Jan van Rijckenborghschool
OPEN DAG
4 Veel aandacht voor de individuele leerling
Kleine basisschool
De uitgangspunten
Kringgesprekken en
de sociaal-emotionele
vaardigheden
4 Continurooster les van 8.45 uur tot 14.45 uur
4 Aandacht voor de cognitieve, de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling
Hoofd, hart en handen
Creatieve ontwikkeling
Interesse?
PK
Vakleerkrachten voor beeldende vorming en dramatische vorming
ftSiir*
4 Kringgesprekken en de sociaal-emotionele vaardigheden
Zaterdag 24 maart
10.00 uur tot 12.30 uur
Er wordt al sinds de oprichting
van de school gewerkt met een
continurooster, wat zowel voor
de leerlingen, als voor de oudere
en de leerkrachten goed verloopt.
Alle groepen starten de dag in
hun klas in de kring.
Hier wordt de juiste werksfeer
voorbereid.
De leerkracht vertelt, of leest
verhalen voor, waarbij het
kind gestimuleerd wordt "nieuws
gierig" te blijven,
verhalen waarin een kind ant
woord kan vinden op
vragen die centraal staan in het
uitgangspunt van de
De Jan van Rijckenborgh
school in Heiloo telt rond de
85 leerlingen, verdeeld over
vier combinatiegroepen.
De school is kleinschalig van
opzet. Zo is saamhorigheid
gewaarborgd en kan elk kind
zich op unieke wijze ont
plooien.
De school bestaat in september
2012 25 jaar en valt samen met de
Jan van Rijckenborghschool in
Hilversum onder de Stichting
Scholen van het Rozenkruis.
De school is gehuisvest in een
gezellig gebouw dat werd gereno
veerd in 2004. Alle klassen liggen
rond een lichte patio, waar veel
in groepjes gewerkt wordt aan de
computers of in de documentatie-
ruimte.
Elk kind is uniek, elk kind wil
zich ontwikkelen en ontplooien
en elk kind draagt een schat aan
ervaringen met zich mee. De Jan
van Rijckenborghschool geeft on
derwijs dat aan deze kwaliteiten
van kinderen de ruimte biedt.
Voor de harmonische ontwikke
ling van het kind is een ononder
broken leerproces een belang
rijke voorwaarde.
Van groot belang is het samen
werken en samen leren
in een zo veilig mogelijke omge
ving, waar rust en regelmaat, orde
en structuur een voorwaarde zijn.
De kinderen leren elkaar te
helpen en zelfstandig te werken
en de begeleidende rol van de
leerkracht is de kinderen te sti
muleren en te motiveren.
school: Wie ben ik? Waar kom ik
vandaan?
Waar ga ik naar toe?
Ook aan de sociaal-emotionele
vaardigheden en de actualiteiten
van de dag wordt veel aandacht
besteed in de kring.
Nieuwe stof wordt de kinderen
aangeboden in niveaugroepen aan
de instructietafels, waarna de
kinderen zelfstandig aan het werk
kunnen.
Het gedrag naar elkaar is hierbij
van groot belang:
samenwerken, behulpzaam zijn
en elkaar met respect behandelen
zijn een basis voor het ontwik
kelen van zelfvertrouwen en een
veilige leeromgeving.
Ondeiwijs is meer dan het ont
wikkelen van de cognitieve- en
basisvaardigheden.
Hoofd, hart en handen zijn met el
kaar veiweven, daar wordt in het
lesgeven rekening mee gehouden.
Basisvakken als lezen, taal en re
kenen worden volgens gangbare
methodes aangeleerd.
Wereldoriëntatie wordt project
matig aangeboden, gebaseerd op
de kerndoelen.
Voor het bijhouden van de ont
wikkelingen wordt een leerling
volgsysteem gehanteerd.
De Jan van Rijckenborghschool
vindt de creatieve ontwikkeling
van een kind heel belangrijk.
Daarom krijgen de kinderen les
van twee vakleerkrachten op het
gebied van beeldende en drama
tische vorming. Het hoogtepunt
van het jaar vormt het slottoneel-
stuk waaraan alle leerlingen van
groep 1 t/m 8 meedoen. Met elkaar
werken ze aan teksten, liedjes,
dansjes, decor en de kleding.
Kleine basisschool.
Veel aandacht voor de
individuele leerling
Aandacht voor de cognitieve,
de sociaal-emotionele en
creatieve ontwikkeling
Vakleerkrachten voorbeel
dende vorming en dramatische
vorming
Continurooster les van 8.45 uur
tot 14.45 uur
Open dag: zaterdag 24 maart van
10:00 tot 12:30 uur.
Bel of mail voor een vrijblijvend
gesprek met de directeur Marije
Peters of Enide Gerrits (MT).
Jan van Rijckenborghschool
Trompenburg 49.
1852 CC, Heiloo
072-5338286
e-mail: jvrechhool@zonnet.nl
www.janvanrijckenborghscholen.nl