Welke keuzes maakt Heiloo in welzijn? Zomaar een dag bij Stichting Welzijn Heiloo De bijlage Zorg en Welzijn verschijnt drie keer per jaar in de Uitkijkpost in de maanden februari, juni en oktober. Voor meer informatie: info@uitkijkpost.nl. HEILOO - Door zware overheidsbe zuinigingen moeten ook gemeenten drastisch bezuinigen op hun uitgaven; ook de gemeente Heiloo ontkomt hier niet aan.Tegelijkertijd worden functies vanuit de AWBZ overgeheveld naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning waardoor de gemeente er taken bij krijgt. Bovendien wordt er op aangedron gen dat senioren langer thuis blijven wonen. De gemeenten hebben tegelij kertijd te maken met nog twee andere decentralisaties, namelijk de Participa tiewet en de Jeugdzorg. Gemeenten krijgen hierdoor meer taken, die ze met minder geld moeten uitvoeren en hebben meer financiële risico's. Dat heeft gevolgen voor het voorzieningen niveau in Heiloo. Door de vergrijzing zal de vraag naar zorg toenemen. De prognose van CBS is dat in Heiloo in 2015 zo'n 24,5% tot de oudere bevol- kinggroep (65+) hoort, in 2020 meer dan een kwart en in 2030 zelfs 27%. Bovendien zal het aantal mensen met dementie fors toenemen. Aangezien Heiloo een relatief grijze gemeente is, valt de prognose voor dit dorp ongun stiger uit dan het landelijke niveau.Tus sen nu en 2040 zal volgens de prognose van Alzheimer Nederland het aantal in Heiloo groeien van 500 naar circa 1200 mensen in 2040. Door landelijke bezuinigingen in de zorg zal de druk op mantelzorgers en de vraag naar vrijwilligers toenemen; voor Heiloo zou dit betekenen dat er zo'n 300 extra vrijwilligers in zorg en welzijn nodig zijn. De aangekondigde bezuinigingen treffen de G5 het hardst. Hierin trekken Stichting Welzijn Heiloo, Muziek- en dansschool Heiloo, Bibliotheek Heiloo, Stichting Peuterspeelzalen en Stichting Jeugd en Jongeren Heiloo samen op. De G5 heeft voorgesteld om de pijn te verdelen over alle gesubsidieerde organisaties (behoudens de kleintjes). Zoals het er nu uitziet staat de G5- organisaties een bezuiniging van 5,5 ton te wachten, verspreid over driejaar (tot 2016). Het totaal aan gemeente lijke subsidies van dit jaar bedraagt 2,1 miljoen, waarvan 1,7 miljoen voor de G5. Dus 5,5 ton komt neer op een korting van circa 30%. „Dat betekent een enorme verschraling in welzijn en cultuur in Heiloo." Marian van Dam, directeur van SWH, maakt zich zorgen over de gevolgen voor de kwaliteit van dienstverlening. Want het actuele tra ject van driejaar 2,7% bezuinigen is nog niet eens klaar. 2014 is daar het laatste jaar van. Bijkomende onzekerheden voor SWH zijn mogelijk hogere kosten voor huisvesting door een in oktober nog te bepalen accommodatiebeleid en onduidelijkheid rond de WMO. Zij ziet bovendien het einde van alle bezuini gingen nog lang niet in zicht. Om ook in de toekomst de kwaliteit van dienstver lening èn het huishoudboekje van SWH op orde te houden, zal de stichting alle Marian ten Dam: „Welzijn Heiloo heeft tot doel om de zelfredzaamheid en par ticipatie van volwassenen in Heiloo te bevorderen." Foto: Carolien Breed zeilen moeten bijzetten. SWH is samen werkingsverbanden aangegaan met de G5 en andere welzijnsorganisaties uit Bergen en Castricum, WonenPlus Noord-Holland, ouderenbonden en thuiszorgorganisaties. Ook maakt SWH deel uit van het Platform Vrijwilligers organisaties Zorg Welzijn en onder neemt ze gezamenlijke activiteiten. Kwaliteit dienstverlening Marian van Dam legt haar zorgen uit: „Stichting Welzijn Heiloo heeft tot doel om de zelfredzaamheid en participatie van volwassenen in Heiloo te bevorde ren. Door het bieden van persoonlijke ondersteuning kunnen kwetsbare groepen en ouderen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Onder leiding van de medewerkers van de SWH worden bijna 300 vrijwilligers aangestuurd; de ogen en oren van de organisatie. Zij signaleren dat de vraag naar onder steuning complexer is geworden. Door de ouderenadviseur en de welzijns- coach werd in 2010 per cliënt gemid deld 1,5 uur persoonlijke ondersteuning geboden, dat is inmiddels drie uur. En om de zorgkosten omlaag te krijgen, is eigenlijk meer ondersteuning nodig." Zij vreest echter een verschraling van het dienstenpakket van SWH wanneer de bezuinigingen in deze omvang door gaan, de raad beslist hierover begin juli. „Personeelskrimp heeft gevolgen voor het niveau van onze dienstverlening, met wachtlijsten voor de ouderenad viseur en welzijnscoach als gevolg. Dit werkt door in de persoonlijke onder steuning; het wordt lastig om een groeiende groep kwetsbare ouderen te bereiken. Door minder professionele begeleiding haken vrijwilligers eerder af, terwijl de vraag naar vrijwilligers juist toeneemt! Door te bezuinigen op welzijn breek je iets af dat moeilijk weer op te bouwen is." Kwetsbare groepen ontzien Wethouder Zorg en Welzijn Jacob Ouderkerken erkent de bijna onmoge lijke spagaat waarin de gemeente zich bevindt. Minder geld vanuit de overheid voor meer taken op het bord dwingt de gemeente duidelijke keuzes te maken. Hij kan zich de zorgen van Van Dam indenken, maar is van mening dat ook SWH kritisch naar het eigen beleid moet durven kijken. Het college respec teert de wijze waarop de instellingen hun beleid uitvoeren. Maar er is een cul tuuromslag in denken nodig om meer te focussen op de prioriteiten. „Aan bezuinigen valt niet te ontkomen!" De wethouder legt uit dat het college na gedacht heeft over hoe de bezuinigin gen uit te voeren. „We hebben getracht hierin beleidsinhoudelijk een weg te vinden waarbij kwetsbare burgers en risicogroepen zoveel mogelijk worden ontzien. Om subsidies die bijdragen aan de beleidsdoelstellingen, zoals bijvoor beeld voor mantelzorgprojecten, zo lang mogelijk in stand te houden." In de Kaderbrief 2013-2017 van 18 juni staat te lezen:'In het (recentelijke) voorstel van de G5 waar iedereen naar verhouding hetzelfde inlevert, kunnen activiteiten toch ongewenst verdwijnen. Bovendien moeten organisaties jaarlijks wel een inspanning leveren, maar het wordt elk jaar slechter. Het kan een willekeur worden wie er uiteindelijk het bijltje bij neer gooit. Dit kan in bezwaar en beroep als niet billijk worden ervaren.' „Vaak vragen mensen aan mij: 'wat ge beurt er nu zoal in het Trefpunt, is dat niet een plek waar vooral oudere men sen een potje komen klaverjassen'?" Aan het woord is Claudia Spit, coördi nator diensten bij de Stichting Wel zijn Heiloo. Maar er vinden toch echt nog wel wat meer activiteiten plaats, waarvan hierbij een korte impressie. „Deze dag begint met een werkoverleg over de op handen zijnde bezuinigin gen. Als de gemeentelijke bezuini gingen ook deze organisatie zouden raken, dan is de uitdaging hoe we de zo noodzakelijke dienstverlening toch nog enigszins in stand kunnen hou den. Na het werkoverleg is het tijd om de mail te checken. Er is een noodkreet van een vrijwilligster die voor ons we kelijks de boodschappen doet bij een dame van 93 jaar. Het gaat al langere tijd niet goed, maar nu dreigt het echt mis te gaan. Deze mevrouw is erg verward en raakt vervuild. Eerst wordt geluisterd naar de vrijwilliger hoe haar ervaringen zijn. Er wordt vervolgens contact gelegd door de ouderenad viseur met familie en de thuiszorg. Er wordt besloten dat de frequentie voor thuiszorg omhoog gaat en dat er wordt gezocht naar een plek in een verzorgingshuis. De vrijwilligster wordt gecoacht in het omgaan met deze situatie en is gelukkig bereid om voorlopig de boodschappen te blijven doen. Echt geweldig van haar, want het is niet makkelijk en geen pretje in deze situatie, maar het feit dat deze dame altijd erg blij is met haar komst maakt veel goed. Tussendoor rinkelt de telefoon, een mevrouw van 95 jaar die net weduwe is geworden, vraagt of alsjeblieft die lieve meneer van Graag Gedaan, die pas haar tuin wat heeft opgeknapt nog een keertje kan komen om de bladeren weg te harken, dat deed haar man altijd, maar ze kan het echt niet meer zelf. Natuurlijk wordt dat geregeld. En dan zit er alweer een dame te wachten met wie ik een af spraak heb. Deze mevrouw is weduwe, is kort geleden gestopt met werken en heeft geen groot sociaal netwerk. De structuur van het werken is weg gevallen en dat valt vies tegen. Ze wil dolgraag aan de slag als vrijwilliger. Ze kan meteen gekoppeld worden aan een dame van 85 jaar, die door een operatie geen boodschappen kan doen en ook eenzaam is. De afspraak om deze week nog samen naar de super markt te gaan wordt direct gemaakt. Door haar horeca ervaring lijkt het haar ook leuk om als gastvrouw in het Trefpunt te werken. Er is toevallig nog een plekje en ze wordt per direct ingezet. Het was weer een hectische dag, maar het is ongelooflijk dankbaar en nuttig werk, vooral het werken met kanjers van vrijwilligers is geweldig."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2013 | | pagina 11