De Spoorwegramp.
Bulletin van 't Vliegend Blaadje.
Bulletin van ,,'t Vliegend Blaadje".
De Oorlog in Zuid-Afrika.
BE OORLOG IN ZUIB-AFRIKA.
Abonnement slechts 50 cent per drie maanden.
DONDERDAG 16 NOVEMBER.
Men meldt uit Rotterdam
De Staatsspoortrein 7.55, van liet Maas
station te Rotterdam, Woensdagmorgen
vertrokken, stopte honderd meter na het
passeeren van Kapelle aan den IJsel, wegens
onveilig sein.
Niettegenstaande knalsignalen gegeven
werden, werd zulks niet opgemerkt door
trein 7.32 van Rotterdam via de Ceintuur
haan naar Amsterdam, vertrokken uit Vlis-
singen. Van den mailtrein kwam de. loco
motief dan ook in volle vaart in den
achtersten waggon van eerstgenoemden
trein, bestaande uit eerste en tweede klasse
compartimenten.
Deze waggon is geheel en het daarop
volgende derde-klas rijtuig zoo goed als
geheel verbrijzeld.
Ontzettend waren de gevolgen. Een zestal
passagiers werden onmiddellijk gedood, en
voor zoover bekend, 30 gewond, onder
wie zoo zwaar, dat zij tijdens het vervoer
stierven.
Door telephonische waarschuwing be
gaven de doktoren van het Ziekenhuis te
Rotterdam, met den heelmeester Van
Stockum aan het hoofd, zich onmiddellijk
met de noodige brancards naar het Maas
station, zoodat, toen de ongelukkigen daar
tegen halfelf werden aangebracht, in dat
opzicht alles in de beste orde was.
De gekwetsten werden in brancards en
per politiewagen onmiddellijk naar het
Ziekenhuis getransporteerd.
Sommigen mochten niet eens rijden, doch
moesten op de schouders gedragen worden.
Tot dusver is vastgesteld, dat bij het
spoorwegongeluk zijn overledenG. van
Lerven te Rotterdam, B. Boogaerdt te
Krimpen a/d. Lek, A. F. Lelyveldt te
Rotterdam, W. Janzen, handelsreiziger te
Rotterdam, twee dochtertjes van den heer
Van Ham te Rotterdam, mej. Mees,aldaar
en mej. Ellens O ving te Groningen.
Gekwetst zijn P. J. van Beek te Rot
terdam en diens vrouw Wijnand Moonen
aldaar; R. Ommering, reeder te Vlaardingen;
Van Ham te Rotterdam en diens vrouw
mej. J. M. Vurtheim te Schiedam; Arend-
sen de WolfF, inspecteur van den arbeid
te Rotterdam P. W. Heijnis te Nieuw-
Lekkerland L. Hoen, A. Zwanenburg.
L. J Sauveur, G. A. de Jong, Martinot,
allen te Rotterdam, totaal tot dusver vast
gesteld 7 dooden en 14 gekwetsten. Het
aantal gekwetsten is echter grooter, gezien
het aantal gebezigde brancards.
De heer Van Ham i3 gisterenavond reeds
overleden.
De kwetsuren zijn alle aan het onderlijf.
In hoofdzaak zijn de beenen verbrijzeld.
De toestand der gekwetsten is ernstig,
vooral door samengestelde beenbreuken en
schedelbreuken. Voor enkelen bestaat zeer
groot gevaar voor hun leven.
Uit de mededeelingen van ooggetuigen
bleek van het spoorwegongeluk zelf het
volgende. Het gold twee treinen van de
Staatsspoorno. 60, die te 7 uur 55 het
Maasstation hier had verlaten, en no. 80
bis, die niet lang daarna was vertrokken
van het station Delftsche Poort.
Trein 60 wachtte, een minuut loopeus
van het station Capelle, omdat de voor
gaande trein Nieuwerkerk nog niet gepas
seerd was. Toen kwam trein 80 bis. Hoe
ij kwam, vertelde ons zijn machinist, die
bleek en bevend nog uren daarna plicht
matig bezig was met zijn locomotief.
Hij verhaaldeIk heet De Klerk, woon
te Rosendaal en ben op dezen trein niet
gewend. Ik rijd hem alleen, als zooals
nu trein 80 vertraging heeft. Daarom
was mij een pilot toegevoegd, de op dezen
trein bekende machinist Oorschot. Driessen
was de stoker, Mooi de hoofdconducteur.
Het vorige sein, bij Cappelleslaan, stoud
op veilig, maar op den weg lagen, om
den zwaren mist, nog de knalsignalen.
Doch twee mannen, die bij deze signalen
stonden, beduidden ons nog met de armen,
dat wij op die knalsignalen niet moesten
letten, en door moesten gaan.
Zoo kwamen wij aan het station Capelle
wederom knalsignalen en bovendieu stond
het sein, toen wij het op een zes meter
afstand konden zien, eveneens op onveilig.
Ik remde dus, maar de trein gleed nog
voort over de zeeperige rails plots een
vreeselijke schok, wjj schoten met de ma
chine de hoogte in, en zagen den kap van
het achterste rijtuig van trein 60 glijden
over onze locomotief Wij hadden niets van
dien stilstaanden trein gezien, zagen nu
nog niets, in den mist, door veel stoom
verdikt.
Wij waren alle drie ongedeerd; zooals
mijn plicht was, haalde ik direct het vuur
uit.'om deü ketel te sparen.
Het personeel van trein 60 is dus ook
door het onveilig sein heen geschoten. Het
onheil gebeurde te ongeveer 8 uur spoortijd.
De ruïne maakte een sterken indruk van
ontzetting over zoo'n kracht. De locomo
tief van trein 60 opgewipt, zonder pijp,
een buffer waar een brok was afgeslagen.
Over de machine gestoken de kap van den
laatsten wagen van trein 60 bis, den sluit-
wagen, bestaande nit coupé's le en 2e
klasse. De locomotief was door dit rytuig
heengedrongen, het fijnstampend als in een
molen: 't vergruisde hout, glas, platge
drukte, verborgen stnkken ijzer, de ver
scheurde kuseens, dotten paardehaar, de
stokken der netten, dat al lag verspreid
er naast. En de assen met de wielen van
dit rytuig zaten gedrongen onder de loco
motief, tegen de assen daarvan aan, en
tusschen die wielen, en tusschen die buf
fers zat gewrongen onbeschadigd, het gas-
reservoir van het sluitrijtuig. Doch ver
der was de locomotief voortgeboord, in
drukkend ook het schot van het tweede
rijtuig, waarvan 't witte hout, hier en
daar versplinterd, den indruk gaf of dat
rytuig met planken was gevuld.
In den yzigen mist, lagen ruim twintig
gewonden, luide kermend, gillend, angstig
roepend om hulp. Dadelijk had het perso
neel op den grindweg tusschen de rails
eerste klasse-kussens gelegd, en over d<?
ongelukkigen heen werden dekens gespreid.
Nergens was hulp in de buurt't dorp
ligt wel op 20 minuten gaans afstand.
Het bloed gutste uit de wonden, de ar
men en beenen lagen verwrongen, de boist-
kassen ingedrukten geelwit die gezichten
sommige oogen reeds geloken.
Er lag een heel gezinmevrouw Van
Ham gewond, haar echtgenoot met beide
beenen afgekneld, één der kinderen met
een ongevaarlijke wond op het voorhoofd.
En de smartelijk lijdende moeder gilde
angstig om haar dochtertje, wier lijk vlak
achter haar lag.
Er was een jonge dame, die zich moei
zaam oprichtte, een der heeren smeekend
om linlp met de armen ora den hals viel,
kermendoch stierf ik maar, die pijn is
niet te dulden.
Een tweede Spoorweg
ongeluk.
Van den trein, die gisterenavond van Am
sterdam naar Vlissingen vertrok, zijn al
weder bij Capelle aan den IJsel, de loco
motief en een bagagewagen ontspoord. De
weg is totaal versperd. Persoonlijke on
gelukken zijn er gelukkig niet te betreu
ren. De treinenloop was geheel verstoord.
TULI, 3 Nov. Kapitein Glynn rappor
teert, dat er een ongewone bedrijvigheid
heerscht in het Boerenkamp en detelephoon-
lijn gisteren is doorgesneden. Een verken
ningspatrouille hoorde eeu hevig vuren in
de verte en keerde terug naar kolonel
Spreckley's kamp, hetwelk des middags
door den vijand, die met een groote macht
oprukte, met granaten werd beschoten,
waardoor alle paarden en muilezels op hol
gingen maar niemand gewond werd. De
vijandelijke macht werd op 400 man ge
schat.
Een andere troep werd door Boeren om
singeld en keerde, na een hardnekkig ge
vecht, naar Tuli terug; één officier en
vijf soldaten werden vermist.
Het departement van oorlog is er achter
gekomen, dat de Boeren over de Limpopo
munitie en wapens ontvingendeze werden
uit Hamburg verzonden en op zee overgela
den in kleine kustvaartuigen. De Engelsche
oorlogsschepen hebben bevel gekregen hier
tegen te waken.
Het bombardement van Ladysmith wordt
voortgezet. Het bombardement van Kim-
berley wordt voortgezet. Het bomdarde-
ment van Mafeking wordt voortgezet.
Dit is ongeveer het voornaamste nieuws,
dat de Engelsche ochtendbladen bevatten.
Voor zoover de voorraad strekt zijn
de bulletins voor de geabonneerden op
ons blad gratis verkrijgbaar aan onze
Bureaux Spoorstraat, Zuidstraat en Ko
ningstraat.
VRIJDAG 17 NOVEMBER. 9 uur 's morgens.
Generaal Joubert.
PARIJS, 16 Nov. De >Tempsver
neemt van zijn Londenschen correspondent
dat het gerucht van den dood van Jou
bert officieel niet bevestigd is.
DURBAN, 13 Nov. liet gerucht van
den dood van Joubert is nog niet be
vestigd.
De strijd om Ladysmilh.
PARIJS, 16 Nov. Uit Londen wordt
aan de >Temps geseind
Het stilzwijgen van het Dep. van Oor
log wekt heden ernstige bezorgdheid.
De »Liverpool Courier" verneemt dat
de toestand te Ladysmith uiterst ernstig
is. Het Dep. van Oorlog meent, geen
telegrammen te moeten publiceeren
De Globe" verneemt dat op de helio-
graphische seinen uaar Ladysmith vaudaar
niet wordt geantwoord De Boeren trek
ken hun liniën steeds nauwer om de stad,
waaruit blijkt dat zjj voornemens zouden
zijnspoedig tot een aanval over te gaan.
ESTCOURT, 15 Nov. Een gepantserde
trein met honderd man bewapend, deed
hedenmorgen in de vroegte een verken
ning naar Chiveley Toen de terugreis
zou worden aanvaard, openden de Boeren,
die artillerieposten op vier punten had
den opgesteld, het vuur. Twee wagons,
die voor de locomotief bevestigd waren,
derailleerden en werden omver geworpen,
terwijl de soldaten in deze stelling front
maakten naar den vijand. Deze opende
een zeer hevig vuur op de beide gede
railleerde wagons, die met groote moeite
weder werden opgericht. Toen de pas
sage vrij was, vertrok de locomotief we
der. Er zijn een groot aautal dooden en
gekwetsten.
ESCOURT, 15 Nov. Drie-en-twintig
man van het regiment Durban-infanterie,
die met den geblindeerden trein vertrokken
waren, worden vermist. Van een halve
compagnie van het regiment Dubl u-fuse
liers, die eveneens met den trein vertrokken,
zijn er slechts vijftien teruggekeerd.
Met het zevenponders-scheepskanon, dat
voorop den goederenwagen was geplaatst,
werden drie schoten gelost, waarop het door
de artillerie van den vijand gedemonteerd
werd. De locomotief werd eveneens be
schadigd.
Winston Churchil, de zoon van wijlen
lord Ranbolph Churchil, die als dagblad
correspondent optrad, werd, naar men meldt,
gevangen genomen.
Generaal Joubert.
Tot op dit oogenblik is het gerucht van
generaal Joubert's dood nog van geen zijde
bevestigd.
Hierdoor krygt de twijfel aan de waar
heid van de treurmare ernstig voedsel. Het
lijkt niet zeer waarschijnlijk voorwaar, dat
een bericht dat voor de Engelschen zoo bij
zonder gunstig zou zijn, juist op dit oogen
blik, langer dan een week stil gehouden
kan worden en als het eenmaal, reeds vier
dagen geleden, in de wereld is gekomen
in dit tijdsverloop nog niet bevestigd zou
zijn. Waut men kan er zeker van zjjn dat
de bevestiging van het bericht van Jou
bert's dood geen vier dagen zon behoeven
om naar Europa te komen.
Daar zou de censuur wel voor zorgen
Het is maar te betreuren, dat men
waurscbijnlyk niet spoedig de tegenspraak
van het gerucht zal kunnen lezen, als het
blijkt onwaar te zijn. Zoodra de censoren
het bericht dat Joubert niet dood is onder
de oogen krygen, zullen zij vfaarschjjnlijk
plotseBng ontdekken, dat de kabel weer
zoo met werk overladen is geweest, dat hij
een paar dagen rust moet hebben.