m contact Gemeentelijke belastingen HEILOO, GEMEENTE Openingstijden Werk in uitvoering Woonomgeving Heeft u vragen? Bel meteen!! UITKIJKPOST 20 JUNI 2010 nieuws en informatie voor de inwoners van Heiloo Belasting betalen doen wij niet van harte, maar zonder deze inkomsten kan een aantal voorzieningen in de gemeente niet bestaan. Het afval zou niet opgehaald worden, de straten, plantsoenen en de riolering zouden niet worden onderhouden. De inkomsten worden ook gebruikt voor zwembad Het Baafje, de muziekschool en onderwijs. In de Gemeentewet staat welke belastingen de gemeenten mogen heffen. De tarieven worden vastgesteld door de gemeenteraad. In december heeft de raad de hoogte van de tarieven voor onroerendezaakbelastingen en de leges voor 2010 vastgesteld. In november zijn de tarieven van de andere belastingen voor 2010 vastgesteld. Het uitgangspunt voor een eventuele stijging van de tarieven is de laatste jaren steeds het inflatiecijfer geweest. Van de totale inkomsten die de gemeente ontvangt, komt zeventien procent uit de gemeente lijke belastingen. Welke soorten belastingen zijn er? De gemeentelijke belastingen zijn te onderscheiden in alge mene belastingen en heffingen. Algemene belastingen worden besteed aan algemene middelen. De gemeenteraad bepaalt waaraan het geld wordt besteed. De onroerendezaakbelastin gen en toeristenbelasting zijn algemene belastingen. Andere belastingen zijn de heffingen. Dit zijn afvalstoffenhef fing en rioolheffing. De opbrengsten van deze heffingen wor den besteed aan de daarbij behorende dienstverlening. Het is niet toegestaan meer te heffen dan de werkelijke kosten voor die dienstverlening. Dan is er nog de hondenbelasting. De opbrengst van de hon denbelasting kan worden besteed aan de algemene middelen of aan de daarbij behorende bestemming. Heiloo besteedt de inkomsten van de hondenbelasting aan het legen van de afvalbakken en zorgt ervoor dat de losloopgebieden op orde blijven. Hoe worden de tarieven vastgesteld? Voor de afvalstoffenheffing wordt gekeken naar het aantal huishoudens in de gemeente. De kosten voor het ophalen en voor het verwerken van het afval worden verdeeld over het aantal huishoudens. Daarnaast wordt er ook rekening gehou den met de grootte van het huishouden. De grootte van een huishouden wordt onderverdeeld in een één- en een meerper- soonshuishouden. Bij het berekenen van de rioolheffing wordt rekening gehou den met het aantal liters water dat een huishouden loost op het riool. Daarbij is het niet van belang uit hoeveel personen een huishouden bestaat, omdat voor de heffing een stan daardtarief wordt gerekend voor het afvoeren tot 300 m3 water. Wordt er meer water per jaar geloosd dan wordt de heffing verhoogd. De opbrengst wordt besteed aan de kosten voor het afvoeren van hemelwater, grondwater en afvalwater. Ook het renoveren of vervangen van de rioleringen wordt betaald uit de opbrengst van de rioolheffing. Onroerendezaakbelastingen (OZB) De OZB is een algemene belasting. De opbrengst komt terecht in de gemeentekas. De opbrengst voor 2010 is begroot op ruim 2,3 miljoen. Onroerende zaken zijn objecten zoals woningen, bedrijfsgebouwen, kantoren, gara geboxen en winkels, plus de grond die daarbij hoort. Ook objecten in aanbouw, opslagterreinen en bouwgrond zijn onroerende zaken. Iedere eigenaar betaalt OZB en ook de gebruiker van een object dat niet een woning is, betaalt OZB. De hoogte van de aanslag is een percentage van de WOZ-waarde van het object. De WOZ-waarde van alle onroerende zaken in de gemeente wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Voor 2010 is de waardepeildatum 1 januari 2009. Gemiddeld zijn de waarden van de woningen in Heiloo voor belastingjaar 2010, ondanks de recessie, gestegen. Dit is een gemiddelde en hoeft niet voor alle woningen te gelden. Het kan verschillen per type woning, wijk en straat. De stijging blijkt uit de gerealiseerde verkoopcijfers van vergelijkbare objecten die gebruikt zijn bij het bepalen van de WOZ-waarde. Omdat het OZB-tarief een percentage is van de WOZ-waarde en de WOZ-waarden gemiddeld zijn gestegen, kan het OZB- tarief omlaag. Voor 2010 is het tarief van de woningen daar om verlaagd. Bij de vaststelling van de waarden wordt geen rekening gehouden met landelijke en regionale gemiddelden omdat deze kunnen afwijken van de plaatselijke situatie. Meer informatie Wilt u meer weten over de waardering van woningen, neemt u dan contact op met een medewerker van het team Belastingen, telefoonnummer 072 535 66 66. GEMEENTEHUIS Raadhuisplein 1 Postbus 1,1850 AA Heiloo t 072 535 66 66, info@heiloo.nl www.heiloo.nl Openingstijden mat/mvrij 08.00 - 12.30 uur maandagavond 18.00 - 20.00 uur Op andere tijden na afspraak. BEHEER OPENBARE RUIMTE AFVALBRENGPLAATS Rosendaal 2 Postbus 1,1850 AA Heiloo t 072 535 68 68 Openingstijden mat/mvrij 08.00 - 15.45 uur zaterdag 09.00 - 12.00 uur Wegafsluiting Boekei Op 22 januari wordt de Boekei vanaf 20.00 uur volledig afgesloten. De afsluting duurt tot 06.00 uur op 23 januari en gebeurt ter hoogte van de kruising met de Kanaalweg. De Boekei wordt afgesloten omdat er een trans portleiding wordt aangebracht in opdracht van het hoogheemraad schap. Tijdens deze werkzaamhe den worden omlei dingroutes inge steld. De routes worden ter plaatse aangegeven met verwijzingsborden. Met Connexxion en nood- en hulpdien sten zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de kruising tijdens de werkzaamheden. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het hoogheemraadschap of met de heer T. Mulder van het Ingenieursbureau, telefoonnummer 072 535 67 64. Industrieterrein Boekelermeer Hei oc Afsluiting Verwijderen fietsen Ter hoogte van Stuifbergen 32 staat gedurende langere tijd een elektrische fiets en een gewone fiets die daar niet horen. Burgemeester en wethouders verplichten de eigenaar hiervan uiterlijk 3 februari de fietsen te verwijderen (op grond van artikel 5.1.6 van de Algemene plaatselijke verordening Heiloo). Het gaat om: - een elektrische damesfiets merk Sparta Pharos, kleur blauw het fra menummer is onbekend; - een damesfiets merk Union, kleur blauw het framenummer is onbe kend. Wanneer uw fiets is verwijderd kunt u deze gedurende een periode van 3 maanden na het verwijderen op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur contact opnemen met de firma Schilder via telefoonnummer 06-53411419. Uw fiets kunt u dan na telefonische afspraak ophalen op het terrein van firma Schilder aan de Burgemeester Nieuwenhuijsenstraat 16, te Limmen. Deze locatie is met het openbaar ver voer bereikbaar. Om uw fiets mee te kunnen nemen dient u zich te legitime ren, een omschrijving van de fiets te kunnen geven en bijbehorende sleutel te kunnen tonen. De kosten zijn 15,00 vermeerderd met 1,00 voor elke dag dat uw fiets is opgeslagen. Na betaling van deze kosten tekent u voor ontvangst en krijgt u een kwitantie. >Meer informatie Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B. Biersteker van de afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, telefoonnummer 072 535 67 53.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2010 | | pagina 11