DE TIJDGEEST.
GROOT VOLKS CONCERT,
K00K-
FLANELLEN ES BAAIES.
Geen reparatie neer!
liiitiu en Benpaalsclie ferlicMug.
J. VAN DER VLIET.
AfflERIEAANSCHE
TOESTELLEN.
WEGENS VERTIMfflERING UITVERKOOP
:ten, Tapijten, Butaplpapiera, enz.,
AHER1KAANSGH WASCHPOEDER,
De
uitgebreidste sorteering, zoowel in fijn als zwaar, van de
ordinairste tot de beste kwaliteiten.
Waarborg van uitsluitend solied frabricaat en voordeelige prijzen.
opgeluisterd door groot brillant
IN ROERENDE EN ONROERENDE
GOEDEREN.
van alle voorhanden zijnde
a contant, tegen fabrieksprijs.
WOLLEN DEKENS
worden machinaal gewasschen en gekamd.
Eens in gebruik, altijd in gebruik.
s P
Speciale Inrichting
ipêiialifëf ii tolandsche en Fransche echte krimpvrija
Inlandsche, zoogenaamd halfwollen Flanellen, 10, 12V,, 15, 20 en 25 Cts. Inlandsche, zuiver halfwollen Dommets, 30, 35, 40, 45, 55 en 65 Cts.
Echte Fransche Gezondheids-Flanellen, prijsbekroond fabrikaat van Deheselle a Thimistèr, bijzonder wolsoort a 45, 55, 65, 75 en f 1.00 per El.
Extra fijne Dommets en Flanellen voor Indisch klimaat, effen en ook gekeperd, van af 70 Cts. tot fl.00.
Cochenille Flanellen, in 4/4, 5/4 en 8/4 breedte, van af 60 Cents tot fl.50.
In het geheel bestaat de sorteering FLANEL uit ruim dertig; verschillende soorten en kwaliteiten, uitsluitend het
soliedste fabrikaat; nergens zal men een dusdanige sorteering tot die prijzen aantreffen.
WITTE LAMSBAAIEN, in vijfkwarts en 2-Els breedte in 8 soorten, van af f100 tot f2.00. ROODE en BLAUWE zware
BROEKEN-BAAI, in buitengewone breedte, van af 75 Cts. tot fl.40. ROODE en BLAUWE HEMDEN- en ROKKEN-BAAI,
zoowel in gewone als in extra zware soorten, 2-Els breedte van af 50, 60, 75, 90 en 100 Cts. Echte LAMSBAAI, de rénommée
van ,De Tijdgeest", a fl.10, fl.20 en f130. Extra zware VRIESBAAI, fl.40, fl.50, fl.60 en gekeperd JICHT-B AAI a f 1.75.
Alle soorten van kleuren in BEVERBAAI, in diverse kwaliteiten.
!F .A. DB E T I~V~ OLI.
ZONDAG 1 JULI 1883, toi IÉÉê va bet Kermisfeest,
te geven door het geheeleStafmuziekkorps der Kon. Ned. Marine,
osder directie van den Kapelmeester A. BERNIIARDT,
VUURWERK,
vervaardigd door den' Knnstvnnrwerker J. Jl. HORSTEN, te Amsterdam,
imfrés 25 Gunt. Ha afloop BAL
Kaartjes zijn te bekomen bij Mej. de Wed. P. BRUIJN Wz., Spoorstraat;
Wed. H. VAN GETSEN, Koningstraat; bij de HH. BAKKER en WEBER,
Kanaalweg; >DE KLOK" Westgr.BERKHOUT Co. en aan het lokaal.
MaKelaar
Keizerstraat 448/48, Helder.
P. MJIJTIIN,
KONINGSTRAAT.
STOOM TIMMERFABRIEK
„DE ZWALUW."
Speciale inrichting vaor het vervaar
digen van Deuren, Ramen, rechte en
gebogen Architraven en andere Lijsten.
Binnen- en Buiten-OPHAAL-
JAL0USIËN met sierlijke
Kappen.
To Koop
voor billijken prijs, een partij
SGHROOTEN en SUPPERDELEN.
Binnenhaven No. 62.
Aan onze feuilleton-lezers
Door een onvoorzien toevalbuiten
onze schuldis de Copie van het feuil
letonwaarmede we pas waren aange
vangen. in het ongereede geraaktwaarom
we in dit no. met een ander verhaal
beginnen.
1.60VEBS Jr, Spoor
BED0ENWINKEL, Hoofdgracht,
HOOFDGRACHT.
HOLZM U LLER.
ter besparing van zeep en soda, om het linnen te wasschen en te bleekeu,
zonder hetzelve te verslijten, wordt door het groote gemak en bezuiniging
daardoor verkregen, bijzonder aanbevolen. Per pakje niet gebruiksaanwijzing
8 Cent. Alleen en uitsluitend te verkrijgen voor Helder en Nieuwediep bij
P.|,SPIGT,j Zuidstraat.
i. SN00IJ, Spoorstraat 402.
Tien Miliioen Hectares urond
in MttiiitoilU, Noord-Amerika,
den Korentuin der Wereld.
De moest productieve graanvelden, de besteen goed
koopste lauden der weield zijn gelegen aan de Pacific
Spoorweg lij n. Geene streek, welke zoo geschikt is ter
oprichting van een veestapel, als die welke door den
Canada Pacific Spoorweg doorsneden wordt. Scholen
en Kerken worden daar overal gevonden. Bosch en
Water in overvloed terwijl het Klimaat er volmaakt gezoud
is, de atmospheer helder, droog en weinig veranderlijk.
In Canada verbouwde granen en zaden zijn op de Inter
nationale Tentoonstelling te Amsterdam tentooogeeteld.
De Kegeéring staat Kosteloos puik Gouvernements-
land af aan personen die zich in Canadi als landbouwer
vestigen. Boeren die voor circa fl.2000 hunne boederij
inrichtten, maakten daarvan circa 11. 4500 winst per
Jaar. De gemiddelde loonen gedurende 1891/2 in Canada
waren voor Metselaars en Straatmakers, Stucadoors,
Timmerlioden en Hoefsmeden van 11. 7tot fl. 10 per
dag. Overvloedig werk tot goede loonou verkrijgbaar
terwijl de noodzakelijkste levensbehoeften goedkooper
zijn dan in Nederland.
Kaarten en omschrijvingen van Canada en Manitoba
in Noord-Amerika wor'.en aanvragers kosteloos toe
gezonden en reiskaarten verstrekt door
Prins Zwanenburg,
Amsterdam, Prins Hendrikkade 140.
Actieve Agenten gevraagd.
fc=-^
1=5
=5
t=a
=3
=5
S
Wl
1 w:
l i
aa
EB
co rn
■f W1
I—, "5
J tóf
p
Stoomkunstververij
DRUK KUB IJ.
CHEMISCHE WASSCHERIJ
DEPÓTS
de iir. W. Corpora»!,
SPOOESTE. HELDEE.
M ejWed. II. Gerssen
BUEG. TESSF.L.
voor het uitstoomen van
Dmien-Costiiiw,
zonder lostornen.
Aflevering spoedig.
Prijzen billijk.
FEUILLETON.
EEN AVONTUUR OP ZEE.
ONDBB DB MENSCHENETEH8.
ïa er wel een verschrikkelijker woord,
dan 't woord „menacheneter Ik geloof
't niet. Ala kind sidderde ik reeds, wan
neer onae bonne sprookjes vertelde van ren
ten met twee koppen, die met hnn eenen
mond zeiden ,,'t Ruikt, 't ruikt naar men-
schenvleeseh," terwijl re daarna met bun
anderen hun ongelukkige slachtoffers met
huid en haar, met jas, broek en laarzen
incluis, naar binnen sloegen. Met hoeveel
spanning las ik later, al» knaap, in reisbe
schrijvingen van schipbreukelingen, die aan
land kwamen bij volkeren, die hnn gevan
genen opaten. Als jonkman verduurde ik
den gloed der Sahara-woestijn en de sneeuw
stormen van 't noorden, vertoefde onder de
Kaffers van Zuid-Afrika en de Indianen van
Farr-Westbezocht de pyramiden van
Egypte en de bergkloven der Cordilleras.
Ik had das al veel gezien en daaronder
heel wat dat ruw en stuitend wasik had
menschen zien mishandelen, raenschen doo-
den, menschen onderdrukken, menschen tot
slaven maken, menschen van hunne heilig
ste rechten beroovenmaar menschen eten
had ik op mijn omzwervingen nog niet ge-
sien, zoodat ik bezwaarlijk aan het bestaan
Tan Kannibalen kon gelooven.
Ondanks den lachenden, helderen hemel,
die sich boven onze hoofden uitbreidde, kon
de stralende zon de bezorgdheid niet ver
drijven van de gezichten der wakkere zee
lieden, die rondom 't vuur zaten, waarboven
ons middagmaal werd toebereid.
Voor ons lag een vlak strand, omgeven
door scherpe, gevaarlijke koraalriffen, waar
over de breede golven heensloegen, terwijl
tusschen hen en 't strand, de zee zoo kalm
was, alsof nog nooit een storm in deze
streken had gewoed.
Achter ons werd het land hooger. Men
zag boomen en struikgewas. Op 't hoogste
punt stond Will, de bootsman, om te zien
of hij door zijn verrekijker ook een schip
aan den horizon kon bespeuren, dat ons
uit onzen onaangenamen toestand zon ver
lossen. Ongeveer zes weken geleden had
den we met het fregat,, Jonathan" Valparaiso
verlaten om naar Hong-Kong te zeilen, en
hadden, na onderscheidene steden aangedaan
te hebben, door een frisschen passaatwind
begunstigd, scherp westwaarts gehouden,
totdat we een orkaan kregen, zoo hevig als
ik op mijn onderscheidene tochten nog niet
had bijgewoond.
Hoewel we alleen onder stormzeilen la
gen, was de „Jonathan" een speelbal der
golven, waartegen menschelijke kracht en
zeemanschap niets konden uitrichten. Het
roer ging verloren, twee masten moesten
gekapt worden en op dit oogenblik lag 't
schip gestrand op de koraalriffen. De barkas
was door den storm over boord geslagen,
de sloep had bij de branding een vreeselijk
lek bekomen en de giek zat op een vlijm
scherp koraalrif, dat er doorheen geboord
had als een Msleische dolk.
De branding rukte plank voor plank uit
het wrak, dat reddeloos verloren was, en
we hadden twee dagen lang met de groot
ste inspanning moeten werken om zooveel
van de lading en de proviand te bergen,
als we de zee ontrukken konden. Na was
het zware werk gedaan en zaten we tus
schen vaten, kisten en balen bij het vuur.
De een keek nog mismoediger dan de ander.
Zijdwaarta stond Hammer, de kapitein,
bezig door de geborgen instrumenten te be
rekenen op welke hoogte en breedte we ons
bevonden. We hadden nu helder weer en
een wolkeloozen hemel, en daardoor kon hij
zijn waarnemingen gemakkelijk doen.
„Is u klaar, kapitein P" waagde de stuur
man, terwijl hij een groot stnk zout vleesch
met zijn mes doorboorde, om te zien of 't
gaar genoeg was.
„Ja, ja, stuurman, ik ben klaar," was 't
antwoord.
„Nu, en waar zijn we P"
„We zijn elf graden noordelyk van
den Steenbokskeerkring en honderdvijftig
westelijk van Ferrozoo 't schijnt, zijn
we op een eiland, dat nog onbekend is."
„Staat 't dan niet op de kaart P"
„Neen."
„De drommel mag 't eiland halen en de
kaart ook."
„Mij goedmaar niet zoolang we hier
zitten."
„Voor mijn part, ik wou, dat ik te Bos
ton bij mijne vrouw op een stoel zat, in-
p laats van op dit verwenschte eiland, dat
ons schip gekost heeft."
„Ik denk er ook zoo over. Toch zal ik
't eiland in teekening brengen en 't een
naam geven."
„Weet u welk eiland ten naastenbij in
den omtrek ligt P"
„Hm, dat is moeielijk te zeggen, want
er zijn hier in den omtrek meer eilanden,
dan jij pokgaten in je gezfcht hebt en dat
is heel wat, stuurman, r.ooals je ook wel
weet. Kan jij ieder gat in je gezicht da
delijk een naam geven P"
De stuurman trok een zunr gezicht, toen
hij zoo gecomplimentee'.d werd. Kort daarop
merkte hij echter lachend aan
„Ik heb er nog niet aan gedacht aan de
onderscheidene plekken van mijn eerlijk ge
zicht namen te geven, kapitein. Daar dit
rampzalig eiland nog zonder naam is, zijn
we wel gedwongen 't er een te geven. Ik
stel daarom voor, we zullen 't noemen
„Stuurmans-pokken-gezicht-eiland".
Hij scheen over zijne geestigheid zoo te
vreden, dat zijn neerslachtigheid geheel
verdween en hij in een hartelijk laehen
uitbarstte.
De scheepstucht is buitengewoon streng
en zelfs de onbevaren scheepsjongen weet,
dat allen behooren mee te doen, wanneer
de kapitein of de stnnrman zoo genadig is
om te lachen, de een luider, de ander
zachter, naarmate zijn rang 't vergunt.
Daarom opende allen, van den opperboots-
rnan tot den kajuitsjongen toe, den mond,
om hnnne lachspieren plichtmatig in be
weging te brengen. Zoodra de kapitein
zijn mond opende om te lachen, stemden
allen met hem in.
Nadat de lachbui bedaard was, sprak de
gezagvoerder," ik geloof dat we zoowat te
midden van de Samoa en de Tongka groep
zijn en even ver van Tutuïla alsvanBavao
liggen. Wat dunkt u er van, sir P"
Die viaag was tot mij gericht.
Ik was de eenige passagier aan boord
geweest, en de anders woordkarige kapitein
had veel met me gesproken, 't Scheen
me toe, alsof ik hoog bij hem stond aan
geschreven en hij had werkelijk de ge
woonte aangenomen meer met me te raad
plegen, dan een zeeman een landkrab ge
woon is te doen. Daardoor kwam 't vast,
dat de bemanning me met een zeker ont
zag bejegende, iets dat me in menig geval
zeer te stade kwam.
„Mijn berekening stemt volkomen met
de uwe overeen, kapitein," gaf ik ten ant
woord. „Ik ben op deze breedte wel nooit
geweest, maar ik heb de kaart bestudeerd
en durf met zekerheid te zeggen, dat ge
gelijk hebt."
„Ik ben hier ook nooit geweest," meikte
de kapitein aan. Wil u me wel eens zeg
gen, hoe die Samoa en Tongka-eiianden er
uitzienP"
„De Samoa-eilanden zijn, volgens de be
schrijving, nog vruchtbaarder en fraaier dan
de Taheitische-Archipel. Ze liggen tusschen
den dertienden en den vijftienden graad zui
derbreedte en tusschen den honderdeenen-
rijftigsten en honderdvijfenvijftigzten graad
westerlengte van Ferro."
„En de Tongka-eiianden
„Liggen achttien tot tweeën-twintig graden
zuidelijker."
„Zijn daar goede havens P"
„Op Samoa zijn ze beter dan op Tongka."
„Hoever zijn we hier van Samoa, sirLa-
tréaumont P"
„Als we eerst westwaarts stevenen en
dan koers noordelijk houden, is 't zestig
mijlen, richten we ons echter dadelijk noord
waarts, dan is 't iets minder".
„Waarom moeten we dan eerst wezt-
waarts P"
„O/n 't voordeel van den stroom te heb
ben, kapitein. Ofschoon de afstand verder
is, is deze weg de kortste."
Kapitein Hammer zag me, bij deze ver
klaring, sohuin aan. De goede man was
op de gewone route een bekwaam zeeman,
maar scheen daarbuiten niet recht thuis
te zijn.
„Dat zon heel mooi wezen, wanneer we
maar een goed schip onder ons hadden."
„Daarom, kapitein, gaf ik u den raad,
zooveel bont te bergen als mogelijk wat,
om daarvan een boot te boawen, We
hebben een timmerman en konden allen een
handje helpen. Ook de sloep en de barkas
hadden ons kunnen dienen. Ge hebt eerst
de lading willen redden en nu zitten we
hier vast."
Wordt vervolgd.
Snelpersdruk van C. de Bobe Jb.