<^UTl
Behandeling Programmabegroting 2005 en
Meerjarenperspectief 2005-2008 in de raad
HCPH
HEILOO
UITKIJKPOST - 27 OKTOBER 2004 - PAGINA 9
SS»
Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl
Algemene beschouwingen in de raad van maandag 8 en donderdag 11 novemberi
- Eerste
In de Programmabegroting en het Meer
jarenperspectief geeft het college een
beeld van de financiële positie voor 2005
en volgende jaren. De gemeenteraad zal
zich daarover uitspreken in de raadsver
gaderingen van maandag 8 en donderdag
11 november a.s.
De eerste termijn wordt schriftelijk afge
handeld. De mondelinge tweede termijn
vindt plaats op 8 november 16.30 uur tot
22.15 uur. En een vervolg op donderdag
11 november om 20.00 uur. Bij de behan
deling van de begroting worden ook de
algemene beschouwingen gehouden.
Collegevoorstel
De financiële positie van de gemeente
Heiloo wordt de komende jaren gezond
door het nemen van evenwichtige maat
regelen, zo blijkt uit de programma
begroting 2005 en de najaarsnota met het
meerjarenperspectief tot en met 2008.
Bij de behandeling van de kaderbrief in
juli en september in de gemeenteraad
zijn prognoses en mogelijke maatregelen
besproken om de begroting sluitend te
krijgen. De in de raadsbesprekingen aan
gedragen suggesties zijn door het college
meegenomen en vertaald in de nu aange
boden programmabegroting 2005 en de
najaarsnota met het meeijarenperspec-
tief tot en met 2008.
Bij het opstellen van de kaderbrief was al
bekend dat de algemene uitkering van
het rijk uit het gemeentefonds fors lager
uitpakte dan waarop eerder was gere
kend. Het college biedt de raad voor 2005
een begroting aan met een tekort van
735.000. In de najaarsnota worden
voorstellen gedaan die ertoe moeten
leiden dat in 2008 een sluitende begro
ting mogelijk is. Nadat de raad over de
voorstellen in de najaarsnota heeft
besloten wordt de programmabegroting
2005 aangepast en wordt het meeijaren-
perspectief tot en met 2008 vastgesteld.
Maatregelen voor een sluitende
begroting in 2008
Om een sluitende begroting te bereiken
in 2008 en voorstellen voor nieuw beleid
te kunnen realiseren zijn maatregelen
noodzakelijk. Nieuw beleid behelst onder
meer: het instellen van een jeugdbrand
weer, verhoging van het subsidieplafond
voor ouderenbeleid en verbetering van
de onderwijshuisvesting. In de aange
boden voorstellen wordt uitgegaan van
een combinatie van het verlagen van de
uitgaven en het verhogen van inkomsten.
Het gaat om de volgende voorstellen:
Het verlagen van uitgaven
-Aanpassingen in de gemeentelijke orga
nisatie. De gemeentelijke organisatie
wordt een taakstelling opgelegd om
gefaseerd te bezuinigen, oplopend van
30.000 in 2005 tot 100.000 in 2008.
Bij de begrotingsbehandeling wordt het
inmiddels uitgebrachte rapport over de
prijs/kwaliteitverhouding van de dienst
verlening in de discussies en besluit
vorming meegenomen.
-Wijziging van het beleid bij gemeentege
bouwen en accommodaties. Het huidige
bestand van gebouwen wordt doorge
licht en er wordt een onderzoek gedaan
naar mogelijkheden om het beheer en
onderhoud van sportaccommodaties
over te dragen. De ombuigingstaak-
stelMng hiervoor is vanaf het jaar 2006
ingerekend op een bedrag van 60.000.
-Tijdelijke bevriezing van indexering van
subsidies (exclusief CAO af-spraken).
Door de tijdelijke bevriezing van de
indexering van subsidies (1,5% gedu
rende 2 jaar) wordt een ombuigings
taakstelling ingerekend van 20.000 in
2006 en 40.000 vanaf het jaar 2007.
Het verhogen van inkomsten
-Bij de voorjaarsnota 2003 was rekening
gehouden met verhoging van de OZB-
opbrengsten in de komende jaren. Deze
afspraken zijn vertaald in de belasting
voorstellen voor het jaar 2005. Hier
komt een voorgestelde extra verhoging
bij van de opbrengst met 100.000. In
de praktijk houdt dit in dat de totale
opbrengst van de OZB in 2005 met circa
12% stijgt (waarvan 3% extra verho
ging) en de tarieven per waarde-
eenheid worden verlaagd. Met andere
woorden: de stijging van de waarde van
onroerend goed, voor eigenaren dus een
vermogensstijging, wordt op deze
manier gedeeltelijk vertaald in een
hogere belastingopbrengst over de
onroerende zaken in onze gemeente.
Het college is van mening dat met dit
voorgestelde pakket aan maatregelen
recht wordt gedaan aan de uitkomsten
van de discussies over de kaderbrief en
de wijze waarop er in 2008 een sluitende
begroting mogelijk is. Het voorzieningen
niveau wordt in grote lijnen gehand
haafd en tevens wordt voldaan aan de
afspraak met de provincie en de uit
gangspunten in het raadsprogramma.
Tenslotte: op 4 oktober 2004 is een circu
laire van het rijk ontvangen over de
algemene uitkering gemeentefonds. De
nadelige effecten daarvan voor Heiloo
worden nog uitgewerkt. Het is mogelijk
dat deze effecten leiden tot aanvullende
voorstellen aan de gemeenteraad.
Een samenvatting van de reacties (alge
mene beschouwingenin de eerste
termijn van de fracties van Heiloo 2000
WD, CDA, PvdA, GroenLinks en NCPN
op de voorstellen van het college zoals
deze in de eerste termijn schriftelijk
worden afgehandeld, treft u hieronder
aan.
Weer een jaar verder
Met deze aanhef geven wij aan niet het
gevoel te hebben wat te zijn opgeschoten in
de door de provincie gestelde eis aan een
sluitende begroting op termijn te kunnen
voldoen. Aanvankelijk was de eis dat dit in
2006 moest, maar de Zalm-bezuinigingen
alles al via 2007 naar 2008 is opgeschoven.
pe steeds weer optredende tekorten bij de
gemeente worden niet veroorzaakt, omdat
de gemeente een gat in zijn hand heeft,
door maar te investeren dat het een lieve
lust is, maar door steeds weer hinderlijk
optredende kortingen vanuit Den Haag op
onze algemene uitkering. Steeds denk je je
zaakjes op orde te hebben of er komt weer
een onverwachte Haagse tegenvaller. De
laatste korting had betrekking op de
gestegen prijzen op de woningindex, op
papier neemt de waarde toe dus ook de
OZB-mogelijkheden voor de gemeente, een
reden voor het rijk ons maar weer eens
extra te korten. Met als gevolg voortschrij
dend geen sluitende begroting en dat
gegeven zal ons blijven achtervolgen,
zolang de raad niet in meerderheid bereid is
om voor wat betreft het huishoudboekje
orde op zaken te stellen.
Voor ons is het hoog tijd om dat wel te gaan
doen. Niet alleen omdat de provincie het
wil, maar vooral ook om de afhankelijkheid
daarvan voor het realiseren van nieuw
beleid te reduceren. Zie het maar als een
soort risicobeheer dat uitvoering van nieuw
beleid beter waarborgt. Wij kunnen met
gemak een lijst van wensen produceren,
waaraan gezien de huidige financiële situ
atie toch niet kan worden voldaan, dus
hebben we ons dit keer geheel gericht op de
financiële kant.
In onze ogen kan het echter niet zo zijn dat
voor het op orde brengen van het huishoud
boekje en het zekerstellen van reeds
wijshuisvesting) alleen van de burger extra
offers inde vorm van verdere OZB-verho-
worden gevraagd. Wij zijn van mening dat
in gelijke mate de gemeentelijke organisatie
daarin bij moet dragen. Wij zijn ons er ter
dege van bewust dat op grond hiervan ons
waarschijnlijk niet de publieksprijs zal
worden uitgereikt, maar we willen wel op
deze manier eën fundamentele discussie op
gang brengen, die er uiteindelijk toe zal
leiden dat Heiloo presteert naar haar moge
lijkheden.
De WD Heiloo constateert, dat het college
zijn best doet om ons dorp mooi te houden
en plezierig om in te wonen. De plannen
voor de woningbouw in de Zandzoom en de
ontwikkeling van de Boekelermeer worden
enthousiast ter hand genomen. Dit betekent
extra werkgelegenheid voor Heiloo. Nu de
toekomst: de WD Heiloo constateert met
genoegen dat het college erin geslaagd is om
een sluitende begroting voor 2008 te presen
teren. De wijze waarop heeft echter niet
geheel de instemming van de WD.
Uitgaven moeten naar beneden en inkom
sten omhoog. Er zijn niet veel bronnen van
inkomsten voor de gemeente, maar één
ervan is een melkkoe en dat is de OZB. Het
college stelt voor om de OZB te verhogen
met 12%. Daar zijn we tegen! In Heiloo was
gaat,
te gaan. Dat wil het college nu loslaten. De
WD vindt dat de iwarte Piet bij de burger
terechtkomt: Dit accepteren wij niet.
Daarnaast stelt het college een beperking
van uitgaven voor, o.a.
1. Bezuiniging op de gemeentelijke organi
satie. WD Heiloo is van mening dat naast
dit voorstel ook een reductie van het
aantal ambtenaren mogelijk moet zijn;
ook een bestrijding van het hoge ziekte
verzuim binnen de gemeentelijke
organisatie moet een besparing opleveren.
2. De WD gaat akkoord met het voorge-
gebouwen, maar deze ombuiging dient
weloverwogen plaats te vinden.
3. Bevriezing van subsidies; in deze tijd moet
iedereen de broekriem aanhalen en wij
doen dan ook een beroep op de subsidie
nemers om in hun boekhouding een
vertaalslag te maken.
Onlangs is er inzicht gekomen in de staat
van de schoolgebouwen in Heiloo. Er blijkt
nu dat de gemeente Heiloo voor grote uit
gaven geplaatst zal worden in de komende
jaren. De WD Heiloo steunt het idee om
vaker verschillende scholen te combineren in
één gebouw.
De WD wil een Heiloo waarin iedereen fijn
kan wonen, een Heiloo waar onze kinderen
naar school kunnen gaan in een veilig en
modem gebouw, een Heiloo met een ruim
en binnen afzienbare tijd afgebouwd
Stationscentram, een Heiloo met mooie
voorzieningen binnen haar grenzen, maar
ook een Heiloo waarin het leven niet te duur
zal worden.
Ingrijpende maatregelen worden door het
college voorgesteld om het tekort van
735.000 te veranderen in een sluitende
begroting. De fractie van de Partij van de
Arbeid wil dit bereiken door: verlaging van
de uitgaven, verhoging van de inkomsten en
handhaving van het voorzieningenniveau.
Verlaging van de uitgaven
twee maatregelen:
1. Door een selectieve vacaturestop en het
terugdringen van het ziekteverzuim kan er
op de uitgaven van de gemeentelijke orga
nisatie bezuinigd worden. Het ziekte
verzuim bij de gemeente is tot 10,54%
gestegen terwijl landelijk bij gemeenten
een daling van 2% plaats vond. De PvdA-
fractie is van mening dat het terugdringen
van het ziekteverzuim en een selectieve
vacaturestop in 2005 een blijvende bespa
ring van 100.000 oplevert.
2. Verandering in het gemeentelijke accom-
modatiebeleid levert een besparing op van
60.000 en een tijdelijke bevriezing van
de indexering van subsidie een besparing
van 40.000. De PvdA-ffactie wil deze
voorstellen steunen mits burgers met een
smalle beurs van culturele activiteiten,
verenigingsleven en muziekschool gebruik
kunnen blijven maken.
Verhoging van de inkomsten.
De gemeentelijke belastingen voor een
bouwvergunning zijn lang niet kostendek
kend het verschil bedraagt 100.000. Het
huidige tekort dat hierdoor ontstaat, wordt
indirect door ale burgers opgebracht De
PvdA vindt dit onaanvaardbaar; deze belas
ting moet in 2005 kostendekkend zijn.
De voorgestelde OZB-verhoging wil de fractie
van de PvdA in overweging nemen.
De verhogingen van de toeristenbelasting
moet los van de OZB worden vastgesteld en
ten minste kostendekkend zijn.
Huisvesting basisscholen
Genomen raadsbesluiten tot kwaliteitsverbe
tering huisvesting basisscholen dient
onverkort te worden uitgevoerd. Kinderen
en het onderwijzend personeel hebben recht
op huisvesting die voldoet aan de normen.
Onderwijs is investeren in de toekomst.
Tot slot heeft de fractie van de Partij van de
Arbeid van opvatting dat het door haar voor
gestane begrotingsbeleid evenwichtig en
rechtvaardig is in zijn uitwerking voor de
burgers van Heiloo. Uitgangspunt daarbij is
dat burgers met een smale beurs niet de
dupe mogen zijn. De Partij van de Arbeid zal
zich tijdens het raadsdebat inzetten om dit
beleid te realiseren.
Pijnlijke ingrepen
De gemeente Heiloo heeft een grote reserve,
maar krijgt al enige jaren de begroting niet
sluitend. Onder protest van de CDA-fractie
heeft de gemeenteraad vorig jaar besloten de
rente van vrijwel de gehele reserve te
gebruiken als inkomstenbron voor de jaar
lijkse begroting. Daardoor is die reserve
feitelijk geblokkeerd, want gebruik daarvan
betekent minder rente-inkomsten voor de
begroting en dus een hoger begrotingstekort.
Er moeten nu weer pijnlijke maatregelen
worden getroffen om te kunnen voldoen aan
de eis van de provincie om uiterlijk in 2008
een sluitende begroting te hebben. De CDA-
fractie heeft zich opnieuw op het standpunt
gesteld dat een belastingverhoging, als door
het college voorgesteld, alleen dan acceptabel
zou zijn, als de gemeente ook zelf een
evenredige besparing in de eigen organisatie
realiseert. Daarnaast moet het uitgaven
patroon van de gemeente tegen het licht
worden gehouden. Dus ombuigen langs drie
sporen.
In de najaarsnota 2004 en het meerjaren
perspectief volgt het college eindelijk de
systematiek (3-sporenbeleid) van het CDA,
maar maakt helaas de besparingen in de
organisatie niet hard. Ons voorstel om daad
werkelijk een paar functies in de organisatie
te schrappen, is niet overgenomen, hl plaats
daarvan denkt het college alleen met het vage
begrip efficiencywinst voldoende te kunnen
besparen. Wij betwijfelen dat ernstig. Wij ver
zoeken het college dan ook uitdrukkelijk om
de besparing in de organisatie hard te maken.
Wij vragen ook harde garanties dat er vol
doende geld wordt gereserveerd om de
noodzakelijk gebleken verbeteringen in de
onderwijshuisvesting te kunnen uitvoeren.
Voorts tekenen wij bezwaar aan tegen het
voornemen van het college om bij wijze van
inflatiecorrectie van alle subsidies af te
schaffen. Het brengt veel organisaties
onverwacht in financiële problemen, met als
waarschijnlijk gevolg flinke contributie
verhogingen.
De CDA-fractie beseft dat, door vermindering
van het aantal functies in de organisatie en
het snijden in de uitgaven van de gemeente,
de dienstverlening aan de burgers enigszins
kan worden aangetast. Dat is helaas onont
koombaar, tenzij de begrotingstekorten
grotendeels door belastingverhogingen
worden gedekt. Wij kiezen absoluut niet voor
het afwentelen van de tekorten op de burgers
door een onevenredig zwaardere belasting.
Wij blijven pleiten voor een echt 3-sporen
beleid.
Groenlinks staat niet meer alleen als we
zeggen dat Heiloo zwak bestuurd wordt. Een
groot deel van de inwoners en zelfs van de
ambtenaren vindt dat inmiddels. De college
partijen hebben ook kritiek op hun wethouders
maar rijn nog niet bereid de consequenties te
trekken. En de inwoners van Heiloo zijn de
dupe. Groenlinks vindt dat er een beter college
moet komen, en dat wethouders voortaan via
een openbare vacature moeten worden
geworven.
op ex-wethouders die wachtgeld ontvangen.
Communicatie over bouwprojecten is weer
terug bij af. Het is weer de verantwoordelijk
heid van de bouwer, en we weten- dat werkt
gewoonweg niet. Nog steeds heeft er bijvoor-
over de bouwplannen op het Willibrord-terrein,
terwijl er al jaren plannen gemaakt worden.
plannen gestart. Met de Zandzoom wordt
geestkerk. We moesten zelf initiatief nemen bij
het Maalwater, omdat het college weinig zin
heeft in sociale huurwoningen.
tionscentrum, en de steeds hogere kosten voor
de belastingbetaler. Zes jaar lang verkeerde
acties op verkeerde momenten. Dat moet
stoppen. Het college moet eens ophouden met
zelf projectontwikkelaar te spelen. Dat kost
teveel geld en teveel bomen.
Gelukkig is ons speerpunt onderwijshuis vesting
nu vertaald in concrete voornemens. Met onze
schatting dat we 5 miljoen moeten investeren
zaten we er niet ver naast. Wij sporen het col
lege voortdurend aan tempo te maken.
Gemiddeld drie Heilooërs sterven jaarlijks
vroegtijdig aan de gevolgen van inademen van
fijn stof. Een belangrijke bron van schadelijk
fijn stof is diesel voor wegverkeer. Uit de ver
in Heiloo de gezondheidsnormen worden over
schreden. Daarom willen we voorrang voor de
fiets en de voetganger. Een gratis bewaakte
fietsenstalling zal veel dure parkeerplaatsen uit
sparen. Diverse gemeenten zijn ons daar al in
voorgegaan, en daar wordt veel meer van de
fiets gebruik gemaakt. Het oversteken van de
Kennemerstraatweg levert gevaarlijke situaties
op. Daar moeten rotondes komen of de ver
keersregeling verbeterd worden.
Het college is goed op weg met actie voor
energiebesparing en duurzame energie.
Inwoners doen een goed voorstel voor isolatie
in het Baafje. Ook dat moet volgens Groenlinks
worden gerealiseerd.
De NGPN wijst alle bezuinigingen van de
hand. Het college heeft financiële blunders
begaan. De gevolgen van zo'n beleid mag je
niet op de burgers afwentelen. Veel mensen
hebben het al financieel moeilijk. Nog meer
inleveren kan niet!
De gemeente staat voor 2005 voor
686.000,00 in het rood. Dit had voorkomen
kunnenvvorden. t j..
-<t> v; ..bh***
Enkele voorbeelden:
- Het college huurt veel te gemakkelijk dure
externe bureaus in voor gemeentelijke
klussen.
- Het gesol met de huisartsenpraktijk De Duif
heeft de gemeente 55.000,00 gekost.
centrum kosten bakken vol geld. De NCPN
vindt dit een vernietiging van de oude
dorpsstijl en sfeer.
40.000 Folders om het nieuwe Stationscen
trum aan te prijzen. In 4-kleurendruk.
Kosten: circa. 30.000,00.
600 Exemplaren van het Burgeijaarverslag.
In 4-kleurendruk. Kosten:
circa. 10.000,00. Deze kosten moet je
rood staat. Of doe het veel soberder.
Het op kosten van de gemeente verbreden
van de Lagelaan met een extra passeeiplek
voor de bezoekers van de golfclub.
Kosten: circa. 10.000,00.
- De grootste financiële miskleun heeft het
college begaan met verkoop van 66.448 m2
gemeentegrond aan de rijke Golf- en Count
ryclub Heiloo voor de prijs van slechts
5,00 per m2. Een vriendenprijs! Ook
juridisch gezien onjuist daar de NCPN na
speurwerk erachter kwam dat de
betrokken plaatselijke makelaar lid van de
GCH is. Dit is wettelijk verboden. College en
de andere politieke partijen zwijgen hier
over! Alkmaar hanteert een prijs van
35,00 per m2. Bij het berekenen van die
prijs had er een winst gemaakt kunnen
worden van 1.993.440,00 EN DAN WAS
DE GEMEENTE METEEN DUS UIT DE RODE
CIJFERS GEWEEST. Heemskerk berekende al
in 1995 15 gulden per m2 voor de plaatse
lijke golfclub. Dat is nu door waarde
vermeerdering 10,50. Bij hantering van
die prijs zou de winst toch ook al
365.464,00 zijn geweest
Wethouder Daas noemde Heiloo onlangs 'het
Zwitserland van Nederland'. Ja, want de
gemeente Heiloo heeft ook zo haar financiële
geheimen. Heiloo heeft een hoog en meer dan
voldoende financieel weerstandsvermogen en
heeft voor 2005 een budgetreserve geraamd
van €2.995.000,00.
Conclusie NCPN:
- Geen bezuinigingen.
- Geen hogere gemeentelijke belastingen.
- Reserves aanspreken.
Heiloo contact
«r?
CDA
AH 41 -• >.i-