't Vliegend Blaadje. KLEINE COURANT VOOR HELDER, NIEUWEDIEP EN TEXEL. No. 1641. Woensdag 7 November 1888. Zestiende Jaargang. VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG. Uitgevers: BEBEHOUT Co., te Helder. NIEUWSTIJDINGEN. ADonnement per 3 maanden binnen de gemeente50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nnmmers2 Bureaux: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT. AdLvertontlön van 1 tot 5 regels25 Cent Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGËNS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn. HELDER, 6 Nov. 1888. Ds. V. Loosjes, te Beemster, beeft voor het op hem uitgebracht beroep bij de Doopsg. Gemeente alhier, bedankt. Zondagavond gaf de kleine kapel van 't staf muziekkorps, onder directie van den heer L. A. Schouten, een concert, tot opening van de nieuwe lokalen, welke de heer Z. Panbakker aan 't Cafe »Die Port von Cleve" heeft toegevoegd. De vele bezoekers hadden een woord van lof over voor de keurig nette inrichting. De »Echo« vermeldt de volgende daad van menschenliefde. Aan boord van het oorlogsschip Friso, commandant kolonel G. Doorman, op reis van Nederland naar Suriname, stierf de matroos le kl. v. d. B., die een weduwe met drie kinderen te Nieuwediep achter liet. Voorafgegaan door bevelhebber en officieren, werd door de bemanning een collecte gehouden, welke de belangrijke som van f 400 opbracht; deze gelden zullen aan de weduwe worden uitgereikt. Ylie, 2 November. Het op de Vliehors gestrande schip is gebleken te zijn de Möwe, kapt. Hinck, met stukgoederen van Hamburg naar San tos. Zes man der equipage werden eerst door de reddingsboot afgehaaldde ka pitein en stuurman wilden het schip toen nog niet verlaten, waartoe zij echter la ter besloten, zoodat de geheele bemanning gered is. Het schip zal vermoedelijk wrak zijn en heeft reeds zes voet water in het ruim. Vrgdag zijn door de Texelsche bJc zerschuit Texel 81 alhier aangebracht 12 kisten zoutzuur, geborgen van het op de Vliehors gestrande Duitsche 3-mastschoe- nerschip Möwe, kapt. Hinck. Meermalen hebben visschers en andere varenslieden opgemerkt, hoe bij stil en droog weer vaak eensklaps het want, touwwerk en de zeilen van hunne schepen met spinrag worden beladen, hetwelk er als lange flarden zijde aan blijft hangen. Telkens als zich dit verschijnsel voor doet, zien de visschers er de voorbode in van Oostenwind. Deze blijft in den re gel ook niet lang uit. Men heeft het verschijnsel ettelijke ma len waargenomen, zoowel op de Zuider als op de Noordzee, en soms mijlen van wal. In de lucht wordt men niets gewaar wat naar spinrag gelijkt. Geen wonder, dat de schepelingen zich over het eenigszins zonderlinge verschijnsel verbazen. Te vergeefs trachten zij de oorzaak van het feit op te sporen. Ook verdiept men zich in gissingen omtrent het verband, dat tusschen het verschijnsel en het volgen van oostenwind kan zgn. Ds. van Kluijve richt in de Schager Courant van Donderdag jl. de volgende woorden tot zijne gemeenteleden: Aan de leden mijner gemeente! Ik heb een kort maar ernstig woord tot- u te richten. Ik doe het langs dezen weg, omdat de tijd dringt, en ik op dit oogenblik geen andere gelegenheid heb. De gemoederen zijn zöö opgewonden, dat ik vrees voor verschrikkelijke dingen, Denkt er aan, wat men in een oogenblik van opgewondenheid doet, drukt het geweten jaren-, dikwerf levenslang. Laat men dus kalm zijn. Ik zal medewerken met hen, die trachten te voorkomen, dat Guurtje Borst de woning ha- rer pleegouders verlaat zonder, rechterlijke lastge ving. Maar mocht het gerecht straks beslissen in dien zin dat zij haren vader moet volgen, onder werpt u dan aan datgene wat onvermijde- is. Gelukkig dat wij in Nederland roem mogen dragen op eene rechterlijke macht, wier onpartijdigheid boven elke verdenking verheven is. Te 's-Gravenhage is Vrgdag overle den de 48-jarige kapt. luit. t. zee J. T. M. Lange, commandant van Zr. Ms. schroef- stoomschip 4e kl. iSommelsdijk#, met wel ken bodem die hoofdofficier vóór eenige dagen ziek uit W.-Indië is aangekomen. Met betrekking tot zijne militaire loop baan meldt men de volgende bijzonder heden Na als adelborst in dienst te zgn ge treden en te Willemsoord voor den zee dienst te zijn opgeleid, werd hij in Sept. 1859 aangesteld als adelborst le kl. en achtereenvolgens in 1862 tot luit.-t.-z. 2e kl., in 1873 tot luit.-t.-z. le kl. en 1 Mei 1883 tot zgn tegenwoordigen rang be vorderd. In het najaar van 1886 werd hem, na in verschillende betrekkingen bij de zeemacht te hebben gediend, het bevel opgedragen over Zr. Ms. schroefstoomschip 4e kl. >So mmelsdgkc, met welken bodem hij, na een ca. 2-jarig verblijf in de W.- Indiën, nu vóór ongeveer 14 dagen in het vaderland was teruggekeerd. Het Militair Blad meldt Den 23en October is het materieel, dat voor de zomeroefeningen in dienst is ge weest, weder buiten dienst gesteld. De monitor Wesp, die de Hyena moest ver vangen, is zelf ook gekneusd uit het strijd perk gekomen, ten gevolge van het schie ten met eigen artillerie. De berichten, daaromtrent verspreid, doen verlangend uitzien naar officieele mededeelingen. De in 1887 benoemde commissie om te onderzoeken de al of niet wensche- lgkheid en uitvoerbaarheid van de instel ling eener inrichting van hooger mili tair maritiem onderwgs, heeft die instelling niet bepaald noodzakelijk en voor den eersten tijd onuitvoerbaar geacht. Met meer gelegenheid tot practische vorming en de versterking van tijdschriften aan boord, scheen de commissie tevreden te zgn. Vrgdag is te Cuyk overleden Gers. ömiuss die als soldaat den tocht naar Rusland ontfe^ Napoleon voor een groot gedeelte heeft medegemaakt. De 95-ja- rige man was tot den laatsten tgcf iwldar van hoofd en volkomen gezond. Alleen was hij zwak van gezicht. Toen hij in 1817 trouwde, was hg fu-1 selier bg het 48ste bataillon. Op een schip, dat tot motto voert Niets zonder Gods zegen", liggende in het kanaal te 's-Hage, beviel de vrouw Donderdagnacht van drie jongens. Moe der en kinderen zgn zeer wel. Men schrgft uit Roswinkel, dat daar 11. Dinsdagavond in 't logement van A. Ter Horst de aanbesteding plaats had van het doen der nachtwacht voor den a.s. winter. De laagste inschrijvers waren G. Hesselink en G. De Jonge, welke de wacht samen wilden doen voor 65 gulden. Het »werk« is aan genoemde personen gegund. Voor de betrekking van hoofd aan een der openbare lagere scholen 4e klasse voor jongens te Amsterdam hebben zich 110 sollicitanten aangemeld. Een oud vrouwtje van Opsterland bezocht de kermis te Gorredijk en stapte in den draaimolen. De bel klonk, vooruit ging het en na eenige malen gedraaid" te zijn, stond de molen stil en stapte 't oudje uit. Maar hoe was 't nu, ze stond weer in de dubbele straat te Gorredgk en »hja miende wol dat ze ynne tram nei hüs stapt wie". Men begrijpt dat deze ver ging aanleiding tot lachen gaf. Te Lu^teren, waar voor de tweede maal een groote bo» »-derij afbrandde, zijn de vrouw en de kneeht dier boerderij, als verdacht van brandstichting, gevankelijk naar Arnhem overgebracht. In deze dagen van malaise op Jiller- lei gebied en vooral op dat van den sui kerhandel is het zeer aangenaam te hoo- ren dat een Amsterdamsch industriëel van plan is in Suriname een groote sui kerfabriek te bouwen, waar o. a. met electriciteit zal gewerkt worden. De on dernemer maakt zich sterk, dat hij goede zaken zal doen. Ten behoeve der nagelaten betrek kingen der verongelakte bemanning van den te Maassluis thuis behoorenden logger »Secunda« is reeds circa f 500 gecollec teerd. Naar men uit Batavia meldt, moet minister Keuchenius een missive tot den Indischen legercommandant hebben ge richt, om hem uit te noodigen tot het nemen van maatregelen tegen de buiten- huwelgksche samenwoning van mannen en vrouwen in de kazerne. De Staatscourant bevat de Konink lijk goedgekeurde statuten der naamlooze vennootschap »Zeevisscherij Schiedam «te Schiedam, met een kapitaal van f20,000 in aandeelen van f 500, die alle zijn ge plaatst. Benoemd zgn: tot directeur de heer Van Harwegen den Breems; tot commissarissen de heeren W. A. J. Witt- karnpf en J. H. Houtman. De gezagvoerder van den Engelsche schoener sRipling Wave«, Donderdag van Penedo te Fowey aangekomen, rapporteert 25 October op 43° 51' N.B. en 21° 51' W.L., ongeveer 10 uur des voormiddags een boot te hebben gezien, waariu eenige menschen waren. Wij stuurden er op af en bevonden daarin den kapitein en de equipage van het Nederl. schip Dina, van Tobago, dat lek geworden was na veel stormweder gehad te hebben, en op 41° 30' N.B. en 24° 20' W. L. verlaten werd. Er stond toen 6 voet water in het ruim. De kapitein had het gebruik vau zgn beenen verloren. De equipage was uitgeput van vermoeienis, door de ongemakken waaraan zij blootgesteld was geweest. Zg werden allen bij ons aan boord genomen. Sunderland, 1 Nov. De gezagvoer der van het stoomschip Prins Wilhelm rapporteert, dat de vischsmak, welke door hem werd aangevaren, waardoor deze zonk, een Hollandsche vischsmak was. Ofschoon het stoomschip onmiddellijk stopte en sloepen uitzette, kon men niemand van de opvarenden redden. In zekere gemeente hield de afge vaardigde van een afschaffersgenootschap een boeiende rede tegen het drinken. Door het spreken heesch geworden, verzocht 2qj een glas melk. Ee.v san «ezige grappen maker iood aan het gevraagde te gaan halen. Nadat hij het glas half met melk en half met cognac gevuld had, reikte hij het den spreker toe. Deze nam een teugje, smakte met de tong, dronk ver volgens het glas in eens ledig en riep uit: »Gerechtige goedheid, in welken stal staat deze koe?« Begroot in* van Marine. Bij het onderzoek in de afdeelingen van de Tweede Kamer van het hoofdstuk Marine spraken verschillende leden met ingenomenheid over de wijze waarop de Minister zijn meening mededeelde omtrent den tegenwoordigen toestand der Ned. Marine en de middelen tot verbetering. Enkelen meenden wel dat de Minister ten aanzien van het materieel der zeemacht niet voldoende met de draagkracht van het Nederl. volk rekening houdt, doch daartegenover werd er op gewezen, dat de uitgaven over een aantal jaren verdeeld worden en de aanvragen voor nieuwe schepen inderdaad niet overdreven zijn. Geleidelijke aanbouw van nieuwe schepen is onvermijdelijk, wil men althans een liquidatie onzer marine voorkomen. Het hooge eindcijfer kon ditmaal niet in aanmerking komen, want men kan het niet vergelijken met dat der laatste jaren, toen bijna niets voor nieuwe schepen werd toegestaan. Verscheidene leden verklaarden dan ook dat zij niet wegens het hooge eindcijfer den Minister hun stem zouden onthou den. Een lid vroeg of, indien de aanzienlijke «ommen, nn gevraagd, worden toegestaan, daarvoor werk zou worden geleverd, dat gevaar liep, bin nenkort weder minder bruikbaar te zijn. Ander zijds werd gevraagd of 't niet wenschelijk was meer uit te trekken voor beide gevraagde schepen, ten einde den aanbouw te verhaasten. Betwijfeld werd of bij de hooge uitgaven voor reparutie wel de noodigc zuinigheid wordt betracht en bij het verrichten van reparatiën het noodige beleid in acht genomen. Omtrent de noodzakelijkheid om onze schepen in staat te stellen buitengaats op te treden, be stond verschil van gevoelen. In verband daar mede werd de verdediging van de stelling Hel der besprokeneenige leden wenschten te weten ■welke uitgaven noodig zijn om de verdediging van die stelling tot het uiterste te waarborgen. Omtrent den invloed van de toepassing van bri sante springstoffen ten opzichte van het daarvan bestemde materieel wenschte men te worden in gelicht. Verschillende leden achtten hetonnoodig voor Curayao eon stoomschip le kl. beschikbaar te stellen, anderen achtten dit wel noodig, zoo wel voor de verdediging als voor den handel en andere verschillende belangen. Voor het doen van tochten, vooral in Azië, meende men dat schepen moesten worden gekozen die beter de eer onzer vlag konden ophouden dan het „Zil veren Kruis". Verschillende leden beschouwden het wenschelijk de Indische Marine tot een klei ner aantal schepen van eenigszins grooter oharter te beperken. Omtrent de inrichting der begrooting werden verschillende wenken gegeven. Ook vroeg men 's Ministers zienswijze over het denkbeeld van den heer Gildemeester, om jongelieden beneden de 20 jaar koffie als versnapering te verstrekken en boven dien leeftijd de keuze tusschen koffie en oorlam vrij te laten. De voorgedragen trak- tementBverhoogingen lokten nogal bedenkingen uit, speciaal voor den chef der hydrogrnphie. Ook het denkbeeld om den kapt. t. z. chef der afdeeling „materieel" te vervangen door een hoofd ingenieur, vond bestrijding. Enkele leden wensch ten bij het tot stand gekomen laboratorium te Amsterdam aan den scheikundige een adsistent toe te voegen, welke benoeming door anderen met aandrang werd ontraden. Men achtte het noodig dat de Minister in de zaak der werven spoedig een voorstel zou doen, sommige leden drongen aan op spoedige opruiming der lijnbaan. Enkele leden wenschten niet zoo veel torpedo- booten op eens te zien aanbouwen en zich thans te beperken tot een boot van groot en een boot van klein model. Tegen het doen bouwen der nieuwe schepen op Nederlandsche inrichtingen werd door sommi gen gewaarschuwd, omdat die inrichtingen de ondervinding misten en er geen model van de beide aangevraagde schepen aanwezig is. Anderen kwamen hiertegen op en meenden dat van min dere gesehiktheid van onze eigen fabrieken geens zins is gebleken. Omtrent het pantserdekschip werd gevraagd of de gekozen diepgang voor Indië niet te groot is, of de bewapening wel krachtig genoeg is, de snel heid voldoende zal wezen en het wenschelijk is, zooveel kanonnen van verschillende soort en ka liber op één schip te vereenigen. Verdient verbetering van bestaand materieel voor binnenlandsche verdediging ook niet de voorkeur boven vermeerdering van het aantal ramschepen Over de noodzakelijkheid van de aanschaffing van meer torpedo's bestond verschil van gevoelen. Inlichtingen worden gevraagd omtrent de voor gestelde magazijnen te Amsterdam en te Willems oord. Het tekort aan personeel bij de verschillende rungen gaf aanleiding tot verschiUftJwfe öe^hou- wingen. Sommigen ««Waarden zich tegen verhooging van óijdragen der opleidingskosten van adel- Dorsten. Naar de resultaten der ingevoerde kustwacht werd gevraagd en of het niet wenschelijk is meer te doen voor het loodswezen te Antwerpen. Ook de vrij menigvuldige aanvaringen gaven enkele leden aanleiding om op meer voorzichtig heid en scherper toezicht aan te dringen, iets waartoe, volgens anderen, geen bepaalde reden bestond. Volgens telegrafisch bericht van New-Francisco, verwacht men aldaar da gelijks nadere berichten betreffende de 13 walviscbvaarders, die op de N.-W. kust van Alaska in 't ijs bezet zgn, met ruim 500 man aan boord. Voor eenige dagen werd op den spoortrein van Parijs naar Berlijn een be langrijke brutale diefstal gepleegd. Een geheele zak met aangeteekende brieven met belangrijke geldswaarden en Itali- aansche Staatspapieren werd bg bet post kantoor te Berlgn ontvreemd. Men ver moedt bij het overbrengen naar bet kan toor. Volgens de Hamburgische Correspon- denz« zgn de dieven, die een zak met aangeteekende brieven van bet postkan toor te Berlgn ontvreemdden, in hechtenis genomen. De een noemt zich Bablmann, maar beet werkelgk Schröder en was voorbeen ten postkantore te Berlgn werk- Schröder wilde bij den bankier Elias Kalmann eenige coupons inwisselen, maar de bankier kreeg achterdocht en verzocht Schröder later terug te komen. Inmiddels verwittigde hij de politie, welke Schröder terstond in hechtenis nam. In een hotel werd Scbröders' mede plichtige gevonden, terwijl hij bezig was de stukken in een koffer te pakken. Naar bet schijnt, is de waarde der ontvreemde stukken zeer aanzienlijk. Het instorten van een huis te Dus- seldorp, waarbij vijf arbeiders het leven verloren, is gebleken te zijn, een gevolg van bet slechte materiaal, bij de opbou wing gebruikt. De aannemer van het gebouw, Rott genaamd, is gevangen ge nomen. Te Daubach (Kreis Kreisnacb), beeft een jager een vrouw, die hg voor een ree aanzag, bij ongeluk doodgeschoten. De jager beeft zich zelf ter beschikking der justitie gesteld. Op verscheidene plaatsen van de Oostzee is reeds vast ijs aanwezig. Het gs van bet Ladogameer begon Zondag jl. bg Schlusselberg in de Newa binnen te dringen. Ook j te Uleaborg in bet Noor den van Finland is het gs reeds vast. De temperatuur was er 18 graden bene den 0. De sledebaan was er reeds ge heel gereed. De hoofdprijs van 200,000 florijnen, in de stedelijke leening van Weenen, is bij do laatste trekking gewonnen door een onderofficier der ulanen, en niet lang geleden had te Wee nen een kellner het geluk, in een andere lo terij een prijs van 150,000 florijnen te trekken. Gevallen van dien aard verklaren voor een groot gedeelte de vroolijke zorgeloosheid der Oostenrijkers en Hongaren in geldzaken. Staats loterijen worden daar elke week gehouden en minstens tweemaal per maand worden er na mens financieele ondernemingen groote sommen verloot. Daar de trekkingen onder streng toe zicht staan en volkomen eerlijk verricht wor den, kent bijna iedereen iemand, die zijn for tuin gemaakt heeft door het koopen van een loterijbriefje of premieaandeel, en het gevolg daarvan is, dat men in alle standen aan deze wijze van geldbelegging verre de voorkeur geeft boven het gewone sparen, vergetende dat men bij al deze loterijen met hun duize lingwekkend aantal nummers nog de meeste kans heeft, een prijs te trekken een uur na zijn dood. Keuken- en andere dienstmeis jes te Weenen besteden geregeld het grootste deel harer loonen aan het koopen van een kans om plotseling rijk te worden en vervallen door deze gewoonte tot het dolzinnigst bijgeloof in betrekking tot gelukkige nummers. In het Oostenrijksch wetgevend lichaam is meermalen op de onzedelijke uitwerking van dit alles ge wezen, maar voorbeelden zooals van den zoo even genoemden ulanen wachtmeester en den gelukkigen kellner maken dat het den hervor mers onmogelijk is, om by de bevolking steun te krijgen in hunne pogingen om de zakken hunner landgenooten te beschermen. Het Keizerlijk Russisch gezin, thans behouden te Gatchina aangekomen, werd alle stations onderweg met de uiD** J digste geëlÏQrift begroet. ,|Pp.tch Het tot bijgelooi sco ^ene scbe volk, en ook anderen, At, derdaad geweldig treffen, dat Metworsl, schrede, een baar geweest is ti Czar en den dood. De St. Pe. bladen deelen omtrent het ougëllHir bij de volgende, treffende bijzondeiru mede De trein bad slechts een snelheid va_ 40 werst in bet uur. De waggon van den Minister voor het openbaar verkeer ontspoorde bet eerst en daarna de loco motieven hierop volgden de andere wagens. Van den Keizerlijken waggon werd de vloer weggerukt en de Keizerlijke familie stortte van den spoorwegdam naar bene» den, met het overige van den waggon boven zich. Een bediende, die juist de koffie aan bood, werd gedood evenzoo de hond des Keizers. Grootvorstin Olga werd uit den wagen, naar beneden geslingerd, maar bleef onge deerd, en evenzoo Grootvorst Michaël, die midden onder de overblijfselen van den waggon vandaan moest gebaald worden. Bedenkelijk is, wat van niet-ambtelgke zgde gemeld wordt. De conducteur van den verongelukten trein zou verdwenen zijn. Niemand beeft hem meer gezien na het ongeluk, en hij is niet onder de dooden of gekwetsten. Voorts is gebleken, dat er een aantal kostbare voorwerpen gestolen zgn. Deze omstandigheden, als ze waarheid bevatten, zijn wel geschikt om bet vermoeden te doen veldwinnen, dat toch boos opzet in het spel is ge weest. Petersburg, 3 Nov. De Russ. staatscou rant deelt mede, dat bij bet spoorweg ongeluk te Borski, de czaar aan den voet en de czarin aan de band werd gekwetst. Deze wond verhinderde echter bet keizer lijke paar niet om in de eerste plaats zijn zorg te wgden aan de slachtoffers van het ongeluk. De adjudant Scberemetjew verloor een gedeelte zjjner vingers en werd aan de borst gekneusd. De hofdame Marie Goli- netscbew ontving een wond aan den voet, en de minister van het koninklijk huis graaf Woronzow—Daskow,de minister van oorlog Wannowski, en de adjudanten Dagilowitscb en Tscberewin werden ernstig gekneusd. De inspecteur der spoorwegen Sternvall werd zoo ernstig aan zgn voet gewond, dat hij op een baar naar den ziekenwagen moest worden gedragen. Van de bedienden werden 21 personen gedood en 57 gekwetst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1888 | | pagina 1