De Spoorwegramp. Bulletin van 't Vliegend Blaadje. Bulletin van ,,'t Vliegend Blaadje". De Oorlog in Zuid-Afrika. BE OORLOG IN ZUIB-AFRIKA. Abonnement slechts 50 cent per drie maanden. DONDERDAG 16 NOVEMBER. Men meldt uit Rotterdam De Staatsspoortrein 7.55, van liet Maas station te Rotterdam, Woensdagmorgen vertrokken, stopte honderd meter na het passeeren van Kapelle aan den IJsel, wegens onveilig sein. Niettegenstaande knalsignalen gegeven werden, werd zulks niet opgemerkt door trein 7.32 van Rotterdam via de Ceintuur haan naar Amsterdam, vertrokken uit Vlis- singen. Van den mailtrein kwam de. loco motief dan ook in volle vaart in den achtersten waggon van eerstgenoemden trein, bestaande uit eerste en tweede klasse compartimenten. Deze waggon is geheel en het daarop volgende derde-klas rijtuig zoo goed als geheel verbrijzeld. Ontzettend waren de gevolgen. Een zestal passagiers werden onmiddellijk gedood, en voor zoover bekend, 30 gewond, onder wie zoo zwaar, dat zij tijdens het vervoer stierven. Door telephonische waarschuwing be gaven de doktoren van het Ziekenhuis te Rotterdam, met den heelmeester Van Stockum aan het hoofd, zich onmiddellijk met de noodige brancards naar het Maas station, zoodat, toen de ongelukkigen daar tegen halfelf werden aangebracht, in dat opzicht alles in de beste orde was. De gekwetsten werden in brancards en per politiewagen onmiddellijk naar het Ziekenhuis getransporteerd. Sommigen mochten niet eens rijden, doch moesten op de schouders gedragen worden. Tot dusver is vastgesteld, dat bij het spoorwegongeluk zijn overledenG. van Lerven te Rotterdam, B. Boogaerdt te Krimpen a/d. Lek, A. F. Lelyveldt te Rotterdam, W. Janzen, handelsreiziger te Rotterdam, twee dochtertjes van den heer Van Ham te Rotterdam, mej. Mees,aldaar en mej. Ellens O ving te Groningen. Gekwetst zijn P. J. van Beek te Rot terdam en diens vrouw Wijnand Moonen aldaar; R. Ommering, reeder te Vlaardingen; Van Ham te Rotterdam en diens vrouw mej. J. M. Vurtheim te Schiedam; Arend- sen de WolfF, inspecteur van den arbeid te Rotterdam P. W. Heijnis te Nieuw- Lekkerland L. Hoen, A. Zwanenburg. L. J Sauveur, G. A. de Jong, Martinot, allen te Rotterdam, totaal tot dusver vast gesteld 7 dooden en 14 gekwetsten. Het aantal gekwetsten is echter grooter, gezien het aantal gebezigde brancards. De heer Van Ham i3 gisterenavond reeds overleden. De kwetsuren zijn alle aan het onderlijf. In hoofdzaak zijn de beenen verbrijzeld. De toestand der gekwetsten is ernstig, vooral door samengestelde beenbreuken en schedelbreuken. Voor enkelen bestaat zeer groot gevaar voor hun leven. Uit de mededeelingen van ooggetuigen bleek van het spoorwegongeluk zelf het volgende. Het gold twee treinen van de Staatsspoorno. 60, die te 7 uur 55 het Maasstation hier had verlaten, en no. 80 bis, die niet lang daarna was vertrokken van het station Delftsche Poort. Trein 60 wachtte, een minuut loopeus van het station Capelle, omdat de voor gaande trein Nieuwerkerk nog niet gepas seerd was. Toen kwam trein 80 bis. Hoe ij kwam, vertelde ons zijn machinist, die bleek en bevend nog uren daarna plicht matig bezig was met zijn locomotief. Hij verhaaldeIk heet De Klerk, woon te Rosendaal en ben op dezen trein niet gewend. Ik rijd hem alleen, als zooals nu trein 80 vertraging heeft. Daarom was mij een pilot toegevoegd, de op dezen trein bekende machinist Oorschot. Driessen was de stoker, Mooi de hoofdconducteur. Het vorige sein, bij Cappelleslaan, stoud op veilig, maar op den weg lagen, om den zwaren mist, nog de knalsignalen. Doch twee mannen, die bij deze signalen stonden, beduidden ons nog met de armen, dat wij op die knalsignalen niet moesten letten, en door moesten gaan. Zoo kwamen wij aan het station Capelle wederom knalsignalen en bovendieu stond het sein, toen wij het op een zes meter afstand konden zien, eveneens op onveilig. Ik remde dus, maar de trein gleed nog voort over de zeeperige rails plots een vreeselijke schok, wjj schoten met de ma chine de hoogte in, en zagen den kap van het achterste rijtuig van trein 60 glijden over onze locomotief Wij hadden niets van dien stilstaanden trein gezien, zagen nu nog niets, in den mist, door veel stoom verdikt. Wij waren alle drie ongedeerd; zooals mijn plicht was, haalde ik direct het vuur uit.'om deü ketel te sparen. Het personeel van trein 60 is dus ook door het onveilig sein heen geschoten. Het onheil gebeurde te ongeveer 8 uur spoortijd. De ruïne maakte een sterken indruk van ontzetting over zoo'n kracht. De locomo tief van trein 60 opgewipt, zonder pijp, een buffer waar een brok was afgeslagen. Over de machine gestoken de kap van den laatsten wagen van trein 60 bis, den sluit- wagen, bestaande nit coupé's le en 2e klasse. De locomotief was door dit rytuig heengedrongen, het fijnstampend als in een molen: 't vergruisde hout, glas, platge drukte, verborgen stnkken ijzer, de ver scheurde kuseens, dotten paardehaar, de stokken der netten, dat al lag verspreid er naast. En de assen met de wielen van dit rytuig zaten gedrongen onder de loco motief, tegen de assen daarvan aan, en tusschen die wielen, en tusschen die buf fers zat gewrongen onbeschadigd, het gas- reservoir van het sluitrijtuig. Doch ver der was de locomotief voortgeboord, in drukkend ook het schot van het tweede rijtuig, waarvan 't witte hout, hier en daar versplinterd, den indruk gaf of dat rytuig met planken was gevuld. In den yzigen mist, lagen ruim twintig gewonden, luide kermend, gillend, angstig roepend om hulp. Dadelijk had het perso neel op den grindweg tusschen de rails eerste klasse-kussens gelegd, en over d<? ongelukkigen heen werden dekens gespreid. Nergens was hulp in de buurt't dorp ligt wel op 20 minuten gaans afstand. Het bloed gutste uit de wonden, de ar men en beenen lagen verwrongen, de boist- kassen ingedrukten geelwit die gezichten sommige oogen reeds geloken. Er lag een heel gezinmevrouw Van Ham gewond, haar echtgenoot met beide beenen afgekneld, één der kinderen met een ongevaarlijke wond op het voorhoofd. En de smartelijk lijdende moeder gilde angstig om haar dochtertje, wier lijk vlak achter haar lag. Er was een jonge dame, die zich moei zaam oprichtte, een der heeren smeekend om linlp met de armen ora den hals viel, kermendoch stierf ik maar, die pijn is niet te dulden. Een tweede Spoorweg ongeluk. Van den trein, die gisterenavond van Am sterdam naar Vlissingen vertrok, zijn al weder bij Capelle aan den IJsel, de loco motief en een bagagewagen ontspoord. De weg is totaal versperd. Persoonlijke on gelukken zijn er gelukkig niet te betreu ren. De treinenloop was geheel verstoord. TULI, 3 Nov. Kapitein Glynn rappor teert, dat er een ongewone bedrijvigheid heerscht in het Boerenkamp en detelephoon- lijn gisteren is doorgesneden. Een verken ningspatrouille hoorde eeu hevig vuren in de verte en keerde terug naar kolonel Spreckley's kamp, hetwelk des middags door den vijand, die met een groote macht oprukte, met granaten werd beschoten, waardoor alle paarden en muilezels op hol gingen maar niemand gewond werd. De vijandelijke macht werd op 400 man ge schat. Een andere troep werd door Boeren om singeld en keerde, na een hardnekkig ge vecht, naar Tuli terug; één officier en vijf soldaten werden vermist. Het departement van oorlog is er achter gekomen, dat de Boeren over de Limpopo munitie en wapens ontvingendeze werden uit Hamburg verzonden en op zee overgela den in kleine kustvaartuigen. De Engelsche oorlogsschepen hebben bevel gekregen hier tegen te waken. Het bombardement van Ladysmith wordt voortgezet. Het bombardement van Kim- berley wordt voortgezet. Het bomdarde- ment van Mafeking wordt voortgezet. Dit is ongeveer het voornaamste nieuws, dat de Engelsche ochtendbladen bevatten. Voor zoover de voorraad strekt zijn de bulletins voor de geabonneerden op ons blad gratis verkrijgbaar aan onze Bureaux Spoorstraat, Zuidstraat en Ko ningstraat. VRIJDAG 17 NOVEMBER. 9 uur 's morgens. Generaal Joubert. PARIJS, 16 Nov. De >Tempsver neemt van zijn Londenschen correspondent dat het gerucht van den dood van Jou bert officieel niet bevestigd is. DURBAN, 13 Nov. liet gerucht van den dood van Joubert is nog niet be vestigd. De strijd om Ladysmilh. PARIJS, 16 Nov. Uit Londen wordt aan de >Temps geseind Het stilzwijgen van het Dep. van Oor log wekt heden ernstige bezorgdheid. De »Liverpool Courier" verneemt dat de toestand te Ladysmith uiterst ernstig is. Het Dep. van Oorlog meent, geen telegrammen te moeten publiceeren De Globe" verneemt dat op de helio- graphische seinen uaar Ladysmith vaudaar niet wordt geantwoord De Boeren trek ken hun liniën steeds nauwer om de stad, waaruit blijkt dat zjj voornemens zouden zijnspoedig tot een aanval over te gaan. ESTCOURT, 15 Nov. Een gepantserde trein met honderd man bewapend, deed hedenmorgen in de vroegte een verken ning naar Chiveley Toen de terugreis zou worden aanvaard, openden de Boeren, die artillerieposten op vier punten had den opgesteld, het vuur. Twee wagons, die voor de locomotief bevestigd waren, derailleerden en werden omver geworpen, terwijl de soldaten in deze stelling front maakten naar den vijand. Deze opende een zeer hevig vuur op de beide gede railleerde wagons, die met groote moeite weder werden opgericht. Toen de pas sage vrij was, vertrok de locomotief we der. Er zijn een groot aautal dooden en gekwetsten. ESCOURT, 15 Nov. Drie-en-twintig man van het regiment Durban-infanterie, die met den geblindeerden trein vertrokken waren, worden vermist. Van een halve compagnie van het regiment Dubl u-fuse liers, die eveneens met den trein vertrokken, zijn er slechts vijftien teruggekeerd. Met het zevenponders-scheepskanon, dat voorop den goederenwagen was geplaatst, werden drie schoten gelost, waarop het door de artillerie van den vijand gedemonteerd werd. De locomotief werd eveneens be schadigd. Winston Churchil, de zoon van wijlen lord Ranbolph Churchil, die als dagblad correspondent optrad, werd, naar men meldt, gevangen genomen. Generaal Joubert. Tot op dit oogenblik is het gerucht van generaal Joubert's dood nog van geen zijde bevestigd. Hierdoor krygt de twijfel aan de waar heid van de treurmare ernstig voedsel. Het lijkt niet zeer waarschijnlijk voorwaar, dat een bericht dat voor de Engelschen zoo bij zonder gunstig zou zijn, juist op dit oogen blik, langer dan een week stil gehouden kan worden en als het eenmaal, reeds vier dagen geleden, in de wereld is gekomen in dit tijdsverloop nog niet bevestigd zou zijn. Waut men kan er zeker van zjjn dat de bevestiging van het bericht van Jou bert's dood geen vier dagen zon behoeven om naar Europa te komen. Daar zou de censuur wel voor zorgen Het is maar te betreuren, dat men waurscbijnlyk niet spoedig de tegenspraak van het gerucht zal kunnen lezen, als het blijkt onwaar te zijn. Zoodra de censoren het bericht dat Joubert niet dood is onder de oogen krygen, zullen zij vfaarschjjnlijk plotseBng ontdekken, dat de kabel weer zoo met werk overladen is geweest, dat hij een paar dagen rust moet hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1899 | | pagina 5