Jan van Rijckenborghschool OPEN DAG 4 Veel aandacht voor de individuele leerling Kleine basisschool De uitgangspunten Kringgesprekken en de sociaal-emotionele vaardigheden 4 Continurooster les van 8.45 uur tot 14.45 uur 4 Aandacht voor de cognitieve, de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling Hoofd, hart en handen Creatieve ontwikkeling Interesse? PK Vakleerkrachten voor beeldende vorming en dramatische vorming ftSiir* 4 Kringgesprekken en de sociaal-emotionele vaardigheden Zaterdag 24 maart 10.00 uur tot 12.30 uur Er wordt al sinds de oprichting van de school gewerkt met een continurooster, wat zowel voor de leerlingen, als voor de oudere en de leerkrachten goed verloopt. Alle groepen starten de dag in hun klas in de kring. Hier wordt de juiste werksfeer voorbereid. De leerkracht vertelt, of leest verhalen voor, waarbij het kind gestimuleerd wordt "nieuws gierig" te blijven, verhalen waarin een kind ant woord kan vinden op vragen die centraal staan in het uitgangspunt van de De Jan van Rijckenborgh school in Heiloo telt rond de 85 leerlingen, verdeeld over vier combinatiegroepen. De school is kleinschalig van opzet. Zo is saamhorigheid gewaarborgd en kan elk kind zich op unieke wijze ont plooien. De school bestaat in september 2012 25 jaar en valt samen met de Jan van Rijckenborghschool in Hilversum onder de Stichting Scholen van het Rozenkruis. De school is gehuisvest in een gezellig gebouw dat werd gereno veerd in 2004. Alle klassen liggen rond een lichte patio, waar veel in groepjes gewerkt wordt aan de computers of in de documentatie- ruimte. Elk kind is uniek, elk kind wil zich ontwikkelen en ontplooien en elk kind draagt een schat aan ervaringen met zich mee. De Jan van Rijckenborghschool geeft on derwijs dat aan deze kwaliteiten van kinderen de ruimte biedt. Voor de harmonische ontwikke ling van het kind is een ononder broken leerproces een belang rijke voorwaarde. Van groot belang is het samen werken en samen leren in een zo veilig mogelijke omge ving, waar rust en regelmaat, orde en structuur een voorwaarde zijn. De kinderen leren elkaar te helpen en zelfstandig te werken en de begeleidende rol van de leerkracht is de kinderen te sti muleren en te motiveren. school: Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naar toe? Ook aan de sociaal-emotionele vaardigheden en de actualiteiten van de dag wordt veel aandacht besteed in de kring. Nieuwe stof wordt de kinderen aangeboden in niveaugroepen aan de instructietafels, waarna de kinderen zelfstandig aan het werk kunnen. Het gedrag naar elkaar is hierbij van groot belang: samenwerken, behulpzaam zijn en elkaar met respect behandelen zijn een basis voor het ontwik kelen van zelfvertrouwen en een veilige leeromgeving. Ondeiwijs is meer dan het ont wikkelen van de cognitieve- en basisvaardigheden. Hoofd, hart en handen zijn met el kaar veiweven, daar wordt in het lesgeven rekening mee gehouden. Basisvakken als lezen, taal en re kenen worden volgens gangbare methodes aangeleerd. Wereldoriëntatie wordt project matig aangeboden, gebaseerd op de kerndoelen. Voor het bijhouden van de ont wikkelingen wordt een leerling volgsysteem gehanteerd. De Jan van Rijckenborghschool vindt de creatieve ontwikkeling van een kind heel belangrijk. Daarom krijgen de kinderen les van twee vakleerkrachten op het gebied van beeldende en drama tische vorming. Het hoogtepunt van het jaar vormt het slottoneel- stuk waaraan alle leerlingen van groep 1 t/m 8 meedoen. Met elkaar werken ze aan teksten, liedjes, dansjes, decor en de kleding. Kleine basisschool. Veel aandacht voor de individuele leerling Aandacht voor de cognitieve, de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling Vakleerkrachten voorbeel dende vorming en dramatische vorming Continurooster les van 8.45 uur tot 14.45 uur Open dag: zaterdag 24 maart van 10:00 tot 12:30 uur. Bel of mail voor een vrijblijvend gesprek met de directeur Marije Peters of Enide Gerrits (MT). Jan van Rijckenborghschool Trompenburg 49. 1852 CC, Heiloo 072-5338286 e-mail: jvrechhool@zonnet.nl www.janvanrijckenborghscholen.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2012 | | pagina 18