Handhaving: voor een leefbaar Heiloo Uw vraag aan het gemeentebestuur 'E HEILOO Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Handhaving is een verzamelbegrip dat veel aspecten in zich heeft en sinds de rampen in Volendam en Enschede landelijk veel aandacht krijgt. Handhaving bete kent dat er wordt gecontroleerd of wettelijke regels worden nageleefd. Wanneer regels worden overtreden dan kunnen er strafmaatregelen worden opgelegd, zoals bijvoorbeeld een boete. Er zijn zeer veel wettelijke regels die een vorm van handhaving kennen en er zijn ook veel instanties die handhaving uit voeren. Zo wordt bijvoorbeeld door de politie de maximumsnelheid gecontro leerd en bij geconstateerde overtreding wordt een bekeuring gegeven. Andere voorbeelden zijn de controle op de verleende bouwvergunningen en belas tingheffing. Wordt geconstateerd dat er zonder vergunning of in strijd met de vergunning wordt gebouwd, dan wordt de bouw stilgelegd of moet in sommige gevallen het bouwwerk worden afge broken. De betaling van gemeentelijke belastingen, zoals de hondenbelasting en de afvalstoffenheffing wordt zo nodig afgedwongen door de deurwaarder. Leefbaarheid Stationsomgeving Op dit moment loopt er een handha- vingsproject in de Stationsomgeving. Vanaf half januari controleert de politie op het foutparkeren van auto's in de Sta tionsomgeving. Automobilisten hebben in de afgelopen maand nog een waar- schuwingsflyer onder hun ruitenwisser gekregen, maar nu schrijft de politie boetes uit van 45,00. De parkeer- controles worden opgepakt mede op verzoek van de winkeliers uit het sta tionsgebied. In de komende maanden richten de acties zich o.a. nog op het foutparkeren en stelen van fietsen en het fietsen en brommen in het voetgan gersgebied van het stationscentrum. Het tegengaan van wildplassen en het drinken van alcohol op straat was een eerste actie die in de maanden juli en augustus van 2003 heeft plaatsge vonden. Voorbeeldfunctie gemeente Over de diverse gemeentelijke hand havingstaken zijn in het college programma 2002-2006 ook afspraken gemaakt. Daarin is bijvoorbeeld gesteld dat de gemeente en dan in het bijzonder het college van burgemeester en wet houders, een voorbeeldfunctie heeft. De wethouder of de burgemeester die een programma, onderwerp of project in de portefeuille heeft, is ook verantwoorde lijk voor de daarbij horende hand- havingaspecten. Daarnaast is er één wethouder die in Heiloo de hand havingstaken coördineert en dat is wethouder Roelof Bos. Rapport 'Handhaving in Heiloo' Onlangs is een rapport verschenen over handhaving in Heiloo, dat is besproken in de raadscommissie voor Bestuurlijke Zaken. Enkele conclusies en aanbeve lingen uit dat rapport zijn: - Het aspect fysieke veiligheid zowel in de openbare ruimte als in gebouwen heeft prioriteit bij de handhavings taken. Projecten die mede vanuit de rijksoverheid worden opgelegd zijn "slagen voor veiligheid" en de con trole vanuit het ministerie van VROM met betrekking tot de bouwregel geving en de milieuhandhaving. Dat betekent overigens niet dat andere taken, die niet direct met veiligheid te maken hebben, worden verwaarloosd of dat overtredingen zonder meer worden gedoogd. Het is nog niet altijd helder welke functionarissen binnen de gemeente Heiloo handhaving daadwerkelijk (mogen) uitvoeren. Hierover worden nadere afspraken gemaakt in de loop van 2004. Het gaat hier met name om de handhaving van de regelgeving in de openbare ruimte, bijvoorbeeld het illegaal in gebruik nemen van gemeen tegrond en het "stallen" van objecten op en langs de openbare weg. Hier ligt ook een taak bij de burgers zelf als het gaat om sociale controle. - Er wordt extra aandacht geschonken aan preventie, dus het voorkomen van overtredingen omdat handhaving pas aan de orde is als er geconsta teerde overtredingen zijn. De gedachte hier achter is uiteraard: voorkomen is beter dan genezen (handhaven). De raadscommissie voor Bestuurlijke Zaken heeft bij de bespreking van het rapport in grote lijnen ingestemd met de conclusies en de aanbevelingen. Was het aspect veiligheid de laatste tijd al regelmatig agendapunt, het onderwerp handhaving zal de komende tijd ook regelmatig op de politieke agenda staan. Dit allemaal met als doel de leefbaarheid in Heiloo verder te verbeteren. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer W. Knaap van de afdeling Bestuursondersteuning, telefoonnummer (072) 535 66 10. Vanaf 7 maart 2002 is er een wijziging gekomen in de rol- en taakverdeling, het zogenaamde dualisme, tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De gemeenteraad houdt zich bezig met de hoofdlijnen van het beleid, het toezicht op de uitvoering ervan en of de doelen die de raad voor ogen had ook daadwerkelijk zijn gehaald. Het college van B&W zorgt voor het uitvoeren van landelijke regelingen en de door de gemeenteraad vastgestelde hoofdlijnen. Voor welke zaken kunt u nu bij wie terecht? U kunt de raad(sleden) aanspreken over alle zaken die het algemeen belang betreffen, zoals de manier waarop aan dacht aan veiligheid wordt gegeven, hoe nieuwbouwplannen er uit zien, wat het subsidiebeleid is, hoe het verkeersbeleid van de gemeente eruit ziet, het afval stoffenbeleid of de controle op de financiën. Dit kan schriftelijk door een brief te richten aan de gemeenteraad, t.a.v. de raadsgriffier mevr. drs. G.C.I. Kager, Postbus 1, 1850 AA Heiloo, of gebruik te maken van het inspreekrecht tijdens de commissievergaderingen. U kunt voorafgaand aan een commissie vergadering bij de griffier aangeven waarover u wilt inspreken. De gemeenteraad geeft u geen ant woord op vragen over het onderhoud van de openbare ruimte of een beslis sing over een bouwvergunning en ook niet over zaken die u persoonlijk raken, zoals de afwijzing van een Wvg-vergoe- ding, het niet tijdig geleegd zijn van de groene of grijze rolemmer of het weg halen van een boom. Daarvoor dient u bij het het college van B&W te zijn. In voorkomende gevallen zal de gemeente raad u daar ook naar verwijzen. Het college van B&W wordt bijgestaan door tal van medewerkers en u zult dan ook vaak via een ambtenaar aan uw infor matie kunnen komen. U kunt zich schriftelijk tot het college van burge meester en wethouders richten, Postbus 1 1850 AA Heiloo. Ook kunt u voor een antwoord op uw vraag telefonisch con tact opnemen met de gemeente, telefoonnummer (072) 535 66 66. Informatie Indien u twijfelt of uw verzoek gericht moet zijn aan de gemeenteraad of aan het college, kunt u op werkdagen tussen 09.00 tussen 12.00 uur contact opnemen met mevr. C. Toering of mevr. C. Moleman van de afdeling Bestuurs ondersteuning, telefoonnummer (072) 535 66 46 of 535 66 47. Raad en (raads) commissies Welstandscommissie Op maandag 16 februari a.s. vergadert de Welstandscommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in kamer 008 van het gemeen tehuis (toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1). De behandeling van bouwplannen is openbaar. Op verzoek van belanghebbenden kan de ver gadering om persoonlijke of andere bijzondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de welstandscommissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstel lenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planin diener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behandeld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen openbaar. Voorlopige agenda 1. Opening en mededelingen. 2. Notulen vergadering d.d. 2 februari 2004. 3. Ingekomen stukken: 4. Ingekomen bouwplannen: - De Hoefsmid 37, veranderen bedrijfsgebouw; - De Kleine Kanne 9, bouwen garage; - Kennemerstraatweg 265, vergroten woning; - Kennemerstraatweg 33, vergroten woning; - Middelhof 25, vergroten woning; - Oosterboslaan 18, bouwen woning; - Oosterboslaan 20, bouwen woning; - Stationsweg 3, plaatsen dakopbouwen; - Stationsplein Heerenweg, bouwen 29 appartementen, winkels en parkeer kelder; bespreken samenhang materialisering - Stationsweg 88, appartementenge bouw/winkels/grand café; idem; - Stationsweg 89, appartementenge bouw/winkel, veranderen gevelbekleding; - Vossenakkers 15, vergroten woning; 5. Algemene zaken met betrekking tot de welstand. 6. Rondvraag en sluiting. De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze niet om persoonlijke of andere gewichtige redenen niet-openbaar zijn, op vrijdag 13 februari a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur op het gemeentehuis ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, maandag tot en met vrijdag 08.00-12.00 uur en maandagavond 18.00-20.00 uur, telefoon (072) 535 66 66. Bouwen en wonen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. De Boog 57 - vergroten woning aanbouw achtergevel (reg.nr. 2003/0392) Kennemerstraatweg 221 a - vergroten woning erker voorgevel (reg.nr. 2004/0037) Stationsweg 6 - vergroten woning (reg.nr. 2004/0036) Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Verleende bouw- en sloopvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouw- en sloopvergunningen verleend. Butterlaan 1 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0193) De Boog 73 - vergroten woning uitbouw en bijkeuken (reg.nr. 2003/0409) Rector Frederiklaan 14 - vernieuwen woning en garage (reg.nr. 2003/0235) Rector Frederiklaan 14 - slopen woning (reg.nr. 2003/0377) Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouw- en /of sloopver gunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaar schrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19 lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewer king te verlenen aan de hieronder vermelde bouwplannen: Nicolaas Beetsweg 26 - vergroten woning; W.J. Hofdijkweg 12 - vergroten woning (dakopbouw); Stationsweg 6 - vergroten woning. Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 12 februari 2004 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Opening- s-tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermelde bouw plannen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoor schriften schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Burgerzaken Burgerlijke stand gemeente Heiloo tot en met 5 februari 2004 geboorten Myrthe A. d.v. J.C. van der Werf en B. Namink Marleen M. d.v. T. Kruize en A.M. Mosch Gijs V. z.v. V.F.A. van Slagmaat en N.J. Mooij elders geboren Femke F. d.v. D.N. van Weelderen en M. Timmermans Kuillaan, vanwege paddentrek. Nathan J.C. z.v. P.T. Glorie en J.A. Kaczmarek Nick z.v. R.H. de Boer en E. Schong Lisa G.A. d.v. J.S.P. Keesom en N.V. Andronova Bradley D.M. z.v. P. Hoorn en P.R. Jansen Schipper Isabella A. d.v. A.F. Wanningen en P.N. Leenart huwelijksaangiften/aangiften gereg. partnerschap R. Bootsma en E. van der Cingel A.G. van Duuren en W. Stalenburg huwelijken/partnerschapsregistraties P. ten Have en G.I. Kramer overleden G. Smit ev Schipper P.G.M. Landwehr Johann ev Jeijsman M.E. Groot ev van Velzen C. de Waard wv Mulder J. Bood wv Roest H.W.J. Bos M.G. Groot R.F. van Domburg Sripio elders overleden E.A.M. Koopman wv Bruin L. Wetsteijn T. Dusseljee ev Kieft A.C. de Zeeuw ev Sinnige A.C.P. Ruys A. Webster wv Huijsman Leefomgeving Afsluiting Kuillaan vanwege paddentrek De winter nadert haar eind en dat betekent dat de paddentrek weer voor de deur staat. Meestal wordt daarom de Kuillaan in de maanden maart en april in de nachtelijke uren (van 19.00 tot 7.00 uur) afgesloten. Vanwege de zachte winter is het echter mogelijk dat de padden al medio februari gaan trekken. Daarom kan het gebeuren dat al vanaf 12 februari a.s. bij regenachtig weer de slagboom tijdens bovengenoemde uren wordt gesloten. Uiteraard blijft kwekerij Meijer gewoon bereikbaar vanaf de Westerweg. Meer informatie Indien u vragen heeft dan kunt u contact opnemen met mevrouw Swart van de Pad- denwerkgroep Heiloo, telefoonnummer (072) 533 03 24 of de heer H. Bekker van de afdeling Ingenieursbureau, telefoon (072) 535 67 62. Afval en milieu Meldingen in het kader van de Wet Milieubeheer Van de navolgende bedrijven zijn op grond van diverse besluiten milieubeheer meldingen ontvangen. Deze meldingen liggen vanaf 12 februari 2004 tot en met 11 maart 2004 gedurende 4 weken ter inzage in het gemeentehuis Raadhuisplein 1, 1851JL Heiloo, op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en maandag avond van 18.00 tot 20.00 uur. Het betreft de volgende besluiten en bedrijven: Besluit akkerbouwbedrijven: 1. Holland Blumenmarkt BV, Kennemer straatweg 431,1851 PD Heiloo, voor het uitbreiden van de kantoorruimte le etage. Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen: 1. Golf-en Countryclub Heiloo, Lagelaan, kadastraal bekend sectie I nr. 29 in Heiloo, voor de vestiging van een clubgebouw. Besluit opslag- en transportbedrijven: 1. Schuts Groente Centrale, Pastoor van Muijenweg 15a, 1852 EG Heiloo, voor het van toepassing worden van het besluit op een reeds aanwezige inrichting. 2. Distriq, Nijverheidsweg 19 (ged.) Heiloo, voor de vestiging van een distributiepunt voor dag- en weekbladen. Besluit voorzieningen en installaties: 1. KPN Telefooncentrale, Rechte Hondsbos- schelaan 4,1851 HM Heiloo, voor het van toepassing worden van het besluit op Telefooncentrale Heiloo. Lees verder op pagina 6 Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) UITKIJKPOST -11 FEBRUARI 2004 - PAGINA 4 VERBETERING STATIONSOMGEVING HEILOO Gemeente Heiloo - Politie Noord-Holland Noord Veilig naar de overkant

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 4