Het burgerjaarverslag; klachtenafhandeling Evenementenbeleid vastgesteld door het college i. !T|lg(|| I ÉhhhhU ov heiloö; is - mp mmrn If UITKIJKPOST - 30 JUNI 2004 - PAGINA 4 V - F'-/." I i ll'illMlIil'IMMII'ill'IMIIillff'ii Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl: Deze maand is het Burgeijaarverslag over 2003 verschenen. Het burgeijaarverslag rapporteert over de kwaliteit van de dienstverlening, burgerparticipatie en klach tenafhandeling in Heiloo. In het burgerjaarverslag staan de ambities van de burgemeester verwoord. Deze zijn vervolgens getoetst aan de ervaringen van de inwoners. Wanneer bleek dat de realiteit niet (voldoende) aansloot bij de ambities van de burgemeester heeft dit geleid tot aanbevelingen. In het burgeijaarverslag over 2004 wordt vervolgens bezien in hoeverre de aanbevelingen uit het burger jaarverslag 2003 zijn gerealiseerd en of ze het gewenste resultaat hebben gehad. De afgelopen twee weken heeft u kunnen lezen hoe het gesteld is met de kwaliteit van de dienstverlening en de burgerparticipatie. Deze week gaan we tenslotte in op het thema klachtenaf handeling. Klachtenafhandeling De gemeente Heiloo wil haar inwoners zo goed mogelijk van dienst zijn. We doen er veel aan om de contacten tussen burgers en gemeente goed te laten ver lopen. Toch loopt het wel eens anders. Dan kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over onze dienstverlening. En dat willen we als gemeente weten; wie ontevreden is moet gehoord worden. Raad en (raads)commissies Gemeenteraadsvergadering De gemeenteraad vergadert maandag 5 juli 2004 in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. U bent van harte welkom. Agenda 1. Agendavaststelling 2. Inspreekrecht 3 a. Loting volgorde van stemmen over zaken b. Inventarisatie sprekers over hamerstukken 4 Eventuele mondelinge mededelingen 5 a. Vaststelling notulen raadsvergadering van 3 mei 2004 b. Vaststelling notulen raadsvergadering van 7 juni 2004 6. Verzonden stukken 7. Onderzoek geloofsbrieven van de heer A. Brouwer Hamerstukken 8. Vaststellen kadernota onderwij shuisves- ting gemeente Heiloo 2004-2008 "Bouwstenen voor de toekomst" 9. Instemmen met de accountantskeuze voor de periode 2005-2008 10. Instemmen met de wijzigingen op de gemeenschappelijke regeling van het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer 11. Vaststellen Begroting 2005 en Jaarreke ning 2003 van het samenwerkings verband Noord Kennemerland 12. Instemmen met jaarrekening 2003 ontwerpbegroting 2005 en de meeijaren- begroting 2006-2009 van de meldkamer CPA Brandweer Noord-Holland Noord Wij proberen als bestuur en organisatie open te staan voor uw klachten en mel dingen en deze met open vizier tegemoet te treden. Daarnaast is er een procedure die de formele gang van zaken rond klachtenafhandeling regelt. In het burgerjaarverslag doet de burge meester verslag, van de wijze waarop de gemeente in 2003 met officieel geregis treerde klachten is omgegaan. Daarnaast gaat hij op zaken die niet gelden als offi ciële klacht, maar door inwoners soms wel als klacht worden benoemd. Het gaat dan om overlast en dagelijkse erger nissen zoals hondenpoep, losliggende stoeptegels, gebrekkige informatievoor ziening of overhangend groen. Deze zaken worden geregistreerd als melding. Doelstellingen en ambities van de burgemeester - Een adequate afhandeling van klachten en meldingen. Adequaat betekent: snel, afdoende en gecontro leerd. - Aandacht voor de gezamenlijke ver- 13. Verlengen Wet voorkeursrecht gemeenten gevestigd op de gronden in de Zandzoom Bespreekstukken 14. Vaststellen principes nieuw woonruimte- verdeelsysteem in de regio Noord-Kennemerland 15. Vaststellen Begroting Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) 2005 en rekening 2003 16. Eerste behandeling Kaderbrief (inclusief de eerste bestuursrapportage 2004) De tweede behandeling van de Kaderbrief volgt in een extra raadsvergadering op maandag 30 augustus 2004. Welstandscommissie Op maandag 5 juli a.s. vergadert de Welstandscommissie. De vergadering begint om 14.00 uim in kamer 008 van het gemeen tehuis (toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1). De behandeling van bouwplannen is open baar. Op verzoek van belanghebbenden kan de vergadering om persoonlijke of andere bij zondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de welstands commissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstellenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planindiener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behan deld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen openbaar. Voorlopige agenda 1. Opening en mededelingen. Kent u de raadsleden van Heiloo? Elke twee weken geeft een raadslid antwoord op enkele vragen. George Borst, raadslid voor het CDA Wat is leuk aan het raadslid zijn Als ik leuk mag ver talen in de woorden interessant, uitdagend en voldoening schen kend, dan wil ik de vraag als volgt beantwoorden. Interessant omdat je als raadslid in aanraking komt met vrijwel alle facetten van de samenleving in Heiloo. Je neemt deel aan de besluitvorming over grote en kleine zaken, die in het dorp spelen. Daar naast ben je actief betrokken bij het antwoordelijkheid voor de kwaliteit van onze samenleving. De stand van zaken - In 2003 zijn vier geregistreerde klachten in behandeling genomen. - In 2003 zijn circa 1700 meldingen binnen gekomen. - Meldingen worden merendeels binnen 1 werkdag afgehandeld. - Snelheid van afhandeling en wijze van afhandeling van klachten (en vermoe delijk meldingen) worden niettemin negatief beoordeeld. - Een terugkoppeling over de afhande ling van de klacht of melding is gewenst. - Inwoners zijn ook zelf verantwoorde lijk voor hun leefomgeving. Aanbevelingen - De gemeente monitoort de resultaten van de meldingen steekproefsgewijs. Wanneer de gemeente meent dat een probleem is verholpen wordt 1 op de 5 melders gebeld om te informeren of de kwestie inderdaad naar tevredenheid is opgelost. Wanneer dit niet het geval blijkt, wordt uiteraard direct actie ondernomen. - Tijdens de bijeenkomst met wijkverte- genwoordigers en de bijeenkomst voor nieuwe inwoners vraagt de bur gemeester aandacht voor de eigen verantwoordelijkheid van bewoners voor de kwaliteit van de leefomgeving van Heiloo. U kunt het burgeijaarverslag afhalen bij het gemeentehuis, of aanvragen via tele foonnummer 072-5356641. Downloaden van internet kan ook: www.heiloo.nl Notulen vergadering d.d. 21 juni 2004. Ingekomen stukken: Ingekomen bouwplannen: - Boswinde 3, plaatsen dakkapel; - Breedelaan 36, plaatsen dakopbouw; - Nic. Beetsweg 55, bouwen van een berging; - Ringweg 1, vergroten woning. Algemene zaken met betrekking tot de welstand. Rondvraag en sluiting. De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze niet om persoonlijke of andere gewichtige redenen niet openbaar zijn, op vrijdag 2 juli a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur op het gemeentehuis ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, maandag tot en met vrijdag 08.00-12.00 uur en maandagavond 18.00-20.00 uur, telefoon (072) 535 66 66 Bouwen en wonen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. De Oude Werf 7 - bouwen bedrijfsgebouw voor opslag en onderhoud machines (reg.nr. 2004/0239) De Waard 99 - vergroten woning woon kamer en bijkeuken (reg.nr. 2004/0111) Heerenweg 32 - ged. veranderen bijeenkomst- formuleren van de toekomstvisie voor Heiloo, de beantwoording van de vraag hoe Heiloo er over 10 tot 15 jaar zou moeten uitzien. Uitda gend omdat je steeds weer opnieuw keuzes moet maken in zaken, waarover door ver schillende groepen burgers heel verschillend wordt gedacht. Iedere keer vraag je je weer af hoe je het algemeen belang het best kan dienen. Voldoening schenkend omdat ik als senior door mijn functioneren in de raad in de gelegenheid ben om mijn kennis en levenser varing op een zinvolle manier ten nutte te In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Heiloo zijn regels opgenomen voor het organiseren van evenementen. Iemand die een evenement wil organiseren heeft daar een vergunning van de burgemeester voor nodig. Door het stellen van voorwaarden in een evenementenvergunning moeten de openbare orde, de veilig heid en de gezondheid zo goed mogelijk worden gewaarborgd en de overlast zoveel mogelijk beperkt worden. Als het niet mogelijk is om die aspecten vol doende te waarborgen, kan de vergunning geweigerd worden. De regels in de APV worden niet gewij zigd. In het Evenementenbeleid worden beleidsregels vastgesteld om aan te geven hoe de gemeente Heiloo de regels die hierover in de APV zijn opgenomen uitlegt en hanteert. Beleidsregels zorgen ervoor dat voor iedereen van tevoren duidelijk is wat de gemeente aanvaard baar acht en hoe de gemeente de overlast en veiligheidsrisico's gaat beperken. Door vastlegging in het beleid worden ook het overleg en de samenwerking met politie en de geneeskundige hulp verleningsdienst meer gestructureerd, waardoor het veiligheidsaspect de ver eiste aandacht krijgt. Veranderingen door het beleid Veel onderdelen in het evenementenbe leid werden al gehanteerd, maar worden nu vastgesteld beleid. Nieuw zijn vooral: - dat de gemeente er vanuit gaat dat een hoog geluidsniveau onlosmakelijk verbonden is met de meeste evene menten en dat de gemeente accepteert dat omwonenden van een evenemen- gebouw wijzigen toiletruimte en nooduit gang Witte Kerk (reg.nr. 2004/0242) Kapellaan 140 - plaatsen kantoorgebouw (reg.nr. 2003/0011) Kennemerstraatweg 265 - vergroten garage berg- en werkruimte en bijkeuken (reg.nr. 2003/0398) Middelhof 25 - vergroten woning erker en luifel voorgevel (reg.nr. 2004/0176) Sluijsweijdt 3 - plaatsen berging (reg.nr. 2004/0241) Spanjaardslaan 14 a - oprichten dierenverblijf (verjplaatsen paardenstal (reg.nr. 2004/0235) Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Verleende bouwvergunningen Door het college van burgemeester en wethouders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. De Blomhof 7 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0313) De Waard 28 - vergroten woning dakopbouw voorgevel (reg.nr. 2004/0143) De Waard 30 - vergroten woning dakopbouw voorgevel (reg.nr. 2004/0144) Kapellaan 140 - plaatsen kantoorgebouw (reg.nr. 2003/0011) Kennemerstraatweg 31 - veranderen woning (reg.nr. 2004/0185) Stationsweg 18 - plaatsen berging (reg.nr. 2004/0219) Stationsweg 6 - vergroten woning (reg.nr. 2004/0036) Wentholtlaan 13 - ged. vernieuwen aanbouw tenlocatie af en toe worden geconfron teerd met geluidsoverlast, omdat evenementen voor gezelligheid zorgen en het dorp levendig houden; - tegelijkertijd worden wel maximale geluidsnormen in decibellen in de eve nementenvergunningen opgenomen; - de gemeente treedt sturend op door geluidsmetingen te verrichten; - een evenwichtige verdeling van de evenementen over de gemeente door het hanteren van een jaarplanning met een maximum aantal grote evene menten per locatie; - vastgestelde eindtijden voor evene menten en voor de geluidsproductie en de eventuele drankverstrekking; - meer aandacht voor verkeersaspecten en geneeskundige aspecten; - het opnemen van pachtheffing in deze nota, met enkele wijzigingen ten opzichte van de vaststelling van pacht sommen d.d. 25 februari 2003; - het in rekening brengen van een borgsom van 1.000,00 voor grote (para)commerciële evenementen (was 450,00). woning (reg.nr. 2004/0194) Westerweg 31 A - vergroten woning (reg.nr. 2004/0211) Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Nieuw bouwplan via procedure art. 19, lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijkheid als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bouwvergunning te verlenen voor het bouwen van een overkap ping achter de bestaande bedrijfsruimte op het perceel Runxputteweg 1. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende stukken üggen vanaf donderdag 1 juli 2004 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de pubheks- balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn m maken, hopelijk ten voordele van het mooie dorp waarin ik woon. Wat doet u om burgers te betrekken bij de lokale politiek Samen met mijn fractiegenoten probeer ik voortdurend mogelijkheden te scheppen om de burgers van Heiloo daadwerkelijk bij de gemeentelijke politiek te betrekken. Bekend is inmiddels onze tweemaandelijkse fietsronde door het dorp. Daarnaast organiseren wij thema-avonden, houden huiskamerge- sprekken met o.a. jongeren en nemen actief deel aan zo veel mogeüjk bijeen komsten, waar gemeente en burgers elkaar ontmoeten. Wat is uw favoriete plek en waarom? Het fietspad langs de Zandersloot en door het Heilooerbos. Wonend in Heiloo-noord, fiets ik heel veel over dat pad naar het dorp en geniet iedere keer weer van de prachtige natuur, in alle seizoenen. Inspraakmogelijkheid Het evenementenbeleid ligt gedurende zes weken ter inzage in het informatiecentrum van het gemeentehuis. Opening stijden zijn maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Gedurende die termijn kan een ieder schriftelijk en gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij de gemeente raad, Postbus 1, 1850 AA Heiloo.. Indien de ingebrachte beden kingen het college aanleiding geven om het evenementenbe leid aan te passen zal dat in deze krant bekend gemaakt worden. F I h van maandag tot en met vrijdag tussen 08.db* en 12.30 uur en maandagavond tussen 18.09 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na tele» fonische afspraak met een medewerker van.. de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon-' nummer (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmings plan schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Nieuw bouwplan (vrijstelling bestemmingsplanvoorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid voor het vergroten van de woning op het adres Laarmanstraat 10. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende Lees verder op pagina 6 elangnjke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) 5. 6. 'a ft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 4