van sportaccommodaties (op verzoek van CDA) - Notitie recreatiewoningen (op verzoek van de raadscommissie) - Ter kennisname stukken Commissie Bestuurlijke Zaken Dinsdag 13 januari a.s. vergadert de com missie Bestuurlijke Zaken. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan ondermeer de volgende punten: - Inspreekrecht - Eerste inventarisatie Uitbestedingsmoge lijkheden als gevolg van de invoering van het BTW-compensatiefonds - Notitie communicatie bouwprojecten met derden - Rapport projectgroep handhaving - Ter kennisname stukken - Ingekomen stukken en voorstel van afdoe ning Commissie Openbare Ruimte Woensdag 14 januari a.s. vergadert de com missie Openbare Ruimte. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan ondermeer de volgende punten: - Inspreekrecht - Zandzoom - intentieverklaring 'Wonen in het groen' en A9 Heiloo/Limmen - Instemmen met ruimtelijke visie Noordwest 8 - Vaststellen van het milieubeleidsplan 2004-2008, inclusief de evaluatie milieubeleid 1998-2001 - Instemmen om het advies van de SAOZ op het ingediende planschadeverzoek Wes- terweg 298 over te nemen en het verzoek om toekenning van een schadevergoeding ex art. 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening af te wijzen - Ter kennisname stukken - Ingekomen stukken en voorstel tot afdoening Bouwen en wonen Ingediende bouwaanvragen Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Verleende bouwvergunningen Door het college van burgemeester en wethouders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. De Boog 73 - vergroten woning en veran deren voorgevel (reg.nr. 2003/0409) Hoog en Laag 2e fase - bouwen twee woonge bouwen blokken 2 en 3; 45 huurwoningen (reg.nr. 2003/0005) Obriglaan 63 - plaatsen dakkapel voorzijde (reg.nr. 2003/0367)Ringweg 3 - plaatsen dakkapel (reg.nr. 2003/0384) Hoogeweg 53 - bouwen woning na sloop bestaande woning (reg.nr. 2003/0164) Obriglaan 63 - plaatsen dakkapel voorzijde (reg.nr. 2003/0367) Ringweg 3 - plaatsen dakkapel (reg.nr. 2003/0384) Inspreekrecht bij commissies? Uw goed recht! I i i. V (locale tarief)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 4