Marine en Leger.
Stoomvaartberichten.
Burgerlijke Stand gemeente Wieringen,
Marktberichten.
Burgelijke Stand der gemeente Texel,
Vervolg der berichten
De stranding van het petrolenmtank-
schip „Tnrbo", op de Zniderbaaks.
Advertentiën
fljHr. Me. »De Ruyter", ie op de reis van
Ooat-Indië naar Nederland, Zondag te Colombo
aangekomen.
Met 6 Januari bevorderd tot hootdmaohiniat: ran-
Gerepetrieerd uit Oost-Indië per particulier S S.
i,Willem I" en geplaatst rolle Wachtschip te Amster
dam, adjunct-machinist H. J. Oldemans.
Overgeplaatst.
Met 14 Januarieergt.-timmerman J. Sehagen, van
Waohts. W.o op Waohte. A d. (ijseren bouw)
Met detnm te bepalen door Directeur en Comman
dant: bootsman v.k. F. G. Hofman, van Wachts. A d.
op Wachtschip W.o.
Mot 11 Jannari: stoker-majoor M. Bonting, van
,Van Spcyk" op ,Marnii".
Met datnm te bepalen door Direotenr en Comman
dant: aergt.-atoker C. A. Nijland, van «Piet Hein"
op Marnix" en eerg.-stoker v.k. M. Wolter*, van „Marnix"
op ,Piet Hein".
Met 11 Jan.se.'g.-stoker v.k. W. Rijff, van (Marnix"
op (Friesland" en idem K. H. C. M. Egers", van
(Friesland" op „Van Galen".
Hr. Ma. pantaeraohip „de Ruyter" en pantaerdek-
achip (Zeeland" iuilen na hnn vertrok nit Port-Said,
de thuisreis vervolgen met bestemming naar de reede
van Texel.
Tot aanvalling van den ateenkolenvoorraad zal
rekening hondende met den gezondheidstoestand der
plaatsen aBn de Middellandsehe Zee Algiers, Maltn
of Felmonth worden aangedaan.
GEBOREN: Pietor, toon van Reijer Cor-
nelis Horsman od Martientje Witvliet (den
Bnrg). Simon Hendrik, s. v. Hendrik Visser
en Alida Wilhelmina Speets (Eierland). Cor-
nelis, z. v. Pieter Vlas en Geertruida Bagge
(Oudeschild). Marytje Alida, d. van Gerrit
Smit en Cornelia Maas (Spang).
OVERLEDEN Pieter Huysman, ond oen
dag (den Bnrg.) Marretje Backer, oud 66 j.,
gehuwd met Albert Blom (Oudeschild).
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Oranje, v. A'dam n. Java, pass. 4 Jan. Gibraltar.
K. Wil II, n. A'dam, vertr. 4 Jan. v. Singapore.
Kon. Wil. III, n. Java, vertrok 4 Jan. van Suez.
Kon. Wil. I arriv. 6 Jan. v. Java te A'dam.
Madnra, n. A'dam vertr. 4 Jan. v. Port Said.
Ambon, n. A'dam, is 5 Jan. P. de Galle gepaee.
F oston Hall, n. A'dam, vertr. 5 Jan. v. Marseille.
Kolomo, n. A'dam, vertr. 5 Jan. v. Marseille.
Lombok, n. Java, is 5 Jan. St. Vincent gepass.
Vondel, n. A'dam, vertr. 6 Jan. v. Port Said.
Grotius arriv. 5 Jan. van Amsterdam te Java.
Rotterdamsche Lloyd.
Kediri, n. Java, vertrok 4 Januari van Suez.
Gede, v. R'dam n. Java, vertr. 8 Jan. v Marseille.
Sindoro vertr. 4 Jan. van R'dam n. New-York.
Djocja, n. R'dam, vertr. 6 Jan. v. Port-Said.
Wilis, naar R'dam, passeerde 3 Jan. te Sagres.
Besoeki, n. Java, vertr. 6 Jan. v. Antwerpen.
Kon. West-Indische Maildienst.
Pr. d. Ned., n. A'dam. pass. 1 Jan. St.Michaels.
Pr. Wil. IV vertrok 3 Jan. naar Amsterdam,
Pr. Wil. Varriv. 1 Jan. v. A'dam te Paramaribo
Visscherijberichten.
Nieuwodiep, 4 Januari. Aangebraoht door garnale
visaohers 60 mand aohar per mand t 0.00 a f 1,26
fl Januari. Niets binnen.
7 Jannari, v.m. 8 uur. Niets binnen.
Tijdstippen van verzending der
Brievenmalen.
Naar Oont-Indié.
Vorsendingsweg.
Datnm der ter
postbezorging.
Tydst. der
laatst, bnsl.
a/h Poatk.
p. zeepost via Amsterdam,
p. zeepost via Rotterdam
p. Holl. mail via Genna
p. Holl. mail via Marseille
p Fransohe mail via Marseille
p. Dnltaebe mail via Napela*)
10 en 24 Jan.
17 en 81 Jan.
7 en 21 Jbd.
14 en 28 Jan.
17 en 31 Jan.
14 en 28 Jan.
Stadatjjd.
7.— 'a av.
7.'aav.
7— 's av.
8.80 'snam.
7.— 'eav.
12 'a mild,
Alleen naar Atjeh, Sumatra'a Ooatknst, Palembang,
Rionw, Banka, üillitoo en Z.-W. Afd. van Borneo.
Het overige gedeelte van Ned. Oost-Indië wordt alleen
op verlangen der afzenders via Napels versondea.
Naar PalembangRiouto, Banka, Büliton en
Z. W. Afd. van Borneo t
p.Engelsehe mail via Brindisil 0 en 28 Jan. 17.—'aav.
p. Holl. mail via Geaua 7 en 21 Jan. 7.— 's av.
Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra
p.Engelsehe mail via Brindisil eiken Donderd I 7.'sav.
p. Holl. mail via Genna 7 en 21 Jan. 7.— *s«v!
Naar Guyana (Suriname):
p. zeepost via Amsterdam .1 9 en 23 Jan. i 7.— 'sav.
p. mail over Engeland .18 en 27 Jan. 7.—'sav.
(alleen op verl. der afa.)
p. mail via St. Nazaire. .1 7 Jan. 7.'s tv.
Naar Curacao, Bonairo en Aruba
p. zeepost via Amsterdam .1 0 en 28 Jan. i 7.— 'aav.
p. mail via Sonthampton. elk. Diua. en Vr 3.80 Wra
p. mail via Hamburg. .14 en 30 Jan. 7—'a av.
(alleen op verl. der ais.) I
Naar St. Martin, St. Euetatius en Saba.-
p. zeepost via Amataruam. .1 9 en 28 Jan. i 7.'sav.
(alleen op verl. der aft.)
p. mail over Engeland .(18 en 27 Jan. 7.—'aav.
Naar Kaapland, Natal, Oranje- Riv ier-kolonu
en Transvaal
eiken Vrydag,3.80, 's namiddags.
December 1907.
GEBORENMaartje, d. v. J. W. Ruiten
berg en A; Duynker. Jan, z. v. E. Lont en
A. Lont. Pieter, z. v. J. ïysen en T. Wieg-
maD. Tryntje Wilhelmina, d. v. M, de Haan
en T. Luit. Antja, d. v. K. Bakker en G,
Kaleveld. Abraham, z. v. D. Dovob en D,
Lont.
GEHUWD Jan Bakker en Tryntje Koorn.
OVERLEDENTryntje Zomerdyk, oud
60 jaren, echtgenoote van Jan Koster. Klaas
Takes, oud 74 jaren, echtgenoot van Geertje
Kooy. Neeltje Montert, oud 79 jaren, weduwe
van Jan Halfweeg.
Alkmaar, 4 Jan. Aangevoerd, 2 paarden
f 180 f 200, 5 koeien en ossen f 190
k 1250, 23 nuchtere kalveren f8af20,58ma-
gere schapen f16 k f25, 18 magere varkens
f 15 A f 18; 158 biggen, 10 w., f 5.a f 8.50,
8 bokken en geiten f8.— a 16.— 2890 kop
boter, hoogste f 0.70, middelste 10.65, laagste
f0.60, per kop. Eieren f5.75 k t 6.25 per
100 stuks.
Noord Scharwoude Statloo.
3 Jannari.
roode kool le soort ffi,a i 6.26, 2e soort f 5.-
f6.60, kleiner# (8.— a f4.75, gele kool le soort f6 60
a fö.—2e soort f476af5.25, kleinere f8.—af4.50,
witte kool le soort f4.— a 14.76, 2e soort f3.50
f8.76, kleinere f2.a f8.25, uien f0.90 a fl.
4 Jannari
roode kool le soort f6.— a f6.60, 2e soort f 6.25
16.75, kleinere 13,25 a f5.gele kool le soort f5.60
a f6.26, 2e soort f 4.76 a f 5.—, kleinere f 8
f4.50, witto koel le soort f 4,50 a f4.75, 2e aoort
(8.60 a f4.kleinere (2.10 a f8,26, uien f0.90
f 1.—
6 Januari.
roode kool le soort f 6,25 a f 6 75, 2e soort f 6.—
a f 6.76, kleinere f 8.50 a f 4.76, gele kool le soort
f 6.— a f 6 50, 2e soort f 6.— a f 5.75, kleinere
(3.60 a f 4.75, witte kool le soort f4.25 a f4.60
2 soort f8.75 a f4.kleinere f2.n f3.50, nien'
t 0.80 a f 1.—.
Alkmaar, 6 Jan. Aangev. 3 koeien en ossen
f 280.a 1 280.—, 28 vette kalveren, f 40
k f 125.per ned. pond l 0.80 k f 1.18
nuchtere kalveren f8.k f 20.—perst.,0
magere schapen, f—k f—268 vette
id. f 20.a f 84.0 lammeren f
f 875 vette varkens f 0.88 f 0.48 p.
Ned. pond, 7 magere id. f 14.f 17.
I
Van 3 tot 6 Jannari.
GETROUWDW. J. Hulpnsch en E. J. Dijkstra
(verbeterde opgave).
BEVALLENA. Hollander geb. Breed, d. A. M.
Veen geb. van der Hoek, d. J. M. Schokking geb.
Balteser Middelboek, z. J. E. W. Sater geb. Knol, s.
A. Labant geb. Manse, z. H. M. Koopman geb. Blom,
d M. D, J. Nypcls gob. Schouten, z. G. de Wit geb.
van Merle, z. A. Jolleme geb. Kwast, z. G. J. Ksrs-
man geb. Timm.rman, z.
OVERLEDENG. Bonma, 8 m. J. Wiegel, 8 j. C.
Kiljan, 40 j.
van 28 Doe. 1907 tot en met 8 Jan. 1908.
ONDERTROUWD: Geene.
GETROUWD: Reyer Boon en Marretje
Koopman (den Hoorn).
Helder, 7 Januari.
Tegen halfacht gisteren avond kwam het
signaal van den vuurtoren te Huisduinen
aan de havenwacht, dat een schip op de Zui-
derhaaks was gestrand en door het onophou-
delijk afsteken van noodseinen, blijkbaar
reeds dadelyk in een gevaarlyke positie ver
keerde. De machtige sleepboot Atlas", ge
volgd door de //Hercules", met de redding
boot, waarin schipper Rijkers met zijn dap
pere bemanning, op sleeptouw, vertrokken
dadelijk naar de strandingplaats. Wij hier
aan den Helder wachtten altyd in spanning
op de terugkomst van die booten, want in een
stikdonkeren avond kan men niets verkennen,
en is dat zelfs op den dag al zeer moeielijk.
Maar nn kon, zonder dat eenig bericht in
kwam, ditmaal al heel gauw gezegd worden,
welk schip daar in die verraderlijke gronden
was gevangendoor de geheele gemeente en
langs den zeedyk kreeg men een scherpen
doordringenden petrolenmstank in den neus,
en was de conclusie direct getrokken, dat het
een met petroleum geladen schip moest zijn,
dat bezig was in nood zyn lading over
boord te pompen.
En zoo was het, ten minste gedeeltelijk.
Het bleek te zijn het Engelsche stoomschip
„Turbo", komende van Batoum, met een
lading petroleum, in tanks geborgen, bestemd
naar Hamburg. Het schip had een bemanning
van 32 koppen, en was vrij groot6000 toD.
Wy zeiden daar, dat het schip wellicht
bezig was zijn lading over boord te pompen.
Dat was het gevoelen van de ter zake kundige
lui, van de oude zeerobben, die men bij zoo'n
gelegenheid langs den geheelen Helderschen
zeedijk kan vindenzij steunden op de onder
vinding, dat een stoomschip allicht wel een
dag in zijn verband blijft. Ditmaal hadden
zij het mishet groote stoomschip, dat tegen
7 uur voor het eerst stootte, was om negen
uur reeds finaal in tweeën gebroken, en wel
zoodanig, dat het voorschip i
geheelen slag was gedraaid
met den voorsteven in het ach
terschip stak.
«Meneer", zoo verklaarde een der opya-
renden van de reddingboot, .we wisten niet
hoe we 't hadden, toen wy eindelyk zicht
op de schuit kregenwe dochten dat er een
aanvaring was gebeurd".
De beide helften werden, kort nadat de
reddingboot in de nabijheid was gekomen,
door het werken van de branding ongeveer
twee honderd meter uit elkaar gesmeten.
Voor kapt. Bakker van de »Atla8" en voor
de bemanning der reddingboot was 't duidelijk
dat ingrypen hoog noodig wasop het voor
schip zaten 16 man en op het achterschip
eenzelfde getal. Met het zoeklicht van de
(Atlas" kon men de wanhopige positie van
de arme menschen verkennen. Korte raad
was dunr. Doris Rijkers waagde een poging
om door de kokende branding langs zij te
komen, doch dat ging niet zoo gemakkelyk en
het kostte heel wat moeite om eindelyk een
lijn aan boord te krijgen, waarlangs acht
man, meest stokers en olielui, zich in
reddingboot konden laten afzakken.
Het laat zich alles wel heel gemakkelijk
vertellen, maar zoo gemakkelijk ging die
afdaling nu juist niet. De reddingboot raakte
de helft van haar riemen kwyt, en kreeg
ernstige schade aan haar roer. Dat was een
hard gelag: terugkeeren naar de haven was
nu noodzakelijk maar men moest toen ook
die vier-en-twintig menschen op de beide
wrakstukken midden in de branding achter
laten, aan den wanhoop ten prooi.
Maar het moest!
Tegen half drie keerde de «Atlas" in de
haven terug, met de defecte reddingboot op
sleeptouw. De acht geredde menschen werden
uit de reddingboot aan wal gebracht, sommigen
meer dood dan levend. Zooals boven gezegd,
was het meest machinepersoneel, dat zóó van
de stookplaatsen naar dek was gevlucht, en
die van hun toch al schamele plunje eenige
stukken hadden verbrand, om toch maai'
noodseinen te kunnen geven. Zoo onbegry-
pelyk gauw was alles in zijn werk gegaan,
dat niets wat eenigszins als middel tot red
ding kon dienen, gebruikt kon worden. Een
der beide booten was direct aan splinters
geslagen en van het geven van noodseinen
was, door het dadelyk breken van het schip,
geen sprake.
Door de goede zorgen van den heer L.
van Es werden deze acht mannen direct
onder dak gebracht en van droge kleeren
voorzien. Het was noodig; ze waren door-
en door nat en ze zagen er ellendig en ver
armd uit. Een groot contrast daarmede vorm
den de stoere jonge kerels van de reddingboot.
Flink zwaar- gekleed, dikke truien, drie-dub
bele kouaeu en laarzen tot hun middel, waren
het kerels van sta-vast en bewogen zy zich
ondanks die knellende kleeding zeer gemak
kelyk. Maar ook zij hadden droge kleeren
eu een hartversterking meer dan noodig!
Tegen drie uur was alles weder in orde:
i reddingboot was weer klaar, en de be
manning had zich in de open lucht op
den havendijk van droge kleeren voor
zien. De (Atlas" nam de reddingboot weder
op sleeptouw en zou ook op het Marsdiep de
reddingvlet gestationneerd by het obser
vatorium oppikken. Het was een ernstig
oogenblik; slechts weinig menBchen waren
by die afvaart tegenwoordig, en aan den
Helder wist het meerendeel der inwoners
nog niet in welk een doodsangst een groot
aantal menschen in de onmiddellijke nabijheid
verkeerden. Wy wenschten de bemanning van
de reddingboot een behouden en succesvolle
reis!
vuurtoren het telefonisch bericht, dat alle
opvarenden waren gered.
De reddingboot had, onder even moeie-
lijke omstandigheden als bij den eersten
tocht de acht menschen vaD het voorschip
gehaald, terwyl de rest van de bemanning,
die op het achterschip een schuilplaats [had
gezocht, met ongeloofelijke inspanning' de
eenig overgebleven sloep te water fhad
weten te krijgen en zich zelf aldus konden
redden. Door en door nat niet van het
water maar van de petroleum werden zy
aan boord van de Hercules" opgenomen en
hedenmorgen aan wal gebracht.
Dank zy het doortastend optreden van
kapitein Bakker en het meesterlyk manoeu
vreeren met zijn sleepboot de „Atlas", was
het mogelijk, dat de reddingboot het wrak
naderde, en is het daaraan goeddeels
danken, dat de 32 mannen werden gered.
Had niet veel langer moeten durende beide
brokstukken zaten op de gevaarlijkste plek
van de Zuiderliaaks, waar altyd een razende
branding staat, en het laat zich aanzien, dat
over eenige uren van dat groote stoomschip
niets meer over zal zijn.
De reddingboot was bemand door schipper
Th. Rijkers, H. van Dok, J. de Jong, M. W.
Ewalt, W. Muller, F. Rensma, C. Been Jz,
J. Been Jz., J. Zwart, S. Diedenhoven
T. Kramer.
Men vermoedt, dat het spoedig breken van
het stoomschip te wijten is aan de omstan
digheid, dat het schip juist midden op het
wrak van de «Serbia" terecht is gekomen.
Reeds vry spoedig en eerder dan wy ver
wachtten, kwam tegen half zeven van den
Als een bewys van de enorme hoeveelheid
petroleum, die over het Marsdiep is uitgestort,
kan het feit dienen, dat een massa vogels
dood aan het strand spoelden. De arme dieren
konden hun vleugels, die door de petroleum
waren verzadigd, niet meer gebruiken.
Den geheelen nacht en ook hedenmorgen
hing een zware, smerige petroleumlucht over
de gemeente.
Met ingang van 1 Januari is het
onderwgs in Staatswetenschappen aan de
R. Hoogere Burgerschool alhier opgedra
gen aan den heer W. N. Francken, leeraar
aan die school.
Mevr. Truus Post en de heer Gerard
Arbons zyn door een commissie in Znid-
Afrika, bestaande uit de heeren prof. Mul
ler, Van Schaik, C. Preller, Sprujjt en
advokaat Wolmarans, uitgenoodigd in Trans
vaal eenige voorstellingen te geven. Zg
hebben de uitnoodigiüg aangenomen en
vertrekken binnenkort naar Zuid-Afrika.
Voor hun vertrek maken zg evenwel een
tourneé door ons land en zullen morgen
avond in Casino" alhier optreden. Be
minnaars van degelgke ep bes.chaafde voor
drachten mogen niet verzuimen deze kun
stenaars te gaan hoofen. Zg zullen voor
zeker profiteeren.
0e aankomst van de divisie torpedobooten
in Oost-Indië.
Aan een particulier schryven ontleenen
wij het volgende omtrent de aankomst te
Soerabaja van de divisie torpedobooten:
Met zonsondergang vertrokken we van
Tandjong-Priok met bestemming naar Soera
baja. 't Laatste traject en tevens 'l kleinste
traject. Begunstigd door prachtig weer en een
gladde zee liepen we al gauw de Madnra-
van d© Stv-Mij Nederland die een halfuur
voor. ons was vertrokken, voorby, i
een paar gouvernementsstoomschepen die
elkaar sleepten, 't Reisje ging zeer voorspoe
dig den tweeden dag deed zich geen bijzon
ders voor. Nog één nacht in zee, de laatste,
en 'b morgens met het aanbreken van den dag
kregen we 't loodstationschip van 't Westgat
in 't zicht. Na de reede van Soerabaja en het
wachtschip «Koning der Nederlanden», welks
bemanning ons by 't voorbij Btoomen hartelyk
verwelkomde. Eenige minuten later stoomden
we 't bassin van de werf op, waar het muziek
korps van H. M. »De Ruyter* zich had opge
steld, dat ons met vroolijke muziek begroette.
Ook de bemanning van H. Ms. «De Ruy
ter" riep ons een hartelyk welkom toe. Nog
eenige oogenblikkendaar gaat de telegraaf
op stop; even daarna op achteruit, en ring,
ring. (Machines bedankt!) Onze reis is ten
einde. Tien millioen slagen hebbende machines
gemaakt; 25 millioen slagen de fan machine,
die voor 'lucht in 't ketelruim moet zorgen,
en zonder stoornis, zonder de minste avery,
hebben ze hun plicht uitstekend gedaan. Har
telijke gelukwenschen van beide zijden, van
collega'B aan den wal en van de opvarenden
onderling werden gewisseld.
Zoo is dan onze reis ten einde en zal er
van ieder der opvarenden een zucht van ver
lichting zijn opgegaan, toen de scheepjes goed
en wel op hun bestemmingsplaats lagen vast-
gemeerd.
Behave bij het vertrek van Nieuwediep,
was de aankomst te Soerabaja 't eenige mo
ment op de reis, waarby aan de bootjes
eenige aandacht werd geschonken. Óveral
even saai en doodsch, zelfs bij aankomst in,
onze eerste Indische pleisterplaats, Sabang;
niemand of niets, die ons welkom heette.
Geen teeken van een of ander oorlogsvaartuig
was er te zien, voor ons allen een groote
teleurstelling. Maar enfin, 't zit er op en er
kan niets anders gezegd worden dan dat èn
de bemanning èn de bootjes zich uitstekend
gehouden hebben. Kwamen onder de jongere
stokers op het groote traject van Djibouti
naar Colombo enkele ziektegevallen voor, al-
verbeterde dat weer en het verdere ge
deelte van de reis, hield ieder zich, niettegen
staande de hooge temperaturen ,zeer goed.
Bij aankomst te Soerabaja kon dan ook ge
zegd worden, dat de bemanning gereed was
voor alle diensten en dat de booten, behou
dens dokken en -schoonmaken, in dezelfde
conditie verkeerden. Zoo klein ze zyn,
hebben ze bewezen uitstekende zeescheepjes
te zijn, en hoewel we nooit eigenlyken storm
hebben moeten verduren, geloof ik toch dat
or bij het betrachten van de noodige voor
zichtigheid, niet spoedig gevaar zal ontstaan,
dat de booten een ongeluk krijgen. Ze zijn
sterk en beschikken over zeer sterke en
solide machines.
Den dag na onze aankomst te Soerabaja
werd den officieren een diner aangeboden
door hunne collega's hier te Soerabaja aan
wezig. De kapitein ter zee Swaan wenschte
hen allen geluk met den behouden overtocht
en het welslagen van de moeilijke reis. De
groepscommandant, de luit. ter zee lste kl.
G. W. de Leur, bedankte voor die gelukwen-
en en was van meening, dat een goed deel
van de verkregen uitkomsten was te danken
aan den ijver van het machinekamer-perso
neel, op welke waardeerende woorden door
den inspecteur van den marine-stoomvaart
dienst Van der Waarden werd geantwoord,
dat hy namens de machinisten der booten,
hier hun dank overbracht voor die waar
deering.
En nu zyn de bemanningen uit elkaar
gegaan en overgeplaatst naar^verschillende
schepen. We zyn de geleden ontbering ver
geten en hopen op een spoedig terugzien van
ODze betrekkingen in patria.
De gevolgen der concurrentie I
oor de bewoners van Texel was de vorst
en als gevolg daarvan ijsgang altyd
een schrikbeeld. De overtooht met de (Ada
van Holland" of de «Kampioen" moest wor
den geBtaakt, doordien dergelijke booten togen
het ijs weinig vermochten. De yBvlet kwam
dan in dienst, maar de overtocht met znlk
een primitief vaartuig in de barre kou ging
vaak met tal van bezwaren en moeilijkheden
gepaard. Het vervoer van personen en goe
deren was zoo goed als onmogelijk geworden
en mocht men al bly zyD, wanneer de post
eenmaal per dag kon worden verzonden en
ontvangen. En ondanks de stoere bemanning
van die ijsvlet, die waarlijk niet voor een
kleintje vervaard was, kon 't zelfs een enkele
maal voorkomen, dat ook de terugtocht wel
eens achterwege moest bly ven. Zoodat men
gernst kon zeggen, dat Texel, by ijsgang,
van de bewoonde wereld was afgesloten.
Ieder herinnert zich nog den strengen win
ter van 1890'91meer dan vijftig dagen
was het eiland feitelijk geisoleerd, doordien
de boot geen dienst kon doen, terwyl ook de
post wel eens een dag moest overslaan.
Dank zy de oprichting van vTexels Eigen
Stoombootonderneming", is hierin nn een ge
heele verandering ten goede gekomen. Haar
schroefboot, de «Minister Havelaar" heeft tot
heden eiken dag zonder onderbreken de ver
binding met den vasten wal kannen volhou
den en het overbrengen van de post, dat aan
de onde onderneming, de Ada van Holland'*
is opgedragen, had nn ook geen last van ver
traging, omdat door de directie van die onder
neming ook een schroefboot werd in dienst
gesteld, hetgeen, zooalg wy boven reeds mede
deelden, vroeger achterwege bleef.
Alle Toxelaars zullen zeer zeker zyn inge
nomen met dezen verbeterden toestand, die
te danken Jb aan de mannen, die «Texcls
Eigen Stoombootonderneming" hebben in het
leven geroepen.
Texel, 6 Januari.
In sommige kerken alhier is gisteren,
tjjdens de godsdienstoefening, een collecte
gehouden ten voordeele der weduwen en
weezen van de onlangs verongelukte Ter-
schellinger visschers.
Bg 't in beweging komen van het gs
in zee, is het geweldig gaan kruien tegen
den Dgk tusschen Oosterend en de haven.
Op sommige punten liggen als 't ware ge
heele heuvels, ter hoogte vau den zeedgk.
Hier en daar drongen de schotsen zelfs
aan den kant van den dgkkruin. De ijs
massa levert, vooral bg zonnig weer, een
frappant schouwspel op.
Texel, 7 Januari.
De heer H. Over heeft zgne benoeming
tot Wethouder aangenomen.
Loop der bevolking in 1907 der
gemeente Wieringen.
Bevolking op 31 December 1906; 1588 m.
en 1438 v. totaal 8026.
Vermeerdering:
door geboorte 45 m. 23 v. 68 totaal,
door veBtiging 27 m. 25 v. 52
Geh. vermeerdering 72 m. 48 v. =120 totaal.
Vermindering:
door overladen 14 m. 16 v. 80
door vertrek 30 m. 35 v. 65
Geh. vermindering 44 m. 51 v. 95 totaal.
Verschil tusschen vermeerdering en ver
mindering 28 m. meer 8 v. mindar 25 totaal.
Bevolking op 31 December 1907: 1616 m.
en 1435 v. totaal 3051.
Voltrokken huwelijken 22: waarvan 20
tusschen jongem. en jonged. en 2 tusschen
weduwnaars en joDged.
IJmuiden, 6 Januari.
Ter gelegenheid van haar 13jarig beBtaan
bereidde bet bestuur van de Loodsenvereeni-
giDg fRecht door Zee" laatstleden Vrijdag
avond in het v6reeuigingsgebonw een gezellig
feestje aan leden en genoodigden. Het wel
bekende duo-Voget droeg zoowel ernstige als
komische stnkken voor, die zeer in den smaak
vielen. Na afloop hield een gezellig bal, af
gewisseld door voordrachten en goocheltoeren,
de aanwezigen tot laat in den nacht bjjeen.
Eene collecte voor de wednwen der verdron
ken visscherlieden te Terschelling bracht
f 11.20 op.
Denzelfden avond had eene vergadering
plaats in het hotel iNommer Eén" om plan
nen te bespreken tot het houden van eene
hardrydery op schaatsen ten bate van de
armen in deze gemeente. Staande de verga
dering werd reeds ingeteekend voor een som
van 170 gnlden en een vyftig zakken steen
kolen. Eene collecte langs de huizen bracht
ruim 300 galden op. Heden werd deze hard
rydery gehouden, helaaswerkten de wind
en het weer niet erg mede. Onder de vele
deelnemers merkten wy meerdere gegoeden
op, die hnnne krachten inspanden tot voordeel
van arme weduwen of gebrekkige ouden van
dagen. De pryzen bestonden nit kleeren en
geld, terwyl ieder deelnemer eene hoeveelheid
(iteenkolen, erwten, boonen en spek bekwam.
Het vriezende weer bracht den bootwerkers
filbier toch weer een klein voordeeltje. Twee
kolenbooten losten hier hunne ladiDg, terwyl
twee anderen, waarvan één een stukgoed-
boot en de andere een koolteerstoomer hier
een gedeelte lading innamen, welke wegens
de gestremde vaart niet binnendoor naar
Rotterdam kon wordeB vervoerJ om in die
haven verscheept te worden.
De motordienst op Rotterdam werd dezer
dagen gestaakt, de passagi eredienst op Am
sterdam ondervond echter geene vertraging.
De ponten konden met behulp van den ys-
breker en het Rykswaterstaatsbootje het ver
keer tasschen de beide kanaaloevers onder
houden, al zy het dan ook dat de overtochten
vry lang duurden..
De arrestatie van het »Trlo".
Bekentenissen.
De politie is met haar onderzoek zeer
belangrgk gevorderd. Wg vernamen n.1.
met zekerheid, dat Piet Boomsma heeft
bekend aan verschillende inbraken mede
plichtig te zgn.
De gebroeders Roos hebben bg hnn ver
boor aan bet politiebureau Muiderpoort
bekend de inbraak in het bnis van koop
met recht van wederinkoop van den heer
Cosmau te hebben gepleegd.
En voorts bekende de oudste der ge
broeders, de zeeman W. J. Roos, bg zgn
afzonderlgk verhoor, de inbraken in de
meubelfabriek van de firma Haag Zoon
en in de Huishoudschool. Ook gaf hg toe,
dat het in beslag genomen bankpapier van
deze laatste in braak herkomstig was.
Voorts vernemen wg, dat de beide ge
arresteerde vrouwen ook zeer bezwarende
getuigenissen aflegden en bekentenissen
deden, die de schold van haar minnaars
aan meer andere inbraken vaststelden, ter-
wgl ook zg verklaarden, dat de Groof
(Lange Toon) er met de gebroeders Roos
>op uit" giug, maar ook, dat BoomBma
tot de'" inbrekersbende behoorde.
De Velser-ponf.
Men schrgft uit Velsen
De stoompont had 't gisteren hard te
verantwoorden. Groote gsschotsen werden
er voortdurend voorgedreven door den vrg
sterken wind, zoodat nog al eens moest
gestopt worden en gewacht tot de gsbreker
ruim baan gemaakt had. Natunrlgk ont
stonden bierdoor zeer hinderlgke vertra
gingen. Ook kon zg niet zóó aanleggen,
dat de tramrails sloten, waardoor bet door
gaand tramverkeer moest worden opge
heven.
De Zuiderzee voor Volendam wee
gisteren open. Zondag passeerden naar gis
sing vgfduizend personen de baan Marken
Volendam. Nu is het gs weg. Wg melden
dit met oog op mogelgke plannen. De zee
was bg laag water dicht gegaan en nu
heeft een sterke vloed geloopen.
Slachtoflers van het Ijs.
Een 18-jarige igder is Zondag op bet
gs bg lip gevallen en aan de gevolgen
overleden.
Zondagmorgen zgn twee bakkersknechts
uit IJselmuiden (G. Mulder, die juist dien
dag zgn 39en verjaardag vierde, en de 15-
jarige W. de Groot) op schaatsen uitge
reden naar het nieuwe stoomgemaal in de
veenderg »De Koekoek". Op een der veen-
plassen gekomen, zakten beiden door bet
gs eu verdronken. Hulp kon niet verleend
worden, daar niemand in de nabgheid was.
Op bet vinden van een paar petten is men
dadelgk beginnen te dreggen en werden
beide lgken spoedig opgehaald.
Men schrgft uit Oranjedorp
Vrijdagmiddag had hier een diep treurig
voorval plaats. Twee meisjes van den ar
beider R. alhier, meisjes van omstreeks
14 jaren, vermaakten zich met schaatsen-
rjjden. Ongelukkig rjjdt bet eene over een
plaats, waar daags te voren nog open
water was, met het gevolg, dat het gs
brak. Het zusje schoot ter hulpe, doch
geraakte eveneens te water. Daagde er al
spoedig hulp tot redding op, helaas, beiden
verdronken. Wel gaf het eene, na op het
droge te zgn gebracht, nog teekenen van
leven, doch stierf kort daarop.
Arme ouders (>Ass. Crt.")
Men meldt nit Edam
Door een val op bet gs, is (gisterna-
middag) de 18-jarige dienstbode E. W., te
't Veld, bewusteloos geworden, en daarna
overleden.
Zaterdagmiddag is te Axel een jongen
van acht jaar door bet gs gezakt en ver
dronken.
Een Haarlemmer is het slachtoffer
geworden van een brutaal en handig op
lichter. De heer W, zou per electr. tram
naar Amsterdam vertrekken, en had zgn
woning eenige oogenblikken verlaten, toen
een net gekleed heer aanschelde, en aan
mevrouw W. meedeelde, dat haar man,
die aan de tram stond te wachten, ver
zuimd bad geld mede te nemen. Hg liet
vragen of mevrouw even een rgksdaalder
wilde meegeven. Mevrouw W. aarzelde
geen oogenblik en gaf het geld mee
De beer W. wist echter van de ge
schiedenis niets af.
Hoewel de A merikaansche bladen
voortgaan met plaatsen van berichten en
beschouwingen, die er op zgn aangelegd,
den indruk te wekken, dat de economische
crisis in de Vereenigde Staten voorbg is,
worden nog Bteeds in tal van groote in
dustrieën in Amerika werklieden ontslagen.
Het aantal werkloozen te New-York en
Brooklyn wordt op 130,000 geschat. Dit
getal is zeker hoog; maar men honde in
het oog, dat Grooter New-York (waartoe
Brooklyn behoort) een stad is vau meer
dan 4,000,000 zielen.
31 December trad in den nienwsten
Amerikaanschen Staat Oklahoma de
Anti-drankwet in werkingde overheid,
om een goed begin te maken, liet al het
bier nit de Staatsbronwerg op Btraat
loopen. Wat het gevolg daarvan was, is
wat smadelgk voor de Oklahomanen
want de anti-Anti-drankwetters namen
emmers, potten, flesschen, kannen, en dron
ken op Oudejaarsavond vrg bier uit de goot.
Schip gezonken.
Brest, 6 Jan. De stoomketels van het
ArgentgDsche schip >Imperatrice de Para"
sprongen in volle zee, bg Quessant; het
schip zonk. De bemanning, elf man sterk,
is gered.
De sterfgevallen, tengevolge van d e
koude in België veroorzaakt, zgn ook
talrgk. Vorige week hebben zich reeds
meer dan twintig plotselinge sterfgevallen
voorgedaan.
Te Luik deden twee ongevallen zich
voor bg personen die met de tram of met
eenen wagen reden.
Hongerende zwervers.
Arme kleine hongerlijders,
Och, wat zwerft gy angstig road,
Nu de sinter zich doet gelden,
't Is voor U een hangen stond.
Nergens vindt ge een hapje eten,
En de honger kwelt zoo zeer.
Zwervers, zonder eigen woning,
Bitter treft U 't winterweer.
Nn geen opgewekte zangen,
Nn geen jubelende toon.
't Oosten zingt een klaag'lyk liedje,
En de winter steeg ten troon.
Hevig doet zyn macht U lyden
In dit barre jaargety,
Sjilpend vraagt gy aan de menschen
tHebt met ons tooh medely 1"
Zwervers vliegt maar naar hnn woning.
Pikt vrymoedig tegen 't ruit,
En dra zult gy ondervinden
Met av lyden is 't straks nit.
Volop kruimpjes wil elk strooien,
Die de vogels lyden ziet.
Vliegt vrijmoedig naar de mensohen,
Stellig, men vergeet je niet!
W, M. Tz.
Advertentiën gelieve men 't morgens
voor 10 uur te bezorgen.
De Heer en Mevrouw SCHOKKING
Baltisin Middblbkbk geven kennis van
de geboorte van een ZOON.
Helder, 3 Jannari 1908.
GeborenLOUIS,
Zoon van L. LABOUT
en A. LABOUTMansb
Helder, 4 Jannari 1908.
Geboren: DIEUMfERTJE,
Dochter van PIETER WESSEL en
DIEUWERTJE WE8SEL-Bonteb.
Pretoria (Transvaal), 15 December 1907.
Heden overleed mgn innig geliefde
echtgenoot, de heer
LOURENTIUS ADRIANUS SCHOUTEN,
in den onderdom van 48 jaar.
Mede namens de Familie,
Ww>. L. A. SCHOUTEN-
Dalmujbr
Sehagen, 4 Jannari 1908.
Laan 12,
Hiermede vervullen wg den trenrigen
plicht, U kennis te geven, dat in het
Ziekenhuis te Rotterdam is overleden,
onze geliefde broeder en zwager
Fredarik Rudolff RQhrmann,
in den onderdom van 26 jaar.
Namens de Familie,
Wbd. F. A. KRIJGSMAN—
Bühbhann.
Amsterdam, 1 Januari 1908.
Maruixstraat 198, le Etage.
Eenige en algemeene kennisgeving.
Hiermede vervullen wg den treurigen
plicht, kennis te geven van het
overigden van onze geliefde echt
genoote en der kinderen zorgvolle
moeder
MARRETJE BL0M-BACKER,
in den ouderdom van bgua 67 jaar.
ALBERT BLOM en Kinderen.
Oudeschild (Texel), 3 Jannari 1908.
Heden overleed na een smartelgk
Igden, na voorzien te zgn der H.H.
Sacramenten der stervenden onze ge
liefde dochter en zuster,
ANNA CATHAMNA,
in den jeugdigen leeftgd van 21 jaar
en 11 maanden.
Haar diepbedroefde Onders,
Broeders en Zusters
H. J. VERMEULEN.
A. M. VERMEULEN—8MNTBBS.
Helder, 6 Januari 1908.
Algemeene kennisgeving.
Maandag 6 Januari 1908 overleed
na een smartelgk lgden, na voorzien
te zgn van de H.H. Sacramenten der
stervenden, onze geliefde zuster en
behnwdznster,
Anna Catharlna Vermeulen,
in den jeugdigen leeftgd van bgna
22 jaar.
Haar diepbedroefde broeders,
en Zosters:
D. BLOKKER.
E. BLOKKERVebmbolbn.
J. VERMEULEN.
M. VERMEULEN-RaHLAND.
H. VERMEULEN.
P. VERMEULEN.
P. M. VERMEULEN - SLBNTBBS,
M. C. VERMEULEN.
Helder, 7 Januari 1908.
Dankbetuiging.
Aan allen, die pogingen hebben aange
wend om ons geliefd Zoontje LEENDERT
DE KOK, welke den 31 Deo. op zoo nood
lottige wgze om het leven kwam, te redden,
betuigen wg onzen welgemeenden dank. In 't
bgzonder aan den WelEd. Z. Gel. Heer Dr.
GROENENDIJK, voor zgn spoedig e en
onvermoeide hnlp, zoomede aau de Direc
trice en Pleegzusters van 't Gem. Zieken
huis, voor haar respectable medewerking.
Namens de diepbedroefde Onders,
en Familie
M. DE KOK.
C. DE KOKHOOGEHÖIJK.
Helder, Januari 1908.
Voor de vele bigken van deelneming
ondervonden bg het overigden van mgn
geliefden echtgenoot en der kinderen zorg-
zamen vader, betnigen wg onzen hartellj-
ken dank.
Helder, Jannari 1908.
WID. C. 8PIGT—RUUBS,
Kinderen, Behnwd- en
Kleinkinderen.
Dank|ietyigingn
Ondergeteekenden betuigen langs cjezet)
weg hnnne harteiljken dank voqr de zeer
vele bigken van belangstelling, ondervonden
bg het zoo noodlottig overlgden van ops
geliefd Zoontje
LEENDERT DE KOK»
In 't bgzonder aan de bnren, voqr hunne
buitengewone belangstelling, alsook aan de
vriendjes, voor hunne welwillendheid als
dragerB de laatste eer te bewgzen.
Namens de diepbedroefde Ouders
en Familie:
M. DE KOK.
C. DE KOKHoogbndijx.
Helder, Jannari 1908.
Onder dankzegging voor de ontvangen
gelukwenschen bg de intrede van 1908,
bieden wg wederkeerig den onze aan.
Familie Ds. E. L. NAUTA,
Dokkum, Januari 1908,