Het Stationscentrum dienst autoluw te blijven
eens
eens
eens
CDA
eens
eens
eens
STELLING VAN DEZE WEEK:
jf
vdA
HL;iui s$n r -
NCPN
D66
10
Op woensdag 3 maart 2010 zijn de gemeenteraadsverkiezingen.
In de aanloop daar naartoe legt weekblad Uitkijkpost de politieke partijen elke week
een stelling voor. Alle stellingen zijn terug te lezen op www.heiloo-online.nl/verkiezingen.
Dick Bergmans, Heiloo 2000
Rob Opdam, WD
André Czeyld, PvdA
Hanny KaanCDA
Heiloo
Monique Tromp, NCPN
Ton van Dril, D66/GroenLinks
GROEN
LINKS
20 JANUARI 2010
UITKIJKPOST
ËilLOO-2000 heeft voor zowel het plein in het Stations
rum als dat van het winkelcentrum 't Loo veelvuldig
gepleit voor afsluiting voor autoverkeer. Natuurlijk moeten
winkels wel normaal bevoorraad kunnen worden. In nauw
overleg met de middenstand zullen afspraken gemaakt
worden hoe goederen afgeleverd kunnen worden. Ook
voor bewoners mogen geen barrières worden opgewor
pen, die het woongenot verminderen of de bereikbaarheid
te moeilijk maken. HEILOO - 2000 is van mening dat door
de afsluiting de gezelligheid en uitstraling van die pleinen
kunnen worden verhoogd. Het snelle verkeer moet afge
wikkeld worden over respectievelijk de Heerenweg dan
wel de Willibrordusweg. Door de afsluiting wordt de schei
ding van snel- en langzaam verkeer duidelijk gemaakt en
wordt de verkeersveiligheid bevorderd. Met de afsluitingen
en met enige aanpassingen, zoals betere fietsenstallingen,
bankjes en wat meer groen, kunnen deze twee pleinen uit
groeien tot sociale en typerende gemeenteplaatsen in ons
groene dorp. Om dit blijvend mogelijk te maken moet de
gemeente er op toezien dat de afsluitingsregels worden
nageleefd en gehandhaafd.
De PvdA Heiloo is het eens met deze stelling maar ziet liever dat
F het Stationcentrum geheel autovrij wordt gemaakt. Het argument dat
een autovrij stationscentrum leidt tot een verstoorde parkeerbalans
vinden wij onjuist. Afsluiting van het gebied gaat inderdaad feitelijk
om het niet meer kunnen gebruiken van een kleine 20 parkeerplaat
sen. Maar alle voetgangers worden hierdoor nu juist gespaard. En
dat laatste is voor ons het voornaamste. Omwonenden beschikken
over een eigen parkeerplaats in een voor het publiek niet toegankelijk
gedeelte van de parkeergarage. Zij zullen van een afsluiting dus geen
nadeel ondervinden. Daarnaast staat de parkeergarage grotendeels
leeg en biedt dus voldoende alternatieve parkeerruimte voor het win
kelend publiek. Voor de invaliden parkeerplaatsen zal een passende
oplossing worden gemaakt. Vanzelfsprekend dient bevoorrading van
de winkels op vastgestelde tijdstippen gewoon plaats te kunnen blij
ven vinden. Samengevat denkt de PvdA dat het stationscentrum er
door het uitsluiten van autoverkeer aanzienlijk veiliger op wordt en
dat het een bescheiden bijdrage zal leveren aan een aantrekkelijker
stationscentrum. Bescheiden, omdat de grootste bron van ergernis
in het stationscentrum van een hele andere aard is. Maar daarover
hebben we bij de behandeling van de stelling over cameratoezicht
en extra politie in het uitgaanscentrum al onze visie gegeven.
I zijn,
^^Ja, nu de plannen voor het Stationsgebied voltooid
f vinden we dat er een fraai winkel- en woongebied is ont
staan. Het is vergeleken met de situatie van een aantal
jaren geleden enorm opgeknapt. Maar we zien ook dat
het autoverkeer en het winkelend publiek niet goed sa
mengaan. Daarom vinden we dat er gezocht moet wor
den naar een oplossing waarbij de veiligheid van de
voetgangers en fietsers wordt verbeterd en tegelijkertijd
de bereikbaarheid van winkels en woningen niet wordt
verslechterd. Bezoekers van winkels zouden eigenlijk niet
moeten zoeken naar een parkeerplaats aan de randen
van het plein, maar direct in de kelder moeten parkeren.
We vinden dat er ook goed gekeken moet worden of het
aantal fietsparkeerplaatsen niet kan worden uitgebreid.
Cee eens, want veel bezoekers ervaren het Stations-
trum als verkeersonveilig en daarom dient dit gebied
autoluw te worden. Er is voldoende parkeerruimte in de
omgeving van het winkelcentrum en in de parkeergara
ge. Voor mensen met een lichamelijke beperking moet
het Stationscentrum wel toegankelijk zijn met de auto en
moeten er voldoende invalideparkeerplaatsen te zijn.
Verder vraagt CDA-Heiloo aandacht voor de bevoorra
ding van de winkels in het centrum; grote vrachtauto's
rijden door onze smalle straten. Wij willen oplossingen
in de vorm van een regionaal distributiecentrum en ven
stertijden waarop bevoorrading plaatsvindt. Dit zou voor
zowel de ondernemers als de winkelbezoekers een grote
vooruitgang betekenen.
^rHier hebben we weer te maken met een door de ge-
f meente gemaakte ondoordachte keuze en problemen
scheppende situaties. Het Stationsplein wordt al voor een
groot deel in beslag genomen door de in- en uitrit van de
parkeergarage. Er blijft dus al zo weinig ruimte over om als
voetgangers rustig te kunnen lopen en te winkelen. De mo
gelijkheid voor automobilisten om het stationsplein op te
rijden vanaf de Heerenweg, om dan weer het plein te ver
laten en via de smalle winkelstraat de Stationsweg richting
Heerenweg te rijden moet verboden worden. Winkelend
publiek dient niet gestoord te worden door autoverkeer.
Waar ook aandacht aan geschonken dient te worden is het
volgende. Bezoekers(sters) van de winkels in dit centrum
(Stationsweg) zetten hun auto's op de meest vreemde, het
verkeer blokkerende, plaatsen neer. Dit kan voorkomen
worden door vanuit gemeentewege de winkeliers en hun
personeel, die vaak ook met de auto naar de zaak komen,
een gratis pasje te verstrekken om tijdens de werkuren de
auto op de onderste parkeerlaag van de parkeergarage te
stallen. Hierdoor komt dan een aantal parkeerplaatsen vrij
voor een kort parkeren van het winkelend publiek.
Ja, het Stationscentrum dient autoluw te worden. Er
is veel geld gestoken in het Stationscentrum door de
gemeenschap. Onder andere voor een grote parkeer
garage. Daar kan zelfs gratis geparkeerd worden. Het
Stationscentrum kan veiliger en aangenamer worden als
de lus langs de supermarkt via het plein en het stukje
stationsweg tussen Heerenweg en station wordt gesloten
voor auto's tijdens de winkeluren.
Sommige bezoekers van de winkels vinden het handig
om met de auto tot vlak bij de winkeldeur te rijden. In
dividuele ondernemers zijn daar gevoelig voor. Dan is
het moeilijk om het algemene belang van een autoluw
Stationsgebied op waarde te schatten. D66-Groenlinks is
er van overtuigd dat als eenmaal de auto's worden ge
weerd, iedereen zich afvraagt waarom dit niet al veel eer
der was geregeld. Vele sfeervolle stads- en dorpskernen
zijn Heiloo daarin al voor gegaan.
HEILOO