DE TIJDGEEST. GROOT VOLKS CONCERT, K00K- FLANELLEN ES BAAIES. Geen reparatie neer! liiitiu en Benpaalsclie ferlicMug. J. VAN DER VLIET. AfflERIEAANSCHE TOESTELLEN. WEGENS VERTIMfflERING UITVERKOOP :ten, Tapijten, Butaplpapiera, enz., AHER1KAANSGH WASCHPOEDER, De uitgebreidste sorteering, zoowel in fijn als zwaar, van de ordinairste tot de beste kwaliteiten. Waarborg van uitsluitend solied frabricaat en voordeelige prijzen. opgeluisterd door groot brillant IN ROERENDE EN ONROERENDE GOEDEREN. van alle voorhanden zijnde a contant, tegen fabrieksprijs. WOLLEN DEKENS worden machinaal gewasschen en gekamd. Eens in gebruik, altijd in gebruik. s P Speciale Inrichting ipêiialifëf ii tolandsche en Fransche echte krimpvrija Inlandsche, zoogenaamd halfwollen Flanellen, 10, 12V,, 15, 20 en 25 Cts. Inlandsche, zuiver halfwollen Dommets, 30, 35, 40, 45, 55 en 65 Cts. Echte Fransche Gezondheids-Flanellen, prijsbekroond fabrikaat van Deheselle a Thimistèr, bijzonder wolsoort a 45, 55, 65, 75 en f 1.00 per El. Extra fijne Dommets en Flanellen voor Indisch klimaat, effen en ook gekeperd, van af 70 Cts. tot fl.00. Cochenille Flanellen, in 4/4, 5/4 en 8/4 breedte, van af 60 Cents tot fl.50. In het geheel bestaat de sorteering FLANEL uit ruim dertig; verschillende soorten en kwaliteiten, uitsluitend het soliedste fabrikaat; nergens zal men een dusdanige sorteering tot die prijzen aantreffen. WITTE LAMSBAAIEN, in vijfkwarts en 2-Els breedte in 8 soorten, van af f100 tot f2.00. ROODE en BLAUWE zware BROEKEN-BAAI, in buitengewone breedte, van af 75 Cts. tot fl.40. ROODE en BLAUWE HEMDEN- en ROKKEN-BAAI, zoowel in gewone als in extra zware soorten, 2-Els breedte van af 50, 60, 75, 90 en 100 Cts. Echte LAMSBAAI, de rénommée van ,De Tijdgeest", a fl.10, fl.20 en f130. Extra zware VRIESBAAI, fl.40, fl.50, fl.60 en gekeperd JICHT-B AAI a f 1.75. Alle soorten van kleuren in BEVERBAAI, in diverse kwaliteiten. !F .A. DB E T I~V~ OLI. ZONDAG 1 JULI 1883, toi IÉÉê va bet Kermisfeest, te geven door het geheeleStafmuziekkorps der Kon. Ned. Marine, osder directie van den Kapelmeester A. BERNIIARDT, VUURWERK, vervaardigd door den' Knnstvnnrwerker J. Jl. HORSTEN, te Amsterdam, imfrés 25 Gunt. Ha afloop BAL Kaartjes zijn te bekomen bij Mej. de Wed. P. BRUIJN Wz., Spoorstraat; Wed. H. VAN GETSEN, Koningstraat; bij de HH. BAKKER en WEBER, Kanaalweg; >DE KLOK" Westgr.BERKHOUT Co. en aan het lokaal. MaKelaar Keizerstraat 448/48, Helder. P. MJIJTIIN, KONINGSTRAAT. STOOM TIMMERFABRIEK „DE ZWALUW." Speciale inrichting vaor het vervaar digen van Deuren, Ramen, rechte en gebogen Architraven en andere Lijsten. Binnen- en Buiten-OPHAAL- JAL0USIËN met sierlijke Kappen. To Koop voor billijken prijs, een partij SGHROOTEN en SUPPERDELEN. Binnenhaven No. 62. Aan onze feuilleton-lezers Door een onvoorzien toevalbuiten onze schuldis de Copie van het feuil letonwaarmede we pas waren aange vangen. in het ongereede geraaktwaarom we in dit no. met een ander verhaal beginnen. 1.60VEBS Jr, Spoor BED0ENWINKEL, Hoofdgracht, HOOFDGRACHT. HOLZM U LLER. ter besparing van zeep en soda, om het linnen te wasschen en te bleekeu, zonder hetzelve te verslijten, wordt door het groote gemak en bezuiniging daardoor verkregen, bijzonder aanbevolen. Per pakje niet gebruiksaanwijzing 8 Cent. Alleen en uitsluitend te verkrijgen voor Helder en Nieuwediep bij P.|,SPIGT,j Zuidstraat. i. SN00IJ, Spoorstraat 402. Tien Miliioen Hectares urond in MttiiitoilU, Noord-Amerika, den Korentuin der Wereld. De moest productieve graanvelden, de besteen goed koopste lauden der weield zijn gelegen aan de Pacific Spoorweg lij n. Geene streek, welke zoo geschikt is ter oprichting van een veestapel, als die welke door den Canada Pacific Spoorweg doorsneden wordt. Scholen en Kerken worden daar overal gevonden. Bosch en Water in overvloed terwijl het Klimaat er volmaakt gezoud is, de atmospheer helder, droog en weinig veranderlijk. In Canada verbouwde granen en zaden zijn op de Inter nationale Tentoonstelling te Amsterdam tentooogeeteld. De Kegeéring staat Kosteloos puik Gouvernements- land af aan personen die zich in Canadi als landbouwer vestigen. Boeren die voor circa fl.2000 hunne boederij inrichtten, maakten daarvan circa 11. 4500 winst per Jaar. De gemiddelde loonen gedurende 1891/2 in Canada waren voor Metselaars en Straatmakers, Stucadoors, Timmerlioden en Hoefsmeden van 11. 7tot fl. 10 per dag. Overvloedig werk tot goede loonou verkrijgbaar terwijl de noodzakelijkste levensbehoeften goedkooper zijn dan in Nederland. Kaarten en omschrijvingen van Canada en Manitoba in Noord-Amerika wor'.en aanvragers kosteloos toe gezonden en reiskaarten verstrekt door Prins Zwanenburg, Amsterdam, Prins Hendrikkade 140. Actieve Agenten gevraagd. fc=-^ 1=5 =5 t=a =3 =5 S Wl 1 w: l i aa EB co rn ■f W1 I—, "5 J tóf p Stoomkunstververij DRUK KUB IJ. CHEMISCHE WASSCHERIJ DEPÓTS de iir. W. Corpora»!, SPOOESTE. HELDEE. M ejWed. II. Gerssen BUEG. TESSF.L. voor het uitstoomen van Dmien-Costiiiw, zonder lostornen. Aflevering spoedig. Prijzen billijk. FEUILLETON. EEN AVONTUUR OP ZEE. ONDBB DB MENSCHENETEH8. ïa er wel een verschrikkelijker woord, dan 't woord „menacheneter Ik geloof 't niet. Ala kind sidderde ik reeds, wan neer onae bonne sprookjes vertelde van ren ten met twee koppen, die met hnn eenen mond zeiden ,,'t Ruikt, 't ruikt naar men- schenvleeseh," terwijl re daarna met bun anderen hun ongelukkige slachtoffers met huid en haar, met jas, broek en laarzen incluis, naar binnen sloegen. Met hoeveel spanning las ik later, al» knaap, in reisbe schrijvingen van schipbreukelingen, die aan land kwamen bij volkeren, die hnn gevan genen opaten. Als jonkman verduurde ik den gloed der Sahara-woestijn en de sneeuw stormen van 't noorden, vertoefde onder de Kaffers van Zuid-Afrika en de Indianen van Farr-Westbezocht de pyramiden van Egypte en de bergkloven der Cordilleras. Ik had das al veel gezien en daaronder heel wat dat ruw en stuitend wasik had menschen zien mishandelen, raenschen doo- den, menschen onderdrukken, menschen tot slaven maken, menschen van hunne heilig ste rechten beroovenmaar menschen eten had ik op mijn omzwervingen nog niet ge- sien, zoodat ik bezwaarlijk aan het bestaan Tan Kannibalen kon gelooven. Ondanks den lachenden, helderen hemel, die sich boven onze hoofden uitbreidde, kon de stralende zon de bezorgdheid niet ver drijven van de gezichten der wakkere zee lieden, die rondom 't vuur zaten, waarboven ons middagmaal werd toebereid. Voor ons lag een vlak strand, omgeven door scherpe, gevaarlijke koraalriffen, waar over de breede golven heensloegen, terwijl tusschen hen en 't strand, de zee zoo kalm was, alsof nog nooit een storm in deze streken had gewoed. Achter ons werd het land hooger. Men zag boomen en struikgewas. Op 't hoogste punt stond Will, de bootsman, om te zien of hij door zijn verrekijker ook een schip aan den horizon kon bespeuren, dat ons uit onzen onaangenamen toestand zon ver lossen. Ongeveer zes weken geleden had den we met het fregat,, Jonathan" Valparaiso verlaten om naar Hong-Kong te zeilen, en hadden, na onderscheidene steden aangedaan te hebben, door een frisschen passaatwind begunstigd, scherp westwaarts gehouden, totdat we een orkaan kregen, zoo hevig als ik op mijn onderscheidene tochten nog niet had bijgewoond. Hoewel we alleen onder stormzeilen la gen, was de „Jonathan" een speelbal der golven, waartegen menschelijke kracht en zeemanschap niets konden uitrichten. Het roer ging verloren, twee masten moesten gekapt worden en op dit oogenblik lag 't schip gestrand op de koraalriffen. De barkas was door den storm over boord geslagen, de sloep had bij de branding een vreeselijk lek bekomen en de giek zat op een vlijm scherp koraalrif, dat er doorheen geboord had als een Msleische dolk. De branding rukte plank voor plank uit het wrak, dat reddeloos verloren was, en we hadden twee dagen lang met de groot ste inspanning moeten werken om zooveel van de lading en de proviand te bergen, als we de zee ontrukken konden. Na was het zware werk gedaan en zaten we tus schen vaten, kisten en balen bij het vuur. De een keek nog mismoediger dan de ander. Zijdwaarta stond Hammer, de kapitein, bezig door de geborgen instrumenten te be rekenen op welke hoogte en breedte we ons bevonden. We hadden nu helder weer en een wolkeloozen hemel, en daardoor kon hij zijn waarnemingen gemakkelijk doen. „Is u klaar, kapitein P" waagde de stuur man, terwijl hij een groot stnk zout vleesch met zijn mes doorboorde, om te zien of 't gaar genoeg was. „Ja, ja, stuurman, ik ben klaar," was 't antwoord. „Nu, en waar zijn we P" „We zijn elf graden noordelyk van den Steenbokskeerkring en honderdvijftig westelijk van Ferrozoo 't schijnt, zijn we op een eiland, dat nog onbekend is." „Staat 't dan niet op de kaart P" „Neen." „De drommel mag 't eiland halen en de kaart ook." „Mij goedmaar niet zoolang we hier zitten." „Voor mijn part, ik wou, dat ik te Bos ton bij mijne vrouw op een stoel zat, in- p laats van op dit verwenschte eiland, dat ons schip gekost heeft." „Ik denk er ook zoo over. Toch zal ik 't eiland in teekening brengen en 't een naam geven." „Weet u welk eiland ten naastenbij in den omtrek ligt P" „Hm, dat is moeielijk te zeggen, want er zijn hier in den omtrek meer eilanden, dan jij pokgaten in je gezfcht hebt en dat is heel wat, stuurman, r.ooals je ook wel weet. Kan jij ieder gat in je gezicht da delijk een naam geven P" De stuurman trok een zunr gezicht, toen hij zoo gecomplimentee'.d werd. Kort daarop merkte hij echter lachend aan „Ik heb er nog niet aan gedacht aan de onderscheidene plekken van mijn eerlijk ge zicht namen te geven, kapitein. Daar dit rampzalig eiland nog zonder naam is, zijn we wel gedwongen 't er een te geven. Ik stel daarom voor, we zullen 't noemen „Stuurmans-pokken-gezicht-eiland". Hij scheen over zijne geestigheid zoo te vreden, dat zijn neerslachtigheid geheel verdween en hij in een hartelijk laehen uitbarstte. De scheepstucht is buitengewoon streng en zelfs de onbevaren scheepsjongen weet, dat allen behooren mee te doen, wanneer de kapitein of de stnnrman zoo genadig is om te lachen, de een luider, de ander zachter, naarmate zijn rang 't vergunt. Daarom opende allen, van den opperboots- rnan tot den kajuitsjongen toe, den mond, om hnnne lachspieren plichtmatig in be weging te brengen. Zoodra de kapitein zijn mond opende om te lachen, stemden allen met hem in. Nadat de lachbui bedaard was, sprak de gezagvoerder," ik geloof dat we zoowat te midden van de Samoa en de Tongka groep zijn en even ver van Tutuïla alsvanBavao liggen. Wat dunkt u er van, sir P" Die viaag was tot mij gericht. Ik was de eenige passagier aan boord geweest, en de anders woordkarige kapitein had veel met me gesproken, 't Scheen me toe, alsof ik hoog bij hem stond aan geschreven en hij had werkelijk de ge woonte aangenomen meer met me te raad plegen, dan een zeeman een landkrab ge woon is te doen. Daardoor kwam 't vast, dat de bemanning me met een zeker ont zag bejegende, iets dat me in menig geval zeer te stade kwam. „Mijn berekening stemt volkomen met de uwe overeen, kapitein," gaf ik ten ant woord. „Ik ben op deze breedte wel nooit geweest, maar ik heb de kaart bestudeerd en durf met zekerheid te zeggen, dat ge gelijk hebt." „Ik ben hier ook nooit geweest," meikte de kapitein aan. Wil u me wel eens zeg gen, hoe die Samoa en Tongka-eiianden er uitzienP" „De Samoa-eilanden zijn, volgens de be schrijving, nog vruchtbaarder en fraaier dan de Taheitische-Archipel. Ze liggen tusschen den dertienden en den vijftienden graad zui derbreedte en tusschen den honderdeenen- rijftigsten en honderdvijfenvijftigzten graad westerlengte van Ferro." „En de Tongka-eiianden „Liggen achttien tot tweeën-twintig graden zuidelijker." „Zijn daar goede havens P" „Op Samoa zijn ze beter dan op Tongka." „Hoever zijn we hier van Samoa, sirLa- tréaumont P" „Als we eerst westwaarts stevenen en dan koers noordelijk houden, is 't zestig mijlen, richten we ons echter dadelijk noord waarts, dan is 't iets minder". „Waarom moeten we dan eerst wezt- waarts P" „O/n 't voordeel van den stroom te heb ben, kapitein. Ofschoon de afstand verder is, is deze weg de kortste." Kapitein Hammer zag me, bij deze ver klaring, sohuin aan. De goede man was op de gewone route een bekwaam zeeman, maar scheen daarbuiten niet recht thuis te zijn. „Dat zon heel mooi wezen, wanneer we maar een goed schip onder ons hadden." „Daarom, kapitein, gaf ik u den raad, zooveel bont te bergen als mogelijk wat, om daarvan een boot te boawen, We hebben een timmerman en konden allen een handje helpen. Ook de sloep en de barkas hadden ons kunnen dienen. Ge hebt eerst de lading willen redden en nu zitten we hier vast." Wordt vervolgd. Snelpersdruk van C. de Bobe Jb.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1883 | | pagina 4