Aan de boom kent men
de vruchten
Meer aandacht nodig om vlieghinder
nachtvluchten te beperken
Oranje netten moeten ganzen weren
rit
REGIO
30
SS» -
-
,S6p k i
4 V
1
/i
UITKIJKPOST
2 2 MAART 2 0 17
Lr f'
i.
&fij
f
Decoratief en gezond.
Foto: Annemieke Ederzeel
REGIO - Nederland is koploper
in Europa met de export van
voedsel en andere agrarische
producten: groenten, vlees, zui
vel, bloemen én heel veel kennis
op dit gebied. Jaarlijks komen
vele bezoekers naar ons land
om het landschap te zien dat de
basis vormt voor al deze mooie
producten. Maar wat de bezoe
ker zeker ook zal fascineren
is de verweving van de mens
met zijn land - een land urbaan
gemaakt door mankracht, goede
samenwerking en constructief
overleg.
Opleiden voor een groene toe
komst is dan ook heel belangrijk,
willen wij de bloeiende groene eco
nomie in de toekomst voort kunnen
zetten. Want, om gezond en veilig
voedsel te produceren, biobased
technologieën te ontwikkelen en
een groene leefomgeving in stand te
houden, hebben wij goed opgeleide
mensen nodig - voor wetenschap en
voor de praktijk.
In de bollenteelt alleen al werken
zestienduizend mensen - maar de
sector heeft een groot tekort aan
arbeidskrachten. Dit zal in de toe
komst alleen maar toenemen als
het ons niet lukt jonge mensen weer
enthousiast te maken voor groene
beroepen. Vroeger was de natuur
en de boer nog dichtbij en kwamen
kinderen gemakkelijk in aanraking
met voedselproductie. Het was van
zelfsprekend eieren en melk bij de
boer te halen en veel mensen had-
den een eigen moestuin om groen
ten te kweken. Vandaag moeten
ouders in de meeste gevallen moeite
doen om kinderen een kijkje te bie
den in de voedselketen.
Voedsel langs de stoep?
Niet iedereen kan naast de boer
wonen. Maar wat we wel zouden
kunnen doen is onze openbare
ruimte weer sterker vullen met
'producerend' groen. Groen, dat
we kunnen eten en gebruiken.
Veel plekken in het gemeentelijke
groen zijn nu gevuld met meer of
minder nutteloze en makkelijk te
beheren planten. Als we dit nu zou
den vervangen door bijvoorbeeld
hazelnootstruiken, vlierbessen,
krentenboom en lijsterbessen, dan
kunnen we onze kinderen een stuk
natuurlijk voedselketen ervaarbaar
maken. Want, juist de ervaring in de
jonge jaren kan de kiem leggen voor
interesse in het werken in en met
de natuur. Bijen, vlinders en vogels
zouden dankbaar zijn en af en toe
samen met de buren een oogstdag
houden versterkt de sociale binding
van de buurt.
Als dan de schapen het gras
'maaien' en de kippen het plantsoen
'schoffelen', dan zullen ook onze
kinderen weer kunnen opgroeien
met een natuurlijke verhouding
tot voedsel, natuur en een gezonde
groene omgeving. Belangrijk - niet
alleen voor een 'groene' economie.
Tekst: Barbel Böhling, Vitaal Landschap
CASTRICUM - Acht samenwer
kende gemeenten in de regio
IJmond-Alkmaar stellen dat de
vlieghinder door nachtvluch
ten verder kan en moet worden
beperkt. Zij komen hiervoor
met een aantal aanbevelingen,
na een verkenning verricht
door Omgevingsdienst IJmond,
in samenwerking met Platform
Vlieghinder Regio Castricum.
De gemeenten Alkmaar, Bergen,
Castricum en Uitgeest liggen - voor
wat betreft de nachtvluchten -
onder de vaste aanvliegroute van de
Polderbaan op Schiphol. De inzet
van de Polderbaan voor landingen
in de nacht leidt tot een stijging
van het aantal meldingen in deze
gemeenten. Met de afsluiting van
de oostelijke nachtelijke aanvlieg
route is de overlast in deze regio
gegroeid. Tegelijkertijd komt uit
de verkenning naar voren dat de
geluidshinder groter is dan volgens
het bestaande beleid mag worden
verwacht. Ook blijkt dat veel nacht
vluchten niet mainportgebonden
zijn en daarom economisch van
minder belang zijn. Daarom ver
zoeken de acht gemeenten om een
maatschappelijke kosten-batenana-
lyse uit te voeren waarin de kosten
als gevolg van slaapverstoring en
gezondheidsproblemen worden
afgezet tegen de baten.
Wijze van aanvliegen
Niet alleen de route bepaalt de
mate van vlieghinder die inwoners
kunnen ervaren, ook de wijze van
aanvliegen kan hierin bepalend zijn.
In de praktijk blijkt dat vliegtuigen
regelmatig afwijken van de vliegpa
den en de wijze van aanvliegen niet
altijd volgens een perfecte glijvlucht
plaatsvindt. Dit zorgt voor hogere
geluidsniveaus dan mag worden
verwacht volgens de gebruikte
waarden voor geluidsberekeningen.
Het is zo dat er voor de nacht een
speciaal regime van aan- en uitvlie
gen geldt. Een andere oorzaak van
vlieghinder is het gespreid aanvlie
gen, waarvan Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL) gebruik mag
maken bij veiligheids- of operatio
nele redenen. Bij het gespreid aan
vliegen wijken vliegtuigen af van
de voorgeschreven vaste naderings
routes. Tegelijkertijd wordt er dan
in de nacht geen gebruik gemaakt
van glijvluchten en wordt ook lager
aangevlogen, waarmee een groter
gebied dan nu te maken krijgt met
Meldt uw hinder bij BAS.
vlieghinder. Om deze redenen staan
de gemeenten in de regio IJmond-
Alkmaar afwijzend tegenover voor
stellen van de LVNL voor gespreid
aanvliegen in de nacht.
Aandacht voor pieken in
geluidsniveaus
Tevens komt er uit de verkenning
naar voren, dat er een fluctuatie in
geluid is bij de nachtvluchten. Het
huidige beleid en de berekeningen
van vliegtuiggeluid zijn gebaseerd
op gemiddelde niveaus. Uit de
praktijk blijkt dat gemeten geluids
niveaus hoger uitkomen dan de
berekende waarden. Omdat juist
deze hoge geluidsniveaus leiden tot
slaapverstoring willen gemeenten
dat er meer aandacht wordt gege
ven aan relevante extremen in de
nachtperiode. Een aanknopingspunt
hierin zijn berekeningen op basis
van de nieuwe voorschriften voor
het berekenen van geluidshinder.
Bestuurlijke agenda
Omgevingsdienst IJmond heeft
het onderzoek uitgevoerd namens
de vier IJmondgemeenten, Alkmaar,
Bergen, Castricum en Heiloo. De
acht gemeenten werken al een aan
tal jaar samen om toenemende hin
der voor de regio te beperken. Om
richting te geven aan het bestuur
lijke circuit in de Omgevingsraad
is in 2016 door de gemeenten de
Bestuurlijke Agenda Schiphol vast
gesteld. Het verminderen van de
nachtelijke vlieghinder is een van
de doelstellingen uit de Bestuurlijke
Agenda.
Aangeleverde foto
Geluidsposten in de regio
In Castricum en Limmen staan
twee meetposten. In Castricum is
een meetpost te vinden op het dak
van De Bloemen en in Limmen
staat de meetpost op de grond bij
Hazelaantje. Een microfoon meet
continu wat in de omgeving te
horen is, in een straal variërend van
tweeënhalf tot vijf kilometer.
Hinder? Meld het bij BAS
Wanneer u hinder ondervindt
van vliegtuiggeluid, dan kunt u
daarover een melding indienen bij
BAS. U kunt dat online doen via
www.bezoekbas.nl of telefonisch
via 020-6015555. BAS, oftewel
Bewoners Aanspreekpunt Schiphol,
is een gezamenlijk initiatief van
Luchtverkeersleiding Nederland
(LVNL) en Amsterdam Airport
Schiphol (AAS).
Rommelmarkt Sportpaleis
ALKMAAR - Het sportpaleis aan
Terborchlaan 200 in Alkmaar is
zondag 26 maart omgetoverd tot
een waar rommelparadijs. Op
tweehonderd kramen en veertig
grondplaatsen zijn tweedehands
spullen te koop. Gratis parkeren
kan direct bij en naast de accom
modatie. De entree bedraagt 2,50
euro per persoon vanaf dertien
jaar. Bel voor meer informatie
met 06-20114461 of kijk op www.
st-re.nl.
CASTRICUM - Wie in de buurt
van de Oldeburghweg bij
Castricum het duingebied door
kruist, moet misschien even
knipperen met zijn ogen vanwe
ge een oranje waas op het net
vlies. Dit is geen optisch bedrog.
De oranje gloed over de duinen
wordt veroorzaakt door oranje net
ten die PWN heeft geplaatst rondom
een aantal winputten. In deze put
ten wordt het drinkwater, dat via
de duinmeertjes in de bodem is
geïnfiltreerd, weer opgepompt. Dit
is een belangrijke stap in het drink
waterzuiveringsproces. Met behulp
van de netten wil PWN onderzoeken
wat de invloed is van ganzen op het
drinkwaterzuiveringsproces. Hierbij
gaat het om uitwerpselen rondom
de putten. Afgelopen zomer kozen
meer dan 700 ganzen het waterwin-
gebied uit om van verenpak te wis
selen. Dat is ineens wel een hele
hoge concentratie ganzen.
Wel ganzen, geen ganzen
De netten zijn om een deel van
de winputten geplaatst, waar de
grootste concentratie ganzen
zich ophoudt, en zo de ganzen
verhinderen om bij deze putten te
komen. Andere delen waar de put
ten liggen en geen grote ganzen
aantallen lopen worden niet afge
zet met netten. "De onderzoekers
van Het Waterlaboratorium nemen
het hele jaar door monsters op
verschillende plekken in het duin
gebied om de kwaliteit van het
drinkwater te monitoren. Nu kun
nen ze ook uitspraken doen over de
invloed van ganzen op de drinkwa-
terkwahteit."
Waarom nu?
"De netten, zo'n 5500 meter in
totaal, zijn deze winter geplaatst
om het rui- en broedseizoen voor te
zijn", vertelt boswachter Paul van
der Linden. "Half augustus worden
ze weer weggehaald, want dan zijn
de meeste ganzen geruid en naar
voedselrijke gebieden buiten het
duin getrokken." Van der Linden en
zijn collega's nemen regelmatig een
kijkje of er geen ganzen in de netten
verstrikt zijn geraakt.
Het ganzenonderzoek is een
goed voorbeeld van hoe water
winning en natuurbeheer binnen
PWN met elkaar verweven zijn.
Drinkwaterspecialisten en natuur-
adviseurs zorgen samen voor zui
ver drinkwater en mooie, levendige
duinen.
De netten worden opgezet.
Aangeleverde foto