ORATORIUMKOOR Nieuwe koers met dirigent Paul Waerts Kinderen uit Heiloo zingen mee Bach's muzikale expressie van het lijdensverhaal Openbare repetitie op zaterdag 8 maart Sopranen en tenoren welkom Kom luisteren naar de Matthaus Passion in Heiloo Op 14 maart om 19.30 u. De Ter Coulsterkerk: een sublieme akoestiek r 5 MAART 2008 UITKIJKPOST Sinds het aantreden van dirigent Paul Waerts begin 2007 is het 'koor een nieuwe koers ingeslagen. "Oratoriumkoren genoeg in deze regio", aldus Waerts. "Maar hoe onderscheid je je als oratori umkoor van al die andere koren in de kop van Noord-Holland, daar gaat het om". De ontwikkeling naar een volwaardig Bachkoor voor deze regio wordt ingezet met de uitvoering van de Matthaus Passion op 14 maart. In december van dit jaar volgt dan het beto verend mooie Weihnachtsoratorium. Als talentvol organist die regel matig vele orgelwerken van Bach uitvoert, onder meer in jaarlijkse orgelconcerten in Oostenrijk, is hij helemaal thuis in de barokmuziek. "Willen jullie Bach niet als Brahms laten klinken", gaf hij regelmatig aan tijdens de repetities. Daarmee wil hij zeggen dat de barokmuziek niet op een romanti sche wijze mag worden uitgevoerd. Nog geen dertig jaar geleden waren de gangbare opvattingen over het uitvoeren van Bach en zijn tijdge noten heel anders. Barokmuziek werd juist met veel gevoel voor romantische dramatiek gespeeld. Tegenwoordig, en Paul Waerts past goed in deze tijdgeest, gaat men terug naar de oorsprong: strakkere tempi, en de muziek uitvoeren op oude, zgn. authentieke instrumen ten. Het beheerst weergeven van emoties overtuigt meestal meer dan de uitbundige gevoelsuitingen van de romantiek. Paul Waerts, 40 jaar, studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie in Alkmaar en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij behaalde een aantekening op zijn diploma voor de uitvoeringspraktijk van de muziek van J.S. Bach. Bij Piet Kee aan de Haarlemse Internationale Orgelaca-demie stu deerde hij de orgelwerken van J.S. Bach. Ter voorbereiding van het diploma uitvoerend musicus koordi rectie studeerde hij bij Jan Pasveer en het Bach Cantatekoor van de Westerkerk in Amsterdam. Na het plotselinge overlijden van Jan Pasveer volgde hij deze op als voor zitter van de "Jan Pasveer Prijs" en vervolgde hij zijn studie aan IDE Hogeschool voor Dirigenten bij diri gent Joop Schets. Op zaterdag 8 maart om 14.00 uur heeft Oratoriumkoor Heiloo een extra repetitie in de Ter Coulsterkerk, waar wij ook voor belangstellenden een tipje van de sluier oplichten. Wie wil, mag komen luisteren naar hoe wij in een van onze laatste repetities van de Matthaus Passion nog de puntjes op dei zetten. Wie weet is het bijwo nen van deze repetitie aanleiding voor u om zich aan te melden bij het koor. Of wordt u juist nog nieuwsgie riger naar hoe de complete uitvoe ring met orkest en solisten zal zijn Vijftien kinderen van acht tot twaalf jaar zingen mee in het ope nings- en slotkoor van het eerste gedeelte van de Matthaus Passion. Zij zijn door de dirigent na auditie geselecteerd. De selec tie vooraf was nodig omdat er in dit gedeelte nogal hoog moet worden gezongen. Ze moeten die hoge noten wèl kunnen halen. De afgelopen maanden hebben zij elke zaterdagmiddag in de Elckerlycschool voor Freinetonderwijs onder leiding van dirigent Paul Waerts de muziek ingestudeerd. De directeur van de deze school, Jan Zonneveld, stelde kosteloos ruimte beschikbaar voor dit project. Iris, een leerling van deze school zingt ook mee: ze heeft al 3 jaar pia noles en ook musical-les. Ze is niet de enige. De musical is populair tegenwoordig en voor enkele kinderen is het meedoen aan de Matthaus Passion zelfs een eerste kennismaking met klassieke muziek. Bij de audities gaven de meeste kinderen weinig blijk van planken koorts. Ook tijdens de repetities staan ze te dringen om "solo'Voor de rest van de groep te mogen zingen. Eén voor één klinken hun hoge, hel dere stemmen door de gymzaal van de Elckerlycschool. Met flair en zelf vertrouwen zingen ze hun partij uit het hoofd. Sommigen hebben al podiumervaring, dat is duidelijk te merken. Mettele (8 jaar): "Wij hebben met onze klas voor bejaarde mensen gezongen." Twee van de jongens, Daan en Hidde, hebben vorig jaar in Noord-Scharwoude de Matthaus Passion meegezongen. Maar ze vinden het allemaal wel spannend om straks voor zo'n grote zaal op te treden, waar misschien wel 600 mensen komen luisteren Behalve 01ivier:"In december heb ik ook al in de Ter Coulsterkerk op het podium gestaan. Toen zongen we kerstliederen". Soms rollen ze van de bank van het lachen om de grappen van de diri gent. Maar zodra ze gaan zingen doen ze allemaal heel serieus hun best. Straks, op 14 maart, zingen ze de sterren van de hemel. In 1729 werd Bach's Matthaus Passion voor het eerst uitge voerd in de Thomaskerk in Leipzig. Nu, bijna 300 jaar later, spreekt dit muzikaal ver beelde passieverhaal nog even zeer tot de verbeelding. Bach componeerde de lijdensge schiedenis in een dramatische vorm, waarbij de invloed duidelijk werd van de grote bloeitijd die de opera in Europa in de 17e eeuw doormaakte. Het verhaal: de laatste Na de uitvoering van de Matthaus Passion begint het oratoriumkoor eind maart met de repetities voor het Weihnachtsoratorium. Hoewel het ledenbestand groot is, laten wij nog steeds tenoren, sopranen en bassen toe. Sommige koorzangers zingen dit seizoen op projectbasis de Matthaus Passion mee. Na de uitvoering zal het aantal van 90 leden daarom weer enigszins teruglopen. Houdt u van het zingen van grote oratoriumwerken of van de cantates van Bach en heeft u een goede stem: dan kunt u zich aanmelden door een mailtje te sturen naar secretariaat@oratoriumkoorheiloo.nl of te bellen met 0226 426 751 of 072 533 568 3 drie levensdagen van Jezus Christus, wordt verteld in een emo tioneel vormgegeven oratorium. De muziek drukt heel duidelijk de gevoelens van de "spelers" uit. De evangelist vertolkt de hoofd rol in de Matthaus. Hij is de vertel ler en zingt de tekst uit het evange lie van Matthaus. Ook de koren (behalve het openings- en slot koor), geven letterlijke bijbeltek sten weer die uitgesproken werden door groepen mensen als de solda ten, de hogepriesters, degenen die Petrus menen te herkennen als vol geling van Jezus. De dubbelkorig- heid gaf Bach de mogelijkheid om de verschillende stemmen tegen elkaar in te laten zingen. Ze roepen elkaar geëmotioneerd hun mening toe. Bach gebruikte alle muzikale middelen (bijvoorbeeld polyfonie en afwisseling tussen de twee koren) om rijke effecten te krijgen. Het openings - en slotkoor, de koralen en de aria's echter zijn geen bijbelteksten. Ze zijn aangele verd door een goede vriend van Bach: de postbode Christian Friedrich Henrici, die onder het pseudoniem Picander gedichten schreef. De aria's vertellen geen verhaal, maar vormen eerder een beschouwend, meditatief element. De hoofdpersoon in een bepaald gedeelte drukt zijn of haar gevoe lens uit (heimwee, boete, rouw, lief de, vertrouwen, toewijding). Door het veelvuldig gebruikma ken van symbolen versterkte Bach eveneens de emotionaliteit van dit oratoriumwerk. Alleen al over de getalssymboliek in de Matthaus Passion zijn hele boeken geschre ven. Eén van de vele voorbeelden: naast de koralen zijn er 27 passa ges waarin het evangelie wordt bezongen en 27 overige stukken. Het getal 27 straat bij Bach voor de heilige drie-eenheid van God (3x 3 x 3). Wat in de tekst staat wordt door Bach muzikaal verbeeld met gebruikmaking van vele muzikale middelen, zoals harmonie, ritme, melodie en instrumentatie. Het werk spreekt ons nog steeds zo aan omdat het een eeuwenoud drama is,' maar over thema's van vandaag gaat: verraad (door Judas, Petrus, Pilatus), machtsmisbruik (de hoge priesters) egoïsme (de discipelen), zowel als altruïsme (de vrouw die Jezus zalft), massahysterie en sen satiezucht van het volk. Dit maakt dat de Matthaus niet alleen toegan kelijk is voor het christelijke volks deel. Jaarlijks stromen concertza len en kerken in de Paastijd vol om dit evenement mee te maken. voert Oratoriumkoor Heiloo dit bekendste en meest geliefde oratoriumwerk van Johann Sebastian Bach uit in de Ter Coulsterkerk. De Ter Coulsterkerk is met haar subüeme akoestiek een uitgele- zén plek voor de uitvoering van dit grootse concert. Er is ruimte voor zo'n 600 bezoekers en het podium biedt ruimte aan 90 koorzangers een kinderkoor, dubbelorkest en negen solisten. Sinds het aantreden van dirigent Paul Waerts begin vorig jaar is het koor gegroeid van 60 naar 90 koorzangers. Mede dankzij de grote bezetting kan een dubbel- korig werk als de Matthaus Passion een indrukwekkende uit voering worden, waarbij de kwa liteit van de koorzangers, solisten en orkest voorop staat. Algehele artistieke leiding: Paul Waerts Met medewerking van: Kees de Bruyn, bas (Christus) Sebastian Brouwer, tenor (Evangelist) Elise Keep, sopraan Irmgard van Asmuth, alt Marten Smeding, tenor Ragnar van Linden van den Heuvell, bas Takeshi Sudo: Viola da Gamba Gerard Leegwater, orgel Susanna Veerman, orgel Orkestbegeleiding: RBO Sinfonia Toegangsbewijzen a 23,- kunt u van te voren kopen bij boek handel "De Schrijverij", Heerenweg 199 en boekhandel Deutekom, Winkelcentrum Het Loo of in de kerk op de avond van de uitvoering. Ook kunt u kaarten bestellen via e-mail: secretariaat@oratoriumkoorheiloo.nl of telefonisch: 0226 426 751 of 072 533 5683 Het mooie kerkgebouw aan de Holleweg staat er al 40 jaar. Vanaf 1967 stond de kerk bekend als Moeder Godskerk. In 2001 is de kerk aangekocht door de Protestantse gemeente en de naam veranderde in Ter Coulsterkerk. Onder leiding van Gerard Leegwater, cantororganist van de kerk, werd het besluit tot de bouw van een nieuw orgel door de firma Pels Van Leeuwen uitgevoerd. Het nieuwe orgel zou een klassieke klankkleur moeten hebben die aan sloot bij de barokke oriëntatie van de achttiende-eeuwse orgelbouw. Zo kreeg de kerk in augustus 2004 de beschikking over een orgel van 25 stemmen, dat behalve voor het begeleiden van kerkzang ook geschikt is voor het geven van concerten. Vele concerten zijn sindsdien gegeven in deze concertzaal van Heiloo, want zo kun je de kerkzaal beschouwen. De kerkzaal, met een fraai vormgegeven interieur, heeft een prachtige akoestiek. Onlangs nog, tijdens de feeste lijke avond van Oratoriumkoor Heiloo luisterden de koorleden naar een klein orgelconcert. Dirigent Paul Waerts speelde enkele fuga's en toccata's van Bach. Behalve natuurlijk het werk van de compo nist zelf vormden Waert's orgelspel, de schitterende klank van het orgel en de akoestiek in de kerk de ingre diënten die van dit kleine concert een belevenis maakten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2008 | | pagina 32