't Vliegend Blaadje.
KLEINE COURANT
VOOR HELDER, NIEUWEDIEP EN TEXEL.
No. 1641.
Woensdag 7 November 1888.
Zestiende Jaargang.
VERSCHIJNT DINSDAG- EN VRIJDAGMIDDAG.
Uitgevers: BEBEHOUT Co., te Helder.
NIEUWSTIJDINGEN.
ADonnement
per 3 maanden binnen de gemeente50 Cent.
>3 franco per post75
Afzonderlijke nnmmers2
Bureaux: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT.
AdLvertontlön
van 1 tot 5 regels25 Cent
Elke regel meer5
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGËNS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn.
HELDER, 6 Nov. 1888.
Ds. V. Loosjes, te Beemster, beeft
voor het op hem uitgebracht beroep bij de
Doopsg. Gemeente alhier, bedankt.
Zondagavond gaf de kleine kapel
van 't staf muziekkorps, onder directie van
den heer L. A. Schouten, een concert,
tot opening van de nieuwe lokalen, welke
de heer Z. Panbakker aan 't Cafe »Die
Port von Cleve" heeft toegevoegd. De
vele bezoekers hadden een woord van lof
over voor de keurig nette inrichting.
De »Echo« vermeldt de volgende
daad van menschenliefde.
Aan boord van het oorlogsschip Friso,
commandant kolonel G. Doorman, op reis
van Nederland naar Suriname, stierf de
matroos le kl. v. d. B., die een weduwe
met drie kinderen te Nieuwediep achter
liet. Voorafgegaan door bevelhebber en
officieren, werd door de bemanning een
collecte gehouden, welke de belangrijke
som van f 400 opbracht; deze gelden
zullen aan de weduwe worden uitgereikt.
Ylie, 2 November.
Het op de Vliehors gestrande schip is
gebleken te zijn de Möwe, kapt. Hinck,
met stukgoederen van Hamburg naar San
tos. Zes man der equipage werden eerst
door de reddingsboot afgehaaldde ka
pitein en stuurman wilden het schip toen
nog niet verlaten, waartoe zij echter la
ter besloten, zoodat de geheele bemanning
gered is. Het schip zal vermoedelijk wrak
zijn en heeft reeds zes voet water in het
ruim.
Vrgdag zijn door de Texelsche bJc
zerschuit Texel 81 alhier aangebracht 12
kisten zoutzuur, geborgen van het op de
Vliehors gestrande Duitsche 3-mastschoe-
nerschip Möwe, kapt. Hinck.
Meermalen hebben visschers en andere
varenslieden opgemerkt, hoe bij stil en
droog weer vaak eensklaps het want,
touwwerk en de zeilen van hunne schepen
met spinrag worden beladen, hetwelk er
als lange flarden zijde aan blijft hangen.
Telkens als zich dit verschijnsel voor
doet, zien de visschers er de voorbode in
van Oostenwind. Deze blijft in den re
gel ook niet lang uit.
Men heeft het verschijnsel ettelijke ma
len waargenomen, zoowel op de Zuider
als op de Noordzee, en soms mijlen van
wal.
In de lucht wordt men niets gewaar
wat naar spinrag gelijkt.
Geen wonder, dat de schepelingen zich
over het eenigszins zonderlinge verschijnsel
verbazen. Te vergeefs trachten zij de
oorzaak van het feit op te sporen.
Ook verdiept men zich in gissingen
omtrent het verband, dat tusschen het
verschijnsel en het volgen van oostenwind
kan zgn.
Ds. van Kluijve richt in de Schager
Courant van Donderdag jl. de volgende
woorden tot zijne gemeenteleden:
Aan de leden mijner gemeente!
Ik heb een kort maar ernstig woord
tot- u te richten. Ik doe het langs dezen
weg, omdat de tijd dringt, en ik op dit
oogenblik geen andere gelegenheid heb.
De gemoederen zijn zöö opgewonden, dat
ik vrees voor verschrikkelijke dingen,
Denkt er aan, wat men in een
oogenblik van opgewondenheid
doet, drukt het geweten jaren-,
dikwerf levenslang. Laat men dus
kalm zijn. Ik zal medewerken met
hen, die trachten te voorkomen,
dat Guurtje Borst de woning ha-
rer pleegouders verlaat zonder,
rechterlijke lastge ving. Maar mocht
het gerecht straks beslissen in dien zin
dat zij haren vader moet volgen, onder
werpt u dan aan datgene wat onvermijde-
is. Gelukkig dat wij in Nederland roem
mogen dragen op eene rechterlijke macht,
wier onpartijdigheid boven elke
verdenking verheven is.
Te 's-Gravenhage is Vrgdag overle
den de 48-jarige kapt. luit. t. zee J. T. M.
Lange, commandant van Zr. Ms. schroef-
stoomschip 4e kl. iSommelsdijk#, met wel
ken bodem die hoofdofficier vóór eenige
dagen ziek uit W.-Indië is aangekomen.
Met betrekking tot zijne militaire loop
baan meldt men de volgende bijzonder
heden
Na als adelborst in dienst te zgn ge
treden en te Willemsoord voor den zee
dienst te zijn opgeleid, werd hij in Sept.
1859 aangesteld als adelborst le kl. en
achtereenvolgens in 1862 tot luit.-t.-z. 2e
kl., in 1873 tot luit.-t.-z. le kl. en 1 Mei
1883 tot zgn tegenwoordigen rang be
vorderd. In het najaar van 1886 werd
hem, na in verschillende betrekkingen bij
de zeemacht te hebben gediend, het bevel
opgedragen over Zr. Ms. schroefstoomschip
4e kl. >So mmelsdgkc, met welken bodem
hij, na een ca. 2-jarig verblijf in de W.-
Indiën, nu vóór ongeveer 14 dagen in het
vaderland was teruggekeerd.
Het Militair Blad meldt
Den 23en October is het materieel, dat
voor de zomeroefeningen in dienst is ge
weest, weder buiten dienst gesteld. De
monitor Wesp, die de Hyena moest ver
vangen, is zelf ook gekneusd uit het strijd
perk gekomen, ten gevolge van het schie
ten met eigen artillerie. De berichten,
daaromtrent verspreid, doen verlangend
uitzien naar officieele mededeelingen.
De in 1887 benoemde commissie om
te onderzoeken de al of niet wensche-
lgkheid en uitvoerbaarheid van de instel
ling eener inrichting van hooger mili
tair maritiem onderwgs, heeft die instelling
niet bepaald noodzakelijk en voor den
eersten tijd onuitvoerbaar geacht. Met
meer gelegenheid tot practische vorming
en de versterking van tijdschriften aan
boord, scheen de commissie tevreden te
zgn.
Vrgdag is te Cuyk overleden Gers.
ömiuss die als soldaat den tocht naar
Rusland ontfe^ Napoleon voor een groot
gedeelte heeft medegemaakt. De 95-ja-
rige man was tot den laatsten tgcf iwldar
van hoofd en volkomen gezond. Alleen
was hij zwak van gezicht.
Toen hij in 1817 trouwde, was hg fu-1
selier bg het 48ste bataillon.
Op een schip, dat tot motto voert
Niets zonder Gods zegen", liggende in
het kanaal te 's-Hage, beviel de vrouw
Donderdagnacht van drie jongens. Moe
der en kinderen zgn zeer wel.
Men schrgft uit Roswinkel, dat daar
11. Dinsdagavond in 't logement van A.
Ter Horst de aanbesteding plaats had
van het doen der nachtwacht voor
den a.s. winter. De laagste inschrijvers
waren G. Hesselink en G. De Jonge,
welke de wacht samen wilden doen voor
65 gulden. Het »werk« is aan genoemde
personen gegund.
Voor de betrekking van hoofd aan
een der openbare lagere scholen 4e klasse
voor jongens te Amsterdam hebben zich
110 sollicitanten aangemeld.
Een oud vrouwtje van Opsterland
bezocht de kermis te Gorredijk en stapte
in den draaimolen. De bel klonk, vooruit
ging het en na eenige malen gedraaid"
te zijn, stond de molen stil en stapte 't
oudje uit.
Maar hoe was 't nu, ze stond weer
in de dubbele straat te Gorredgk en »hja
miende wol dat ze ynne tram nei hüs
stapt wie". Men begrijpt dat deze ver
ging aanleiding tot lachen gaf.
Te Lu^teren, waar voor de tweede maal
een groote bo» »-derij afbrandde, zijn de
vrouw en de kneeht dier boerderij, als
verdacht van brandstichting, gevankelijk
naar Arnhem overgebracht.
In deze dagen van malaise op Jiller-
lei gebied en vooral op dat van den sui
kerhandel is het zeer aangenaam te hoo-
ren dat een Amsterdamsch industriëel
van plan is in Suriname een groote sui
kerfabriek te bouwen, waar o. a. met
electriciteit zal gewerkt worden. De on
dernemer maakt zich sterk, dat hij goede
zaken zal doen.
Ten behoeve der nagelaten betrek
kingen der verongelakte bemanning van
den te Maassluis thuis behoorenden logger
»Secunda« is reeds circa f 500 gecollec
teerd.
Naar men uit Batavia meldt, moet
minister Keuchenius een missive tot den
Indischen legercommandant hebben ge
richt, om hem uit te noodigen tot het
nemen van maatregelen tegen de buiten-
huwelgksche samenwoning van mannen
en vrouwen in de kazerne.
De Staatscourant bevat de Konink
lijk goedgekeurde statuten der naamlooze
vennootschap »Zeevisscherij Schiedam «te
Schiedam, met een kapitaal van f20,000
in aandeelen van f 500, die alle zijn ge
plaatst. Benoemd zgn: tot directeur de
heer Van Harwegen den Breems; tot
commissarissen de heeren W. A. J. Witt-
karnpf en J. H. Houtman.
De gezagvoerder van den Engelsche
schoener sRipling Wave«, Donderdag van
Penedo te Fowey aangekomen, rapporteert
25 October op 43° 51' N.B. en 21° 51'
W.L., ongeveer 10 uur des voormiddags
een boot te hebben gezien, waariu eenige
menschen waren. Wij stuurden er op af
en bevonden daarin den kapitein en de
equipage van het Nederl. schip Dina, van
Tobago, dat lek geworden was na veel
stormweder gehad te hebben, en op 41°
30' N.B. en 24° 20' W. L. verlaten werd.
Er stond toen 6 voet water in het ruim.
De kapitein had het gebruik vau zgn
beenen verloren. De equipage was uitgeput
van vermoeienis, door de ongemakken
waaraan zij blootgesteld was geweest. Zg
werden allen bij ons aan boord genomen.
Sunderland, 1 Nov. De gezagvoer
der van het stoomschip Prins Wilhelm
rapporteert, dat de vischsmak, welke door
hem werd aangevaren, waardoor deze
zonk, een Hollandsche vischsmak was.
Ofschoon het stoomschip onmiddellijk
stopte en sloepen uitzette, kon men
niemand van de opvarenden redden.
In zekere gemeente hield de afge
vaardigde van een afschaffersgenootschap
een boeiende rede tegen het drinken. Door
het spreken heesch geworden, verzocht 2qj
een glas melk. Ee.v san «ezige grappen
maker iood aan het gevraagde te gaan
halen. Nadat hij het glas half met melk
en half met cognac gevuld had, reikte
hij het den spreker toe. Deze nam een
teugje, smakte met de tong, dronk ver
volgens het glas in eens ledig en riep
uit: »Gerechtige goedheid, in welken stal
staat deze koe?«
Begroot in* van Marine.
Bij het onderzoek in de afdeelingen van de
Tweede Kamer van het hoofdstuk Marine spraken
verschillende leden met ingenomenheid over de
wijze waarop de Minister zijn meening mededeelde
omtrent den tegenwoordigen toestand der Ned.
Marine en de middelen tot verbetering. Enkelen
meenden wel dat de Minister ten aanzien van
het materieel der zeemacht niet voldoende met de
draagkracht van het Nederl. volk rekening houdt,
doch daartegenover werd er op gewezen, dat de
uitgaven over een aantal jaren verdeeld worden
en de aanvragen voor nieuwe schepen inderdaad
niet overdreven zijn. Geleidelijke aanbouw van
nieuwe schepen is onvermijdelijk, wil men althans
een liquidatie onzer marine voorkomen. Het
hooge eindcijfer kon ditmaal niet in aanmerking
komen, want men kan het niet vergelijken met
dat der laatste jaren, toen bijna niets voor nieuwe
schepen werd toegestaan. Verscheidene leden
verklaarden dan ook dat zij niet wegens het hooge
eindcijfer den Minister hun stem zouden onthou
den. Een lid vroeg of, indien de aanzienlijke
«ommen, nn gevraagd, worden toegestaan, daarvoor
werk zou worden geleverd, dat gevaar liep, bin
nenkort weder minder bruikbaar te zijn. Ander
zijds werd gevraagd of 't niet wenschelijk was
meer uit te trekken voor beide gevraagde schepen,
ten einde den aanbouw te verhaasten. Betwijfeld
werd of bij de hooge uitgaven voor reparutie wel
de noodigc zuinigheid wordt betracht en bij het
verrichten van reparatiën het noodige beleid in
acht genomen.
Omtrent de noodzakelijkheid om onze schepen
in staat te stellen buitengaats op te treden, be
stond verschil van gevoelen. In verband daar
mede werd de verdediging van de stelling Hel
der besprokeneenige leden wenschten te weten
■welke uitgaven noodig zijn om de verdediging
van die stelling tot het uiterste te waarborgen.
Omtrent den invloed van de toepassing van bri
sante springstoffen ten opzichte van het daarvan
bestemde materieel wenschte men te worden in
gelicht. Verschillende leden achtten hetonnoodig
voor Curayao eon stoomschip le kl. beschikbaar
te stellen, anderen achtten dit wel noodig, zoo
wel voor de verdediging als voor den handel en
andere verschillende belangen. Voor het doen
van tochten, vooral in Azië, meende men dat
schepen moesten worden gekozen die beter de
eer onzer vlag konden ophouden dan het „Zil
veren Kruis". Verschillende leden beschouwden
het wenschelijk de Indische Marine tot een klei
ner aantal schepen van eenigszins grooter oharter
te beperken.
Omtrent de inrichting der begrooting werden
verschillende wenken gegeven. Ook vroeg men
's Ministers zienswijze over het denkbeeld van
den heer Gildemeester, om jongelieden beneden
de 20 jaar koffie als versnapering te verstrekken
en boven dien leeftijd de keuze tusschen koffie
en oorlam vrij te laten. De voorgedragen trak-
tementBverhoogingen lokten nogal bedenkingen
uit, speciaal voor den chef der hydrogrnphie.
Ook het denkbeeld om den kapt. t. z. chef der
afdeeling „materieel" te vervangen door een hoofd
ingenieur, vond bestrijding. Enkele leden wensch
ten bij het tot stand gekomen laboratorium te
Amsterdam aan den scheikundige een adsistent
toe te voegen, welke benoeming door anderen
met aandrang werd ontraden. Men achtte het
noodig dat de Minister in de zaak der werven
spoedig een voorstel zou doen, sommige leden
drongen aan op spoedige opruiming der lijnbaan.
Enkele leden wenschten niet zoo veel torpedo-
booten op eens te zien aanbouwen en zich thans
te beperken tot een boot van groot en een boot
van klein model.
Tegen het doen bouwen der nieuwe schepen
op Nederlandsche inrichtingen werd door sommi
gen gewaarschuwd, omdat die inrichtingen de
ondervinding misten en er geen model van de
beide aangevraagde schepen aanwezig is. Anderen
kwamen hiertegen op en meenden dat van min
dere gesehiktheid van onze eigen fabrieken geens
zins is gebleken.
Omtrent het pantserdekschip werd gevraagd of
de gekozen diepgang voor Indië niet te groot is,
of de bewapening wel krachtig genoeg is, de snel
heid voldoende zal wezen en het wenschelijk is,
zooveel kanonnen van verschillende soort en ka
liber op één schip te vereenigen.
Verdient verbetering van bestaand materieel
voor binnenlandsche verdediging ook niet de
voorkeur boven vermeerdering van het aantal
ramschepen
Over de noodzakelijkheid van de aanschaffing
van meer torpedo's bestond verschil van gevoelen.
Inlichtingen worden gevraagd omtrent de voor
gestelde magazijnen te Amsterdam en te Willems
oord.
Het tekort aan personeel bij de verschillende
rungen gaf aanleiding tot verschiUftJwfe öe^hou-
wingen.
Sommigen ««Waarden zich tegen verhooging
van óijdragen der opleidingskosten van adel-
Dorsten.
Naar de resultaten der ingevoerde kustwacht
werd gevraagd en of het niet wenschelijk is meer
te doen voor het loodswezen te Antwerpen.
Ook de vrij menigvuldige aanvaringen gaven
enkele leden aanleiding om op meer voorzichtig
heid en scherper toezicht aan te dringen, iets
waartoe, volgens anderen, geen bepaalde reden
bestond.
Volgens telegrafisch bericht van
New-Francisco, verwacht men aldaar da
gelijks nadere berichten betreffende de 13
walviscbvaarders, die op de N.-W. kust
van Alaska in 't ijs bezet zgn, met ruim
500 man aan boord.
Voor eenige dagen werd op den
spoortrein van Parijs naar Berlijn een be
langrijke brutale diefstal gepleegd. Een
geheele zak met aangeteekende brieven
met belangrijke geldswaarden en Itali-
aansche Staatspapieren werd bg bet post
kantoor te Berlgn ontvreemd. Men ver
moedt bij het overbrengen naar bet kan
toor.
Volgens de Hamburgische Correspon-
denz« zgn de dieven, die een zak met
aangeteekende brieven van bet postkan
toor te Berlgn ontvreemdden, in hechtenis
genomen. De een noemt zich Bablmann,
maar beet werkelgk Schröder en was
voorbeen ten postkantore te Berlgn werk-
Schröder wilde bij den bankier Elias
Kalmann eenige coupons inwisselen, maar
de bankier kreeg achterdocht en verzocht
Schröder later terug te komen. Inmiddels
verwittigde hij de politie, welke Schröder
terstond in hechtenis nam.
In een hotel werd Scbröders' mede
plichtige gevonden, terwijl hij bezig was
de stukken in een koffer te pakken. Naar
bet schijnt, is de waarde der ontvreemde
stukken zeer aanzienlijk.
Het instorten van een huis te Dus-
seldorp, waarbij vijf arbeiders het leven
verloren, is gebleken te zijn, een gevolg
van bet slechte materiaal, bij de opbou
wing gebruikt. De aannemer van het
gebouw, Rott genaamd, is gevangen ge
nomen.
Te Daubach (Kreis Kreisnacb), beeft
een jager een vrouw, die hg voor een ree
aanzag, bij ongeluk doodgeschoten. De
jager beeft zich zelf ter beschikking der
justitie gesteld.
Op verscheidene plaatsen van de
Oostzee is reeds vast ijs aanwezig. Het
gs van bet Ladogameer begon Zondag jl.
bg Schlusselberg in de Newa binnen te
dringen. Ook j te Uleaborg in bet Noor
den van Finland is het gs reeds vast.
De temperatuur was er 18 graden bene
den 0. De sledebaan was er reeds ge
heel gereed.
De hoofdprijs van 200,000 florijnen, in
de stedelijke leening van Weenen, is bij do
laatste trekking gewonnen door een onderofficier
der ulanen, en niet lang geleden had te Wee
nen een kellner het geluk, in een andere lo
terij een prijs van 150,000 florijnen te trekken.
Gevallen van dien aard verklaren voor een
groot gedeelte de vroolijke zorgeloosheid der
Oostenrijkers en Hongaren in geldzaken. Staats
loterijen worden daar elke week gehouden en
minstens tweemaal per maand worden er na
mens financieele ondernemingen groote sommen
verloot. Daar de trekkingen onder streng toe
zicht staan en volkomen eerlijk verricht wor
den, kent bijna iedereen iemand, die zijn for
tuin gemaakt heeft door het koopen van een
loterijbriefje of premieaandeel, en het gevolg
daarvan is, dat men in alle standen aan deze
wijze van geldbelegging verre de voorkeur
geeft boven het gewone sparen, vergetende
dat men bij al deze loterijen met hun duize
lingwekkend aantal nummers nog de meeste
kans heeft, een prijs te trekken een uur
na zijn dood. Keuken- en andere dienstmeis
jes te Weenen besteden geregeld het grootste
deel harer loonen aan het koopen van een kans
om plotseling rijk te worden en vervallen door
deze gewoonte tot het dolzinnigst bijgeloof in
betrekking tot gelukkige nummers. In het
Oostenrijksch wetgevend lichaam is meermalen
op de onzedelijke uitwerking van dit alles ge
wezen, maar voorbeelden zooals van den zoo
even genoemden ulanen wachtmeester en den
gelukkigen kellner maken dat het den hervor
mers onmogelijk is, om by de bevolking steun
te krijgen in hunne pogingen om de zakken
hunner landgenooten te beschermen.
Het Keizerlijk Russisch gezin, thans
behouden te Gatchina aangekomen, werd
alle stations onderweg met de uiD** J
digste geëlÏQrift begroet. ,|Pp.tch
Het tot bijgelooi sco ^ene
scbe volk, en ook anderen, At,
derdaad geweldig treffen, dat Metworsl,
schrede, een baar geweest is ti
Czar en den dood. De St. Pe.
bladen deelen omtrent het ougëllHir bij
de volgende, treffende bijzondeiru
mede
De trein bad slechts een snelheid va_
40 werst in bet uur. De waggon van
den Minister voor het openbaar verkeer
ontspoorde bet eerst en daarna de loco
motieven hierop volgden de andere
wagens.
Van den Keizerlijken waggon werd de
vloer weggerukt en de Keizerlijke familie
stortte van den spoorwegdam naar bene»
den, met het overige van den waggon
boven zich.
Een bediende, die juist de koffie aan
bood, werd gedood evenzoo de hond des
Keizers.
Grootvorstin Olga werd uit den wagen,
naar beneden geslingerd, maar bleef onge
deerd, en evenzoo Grootvorst Michaël, die
midden onder de overblijfselen van den
waggon vandaan moest gebaald worden.
Bedenkelijk is, wat van niet-ambtelgke
zgde gemeld wordt. De conducteur van
den verongelukten trein zou verdwenen
zijn. Niemand beeft hem meer gezien
na het ongeluk, en hij is niet onder de
dooden of gekwetsten. Voorts is gebleken,
dat er een aantal kostbare voorwerpen
gestolen zgn. Deze omstandigheden, als
ze waarheid bevatten, zijn wel geschikt
om bet vermoeden te doen veldwinnen,
dat toch boos opzet in het spel is ge
weest.
Petersburg, 3 Nov. De Russ. staatscou
rant deelt mede, dat bij bet spoorweg
ongeluk te Borski, de czaar aan den voet
en de czarin aan de band werd gekwetst.
Deze wond verhinderde echter bet keizer
lijke paar niet om in de eerste plaats zijn
zorg te wgden aan de slachtoffers van
het ongeluk.
De adjudant Scberemetjew verloor een
gedeelte zjjner vingers en werd aan de
borst gekneusd. De hofdame Marie Goli-
netscbew ontving een wond aan den
voet, en de minister van het koninklijk
huis graaf Woronzow—Daskow,de minister
van oorlog Wannowski, en de adjudanten
Dagilowitscb en Tscberewin werden ernstig
gekneusd. De inspecteur der spoorwegen
Sternvall werd zoo ernstig aan zgn voet
gewond, dat hij op een baar naar den
ziekenwagen moest worden gedragen. Van
de bedienden werden 21 personen gedood
en 57 gekwetst.