'T VLIEGEND BLAADJE.
KLEINTE COURANT
VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL
No. 985.
Dinsdag 25 Juli 1882.
Tiende Jaargang.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag.
Abonnement
per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent.
>3 franco per post75
Afzonderlijke nnmmers2
Uitgevers: BERKHOUT Co. te Helder.
Bareanx: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT.
Advertentien
van 1 tot 5 regels25 Cent.
Elke regel meer5
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn.
NIEUWSTIJDINGEN.
HELDER, 25 Juli 1882.
Zaterdagmorgen vroeg ontstond
er brand in een loods naast 't lo
kaal Tivoli. Twee gemeentespuiten
en die van 't spoorwegstation waren
weldra in werking, waardoor men
den brand spoedig meester werd.
De opkomst van 't publiek,
Vrijdagavond bij gelegenheid van de
liefdadigheidsvoorstelling, door H.
W. N. in Tivoli gegeven, was zeer
bevredigend.
Zr. Ms. schroefstoomschip Bonaire,
commandant luit. t. z. Ie kl. H. M.
van der Wijk, werd Zaterdag door
den vice-admiraal R. L. de Haes ge
ïnspecteerd en vertrok Zondagmid
dag naar Kairo en Port-Said, via
Hellevoetsluis, ten einde daar een
stoamsloep te ontvangen.
Heden houden de onderwijzers uit
dit distrect een vergadering te Schagen.
Op het landgoed Kéndjeran
(Soerabaja) heeft de politie twee val-
sche munters (Madureezen) ingerekend
terwijl zij juist bezig waren met hun
werk, zoodat behalve 40 stuks aan
valsche f 278-stukken, ook hunne ge
reedschappen in handen der politie ziju
gevallen.
De collecte, alhier gehouden ten
behoeve der achtergebleven betrekkin
gen van de ongelukkigen, zoo ramp
zalig bij 't vergaan van de Adder om
gekomen, heeft opgebracht f589,28YS-
Zaterdag is de Adder," het
onderst boven liggende, gevonden,
noordwestelijk van Scheveningen, op
10 vadem diepte, door de duikers
B. Weltevreden, van Maassluis, en
Nieman, van Ouddorp.
Nader verneemt men dat het wrak
is ontdekt door een particulieren
schokker van de maatschappij Ber
ging," directeur de heer Weltevreden
te Maassluis.
De Frans Naerebout," die nu
ligt tegenover den vuurtoren van
Scheveningen, gaf het sein dat de
Adder" was gevonden.
Omtrent het vinden zijn de na
volgende bijzonderheden hekend. De
duiker aan boord van het loodsvaar-
tuig Frans Naerebout," met »De
Schelde," onder bevel van den luit
ter zee H. Nijgh, begon Zaterdag
ochtend tusschen 8 en 9 ure zijne
onderzoekingen in zee. Even over
10 ure bracht hij de zóó vurig ver
beide tijding dat hij het wrak van
den Adder" ontdekt had. Het lag
dwars, de kop van het vaartuig
naar het Zuiden. Daaruit volgt dat
de monitor niet de terugreis naar
IJmuiden had aangenomen. Het
schip is als de Adder" herkend op
een diepte van 9 a 10 vadem Noord
west bezuiden den vuurtoren te
Scheveningen.
Onmiddellijk na de ontdekking
werd op de plek een boei geplaatst.
De Naerebout" beescb 2 Hollandsche
vlaggen, welke voor de wacht op den
vuurtoren het sein waren van de
herkenning. Onmiddellijk werd be
richt gezonden aan den Minister van
Marine, wiens adjudant kort daarop
te Scheveningen verscheen. Inmiddels
lagen de beide marine-stoomschepen,
die de vondst gedaan hadden, digfc
voor Scheveningen en was de koin-
mandant aan wal gestapt. Zij zijn
Zaterdag naar IJmuiden teruggekeerd.
~ij de onderzoekingen in zee waren
zoogenaamde desertie-vaartuigen be
hulpzaam.
's-Gravenhage 23 Juli 1882
Wederom zag men heden voor
middag een deftigen lijkstoet door
de stad trekken ter begeleiding van
het stoffelijk overschot van een der
slachtoffers van de zeeramp van Zr.
rammonitor Adder, naar de laatste
rustplaats. Deze treurige plicht werd
vervuld tegenover den officier van
administratie 2e kl. W. F. Klompé.
Zaterdagavond reeds was de over
ledene alhier aangebracht in een ma
honiehouten kist, gewikkeld in de
Nederlandsche vlag en van Nieuwediep
begeleid door den officier van ad
ministratie le kl. F. Bamberg. De
begrafenis had Zondagochtend ten 9
ure plaats,nadat de familie, verwanten,
collegas en vrienden van den zee
officier zich aan het Holl. spoor
station hadden verzameld.
De Staatscourant meldt
Zijne Majesteit, willende dat door
een deskundig en onpartijdig onder
zoek zoo mogelijk de oorzaken worden
nagegaan en opgespoord, waaraan
de zeeramp, Zr. Ms. rammonitor
Adder onlangs overkomen moet wor
den toegeschreven, heeft bij besluit
van 21 dezer, No. 1 een commissie
benoemd, bestaande uit
als voorzitter, den vice-admiraal
R. L. De Haes
als leden
den kapitein ter zee W. Enslie
mr. E. N. Rahusen, voorzitter
van het college voor de zeevissclie-
rijen
T. C. Yan de Poll, expert van
»Veritas"
D. L. Wolfson, oud-zeeoffi
cier, laatst directeur der Neder
landsche Stoombootmaatschappij te
Fijenoorden
als secretaris, den luitenant ter
zee 1ste klasse A. G Ellis. Deze
commissie zal op een door den voor
zitter vast te stellen datum verga
deren aan het lokaal van het depar-
ment van marine.
Nu er een commissie van onderzoek
benoemd is over het vergaan van de
Adder," schijnt het gepast, geen
verdere beschuldigingen in te bren
gen, maar af te wachten, wie als
verantwoordelijk voor het vreeselijke
ongeluk door het onderzoek zullen
worden aangewezen. Dit tot antwoord
aan zoo velen als nog stukken zonden
of mochten willen zenden over wat
er aan voorzorg en goed beleid is
te kort geschoten.
Alleen merkt men nog op om
dat daaromtrent verkeerde opvattin
gen blijken te bestaan dat onze
beschuldiging tegen de Directie te
Hellevoetsluis berustte op de onder
stelling dat men daar kennis had
van het vertrek van de Adder" uit
IJ mui den. Nu het gebleken is
dat die onderstelling onjuist was, en
dat men tot Zaterdag te Hellevoet
sluis vast geloofde dat het schip nog
te IJmuiden lag, wachtende op gunstig
weer, nu vervalt de beschuldiging
van plichtverzuim, op dien grond
gebouwd.
De zaak spreekt eigenlijk van zelf.
Nu het echter blijkt dat door sommi
gen die gevolgtrekking niet is ge
maakt, wenscht men nog uitdruk
kelijk te verklaren, dat de Directie
te Hellevoetsluis niet van plichtver
zuim te beschuldigen is, omdat zij
geen ongerustheid koesterde over het
lot van den monitor, dien zij veilig
te IJmuiden waande.
Naar men verneemt, is gistereu de
commissie voor het onderzoek naar
de ramp van de Adder" haar werk
zaamheden begonnen. Zooals reeds
bericht is, zal de commissie in Den
Haag bijeenkomen. N. Rott. Ct.
Dat bij het vergaan van de Adder"
geen der opvarenden zich door zwem
men kon redden, ofschoon er geoefende
zwemmers aan boord waren, wordt
daaraan toegeschreven, dat het onge
luk is gebeurd midden in den tijd
van de eb, waardoor het onmogelijk
was tegen de eb in naar strand te
zwemmen.
't Is een opmerkelijk verschijn
sel, dat de belangstelling in het ge
beurde met de Adder" langer aan
houdt dan die in eenige andere
ramp zelfs 't vergaan van de Koning
der Nederlanden," als men 't aantal
slachtoffers en de waarde berekent,
grooter ramp nog dan deze, hield de
gemoederen niet zoo lang in beweging
als thans het geval is.
Van waar dit verschijnsel?
Eenvoudig omdat het vergaan van
de Koning der Nederlanden" een
ongeluk was, waarvoor men het hoofd
boogniemand is één uur zeker van
zijn leven, vooral niet wanneer hij
een zeereis onderneemt, en wanneer
alles gedaan is, wat in 's menschen
macht staat om een onheil te voor
komen, dan leert meu berusten men
treurt, maar beschuldigt nietmen
is bedroefd, niet verontwaardigd.
Bij de Adder" is het juist anders
om niet de stille weemoed, die het
treuren eigen is, maar de opgewon
denheid, die 't kenmerk is der hef
tige gemoedsbeweging teekent zich
af in de publieke opinie. Haast zou
men de slachtoffers vergeten uit ver
ontwaardiging tegen hen, die de on
middellijke oorzaak van het onheil
zijn geweest. Helpen Men doet het
gaarne, meer dan andersmeer zelfs
misschien reeds dan noodig is, maar
men doet het haastig en gejaagd.
Men tast in den zak, bijna zonder
te vragen, waar 't geld blijft en hoe
het wordt besteedmen heeft geen
tijd, geene gedachte om iets te vragen,
behalve dat ééue, die groote, ontzet
tende vraagWie is de schuldige
on hoe zal hij gestraft worden
Men spreekt zoo vaak van onbe
vredigd rechtsgevoelhier is thans
zoo'n gevoel, dat niet bevredigd zal
wezen, vóór op die vraag 't voldoende
antwoord ingekomen is. Men wordt
ongeduldig, omdat de benoeming der
commissie zoo lang op zich laat
wachten, men zou geneigd zijn zelf
maar te veroordeelen vóór men gehoord
heeft.
Yoor dat laatste waarschuwen wij
altijdmaar men late het wachten
niet te lang duren, of al het waar
schuwen kon wel eens niet haten.
Als het volk als rechter optreedt,
dan beschouwt het zich ook als de
Hoogste Rechter, wiens uitspraak
geen appèl toelaat. Het staat gereed
om te beschuldigen laat de commissie
dus niet te lang talmen. Yoor zich
zelf mag zij zich verdiepen in aller
lei nevenzaken en bijomstandigheden,
de publieke meening heeft slechts
behoefte aan onderzoek van een enkel
puntKende de Minister van Marine
de onzeewaardigheid der Adder en
wist hij, dat aan luitenaut Simon
Yan der Aa nooit de leiding vau
een monitor was toevertrouwd Zoo
neen, wie moet het dan weten Maar
indien ja, dan komt de schuld van
al wat er is gebeurd, onverschillig
welke omstandigheden er toe hebben
kunnen bijdragen, op zijn boofd alléén.
Er kan slechts één schuldige wezen
en indien de minister zelf het niet is.
behoort hij te kunnen aanwijzen wie
het dan zou ziju. (Rott. Nbl.)
Op het wrak van het tjalkschip
van schipper De Waard, hetwelk in
het voorjaar nabij Wieringen in den
grond geraakte, is gisteren een visch-
schuit in den grond gezeild. De op
varenden waaronder een vrouw,
werden door een Wieringer schipper
gered en alhier aan land gezet. On
begrijpelijk is het intusschen, dat nog
geen wrakton de gevaarlijke plek aan
duidt.
Door de Eng. duiker, werkzaam
op het gezonken Duitsche stoomschip
König Wilhelm, op het strand alhier
zittende, is geborgen een stoomwindas,
die door een bij die werkzaamheden
in dienst zijnd vaartuig alhier is aan
gebracht. Ook zijn reeds 100 KG.
koperen pijpen geborgen.
Uit Texel schrijft men:
Weinige jaren geleden wemelde het
in de duinen van wilde konijnen.
Om de verwoestingen, die de diertjes
aanrichtten aau te veld staande vruch
ten en de helmplantiug, zoomede aan
het ondermijnen van zanddijken en
duinen, werd besloten ze uit te roeien.
Yoor een bagatel kon men vergun
ning bekomen, om op de konijnen
te jagen. Bij duizenden werden zij
gedood. Thans zijn zij uitgeroeid en
behoort het tot de zeldzaamheden als
men er nog een in de duinen aantreft.
Ons land heeffc al zooveel mi
nister-crisissen doorleefd, dat de Arnh.
Ct. berekent, dat we op dit oogenblik
te beschikken hebben over de volgen
de oud-ministers10 ministers van
buitenlandsche zaken, 9 van justitie,
7 of 8 van binnenlandsche zakeu, 3
of 4 van marine, 9 van financiën, 12
van oorlog, 9 of 10 van koloniën, 2
vau waterstaat, gezamenlijk dus 61
a 64 oud-ministers.
Door eenige voorname visschers
uit de Noordelijke provinciën is
aan Z. M. den Koning een adres in
gediend, om een wet in te voeren,
geldig voor het geheele rijk, waarbij
bepaald wordt, dat geen viseh hoe
genaamd gevangen, in den handel
gebracht of vervoerd mag worden,
dan die een bepaalde maat heeft.
Adressanten geven in hun adres die
maat aan de hand en zijn bij on
dervinding overtuigd, dat eeu plas
van groote afmeting, die 15 jaren
is afgevischt met netten, die visschen
kleiner dan de opgegeven maat vrij
lieten, steeds zoodanige bevolking had,
dat de eigenaar geregeld groote
visschen en van alle soorten ter
markt brengen kon. Adressanten
zpn overtuigd, dat met de tegen
woordige bestaande onregelmatige
bepaling van besloten tijd en daar
bij later visschen met alle netsoorten,
dc vischwateren op den duur zoo
danig worden ontvolkt, dat de visch-
handel groote schade lijdt en de be
perking groote voordeelen voor het
land moet opleveren.
Er zijn weder eenige militairen
te Atjeh gedeserteerd, namelijk een
Europ. serg.-majoor en een dito ser
geant van het 3e bataljon en twee
cavaleristen, een Nederlander en een
Belg. Yolgens geruchten moeten
deze overloopers het niet al te best
hebben bij hun nieuwe vrienden en
zou zelfs ééu zijn vermoord, omdat
hij klaagde over slecht voedsel. Dat
laatste is echter vermoedelijk een
verzinsel.
Dinsdag kwam een jongmensch
uit Devonport in Engeland bij den
uitgever der Western Daily Mercury.
Hij vroeg of er ook telegrafische be
richten uit Alexandrië waren met de
namen van gesneuvelde Engelschen.
Dien middag, zeide hij, hadden de
moeder en de vrouw van een jong
officier, Revington genaamd, die thans
te Alexandrië was, de stem van den
afwezige gehoord of meenen te hooren,
die driemaal Moederriep. De
uitgever had geen namen ontvangen,
het jonge mensch ging ongetroost
weer heen, doch den volgenden dag
kregen Revingtons betrekkingen be
richt, dat de jonge krijgsman den
vorigen dag gesneuveld was.
Een schip zonder masten en
overdekt met een koepeldak is thans
te Nyack in aanbouw voor de»Ame-
rikaansche snel vaart-stoombootmaat
schappijen zal waarschijnlijk in
het laatst der volgende maand ge
reed komen. De stoomboot is 150
voet lang en 16 breed en loopt van
voren smal uit. Als zij voldoet aan
de verwachtingen van den uitvinder,
kapt. Moreland, zal zij 25 mjjlen
per uur afleggen en de reis over den
Atlantischen Oceaan in minder dan
zes dagen doen.
Het merkwaardigste van het vaar
tuig is het koepeldak over het ge
heele dek, waardoor deze ruimte,
die gewoonlijk aan weer en wind is
blootgesteld, geheel gebruikt kan
worden. De voordeelen van dit
koepeldak zijn, volgens den uitvinder,
dat de stevigheid van het schip er
grooter door wordt, daar het de
zijden van het vaartuig bijeenhoudt,
en voorts, dat het schip minder van
de golven te lijden heeft, daar deze
op het gebogen vlak afstuiten. De
schoorsteenen, den ventilators en de
vlag zullen de eenige voorwerpen
zijn die boven het dek uitsteken.
Bij voortduring worden door
Engelsche transportschepen soldaten
te Alexandrië aan land gezet. Men
schat de Engelsche strijdmacht in
Egypte thans op 6000 man, en
meent nn sterk genoeg te zijn, niet
slechts om een onverwachten aan
val af te slaan, maar ook desnoods
aanvallender wijze te werk te gaan.
Als gevolg van de aanwezigheid dezer