Marine en Leger. Stoomvaartberichten. Burgerlijke Stand gemeente Wieringen, Marktberichten. Burgelijke Stand der gemeente Texel, Vervolg der berichten De stranding van het petrolenmtank- schip „Tnrbo", op de Zniderbaaks. Advertentiën fljHr. Me. »De Ruyter", ie op de reis van Ooat-Indië naar Nederland, Zondag te Colombo aangekomen. Met 6 Januari bevorderd tot hootdmaohiniat: ran- Gerepetrieerd uit Oost-Indië per particulier S S. i,Willem I" en geplaatst rolle Wachtschip te Amster dam, adjunct-machinist H. J. Oldemans. Overgeplaatst. Met 14 Januarieergt.-timmerman J. Sehagen, van Waohts. W.o op Waohte. A d. (ijseren bouw) Met detnm te bepalen door Directeur en Comman dant: bootsman v.k. F. G. Hofman, van Wachts. A d. op Wachtschip W.o. Mot 11 Jannari: stoker-majoor M. Bonting, van ,Van Spcyk" op ,Marnii". Met datnm te bepalen door Direotenr en Comman dant: aergt.-atoker C. A. Nijland, van «Piet Hein" op Marnix" en eerg.-stoker v.k. M. Wolter*, van „Marnix" op ,Piet Hein". Met 11 Jan.se.'g.-stoker v.k. W. Rijff, van (Marnix" op (Friesland" en idem K. H. C. M. Egers", van (Friesland" op „Van Galen". Hr. Ma. pantaeraohip „de Ruyter" en pantaerdek- achip (Zeeland" iuilen na hnn vertrok nit Port-Said, de thuisreis vervolgen met bestemming naar de reede van Texel. Tot aanvalling van den ateenkolenvoorraad zal rekening hondende met den gezondheidstoestand der plaatsen aBn de Middellandsehe Zee Algiers, Maltn of Felmonth worden aangedaan. GEBOREN: Pietor, toon van Reijer Cor- nelis Horsman od Martientje Witvliet (den Bnrg). Simon Hendrik, s. v. Hendrik Visser en Alida Wilhelmina Speets (Eierland). Cor- nelis, z. v. Pieter Vlas en Geertruida Bagge (Oudeschild). Marytje Alida, d. van Gerrit Smit en Cornelia Maas (Spang). OVERLEDEN Pieter Huysman, ond oen dag (den Bnrg.) Marretje Backer, oud 66 j., gehuwd met Albert Blom (Oudeschild). Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Oranje, v. A'dam n. Java, pass. 4 Jan. Gibraltar. K. Wil II, n. A'dam, vertr. 4 Jan. v. Singapore. Kon. Wil. III, n. Java, vertrok 4 Jan. van Suez. Kon. Wil. I arriv. 6 Jan. v. Java te A'dam. Madnra, n. A'dam vertr. 4 Jan. v. Port Said. Ambon, n. A'dam, is 5 Jan. P. de Galle gepaee. F oston Hall, n. A'dam, vertr. 5 Jan. v. Marseille. Kolomo, n. A'dam, vertr. 5 Jan. v. Marseille. Lombok, n. Java, is 5 Jan. St. Vincent gepass. Vondel, n. A'dam, vertr. 6 Jan. v. Port Said. Grotius arriv. 5 Jan. van Amsterdam te Java. Rotterdamsche Lloyd. Kediri, n. Java, vertrok 4 Januari van Suez. Gede, v. R'dam n. Java, vertr. 8 Jan. v Marseille. Sindoro vertr. 4 Jan. van R'dam n. New-York. Djocja, n. R'dam, vertr. 6 Jan. v. Port-Said. Wilis, naar R'dam, passeerde 3 Jan. te Sagres. Besoeki, n. Java, vertr. 6 Jan. v. Antwerpen. Kon. West-Indische Maildienst. Pr. d. Ned., n. A'dam. pass. 1 Jan. St.Michaels. Pr. Wil. IV vertrok 3 Jan. naar Amsterdam, Pr. Wil. Varriv. 1 Jan. v. A'dam te Paramaribo Visscherijberichten. Nieuwodiep, 4 Januari. Aangebraoht door garnale visaohers 60 mand aohar per mand t 0.00 a f 1,26 fl Januari. Niets binnen. 7 Jannari, v.m. 8 uur. Niets binnen. Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Oont-Indié. Vorsendingsweg. Datnm der ter postbezorging. Tydst. der laatst, bnsl. a/h Poatk. p. zeepost via Amsterdam, p. zeepost via Rotterdam p. Holl. mail via Genna p. Holl. mail via Marseille p Fransohe mail via Marseille p. Dnltaebe mail via Napela*) 10 en 24 Jan. 17 en 81 Jan. 7 en 21 Jbd. 14 en 28 Jan. 17 en 31 Jan. 14 en 28 Jan. Stadatjjd. 7.— 'a av. 7.'aav. 7— 's av. 8.80 'snam. 7.— 'eav. 12 'a mild, Alleen naar Atjeh, Sumatra'a Ooatknst, Palembang, Rionw, Banka, üillitoo en Z.-W. Afd. van Borneo. Het overige gedeelte van Ned. Oost-Indië wordt alleen op verlangen der afzenders via Napels versondea. Naar PalembangRiouto, Banka, Büliton en Z. W. Afd. van Borneo t p.Engelsehe mail via Brindisil 0 en 28 Jan. 17.—'aav. p. Holl. mail via Geaua 7 en 21 Jan. 7.— 's av. Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra p.Engelsehe mail via Brindisil eiken Donderd I 7.'sav. p. Holl. mail via Genna 7 en 21 Jan. 7.— *s«v! Naar Guyana (Suriname): p. zeepost via Amsterdam .1 9 en 23 Jan. i 7.— 'sav. p. mail over Engeland .18 en 27 Jan. 7.—'sav. (alleen op verl. der afa.) p. mail via St. Nazaire. .1 7 Jan. 7.'s tv. Naar Curacao, Bonairo en Aruba p. zeepost via Amsterdam .1 0 en 28 Jan. i 7.— 'aav. p. mail via Sonthampton. elk. Diua. en Vr 3.80 Wra p. mail via Hamburg. .14 en 30 Jan. 7—'a av. (alleen op verl. der ais.) I Naar St. Martin, St. Euetatius en Saba.- p. zeepost via Amataruam. .1 9 en 28 Jan. i 7.'sav. (alleen op verl. der aft.) p. mail over Engeland .(18 en 27 Jan. 7.—'aav. Naar Kaapland, Natal, Oranje- Riv ier-kolonu en Transvaal eiken Vrydag,3.80, 's namiddags. December 1907. GEBORENMaartje, d. v. J. W. Ruiten berg en A; Duynker. Jan, z. v. E. Lont en A. Lont. Pieter, z. v. J. ïysen en T. Wieg- maD. Tryntje Wilhelmina, d. v. M, de Haan en T. Luit. Antja, d. v. K. Bakker en G, Kaleveld. Abraham, z. v. D. Dovob en D, Lont. GEHUWD Jan Bakker en Tryntje Koorn. OVERLEDENTryntje Zomerdyk, oud 60 jaren, echtgenoote van Jan Koster. Klaas Takes, oud 74 jaren, echtgenoot van Geertje Kooy. Neeltje Montert, oud 79 jaren, weduwe van Jan Halfweeg. Alkmaar, 4 Jan. Aangevoerd, 2 paarden f 180 f 200, 5 koeien en ossen f 190 k 1250, 23 nuchtere kalveren f8af20,58ma- gere schapen f16 k f25, 18 magere varkens f 15 A f 18; 158 biggen, 10 w., f 5.a f 8.50, 8 bokken en geiten f8.— a 16.— 2890 kop boter, hoogste f 0.70, middelste 10.65, laagste f0.60, per kop. Eieren f5.75 k t 6.25 per 100 stuks. Noord Scharwoude Statloo. 3 Jannari. roode kool le soort ffi,a i 6.26, 2e soort f 5.- f6.60, kleiner# (8.— a f4.75, gele kool le soort f6 60 a fö.—2e soort f476af5.25, kleinere f8.—af4.50, witte kool le soort f4.— a 14.76, 2e soort f3.50 f8.76, kleinere f2.a f8.25, uien f0.90 a fl. 4 Jannari roode kool le soort f6.— a f6.60, 2e soort f 6.25 16.75, kleinere 13,25 a f5.gele kool le soort f5.60 a f6.26, 2e soort f 4.76 a f 5.—, kleinere f 8 f4.50, witto koel le soort f 4,50 a f4.75, 2e aoort (8.60 a f4.kleinere (2.10 a f8,26, uien f0.90 f 1.— 6 Januari. roode kool le soort f 6,25 a f 6 75, 2e soort f 6.— a f 6.76, kleinere f 8.50 a f 4.76, gele kool le soort f 6.— a f 6 50, 2e soort f 6.— a f 5.75, kleinere (3.60 a f 4.75, witte kool le soort f4.25 a f4.60 2 soort f8.75 a f4.kleinere f2.n f3.50, nien' t 0.80 a f 1.—. Alkmaar, 6 Jan. Aangev. 3 koeien en ossen f 280.a 1 280.—, 28 vette kalveren, f 40 k f 125.per ned. pond l 0.80 k f 1.18 nuchtere kalveren f8.k f 20.—perst.,0 magere schapen, f—k f—268 vette id. f 20.a f 84.0 lammeren f f 875 vette varkens f 0.88 f 0.48 p. Ned. pond, 7 magere id. f 14.f 17. I Van 3 tot 6 Jannari. GETROUWDW. J. Hulpnsch en E. J. Dijkstra (verbeterde opgave). BEVALLENA. Hollander geb. Breed, d. A. M. Veen geb. van der Hoek, d. J. M. Schokking geb. Balteser Middelboek, z. J. E. W. Sater geb. Knol, s. A. Labant geb. Manse, z. H. M. Koopman geb. Blom, d M. D, J. Nypcls gob. Schouten, z. G. de Wit geb. van Merle, z. A. Jolleme geb. Kwast, z. G. J. Ksrs- man geb. Timm.rman, z. OVERLEDENG. Bonma, 8 m. J. Wiegel, 8 j. C. Kiljan, 40 j. van 28 Doe. 1907 tot en met 8 Jan. 1908. ONDERTROUWD: Geene. GETROUWD: Reyer Boon en Marretje Koopman (den Hoorn). Helder, 7 Januari. Tegen halfacht gisteren avond kwam het signaal van den vuurtoren te Huisduinen aan de havenwacht, dat een schip op de Zui- derhaaks was gestrand en door het onophou- delijk afsteken van noodseinen, blijkbaar reeds dadelyk in een gevaarlyke positie ver keerde. De machtige sleepboot Atlas", ge volgd door de //Hercules", met de redding boot, waarin schipper Rijkers met zijn dap pere bemanning, op sleeptouw, vertrokken dadelijk naar de strandingplaats. Wij hier aan den Helder wachtten altyd in spanning op de terugkomst van die booten, want in een stikdonkeren avond kan men niets verkennen, en is dat zelfs op den dag al zeer moeielijk. Maar nn kon, zonder dat eenig bericht in kwam, ditmaal al heel gauw gezegd worden, welk schip daar in die verraderlijke gronden was gevangendoor de geheele gemeente en langs den zeedyk kreeg men een scherpen doordringenden petrolenmstank in den neus, en was de conclusie direct getrokken, dat het een met petroleum geladen schip moest zijn, dat bezig was in nood zyn lading over boord te pompen. En zoo was het, ten minste gedeeltelijk. Het bleek te zijn het Engelsche stoomschip „Turbo", komende van Batoum, met een lading petroleum, in tanks geborgen, bestemd naar Hamburg. Het schip had een bemanning van 32 koppen, en was vrij groot6000 toD. Wy zeiden daar, dat het schip wellicht bezig was zijn lading over boord te pompen. Dat was het gevoelen van de ter zake kundige lui, van de oude zeerobben, die men bij zoo'n gelegenheid langs den geheelen Helderschen zeedijk kan vindenzij steunden op de onder vinding, dat een stoomschip allicht wel een dag in zijn verband blijft. Ditmaal hadden zij het mishet groote stoomschip, dat tegen 7 uur voor het eerst stootte, was om negen uur reeds finaal in tweeën gebroken, en wel zoodanig, dat het voorschip i geheelen slag was gedraaid met den voorsteven in het ach terschip stak. «Meneer", zoo verklaarde een der opya- renden van de reddingboot, .we wisten niet hoe we 't hadden, toen wy eindelyk zicht op de schuit kregenwe dochten dat er een aanvaring was gebeurd". De beide helften werden, kort nadat de reddingboot in de nabijheid was gekomen, door het werken van de branding ongeveer twee honderd meter uit elkaar gesmeten. Voor kapt. Bakker van de »Atla8" en voor de bemanning der reddingboot was 't duidelijk dat ingrypen hoog noodig wasop het voor schip zaten 16 man en op het achterschip eenzelfde getal. Met het zoeklicht van de (Atlas" kon men de wanhopige positie van de arme menschen verkennen. Korte raad was dunr. Doris Rijkers waagde een poging om door de kokende branding langs zij te komen, doch dat ging niet zoo gemakkelyk en het kostte heel wat moeite om eindelyk een lijn aan boord te krijgen, waarlangs acht man, meest stokers en olielui, zich in reddingboot konden laten afzakken. Het laat zich alles wel heel gemakkelijk vertellen, maar zoo gemakkelijk ging die afdaling nu juist niet. De reddingboot raakte de helft van haar riemen kwyt, en kreeg ernstige schade aan haar roer. Dat was een hard gelag: terugkeeren naar de haven was nu noodzakelijk maar men moest toen ook die vier-en-twintig menschen op de beide wrakstukken midden in de branding achter laten, aan den wanhoop ten prooi. Maar het moest! Tegen half drie keerde de «Atlas" in de haven terug, met de defecte reddingboot op sleeptouw. De acht geredde menschen werden uit de reddingboot aan wal gebracht, sommigen meer dood dan levend. Zooals boven gezegd, was het meest machinepersoneel, dat zóó van de stookplaatsen naar dek was gevlucht, en die van hun toch al schamele plunje eenige stukken hadden verbrand, om toch maai' noodseinen te kunnen geven. Zoo onbegry- pelyk gauw was alles in zijn werk gegaan, dat niets wat eenigszins als middel tot red ding kon dienen, gebruikt kon worden. Een der beide booten was direct aan splinters geslagen en van het geven van noodseinen was, door het dadelyk breken van het schip, geen sprake. Door de goede zorgen van den heer L. van Es werden deze acht mannen direct onder dak gebracht en van droge kleeren voorzien. Het was noodig; ze waren door- en door nat en ze zagen er ellendig en ver armd uit. Een groot contrast daarmede vorm den de stoere jonge kerels van de reddingboot. Flink zwaar- gekleed, dikke truien, drie-dub bele kouaeu en laarzen tot hun middel, waren het kerels van sta-vast en bewogen zy zich ondanks die knellende kleeding zeer gemak kelyk. Maar ook zij hadden droge kleeren eu een hartversterking meer dan noodig! Tegen drie uur was alles weder in orde: i reddingboot was weer klaar, en de be manning had zich in de open lucht op den havendijk van droge kleeren voor zien. De (Atlas" nam de reddingboot weder op sleeptouw en zou ook op het Marsdiep de reddingvlet gestationneerd by het obser vatorium oppikken. Het was een ernstig oogenblik; slechts weinig menBchen waren by die afvaart tegenwoordig, en aan den Helder wist het meerendeel der inwoners nog niet in welk een doodsangst een groot aantal menschen in de onmiddellijke nabijheid verkeerden. Wy wenschten de bemanning van de reddingboot een behouden en succesvolle reis! vuurtoren het telefonisch bericht, dat alle opvarenden waren gered. De reddingboot had, onder even moeie- lijke omstandigheden als bij den eersten tocht de acht menschen vaD het voorschip gehaald, terwyl de rest van de bemanning, die op het achterschip een schuilplaats [had gezocht, met ongeloofelijke inspanning' de eenig overgebleven sloep te water fhad weten te krijgen en zich zelf aldus konden redden. Door en door nat niet van het water maar van de petroleum werden zy aan boord van de Hercules" opgenomen en hedenmorgen aan wal gebracht. Dank zy het doortastend optreden van kapitein Bakker en het meesterlyk manoeu vreeren met zijn sleepboot de „Atlas", was het mogelijk, dat de reddingboot het wrak naderde, en is het daaraan goeddeels danken, dat de 32 mannen werden gered. Had niet veel langer moeten durende beide brokstukken zaten op de gevaarlijkste plek van de Zuiderliaaks, waar altyd een razende branding staat, en het laat zich aanzien, dat over eenige uren van dat groote stoomschip niets meer over zal zijn. De reddingboot was bemand door schipper Th. Rijkers, H. van Dok, J. de Jong, M. W. Ewalt, W. Muller, F. Rensma, C. Been Jz, J. Been Jz., J. Zwart, S. Diedenhoven T. Kramer. Men vermoedt, dat het spoedig breken van het stoomschip te wijten is aan de omstan digheid, dat het schip juist midden op het wrak van de «Serbia" terecht is gekomen. Reeds vry spoedig en eerder dan wy ver wachtten, kwam tegen half zeven van den Als een bewys van de enorme hoeveelheid petroleum, die over het Marsdiep is uitgestort, kan het feit dienen, dat een massa vogels dood aan het strand spoelden. De arme dieren konden hun vleugels, die door de petroleum waren verzadigd, niet meer gebruiken. Den geheelen nacht en ook hedenmorgen hing een zware, smerige petroleumlucht over de gemeente. Met ingang van 1 Januari is het onderwgs in Staatswetenschappen aan de R. Hoogere Burgerschool alhier opgedra gen aan den heer W. N. Francken, leeraar aan die school. Mevr. Truus Post en de heer Gerard Arbons zyn door een commissie in Znid- Afrika, bestaande uit de heeren prof. Mul ler, Van Schaik, C. Preller, Sprujjt en advokaat Wolmarans, uitgenoodigd in Trans vaal eenige voorstellingen te geven. Zg hebben de uitnoodigiüg aangenomen en vertrekken binnenkort naar Zuid-Afrika. Voor hun vertrek maken zg evenwel een tourneé door ons land en zullen morgen avond in Casino" alhier optreden. Be minnaars van degelgke ep bes.chaafde voor drachten mogen niet verzuimen deze kun stenaars te gaan hoofen. Zg zullen voor zeker profiteeren. 0e aankomst van de divisie torpedobooten in Oost-Indië. Aan een particulier schryven ontleenen wij het volgende omtrent de aankomst te Soerabaja van de divisie torpedobooten: Met zonsondergang vertrokken we van Tandjong-Priok met bestemming naar Soera baja. 't Laatste traject en tevens 'l kleinste traject. Begunstigd door prachtig weer en een gladde zee liepen we al gauw de Madnra- van d© Stv-Mij Nederland die een halfuur voor. ons was vertrokken, voorby, i een paar gouvernementsstoomschepen die elkaar sleepten, 't Reisje ging zeer voorspoe dig den tweeden dag deed zich geen bijzon ders voor. Nog één nacht in zee, de laatste, en 'b morgens met het aanbreken van den dag kregen we 't loodstationschip van 't Westgat in 't zicht. Na de reede van Soerabaja en het wachtschip «Koning der Nederlanden», welks bemanning ons by 't voorbij Btoomen hartelyk verwelkomde. Eenige minuten later stoomden we 't bassin van de werf op, waar het muziek korps van H. M. »De Ruyter* zich had opge steld, dat ons met vroolijke muziek begroette. Ook de bemanning van H. Ms. «De Ruy ter" riep ons een hartelyk welkom toe. Nog eenige oogenblikkendaar gaat de telegraaf op stop; even daarna op achteruit, en ring, ring. (Machines bedankt!) Onze reis is ten einde. Tien millioen slagen hebbende machines gemaakt; 25 millioen slagen de fan machine, die voor 'lucht in 't ketelruim moet zorgen, en zonder stoornis, zonder de minste avery, hebben ze hun plicht uitstekend gedaan. Har telijke gelukwenschen van beide zijden, van collega'B aan den wal en van de opvarenden onderling werden gewisseld. Zoo is dan onze reis ten einde en zal er van ieder der opvarenden een zucht van ver lichting zijn opgegaan, toen de scheepjes goed en wel op hun bestemmingsplaats lagen vast- gemeerd. Behave bij het vertrek van Nieuwediep, was de aankomst te Soerabaja 't eenige mo ment op de reis, waarby aan de bootjes eenige aandacht werd geschonken. Óveral even saai en doodsch, zelfs bij aankomst in, onze eerste Indische pleisterplaats, Sabang; niemand of niets, die ons welkom heette. Geen teeken van een of ander oorlogsvaartuig was er te zien, voor ons allen een groote teleurstelling. Maar enfin, 't zit er op en er kan niets anders gezegd worden dan dat èn de bemanning èn de bootjes zich uitstekend gehouden hebben. Kwamen onder de jongere stokers op het groote traject van Djibouti naar Colombo enkele ziektegevallen voor, al- verbeterde dat weer en het verdere ge deelte van de reis, hield ieder zich, niettegen staande de hooge temperaturen ,zeer goed. Bij aankomst te Soerabaja kon dan ook ge zegd worden, dat de bemanning gereed was voor alle diensten en dat de booten, behou dens dokken en -schoonmaken, in dezelfde conditie verkeerden. Zoo klein ze zyn, hebben ze bewezen uitstekende zeescheepjes te zijn, en hoewel we nooit eigenlyken storm hebben moeten verduren, geloof ik toch dat or bij het betrachten van de noodige voor zichtigheid, niet spoedig gevaar zal ontstaan, dat de booten een ongeluk krijgen. Ze zijn sterk en beschikken over zeer sterke en solide machines. Den dag na onze aankomst te Soerabaja werd den officieren een diner aangeboden door hunne collega's hier te Soerabaja aan wezig. De kapitein ter zee Swaan wenschte hen allen geluk met den behouden overtocht en het welslagen van de moeilijke reis. De groepscommandant, de luit. ter zee lste kl. G. W. de Leur, bedankte voor die gelukwen- en en was van meening, dat een goed deel van de verkregen uitkomsten was te danken aan den ijver van het machinekamer-perso neel, op welke waardeerende woorden door den inspecteur van den marine-stoomvaart dienst Van der Waarden werd geantwoord, dat hy namens de machinisten der booten, hier hun dank overbracht voor die waar deering. En nu zyn de bemanningen uit elkaar gegaan en overgeplaatst naar^verschillende schepen. We zyn de geleden ontbering ver geten en hopen op een spoedig terugzien van ODze betrekkingen in patria. De gevolgen der concurrentie I oor de bewoners van Texel was de vorst en als gevolg daarvan ijsgang altyd een schrikbeeld. De overtooht met de (Ada van Holland" of de «Kampioen" moest wor den geBtaakt, doordien dergelijke booten togen het ijs weinig vermochten. De yBvlet kwam dan in dienst, maar de overtocht met znlk een primitief vaartuig in de barre kou ging vaak met tal van bezwaren en moeilijkheden gepaard. Het vervoer van personen en goe deren was zoo goed als onmogelijk geworden en mocht men al bly zyD, wanneer de post eenmaal per dag kon worden verzonden en ontvangen. En ondanks de stoere bemanning van die ijsvlet, die waarlijk niet voor een kleintje vervaard was, kon 't zelfs een enkele maal voorkomen, dat ook de terugtocht wel eens achterwege moest bly ven. Zoodat men gernst kon zeggen, dat Texel, by ijsgang, van de bewoonde wereld was afgesloten. Ieder herinnert zich nog den strengen win ter van 1890'91meer dan vijftig dagen was het eiland feitelijk geisoleerd, doordien de boot geen dienst kon doen, terwyl ook de post wel eens een dag moest overslaan. Dank zy de oprichting van vTexels Eigen Stoombootonderneming", is hierin nn een ge heele verandering ten goede gekomen. Haar schroefboot, de «Minister Havelaar" heeft tot heden eiken dag zonder onderbreken de ver binding met den vasten wal kannen volhou den en het overbrengen van de post, dat aan de onde onderneming, de Ada van Holland'* is opgedragen, had nn ook geen last van ver traging, omdat door de directie van die onder neming ook een schroefboot werd in dienst gesteld, hetgeen, zooalg wy boven reeds mede deelden, vroeger achterwege bleef. Alle Toxelaars zullen zeer zeker zyn inge nomen met dezen verbeterden toestand, die te danken Jb aan de mannen, die «Texcls Eigen Stoombootonderneming" hebben in het leven geroepen. Texel, 6 Januari. In sommige kerken alhier is gisteren, tjjdens de godsdienstoefening, een collecte gehouden ten voordeele der weduwen en weezen van de onlangs verongelukte Ter- schellinger visschers. Bg 't in beweging komen van het gs in zee, is het geweldig gaan kruien tegen den Dgk tusschen Oosterend en de haven. Op sommige punten liggen als 't ware ge heele heuvels, ter hoogte vau den zeedgk. Hier en daar drongen de schotsen zelfs aan den kant van den dgkkruin. De ijs massa levert, vooral bg zonnig weer, een frappant schouwspel op. Texel, 7 Januari. De heer H. Over heeft zgne benoeming tot Wethouder aangenomen. Loop der bevolking in 1907 der gemeente Wieringen. Bevolking op 31 December 1906; 1588 m. en 1438 v. totaal 8026. Vermeerdering: door geboorte 45 m. 23 v. 68 totaal, door veBtiging 27 m. 25 v. 52 Geh. vermeerdering 72 m. 48 v. =120 totaal. Vermindering: door overladen 14 m. 16 v. 80 door vertrek 30 m. 35 v. 65 Geh. vermindering 44 m. 51 v. 95 totaal. Verschil tusschen vermeerdering en ver mindering 28 m. meer 8 v. mindar 25 totaal. Bevolking op 31 December 1907: 1616 m. en 1435 v. totaal 3051. Voltrokken huwelijken 22: waarvan 20 tusschen jongem. en jonged. en 2 tusschen weduwnaars en joDged. IJmuiden, 6 Januari. Ter gelegenheid van haar 13jarig beBtaan bereidde bet bestuur van de Loodsenvereeni- giDg fRecht door Zee" laatstleden Vrijdag avond in het v6reeuigingsgebonw een gezellig feestje aan leden en genoodigden. Het wel bekende duo-Voget droeg zoowel ernstige als komische stnkken voor, die zeer in den smaak vielen. Na afloop hield een gezellig bal, af gewisseld door voordrachten en goocheltoeren, de aanwezigen tot laat in den nacht bjjeen. Eene collecte voor de wednwen der verdron ken visscherlieden te Terschelling bracht f 11.20 op. Denzelfden avond had eene vergadering plaats in het hotel iNommer Eén" om plan nen te bespreken tot het houden van eene hardrydery op schaatsen ten bate van de armen in deze gemeente. Staande de verga dering werd reeds ingeteekend voor een som van 170 gnlden en een vyftig zakken steen kolen. Eene collecte langs de huizen bracht ruim 300 galden op. Heden werd deze hard rydery gehouden, helaaswerkten de wind en het weer niet erg mede. Onder de vele deelnemers merkten wy meerdere gegoeden op, die hnnne krachten inspanden tot voordeel van arme weduwen of gebrekkige ouden van dagen. De pryzen bestonden nit kleeren en geld, terwyl ieder deelnemer eene hoeveelheid (iteenkolen, erwten, boonen en spek bekwam. Het vriezende weer bracht den bootwerkers filbier toch weer een klein voordeeltje. Twee kolenbooten losten hier hunne ladiDg, terwyl twee anderen, waarvan één een stukgoed- boot en de andere een koolteerstoomer hier een gedeelte lading innamen, welke wegens de gestremde vaart niet binnendoor naar Rotterdam kon wordeB vervoerJ om in die haven verscheept te worden. De motordienst op Rotterdam werd dezer dagen gestaakt, de passagi eredienst op Am sterdam ondervond echter geene vertraging. De ponten konden met behulp van den ys- breker en het Rykswaterstaatsbootje het ver keer tasschen de beide kanaaloevers onder houden, al zy het dan ook dat de overtochten vry lang duurden.. De arrestatie van het »Trlo". Bekentenissen. De politie is met haar onderzoek zeer belangrgk gevorderd. Wg vernamen n.1. met zekerheid, dat Piet Boomsma heeft bekend aan verschillende inbraken mede plichtig te zgn. De gebroeders Roos hebben bg hnn ver boor aan bet politiebureau Muiderpoort bekend de inbraak in het bnis van koop met recht van wederinkoop van den heer Cosmau te hebben gepleegd. En voorts bekende de oudste der ge broeders, de zeeman W. J. Roos, bg zgn afzonderlgk verhoor, de inbraken in de meubelfabriek van de firma Haag Zoon en in de Huishoudschool. Ook gaf hg toe, dat het in beslag genomen bankpapier van deze laatste in braak herkomstig was. Voorts vernemen wg, dat de beide ge arresteerde vrouwen ook zeer bezwarende getuigenissen aflegden en bekentenissen deden, die de schold van haar minnaars aan meer andere inbraken vaststelden, ter- wgl ook zg verklaarden, dat de Groof (Lange Toon) er met de gebroeders Roos >op uit" giug, maar ook, dat BoomBma tot de'" inbrekersbende behoorde. De Velser-ponf. Men schrgft uit Velsen De stoompont had 't gisteren hard te verantwoorden. Groote gsschotsen werden er voortdurend voorgedreven door den vrg sterken wind, zoodat nog al eens moest gestopt worden en gewacht tot de gsbreker ruim baan gemaakt had. Natunrlgk ont stonden bierdoor zeer hinderlgke vertra gingen. Ook kon zg niet zóó aanleggen, dat de tramrails sloten, waardoor bet door gaand tramverkeer moest worden opge heven. De Zuiderzee voor Volendam wee gisteren open. Zondag passeerden naar gis sing vgfduizend personen de baan Marken Volendam. Nu is het gs weg. Wg melden dit met oog op mogelgke plannen. De zee was bg laag water dicht gegaan en nu heeft een sterke vloed geloopen. Slachtoflers van het Ijs. Een 18-jarige igder is Zondag op bet gs bg lip gevallen en aan de gevolgen overleden. Zondagmorgen zgn twee bakkersknechts uit IJselmuiden (G. Mulder, die juist dien dag zgn 39en verjaardag vierde, en de 15- jarige W. de Groot) op schaatsen uitge reden naar het nieuwe stoomgemaal in de veenderg »De Koekoek". Op een der veen- plassen gekomen, zakten beiden door bet gs eu verdronken. Hulp kon niet verleend worden, daar niemand in de nabgheid was. Op bet vinden van een paar petten is men dadelgk beginnen te dreggen en werden beide lgken spoedig opgehaald. Men schrgft uit Oranjedorp Vrijdagmiddag had hier een diep treurig voorval plaats. Twee meisjes van den ar beider R. alhier, meisjes van omstreeks 14 jaren, vermaakten zich met schaatsen- rjjden. Ongelukkig rjjdt bet eene over een plaats, waar daags te voren nog open water was, met het gevolg, dat het gs brak. Het zusje schoot ter hulpe, doch geraakte eveneens te water. Daagde er al spoedig hulp tot redding op, helaas, beiden verdronken. Wel gaf het eene, na op het droge te zgn gebracht, nog teekenen van leven, doch stierf kort daarop. Arme ouders (>Ass. Crt.") Men meldt nit Edam Door een val op bet gs, is (gisterna- middag) de 18-jarige dienstbode E. W., te 't Veld, bewusteloos geworden, en daarna overleden. Zaterdagmiddag is te Axel een jongen van acht jaar door bet gs gezakt en ver dronken. Een Haarlemmer is het slachtoffer geworden van een brutaal en handig op lichter. De heer W, zou per electr. tram naar Amsterdam vertrekken, en had zgn woning eenige oogenblikken verlaten, toen een net gekleed heer aanschelde, en aan mevrouw W. meedeelde, dat haar man, die aan de tram stond te wachten, ver zuimd bad geld mede te nemen. Hg liet vragen of mevrouw even een rgksdaalder wilde meegeven. Mevrouw W. aarzelde geen oogenblik en gaf het geld mee De beer W. wist echter van de ge schiedenis niets af. Hoewel de A merikaansche bladen voortgaan met plaatsen van berichten en beschouwingen, die er op zgn aangelegd, den indruk te wekken, dat de economische crisis in de Vereenigde Staten voorbg is, worden nog Bteeds in tal van groote in dustrieën in Amerika werklieden ontslagen. Het aantal werkloozen te New-York en Brooklyn wordt op 130,000 geschat. Dit getal is zeker hoog; maar men honde in het oog, dat Grooter New-York (waartoe Brooklyn behoort) een stad is vau meer dan 4,000,000 zielen. 31 December trad in den nienwsten Amerikaanschen Staat Oklahoma de Anti-drankwet in werkingde overheid, om een goed begin te maken, liet al het bier nit de Staatsbronwerg op Btraat loopen. Wat het gevolg daarvan was, is wat smadelgk voor de Oklahomanen want de anti-Anti-drankwetters namen emmers, potten, flesschen, kannen, en dron ken op Oudejaarsavond vrg bier uit de goot. Schip gezonken. Brest, 6 Jan. De stoomketels van het ArgentgDsche schip >Imperatrice de Para" sprongen in volle zee, bg Quessant; het schip zonk. De bemanning, elf man sterk, is gered. De sterfgevallen, tengevolge van d e koude in België veroorzaakt, zgn ook talrgk. Vorige week hebben zich reeds meer dan twintig plotselinge sterfgevallen voorgedaan. Te Luik deden twee ongevallen zich voor bg personen die met de tram of met eenen wagen reden. Hongerende zwervers. Arme kleine hongerlijders, Och, wat zwerft gy angstig road, Nu de sinter zich doet gelden, 't Is voor U een hangen stond. Nergens vindt ge een hapje eten, En de honger kwelt zoo zeer. Zwervers, zonder eigen woning, Bitter treft U 't winterweer. Nn geen opgewekte zangen, Nn geen jubelende toon. 't Oosten zingt een klaag'lyk liedje, En de winter steeg ten troon. Hevig doet zyn macht U lyden In dit barre jaargety, Sjilpend vraagt gy aan de menschen tHebt met ons tooh medely 1" Zwervers vliegt maar naar hnn woning. Pikt vrymoedig tegen 't ruit, En dra zult gy ondervinden Met av lyden is 't straks nit. Volop kruimpjes wil elk strooien, Die de vogels lyden ziet. Vliegt vrijmoedig naar de mensohen, Stellig, men vergeet je niet! W, M. Tz. Advertentiën gelieve men 't morgens voor 10 uur te bezorgen. De Heer en Mevrouw SCHOKKING Baltisin Middblbkbk geven kennis van de geboorte van een ZOON. Helder, 3 Jannari 1908. GeborenLOUIS, Zoon van L. LABOUT en A. LABOUTMansb Helder, 4 Jannari 1908. Geboren: DIEUMfERTJE, Dochter van PIETER WESSEL en DIEUWERTJE WE8SEL-Bonteb. Pretoria (Transvaal), 15 December 1907. Heden overleed mgn innig geliefde echtgenoot, de heer LOURENTIUS ADRIANUS SCHOUTEN, in den onderdom van 48 jaar. Mede namens de Familie, Ww>. L. A. SCHOUTEN- Dalmujbr Sehagen, 4 Jannari 1908. Laan 12, Hiermede vervullen wg den trenrigen plicht, U kennis te geven, dat in het Ziekenhuis te Rotterdam is overleden, onze geliefde broeder en zwager Fredarik Rudolff RQhrmann, in den onderdom van 26 jaar. Namens de Familie, Wbd. F. A. KRIJGSMAN— Bühbhann. Amsterdam, 1 Januari 1908. Maruixstraat 198, le Etage. Eenige en algemeene kennisgeving. Hiermede vervullen wg den treurigen plicht, kennis te geven van het overigden van onze geliefde echt genoote en der kinderen zorgvolle moeder MARRETJE BL0M-BACKER, in den ouderdom van bgua 67 jaar. ALBERT BLOM en Kinderen. Oudeschild (Texel), 3 Jannari 1908. Heden overleed na een smartelgk Igden, na voorzien te zgn der H.H. Sacramenten der stervenden onze ge liefde dochter en zuster, ANNA CATHAMNA, in den jeugdigen leeftgd van 21 jaar en 11 maanden. Haar diepbedroefde Onders, Broeders en Zusters H. J. VERMEULEN. A. M. VERMEULEN—8MNTBBS. Helder, 6 Januari 1908. Algemeene kennisgeving. Maandag 6 Januari 1908 overleed na een smartelgk lgden, na voorzien te zgn van de H.H. Sacramenten der stervenden, onze geliefde zuster en behnwdznster, Anna Catharlna Vermeulen, in den jeugdigen leeftgd van bgna 22 jaar. Haar diepbedroefde broeders, en Zosters: D. BLOKKER. E. BLOKKERVebmbolbn. J. VERMEULEN. M. VERMEULEN-RaHLAND. H. VERMEULEN. P. VERMEULEN. P. M. VERMEULEN - SLBNTBBS, M. C. VERMEULEN. Helder, 7 Januari 1908. Dankbetuiging. Aan allen, die pogingen hebben aange wend om ons geliefd Zoontje LEENDERT DE KOK, welke den 31 Deo. op zoo nood lottige wgze om het leven kwam, te redden, betuigen wg onzen welgemeenden dank. In 't bgzonder aan den WelEd. Z. Gel. Heer Dr. GROENENDIJK, voor zgn spoedig e en onvermoeide hnlp, zoomede aau de Direc trice en Pleegzusters van 't Gem. Zieken huis, voor haar respectable medewerking. Namens de diepbedroefde Onders, en Familie M. DE KOK. C. DE KOKHOOGEHÖIJK. Helder, Januari 1908. Voor de vele bigken van deelneming ondervonden bg het overigden van mgn geliefden echtgenoot en der kinderen zorg- zamen vader, betnigen wg onzen hartellj- ken dank. Helder, Jannari 1908. WID. C. 8PIGT—RUUBS, Kinderen, Behnwd- en Kleinkinderen. Dank|ietyigingn Ondergeteekenden betuigen langs cjezet) weg hnnne harteiljken dank voqr de zeer vele bigken van belangstelling, ondervonden bg het zoo noodlottig overlgden van ops geliefd Zoontje LEENDERT DE KOK» In 't bgzonder aan de bnren, voqr hunne buitengewone belangstelling, alsook aan de vriendjes, voor hunne welwillendheid als dragerB de laatste eer te bewgzen. Namens de diepbedroefde Ouders en Familie: M. DE KOK. C. DE KOKHoogbndijx. Helder, Jannari 1908. Onder dankzegging voor de ontvangen gelukwenschen bg de intrede van 1908, bieden wg wederkeerig den onze aan. Familie Ds. E. L. NAUTA, Dokkum, Januari 1908,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1908 | | pagina 2