Advertentiën. tachcord in de Directie te Amsterdam als inspecteur voor speciale dienBlen. Met 1 Mei wordt do chof van hot hospi taal te Willemsoord, ThompsoD, op pensioen gestold en opgevolgd door den dirigeerondcn officier van gezondheid 2de kl. Gijsberti Ho- dcnpjjl, die met dien datum wordt bevorderd tot dirigeerend off. Ie kl. Do lu luitenant der mariniers J. M. Eute van Gils zal 1 Mei a. b. optreden als adju dant bjj het 2de bataljon van dat korps te Willemsoord, ter vervanging van den lelnit.- adjudant E. Berdenis van Berlekom, die op dien datum in gelijke betrekking wordt over geplaatst bij het 3e bataljon te Rotterdam. Do minister van marine heeft bepaald, dat in verband met do oefeningen a. b. van Hr. Ma. »Bellona« te Willemsoord, voortaan telken jare van 1 Jani tot 1 Sept. d. a. v. een stoomkunonneerboot aan dit artillerie instruc- tiescbip aal worden toegevoegd. Voor dit doel zal dit jaar Hr. Ms. Brak van de directie Amsterdam wordon in dienst gestold. Zaterdag vertrekt met het «s «Burgemeester den Tex" van de maatschappij Nederland een transport van 120 onderofficieren en mindere schepelingen naar Oost-Indië. Als geleider is aangewezen de lnit. ter zee 2e kl. E. baron van Hcerdt tot Eversberg. Stoornvaartberichten. Het stoomschip aljtrecht" naar Rotterdam, pass. 2 Maart Gibraltar. Het stoomschip aSamatra", van Amsterdam, vertrok 3 Maart van Snez. Het stoomschip ,Prinses Sopbiu", naar Ara- stord., verlr. 4 Maart van Genua, Het stoomschip ,Gedé", naar Rotterdam, vertr. 5 Maart van Port Said. Het stoomschip aSamarang," van Rotterdam, arr. 4 Maart te Sonthampton. Het stoomschip .Voorwaarts» van Amsterd., vertrok Maart van Sucz. Marktberichten. Alkmaar, 3 Mrt. Aangevoerd 9 paarden f 60 a 150, 15 koeien f 40 a 220, - vette kal veren f a 224 nucht. dito f 5,a 8, 881 magere schapen t 8 a 20, lammeren f 0,a f 0,78 magere varkens f 16,a 20,—, 224 biggen f 8,— a 12,—, 7 bokken en geiten f2 a 6, 2 kleine bokjes f 0,25 a 0,30, Boter per P., f 0,70 a 0,80, kipeieren f 3,a 8,50 oenden dito f 0,por 100. Hoorn, 3 Mrt. Aangevoerd tarwe f 5,25 a 7,50, Rogge f0,— a 0,—, Gerst f 3,50 a 4,50, Haver 1 8,25 a f 4,25, witte erwten f 8,75 a 11,—, groene f 10,50 a 12,grauwe f 12,50 a 17,vale f 10,50 a 16,bruine boonen f 5,50 a 9, kar weizaad f 15,25 a f mosterd f 19,50 a 6 paarden f70 a 170, 23 koeien f 150 a 230, 165 schapen f 14 a 25,lammeren f - a 156 kalve ren f8,a 16,— 22 varkens f 12,a22,— 0 zeugen f a ,40 biggen f 7,a 12, kipeieren f 3,a 0,eendon dito f per 100, 1200 kop boter f 0,62* a 0,65 per K. daar voor de verlichting van den weg zorg draagt P Met beleefden dank voor de plaatsing, Uw dw. dien. Q. Tijdelijke Commissie ran werkverschaffing. Wjj mochten een gunstige beschikking ont vangen op ons adres aan Zjjne Excellentie den Minister van marine tot aankoop van brandhout op de Landswerf alhier. Bovendien zjjn wy zoo gelukkig geweest door medewer king van het Gemeente-Bestuur werk te ver- krygen, waarvoor gedeeltelyk restitutie van arbeidsloon iB toegezegd. Sedert Maandag van de vorige week is op het Gemeente-erf aan de Vischmarkt, puin geklopt, steen gebikt, takkeboesen en brandhout gemaakt van do daar aanwezigen voorraad boomtakken. Blyde mogen wy dus conatateeren, dat de grooto mocilykheidngeschikt werk" althans vooreerst is opgelost. Do ontvangBton zijn: Saldo in kas f 262,47 Van de inteekenlysten - 24,00 Byeen f286,47- De uitgaven syu: 26 Februari 6$ dagloon h f0,75 is f 4,87* 27 1 Maart 2 3 14* 18* 21 19* 20 -0,75 is -10,87* -0,75 is - 13,87* -0,75 is -15,75 -0,75 is -14,62* -0,75 is - 15,00 Aan reiskosten voor die, welke elders werk konden verkrygon - 3,00 Aan bindgarens, enz. voor tak- kebosson - 6,50 Byeen 184,50, Saldo in kas f201,97. Heldor, 5 Maart 1894. DE COMMISSIE. GEVONDEN VOORWERPEN. Bureau I: 1 Huisdeursleutel. II: 1 Huisdeursleutel; 1 Ma trozenmuts 25463; 1 Wollen Kinderdoek Visscherijberichten. Nieuw, diep, 2 Meert. Aangebracht door 1 bom IL W. 17. 80 kleine tongen, aehol en kabeljauw, beiom- ming f 80. 1 Sehevenioger bom 281, met 60 tongen, kleine ton gen, schol en kabeljauw, besomming f 126. 3 Maart. 1 Scbevcninger bom 209, met 40 tongen, kluine tongen, schol en kabeljauw, besomming f 110. 1 korder met 20 tongen, kleine tongen en schol, be somming 40. 30-tal haring per tal f 9 a 10. 6 Maart 20-tal haring per tal f 9 n 10. 1 sloep P. B. 7, schipper C. tan Vliet, met 80 Ier. kabclj. p. sl. f 2,30, 1U0 doode kabelj. p. sL f 1,20 a 1,40,20 lev. lengen p. at. f 2,85, 600 acbelrisch per 100 f 40. 1 sloep M. A. 105, echipper Jb. Smidt, met 800 schel», per 100 f 40, 120 le». kabelj. p. st. f 1.65, 160 doode kabelj. p. st. f 1,10 a 1,20, 25 lengen p. at. f 2,56, 13 pnnten roggen per pnot f 7,65. Dc in ons vorig nummer vermelde lerende kabel jauw ven de sloep A. M. 17, waa den prys per stuk f 2,20 in plaata van t 1,50 Burgerlijke Stand, gem. Helder. Van af 1 tot en met 3 Maart 1894. ONDERTROUWD: J. H. H. Schooeveld, magazynsknecht en F. Burger. B. Wylacker en H. Pot. GETROUWD: C. van dor Wal en W. Brcct. J. C. Wickel en M. Makelaar. J. G. Horn m li. M. Flens. N. Cornielje en M. C. de Cock. J. Schaap en A. C. Schade. A. de Vries en P. Kikkert. F. J. Kofflard en M.J. B. Smit. BEVALLEN: C. de Ueld-Schagcn, a. J. Klapmoycr—van Wildernis, d. G. Visser Brizee, d. F. J. H. AesendorpTol, d. A. Blaukondual—Stct, z. F. van Vaalenvan Veen, z. S. van der Eykvan der Plaat, z. T. Munnikde Vries, z. M. Hitdama—Ton, x. J. BrectKeizer, d. D. van VlietKo niogatein, d. OVERLEDENAntjo Rab, 90 jaar. An- lonie C. van Giessen, 80 jaar. Joh. Koevoet, 85 jaar. Jan Koster, 5-1 jaar. Anna D. C. Habcrmann, 4 jaar. Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Ooat-lndli: Datum der ter I Tijdat. d. laat. post-beiorg. bual.akPostk 12 7.16 'aav. 7.15'sar. 12.30'. nam. 12.30 sosrn. 7.16 'sar. 8.45 'a mor 8.45 'amor.. Verwndingaweg. p. zeepoet via Amsterdam. n tri, Rotterdam f. HoUsndschc mail ris Geuss p. Holl. mail via Mancille pt Pranscba mail riaMaraeille f. Engclachc mail via iirindiai p. Dnitschs mail via Napels Naar Guyana (Suriname): p. reepost via AmsterdamI 7 en 28 Mrt. I 7.16 'sa», p. mailorer Engeland12 «n 26 7.15 'sav. p. mail »ia8t. Nezaire. 7 7.15 'aar Naar Curafso, Bonairs en Aruba p. reepost via Amatardam. 1 7 «n 28 Mrt.l 7.16's av. p.msil via Soutbampton 6 en 10 112.80'suam. Naar SL Martin, 8L Eustatiua en Saba: p. mari over Engeland |12en26 Mrt.j 7.15 aar. Ingezonden Helder, 2 Maart 1894. Qtachtt Redactie! Vergun mg, dat ik in enkoio regelen een en ander bespreek, 'k Wil met een enkel woord wyzen op 't verlangen, dat ik herhaal delijk hoor uitspreken naar beëindiging der quostio over den vischafslag. Week aan week, maand aan maand gaan daarheen zonder de oplossing van dat zoo lang reeds hangende vraagstuk en de schade voor do gemconto wordt steeds grooter. Toen ik maanden ge leden my bier kwam vestigen, stond het af slaggebouw daar geheel nutteloos en nog altyd slaat dat gebouw ongebruikt. Oozo algc- meene begraafplaats zul uitgebreid worden, 't Work zou in 't voorjaar voor velen zeer welkom zjjn. Zou er nu niets aan te doen zjjn, om by de Regeering op spoedige afdoe ning der aangevraagde toestemming aan te dringen Nog altyd sie ik 's avonds in conigo straten den openbaren weg door pe- troloum-lampon verlichten. Is er niets op te vinden, dut de gemeente, aan welko ook do bewoners dier straten belasting betalen, ook Vervolg der Berichten. De vierde en laatste winterbjjeen- korust van het plaatseljjk Nutsdepartement zal op as. Vrgdagavoud in 't lokaal Ti voli alhier plaats hebben. Het programma kon digt een afwisselende werkzaamheid aan letterknndige voordrachten, zang- en mu ziekuitvoeringen. Voor niet-leden bestaat gelegenheid om deze vergadering, tegen de bekende voorwaarden bjj te wonen. Er waren gisteravond heel wat be zoekers in Tivoli, om de opvoering te zien van 't kluchtspel >Ongeloovige Thomas ven Laufs en Jacoby, 5e abonnements- vooretelling door de Nederlandsche Too- neelvereeniging, dir. L. H. Chrispijn. Vooraf wprd gegeven een aardig bljjspel in één bedrjjf >Zjj wil niet trouwen''. Personen Hg en Zg (dehr. Ternooy Apel en mevrouw Ternooy Apel). Zij speelde allerliefst en als Hg wat meer verstaanbaar had gesprokeD, zou 't stukje beter effect hebben gemaakt. Deintrigue van »Ongeloovige Thomas" is deze. In 't eerste bedrgf is 't huisgezin van den rentenier Döll (van Westerhoven) gverend voor 't spiritisme, terwjjl 't hoofd der familie er den spot mee drgft en van daar den naam Ongeloovige Thomas krijgt. Om zijn familie een poets te bakken laat hg zich hypnotiseeren, houdt zich alsof 't gejukt en ontwaakt met 't verlies van zjjn geheugen. In 't tweede bedrgf is de familie on troostbaar over den toestand van den vader des huizes, die intueschen een nacht bui tenshuis heeft doorgebracht en zjjn pleizier waargenomen. Men doet alle moeite om den man weer in normalen toestand te brengen. In 't derde bedrgf weet de huisdokter Wagner (Chrispgn) den patiënt te ver schalken, zoodat deze besluit zijn rol te Indigen, tot groote blijdschap der zijnen, die gelooven dat papa door den dokter genezen is. 't Eind is 't huwelijk van den dokter met een der dochters van Döll. 't Stuk draait natuurljjk om den titelrol en daarom komt een groot deel van 't suc ces aan den hr. v. Westerhoven toe, of schoon we niet willen verzuimen hierbij melding te maken van Adelheid, mevr. Kley, den huisdokter Wagner en van Liesbeth de dienstmaagd (mej. v. d. Lngt). Ook de overige vertooners waren goed op hunne plaats. De voorstellingen zouden er zeker bjj winnen, als men de entr' actes niet zoozeer uitrekte. Generaals Booth zal de volgende week weder een bezoek brengen aan ons land. Den 6en en 7en Maart zal hg te Amsterdam optreden (Dinsdag 6 dezer des avonds in den Parkschouwburg en Woens dag 7 dezer den geheelen dag in Maison Stroucken,) 8 dezer te Arnhem, 9 dezer te Rotterdam, 10 en 11 dezer te Utrecht, 12 dezer te Zwolle, 13 dezer te Leeu warden, en lt dezer te 's Gravenhage. De eigenaar van het Engelsche vis- schersvaartuig LF 458, waarvan de beman ning in het afgeloopen najaar de vleet van het te Maasslaia te huis behoorend vaar tuig MA 37 beschadigde, ie veroordeeld tot betaling eener boete van 10 shilling en van de kosten van het geding, bedra gende 4.10/- p. st., terwgl aan den eige- van MA 37 eene schadevergoeding werd toegekend van 18,6/- p. at. 'tSchjjnt dat de oorzaak van het valache zilvergeld, dat in de laatste tijden hier te lande in omloop ia, in onze Indi sche bezittingen gezocht moet worden. Dezer dagen ontving een der grootste bankiershuizen hier ter stede een bezending haar geld, uit Indië, waarbjj voor meer dan f 1000 valsch geld waa. Te Wageningen werd door den heer van E. een aangeteekende brief vermist met f 650, welken hg, van het postkantoor komende, op tafel had gelegd- Verschillende werklieden waren bjj hem in huis aan het werk geweest. Dadeljjk werden die allen in vernoor genomen, en het gevolg was, dat de dader beangst is geworden en den volgenden dag in een blauw papiertje, waarop met verdraaide hand het adres van den heer v. E. geschre ven was, de f 650 aan banknoten over de post heeft teruggezonden. De politie zet nu het onderzoek voort. Aan een goaden echtpaar te Haar lem was Woensdag een niet alledaagsche vearassing bereid. Een zoon die in het N. W. van Amerika als missionaris verblijf houdt, heeft nameljjk aan zjjne ouders in een phonograaf zijne gelukwenschen toe gezonden. Inderdaad maakte het op de ouders en het groot aantal familieleden en kennissen een verbazenden indruk, toen men uit de in werkinggestelde phonohraaf duideljjk de gewone stem kon hooren en verstaan van den zoon, die zoover verwjjderd leeft. Om geld te verbrassen kan men vrienden genoeg krijgen Een koloniaal die 16 jaren in Iiulië had doorgrbraebt en thans te Amsterdam was teruggekeerd, kwam, tot zjjn ongeluk, in aanraking met een aantal drinkebroers en al vrjj spoedig was de man nagenoeg al zijn geld kwijt. De nieuwe vrienden brachten hem gistermiddag naar hetCeu- traal-stationtoen onze koloniaal daar een plaatskaartje voor Arnhem wilde nemen, bleek dat hg vrij wat te kort kwam en dus niet weg kon. De mooie vrienden trokken heen en daar stond nu onze arme koloniaal en begon te schreien als een kind, dat hg nu niet naar zjjn oude moeder kon gaan. De tranen biggelden langs het door de zon gebronsd gelaat. Een paar heeren gevoelden mede lijden met den onverstandigeu geld-uitgever, die toch zoovele jaren den lande goed had gediend, geljjk hg door zjjne papieren kon bewjjzen. Zij voorzagen hem vanhetnoo- dige geld en hg kon thans zjjn >oude, goeie moeder» gaan opzoeken. Achteruitgang van Amsterdam. (Overgenomen uit De Scheepvaart.") In een bind aan «de Scheepvaart" gewyd, is een stadie van don achteruitgang van Am sterdam als havenstad zeker op haar plaat9. Voor het Noordzeekanaal zjjn ongeveer 30 millioen uitgegeven, voor het Merwcdc-kanaal 20 millioen en voor de havenwerken in het Y zeker niet minder dan 20 millioen. Do wer ken tot verbetering van het Noordzeekanaal sedert zjjn voltooiing vereischten ongeveer 10 millioen en zullen nog zooveel vereischen, wanneer de nieuwe sluizen te IJmuiden vol tooid, het kanaal verbreed en verdiept, het gemaal te Schollingwoude vernieuwd en do dam buiten do Oranjesluizen gereed zal wezen. Alles optellende komt men tol een 90 millioon gulden aan de debetzij le, terwjjl aan de cre- ditzjjde staat, dat de scheepvaart te Amster dam dén derdo bedraagt van die van Rotter dam, wanneer men de geladen zeeschepen in aanmorking neemt. Al het flegma dat ons volk bezit is noodig, om zonder ongerustheid deze debet- en credit- kosten tegenover elkander to zien staan. Legt men daarnovena het overzicht van de ver liezen in den effectenhandel in den laataten tjjd geleden, dan wordt de aanblik niet op wekkend en bogrjjpt men hoezeer sommigen bedonkoljjk beginnen te kjjkon, als men over de toekomst van onze hoofdstad spreekt. Men begint te begrjjpen, hoe op dezen wog voort gaande, de tjjd moet komen, dat Amsterdam niet meer de steunpilaar zal zjjn van 's Rjjks schatkist en dat de traditioneelo rjjkdom van onze Hoofdstad tot de herinnering zal gaan behooron. Waar afgaat on niet bjj komt, daar is het eindo gemakkelijk te voorzien. Gelukkig dat deze toestand niet blijvend behoefd to wezen en dat de weg, waarlangs verbetering mogeljjk is, met zekerheid valt aan te wjjzen. De minder gelukkige uitkomsten te Amster dam verkregen, zjjn uitsluitend do uitkomst van een proefneming, waarvan de nadeclige gevolgen vooraf door velen waren voorspeld. Door de opkomst van de stoomvaart was er behoefte aan een betere gemeenschap met de zeo dan het Noordhollandsche kanaal. Zeven gemeenteraadsleden van Amsterdam vroegen daurom in 1855 een open Waterweg door Holland op zijn Smalst voir zeeschepen zonder last te brckeD. Daartegen rezen vtle bezwaren on na werd besloten geen open weg naar zee, maar een kaDaal met sluizen te maken. Tegeljjkertjjd werd ondernomon een verbetering van Rot terdam naar zee en men verkreog dus de ge legenheid, om oen goede vergeljjking te ma- kon tusschen het nnt van de beide werken, als zjj voltooid zouden zjjn. Roitordam kreog een open waterweg, van staaiswego aangelegd zonder do beperking in de kosten, zonder tollen en zoudcr belemme ring van spoorwegbruggen beneden do stad. Voor Amsterdam koos men den wog van aanleg door concessie, met het recht van tol heffing en met rjjks-suhsidie tot oen vooraf bepaald bedrag. Het kanaal zou aan beide einden door sluizen gesloten zjja en later wor den daarover gelegd twee spoorljjnen met draaibruggen en een gewone weg ook met een draaibrug. Voorts zou het kanaal tevens dienen als spuikanaal voor do omliggende waterschappen en düa gebonden zjjn aan een bepaald peil in het belang van don landbouw. Van dit kanaal hebben sommigen groote verwachtingen gehad en de vergeljjking van zjjne afmetingen met die van het Suez-Kanaal scheen daarvoor eenigon grond te leveren. Doch cr was tusschen hot Noordzee-Kanaal en hot Suez-Kanaal in alle opzicht groot on derscheid. Het Suez-Kanaal heeft, dank aan de Leasaeps, nergens sluizen. Er liggen daarover geen Bpoorwogen en van belemmering door jjs is hier geen sprake. Daarentegen is er een zware tol, maar du scheepvaart is er zeer druk zoo als icdor weoL Daarvoor is een zeer eenvoudige roden. Het Suez-Kanaal is de ecnigo beschikbare vaarweg, die voor geheel Europa dient. Alle volken betalen die tol en zjj drukt dus op allen geljjk en kan door niemand vermeden worden, die langs den kortsten weg naar Indië wil varen. In Amsterdum is dit anders. Naast of in baar nabjjheid liggen tal van andere havens, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen en Havre, die door waterwegen en spoorwegen, met ver schillende dcolen van Enropa in verbinding Btaan cn ieder, die das niet bopaald in Am sterdam behoeft te wezen, kan elders terecht. In do vergeljjkiog tusschen het Noordzee- en het Suez-Kanaal heeft men als nadeelcn van het eera'.e boven het tweedehet sluiten der sluizen bjj stormweer, het opontbood bjj het schatten, de belemmering door het spuien, de stoornis door de drie bruggen, do bezwa ren van jjs des winters en de thans onvol doende diepte en breedte. Tegen al deze be zwaren kan de afschaffing der tollen niet op wegen en het natunrljjk gevolg is, dat Am sterdam krjjgt het minimnm van scheepvaart en niet het maximum, waaraan het behoefte heeft. Zoolang nu deze bezwaren niet zyn wegge nomen, bljjven zjj bestaan en zoolang zjj be staan, zal Amsterdam de concurrentie met omliggende havens niet kannen voeren. Terwjjl andere havens hare scheepvaart hebben zien verdubbelen en verdrievoudigen, bljjft men in Amsterdam achter. En stilstand, waar anderen krachtig vooruitgaan, is ach teruitgang. Dit wordt in Amsterdam ge voeld en werd nog onlangs dnideljjk uitge sproken in do twee voornaarasto dagbladen. Nu inon to Amsterdam inziot, wat do ware toestand is, mag do ijjl rjjp worden geacht to wjjzon op don weg t«»t verbotoring. Delft, Februari 1891. A. Huet. Woensdagmiddag was op de passa giersboot »Telegraafc, vaa Antwerpen naar Rotterdam, een persoon, vertuoedeljjk een Duitscher, die ter hoogte van van Stave- nisse over boord sprong. Na eenige oogenblikken gelukte het, den man weder op te halen, doch in zulk een toestand, dat de meeslen hem reeds dood waanden. Onder de passagiers was echter een persoon, die uitstekend inet de behan deling van drenkelingen op de hoogte scheen te zjjn, en wien het dan ook ge lukken mocht de levensgeesten weder op te wekken. Zoodra de drenkeling tot be wusts jjn was gekomen, poogde men te weten te komen met welken landsman men te doen had, doch hoe men ook vroeg, men kon niets van hem te weten komen. Men gelooft daarom met een verdacht persoon te doen te hebbeo. Vooral trok het de aandacht dat juist twee wakers der douane aan boord waren, die door hem wellicht als geheime politie werden aaDgezien, en uit vreea voor wie hij te water zou gesprongen zjjn. Vóórdat de boot te Rotterdam aankwam, had men om de politie geseind, die hem bjj zijne aankomst naar het ziekenhuis aldaar heeft overgebracht. De anarchisten in Frankrijk. De Parijsche politie heeft Zondag weer dertien anarchisten in hechtenis genomen. Bjj een hunner, een zekeren Perot, werden vele documenten gevonden en in beslag genomen, waaraan door de politie groote waarde wordt gehecht met het oog op de opsporing van de duders der jongste aan slagen. Tot dusver zgn echter de schuldi gen nog niet gevonden. Een der personen, die bjj den aanslag in het Café »Terminus" werd gewond, de heer Borde, zal vermoedeljjk de kwetsuur, welke hg ontving, niet te boven komen. De geneesheeren waren genoodzaakt over te gaan tot de amputatie van een der beenen. De toestand van den heer Borde is zoo ernstig, dat alle hoop op zgn behoad reeds is opgegeven. Daitschc Arbeidswetgeving. In Duitschland treden binnnenkort twee bepalingen der nieuwe wetten op den ar beid in fabrieken in werking, die betrekking hebben op kinderen en jeugdige arbeiders. Ten opzichte van den kinderarbeid is be paald, dat schoolplichtige kinderen niet meer in fabrieken mogen werken. In 't grootste deel van Daitschland worden daar door de kinderen tot den leeftjjd van 14 jaren, in het kleinere deel, hoofdzakeljjk in Beieren, tot het 13e levensjaar uit de fabriek geweerd. Voor de jeugdige arbei ders, dat zijn die tusschen 14 en 16 jaren, is een arbeidsdag toegestaan van hoogstens 10 uren en zgn de rustlgden opnieuw geregeld. De gestelde overgangstijd loopt 31 Maart e.k. ten einde. Te beginnen met 1 April zal dus in geheel Duitschland geen schoolplichtig kind meer in fabrieken wor den toegelaten, tot het verrichten van ar beid. Den 12en Febr. woei over Chicago een sneeuwstorm, zooals uit de laatste jaar daar niet een wordt herinnerd. De orkaan duurde slechts 7 uren, maar belem merde reeds terstond alle verkeer. De trams deden geen dienst, en de spoortreinen waren □iet in staat de stations te verlaten. De litgezonden sneeuwploegen raakten bedol ven en moesten door taïrjjke manschappen weder uitgespit worden. De hevige wind maakte het den voet gangers uiterst gevaarlijk zich op straat te begeTen. In het down-town gedeelte, waar zich de 16 of 18 verdieping hooge hemel krabbers* verheffen, blies de wind met on gekende kracht. Op den hoek van de Masonic Temple«, een gebouw van 302 voet hoog, was eene afdeeling politie gestationneerd, om vrouwen en meisjes over de straat te helpen. In weerwil van deze krachtige hulp werden verscheidene perso nen opgenomen en tegen het gebouw ge smakt, zoodat ze inwendig gekneusd, door de ambulance moesten opgenomen worden. Vele rijtuigen werden onderstboven ge worpen, en de vreea sloeg eiken express man om het hart. Tegen den middag waren de straten geheel verlaten. De wateren vau het Michigau-meer waren geheel der winden spel. Ze vernietigden een gedeelte van de slads water werken, een schade aanrichtende van 6000 dollar. Een schip dat zich niet bijl jjds had geborgen en 30 man aan boord had, verging met man en muis. Is koffie vergif Eenige levenlustige klanten zaten onlangs in een hotel-garni te Parjjs, gezellig met elkander te praten en o a. kwam het ge sprek erop, dat koffie zoo schadelgk voor de gezondheid is. Terwjjl de een de onscha delijkheid van het edele vocht bepleitte, was de ander van meening, dat die drank zelfs eene doodeljjke uitwerking kan heb ben. De strijd zou spoedig beslist worden, daar een der aanwezigen zich bereid ver- klaaarde de onschadelijkheid van de koffie op zicbzelve te onderzoeken en te bewjjzen, In tegenwoordigheid van al de vrienden maakte men hem uit een half pond beste gemalen koffie een gewone kop aftreksel gereed, dien hjj dan ook met bljjkbaren smaak in een teug leegdronk. Ongeveer tien minuten later vertoonden zich bjj hem de eerste verschijnselen van vergiftiging. Eerst kwamen er hevige bra kingen, daarop puilden de oogen uit, het schuim stond hem op de blauw geworden lippen, over het geheelo lichaam had hg krampachtige trekkingen, waarbij bet zweet van benauwdheid hem in dikke druppels uitsloeg. De dokter, wiens hulp terstond was ingeroepen, verklaart zgn toestand voor uiterst gevaarlgk, omdat iederoogenblikeen slagader kan springen. Eerst na verloop van eenige uren gelukte het door een sterk tegengif den zieke aan het oogenblikkeljjk levensgevaar te ontrukkeD, maar het duurde weken lang eer hg geheel hersteld was. Stoomschip zonder stokers. Londen 3 Maart. De mogelijkheid dat tanksteamers voortaan door vloeibare brand stof in plaats van door kolen stoom zullen maken, is bewezen door de laatste reis van het 83. »Bakn Standard*, dat de Wear verliet zonder stokers aan te monsteren, tot groote verontwaardiging van het zee varende personeel van die plaats. Het was voorzien van een toestel in de stookplaats om de vuren gaande te houden met petro leum, en hoewel de reis door stormweder en jjs zeer werd verlengd, slaagde men er ten volle in. De proef is volmaakt gelukt, en het ss. zal voortaan alleen petroleum, als brandstof om stoom le maken, gebrui ken. Vooral voor tanksteamers is de nieuwe proefneming van groot belang, dewijl de brandstof, bjj de hand, zeer goedkoop is en de moeite bospaart om te stoken en kolen te verwerken. Ook andere soort stoomschepen zullen weldra van do veran derde wjjze van stoken gebruik maken, indien voldoende voorraad olie op verschil lende plaatsen langs de zeewegen kan ver kregen worden. Groote oliesyndicaten zullen zich wel haasten om daarin te voorzien. Voor ScblpbreukePngen. Wellington, N.Z., 5 Jan. Elf man. uit makende de equipage van het den 4n Sept. 1893 op Antipodes-eiland verongelukte schip Spirit of the Dawn«, hebben 88 dagen op gemeld eiland doorgebracht, zonder dat zij de bewaarplaats van kleede ren en levensmiddelen gevonden hebben, die door het gouvernement daar was in gericht. Het marine-departement vindt het raadzaam bekend te doen maken dat zulk een depot op dat eiland bestaat, ook op de Anckland-Campbeli Bounty- en Ker- madic-eilanden en dat er voorgesteld is om er een te vestigen op de Snares. De ligging der depots is als volgt: op Auckland-eiland is een depot op de zuid- zjjde van Erebus Core, Port Ross en een ander in Cape Core, Curnley-haven. Bjj do eerste gelegenheid dat een gouvernements-ss. het eiland bezoekt, zal een derde depot geplaatst worden op het NW. einde van Adamseiland, een tweede op Enderby- en een op Rose-eiland. Wegwjjzers, de plaats aanduidende waar de depots zgn, zullen op de eilanden wor den opgericht. De geuvernemënts-steamer bezoekt de eilanden Auckland, Campbell, Antipodes, Bounty en Snares twee maal 'sjaars en de Kermadic-eilanden eenmaaL Een koffiehuishouder te Stuttgart verzekert al zijn klanten tegen ongeluk ken, die hun in zjjn huis, door nalatig heid van hem of de zijnen mochten over komen het breken van stoeien, het vallen van gas-ornamenten, enz. Een verzekering- maatschappjj zal hun, indien zjj gewond worden, 10 Mark betalen voor iederen dag ziekzjjn, en die door zulk een ongeluk voorgoed ongeschikt worden om te werken, zullen 20,000 Mark ontvangen. Akelige vondst. Uit Cardiff wordt bericht, dat de sjou werlieden, die het stoomschip >Durham," uit Londen aangekomen, losten, in den ballast van het schip, uit zand en steenen bestaande, een groot aantal beenderen, stukken menschenvleesch en rottend hout vonden, 't geen een afschuweljjken geur verbreidde. De politie werd dadeljjk van het geval verwittigd en constateerde, dat die overbljjfselen afkomstig waren van een gevangenis te Londen, die op het oogen- blik afgebroken wordt en waarin een groot aantal schuldigen zgn ter dood gebracht. De zaak heeft te Cardiff groote opschud ding verwekt, vooral onder de dokwerkers, die zeer terecht meenen, dat het lossen van een dergeljjke lading zeer nadeelig voor de gezondheid van de werklieden moet zgn. Advertentiën voor ons Blad gelieve men op den dag der uitgave (Dinsdags of Vrijdags), vóór des morgens ÏO ure, in te zenden. Getrouwd ANTHONY DE VRIES en PIETERTJE KIKKERT, die tevens hunnen harteljjken dank be tuigen, voor de vele bljjken van belang stelling, bjj hun huweljjk ondervonden. Helder, 1 Maart 1894. Geboren GERARDÜS PETRUS, Zoon van C. L. DE HELDT en C. 8CHAGEN. Helder, 1 Maart 1894. Bevallen van een Zoon Mevrouw F. M. WITSENBURG— Daabnhouweb. Helder, 3 Maart 1894. Bevallen van een welgeschapen Dochter D. VAN VLIETKonixosteim. Helder, 3 Maart 1894. Bevallen van een Dochter: C. M. VAN KONINGSBRUGGE— GOUWENBERG. Helder. 5 Maart 1894. Heden overleed onze geliefde Moe der en Behnwdmoeder JANTJE BROUWER, Weduwe van LAMMERT BAS, in den ouderdom van 83 jaren. Oadeschild, 3 Maart 1894. A. VLAS—Bas. P. VLA8. P. BAS. A. BAS—BUBOIB. Den 28en Febr. trof ons een ge voelige slsg, door 't afsterven onzer geliefde Dochter en Zuster LEENTJE, in den ouderdom van 42 jaar. Cocksdorp, 5 Maart 1894. Wed. C. GRIEK en Kinderen. Kennisgeving aan Familie, Vrien den en Kennissen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1894 | | pagina 2