Uitkijkpost viert 70-jarig bestaan Etiketje >s Vader en dochter Pepping al jaren verbonden aan de Uitkijkpost krant h Muil Sinnige's Fruit, munt uit! BRINK ifs ft f u intratuin VERS T HOPMAN .Y. WEGENS KEUKENVERBOUWING GESLOTEN zijn wi| weer GEOPEND VERMIST meegenomen p n: KANG WAH ONAFHANKELIJK WEEKBLAD BORDEN J V Ie JAARGANG No. 1 69e JAARGANG No. 43 .^gggag gaas gjgg (072)5351000 zijn wij vanaf MAANDAG 18-10-'04 t/m WOENSDAG 27-10-'04 Vanaf DONDERDAG 28-10-'04 Kip-hout W*1 bakkers- *roo Specu laasslofn 0q Kipfilet i kno 4." 1 Witte bollen 1 oo Duivelsbroodje€ 2s Redactie- en administratie-adres: Rechte Hondsbosschelaan J 29, Heiloo. Dir./Red. G. KEPPEL HEILOO EN OMSTREKEN Redactie-administratie-adres De Hoefsmid 5 Heiloo Dir. A. Mars QW UITKIJKPOST 11 V x? www.vanderborden. i MAKELAARS ERA' Uw huis? Ons ERA Koper Garantie Plan® Regio Noord Kennemerfand Jack Russell, naam Lotje. Weggelopen omgeving politiebureau Heiloo, zat. 16 okt. 16.00 uur tel 06-10264019 HOGE BELONING We missen haar verschrikkelijk!! Henny Stoop tel. 532 0345 E.J. Potgieterweg 27 Heiloo waarde vijftig Bij inlevering van deze Card krijgt u 50,- korting als u voor 150,- of meer kleding koopt. donderdag t/m zaterdag Doyenne du cornice, handperen 3 kilo2,50 Lekkerste mandarijnen zonder pit 3 pond 2,50 Hollandse bloemkool Bos worteltjes slechts €0,69 Ambachtelijke slagerij donderdag t/m zaterdag «O HET GR0ENE WARENHUIS Kom op zaterdag 30 oktober van 10.00-16.00 uur naar ons Halloweenfeest. U kunt pompoen uithollen en er is een verkleedwedstrijd waarbij iedereen prijs heeft. Aanmelding d.m.v. kaartverkoop, uiterlijk 29 oktober 5,- p.p). HEILOO, Vennewatersweg 15, 072-5332727, vrijdag koopavond. AMBACHTELIJK CHINESE SPECIALITEITEN RESTAURANT HET HOEKSTUK 15 1852 KX HEILOO-WEST TELEFOON 072-5335047 J samen met zakje J marsepein aardappeltjes 4 stuks Bij aankoop van 150 gram Achterham GRATIS 250 gram LEVERWORST UITKIJ P wj* Een foto uit het archief van drukkerij Uitkijkpost, met Ab Alberts, G.N. Venneker, y \V J. Reizevoort en helemaal rechts mede-oprichter en Gerrit Keppel. De Uitkijkpost, bestaande uit een drukkerij en het weekblad, bestaat vandaag zeventig jaar. In 1995 nam directeur Arnoud Mars (38) het roer van zijn moeder over, die op haar beurt weer, noodgedwongen door het overlijden van haar man Jan Mars in maart 1989, het bedrijf had geleid. Arnoud vertelt: „Een van eerste veranderingen die ik wilde doorvoeren in het bedrijf was het meer onder de aandacht brengen van het drukkerij gedeelte van de Uitkijkpost. Ondanks het feit dat er in de drukkerij dagelijks vele geboorte kaartjes, rouw- en trouwwerk, brochures, advertenties, folders en boeken van de drukpersen rollen, kennen de meeste Heilooërs, Limmenaren, Akersloters en Egmonders de Uitkijkpost alleen als de krant die hen wekelijks op de hoogte houdt van al het nieuws en wetenswaardigheden uit de regio". OMAJWWMtUJK WHKSUAO TEN GELEIDE ..Dc Pairtot" Drukkerij Uitkijkpost, heeft ruime ervaring op het gebied van drukbe- kwaamheid in combinatie met vakman schap en creativiteit. Sinds de oprich ting in 1934 heeft drukkerij Uitkijkpost een goede naam opgebouwd als dege lijke drukkerij met vele drukmogelijk- heden en aanverwante producten. Het moderne machinepark in combinatie met de expertise van het team staan borg voor een optimaal eindproduct. Drukwerk wordt geheel in eigen beheer gerealiseerd, wat de communi catielijnen kort en efficiënt houdt. Rijke historie De Uitkijkpost is gezegend met een rijke historie. Zeventig jaar geleden gingen de broers Eriks van start met een drukkerij en binderij aan de Holleweg in Heiloo, in een schuurtje naast het ouderlijk huis. Met beperkte middelen, er stond niet veel meer dan een kleine degelpers, een kast met let ters en een perforeermachine, begon nen de broers 's avonds na hun werk met het verwerken van drukwerk. Het werk nam toe, al snel wist Heiloo de drukkerij te vinden. De broers besloten de schuur uit te breiden en zelfs perso neel aan te nemen. Het extra paar han den vonden ze in de door de crisistijd werkloze drukker Gerrit Keppel. De tweede wereldoorlog brak uit en opnieuw ontstond een zware tijd voor de drie jonge ondernemers. Maar voor al Gerrit bleek een inventieve doorzet ter te zijn, die het hoofd boven water wist te houden met het drukken van gemeentedrukwerk voor de inmiddels door de NSB-burgemeester Swaalf geleide gemeente Heiloo. Dit werk was echter een dekmantel voor het maan delijkse verzetblad De Onderduiker. Een behoorlijk riskant initiatief, maar zeer belangrijk. Toen de elektriciteit in Heiloo werd afgesloten, zodat men geen radio meer kon luisteren en er behoefte ontstond aan een dagelijks berichtenblad, werd de Onderduiker omgedoopt in de minder riskante Nieuwsbode; dagblad voor het bezette Nederlandse gebied dat in de hele regio werd verspreid. Ook na de oorlog bleef de vraag naar publiciteit toenemen, waardoor werd besloten een wekelijks nieuwsblad te gaan maken. De naam Uitkijkpost werd bedacht, dezelfde naam werd gegeven aan de drukkerij, waarmee Eriks' Drukkerij en Binderij voortaan tot het verleden behoorde. De Uitkijkpost werd steeds meer gezien als serieus nieuwsblad voor de regio Heiloo en omstreken, waarin ech ter ook de ruimte was voor achtergron den, informatie van de gemeente en amusemerende artikelen. „Nog steeds wordt de Uitkijkpost erg graag gelezen en ben ik best trots op het feit dat het een van de weinige onafhankelijke weekbladen is gebleven." 8raast £3 J Pluspunten Naast dit feit. Ac AC S» De Uitkijkpost ken ik al meer dan 40 jaar. En dan niet alleen de krant, maar zeker ook de drukkerij. Prachtige herinneringen heb ik aan dit actieve bedrijf, wat intertijd nog gevestigd was aan de Rechte Hondsbosschelaan. Net van de middelbare school, en als 'tussenbaan' van zowel de militaire dienst als het echtebedrijfsleven werkte ik bij het Bloembollenbedrijf van De Jager aan de Kennemerstraatweg. Ik ver zorgde de uitgebreide order-administratie van zowel de Engelse- als Amerikaanse klanten, en had meerdere keren per week etiketten nodig voor nieuwe bloembollenrassen. Deze werden gezet en gedrukt bij De Uitkijkpost, waar ik dan ook bijna dagelijks kwam. Interessant om tussen die persen te lopen, en het hele drukproces van dichtbij te volgen. Het was in die tijd (jaren zestig) nog niet zo gebruikelijk om je bij je voornaam te noemen, en het 'meneer'paste uiteraard ook niet erg bij m 'n leeftijd. Dus al ras kreeg ik de bij naam 'Etiketje'....! Een makkelijke en herkenbare naam, die vader Keppel niet alleen gebruikte, maar zeker ook de vaste medewerkers, w.o. schoonzoon Jan Mars en Bob Bosma. Het witzwart keffende hondje van de familie, bezorgde me menigmaal 'n extra snelle sprint in de drukkerij, waar ik me met de vaste begroeting "hé Etiketje!" echter direct weer veilig thuis voelde. De jonge jaren gingen voorbij, ik trouwde, werd vader van twee zoons en werkte zelfstandig in m 'n eigen bedrijf als importeur van luxe cadeau-artikelen. De dagelijkse con tacten met de drukkerij verwaterden door de zakelijke drukte. Vele jaren later, liep ik met 'n Chinese zakenrelatie te wandelen in de duinen bij Castricum, toen ik opeens 'n ferme schreeuw hoorde: 'Etiketjeeeeeeel!'gevolgd door 'n nog lui der 'EtiketjeeeeeeeeH!De enthousiaste roep was afkomstig van Jan Mars, die op z'n racefiets de benen lospeddelde, voor hij weer achter de zwarte drukpers moest. De naam galmde helder door het stille duingebied, zo mooi en intens meeuwen keken op, vossen doken weg en m 'n gast stond perplex. Het kan me nog altijd diep ontroeren, temeer daar Jan in dat jaar plotseling is, overleden. Een moment om nooit te vergeten, overigens deed dat ook m 'n Chinees niet, want nog altijd krabbelt hij - achter m 'n bedrijfsnaam - heel klein 'Etiketjeals teken van directe herkenbaarheid! Dick Borst Zo heeft weekblad de Uitkijkpost er jarenlang uit gezien. vind Arnoud het bijzonder, dat hij een solide en gezellige groep enthousiaste medewerkers om zich heen heeft verza meld. „Een jong team dat goed op elkaar is ingespeeld en loyaal is ten opzichte van het bedrijf. Samen zorgen we voor een gezonde basis voor de toe komst". Een toekomst die bij tijd en wijle onze ker is, omdat de concurrentie steeds groter wordt. „We moeten steeds meer opboksen tegen grote Uitgeverijen die middenstanders meer te bieden hebben op het gebied van het verwerken en produceren van drukwerk". Toch ziet Arnoud de toekomst zeer rooskleurig in. „De kracht van de Uitkijkpost zit hem juist in het kleinschalige. We zijn al jaren een begrip in Heiloo waardoor we veel vaste klanten hebben die we veelal persoonlijk leren kennen. Daardoor kun je net dat extra beetje service verlenen, wat je onderscheidt van de rest. Verder vind ik het een uit daging om bij te blijven, de nieuwste technieken en ontwikkelingen te vol gen en open te staan voor vernieuwin gen." Voor meer informatie: 072-5330175, e- mail info@uitkijkpost.nl, of neem eens een kijkje op de website: www.uitkijk- post.nl. Meer herinneringen aan 70 jaar Uitkijkpost kunt u lezen op pagina 16! Makel HEILOO - Hij is nog kwiek en woont nog zelfstandig: Jan Pepping. Binnen kort 91 jaar en vol met verhalen. Vooral over de oorlog, maar ook over zijn con tact met de Uitkijkpost. Ook dochter Marry Rison-Pepping heeft haar sporen verdiend bij de krant. Al 27 jaar zet zij zich met veel plezier en werk lust in om elke week een nieuwe Uitkijkpost van de persen te laten rollen. Advertentie van een kwartje Zijn verhalen over de oorlog wil hij graag slijten, maar onder het wakend oog van zijn dochter, mag hij "het alleen maar hebben over hoe het vroe ger was bij de Uitkijkpost". Opgegroeid op de boerderij, verkoos Jan Pepping in 1930 een andere weg. Hij begon zijn eigen bedrijf als meubel maker. Ook in die tijd was het aan de weg timmeren en reclame makeii. Hij was dan ook een van de vaste klanten die hun advertenties wekelijks plaat sten. „In 1930 ben ik begonnen met mijn meubelzaak. Ik weet nog goed dat ik een keer voor een zakenman een bureau moest maken. Ik kreeg toen een dubbeltje per week. Later kreeg ik dan wel een bedrag ineen, maar soms ook niet, hoor! Ik bracht elke week mijn advertentie naar de Uitkijkpost of Erics en later Gerrit Keppel kwam ze ophalen. Kijk, hier heb ik nog zo'n advertentie. Geel van de oudheid! Zo'n advertentie kostte in die tijd een kwar tje, hooguit vijftig cent.", zo wijst Jan Pepping aan. De advertentietekst is leuk en altijd zelfbedacht door de vriendelijke meu belmaker. Het roept de klanten op toch vooral in Heiloo te blijven voor goede en betaalbare meubels: Hallo Hallo Waarom zult U naar de stad toe loopen. Als gij bij Pepping zoo goedkoop kunt kopen. Prima werk tegen sterk amcurreerende fabrieks prijs. En beter en goedkooper. Hoek Ewislaan bij Westerweg Heiloo Aan Gerrit Keppel heeft Pepping goede herinneringen. "Een reuzeke rel!" volgens Pepping. De herinnerin gen dateren nog van voor de drukkerij- tijd. Keppel was blijkbaar een vriend van vroeger jaren tezamen met zijn broer die volgens de herinnering van Pepping een herenmodezaak had in een straatje tegenover het Witte Kerkje. Er rollen heel wat namen over tafel en Jan Pepping doet moeite het allemaal op een rijtje te krijgen. Maar wat wil je met 90 jaar? Harde werkers Het contact met de Uitkijkpost ging weer andere vormen aannemen toen dochter Marry haar intrede deed op het kantoor. „In 1977 heb ik gereageerd op een vacature in de krant voor typiste. Ik HEILOO I ERA Kennemerstraatweg 330 Heiloo Telefoon072 - 533 40 95 Internet www.hopman.nu Als bijlage in dit Nieuwsblad de Woningkrant Regio Noord-Kennemerland. Deze Woningkrant komt twee keer per maand uit en wordt huis-aan-huis verspreid met het Heerhugowaards Nieuwsblad, Alkmaars Nieuwsblad, De Uitkijkpost en Langedijker Nieuwsblad. In de Woningkrant publiceren de woningcorporaties de leeggekomen én de toegewezen huurwoningen in de hele regio Noord-Kennemerland. In deze krant is ook alles te lezen over de nieuwe aanpak van woningtoewijzing. Marry Rison-Pepping is al 27 jaar als typiste verbonden aan de Uitkijkpost. was de enige sollicitant. Ik typte alle teksten en nu nog, maar mensen leve ren nu hun teksten aan met e-mail. Daarom is het nu niet veel meer. Het was vroeger erg gemoedelijk, hoor, alle klanten kwamen achterom. De rubriek 'Vraag en aanbod' kon van 9.00 tot 12.00 uur aangeleverd worden. Mijn vader kwam wel eens pas om 14.00 uur, dan was Ab Albers nog aan het tikken en dat kon er altijd nog wel in, hoor! Ik typte ook de hele Sursum Corda (het weekblad voor het dekenaat Alkmaar). Met kerst of Pasen moesten we voor werken voor 30 parochies. Dan ging ik na de hele dag werken, om 20.00 uur tot 23.00 uur weer aan de gang. Met meneer Keppel bracht ik dan de Sursum Corda's nog rond. Het was ont zettend druk in die tijd. Maar ik werkte en werk nog steeds met veel plezier!" Volgens Jan Pepping is dit niet verwon derlijk en zit werken de familie in het bloed. „Wij zijn allemaal harde wer kers!", zo besluit hij zijn verhaal. NIEUWSBLAD VOOR HEILOO EN OMSTREKEN "Verdriet kan ik niet wegnemen. Wel de zorg er omheen." Deze Card is geldig tot en met 24 oktober 2004 Vraag naar de actievoorwaarden in de winkel. Castricum, Dorpsstraat 48, T 0251 65 22 71 Heiloo, Heerenweg 28, T 072 53 24 080, www.mull.nl Heerenweg 44 072 5338487 slechts 0,69 Heerenweg 44a Tel. 072-5330012 Rookworst 3 stuks (uit eigen keuken) €5,00 Macaroni 500 gram2,50 Mortadella 100 gram (een Italiaanse lunchworst, echt lekker) 1,10 NIEUW Griekse kipsalade 100 gram (kipfilet in knoflooksaus en komkommer) €0,99 www.intratuin.nl 5 stuks M per stuk Keurslagerij Kees Burger bakkerij Kees Zoon - Winkelhof 't Loo - Heiloo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 1