Definitief verkeersmodel leidt tot
aanpassing van verkeersplan
Heeft u geen
Uitkijkpost
ontvangen?
ZIJ WIL VEEL MEER
DAN KINDEREN
KRIJGEN. GEEFT
U HAAR DE KANS?
M
sms KANS naar 4333
31
U kunt de Uitkijkpost
ook gratis meenemen
bij de volgende adressen:
EDUKANS
Jonne de Haan behaald vierde plek op NK Springen
ZONDEN
B R 1
E
F
"De gemeente werkt aan geluidshinder.
Dan kunt u contact opnemen
met Rodi verspreiding BV:
Grotendorst 14, 1721 CW Broek op Langedijk,
tel: 0226-331020 (op donderdag vóór 15.00 uur)
fax 0226-331029 of e-mail: klachten.rv@rodi.nl
De Uitkijkpost wordt iedere woensdag tussen
09.00 en 21.00 uur huis-aan-huis verspreid.
UITKIJKPOST MEDIA BV
Kennemerstraatweg 464
GEMEENTEHUIS HEILOO
Raadhuisplein 1
DE SCHRIJVERIJ
Heerenweg 199 Het Hoekstuk
ALBERT HEIJN
Winkelhof 't Loo 61
'T TREFPUNT
HEILOO
ALBERT HEIJN
Rosendaal 95
TEXACO HEILOO
Vennewatersweg 2
BIBLIOTHEEK HEILOO
Westerweg 250
ALBERT HEIJN LIMMEN
Vuurbaak 1
DEKA MARKT Egmond-Binnen
Abdijlaan 20
ALBERT HEIJN Egm. a/d Hoef
Nw. Egmonderstraatweg 1-7
PRINS HENDRIK STICHTING
EGMOND AAN ZEE
DEEN
AKERSLOOT
onderwijs, de Wans
en geef een meisje in een ontwikkelingsland onderwijs
UITKIJKPOST
30 AUGUSTUS 2017
HEILOO - Afgelopen zaterdag 26 september heeft Jonne de Haan met Bentley een mooie vierde
plaats behaald op de Hippiade, het NK Springen in Ermelo. Ze deed dit in de klasse Z, de hoogste
klasse voor C-pony's. Wat een topcombinatie! Ze dankt haar succes mede aan de toplessen van Sanne
Leeuwenkamp, de vaste springinstructrice van HS Heiloo. Van jongs af aan volgt Jonne al lessen bij
Sanne en dit is echt een succes voor beide. Aangeleverde foto
HEILOO - Het verkeersplan van
de gemeente Heiloo moet wor
den aangepast. Dat concluderen
B&W na doorrekening van het
verkeersplan met het geactua
liseerde verkeersmodel. Uit die
berekeningen blijkt dat op een
aantal wegen in het dorp de ver
keersdruk in de toekomst boven
de afgesproken grenswaarden
uitkomt.
Het college heeft het verkeers
plan daarom van de agenda gehaald.
"Afspraak is afspraak. Die grens
waarden vinden we belangrijk voor
de leefbaarheid en veiligheid in onze
gemeente. Daar staan we samen
voor en dus betekent dit terug naar
de tekentafel", aldus wethouder
Rob Opdam.
De verkeerswethouder noemt het
wel een tegenvaller: "Dit is gewoon
balen. Een tegenvaller. Niet alleen
voor ons, maar ook voor iedereen
die hierbij betrokken was. Er zijn
243 reacties ontvangen, inwoners
hebben daar 'huiswerk' voor moe
ten doen. Veel Heilooërs hebben
betrokkenheid bij hun omgeving
getoond en zich laten horen. Ik stel
hun inzet zeer op prijs. Gelukkig
vonden we vanaf het begin allemaal
dat we het verkeersplan met een
zo up-to-date mogelijk verkeers
model moesten doorrekenen. Dat
geeft gewoon het beste en meest
actuele beeld." De indieners van de
zienswijzen ontvangen op een later
moment een brief van de wethou
der.
Het verkeersplan werd tot nu toe
doorgerekend met een concept ver
keersmodel in afwachting van een
definitieve versie van het geactuali
seerde verkeersmodel. Desondanks
werd door verkeerspecialisten
gesteld dat rekenen met dit con
ceptmodel een goede inschatting
zou geven van het toekomstbeeld.
"Dat was inderdaad de gedachte
van de experts. Het college heeft om
opheldering gevraagd hoe de ver
anderingen in de uitkomst kunnen
worden verklaard. We willen graag
exact weten welke factoren ertoe
hebben geleid dat de resultaten
afwijken van de eerdere verwach
tingen. Feit is wel dat uit de nieuwe
doorrekening blijkt dat er veel meer
verkeer op de weg is in 2030. Meer
dan verwacht", aldus Opdam.
De nieuwe uitkomsten betekenen
niet dat het hele verkeersplan van
tafel moet. ,,Er moet voornamelijk
opnieuw naar het hoofdstuk auto
mobiliteit gekeken worden. De rest
kan overeind blijven. We zijn de uit
komsten nu grondig aan het bestu
deren. Vanzelfsprekend betrekken
we onze inwoners bij het vervolg",
aldus de wethouder.
Aansluiting A9
Het niet vaststellen van het ver
keersplan hoeft geen vertraging op
te leveren voor het vaststellen van
het bestemmingsplan voor de A9.
De A9 is immers als hard uitgangs
punt voor het verkeersplan gehan
teerd. Bovendien biedt de A9 in de
toekomst oplossingen voor knel
punten in Heiloo, die zonder nieuwe
aansluiting niet mogelijk zijn.
ADVERTENTIE
"En niet omdat de bewoners er zo hard omvragen, nee, "omdat de gemeen
te het moet". Een mooi graffiti-scherm dat Heiloo netjes opdeelt en het
treingeluid moet weren dat er al decennia is. En in al die tijd misschien wel
3 keer meer is geworden. Ondertussen is het vliegtuiglawaai op de extra-
laag aanvliegroute waar Heiloo nu aan ligt onmeetbaar meer geworden.
Met een beetje mazzel elke 90 seconden weer een vliegtuig met een geluid
waar een trein kinderspel bij is, en dat een paar uurtjes per dag als we echt
mazzel hebben met de windrichting. De geluidsdruk van de snelweg is
ondertussen ook met een factortje 10 toegenomen de laatste jaren, vooral
goed merkbaar ten oosten van de Kennemerstraatweg, met name Plan
Oost en Ypestein. Veel meer en zwaardere autos die veel harder rijden (100
en 130 km per uur is meer minimum dan maximum snelheid tenslotte)
en dan nog de toename van motoren, die al gauw 100 keer meer lawaai
maken dan een auto. Vooral leuk op warme, zonnige weekend dagen. Maar
een aanpassing van het slechtst werkende geluidswalletje van Nederland
naast Ypenstein, noch een nieuwe wal naast Plan-Oost komt er. Want
ofschoon wel gewenst en ooit toegezegd, dat "moet" de gemeente blijkbaar
nu niet. Nee, dat geld stopt de gemeente liever in de extra oprit A9 en de
parallel weg, véél beter voor de bewoners van Heiloo."
Michiel Kotterman
bericht - excl. telefoonkosten - eenmali