Id en tifica tieplich t per 1 januari 2005 Inspreken bij commissie vergaderingen? Uw goed recht! ■BH Maak gebruik van uw inspreekrecht 11 W HEILOO UITKIJKPOST -12 JANUARI 2005 - PAGINA 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Sinds 1 januari 2005 is de Wet op de uitgebreide identificatieplicht in werking getreden. Politie of toezichthouder mag vragen om identificatie wanneer dat nodig is voor het uitvoeren van hun taken, bijv. verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporen van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Nog niet iedereen lijkt op de hoogte dat vanaf die datum iedereen van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen. De gemeente heeft eind vorig jaar 162 jongeren tussen de 14 en 17 jaar aangeschreven om hen erop te wijzen dat vanaf 1 januari 2005 ook voor hen een identificatieplicht geldt. Een groot aantal van hen heeft echter nog niet gereageerd. Omdat is gebleken dat ook veel ouderen geen reisdocument hebben, worden in januari ook ouderen alsnog aangeschreven. Identiteitsbewijs Geldige identiteitsbewijzen voor per sonen met de Nederlandse nationaliteit zijn: paspoort, Nederlandse (of nog in omloop zijnde Europese) identiteitskaart en het rijbewijs. Niet-Nederlanders kunnen zich identificeren met een pas poort, vreemdelingendocument (verblijfsvergunning) of een rijbewijs. Een identiteitsbewijs kan worden aange vraagd bij de publieksbalie Burgerzaken. De kosten voor een paspoort zijn 38,- en voor een Nederlandse identi teitskaart 30,- De openingstijden van de publieksbalie Burgerzaken zijn dage lijks van 08.00 uur tot 12.30 uur en op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Pas-65 De Pas-65 is sinds 1 januari 2005 een overbodig document, omdat 65-plussers met hun identiteitsbewijs hun leeftijd kunnen aantonen. Om deze reden heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de financiering van deze pas beëindigd en verstrekt de gemeente de Pas-65 niet meer sinds 1 januari 2005. Bent u reeds in het bezit van de Pas-65, dan kunt u de pas blijven gebruiken. Alle aanbieders van kor tingen zijn hiervan op de hoogte. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van de afdeling Burgerzaken, telefoonnummer (072) 535 67 22. Wilt u inspreken tijdens een commissievergadering? Dat kan. De leden van de com missies hebben open oor voor uw mening en betrekken deze bij de afwegingen die zij maken over onderwerpen die de gemeenschap van Heiloo aangaan. De volgende spelregels zijn van toepassing in Heiloo om gebruik te kunnen maken van het recht om in te spreken. Inspreekrecht raadscommissies Tijdens een commissievergadering kunt u inspreken op onderwerpen die op de agenda staan, maar ook over een 'vrij' onderwerp dat u onder de aandacht van de commissieleden wilt brengen. De gemeente Heiloo kent drie raadscom missies, te weten Maatschappelijke Zaken, Bestuurlijke Zaken en Openbare Ruimte. Deze commissies geven advies aan de raad en kunnen uw mening ook meenemen in het advies aan de raad. De commissies vergaderen in de regel in de tweede week van de maand, dat is de week na de raadsvergadering. Deze ver gaderingen beginnen om 20.00 uur en zijn openbaar. De agenda's worden gepubliceerd op deze informatiepagina. De agenda met de stukken kunt u inzien in het Informa tiecentrum in de hal in het gemeente huis tijdens de openingstijden van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en iedere maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Gebruik maken van het inspreek recht? Vooraf aanmelden! Wilt u gebruik maken van het inspreek recht dan vragen wij u dit voorafgaand aan de desbetreffende vergadering te melden aan de griffier, mevrouw G.C.I. Kager. Ook voor meer informatie over het inspreekrecht kunt u contact opnemen met mevrouw Kager, telefoon nummer (072) 535 66 43. Raad en (raads) commissies Commissie Maatschappelijk Zaken Maandag 17 januari a.s. vergadert de com missie Maatschappelijke Zaken in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Inspreekrecht - Instemmen met herinrichting sportcom plex HSV - Instemmen met woningtoewijzing locatie Rehoboth - Instemmen met wij zigen van verordening voorzieningen gehandicapten (loslaten primaat van verhuizen) - Instemmen met plan van aanpak n.a.v. resultaten haalbaarheidsonderzoek onderwij shuisvesting - Procedurevoorstel onderzoek naar scholen in Oost - Stukken ter kennisname Commissie Bestuurlijke Zaken Dinsdag 18 januari a.s. vergadert de com missie Bestuurlijke Zaken. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Inspreekrecht - Instemmen met wijziging marktverorde- ning en hernieuwde vaststelling instellingsbesluit markt en vaststelling nadere regels - Financiële bijdrage voor hulp aan slacht offers ramp in Azië - Vaststellen van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werk zaamheden van de gemeenteraad van Heiloo - Interimverslag 2004 KPMG - Instemmen met convenant inhuur politie surveillanten 2005-2008 en jaarplan 2005 - Gebiedswerkplan 2005 Regiopolitie NHN Afdeling Zuid, groep Heiloo - Stukken ter kennisname Commissie Openbare Ruimte Woensdag 19 januari a.s. vergadert de commissie Openbare Ruimte. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Inspreekrecht - Instemmen met aanwijzingen tot gemeen telijk monument van diverse objecten - Ontwikkeling locatie postkantoor - Ontwerpbestemmingsplan 'Zandzoom' (vervolgadvies) - Ontwerpbestemmingsplan 'Zuiderloo' (vervolgadvies) - Schetsplan verplaatsing paardenclub naar Zeeweg (hoek Egmondervaart) - Stukken ter kennisname Welstandscommissie Op maandag 17 januari a.s. vergadert de Welstandscommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in kamer 008 van het gemeen tehuis, toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. De behandeling van bouwplannen is openbaar. Op verzoek van belanghebbenden kan de ver gadering om persoonlijke of andere bijzondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de welstandscommissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstel lenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planin diener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behandeld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen openbaar. Voorlopige agenda 1 Opening en mededelingen 2. Notulen vergadering d.d. 3 januari 2005 3. Ingekomen stukken: 4. Ingekomen bouwplannen: - Heerenweg 157, vergroten woning - Kennemerstraatweg 240, vergroten woning - Spoorlaan 16, vergroten woning - Zeeweg 28, veranderen en vergroten woning 5. Algemene zaken met betrekking tot de welstand 6. Rondvraag en sluiting De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze openbaar zijn, op vrijdag 14 januari a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur op het gemeentehuis ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.00 uur $n maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, telefoonnummer (072) 535 66 66. Bouwen en wonen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Heerenweg 255 - vergroten woning met erker en tuinkamer [reg.nr. 2004/0084] Rechte Hondsbosschelaan 18 - plaatsen dakkapel op voordakvlak woning [reg.nr. 2005/0001] Trompenburg 47 - vergroten woning met keuken/bijkeuken [reg.nr. 2004/0382] Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wilt u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Nieuw bouwplan (vrijstelling bestemmingsplanvoorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid voor het vergroten van de woning op het perceel Trompenburg 47. Ter inzage Bovengenoemd plan ligt met de daarbij beho rende stukken liggen vanaf donderdag 13 januari 2005 gedurende twee weken ter inzage in het gemeentehuis bij de publieks balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmings plan schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19 lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewer king te verlenen aan de hieronder vermelde bouwplannen: Holleweg 27 - vernieuwen en vergroten garage/duivenhok Laan van Muijs 34 - veranderen en vergroten woning Bosvaren 12 - vergroten woning met een entreeportaal Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 13 januari 2005 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon nummer (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoor schriften schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1 1850 AA Heiloo. Aanwijzing tot rijksmonument Het college van de gemeente Heiloo maakt bekend, dat een advies door de Rijksdienst voor de Monumentenzorg aan de gemeente raad is gevraagd inzake de rijksbescherming van het landgoed Nijenburg als complex. Dit op grond van artikel 3 van de Monumen tenwet 1988 en in het kader van de Verfijningsoperatie voor historische buiten plaatsen. Met de bescherming van het geheel als com plex, naast die van de afzonderlijke samenstellende onderdelen, wordt de samen hang van de onderdelen en dus ook het streven naar behoud daarvan als belang naar voren- gebracht. Voorstellen tot wijziging van een bepaald onderdeel kunnen daarmee in een breder verband worden afgewogen. Ter inzage De stukken met betrekking tot het aanwij- zingsvoorstel liggen ter inzage van 5 tot en met 19 januari 2005 bij de publieksbalie Bouwen en Wonen van het gemeentehuis van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 12.30 uur en op maandagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur of na afspraak. Meer informatie Meer informatie over de aanwijzing kunt u verkrijgen bij mevrouw van A. van Breugel van de afdeling VROM, bereikbaar op donderdag en vrijdag, telefoonnummer (072) 535 67 55. Plaatsen tijdelijke containerunit Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse gel dende bestemmingsplan voor het plaatsen van een containerunit van ca. 3 bij 8 meter aan de zuidzijde van perceel Heerenweg 203. De noodwinkel (schoenmaker) is tijdelijk noodzakelijk in verband met de voorgenomen nieuwbouw aan het Stationsplein. De te verlenen vergunning zal gelden voor een instandhoudingstermijn van 18 maanden of indien noodzakelijk tot aan het moment van oplevering van de winkels van het nieuw bouwproject Savaho Exploitatie B.V. Ter inzage Het verzoek ligt met de daarbij behorende stukken vanaf 13 januari 2005 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 alsmede iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de ter plaatse gel dende bestemmingsplanvoorschriften schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burge meester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Verleende bouwvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. Harrelaers 10 - vergroten woning [reg.nr. 2004/0304] Heerenweg 2 - bouwen toegangspoorten [reg.nr. 2004/0341] Het Zevenhuizen 24 - vergroten woning (wijziging op verleende vergunning 2003/0406) [reg.nr. 2004/0323] Slootenslaan 27 - bouwen recreatiewoning (dubbele studio met bergingen) [reg.nr. 2004/0394] Vennewatersweg 2 b - vergroten bedrijfsge bouw met drie wasboxen [reg.nr. 2004/0238] Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen zes weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Lees verder op pagina 6 L J Belangrijke nummers 1 Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 - Kent u de raadsleden van Heiloo? Elke twee weken geeft een raadslid antwoord op enkele vragen. Frits Calf, raadslid voor de WD Wat is lastig aan het raadslidmaatschap Lastig is de soms beknellende en verstik kende regelgeving van procedures, die tot resultaat moeten leiden. Deze veroorzaken veel vertraging bij projecten en werken kostenverhogend. Als mensen eens minder last van het NIMBY-syndroom* hebben en ook anderen eens iets gunnen, een woonplek bijvoorbeeld, dan zou er met de visie en de deskundigheid van het gemeentebe- stuur op inbreilocaties sneller gebouwd kunnen worden, zonder dat de rustieke sfeer die ons dorp kenmerkt geweld wordt aangedaan. Op welk punt vindt u dat Heiloo een voor beeldfunctie heeft voor andere gemeenten? Heiloo staat bekend als een groene gemeente. Dat moet zo blijven en kan als voorbeeld voor andere gemeenten dienen. Als ik zie hoeveel 'groen' er de laatste decennia in de diverse nieuw bouw locaties is bijgekomen en daar nu de resultaten van bekijk, dan zeg ik: we doen het goed in Heiloo. Wat is uw favoriete plek in Heiloo en waarom De Karremel. In mijn jeugd woonde ik aan de Nicolaas Beetsweg en achter ons huis waren alleen maar weilanden en kon je de boot van het Alkmaars Pakket zien varen in het Noord-Hollands kanaal. Op de kleine slootjes leerde je schaatsen en zo kwam je ook op De Karremel, wat in de ogen van een kleine jongen een heel groot meer leek. De Karremel bestaat nog steeds. Het heeft de bouwac tiviteiten in de zestiger jaren van de vorige eeuw overleefd en de natuur daar is, ondanks de snelweg vlakbij, een rust punt in plan oost. NIMBY Not In My Backyard (locale tarief)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2005 | | pagina 4