'T VLIEGEND BLAADJE.
KLEINE COURANT
VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL.
No. 1339
Woensdag 16 December 1885.
Dertiende Jaargang.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag.
Zeeroof ii k CMneesche wateren.
Abonnement
per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent.
>3 franco per post75
Afzonderlijke nummers2
Uitgevers: BERKHOUT Co., te Helder.
Bureau: SPOORSTRAAT en ZCIDSTRAAT.
Advertentiën
van 1 tot 5 regels25 Cent.
Elke regel meer 5
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn.
Gelijk voorgaande
jaren, zal er ook
nu weder in ons blad van 1
Januari, gelegenheid bestaan,
tot het plaatsen van ADVER
TENTIËN als
aan Familie, Vrienden en Be
kenden, tegen 25 Cent per
Advertentie.
Men wordt vrien
delijk verzocht tij-
dig in te zenden.
NIEUWSTIJDINGEN.
HELDER, 15 Deo. 1885.
Bij Zr. Ms. besluit van 11 dezer
is aan den loodsschipper le kl. J.
Disper, den zeeloods H. Schol en de
loodskweekelingeu 2e kl. W. Poll, H.
Hemelrijk en P. Dekker de vergun
ning verleend tot het aannemen en
dragen, eerstgenoemde van het gou
den kruis vau verdiensten, den twee
den van het zilveren kruis van ver
diensten met de kroon, en de drie
laatstgemelden van bet zilveren kruis
van verdiensten, hun respectievelijk
door Zgne Keizerlijke en Koninklijke
Apostolische Majesteit, den Keizer
van Oostenrijk, Koning van Hongarije
en Bohemen geschonken.
Om het verlies van de kost
bare zeetonnen bij ijsgang te voor
komen, wordt thans een proef ge
nomen om zulke zeetonnen door een
nieuwe soort drijf bakens te vervan
gen. Deze bakens moeten bij de
aanraking van drijfijs terstond on
der het ijs schieten en zoodra zij vrij
komen weer hun gewone plaats in
nemen. Een aantal tonnen zijn
reeds door zulke drgfbakens vervan
gen.
No. 229 van het Stbl. bevat
een kon. besluit van den7denDec.,
houdende nadere vaststelling van
den vorjn van het plakzegel voor
quitantiën en handelspapier.
Yoor het zegelen van qnitantiën
en van Handelspapier wordt met
lo. Januari 1886 een nieuw model
van plakzegel ingevoerd.
Dit zegel is van rechthoekigen
vorm en heeft een lengte van 29
millimeter bij een breedte van 22
millimeter.
De kleur is paarsch voor het zegel
van v ij f cent en rood voor de
zegels van hoogere bedragen.
Het draagt aan het hoofd 's rijks
wapen, vastgehouden door twee ge
kroonde leeuwen, boven een lint met
de spreuk »Je Maintiendrai," alles
op een gebloemden achtergrond.
Een ongekleurd rechthoekig vlak
onder het lint behelst de aanwijzing
van den prijs, die aan den voet van
het zegel nog eens vermeld staat.
Daartusschen komen, op acht regels
veertien malen de woorden: »Neder-
landsch plakzegel."
De plakzegels volgens het bestaand
model kunnen, voor zoover de voor
handen voorraad strekt, worden uit
gegeven en gebruikt.
Omtrent het ongeluk, veroor
zaakt door gasontsnapping in het
krankzinnigen gesticht Voorburg on
der Vucht, wordt nader gemeld, dat
de 9 krankzinnigen, voor wier be
houd aanvankelijk eenige vrees be
stond, allen zijn hersteld, zoodat het
ongeluk zich bepaald heeft tot 2
dooden.
Naar men verneemt, zegt de N.
R. C.was op de zaal waar het on
geluk plaats had, den vorigen dag
een sterke gaslucht waargenomen.
Er is toen een onderzoek ingesteld,
doch men heeft geen lek ontdekt.
Toch werd de gasleiding, voor zoo
veel de bewuste zaal betreft, voor
zichtigheidshalve nog afgesloten (de
inrichting is namelijk van dien aard,
dat de leiding van iedere zaal af
zonderlijk kan gesloten worden); bij
het naar bed gaan werd van een
olielamp gebruik gemaakt, 's Mor
gens te 4 uren werden de de broe
ders-oppassers gewektéén hunner
bleef afwezighij werd opgezocht
en men kwam tot de ontdekking van
het ongeval.
Men schrijft uit Sneek
In een buitengewone algemeene
vergadering van de Sneeker IJsver-
eeniging is een voorstel van het
bestuur behandeld van den volgenden
inhoud
>Naar aanleiding van het geschrijf
in de courant tusschen de grootste
hardrijders in Friesland, na afloop
van den internationalen wedstrijd op
28 Januari 1885 nabij Leeuwarden
gehouden, zijn het bestuur der ijs-
vereeniging Sneek te Sneek en Pie-
ter Bruinsma, te Sneek, behoudens
goedkeuring van de algemeene ver
gadering der genoemde ijsvereeni-
ging, overeengekomen, dat zoodra
mogelijk door genoemde Vereeni-
ging zal worden uitgeschreven een
wedstrijd op schaatsen op éen baan
van 1600 M.waarbij Pieter Bruins
ma door het bestuur der ijsvereeni-
ging de bekende hardste rijders in
provincie Friesland uitnoodigt tot
een strijd, waarbij uitgemaakt zal
worden wie de hardste rijder is, ter
wijl de regeling van dien strijd wordt
overgelaten aan het bestuur der ge
noemde Vereeniging." Uit de ge
houden discussies bleek, dat het voor
stel van het bestuur de sympathie
der vergadering wegdroeg, te meer,
daar ieder afzonderlijk zal afrijden,
waarvoor een time-keeper zalworden
gebruikt tot nauwkeurige aanwijzing
van eiken rit.
Als rijdens zullen worden uitge-
noodigd O. v. d. Berg, van Rijper-
kerk; P. Westra, en S. Venema, van
Oenkerk; D. Postma, van Eenrewou-
de; W. Zijlstra, vau Oppenhuizen
R. van der Zee, van Workum; B.
Kingma, van Grauw, en M. Caste-
lein, van Wartena, terwijl de deel
neming voor- elk ander tegen f 2,50
entréegeld, openstaat.
Dit voorstel wordt in zooverre ge
amendeerd, dat men in plaats van
de langebaan van 1600 M.een
elliptische wenscht te maken op de
Brekker.
Een commissie van bijstand is
benoemd om met het bestuur mede
te werken tot verwezenlijking van
het plan. Er zal een begrooting
van kosten worden opgemaakt om
daarna de algemeene vergadering
bijeen te roepen en te doen beslissen.
Brussel, 11 Dec. (Part.) Duitsch-
land beeft er van afgezien, Vlissin-
gen aan te wijzen als tusschenhaven
voor de gesubsidieerde overzeesche
stoomvaartlijnen. In plaats van Vlis-
singen is thans Antwerpen gekozen.
Vanderbilt's plotseling dood
heeft het waarschijnlijk ongegronde
gerucht veroorzaakt, dat een krakeel
met den president der Baltimore-Ohio
Spmij. de oorzaak der beroerte zon
zijn geweest. De laatstgenoemde
president verklaarde, wel is waar,
dat zijn onderhoud met Vanderbilt
kalm, ja zelfs bevredigend verliep,
daar zij beiden feitelijk overeen
kwamen ten opzichte van het toe
komstig beleid, maar hierdoor is
men niet overtuigd, en de Coroner
eisebt een lijkschouwing.
De hoogste raming van Vander
bilt's vermogen bereikt 240 millioen
dollars, waarvan zeventig millioen
dollars belegd zijn in Unie«obliga-
tiën.
Het Engelsche stoomschip Grey-
hound verliet in den vroegen mor
gen van 17 October Hongkong, ten
einde zich naar Hoihow en Pakhoi
te begeven, op welke plaatsen het
reeds sedert onderscheidene jaren een
geregelde vaart onderhoud b. De
Greyhound had een lading stukgoed,
een equipage van 30 man en 140
passagiers aan boordvan deze pas
sagiers waren slechts 110 van pas-
sage-biljetten voorzien, de overigen,
die bijna allen barrevoets waren en
die slechts een paar kisten bij zich
hadden, welke waarschijnlijk wapens
bevatten, waren eerst op het oogen-
blik van vertrek aan boord gekomen.
De reis werd onder gunstige om
standigheden voortgezet, totdat het
schip op de hoogte van het eiland
Ku-lan kwam, tachtig zeemijlen
zuidwestelijk van de Ladronen en
zeventig mijlen van Hongkong op
het historisch geworden terrein der
Kwamung-piraten
Het was op den middag van den
eersten dag, en de manschappen,
die geen wacht hadden, zaten te
schaften. Het weder was tamelijk
onstuimig en de meeste passagiers
waren in meerdere of mindere mate
zeeziek en moesten onder dek blij
ven; er waren echter verscheidenen
onder, die de zeeziekte slechts als
een voorwendsel gebruikten, maar
in werkelijkheid tot de zeeroovers
behoorden. De kapitein en de eerste
officier bevonden zich op de brug,
de tweede officier en de eerste ma
chinist waren op het achterdek en de
tweede machinist bevond zich in de
machinekamer.
Eensklaps kwamen verscheidene
passagiers aan dek, klaagden over
zeeziekte en vuurden eensklaps op
den eersten machinist en den twee
den officier. Beiden snelden naar
het midscheeps gelegen salon, om
hunne wapens te halen, maar wer«
den alvorens zij dit bereikten, de een
door twee en de ander door zeven
kogels getroffen. Tegelijkertijd vie
len anderen den gezagvoerder en
den eersten officier aan. De kapi
tein werd door een kogelregen over
stelpt, met een lang mes, in den
letterlijken zin van het woord, aan
de kaartenkamer vastgespietst en
daarna in het water geworpen. Het
mocht den eersten officier gelukken
zijn hut te bereiken, waarin hij zich
opsloot.
Onderwijl waren andere zeeroo
vers komen opdagen, die zich van
de manschappen en de passagiers
meester maakten. De tweede ma
chinist werd gedwongen voor de
machine te zorgen en verscheidene
kerels brachten hem in de machine
kamer en bewaakten hem met ge
laden revolvers in de hand. De
betaalmeester werd genoodzaakt de
kas en de sleutels van alle afgeslo
ten plaatsen uitteleveren. Tenslotte
gingen de roovers, nadat alle pas
sagiers en al de mannen der equi
page, die niet bepaald aan dek
arbeid moesten verrichtten, in Let
tusschendek wareu opgesloten, tot de
plundering van het schip over.
Eenige roovers, het geheele
aantal der schurken was dertig of
veertig, begaven zich naar de
kajuit en beloofden den eersten
officier, die nog steeds opgesloten
was, dat hem geen leed zoude we
dervaren, wanneer hij geen tegen
stand bood en de sleutels afgaf van
de kasten, waarin het contante geld
werd bewaard. De man beschouwde
voorzichtigheid als de moeder der
wijsheid en leverde de sleutels uit,
waarna hij naar het voorschip werd
gevoerd. Later werd hij achter in
iet tusschendek gebracht waar zich
ook de tweede officier en de eerste
machinist bevonden.
De scheepskas, die tweeduizend
dollars bevatte, werd gestolen, de
passagiers werden beroofd en alle
voorwerpen van waarde werden hun
ontnomen. Toen het stoomschip,
dat men naar Hongkong had laten
terugkeeren, zich des avonds op on
geveer 40 mijlen afstand bevond van
die stad in de nabijheid van het
eiland Man-San, een der Ladronen,
op een gegeven signaal, kwamen 3
jonken langs zij, die den buit overna
men. Indien tusschentijd gingen eeni-
gen der aanvoerders van de roovers in
de machinekamer, lieten den stoom
vliegen en dwongen de stokers om
de vuren onder de ketels te dooven;
daarop vernielden zij eenige onmis
bare deelen van de machine en wier
pen die over boordten slotte ver
nielden zjj de vier sloepen, zoodat
niemand het vaartuig kon verlaten.
Om het duivelsche werk nog te
voltooien, wilde een der schurken
het schip in brand steken; een an
der was echter barmhartiger, meende
dat men buit in overvloed en het
schip hulpeloos gemaakt had en dat
men de vele ongelukkigen aan boord
de kans moest laten, om door een
voorbijgaand stoomschip te worden
opgenomen. Gelukkigerwijze en
tegen alle verwachting werd tot dit
laatste besloten, zoodat slechts de
kapiteiu bij de overrompeling om
het leven is gekomen.
Alvorens de jonken wegvoeren,
werd der equipage verklaard, dat
wanneer men ook maar eenig spoor
van rook uit den schoorsteen zag
komen, men onmiddellijk zoude te
rugkeeren om het schip in den grond
te boren. Deze bedreiging hield er
den tweeden machinist echter niet van
terug, de vernielde deelen der ma
chine zoo goed mogelijk te herstel
len en de vuren weder aantemaken.
Des avonds te half negen was men
zoo ver gekomen, dat de machine
weder dienst kon doen. Des nachts
om half-één had men stoom op, zoo
dat het schip naar Hongkong kon
varen, en men arriveerde daar des
morgens ten negen uur, waarna on
middellijk bij den admiraal en de
politie aangifte van het geval werd
Berljjn, 12 Dec. De Rijksdag
heeft Antwerpen als tusschenhaven
goedgekeurd, op den wensch van
den Bremer Lloyd. De staatssecre
taris Bötticher deelde verder mede,
dat, behalve Antwerpen, slechts
Rotterdam en Vlissingen im aanmer
king kwamen. Rotterdam had tot
zijn nadeel, dat het met de zee door
een kanaal verbonden was, hetwelk
door ijsgang niet te passeeren zou
zijn, en slechts een geringe diepte had.
De gebroeders Panlsen, te
Christiania, gaven den 6n dezer des
avonds, bij electrisch licht, hunne
aangekondigde voorstelling op het
gs. Zg voerden op hunne schaatsen
de meest verschillende kunststukken
uit, die den levendigsten bijval der
vele toeschouwers uitlokten. Zoo
ging Axel Paulsen o. a. op zijne
hurken zitten en snorde in de rond
te op één been, terwijl hij met de
handen de punt der schaats van het
opgeheven been vasthield: het was
de zoogenaamde kurketrekker. De
grootste geestdrift verwekte echter
zijn krachtige sprong. Terwijl hij
in volle vaart reed sprong hij
eensklaps van de baan opwaarts, keer
de zich onder den sprong om, kwam
weer op het ijs terug en zette zgn
rit achteruit voort. Men beweert,
dat hg de eenige schaatsenrijder is,
die tot heden dit kunstuk heeft uit
gevoerd.
Het Nordisk Idraetsblad van
4 Dec. bevat de volgende uitdaging
aan Axel Paulsen door het Neder-
landsche Schaatsenrijdersverbond
Daar ook dezen winter te Ham
burg een internationalen schaatsen-
wedstrijd zal gehouden worden, heb
ben wij besloten met onze schaat
senrijders daaraan deel te nemen.
Wij nemen daarom de vrijheid, n
uit te noodigen bij genoemden in
ternationalen wedstrijd tegen ons te
rijden om the Speed Championship.
Hetzelfde blad brengt de volgende
uitdaging van Axel Paulsen aan de
schaatsenrijders: Ik daag bij deze
eiken schaatsenrijder, die mg het
recht op den naam van »den snelsten
schaatsenrijder der wereld" mocht
betwisten, uit, in het midden der
maand Februari 1886 te Christiania
tegen mij te rijden over een afstand
van 3 tot 50 Eng. mijlen. Inzet
van weerzijden 100 Lst. Ik neem
op mÜ> de baan van op zijn minst
eene halve mijl in omtrek beschik
baar te hebben. Verder bied ik aan
mijnen eventueelen tegenstanders 25
Lst. voor reiskosten te vergoeden.
Een ieder, die deze uitdaging aan
neemt, wordt verzocht hiervan vóór
den 31 Jan. 1886 bericht te geven
aan de redactie van Nordisk Idraets
blad, aan welke tegelijkertijd vol
doende zekerheid voor den inzet zal
gegeven worden.