'T VLIEGEND BLAADJE. KLEINTE COURANT VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL No. 985. Dinsdag 25 Juli 1882. Tiende Jaargang. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Abonnement per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nnmmers2 Uitgevers: BERKHOUT Co. te Helder. Bareanx: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT. Advertentien van 1 tot 5 regels25 Cent. Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn. NIEUWSTIJDINGEN. HELDER, 25 Juli 1882. Zaterdagmorgen vroeg ontstond er brand in een loods naast 't lo kaal Tivoli. Twee gemeentespuiten en die van 't spoorwegstation waren weldra in werking, waardoor men den brand spoedig meester werd. De opkomst van 't publiek, Vrijdagavond bij gelegenheid van de liefdadigheidsvoorstelling, door H. W. N. in Tivoli gegeven, was zeer bevredigend. Zr. Ms. schroefstoomschip Bonaire, commandant luit. t. z. Ie kl. H. M. van der Wijk, werd Zaterdag door den vice-admiraal R. L. de Haes ge ïnspecteerd en vertrok Zondagmid dag naar Kairo en Port-Said, via Hellevoetsluis, ten einde daar een stoamsloep te ontvangen. Heden houden de onderwijzers uit dit distrect een vergadering te Schagen. Op het landgoed Kéndjeran (Soerabaja) heeft de politie twee val- sche munters (Madureezen) ingerekend terwijl zij juist bezig waren met hun werk, zoodat behalve 40 stuks aan valsche f 278-stukken, ook hunne ge reedschappen in handen der politie ziju gevallen. De collecte, alhier gehouden ten behoeve der achtergebleven betrekkin gen van de ongelukkigen, zoo ramp zalig bij 't vergaan van de Adder om gekomen, heeft opgebracht f589,28YS- Zaterdag is de Adder," het onderst boven liggende, gevonden, noordwestelijk van Scheveningen, op 10 vadem diepte, door de duikers B. Weltevreden, van Maassluis, en Nieman, van Ouddorp. Nader verneemt men dat het wrak is ontdekt door een particulieren schokker van de maatschappij Ber ging," directeur de heer Weltevreden te Maassluis. De Frans Naerebout," die nu ligt tegenover den vuurtoren van Scheveningen, gaf het sein dat de Adder" was gevonden. Omtrent het vinden zijn de na volgende bijzonderheden hekend. De duiker aan boord van het loodsvaar- tuig Frans Naerebout," met »De Schelde," onder bevel van den luit ter zee H. Nijgh, begon Zaterdag ochtend tusschen 8 en 9 ure zijne onderzoekingen in zee. Even over 10 ure bracht hij de zóó vurig ver beide tijding dat hij het wrak van den Adder" ontdekt had. Het lag dwars, de kop van het vaartuig naar het Zuiden. Daaruit volgt dat de monitor niet de terugreis naar IJmuiden had aangenomen. Het schip is als de Adder" herkend op een diepte van 9 a 10 vadem Noord west bezuiden den vuurtoren te Scheveningen. Onmiddellijk na de ontdekking werd op de plek een boei geplaatst. De Naerebout" beescb 2 Hollandsche vlaggen, welke voor de wacht op den vuurtoren het sein waren van de herkenning. Onmiddellijk werd be richt gezonden aan den Minister van Marine, wiens adjudant kort daarop te Scheveningen verscheen. Inmiddels lagen de beide marine-stoomschepen, die de vondst gedaan hadden, digfc voor Scheveningen en was de koin- mandant aan wal gestapt. Zij zijn Zaterdag naar IJmuiden teruggekeerd. ~ij de onderzoekingen in zee waren zoogenaamde desertie-vaartuigen be hulpzaam. 's-Gravenhage 23 Juli 1882 Wederom zag men heden voor middag een deftigen lijkstoet door de stad trekken ter begeleiding van het stoffelijk overschot van een der slachtoffers van de zeeramp van Zr. rammonitor Adder, naar de laatste rustplaats. Deze treurige plicht werd vervuld tegenover den officier van administratie 2e kl. W. F. Klompé. Zaterdagavond reeds was de over ledene alhier aangebracht in een ma honiehouten kist, gewikkeld in de Nederlandsche vlag en van Nieuwediep begeleid door den officier van ad ministratie le kl. F. Bamberg. De begrafenis had Zondagochtend ten 9 ure plaats,nadat de familie, verwanten, collegas en vrienden van den zee officier zich aan het Holl. spoor station hadden verzameld. De Staatscourant meldt Zijne Majesteit, willende dat door een deskundig en onpartijdig onder zoek zoo mogelijk de oorzaken worden nagegaan en opgespoord, waaraan de zeeramp, Zr. Ms. rammonitor Adder onlangs overkomen moet wor den toegeschreven, heeft bij besluit van 21 dezer, No. 1 een commissie benoemd, bestaande uit als voorzitter, den vice-admiraal R. L. De Haes als leden den kapitein ter zee W. Enslie mr. E. N. Rahusen, voorzitter van het college voor de zeevissclie- rijen T. C. Yan de Poll, expert van »Veritas" D. L. Wolfson, oud-zeeoffi cier, laatst directeur der Neder landsche Stoombootmaatschappij te Fijenoorden als secretaris, den luitenant ter zee 1ste klasse A. G Ellis. Deze commissie zal op een door den voor zitter vast te stellen datum verga deren aan het lokaal van het depar- ment van marine. Nu er een commissie van onderzoek benoemd is over het vergaan van de Adder," schijnt het gepast, geen verdere beschuldigingen in te bren gen, maar af te wachten, wie als verantwoordelijk voor het vreeselijke ongeluk door het onderzoek zullen worden aangewezen. Dit tot antwoord aan zoo velen als nog stukken zonden of mochten willen zenden over wat er aan voorzorg en goed beleid is te kort geschoten. Alleen merkt men nog op om dat daaromtrent verkeerde opvattin gen blijken te bestaan dat onze beschuldiging tegen de Directie te Hellevoetsluis berustte op de onder stelling dat men daar kennis had van het vertrek van de Adder" uit IJ mui den. Nu het gebleken is dat die onderstelling onjuist was, en dat men tot Zaterdag te Hellevoet sluis vast geloofde dat het schip nog te IJmuiden lag, wachtende op gunstig weer, nu vervalt de beschuldiging van plichtverzuim, op dien grond gebouwd. De zaak spreekt eigenlijk van zelf. Nu het echter blijkt dat door sommi gen die gevolgtrekking niet is ge maakt, wenscht men nog uitdruk kelijk te verklaren, dat de Directie te Hellevoetsluis niet van plichtver zuim te beschuldigen is, omdat zij geen ongerustheid koesterde over het lot van den monitor, dien zij veilig te IJmuiden waande. Naar men verneemt, is gistereu de commissie voor het onderzoek naar de ramp van de Adder" haar werk zaamheden begonnen. Zooals reeds bericht is, zal de commissie in Den Haag bijeenkomen. N. Rott. Ct. Dat bij het vergaan van de Adder" geen der opvarenden zich door zwem men kon redden, ofschoon er geoefende zwemmers aan boord waren, wordt daaraan toegeschreven, dat het onge luk is gebeurd midden in den tijd van de eb, waardoor het onmogelijk was tegen de eb in naar strand te zwemmen. 't Is een opmerkelijk verschijn sel, dat de belangstelling in het ge beurde met de Adder" langer aan houdt dan die in eenige andere ramp zelfs 't vergaan van de Koning der Nederlanden," als men 't aantal slachtoffers en de waarde berekent, grooter ramp nog dan deze, hield de gemoederen niet zoo lang in beweging als thans het geval is. Van waar dit verschijnsel? Eenvoudig omdat het vergaan van de Koning der Nederlanden" een ongeluk was, waarvoor men het hoofd boogniemand is één uur zeker van zijn leven, vooral niet wanneer hij een zeereis onderneemt, en wanneer alles gedaan is, wat in 's menschen macht staat om een onheil te voor komen, dan leert meu berusten men treurt, maar beschuldigt nietmen is bedroefd, niet verontwaardigd. Bij de Adder" is het juist anders om niet de stille weemoed, die het treuren eigen is, maar de opgewon denheid, die 't kenmerk is der hef tige gemoedsbeweging teekent zich af in de publieke opinie. Haast zou men de slachtoffers vergeten uit ver ontwaardiging tegen hen, die de on middellijke oorzaak van het onheil zijn geweest. Helpen Men doet het gaarne, meer dan andersmeer zelfs misschien reeds dan noodig is, maar men doet het haastig en gejaagd. Men tast in den zak, bijna zonder te vragen, waar 't geld blijft en hoe het wordt besteedmen heeft geen tijd, geene gedachte om iets te vragen, behalve dat ééue, die groote, ontzet tende vraagWie is de schuldige on hoe zal hij gestraft worden Men spreekt zoo vaak van onbe vredigd rechtsgevoelhier is thans zoo'n gevoel, dat niet bevredigd zal wezen, vóór op die vraag 't voldoende antwoord ingekomen is. Men wordt ongeduldig, omdat de benoeming der commissie zoo lang op zich laat wachten, men zou geneigd zijn zelf maar te veroordeelen vóór men gehoord heeft. Yoor dat laatste waarschuwen wij altijdmaar men late het wachten niet te lang duren, of al het waar schuwen kon wel eens niet haten. Als het volk als rechter optreedt, dan beschouwt het zich ook als de Hoogste Rechter, wiens uitspraak geen appèl toelaat. Het staat gereed om te beschuldigen laat de commissie dus niet te lang talmen. Yoor zich zelf mag zij zich verdiepen in aller lei nevenzaken en bijomstandigheden, de publieke meening heeft slechts behoefte aan onderzoek van een enkel puntKende de Minister van Marine de onzeewaardigheid der Adder en wist hij, dat aan luitenaut Simon Yan der Aa nooit de leiding vau een monitor was toevertrouwd Zoo neen, wie moet het dan weten Maar indien ja, dan komt de schuld van al wat er is gebeurd, onverschillig welke omstandigheden er toe hebben kunnen bijdragen, op zijn boofd alléén. Er kan slechts één schuldige wezen en indien de minister zelf het niet is. behoort hij te kunnen aanwijzen wie het dan zou ziju. (Rott. Nbl.) Op het wrak van het tjalkschip van schipper De Waard, hetwelk in het voorjaar nabij Wieringen in den grond geraakte, is gisteren een visch- schuit in den grond gezeild. De op varenden waaronder een vrouw, werden door een Wieringer schipper gered en alhier aan land gezet. On begrijpelijk is het intusschen, dat nog geen wrakton de gevaarlijke plek aan duidt. Door de Eng. duiker, werkzaam op het gezonken Duitsche stoomschip König Wilhelm, op het strand alhier zittende, is geborgen een stoomwindas, die door een bij die werkzaamheden in dienst zijnd vaartuig alhier is aan gebracht. Ook zijn reeds 100 KG. koperen pijpen geborgen. Uit Texel schrijft men: Weinige jaren geleden wemelde het in de duinen van wilde konijnen. Om de verwoestingen, die de diertjes aanrichtten aau te veld staande vruch ten en de helmplantiug, zoomede aan het ondermijnen van zanddijken en duinen, werd besloten ze uit te roeien. Yoor een bagatel kon men vergun ning bekomen, om op de konijnen te jagen. Bij duizenden werden zij gedood. Thans zijn zij uitgeroeid en behoort het tot de zeldzaamheden als men er nog een in de duinen aantreft. Ons land heeffc al zooveel mi nister-crisissen doorleefd, dat de Arnh. Ct. berekent, dat we op dit oogenblik te beschikken hebben over de volgen de oud-ministers10 ministers van buitenlandsche zaken, 9 van justitie, 7 of 8 van binnenlandsche zakeu, 3 of 4 van marine, 9 van financiën, 12 van oorlog, 9 of 10 van koloniën, 2 vau waterstaat, gezamenlijk dus 61 a 64 oud-ministers. Door eenige voorname visschers uit de Noordelijke provinciën is aan Z. M. den Koning een adres in gediend, om een wet in te voeren, geldig voor het geheele rijk, waarbij bepaald wordt, dat geen viseh hoe genaamd gevangen, in den handel gebracht of vervoerd mag worden, dan die een bepaalde maat heeft. Adressanten geven in hun adres die maat aan de hand en zijn bij on dervinding overtuigd, dat eeu plas van groote afmeting, die 15 jaren is afgevischt met netten, die visschen kleiner dan de opgegeven maat vrij lieten, steeds zoodanige bevolking had, dat de eigenaar geregeld groote visschen en van alle soorten ter markt brengen kon. Adressanten zpn overtuigd, dat met de tegen woordige bestaande onregelmatige bepaling van besloten tijd en daar bij later visschen met alle netsoorten, dc vischwateren op den duur zoo danig worden ontvolkt, dat de visch- handel groote schade lijdt en de be perking groote voordeelen voor het land moet opleveren. Er zijn weder eenige militairen te Atjeh gedeserteerd, namelijk een Europ. serg.-majoor en een dito ser geant van het 3e bataljon en twee cavaleristen, een Nederlander en een Belg. Yolgens geruchten moeten deze overloopers het niet al te best hebben bij hun nieuwe vrienden en zou zelfs ééu zijn vermoord, omdat hij klaagde over slecht voedsel. Dat laatste is echter vermoedelijk een verzinsel. Dinsdag kwam een jongmensch uit Devonport in Engeland bij den uitgever der Western Daily Mercury. Hij vroeg of er ook telegrafische be richten uit Alexandrië waren met de namen van gesneuvelde Engelschen. Dien middag, zeide hij, hadden de moeder en de vrouw van een jong officier, Revington genaamd, die thans te Alexandrië was, de stem van den afwezige gehoord of meenen te hooren, die driemaal Moederriep. De uitgever had geen namen ontvangen, het jonge mensch ging ongetroost weer heen, doch den volgenden dag kregen Revingtons betrekkingen be richt, dat de jonge krijgsman den vorigen dag gesneuveld was. Een schip zonder masten en overdekt met een koepeldak is thans te Nyack in aanbouw voor de»Ame- rikaansche snel vaart-stoombootmaat schappijen zal waarschijnlijk in het laatst der volgende maand ge reed komen. De stoomboot is 150 voet lang en 16 breed en loopt van voren smal uit. Als zij voldoet aan de verwachtingen van den uitvinder, kapt. Moreland, zal zij 25 mjjlen per uur afleggen en de reis over den Atlantischen Oceaan in minder dan zes dagen doen. Het merkwaardigste van het vaar tuig is het koepeldak over het ge heele dek, waardoor deze ruimte, die gewoonlijk aan weer en wind is blootgesteld, geheel gebruikt kan worden. De voordeelen van dit koepeldak zijn, volgens den uitvinder, dat de stevigheid van het schip er grooter door wordt, daar het de zijden van het vaartuig bijeenhoudt, en voorts, dat het schip minder van de golven te lijden heeft, daar deze op het gebogen vlak afstuiten. De schoorsteenen, den ventilators en de vlag zullen de eenige voorwerpen zijn die boven het dek uitsteken. Bij voortduring worden door Engelsche transportschepen soldaten te Alexandrië aan land gezet. Men schat de Engelsche strijdmacht in Egypte thans op 6000 man, en meent nn sterk genoeg te zijn, niet slechts om een onverwachten aan val af te slaan, maar ook desnoods aanvallender wijze te werk te gaan. Als gevolg van de aanwezigheid dezer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1882 | | pagina 1