Advertentie n.
Dankbetuiging.
Blijkens een bij het Departement van Marine
ontvangen telegram is Zr. Ms. schroefstoomschip
Atjeh, onder bevel van den kapitein ter zee J.
P. Mercier, den 17en dezer te 8t.-Vinoent aan
gekomen.
Stoomvaartberichten.
Het stoomschip Sumatra vertrok 16 Maart
van Batavia naar Amsterdam.
Het stoomschip Prins Alexander arriveerde
16 Maart van Amsterdam te Batavia.
Het stoomschip Conrad, van Amsterdam,
vertrok 17 Maart van Genua.
Het stoomschip Prinses Marie arriveerde 18
Maart van Amsterdam te Southampton.
Het stoomschip Prinses Wilhelinina, van Ba
tavia, arriveerde 18 Maart te Genua.
Marktberichten.
Hoorn, 16 Maart. Tarwe f6,25 a 9,50,
Rogge f 4,25 a 5, Gerst f 4,25 a 5,25, Haver
f 2,75 a 4, Erwten: Witte f 11,25 a 13, Groene
12,50 a 14, Grauwe f 17,50 a 20, Vale f 13,50
a 18, Bruine boonen f9,50 a 17, Karwei f9,75
a 10,50, Mosterdzaad f 17,50 a 21,50,2 Paarden
f 60 a 200, 452 Lammeren f 15 a 28, 146
Kalveren f5 a 15, 31 Varkens f 10 a 23, 2
Zeugen f20 a 35, 110 Biggen f 6 a 10,50
Kappen f0,70 a 1,40, 4500 Kipeieren £2,50
a 3 per 100, 1950 koppen Boter f 0,50 a 0,55
per kop.
Alkmaar, 16 Maart. Aangevoerd 6 Paarden
f90 a 250, 4 Koeien en Ossen f90 a 150,
145 nucht. Kalveren f 3 a 12, 331 Schapen
f 14 a 30, 83 magere Varkens f 14 a 18, 230
Biggen f7 a 13, 3 Bokken f 3 a 8; 5 Kleine
Bokjes f 0,25 a 0,35 Boter per kop f 0,70 a 0,80.
Petroleum-Noteering van A. KLIK.
Amerik. Petroleum f 9.— per 100 KG.
Nobel - 7.75 100
zonder verbinding.
Visscherijberichten.
18 Maart binnen 2 sloepen.
Schipper K. v. d. Hoek met 30 1. kabelj.,
per stuk f 1,60, 90 d. id., p. st. 90 a 95 ct.,
6 1. lengen, p. st. f 2,65, 500 schelv., p. 100
f 24.1 ben vleet f 13,50, 5 punt rog, p.
punt f6.50, 4 d. lengen, p. stuk f 1.75.
Schipper P. Hart met 100 1. kab., p. Btuk
fl,40, 90 d. id., p. st. f 1,05, 4 1. lengen, p.
st. f2,65, 200 schelv., p. 100 f25,50, 4 d.
lengen, p. st. fl,50, 1 ben vleet, 1 ben rog,
te zamen voor f27,
Nam. 1 korder met 40 manden kleine schol,
in afslag opgehouden, 20 roggen, p. st. 75 ct.
35 tal haring, p. tal f 6.85 a f 8.2 beu-
gers met 150 a 180 roggen, p. st. 80 ct.
19 Maart vm. 125 tal haring, per tal f4
a f 5,40. 7 beugers 90 a 200 roggen, p. stuk
70 a 83 ct. 1 korder met 13 manden kleine
schol, per mand f 3,45.
Schuiten nog in zee.
330ste Staatsloterij.
Ie klasse. le lijst.
No. 4031 19443 f1500. No. 15030 20149
f1000. No. 120i8 16488 f400. No. 3864
7636 f200. No. 900 4705 4794 10944 f 100
Posterijen,
LIJST van brieven, enz., geadresseerd aan
onbekenden, gedurende de 2e helft der maand
Februari 1889
De Boer en v. d. Lelij, AmsterdamWed.
A. de Vries, id.J. Smit, id.Wed. van der
Sluis, id.Mej. K. Klinkenberg, id. Geer-
truida Becht, 's-GravenhageA. Lievaal,
RhoonJ. F. Sanders, Rotterdam.
Van Anna Paul.-Polder.
Bron, Sittard.
(Briefkaarten).
J. van der Veen, Amsterdam; Mevr. Peere
boom, Arnhem Mej. P. Hopman, 's-Hage
W. van Vessem, Rotterdam.
De Directeur van het Postkantoor,
POLVLIET.
Burgerlijke Stand, gem. Helder.
Van 1519 Maart.
ONDERTROUWD:
Geene.
GETROUWD:
BEVALLENP. Klein, geb. Van der Brugge,
d. E. Helder, geb. de Grauw, d. G. A. Gomes,
geb. Dienaar, d. A. van Veen, geb. Fejjera-
bend, z. A. de Jong, geb. Breed, d. A. van
der Borg, geb. Caarls, z. J. Roeffel, geb.
Straghouw, z. G. J. Bijloo, geb. Van Rijn, z.
M. Kraan, geb. Keesman, d. S. C. Bjjl, geb.
Lcliveld, z. G. Huisken, geb. Hagenaar, d.
T. Bruijn, geb. Reinders, d. A. Buter, geb.
de Haan, d.
OVERLEDEN: G. Mandje, 28 j. J. Buis
man, 64 j. C. A. de Vries, 53 j. T. A. Krijger,
36 j. T. Lieuwen, 22 j. H. J. Meijer, 1 m.
Vervolg der Berichten.
Door de leerlingen, onderwijzers en
onderwijzeressen van school no. 3 alhier,
(hoofd de heer W. Westendorp), is ten
behoeve van de nagelaten betrekkingen
der tien verdronken zeelieden te Vlissin-
?en, vrijwillig bijeengebracht de som van
12,50.
Mocht het voorbeeld navolging vinden!
Uit het Noord-Hollandsch-kanaal,
nabjj deze gemeente, is in verren staat
van ontbinding opgehaald het lijk van
een meisje, T. R. genaamd. Vroeger
dienstbode bjj den hr. O alhier, is zij
ongeveer 10 weken geleden spoorloos
verdwenen. Ook te Anna-Paulowna, al
waar zjj tehuis behoorde, waren de na-
8poringen te vergeefs. Er moet meer aan
zelfmoord dan wel aan een ongeluk ge
dacht worden, omdat zjj lijdende was.
Benoemd: Tot vice-commandeur voor
het vak van scheepsbouw bij het marine-
établissement te Soerabaja, J. L. Koens,
F. J. Cornelissen, K. Kruijff en J. P.
Houthujjsen, daartoe gesteld ter beschik
king van den Gouvern.-Generaal van N. I.
Door den Eerstaanw. Iugenieur der
Genie alhier is heden aanbesteedHet
maken van een overdekte reinigingsin
richting in het fort Kijkduin. Inschrijvers
D. Pool f895.—, A. Bos 1850.-, P. Ver-
hey f844.J. Philips f820 J Duin-
ker 1797 G. Moorman 1794.50; H.
Wjjker f 722.-, P. Spruit 1771.—
Prof. J. A. Alberdiugk Thjjiu is
Zondagnamiddag te ruim 2 uur, op bjjna
69-jarigen leeftijd, overleden.
De heer mr. J. R. Oorver Hooft,
oudlid van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal en vroeger in verschillende an
dere openbare betrekkingen werkzaam,
o. a. als wethouder van Amsterdam en
als lid der Prov. Staten van Noord-Hol
land, is na een korte ongesteldheid over
leden.
Onze landgenoot J. J. A. Goever-
neur, wiens 80en verjaardag onlangs onder
velerlei bljjken van hartelijke belang
stelling gevierd werd, is kort na dien
heugeljjken dag door een ernstige inge
wandsziekte aangetast. Volgens ontvan
gen bericht uit Groningen is de heer
Goeverneur thans stervende.
De statuten van het Marinefonds
hebben de koninkljjke goedkeuring ver
kregen. Gelijk men weet stelt het fonds
zich ten doel, den leden onderstand te
verleenen voor zooverre zij den dienst,
zonder of met een klein pensioen, wegens
lichaamsgebreken hebben moeten verlaten
en daarbij hulpbehoevend zjjnen aan
de hulpbehoevende weduwen en weezen,
door deelhebbers achtergelaten, hulp te
verschaffen. Men kan het goede doel
steunen o. a. door als beschermer of be
schermster toe te treden tegen een jaar-
ljjksche bijdrage van minstens f 10 of een
schenkiug ineens van minstens f50. Wjj
bevelen het fonds in de aandacht onzer
lezers aan.
Aan een artikèl, onder den titel „De
Marine-Machinisten," voorkomende in het week
blad „De Ambachtsman", ontleenen wij het vol
gende
„De goede naam, de of- en défensieve kracht,
ja zelfs het leven van den état-major hangt af
van de wijze, waarop de machinisten hun plicht
volbrengen. Geene dapperheid op het halfdek,
geen zorgvuldig toepassen van artillerie-techniek
aan de kanonnen, geene kennis van zee tactiek
zal het schip redden, waarvan de machines ge
broken zijn op het critieke oogenblik, dat de
commandant over het volle stoomvermogen moet
kunnen beschikken. De uitstekende hoedanig
heden van den zeeman en de heldenmoed der
officieren zijn nutteloos, wanneer de machinisten
niet bekwaam en tegelijkertijd met een diep ge
voel van plicht doordrongen zijn.
Het is niet voldoende, dat zij moed betoonen,
en zich in gevecht, zonder aan hunne eigene vei
ligheid te denken, tot het uiterste inspannen.
Dapperheid, welke zelfs aan roekeloosheid grenst,
is onmachtig om een gebroken kruk-as te repa-
reeren, of om stoom te houden in een ketel met
eene gesprongen vlampijp, averijen, die in
dit geval rampen worden, kan men alleen ver
mijden door eene volmaakte kennis van de sa
menstelling en behandeling der machinerie, en
door zich eene nauwgezette studie te maken van
de moeielijke omstandigheden, waaronder tegen
woordig een gevecht plaats grijpt, om alles daar
toe voor te bereiden. Voor den machiuist kan mid
delmatigheid, in vergelijking met de overige strij
ders, die tot den état-major behooren, onmoge
lijk geduld worden. Hij heeft evenveel, zoo niet
meer kalmte noodig, om op zijn post te blijven
en zijne bevelen aan zijne ondergeschikten te
geven, terwijl hij de volle bewustheid heeft, dat
elk oogenblik een torpedo onder zijne voeten
kan springen, of een ongelukkige treffing de
stoomleibuis verbrijzelen kan, waardoor hij op
eene verschrikkelijke wijze zal omkomen.
De inspanning van het individu, om het voor
beeldige opperhoofd over zijne ondergeschikten
te blijven, is hier omlaag veel grooter dan wan
neer men op het dek stond. Daar zou zijn volk
niet in verzoeking komen om zijne posten te
verlaten, en zou zijn moed door den aanblik
van het gevecht opgewekt worden. Zelfs de laf
aards (gesteld dat er zulke sujetten aan boord
waren) zouden hnnne angsten gemakkelijker in
het volle daglicht, dan elders in het schip uit
staan. Maar omlaag, daar moet de man met de
sterkste zenuwen wel eene rilling over het lijf
aan, wanneer hij de granaten hoort springen en
e scherven aanslaan, terwijl hij ten volle be
wust is van den hopeloozen toestand, die intreedt,
wanneer er een den weg vindt naar de vuur
plaats. Op znlk een oogenblik moet de machi
nist meer zijn dan wetenschappelijk ontwikkeld
mensch hij moet zijne ondergeschikten bezie
len met moed en feu sacré voor plichtsbetrach
ting, en zelf een voorbeeld van kalmte en zelf
vertrouwen geven. En, naarmate de strijd vor
dert, wordt er meer van hen geëischt; als een
afgesloten compartiment volloopt en het schip
slagzij of in den kop gaat liggen, als een ketel
springt en al de menschen op dat deel der vuur
plaats doodt, of als het water sneller in het
schip stijgt dan de pompen het kunnen afvoeren,
dan zal er zich zoo menige blik naar de luik
openingen richten en er zal dus de moed van een
Nelson of van een Dudonald noodig zijn, om die
onmisbare krijgstucht te handhaven, om zelfs tot
het leste oogenblik op de voortreffelijkst moge
lijke wijze met de machine te werken. Het lot
van het schip is zoowel in handen van den chef
der machinekamer, als in de macht van den
commandant in het gepantserde reduit.
Yan deze twee uitvoerende machten kan alleen
eene gunstige uitkomst verwacht worden als de
jaren van vrede gewijd zijn geworden aan stu
die en ernstige voorbereiding, en als men als
't ware door langdurige en flinke discipline ge
leerd beeft, kalm en snel in oogenblikken van
gevaar te handelen."
Op grond van deze en andere overwegingen,
dringt de schrijver aan op reorganisatie in de
positie van den machinist bij de Nederlandsche
Marine. Verbetering in den bestaanden toestand
acht hij in 't belang van dienst, in 't belang des
lands.
Het onlangs bij Scheveningen ge
strande ijzeren barkschip »Benavon" is
Zondag door de sleepbooten afgesleept en
te IJmniden binnengebracht.
Maandagmorgen is te IJinuiden een
65-jarigen wisselwachter door een zaud-
trein beide beenen verbrijzeld. Onder het
vervoeren naar Amsterdam is hij door het
vele bloedverlies in hevige pijnen over
leden.
Uit Maassluis is een gedeelte van
het materieel der Berging-Maatschappij,
onder directie van den heer Dirkzwager,
vertrokken naar Eukhuizen, om den toe
stand op te nemen van de in de Zuider
zee gezonken spoorboot Friesland", om
eventueel onmiddelljjk de werkzaamheden
tot lichting dier boot met kracht te her
vatten.
Zondagavond kon men op het Rokin
te Amsterdam een vigelante aanschouwen,
welke met bljjkbaar ongeoefende hand
bestuurd werd door een juffer, zijnde een
buffetjuffrouw uit de Kerkstraat.
Een nieuwsgierig agent bemoeide zich
met de zaak en ontdekte binnen in den
waren koetsier, die in niet al te nuchte-
ren toestand door zijne beminde op deze
geheel oorspronkelijke wijze in veiligheid
gebracht werd.
De man van de wet nam den koetsier
in verzekerde bewaring en stelde het ver
voermiddel met de vermelding van de
toedracht der zaak ter beschikking van
de Rijtuig-Maatschappij.
Zondag is te Amsterdam door een
agent van politie in de Buiten-Singelgracht
bij de Zaagpoort, een pak drukwerk en
brieven gevonden, hetwelk door hem aan
het postkantoor is bezorgd.
Bij onderzoek is gebleken, dat de be
steller beschonken was, zoodat hij onmid
dellijk uit zjjn betrekking is ontslagen.
Een handige vrouw
Zondagavond weerklonk eensklaps op
de Haarlemmerstraat te Amsterdam het
geroep houdt den diefEen man in
draf werd gevolgd door een vrouw in
hetzelfde marscktempo, steeds roepende
houdt den dief
De voorbijgangers schenen door het
geval gehypnotiseerd en sloten zich
de vrouw aanalles in draf
Zoo draafde men de Haarlemmerstraat
over en de Buiten-Brouwerstraat in. In-
tusschen was de afstand tusschen den
man en de vrouw al kleiner en kleiner
geworden en eindelijk, toen een politie
agent bij de Westerdokstraat den dief
greep, was de afstand verdwenen.
Nu volgde een oplossing van de reden
tot deze drijfjacht.
De vrouw, die er ondanks den gefor-
ceerden marsch niet kalmer op geworden
was, deed aanwijzing van den diel in de
verklaring, dat hij, haar man, van haar
en twee kinderen weggeloopen was. Zij
had den uitroep houdt den dief" als
middel gebruikt, om hem spoediger tot
staan te krijgen. Dat dit geval, onder
hen die meegedraafd hadden, nog al hila
riteit verwekte, laat zich denken.
Het houdt den dief" schijnt echter
een uitstekend middel, om op het pad
der huwelijkstrouw op hol zijnde mannen
tot staau te brengen
Het aantal menschenlevens, door de
schipbreuk van het Spaansche stoomschip
»Remus," bij de Philippijnsche eilanden,
verloren gegaan, is gelukkig minder groot
dan eerst gemeld werd. Twee en veertig
menschen kwamen bij die ramp om het
leven en honderd zeven en twintig wer
den gered.
Londen, 14 Maart. De bemanning
van het stoomschip »Duke of Buccleuch,"
van Antwerpen naar Calcutta bestemd,
dat hoogst waarschijnlijk door aanvaring
met het barkschip is gezonken, bestond
uit 47 personen. Het stoomschip, groot
3005 ton, was in 1874 te Barrow gebouwd.
Waarom dragen de meeste mannen
de scheiding van het haar links?
Deze vraag werd onlangs door een
kapper, die in zijn lange practjjk had
ondervonden, dat tegen 20 mannen, die
de scheiding links dragen, er slechts één
is, die ze rechts heeft, als volgt beant
woord De moeder is de eerste die het
haar van den jongen opmaakt. Daar zij
de kam in haar rechterhand heeft, is 't
voor haar gemakkelijker de scheiding op
den linkerkant te maken en als later de
jongen zelf zjjn haar leert kammen, blijft
hij natuurlijk den weg volgen, door zijn
moeder aangewezen.
Een heer zocht eens een jongen
voor zijn zaak. Ongeveer vjjftig kwamen
zich aanmelden. Uit die allen koos hij er
na korten tijd één en zond de anderen
terug.
»Ik zou wel eens willen weten", zeide
een vriend, »op welken grond gij dezen
jongen gekozen hebthij had geen enkele
aanbeveling bij zich".
»Gjj dwaalt", hernam de aangesprokene,
»hjj had een groote menigte aanbevelin-
gen
»Hij veegde zijn voeten af, toen
binnenkwam, en deed de deur achter zich
dichteen bewjjs, dat hij weet wat fat
soenlijk en betamend is.
»Hjj liet terstond zijn stoel over aan
dien lammen ouden maneen teeken,
dat hij vriendelijk en oplettend is. Hij
nam zijn pef af, toen hjj binnenkwam,
en beantwoordde mijn vragen ras en eer
biedig een bewjjs, dat hjj beleefd is.
»Hij nam het boek van den grond, dat
ik met opzet daar gelegd had, en legde
het op de tafel, terwjjl d6 anderen er
over heep stapten of het ter zijde schop
ten zoo toonde hij, dat hij zorgvuldig is.
»Hij wachtte kalm zjjn beurt, in plaats
van de anderen weg te dringendaaruit
bleek dat hjj bescheiden is.
»Toen ik met hem sprak, bemerkte ik
dat zjjn kleederen geborsteld, zjjn haar
gekamd en zjju tanden wit als melk wa
ren. Toen hjj zjjn naam schreef, had hjj
schoone handen.
Noemt gij dit geen aanbevelingsbrie
ven Ik doe heten wat ik van één
jongen in enkele minuten door het ge
bruik mjjner oogen kan te weten komen,
is mjj meer waard dan alle fraaie brieven,
welke hjj mjj brengen kan."
Vaders en moedersleest dit opmerk
zaam. Mij dunkt, dit verhaal bevat voor
u belangrjjke wenken bij de opvoeding
uwer zonen.
Een herinnering aan denFransch-
Duitschen oorlog heeft een patiënt 19
jaren bjj zich gedragen, totdat prof. v.
Bergmann, te Berljjn, hem er dezer da
gen van bevrijdde. De ongeveer 40 jarige
zieke, een zeer krachtig man, had bjj
Beaumont een schot in den linker boven
arm gekregen. Je gewonde werd vol
komen genezen, en alleen nog aan een
diep litteeken kon men de vroegere zware
verwonding zien. De kogel vferd toen
echter, naar hjj verzekerde, niet ge
vonden, doch in de eerste jaren na
den veldtocht liet zjjn gezondheid
niets te wenschen overalleen was
het hem opgevallen, dat hjj in het mid
den van den rug een steenhard gezwel
kreeg. Eerst vóór korten tjjd begon dit
harde gezwel, dat de patiënt al dadeljjk
hield voor de plaats waar de kogel zat,
hem pjjn te doen, zoodat hjj zich tot
prof. v. Bergmann wendde om geopereerd
te worden. Daar het vreemde lichaam
vrijwel aan de oppervlakte van het lichaam
zat en zonder kwetsing van een der edele
organen te bereiken was, besloot de pro
fessor, den kogel er uit te snjjden. Bjj
de operatie vond hjj inderdaad een plat-
gedrukten kogel, die door een harde laag
omgeven was.
Den 2len Maart hopen onze
geliefde Ouders.
J. KLEIN
en
A. KLEIN—KRUIJER,
hunne öO-Jarige Echtvereeni-
ging te herdenken.
Uit naam hunner dankbare
Kinderen, Behuwd- en
Kleinkinderen.
Nieuwediep, 19 Maart 1889.
27 Maart 1889, hopen
C. BROUWER
en
G. VRIES,
hunne 50-Jarige Echtvereeniging i
te herdenken.
Hazepolder in de Zjjpe bjj Petten.
12Vü-Jarige Echtvereeniging
van
ADRIAAN BRUIJN
en
TETJE REINDERS.
Helder, 21 Maart 1889.
Namens de Familie.
OpVrijdag a.s. hopen wjj den 82en
geboortedag te mogen vieren van
I onzen waarden Grootvader
j Frederik Daniël de Vries. i
j Huisduinen, 19 Maart 1889. i
Namens kleinkinderen,
NICOLAAS DIENAAR.
Bevallen van een Dochter:
Mevrouw C. P. H. SARLEMIJN-
Philipse.
Station Bussum, 15 Maart 1889.
Bevallen van een Dochter:
A. GOMES geb. Dienaar.
Helder, 14 Maart 1889.
Bevallen van een welgeschapen Zoon,
W. MULLER, geb. Roos.
IJmuiden, 16 Maart 1889.
Algemeene kennisgeving.
Heden overleed in weinige oogen
blikken, mjjne geliefde Echtgenoot
en der kinderen zorgvolle Moeder
HENDERIKA BOOD,
in den ouderdom van ruim 48 jaar.
Amsterdam, 17 Maart 1889.
P. MOS.
Heden overleed tot onze diepe
droefheid onze jongste lieveling
CLARA CATHARINA,
in den ouderdom van circa 9 maan
den, doehtertje van
J. BAAK,
en
J. BAAK-KUIPER.
IJmuiden, 13 Maart 1889.
Heden overleed tot mjjne diepe
droefheid, mjjn geliefde Echtgenoot
T. A. KRIJGER,
in leven Schipper bjj de Kon. Ned.
Marine, mjj nalatende een kind, te
jong om dit voor ons zoo smarteljjk
verlies te kunnen beseffen.
Wed. T. A. KRIJGER,
BIJL.
Mede namens de familie.
Helder, 18 Maart 1889.
Heden overleed in het Marine-
Hospitaal alhieronze geachte
vriend
T. A. KRIJGER,
Oud- President der Onderofficiers-
Yereeniging der Zeemacht Admi
raal de Rujjter".
Allen die den geachten overledene
gekend hebben, kunnen nagaan dat
wjj in hem een trouw vriend verliezen,
wiens nagedachtenis nog lang bjj
ons in eere zal big ven.
Helder, 18 Maart 1889.
Het Bestuur der Onderofficiers-
Yereeniging der Zeemacht
ADMIRAAL DE RUIJTER."
Den 16en Maart jl., behaagde het
den Heer van leven en dood, na een
smarteljjk ljjden, tot zich te nemen,
onzen geliefden zoon en der kinderen
zorgvollen vader
C. DE VRIES,
in den ouderdom van 53 jaren, diep
betreurd door ouders en kinderen,
broeder en zusters en verdere familie.
Huisduinen, 19 Maart 1889.
Uit aller naam,
J. DE YRIES.
Op 8 Maart 11. overleed tot onze
diepe droefheid, ons jongste kindje
T R IJ N T J E,
in den leef tjjd van 12 weken. Nog
treurende over dit verlies, werd ons
ouderhart opnieuw getroffen door het
afsterven op heden 17 Maart, van
onze oudste lieveling
M A R I E T J E,
in den aanvalligen leeftjjd van ruim
9 jaren.
Hoe smarteljjk ons deze slag is,
kunnen zjj, die ouders zjjn, beseffen.
Amsterdam, 17 Maart '89.
Namens bedroefde Ouders en
Grootouders
DIRK MAK
en Echtgenoote TRIJNTJE KONING.
JAN YAN EIK.
en Echtgen. MAART JE LIGTHART,
en verdere Familie.
Harteljjk dank voor de belangstelling,
ondervonden bjj de geboorte onzer Dochter.
H. J. KAREL.
D. KAREL—Verberne.
Ylissingen, 18 Maart 1889.
De Heer en Mevrouw J. G. R. VOS
YAN SCHAGEN betuigen hun oprechten
dank voor de bewjjzen van deelneming,
ontvangen bjj het overigden van hun ge
liefden Vader en Behuwd vader, den Heer
A. VOS.
Nieuwediep, 18 Maart 1889.
Langs dezen weg betuigen wjj onzen
harteljjken dank voor de vele bljjken van
belangstelling, ondervonden bjj het over-
ljjden van onze geliefde Zuster en Be
huwdzuster, Mej. de Wed. S. M. GROEN.
B. LEÜW—PRINS.
A. L. LEUW.
Helder, 18 Maart 1889.
Hiermede breng ik mijn harteljjken dank
toe aan de H. H Dr. PELTZER en Ds.
BRONook aan allen die gedurende het
ljjden, afsterven en de teraardebestelling
van mjjne zoo innig dierbare Echtge
noote, DIEUWERTJE LANGEVELD, be
lang stelden in mjjn droevige omstan
digheden.
JOHANNES REUVERS.
Koegras, 13 Maart 1889.
Bjj deze verklaar ik, dat de voorgeval
len kwestie iu het, bjjzjjn van publiek van
Zaterdag met den zeilmaker D. VROOM,
geheel en al op een misverstand berust.
P. VAN DER HOEVEN.