Jan Treur: 'Eerst denken, dan doen' Frank Kramer: op weg naar een schonere wereld 'Als je achter de knuppel zit, ben je meteen verkocht' DUURZAAM HEILOO HEILOO - Jan Treur woont energieneutraal en doet mee aan de Nationale Duurzame Huizen Route. Woningeigenaar Jan Treur opent sinds 2013 ieder jaar de deuren van zijn woning tijdens de opendeurdagen van de Nationale Duurzame Huizen Route. Samen met zijn zoon woont hij in een jaren vijftig-huis in Heiloo. Stapsgewijs maak te Jan zijn huis duurzamer. Vanwege de ligging en de staat van het huis is het een klus die veel denkwerk vergt en uitdagingen met zich meebrengt. Maar Jan zet zijn plannen voort, hij heeft één doel: van dat gas af! Nu kan hij tevreden vertellen dat de woning energieneutraal is. Al lange tijd loopt Jan rond met het idee om geen gas meer te gebruiken. Duurzaamheid is een thema dat hem al sinds eind jaren zeventig bezighoudt. Regelmatig stond hij in Alkmaar zonne-energie en windmolens onder de aandacht te brengen. "Vooral om bewustzijn te creëren. Voor de gewone mens was het toen nog niet haalbaar." Inmiddels is dat anders en heeft Jan zelf ook rond de dertig zonnepanelen op zijn dak liggen. Maar voordat Jan begint met energie opwekken, investeert hij in besparing. Daaronder vallen spouwmuurisolatie, vloeriso latie, HR++ glas en dergelijke maatregelen. "De spouw is niet heel groot, zo'n 6 centimeter, toch heb ik hem geïsoleerd. Ik keek ook naar isolatie aan de binnenkant van de muur, maar daar werd de kamer zo smal van." Micro-omvormers In 2013 maakte hij de stap naar zonnepanelen en een warmte pomp. "Een aantal jaar eerder wilde ik al zonnepanelen aan schaffen. Dat werd echter afgeraden. Een installateur kwam langs, bekeek het dak, en zei dat het geen zin had." Er blijkt veel schaduw van bomen en andere huizen te zijn en het dak op het zuiden is niet erg groot. Toch laat Jan zich hierdoor niet uit het veld slaan. Er komt - mede om andere redenen - een grote dakkapel aan de noordkant van de woning en een afdak in de tuin, dat creëert twee nieuwe mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen. Jan schaft de zonnepanelen aan met micro-omvormers per paneel, waardoor hij ook in de schaduw efficiënt energie kan produceren. Het grootste deel van de maatregelen heeft Jan niet zelf uitgevoerd. Wél het denkwerk: "Er zit bij mij meer techniek in m'n hoofd dan in m'n handen." Het internet was hierbij zijn grootste hulpmiddel. Warmtepompen Na de zonnepanelen doet Jan onderzoek naar verschillende typen warmtepompen. Een eerste afspraak met een installa teur levert hem een ontmoedigende offerte van 25.000 euro op. Via verder zoeken op internet komt hij bij een andere installa teur terecht die dezelfde warmtepomp voor 15.000 euro levert, zelfs met extra service. "Vraag altijd meer dan één offerte op," benadrukt Jan. Over de warmtepomp is Jan zeer enthousiast. "Het is eigenlijk gewoon een verwarmingsketel, maar dan op elektriciteit." Hij moedigt mensen aan, zeker die met een cv- ketel van tien jaar of ouder, om serieus naar een warmtepomp als alternatief te kijken. Om de warmtepomp van voldoende elektriciteit te voorzien en het oude gasverbruik van 1200 m3 per jaar te dekken, berekent Jan vooraf dat de zonnepanelen ruim 3.000 kWh zouden moeten opbrengen. Het eerste jaar wordt een grote verrassing als hij ontdekt dat er maar 1.800 kWh is verbruikt. In deze periode verwarmde hij alleen de benedenverdieping. Later is zijn zoon op de bovenverdieping gaan wonen waardoor het berekende verbruik wel gehaald wordt. Elektriciteit die overblijft stopt Jan in zijn elektrische auto of levert hij terug aan het net. Hij is blij dat het salderen tot 2023 blijft. Tegen die tijd wil hij zich eventueel verdiepen in thuisbatterijen, maar "voor nu heb ik de grootste slag gesla gen." Meer duurzame huizen Op zaterdag 11 november is de woning van Jan Treur te bezoe ken tijdens de Nationale Duurzame Huizen Route. Op www. duurzamehuizenroute.nl zijn meer duurzame huizen te vinden en ervaringsverhalen te lezen. Ook kunnen eigenaren van een duurzame woning zich aanmelden op de website om hun ken nis te delen. Aanmelden kan op www.duurzamehuizenroute. nl/aanmelden. De organisatie van De Nationale Duurzame Huizen Route wordt jaarlijks georganiseerd door initiatiefnemer Majada en is mede mogelijk gemaakt door een groot aantal Nederlandse gemeenten en provincies. De woning van Jan Treur. Aangeleverde foto Mooi staaltje techniek op het dak. Aangeleverde foto 'Niet meer terug' Frank vertelt dat de wereld in 1986 voor de eerste keer kennismaakte met de auto op de wereldtentoonstelling in Montreal. Zeven jaar later ging het voertuig in productie, eerst in Zwitserland en daarna in Duitsland. Nadat Frank de auto in 2004 op tv gadesloeg, bezocht hij de importeur in Thorn. "Ik was meteen enthousiast." Twee jaar later maakte hij een proefrit en kon Frank 'niet meer terug'. "Als je een maal achter de knuppel zit, dan ben je verkocht." 'Hopen op een boost' Frank Kramer is blij dat zoveel mensen enthousiast regeren op zijn auto en het milieuvriendelijke aspect ervan waarde ren. Aan de andere kant vindt hij het jammer dat mensen het milieu wel serieus nemen, maar er zelf weinig voor over heb ben. "Ik hoop oprecht dat het milieubewustzijn een boost gaat krijgen." LIMMEN - Om zelf wezenlijk iets bij te dragen aan een betere wereld rijdt Frank Kramer uit Limmen in een elektrische auto. Eentje die nogal opvalt. "Mooi hè? Zeer zuinig en honderd procent emissieloos. Wil je een stukje meerijden?" "De planeet gaat echt naar zijn grootje als er niet wezenlijk iets ten goede verandert," vreest de voormalig arts en homeopaat. "Als de zeespiegelstijging als gevolg van teveel co2 in de lucht verder doorzet, dan is dat een groot gevaar. We merken het nu al aan de droge periodes en overstromingen in bijvoorbeeld Bangladesh en Pakistan. Het probleem zorgt straks voor mil joenen vluchtelingen. Natuurlijk krijgt ook Europa hier pro blemen mee. Daarom moeten we bijvoorbeeld allemaal over gaan op elektrisch rijden. Heel belangrijk." De aandacht voor het milieu neemt bij Frank en zijn vrouw Joke een belangrijke plaats in. Het echtpaar laat het daarom niet bij een elektrische auto. "We hebben ook zonnepanelen. Daar laad ik onder ande re mijn auto mee op." Ervaring op zich Frank toont graag zijn auto, die in niets lijkt op een gemiddel de elektrische auto. Het voertuig is smal en laag en heeft de vorm van een potloodpunt of - zoals je wilt - een raket. Verder heeft de auto iets weg van een groot uitgevallen ligfiets maar dan voorzien van een opklapbaar glazen dak. De associatie met een ligfiets wordt nog sterker als Frank tijdens het rijden een kort moment met zijn voeten meetrapt. "Door te fietsen in mijn auto voel ik mij nog eens extra actief." Dan geeft hij weer gas met zijn wijsvinger. Met een soort joystick stuurt hij behen dig. Frank: "Goed hè? Het is net een spelletje spelen, maar dan in real life." De lichtgewicht auto is tweehonderd kilo zwaar en kan maximaal tachtig kilometer per uur rijden. Het voertuig biedt ruimte aan maximaal twee passagiers en heeft achterin plek voor een koffer. Frank geniet zichtbaar van het ritje. "Het geeft een speciaal gevoel, het is een ervaring op zich." De elektrische auto is van Duitse makelij en van het type Twike. Het voertuig is volgens Frank honderd procent emis sievrij en superzuinig in het gebruik. "Deze auto is tien keer zo zuinig als een benzineauto in de lichtste categorie. Daarnaast is het de zuinigste elektrische auto die je maar kunt vinden. Honderd kilometer rijden kost gemiddeld één euro, voor een gemiddelde elektrische auto bedragen de kosten hiervoor ongeveer vier euro. Daarbij komt dat er geen bijtelling is voor bedrijven. Verder rijdt de auto wegenbelastingvrij en hoeft het geen APK te ondergaan. Tel uit je winst voor ons milieu en mijn portemonnee." Frank in zijn elektrische auto. Omsingeld door kijkers Frank - inmiddels gepensioneerd - reed vroeger zijn visites in zijn Twike. Ook tegenwoordig geniet de Limmenaar van zijn ritjes door de omgeving. Daarnaast reed hij een paar keer enthousiast door de heuvels van Zuid-Limburg. "Maar niet op de snelweg hoor, daarvoor gaat de auto niet hard genoeg." Vooral in de beginperiode reageerden mensen positief ver rast op het niet alledaagse voertuig, vertelt de autobezitter. "Sommige mensen hingen tijdens het rijden uit hun autoraam pje om een foto te kunnen maken. Anderen wilden graag even meerijden. Bij het Egmondse strand werd ik soms omsingeld door nieuwsgierige kijkers." Maar hoe leuk ook, er kleven eveneens nadelen aan het bezit van deze auto, vertelt Frank. Even snel iets laten repareren bij de plaatselijke garage is volgens hem bijna onmogelijk. "Omdat de fabrikant in Duitsland huist en slechts één auto per week aflevert, kopen Nederlands deze auto in principe niet. Er rijden maar twintig tot dertig van dit soort auto's in ons land. Hierdoor heeft niemand er verstand van. Voor een reparatie kun je binnen Nederland uitsluitend terecht in het Limburgse dorp Thorn. Alleen daar hebben ze alle expertise. Gelukkig heb ik een technische overbuurman die vaak helpt met repa- Tekst: EJV Mediaproducties/Evert Visser Foto: Evert Visser raties." Dan zit het ritje door Akersloot en Heiloo erop en par keert Frank zijn voertuig weer op zijn erf. Uitkijkend naar een volgende rit

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2017 | | pagina 21