<^UTl Behandeling Programmabegroting 2005 en Meerjarenperspectief 2005-2008 in de raad HCPH HEILOO UITKIJKPOST - 27 OKTOBER 2004 - PAGINA 9 SS» Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Algemene beschouwingen in de raad van maandag 8 en donderdag 11 novemberi - Eerste In de Programmabegroting en het Meer jarenperspectief geeft het college een beeld van de financiële positie voor 2005 en volgende jaren. De gemeenteraad zal zich daarover uitspreken in de raadsver gaderingen van maandag 8 en donderdag 11 november a.s. De eerste termijn wordt schriftelijk afge handeld. De mondelinge tweede termijn vindt plaats op 8 november 16.30 uur tot 22.15 uur. En een vervolg op donderdag 11 november om 20.00 uur. Bij de behan deling van de begroting worden ook de algemene beschouwingen gehouden. Collegevoorstel De financiële positie van de gemeente Heiloo wordt de komende jaren gezond door het nemen van evenwichtige maat regelen, zo blijkt uit de programma begroting 2005 en de najaarsnota met het meerjarenperspectief tot en met 2008. Bij de behandeling van de kaderbrief in juli en september in de gemeenteraad zijn prognoses en mogelijke maatregelen besproken om de begroting sluitend te krijgen. De in de raadsbesprekingen aan gedragen suggesties zijn door het college meegenomen en vertaald in de nu aange boden programmabegroting 2005 en de najaarsnota met het meeijarenperspec- tief tot en met 2008. Bij het opstellen van de kaderbrief was al bekend dat de algemene uitkering van het rijk uit het gemeentefonds fors lager uitpakte dan waarop eerder was gere kend. Het college biedt de raad voor 2005 een begroting aan met een tekort van 735.000. In de najaarsnota worden voorstellen gedaan die ertoe moeten leiden dat in 2008 een sluitende begro ting mogelijk is. Nadat de raad over de voorstellen in de najaarsnota heeft besloten wordt de programmabegroting 2005 aangepast en wordt het meeijaren- perspectief tot en met 2008 vastgesteld. Maatregelen voor een sluitende begroting in 2008 Om een sluitende begroting te bereiken in 2008 en voorstellen voor nieuw beleid te kunnen realiseren zijn maatregelen noodzakelijk. Nieuw beleid behelst onder meer: het instellen van een jeugdbrand weer, verhoging van het subsidieplafond voor ouderenbeleid en verbetering van de onderwijshuisvesting. In de aange boden voorstellen wordt uitgegaan van een combinatie van het verlagen van de uitgaven en het verhogen van inkomsten. Het gaat om de volgende voorstellen: Het verlagen van uitgaven -Aanpassingen in de gemeentelijke orga nisatie. De gemeentelijke organisatie wordt een taakstelling opgelegd om gefaseerd te bezuinigen, oplopend van 30.000 in 2005 tot 100.000 in 2008. Bij de begrotingsbehandeling wordt het inmiddels uitgebrachte rapport over de prijs/kwaliteitverhouding van de dienst verlening in de discussies en besluit vorming meegenomen. -Wijziging van het beleid bij gemeentege bouwen en accommodaties. Het huidige bestand van gebouwen wordt doorge licht en er wordt een onderzoek gedaan naar mogelijkheden om het beheer en onderhoud van sportaccommodaties over te dragen. De ombuigingstaak- stelMng hiervoor is vanaf het jaar 2006 ingerekend op een bedrag van 60.000. -Tijdelijke bevriezing van indexering van subsidies (exclusief CAO af-spraken). Door de tijdelijke bevriezing van de indexering van subsidies (1,5% gedu rende 2 jaar) wordt een ombuigings taakstelling ingerekend van 20.000 in 2006 en 40.000 vanaf het jaar 2007. Het verhogen van inkomsten -Bij de voorjaarsnota 2003 was rekening gehouden met verhoging van de OZB- opbrengsten in de komende jaren. Deze afspraken zijn vertaald in de belasting voorstellen voor het jaar 2005. Hier komt een voorgestelde extra verhoging bij van de opbrengst met 100.000. In de praktijk houdt dit in dat de totale opbrengst van de OZB in 2005 met circa 12% stijgt (waarvan 3% extra verho ging) en de tarieven per waarde- eenheid worden verlaagd. Met andere woorden: de stijging van de waarde van onroerend goed, voor eigenaren dus een vermogensstijging, wordt op deze manier gedeeltelijk vertaald in een hogere belastingopbrengst over de onroerende zaken in onze gemeente. Het college is van mening dat met dit voorgestelde pakket aan maatregelen recht wordt gedaan aan de uitkomsten van de discussies over de kaderbrief en de wijze waarop er in 2008 een sluitende begroting mogelijk is. Het voorzieningen niveau wordt in grote lijnen gehand haafd en tevens wordt voldaan aan de afspraak met de provincie en de uit gangspunten in het raadsprogramma. Tenslotte: op 4 oktober 2004 is een circu laire van het rijk ontvangen over de algemene uitkering gemeentefonds. De nadelige effecten daarvan voor Heiloo worden nog uitgewerkt. Het is mogelijk dat deze effecten leiden tot aanvullende voorstellen aan de gemeenteraad. Een samenvatting van de reacties (alge mene beschouwingenin de eerste termijn van de fracties van Heiloo 2000 WD, CDA, PvdA, GroenLinks en NCPN op de voorstellen van het college zoals deze in de eerste termijn schriftelijk worden afgehandeld, treft u hieronder aan. Weer een jaar verder Met deze aanhef geven wij aan niet het gevoel te hebben wat te zijn opgeschoten in de door de provincie gestelde eis aan een sluitende begroting op termijn te kunnen voldoen. Aanvankelijk was de eis dat dit in 2006 moest, maar de Zalm-bezuinigingen alles al via 2007 naar 2008 is opgeschoven. pe steeds weer optredende tekorten bij de gemeente worden niet veroorzaakt, omdat de gemeente een gat in zijn hand heeft, door maar te investeren dat het een lieve lust is, maar door steeds weer hinderlijk optredende kortingen vanuit Den Haag op onze algemene uitkering. Steeds denk je je zaakjes op orde te hebben of er komt weer een onverwachte Haagse tegenvaller. De laatste korting had betrekking op de gestegen prijzen op de woningindex, op papier neemt de waarde toe dus ook de OZB-mogelijkheden voor de gemeente, een reden voor het rijk ons maar weer eens extra te korten. Met als gevolg voortschrij dend geen sluitende begroting en dat gegeven zal ons blijven achtervolgen, zolang de raad niet in meerderheid bereid is om voor wat betreft het huishoudboekje orde op zaken te stellen. Voor ons is het hoog tijd om dat wel te gaan doen. Niet alleen omdat de provincie het wil, maar vooral ook om de afhankelijkheid daarvan voor het realiseren van nieuw beleid te reduceren. Zie het maar als een soort risicobeheer dat uitvoering van nieuw beleid beter waarborgt. Wij kunnen met gemak een lijst van wensen produceren, waaraan gezien de huidige financiële situ atie toch niet kan worden voldaan, dus hebben we ons dit keer geheel gericht op de financiële kant. In onze ogen kan het echter niet zo zijn dat voor het op orde brengen van het huishoud boekje en het zekerstellen van reeds wijshuisvesting) alleen van de burger extra offers inde vorm van verdere OZB-verho- worden gevraagd. Wij zijn van mening dat in gelijke mate de gemeentelijke organisatie daarin bij moet dragen. Wij zijn ons er ter dege van bewust dat op grond hiervan ons waarschijnlijk niet de publieksprijs zal worden uitgereikt, maar we willen wel op deze manier eën fundamentele discussie op gang brengen, die er uiteindelijk toe zal leiden dat Heiloo presteert naar haar moge lijkheden. De WD Heiloo constateert, dat het college zijn best doet om ons dorp mooi te houden en plezierig om in te wonen. De plannen voor de woningbouw in de Zandzoom en de ontwikkeling van de Boekelermeer worden enthousiast ter hand genomen. Dit betekent extra werkgelegenheid voor Heiloo. Nu de toekomst: de WD Heiloo constateert met genoegen dat het college erin geslaagd is om een sluitende begroting voor 2008 te presen teren. De wijze waarop heeft echter niet geheel de instemming van de WD. Uitgaven moeten naar beneden en inkom sten omhoog. Er zijn niet veel bronnen van inkomsten voor de gemeente, maar één ervan is een melkkoe en dat is de OZB. Het college stelt voor om de OZB te verhogen met 12%. Daar zijn we tegen! In Heiloo was gaat, te gaan. Dat wil het college nu loslaten. De WD vindt dat de iwarte Piet bij de burger terechtkomt: Dit accepteren wij niet. Daarnaast stelt het college een beperking van uitgaven voor, o.a. 1. Bezuiniging op de gemeentelijke organi satie. WD Heiloo is van mening dat naast dit voorstel ook een reductie van het aantal ambtenaren mogelijk moet zijn; ook een bestrijding van het hoge ziekte verzuim binnen de gemeentelijke organisatie moet een besparing opleveren. 2. De WD gaat akkoord met het voorge- gebouwen, maar deze ombuiging dient weloverwogen plaats te vinden. 3. Bevriezing van subsidies; in deze tijd moet iedereen de broekriem aanhalen en wij doen dan ook een beroep op de subsidie nemers om in hun boekhouding een vertaalslag te maken. Onlangs is er inzicht gekomen in de staat van de schoolgebouwen in Heiloo. Er blijkt nu dat de gemeente Heiloo voor grote uit gaven geplaatst zal worden in de komende jaren. De WD Heiloo steunt het idee om vaker verschillende scholen te combineren in één gebouw. De WD wil een Heiloo waarin iedereen fijn kan wonen, een Heiloo waar onze kinderen naar school kunnen gaan in een veilig en modem gebouw, een Heiloo met een ruim en binnen afzienbare tijd afgebouwd Stationscentram, een Heiloo met mooie voorzieningen binnen haar grenzen, maar ook een Heiloo waarin het leven niet te duur zal worden. Ingrijpende maatregelen worden door het college voorgesteld om het tekort van 735.000 te veranderen in een sluitende begroting. De fractie van de Partij van de Arbeid wil dit bereiken door: verlaging van de uitgaven, verhoging van de inkomsten en handhaving van het voorzieningenniveau. Verlaging van de uitgaven twee maatregelen: 1. Door een selectieve vacaturestop en het terugdringen van het ziekteverzuim kan er op de uitgaven van de gemeentelijke orga nisatie bezuinigd worden. Het ziekte verzuim bij de gemeente is tot 10,54% gestegen terwijl landelijk bij gemeenten een daling van 2% plaats vond. De PvdA- fractie is van mening dat het terugdringen van het ziekteverzuim en een selectieve vacaturestop in 2005 een blijvende bespa ring van 100.000 oplevert. 2. Verandering in het gemeentelijke accom- modatiebeleid levert een besparing op van 60.000 en een tijdelijke bevriezing van de indexering van subsidie een besparing van 40.000. De PvdA-ffactie wil deze voorstellen steunen mits burgers met een smalle beurs van culturele activiteiten, verenigingsleven en muziekschool gebruik kunnen blijven maken. Verhoging van de inkomsten. De gemeentelijke belastingen voor een bouwvergunning zijn lang niet kostendek kend het verschil bedraagt 100.000. Het huidige tekort dat hierdoor ontstaat, wordt indirect door ale burgers opgebracht De PvdA vindt dit onaanvaardbaar; deze belas ting moet in 2005 kostendekkend zijn. De voorgestelde OZB-verhoging wil de fractie van de PvdA in overweging nemen. De verhogingen van de toeristenbelasting moet los van de OZB worden vastgesteld en ten minste kostendekkend zijn. Huisvesting basisscholen Genomen raadsbesluiten tot kwaliteitsverbe tering huisvesting basisscholen dient onverkort te worden uitgevoerd. Kinderen en het onderwijzend personeel hebben recht op huisvesting die voldoet aan de normen. Onderwijs is investeren in de toekomst. Tot slot heeft de fractie van de Partij van de Arbeid van opvatting dat het door haar voor gestane begrotingsbeleid evenwichtig en rechtvaardig is in zijn uitwerking voor de burgers van Heiloo. Uitgangspunt daarbij is dat burgers met een smale beurs niet de dupe mogen zijn. De Partij van de Arbeid zal zich tijdens het raadsdebat inzetten om dit beleid te realiseren. Pijnlijke ingrepen De gemeente Heiloo heeft een grote reserve, maar krijgt al enige jaren de begroting niet sluitend. Onder protest van de CDA-fractie heeft de gemeenteraad vorig jaar besloten de rente van vrijwel de gehele reserve te gebruiken als inkomstenbron voor de jaar lijkse begroting. Daardoor is die reserve feitelijk geblokkeerd, want gebruik daarvan betekent minder rente-inkomsten voor de begroting en dus een hoger begrotingstekort. Er moeten nu weer pijnlijke maatregelen worden getroffen om te kunnen voldoen aan de eis van de provincie om uiterlijk in 2008 een sluitende begroting te hebben. De CDA- fractie heeft zich opnieuw op het standpunt gesteld dat een belastingverhoging, als door het college voorgesteld, alleen dan acceptabel zou zijn, als de gemeente ook zelf een evenredige besparing in de eigen organisatie realiseert. Daarnaast moet het uitgaven patroon van de gemeente tegen het licht worden gehouden. Dus ombuigen langs drie sporen. In de najaarsnota 2004 en het meerjaren perspectief volgt het college eindelijk de systematiek (3-sporenbeleid) van het CDA, maar maakt helaas de besparingen in de organisatie niet hard. Ons voorstel om daad werkelijk een paar functies in de organisatie te schrappen, is niet overgenomen, hl plaats daarvan denkt het college alleen met het vage begrip efficiencywinst voldoende te kunnen besparen. Wij betwijfelen dat ernstig. Wij ver zoeken het college dan ook uitdrukkelijk om de besparing in de organisatie hard te maken. Wij vragen ook harde garanties dat er vol doende geld wordt gereserveerd om de noodzakelijk gebleken verbeteringen in de onderwijshuisvesting te kunnen uitvoeren. Voorts tekenen wij bezwaar aan tegen het voornemen van het college om bij wijze van inflatiecorrectie van alle subsidies af te schaffen. Het brengt veel organisaties onverwacht in financiële problemen, met als waarschijnlijk gevolg flinke contributie verhogingen. De CDA-fractie beseft dat, door vermindering van het aantal functies in de organisatie en het snijden in de uitgaven van de gemeente, de dienstverlening aan de burgers enigszins kan worden aangetast. Dat is helaas onont koombaar, tenzij de begrotingstekorten grotendeels door belastingverhogingen worden gedekt. Wij kiezen absoluut niet voor het afwentelen van de tekorten op de burgers door een onevenredig zwaardere belasting. Wij blijven pleiten voor een echt 3-sporen beleid. Groenlinks staat niet meer alleen als we zeggen dat Heiloo zwak bestuurd wordt. Een groot deel van de inwoners en zelfs van de ambtenaren vindt dat inmiddels. De college partijen hebben ook kritiek op hun wethouders maar rijn nog niet bereid de consequenties te trekken. En de inwoners van Heiloo zijn de dupe. Groenlinks vindt dat er een beter college moet komen, en dat wethouders voortaan via een openbare vacature moeten worden geworven. op ex-wethouders die wachtgeld ontvangen. Communicatie over bouwprojecten is weer terug bij af. Het is weer de verantwoordelijk heid van de bouwer, en we weten- dat werkt gewoonweg niet. Nog steeds heeft er bijvoor- over de bouwplannen op het Willibrord-terrein, terwijl er al jaren plannen gemaakt worden. plannen gestart. Met de Zandzoom wordt geestkerk. We moesten zelf initiatief nemen bij het Maalwater, omdat het college weinig zin heeft in sociale huurwoningen. tionscentrum, en de steeds hogere kosten voor de belastingbetaler. Zes jaar lang verkeerde acties op verkeerde momenten. Dat moet stoppen. Het college moet eens ophouden met zelf projectontwikkelaar te spelen. Dat kost teveel geld en teveel bomen. Gelukkig is ons speerpunt onderwijshuis vesting nu vertaald in concrete voornemens. Met onze schatting dat we 5 miljoen moeten investeren zaten we er niet ver naast. Wij sporen het col lege voortdurend aan tempo te maken. Gemiddeld drie Heilooërs sterven jaarlijks vroegtijdig aan de gevolgen van inademen van fijn stof. Een belangrijke bron van schadelijk fijn stof is diesel voor wegverkeer. Uit de ver in Heiloo de gezondheidsnormen worden over schreden. Daarom willen we voorrang voor de fiets en de voetganger. Een gratis bewaakte fietsenstalling zal veel dure parkeerplaatsen uit sparen. Diverse gemeenten zijn ons daar al in voorgegaan, en daar wordt veel meer van de fiets gebruik gemaakt. Het oversteken van de Kennemerstraatweg levert gevaarlijke situaties op. Daar moeten rotondes komen of de ver keersregeling verbeterd worden. Het college is goed op weg met actie voor energiebesparing en duurzame energie. Inwoners doen een goed voorstel voor isolatie in het Baafje. Ook dat moet volgens Groenlinks worden gerealiseerd. De NGPN wijst alle bezuinigingen van de hand. Het college heeft financiële blunders begaan. De gevolgen van zo'n beleid mag je niet op de burgers afwentelen. Veel mensen hebben het al financieel moeilijk. Nog meer inleveren kan niet! De gemeente staat voor 2005 voor 686.000,00 in het rood. Dit had voorkomen kunnenvvorden. t j.. -<t> v; ..bh*** Enkele voorbeelden: - Het college huurt veel te gemakkelijk dure externe bureaus in voor gemeentelijke klussen. - Het gesol met de huisartsenpraktijk De Duif heeft de gemeente 55.000,00 gekost. centrum kosten bakken vol geld. De NCPN vindt dit een vernietiging van de oude dorpsstijl en sfeer. 40.000 Folders om het nieuwe Stationscen trum aan te prijzen. In 4-kleurendruk. Kosten: circa. 30.000,00. 600 Exemplaren van het Burgeijaarverslag. In 4-kleurendruk. Kosten: circa. 10.000,00. Deze kosten moet je rood staat. Of doe het veel soberder. Het op kosten van de gemeente verbreden van de Lagelaan met een extra passeeiplek voor de bezoekers van de golfclub. Kosten: circa. 10.000,00. - De grootste financiële miskleun heeft het college begaan met verkoop van 66.448 m2 gemeentegrond aan de rijke Golf- en Count ryclub Heiloo voor de prijs van slechts 5,00 per m2. Een vriendenprijs! Ook juridisch gezien onjuist daar de NCPN na speurwerk erachter kwam dat de betrokken plaatselijke makelaar lid van de GCH is. Dit is wettelijk verboden. College en de andere politieke partijen zwijgen hier over! Alkmaar hanteert een prijs van 35,00 per m2. Bij het berekenen van die prijs had er een winst gemaakt kunnen worden van 1.993.440,00 EN DAN WAS DE GEMEENTE METEEN DUS UIT DE RODE CIJFERS GEWEEST. Heemskerk berekende al in 1995 15 gulden per m2 voor de plaatse lijke golfclub. Dat is nu door waarde vermeerdering 10,50. Bij hantering van die prijs zou de winst toch ook al 365.464,00 zijn geweest Wethouder Daas noemde Heiloo onlangs 'het Zwitserland van Nederland'. Ja, want de gemeente Heiloo heeft ook zo haar financiële geheimen. Heiloo heeft een hoog en meer dan voldoende financieel weerstandsvermogen en heeft voor 2005 een budgetreserve geraamd van €2.995.000,00. Conclusie NCPN: - Geen bezuinigingen. - Geen hogere gemeentelijke belastingen. - Reserves aanspreken. Heiloo contact «r? CDA AH 41 -• >.i-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 9