BIJVOEGSEL VAN 'T „VLIEGEND BLAADJE". WOENSDAG II NOVEMBER 1908. provincie gerangschikt te worden, en het komt ons voor dat wy in de toekomst hier van een nuttig gebruik moeten maken, dat deze gedachte em aansporing moet zyn om langzamerhand een meer indringende houding aan te nemen. Jarenlang zijn wy veel te bescheiden geweesteen langen, zeer langen tijd hebben wy toegezien dat anderen voor gingen op welk gebied ook De tyd is rijp, ja, mi er dan rijp, dat wy menschen van den achterhoek, gaan uitzien om uienwe bronnen van inkomsten te bemachtigen. Deze zullen waarachtig niet tot ons komen, zij zullen zich zelf niet presenteeren. Neen, we dienen ze zelf op te sporen, we moeten zelf de kansen gunstig maken, de nu nog moeilijk gaaubare wegen als t ware cfpen stellen. De eenmaal verkregen resultaten, zij mo gen groot of klein zyn, moeten ons aan sporen te streven naar meerdere vooruitgang, zij moeten ons voorldryven, steeds voort, op dat wij vroeg of laat de vruchten der over winning op dit gebied kunnen plukken. (Wordt vervolgd.) 'V. R. VAN EIGEN BODEM. in. Een stoombootdienst naar Wieringen, Vlieland en Terschelling. Voor ondernemingen op industrieel g- bied, hetzij «bit zij hier reeds gevestigd zijn of vroeg of laat zullen komen, achten wij een uitbreiding van aansluitingen te land en te water noodzakelijk, wil men tenminste op voordeeliger en afdoender wijze dan thans kan geschieden, zich in verbinding stellen met de omgeving of met plaatsen die thans alleen met moeite en buitensporig hooge kosten zijn te bereiken, 't Is niet voldoende dat een spoor- lyn ons en onze goederen overal kan bren gen en het is o. i. ook niet voldoende dat slechts een stoombootouderncming ons in staat stelt om met te zwakke middelen tegen de eerste te concurreeren, zóó, dat duur en goedkoop, gemak en het tegendeel daarvan in 't oog loopt. Naast de bestaande spoor wegverbinding is een concurrent noodi</ die naar plaatsen benoorden Amsterdam niet alleen kan wedijveren door goedkooper tarieven van vervoer en meer comfort, doch die tevens de bui ten het spoornet vallende plaatsjes aansluit. Is de tramgelcgenht-id bezuiden Alkmaar reeds lang verzekerd, ook noordelijk dient zoo eeu verbindingslijn tot stand te komen, teneinde voort te gaau om alle mogelijke punten aan een te schakelen, zoodat ODze gemeente ten slotte en nieuw begin- of eindstation rijker wordt. «Juist dezer dagen zyn voor dit doel buiten onze omgeving reeds opmetingen en onderzoekingen gedaan). Maar ook aan den zeekant hapert, ja, man keert nog iets dat aandacht en overwe ging verdient Sedert jaren toch bestaat hier een onmisbare verbinding tnsschen Hel der en Texel, een aansluiting die nog maar kort geleden werd verbeterd, zoodat men door deze belangrijke wijziging voor een «futje" dat eiland onder i bereik heeft, (ook hier heeft een zekere concurrentie heil zame gevolgen veroorzaakt!) en zoowel Texelaars als Heldcrschcn op voordeelige manier met elkaar in aanraking kunneu ko men om eventuedo zaken te doen. En 't is juist naar aanleiding hiervan dat we onwil lekeurig hot oog richten naar Wieringen, Vlieland en Terschelling. - Kijkt dat drietal ons, bewoners van het vaste land, niet vragend aan 't Is alsof die eilandengroep ons toeroept.waarom hebt gij, Helder, u nimmer over onze ligging ontfermd waarom verzekert gij do verbinding met den vasten wal niet beter en waarom hebt gij niet kunnen voorkomen dat WÜ» Vlieland en Terschelling, ons thans met een provincie moeten behelpen, die ver van de uwe is ver wijderd Met Wieringen, ja, mot Wieringen zijn we verbonden, doch volgens onze miening, niet practisch en bevredigend, 't Is toch genoeg bi ken'd, d t men zelfs hier vandaan een z.g. oude „Oost-Indische reis'' moet onder nemen om op dat eiland te komen. Met den trein naar Anna Paulowna en vandaar per wagen, te voet en dan per motor naar Wieringen Een reisroute, voor sommige bezoekers van buiten gemakkelijk, maar voor ons, Helder- schen, wat al te lastig en niet voordeelig. Wij voor ons meenen, dat een stoomboot- dienst naar dat eiland voorloopig op de wyze zooals dit voor Vlieland plaats heeft, in verbinding door middel van een niet diep gaand motor-vaartuig en verder in aan sluiting op Vlieland en Terschelling, voor onze gemeente niet alleen hoog noodig, doch voorloupig op bescheiden schaal ingericht, ook uitvoerbaar is en bestaan kan. De ge zamenlijke bevolking van die drie eilanden telt bijna 8"00 zielen (Wieringen 30«6, Vlie land 681, Terschelling 35)08/, dus nog 2000 meer dan die van het eiland Texel. De duur van den overtocht naar Terschelling kan, met em goed loopend schip, gemiddeld in vier uur plaats hebben. Ook het belang voor Vlieland en Terschelling is even groot, zoo niet grootcr dan voor'ons, aangezien dercis naar Amsterdam enz. bclangryk korter zal worden de reis gaat thans over Harlingen, Leeuwarden, Stavoren en Enkhuizen. W y zijn hef geheel eens met de opmerking van een onzer meest ijverige winkeliers, dat voor de ringdoendeu te Helder op do ei landen nog een ruim veld ter bearbeiding open ligt, dat daar nog veel kan worden gedaan om afzet voor huu artikelen te vin den. Scheepsrampen. Wij zien op andere plaatsen, soms schaars Zooals reeds is gemeld, is bij het schier- bedceld met noodzak'lyke middelen van eiland Hela een ernstige scheepsramp gebeurd, verkeer, een zekere ondernemingsgeest om die aan 10 menschen het leven heeft gekost, die wèl te verkrijgen wij ontdekken in groote Het s.s. .Archimedes' dal een gerogelden en kleino plaatsen een welvaart, die niet dienst onderhoudt tusschen Danzig en Stettin, slechts door gelukkige of toevallige omstan- was Donderdagavond van Stettin vertrokken dighe-lcn werd geschapen, doch die vaak door met stukgoed en deklading hout en werd s aanpakken, durl en volharding werd veroverdnachts door een hevigen sneeuwstorm bo- En als 't er op aankomt dan behoort de loopen. Tegen halfvijf Vrydagmorgen strandde gemeente Helder, zoo niet tot de belangrijk- t schip bij Putzigor Heisternest en sloeg uit ste, dan toch onder de grootste van deze elkaar. Kort daarop dreef een boot met 3 Nieuwsberichten. HELDER, 10 November. Prov. Statei van Noord-Holland. Door dGfed. Staten van Noord-Holland is een belangrijk rapport uitgebracht over de melkvoorziening. Door een auto aangereden Aan de Halvemaansteeg by den Amstel, te Amsterdam is gistermorgen een droevig onge val gebeurd. Een kind wilde do tramrails oversteken, en kwam, toen hij uitweek voor een passeerende tram, onder een auto. De chaffeur, genaamd R., in dienst van den heer Manus, reed achteruit, de jongen stond op, deed eenige stappen en zakte ineen. Hy werd onmiddellyk per auto n«ar het Bin nengasthuis vervoerd, waar hy na eenigo minuten overleed. De getuigenverklaringen wijzen uit, dat de chafleur aan dit ongeval schuld heeft. Een ernstig ongeluk hoeft gistermorgen te Amsterdam plaats ge had. De 18-jarlge dochter van den heer G., sigarenwinkelier aan het Rembrandtplein 5, wilde een brandend epirituslampjo vullen, toon plotseling het lampje omviel, de spiritus vlam vatte en over haar kleederen stroomde. In een oogwenk stonden de kleederen van het meisje in vlam Op haar hulpgeschrei snel den haar ouders en broer haar te hulp, ruk ten haar de kleedcren van hot lichaam en trachtten de vlammen te dooven. De inmid dels ontboden geneesheer achtte overbrenging naar het binnengasthuis noodzakelijk. Het meisje is deerlyk verbrand en verkeert in zorgwekkenden toestand. Ook haar moeder en broer hebben ernstige brandwonden aan de handen bekomen en wel dermate, dat zy waarschijnlijk wel geruimen tijd het gebruik daarvan zullen moeten missen. IJsvorming. Uit Westernieland schrijft men: Op de Wadden heeft reeds ijs vorming plaats. Met laag wat-r gaat het naar zee, met hoog water komt het terug en schuift aan tiet strund op elkaar. De stilte bevordert deze ysvorming, want bij feilen wind worden de ijsmassa's uiteen gedreven en verspreid. De Cullinan. Naar Engelsche bladen melden, heeft een vertegenwoordiger van do firma Asscher in gezelschap van cênige vertrouwde speurders deu Cullinan van Amsterdam naar Londen gebracht. De reis ging over Calais, Boulogne en Folkestone. Een aanslag. Calcutta, 8 Nov De luitenant-gouverneur van Bengalen, de heer Baker, ontkwam gis teren aan een moordaanslag. Hij trad juist de «Dais Lccture Hall' binnen, toen een jonge Bengali opsprong en hem een revolver voorhield op zes inches afstand van zijn borst. De j nge man drukte tweemaal op den trekker, doch het wapen ketste. Do aanrander word toen gegrepen. Een aantal Bengali's stonden daarop van de voorste ryen op en verlieten de hal. Men gelooft, dat zy medeplichtig zyn aan den aanslag. geheel uitgeputte mannen aan land den boots man, een stoker en een matroos. Zij vertelden dat het schip lek stiet, waardoor het water in ruim en machinekamer drong en de vuren doofde. Het kon nu niet meer bestuurd worden en strandde, terwijl de zware stortzeeën de deklading in beweging brachten. De overige bemanning is als verloren te.beschouwen. Vrjjdagmiddag spoelden reeds de lijken van een matroos en een scheepsjongen aan. De «Archimedes" werd in 1856 gebouwd en had een inhoud van 400 tons. De bemanning was 13 koppen sterk en de kapitein had reeds vele jaren op dit schip gevaren en kende het vaarwater zeer goed. Te Antwerpen is een telegram uit Panos ontvangeD, meldende dat het s.s. Schelde" van de Antwerpsche Zeevaart-Maatschappij vergaan is. Van de bemanning, nit 22 koppen bestaande, zijn er 13, waaronder de kapitein, gered, terwyl van het lot der 9 overigen, die zich in de 2e sloep bevonden, niets kend is. De «Schelde" was een stalen Bchip, gebouwd iu 1887 te West-Hartlepool en met 1498 ton. Het schip verliet Antwerpen den 28 September, bestemd voor Ancona en Ra venna, met een lading phosphaat Den 31 October vertrok het van Ravenna naar de Zwarte Zee. Een telegram uit Amoy (China) meldt, dat een stoomschip, dat van daar met 600 passa giers naar Tungan voer, vergaan is, waarbij 200 menschen zyn verdronken. Een kazerne de lucht ingevlogen. Parys, 9 November. De Matin verneemt uit Belgrado: Een in het gebergte uitgeweken Bosnische bende heeft door middel van dynamiet de kazerne te Konitsain Bosnië, op lzO kilometer van de Servische grens, in du lucht laten vliegen170 soldaten, allen Oostenryksche Duitschers, hebben den dood gevonden. Spoorwegramp. Toulouse, 8 Nov. De postwagen van den sneltrein van Bordeaux derailleerde en reed achter in een wagon, die gevuld was met soldaten, van wie er 10 gedood en een tien tal gewond werden. Roosevelt. Er is nu officieel bekend gemaakt, dat president Roosevelt tegen een bezoldiging van 72,000 gulden zal toetreden tot deu stat van het tijdschrift Outlook, dat een reus achtige oplaag heeft, maar buiten de V. St. weinig bekend is. Er waren dagbladen, die moeite hadden gedaan, den President na zijn aftreden te engageeren en die hem totf 120,000 s jaars hadden geboden maar Roosevelt is op die aanbiedingen niet ingegaan. Het geschrijf en gepraat over de betrek king, die de President, na het eindigen van zyn ambtstermijn zal aanvaarden en de be taling, die l ij ervoor zal erlangen, wordt door vele Amerikanen hoogst onaangenaam gevonden. Katoenbedrijf van Lancashire. Uit den aard verschilt de schatting van wat de strijd in het katoeubedryf van Lan cashire heeft gekost. Maar dit meent de Daily News wel te kunnen zeggen. Acht weken heeft do stilstand geduurd; 120,000 arbeiders aan 400 spinnerijen zijn er bij be trokken gewceBt-10 millioen spoelen zijn geheel of gedeeltelijk werkeloos gebleven 50,000,000 pd. si. kapitual heeft al dien tijd renteloos gelegen140,000 pd. st. loon in de week is niet uitbetaaldde fondsen der vakvereenigiugen zyn een 400,000 pd. st. armer geworden. Keizer Wilhelm. De Weensche correspondent van de N. Rott. Ct. schrijft over het jachtbezoek van keizer Wilhelm aan Eckartsau In de bosschen van Eckartsau heeft keizer Wilhelm in die 2 dagen, dat hij daar geweest is, wel 50 herten doodgeschoten, die nit de dicht begroeide uiterwaarden van den Donau voor den loop van zyn geweer werden gedreven. Op dit jachtterrein, dat aan de Keizerlijke familie behoort, bevinden zich ongeveer 1000 herten en reeën, zoodat er nog heel wat te jagen overblyft. Alle boeren uit de omgeving hadden druk werk met het in orde brengen van straatwegen, met het drijven, het observeeren van het wild, met het vormen van den ketting om het ont snappen te beletten, met het vervoer en het schoonmaken der doode herten. De aarts hertog had zyn slot netjes laten opknappen en gezorgd voor een directe telegrafische en telefonische verbinding met Berlijn en voor electriscbe verlichting. Zyn gemalin had de kamers van den Keizer met zyn lievelings bloemen laten versieren en de portretten van zijn gemalin en kinderen op de schrijftafel laten zetten. Na de jacht werd er gedineerd en speelde de muziek vroolyke Weensche dansjes en liedjes. En na het eten werd de buit bezichtigd, die op het plein van het kasteel door de jagers netjes naast elkaar was gelegd. Door flambouwen werden do dieren verlicht en er werden fanfares geblazen, toen de Keizer de door hem geschoten herten van naderbij bekeek, zich verheugend over de hreedgetakte horens, die naar Berlijn zullen worden gezonden. Twee dagen heeft de jacht geduurd, waarop keizer Wilhelm en zijn gevolg in 13 automobielen naar Weenen zijn gereden 1! Nedarland en Duitschland. De Frankf. Ztg." haalt uit een klein Duitsch blaadje dezen zin aan, dien een Neder- landsche firma aan een groote Duitsche firma in Nordhorn schreef: «Tengevolge van het gesprek van den Duitschen Keizer met een Engelscben staatsman, zien wy af van verdere waren nit Duitschland De Frankf. Ztg." hoopt dat het geval dat Duitsche firma's te boeten hebben voor uitingen en daden van den Keizer o^zichzelf zal blijven staan, vooral nu gebleken is, hoe algemeen het protest daartegen is. Men kan het daarmee geheel eens zijn en toch begrijpen, dat een Hollander in een opwelling van toorn over de hulp, die >het officieele Duitschland" Engeland heeft willen bieden tegen de Boeren, zoo iets schrijft. Als een klein bewijs van de ontstemming in het buitenland gewekt, heeft zulk een zin voor de Duitschers zyn beteekenis. («Hbld.") Frankrijk en Duitschland. De vrees, dat het tnsschen Frankrijk en Duitschland wezenlijk ging spannen, heeft gelukkig maar kort geduurd. Allerwegen spreekt men 't uit: het zou onzinnig zijn geweest, als nu nog twee beschaafde volken elkaar om die deserteursgeschiedenis naar de keel waren gevlogen. In de Fransche bladen uit zich naast de voldoening, dat Duitschland voor de vastberaden houding der Fransche regeering eerbied toont te hebben, de blijd schap, dat in de moeilijke ure het volk zich eensgezind achter zijn vooripannen schaarde. Een enkel blad, zien wij de Autorite bluft er op, dat de Germaansche trots achter uit begon te krabbelen, zoodra de Fransche regeering zich schrap zette. Charles Dupuy zegt in de Soleil, dat Frankrijk, zelfs op ge vaar van een oorlog, niet toe mocht geven, tenzij het afstand wilde doen van zijn aan spraken om nog in de wereld een belang rijke rol te spelen. Jean Jaurès zegt in de Humanitó, dat zoodra alle gevaar voorby is, die Marokkaansche geschiedenis, die voor Frankrijk en Europa een vergif is gewortien, op zy moet. Keizer, kroonprins en Zeppelin. Donaueschingen, 7 November. Hedenmid- ag stoomde de keizerlijke trein alhier bin- Zeppelin manoeuvreerde op zy het station op een hoogte van 150 tot 200 M. Uit den gondel werd met een doek gewuifd, hetwelk de Keizer beantwoordde. Nadat de Keizer en prins Fiirstenberg op het slot waren aangekomen, plaatste de Kei zer zich op het terras van het kasteel. De kroonprins wierp een brief uit den gondel. Zeppelin vloog om het slot heen en sloeg vervolgens de richting in naar het meer van Constanz. Het luchtschip is te 5 uur 50 min. na een prachtigen tocht van 6 '/g uur zonder eenig incident te Manzell geland. De Invincible. De nieuwe Britsche kruiser „Invincible" heeft gedurende een proeftocht op zeven tien den van haar vermogen een snelheid van 25 knoopen bereikt. Men verwacht nu dat zy bij een proeftocht op volle kracht dertig knoopen zal halen, een record voor een schip van deze klasse. De -Invinable'' is een gepantserde kruiser van 17,500 tons, gewapend met acht stukken van 12 inches, met machines van 40,000 I. P. K. en een bedongen maximumsnelheid van 25 knoopen. Stoom vaartberichten. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Grolius, van A'dam naar Java pass. 7 Nov. Gibraltar. Madura, v. Java n. A'dam, pass. 7 Nov. K. St. Vincent Oranje, van Java naar A'dam, pass. 7 Nov Qu'-ssant. Sumatra vertrok 7 Nov. van Amsterdam naar Java. K W. I. van Java n A'dam, vertr. 7 Nov. v Singapore. K. W. 11, v. A'dam n. Java, arriv 6 Nov. te Singapore. Bali arriveerde 6 Nov. van Amsterdam te Java. Celebes vertrok 5 Nov. van Java naar Amsterdam. Koninkujke Hollandscub Llotd. Zaanland, van Amsterdam naar Buenos-Ayres, ver trok 5 Nov. van Santos. Amstellund, v. Buenos Ayers en Brazilië n. A'dam, is 6 Nov. Fernando Noronha gepasseerd. Eemland vertrok 7 Nov v. Buenos-Ayers nl A'dam. Maasland arriv. 7 Nov. van Buenos-Ayers en Bra zilië te Duinkerken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1908 | | pagina 5