Het Stationscentrum dienst autoluw te blijven eens eens eens CDA eens eens eens STELLING VAN DEZE WEEK: jf vdA HL;iui s$n r - NCPN D66 10 Op woensdag 3 maart 2010 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. In de aanloop daar naartoe legt weekblad Uitkijkpost de politieke partijen elke week een stelling voor. Alle stellingen zijn terug te lezen op www.heiloo-online.nl/verkiezingen. Dick Bergmans, Heiloo 2000 Rob Opdam, WD André Czeyld, PvdA Hanny KaanCDA Heiloo Monique Tromp, NCPN Ton van Dril, D66/GroenLinks GROEN LINKS 20 JANUARI 2010 UITKIJKPOST ËilLOO-2000 heeft voor zowel het plein in het Stations rum als dat van het winkelcentrum 't Loo veelvuldig gepleit voor afsluiting voor autoverkeer. Natuurlijk moeten winkels wel normaal bevoorraad kunnen worden. In nauw overleg met de middenstand zullen afspraken gemaakt worden hoe goederen afgeleverd kunnen worden. Ook voor bewoners mogen geen barrières worden opgewor pen, die het woongenot verminderen of de bereikbaarheid te moeilijk maken. HEILOO - 2000 is van mening dat door de afsluiting de gezelligheid en uitstraling van die pleinen kunnen worden verhoogd. Het snelle verkeer moet afge wikkeld worden over respectievelijk de Heerenweg dan wel de Willibrordusweg. Door de afsluiting wordt de schei ding van snel- en langzaam verkeer duidelijk gemaakt en wordt de verkeersveiligheid bevorderd. Met de afsluitingen en met enige aanpassingen, zoals betere fietsenstallingen, bankjes en wat meer groen, kunnen deze twee pleinen uit groeien tot sociale en typerende gemeenteplaatsen in ons groene dorp. Om dit blijvend mogelijk te maken moet de gemeente er op toezien dat de afsluitingsregels worden nageleefd en gehandhaafd. De PvdA Heiloo is het eens met deze stelling maar ziet liever dat F het Stationcentrum geheel autovrij wordt gemaakt. Het argument dat een autovrij stationscentrum leidt tot een verstoorde parkeerbalans vinden wij onjuist. Afsluiting van het gebied gaat inderdaad feitelijk om het niet meer kunnen gebruiken van een kleine 20 parkeerplaat sen. Maar alle voetgangers worden hierdoor nu juist gespaard. En dat laatste is voor ons het voornaamste. Omwonenden beschikken over een eigen parkeerplaats in een voor het publiek niet toegankelijk gedeelte van de parkeergarage. Zij zullen van een afsluiting dus geen nadeel ondervinden. Daarnaast staat de parkeergarage grotendeels leeg en biedt dus voldoende alternatieve parkeerruimte voor het win kelend publiek. Voor de invaliden parkeerplaatsen zal een passende oplossing worden gemaakt. Vanzelfsprekend dient bevoorrading van de winkels op vastgestelde tijdstippen gewoon plaats te kunnen blij ven vinden. Samengevat denkt de PvdA dat het stationscentrum er door het uitsluiten van autoverkeer aanzienlijk veiliger op wordt en dat het een bescheiden bijdrage zal leveren aan een aantrekkelijker stationscentrum. Bescheiden, omdat de grootste bron van ergernis in het stationscentrum van een hele andere aard is. Maar daarover hebben we bij de behandeling van de stelling over cameratoezicht en extra politie in het uitgaanscentrum al onze visie gegeven. I zijn, ^^Ja, nu de plannen voor het Stationsgebied voltooid f vinden we dat er een fraai winkel- en woongebied is ont staan. Het is vergeleken met de situatie van een aantal jaren geleden enorm opgeknapt. Maar we zien ook dat het autoverkeer en het winkelend publiek niet goed sa mengaan. Daarom vinden we dat er gezocht moet wor den naar een oplossing waarbij de veiligheid van de voetgangers en fietsers wordt verbeterd en tegelijkertijd de bereikbaarheid van winkels en woningen niet wordt verslechterd. Bezoekers van winkels zouden eigenlijk niet moeten zoeken naar een parkeerplaats aan de randen van het plein, maar direct in de kelder moeten parkeren. We vinden dat er ook goed gekeken moet worden of het aantal fietsparkeerplaatsen niet kan worden uitgebreid. Cee eens, want veel bezoekers ervaren het Stations- trum als verkeersonveilig en daarom dient dit gebied autoluw te worden. Er is voldoende parkeerruimte in de omgeving van het winkelcentrum en in de parkeergara ge. Voor mensen met een lichamelijke beperking moet het Stationscentrum wel toegankelijk zijn met de auto en moeten er voldoende invalideparkeerplaatsen te zijn. Verder vraagt CDA-Heiloo aandacht voor de bevoorra ding van de winkels in het centrum; grote vrachtauto's rijden door onze smalle straten. Wij willen oplossingen in de vorm van een regionaal distributiecentrum en ven stertijden waarop bevoorrading plaatsvindt. Dit zou voor zowel de ondernemers als de winkelbezoekers een grote vooruitgang betekenen. ^rHier hebben we weer te maken met een door de ge- f meente gemaakte ondoordachte keuze en problemen scheppende situaties. Het Stationsplein wordt al voor een groot deel in beslag genomen door de in- en uitrit van de parkeergarage. Er blijft dus al zo weinig ruimte over om als voetgangers rustig te kunnen lopen en te winkelen. De mo gelijkheid voor automobilisten om het stationsplein op te rijden vanaf de Heerenweg, om dan weer het plein te ver laten en via de smalle winkelstraat de Stationsweg richting Heerenweg te rijden moet verboden worden. Winkelend publiek dient niet gestoord te worden door autoverkeer. Waar ook aandacht aan geschonken dient te worden is het volgende. Bezoekers(sters) van de winkels in dit centrum (Stationsweg) zetten hun auto's op de meest vreemde, het verkeer blokkerende, plaatsen neer. Dit kan voorkomen worden door vanuit gemeentewege de winkeliers en hun personeel, die vaak ook met de auto naar de zaak komen, een gratis pasje te verstrekken om tijdens de werkuren de auto op de onderste parkeerlaag van de parkeergarage te stallen. Hierdoor komt dan een aantal parkeerplaatsen vrij voor een kort parkeren van het winkelend publiek. Ja, het Stationscentrum dient autoluw te worden. Er is veel geld gestoken in het Stationscentrum door de gemeenschap. Onder andere voor een grote parkeer garage. Daar kan zelfs gratis geparkeerd worden. Het Stationscentrum kan veiliger en aangenamer worden als de lus langs de supermarkt via het plein en het stukje stationsweg tussen Heerenweg en station wordt gesloten voor auto's tijdens de winkeluren. Sommige bezoekers van de winkels vinden het handig om met de auto tot vlak bij de winkeldeur te rijden. In dividuele ondernemers zijn daar gevoelig voor. Dan is het moeilijk om het algemene belang van een autoluw Stationsgebied op waarde te schatten. D66-Groenlinks is er van overtuigd dat als eenmaal de auto's worden ge weerd, iedereen zich afvraagt waarom dit niet al veel eer der was geregeld. Vele sfeervolle stads- en dorpskernen zijn Heiloo daarin al voor gegaan. HEILOO

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2010 | | pagina 10