H E I L O 0
16
U ITKI j KPOST
5 APRIL 2006
igers van verenigin-
In de papiercontainer bij het Baafje. Naast het
in de straat ophalen van papier met de vracht
wagen, wordt door verenigingen en scholen op
deze manier papier ingezameld.
De leerlmgen, klaar voor de start op het
kantoor van Beheer Openbare Ruimte (BOR).
Op de transportband.
Start bij het recyclingbedrijf
waar het papier wordt gesor
teerd en klaargemaakt voor de
papierfabriek
Douwe, Jeffrey, Tjeerd, Carine en Noor,
in de bus op weg naar het volgende onder
deel, papiermolen 'De schoolmeester'.
De molenaar, de heer
Butterman, legt uit dat
oude vodden als basis
dienden voor papier.
Zo ging het eeuwenlang
voor 1840.
Het papier
papje wordt
weer inge
dikt tot een
dikke koek.
<ortge week
kunne
löZéi^pvei^ae s
van hfetWyeuprojtect
rolemmer tot^splseek
Hierbij kunnen een aantal leerlin
gen yan basisscholen in Heïloo hun kp:
nis ovëi^dwg^^afvalthetfia'sVergtotó
té gaan met een e xcursie -All es
zeboten en Men die middag kifnnen zij
gebfuiken voor een werkstuk qllapreekbeurt. Zo
kunnen zij hun klasgénoten ujtleg geven over dit
aspect van het milieu. Woensdag 29 maart zijn vijf leer
lingen op stap gegaan om de afvalverwerkingcyclus van
papier in kaart te brengen.
TjééM Melchers (St. Radboud), Douwe Tjeertjes (Meander
Noor van Gijsel (Zuidwester), Jeffrey Klerk (Willibrord) uit groep,'
en Carme Hajema (Benedictus) uit groep 8§van diverse ftasisscho^
len had|en er zin in. Want wat gebeurt er to^h me| het stukgelezefi
stripboék dat zij in de oud-papierbak gooie|i? Samen mét wethou
der Rqt| Opdam en Rob -Reijners, hoofd van de afdeling Beheer
Openbare Ruimte, 'volgden ze het stripboek. De tocht begon met
een bezcfek aan de oud-papierbak die bij hetjBaafje staaf.
In Heijoo kennen we twee manieren van fcapier inzamêlen: bren
gen (zélf naar de papierbak) en halen (mef een speciaal daarvoor
ingerichte vrachtwagen, bemand door vri
gen). De| opbrengst van het ingezamelde en opgehaalde oud papier
komt ted goede van (sportverenigingen enl scholen in Heiloo. Voor
Tjeerd, Douwe, Noor, Jeffrey en Carine w|ren de plaatsen van de
oud-papfbrbakken in Heiloo geen geheim} Hun ouders of zijzelf
brengentüer regelmatig oud papier naartoe!
Daarn 1 met de bus op naar Wognum. Onderweg bleek dat ieder
een elka ir wel ergens van kende; de sportvereniging of de muziek
school. |)e wethouder peilde tijdens de reisjmet quizvragen de ken
nis overj Heiloo. Dit viel niet tegen. Inwoneraantal, de naam van
de burg|meester en niet te vergeten de nanfen van lokale beroem
de sporthelden werden spontaan genoemd! In Wognum werd een
bezoek jgebracht aan Roele de Vries BV Dit bedrijf verzorgt het
transport en de sortering van oud papier. ïfer dag worden hier tien
tallen vrachtwagens met oud papier leeggestort. Met shovels wordt
er op een lopende band geschoven waarna het in een grote
wordt gesorteerd op karton en pa|ier. Vroeger gebeurde dit
hand. Er zaten wel vijftien mensen aan de lopende band om
te verrichten. Het gesorteerde pajbier gaat naar papierfa-
over de hele wereld. De leerlingefi stelden heel wat vra-
de voorlichter van het bedrijf enjer werd hard gewerkt
eerstè opzet van werkstukken en spreekbeurten. In West*-
werd vervolgens de papiermolef ^Schopk^est^*'
t, waar sinds 1692 op een ambachtelijke Imanieil paper
gemaakt. De Schoolmeester is de ehige overgebleven molen
ereld die met wind(energie) papier maakt. Vroefer werd
papier gemaakt van vodden. Voor het thefna van de dag maakte dit
geert verschil, het proces en de grondstoffen (vezels van planten)
zijn precies hetzelfde. Molenaar Butterrfan vertelde in anderhalf
uur I zijn verhaal voor een geboeid gezglschap. Om van vodden
papjter te maken zijn heel veel bewerkingen en tijd nodig. En als er
wind is houdt alles op. De leerlingen mochten ook zelf de
hadden uit de mouwen steken en papier Snaken. Het stukje zelfge
maakte papier mocht iedereen meenemen om in de klas tijdens
hup spreekbeurt te laten zien of in het werkstuk op te nemen.
Drie van de vijf leerlingen houden e|n spreekbeurt over het
thfema oud papier. De andere twee makpff een werkstuk. In mei
zifllen zij het resultaat aan hun Rasgenoten presenteren. Douwe,
Tjeerd, Noor, Jeffrey en Carine waren hef erover eens dat het zelf
pier maken het leukst van de dag was| Op de vraag of pj in de
toekomst anders met papier zullen omgaan werd volmondig 'ja'
eantwoord. Nu bekend is hoeveeTmoejte en energie hei kost
m papier te maken zullen ze zeker piiniger zijn met
papier!
1 Tfh
het pa
machi
met d
dit we
bnek
bezo
wor
ter
Tijd om zelf papier te scheppen!
In het hart van de molen bij de
koningsas, die alle machines aandrijft,
als er tenminste wind staat.
Rob Reijners, hoofd afdeling BOR
en wethouder Rob Opdam met de
kids voor de papiermolen uit 1692
Een laatste blik op
handgemaakt papier.
De excursie is ten
einde, het was leer
zaam. Op naar huis!
Door het weer op te lossen in water
kan er op deze (zeef)band papier
gemaakt worden.