Arm bloed?
.3 MM
y
ll
B
|B
S
J. Van
Willigen,
B
JAPON BLOUSESTOFFEN
Weststraat
87-90. -
Groote Flntemtoopg
A. Klopper Zonen.
DE ZON.
In
Broodfabriek DE VOLHARDING
ia moferne tien
Tooneeluitvoering
op Maandag 13 Maart a sIn „Casino",
„VIRTÜS NOBIUTAT".
Zaterdag 11 Maart 1911
Artilleriestraat I.
Opleiding examen
nuttige Handwerken.
M. KOOLHAAS-HELD,
Meubelmagazijn
Loodsgracht 69, Helder.
Verkooplokaal.
Mijn Eiwitstaai!
Per Literflesch f 1.05.
A.MIJNHARDT,
voorradig.
p£ieecetCorsetten
I GBUNWALD
jj
nisiisiiSK
Ontvangen en uitgestald de nieuwste soorten
zwarte, crème en gekleurde
HIK tl VITTE MDLBS in alt UIHI,
witte Goederen, Vitrages, Sportflanellen,
ZIET DE UITSTALLINGEN
Groote omzet.
Kleine winst.
alle andere zaken en aamgelegenheden;
wandelt men niet aldoa, dan wordt dit alge
meen veroordeeld.
Debat.
Mej. De Jager wensoht slechts een paar
vragen te stellen en wel deze. De spreker
had gezegd wy «yn vrijwel over den
godsdienst heen 1" Hy zal hier zeker bedoeld
hebben: tover sommige vormen van den gods
dienst', anders begrypt spreekster die uiting
niet en zon ze willen vragen, hoe de heer
Van Vorst dan verklaart, dat jnist in den
tegenwoordigen tyd velen zoekende zyn naar
den geestelyken grond der dingen. Nog zou
sy gaarne van den heer Van Vorst willen
vernemen, hoe wy er toe komen, ons zelf
te beschuldigen, ons zelfverwyt te doen,
als wy niet over ons zeiven tevreden zyn.
De heer Van Maanen zegt: ik wil be
ginnen met den spreker dank te betuigen
voor z{jn zeer eerlyke redehy was my
daarom sympathiek, voor zyn groote eerlijk
heid. Verder kan ik met heel veel van het
gehoorde volkomen instemmen, maar toch is
er nog wel iets, waardoor onze conclusies
uiteen loopen, Spreker is begonnen met te
zeggen «God is er niet" en hy heeft mee-
nen aan te toonen, waarom God er niet is.
Indien God er wel was, zei hy. al-wys, al-
goed, almachtig, hoe dan die onvolmaakte
wereld te rymen. Nu zou ik wenschen uit
te gaan van een stelling, die vlak in tegen
spraak is met de zyne. Ik zeg .God is er
wel«, want... en daarvoor heb ik ook een
wanten nu weet ik zeker met myn argu
mentatie, spreker zal my wel willen geloo-
ven, dat die argumentatie voor my geldt,
gelyk de zyne voor hem en spreker zal ook
wel willen gelooven, dat hy, de debater, een
redelyk verstand bezit God is er wel,
want van alleB wat er is, moet er een oor
zaak zyn.
Het is m(j ingeschapen om te vragen:
waarvandaan, waartoe, waarheen en dat de
mensch die vraag doet, «waarom, vanwaar
dat heelal, van waar dat leven, dat sluit in
zich de argumentatie, dat die eerste oorzaak
er ook is. Het feit, dat do mensch er naar
vraagt «wat is de oorzaak van dat alles,
dat is een bewys, dat het voor hem vast
staat, dat er zoo'n oorzaak is. Dat men
die oorzaak niet weet te rymen met de wer
kingen om ons, is nog niet een reden om
aan te nemen, dat hy niet bestaat.
Ik vraag naar de oorsaak, dus er is
oorzaak. Nu wil ik den spreker zeggen, dat
ik in zoover met hem meega, dat ook ik
niet geloof aan een God buiten de schepping
in den zin, dien do spreker" aanneemt dat
de mensch er gewoonlyk aan hecht. Ik ge
looi niet aan een antropomorfische God uit
sluitend, ik gelooi aan een panlhtïstische
God, maar ook niet uitsluitend, ik gelooi
aan een vereeniging van die beiden. Verder
gelooi ik ook niet, dat God in wezen buiten
den mensch staat. Ik stel me de vraag, van
waar het ego, vanwaar het ik, vanwaar de
geest. De geest in my is niet gemaakt; is
autonoom; kan niet door iemand gemaakt
zyn. Die geest is iets, door en van en by
zich en dus ben ik gedwongen en ik ont
vlied die conclusie niet, dat God en ik in
wezen niet verschillen. De geest van God
is de geest van my; de geest van my is de
geest van God. Ik zeg daarmee niet, dat de
iakulteiten van my gelyk a(jn aan de iakul-
teiten van God, doch God en de mensch zyn
een. In zoo ver ga ik dus met den spreker
mee, die ook niet aanneemt een schepper
buiten de wereld, maar die God is er. De
spreker zal misschien zeggen, dat ik het
opneem dat woord klinkt my zelf vreemd
in dit verband voor God; ja, niet voor
den God der ohristenen maar voor den God
in het algemeen. Ik meen daartoe gerechtigd
te zyn, omdat de spreker ook gezegd heeA:
wat ik zeg, omtrent den God der Christenen,
is ook van toepassing op den God van den
Boeddhist; dus heb ik de vryheid om voor
God in 't algemeen te getuigen.
Nu begaat de spreker volgens my een
kardinale fout, want hy betoogt Gods niet-
bestaan uit zyn vermeende uitingen. Wat
weet de spreker van God af, van zyn uitingen
en van de portde, van de bedoeling van Gods
uitingen, om te zeggen, dat die niet goed
zyn. Is daarvoor sprekers inzicht, doorzicht
en wysheid groot genoeg? Moet men niet
wat voorzichtig zyn, met de menschelyke
maat aan te leggen aan God?
Zeker, er is lyden in de wereld, er is
ontzachlyk veel lyden in de wereld, maar is
daarmee gezegd, dat 't lyden onnoodig is?
Het is voor my een groot, innerlyk feit, ik
zeg niet voor een ander, maar voor my
zeker en eerlijk want ik spreek ook eer-
lyk dat lyden ons noodig is. Ik weet
uit mijn ervaring, dat de mensch alleen uit
lyden leert. De mensch is een strevend
wezen, hy wil innerlyk omhoog en daarom
zal hy omhoog. Dat streven is, dat valt niet
te looohenen; dat lyden is noodig voor den
vooruitgang.
Nu zegt de spreker allicht: ja, maar de
mensch kan door dat lyden te gronde gaan
en niet als theosoof sprekende maar ik
spreek wel als theosoof moest ik dat
volkomen met hem instemmen. Voor my als
theosoof staat echter vast, dat do mensch
in wezen geest zijnde, onsterfelijk is, die
wel is waar stoffelijke voertuigen gebruikt,
doch altyd blyft streven. En mocht
mensch dan al te gronde gaan, dan heeft
dit maar alleen betrekking op dit «ene leven.
De theosoof zegt: de mensch streeft, d. w. s.
hy wil vooruit en hy zal vooruit.
Het is echter een feit, dat hy in een leven
dikwijls niet vooruitgaat, innerlyk heel weinig
ryker wordt; dan wordt het een onafwijsbare
eisch voor de theosofie, die ik niet nader
hoef toe te liohten, dat de mensch tallooze
levens leeft en de ondergang in het eene
leven kan dan vaak een herrjjzenis in een
ander leven zyn.
De heer Ds.Onnekes begint ook met een
enkel woord van hulde voor de waardige
wyze, waarop de heer Van Vorst voor zyn
meening is uitgekomen. Toch wil hy even
zeggen veel dichter by den heer Van Maanen,
den theosoof te staan, dan by den heer Van
Vorst, den atthelst. De heer Van Maanen,
specialiteit op dit gebied, heeA het publiek
al eenigen tyd met de uiteensetting van zyn
denkbeelden bezig gehouden; ik kan dus
kort sjjn. In do eerste plaatB oen enkele
opmerking maken over myn orthodoxe
collega's. Die zyn hier in deze plaats nog
al te vinden; het had meer aan hen gestaan,
van deze schoone gelegenheid om te debat-
toeren, gebruik te maken, dan aan my, omdat
ik veel dichter by den spreker sta, dan die
orthodoxe collega's. Niet in dien zin, dat
ik atthelst zon zyn, doch in deze beteekenis,
dit ook ik al die rompslomp heb van my
gegooid, wat ik niet myn verstand en rode
heb kunnen verantwoorden.
Deze dingen heb ik weggeworpen, maar ik
ben daar niet by blyven staan. Ik heb niet
alleen afgebroken, maar ook opgebouwd en
ben gaan zoeken naar iets, dat myn innerljjk
leven kon voeden en bevredigen en heb dat
gevonden in myn godsdienst. De heer Van
Vorst heeft gezegd, dat het volmaakte moeie-
lyk of liever onmogelyk - het onvolmaakte
kon scheppen. Het is maar de vraag, of die
onvolmaaktheid geen achyn is. Alles heeA
de kiem tot vervolmaking in zich. Overal
zien we de groote wet der evolutie. Alles
evolveert zich en heeft in zich de drang tot
volmaking. Dit zien we zoowel in de anor
ganische als in de organische schepping. Dit
kon wel juist zyn het teeken der volmaking.
Vervolgens staat de debater nog langen
tyd stil by de uiting van den spreker, dat
men zich door de rede moet laten leiden. Hy
wyst op het groot aantal natuurvorschers,
allen geleerden, die hun godsdienstig geloof
behouden hebben. Van de 300 waren er slechts
5 godloochenaars, 20 die zich agnostici noem
den en de overigen, dus 92 pCt., waren ge-
loovig gebleven.
Daarna staat debater nog langen tyd stil
by het vraagstuk der theodicd, dat is de leer
van de Godsrechtvaardiging, de leer van de
rechtvaardigheid Gods tegenover het kwade
en wyst op de ledigheid, de dorheid, de hope
loosheid van het leven zonder godsdienst en
op het wegnemen van de stutaels voor de
zedelykheid.
Nu stelt de heer H o f s t e d e den spreker nog
eenige vragen, o. a. of het woord godsdienst
niet beter vervangen kon worden door het
woord religie; wat hy verstond onder een
persoonlyk Godof hy spreker wel wist,
dat de Boeddhisten geen God bezaten e. a.
De spreker beantwoordde zooveel mogelijk
en naar a(jn beste weten de gemaakte op
merkingen en gestelde vragen en kwam tot
de slotconclusie, dat er nog maar weinig
geweten wordt, dat er nog een groot veld
braak ligt; dat wij zoeken moeten, maar dat
men, zoolang men iets niet weet, moet durven
zeggen: ik weet het niet.
Hierna sloot de voorzitter, onder dank
zegging aan spreker, debaters en vergadering,
de byeenkomst.
Rernbrandt, uitreis, vertrok 8 Maart van Suei.
K. W. II, uitreis, passeerde 8 Maart Gibraltar.
Timor, thuisreis, is 8 Maart Point de Galle gepass.
Ambon, thuisreis, passeerde 8 Maart Perira,
Rotterdamsohe Llotd.
Bandoeng vertrok 7 Maart van Padang n. R'dam.
Besoeki, uitreis, passeerde 7 Maart Pantellaria.
Ternate vertrok 6 Maart van Padang n. R'dam.
Goentoer, thuisreis, vertrok 7 Maart v. Port-Said.
Wilis, uitreis, arriveerde 8 Maart te Marseille.
Bogor arriveerde 8 Maart van R'dam te Sabang.
Malang, uitreis, arriv. 8 Maart te Antwerpen.
Koninklijke Hollandsche Llotd.
Delfland, uitreis, vertrok 6 Maart v. Duinkerken.
Eemland vertrok 6 Maart v. Buenos-Ayres n. A'dam.
Kon. West-Indische Maildienst.
Pr. d. Nederl. arriv. 7 Maart v. A'dam te Paramaribo.
Pr. W. V vertrok 8 Maart v. Paramaribo n, A'dam.
Ingezonden Rffededeelingen
20 cent per regel.
Mooie genezing te Nijmegen,
Het portret dat wij hier weergeven ia dat
den heer J. A. Andriesse, wonende te Nijmegen,
52 Bloeraeratraat. De heer Andriesse, die met
opgewektheid zijne
62 jaren draagt, ver
vult iederen dag zyn
werk van besteller
aan het station. Zoo-
als bij vele oudt
menschen, had df
gezondheid van den
heer Andriesse in de
laatste tijden eet
plotseling verval ge
toond, en het is dank
de Pink Pillen, dat
hy het kwaad heeft
overwonnen en dat
hij een nieuw tyd-
perk van gezondheid
heeft aangevangen.
„Ik moet u w
myn compliment
maken, schrijft hy,
over het heil dat ik
van een behandeling iuet de Pink Pillen heb
ondervonden. Ik was sedert eenigen tijd beginnen
te lijden aan allerlei kleine ongemakken en ik
vroeg mij af of ik niet in het tydperk der gebre
ken van mijn leeftijd was aangekomen. Ik had
geen eetlust meer, ik leed aanhoudend aan hoofd-
pynen. Ik voelde mij zwak en myn spijsvertering
was slecht. Bovendien ondervond ik een soort van
zenuwuitputting. Zoo was ik dus in het geheel
niet goed en wat mij zoozeer bedroefde, was dat
alles wat ik gedaan had om myn gezondheidstoe
stand te verbeteren, om te genezen, niets had
uitgewerkt. Men heeft mij toen de Pink Pillen
aangeraden. Ik heb die genomen en na verloop
van een week was ik reeds een heel ander mensch.
Al myne ongesteldheden en kwalen zijn in weinig
tijd verdwenen cn nu ben ik, ondanlü mijn leef
tijd, weer even vlug als vroeger."
Men kan de menschen van leeftijd niet genoe{
aansporen de kleine ongemakken waaraan z\
lyden niet zoo maar klakkeloos op rekening van
hunnen leeftijd te stellen en zich daarom onge
neeslijk te achten. De grijsaards moeten zich even
goed verzorgen als de jongeren, en indien zij zich
behandelen met de Pink Pillen, hebben zij alle
kans al hunne krachten terug te vinden en lang
nog dien toestand, dien men een frisschen ouder
dom noemt, te bewaren.
Wy moeten er aan denken dat de Pink Pillen
een uitmuntend wederbelever van het bloed, een
wonderdadig versterker der zenuwen zijn. Zy
genezenbloedarmoede, bleekzucht, algemeene
zwakte, maagpijnen, schele hoofdpjjn, zenuwpynen,
heupjicht. verschietende pijnen.
Prijs 11.75 de doos f9.per 6 doozen.
Verkrijgbaar bhGeneraal-depdt der Pink Pillen
van Eeghenl&an 22 te Amsterdam; voor Helderen
omstreken bij: DE KOK, Middenstraat, H. DE
BI E—Biersteker, Keizerstraat 93; te Schagen by j.
ROTGANS; te den Burg iTezel) by T. BUIS en ver
der by verschillende Apothekers en goede drogisten.
Tijdstippen van verzending der
Brievenmalen.
Naar Oost-Indië:
Verzendingsweg
Datum der ter
postbezorging.
17 en 31 Maart 17.— 's av.
10 en 24 Maart 7.'s av.
14 en 28 Maart .7.'s av.
p. zeepost via Amsterdam
p. zeepost via Rotterdam
p. HolL mail via Genua
p. HolL mail via Marseille
p.Fransche m. via Marseille
(voor Sumatra's Westkust
en Benkoelen alleen op
verlangen der afzenders)
p. Duitsche m. via Genua
(flleen op verlangen der afzenders.)
Naar Palembang, Riouw, Banka, Billiton
en Borneo:
Tij dist. der
laat. busl.
t/h Postk.
p. Eng. mail via Brindiai 17 en 31 Maart
p. HolL mail via Genua 14 en 28 Maart
p. HolL mail via Marseille 21 Maart
(alleen op verl. der afz.)
p.Fransche m.via Marseille 10 en 24 Maart
p. Duitsche m. via Genua 22 Maart
8.30 smor.
7.— 's av.
3.30'snam
Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra:
Eng. mail via Brindisi
iS.
eiken Vrydag
14 en 28 Maart
21 Maart
8.30'smor.
7.'s av.
3.30's nam
7.'s av.
12'smidd,
p. HolL mail via Genua
p. HolL mail via Marseille
(alleen op verl. der afz.)
p.Fransche m.via Marseille iu en at
p. Duitsche in. vla Genua 22
Naar Guyana (Suriname):
p. zeepost via Amsterdamilfl en 30 Maart |7.— 's
p. mail via Queenstown eiken Vrijdag 3.30'sr
p. mail via New-York. .17 en 31 Maart 3.30's i
p. mail via St. Nazaire J 7 April 17.'s
Naar Curayao, Bonaire en Arnba:
p. zeepost via Amsterdam 16 en 30 Maart 7.— 's
p. mail via Southampton eiken Dinsdag 3.30's nam
of Queenstown. en Vrydag
p. mail via Hamburg 1 April 7.— 's av.
(alleen op verl. der afz.)
Naar St. Martin, St. Eustatins en Saba:
p. zeepost via Amsterdamjlö en 30 Maart |7.— 's av.
galleen op verL der afz.)
p. mail via Engeland. eiken Woensd,|7.— 'sav.
Naar Kaapland, Natal, Oranje-Rivier-kolonie
en Transvaal:
eiken Vrydag, 3.80 'a namiddags.
Marine en Leger.
By beschikking van den minister van marine
is de eerste-luitenant der mariniers L. Spiegel-
berg met 22 dezer geplaatst aan boord van Hr.
Ma. togementachip „Neptunus".
Stoomvaart berichten.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Banda, uitreis, passeerde 6 Maart Gibraltar.
Sumatra vertrok 5 Maart van Padang naar A'dam.
Lombok arriv. 7 Maart van A'dam te Sabang.
Oranje arriv. 7 Maart van A'dam te Sabang.
ires. uitreis, passeerde 7 Maart Ouessant.
ava, thuisreis, vertrok 7 Maart van Port-Said.
K. w. i, uitreis, vertrok 7 Maart v. Southampton.
Celebes, uitreis, is 7 Maart Perim gepasseerd.
Onderg-eteekende
beveelt zich bij zijn
geachte plaatsgenooten beleefd
aan als Schilder en Behanger.
V. SLAGWATER,
Brouweratraat I.
Advertentiën.
Oud Gereformeerde Gem Hoogstraat.
Zondag 12 Maant,
des morgens 10 ure, des avonds 5'/, ure,
hoopt D.V. voor de Gemeente op te
treden, de Eerw. Heer
C. DE JONGE,
van 's-Gravenhage.
TooneelYereeniging „JONG HOLLAND",
HELDER.
Artistieke leiders Ph. B. en Jac. B. Polak.
ter eere van den Heer Th. RIJKERS,
Schipper der Reddingboot, by zyn
25-jarig jubileum, van
(DEUGD ADELT).
Tooneelspel in 5 bedrijven en een
naspel, door B. H. POLAK.
Geïllustreerd met zang,dans dn apotheose.
jggf- Men zie voor bijzonderheden de
strooibiljetten.
Prijzen der plaatsen:
Stalles fl,00; le Rang- f 0,75;
2e Rang- f 0,50; 3e Rang' f 0,30.
Kaarten verkrygbaar by de leden, by
de artist. leiders (Dykstraat 37) er. in
„Casino". Plaatsbespreking op den
speeldag van 11 2 uur, h 10 ct. extra
per plaats, in „Casino".
Entre acte-Muziek, belangloos aange
boden door de Muziekvereeniging „Apollo".
Directeur: de Heer Jansen.
N.B. Het batig saldo dezer uitvoering
komt ten goede aan den Heer
Th. RIJKERS.
Bureau 7 uur. Aanvang 8 uur.
Noordh Yereen. „HET WITTE KRUIS"
Afd. HELDER.
Alg emeene Vergadering,
te houden op Woensdag 15 Maart 1911
des avonds 8 uur, in „Tivoli".
Punten van behandeling
1. Verslag van de Afgevaardigden naar
de 52e Algemeene Vergadering te
Amsterdam.
2. Jaarverslag.
3. Rekening en Verantwoording van den
Penningmeester.
4. Begrooting voor 1911.
5. MededeeliDgen.
De Seeretaris,
G. DE VEN.
op
voormiddags 10 uur,
te HELDER op het WESTPLEIH,
Een groote en mooi gekweekte goed
gevormde partij
PLANTEUV,
waaronder: extra mooie Hulst, Taxus,
Coniferen, Palmen, Sparren, Laurus en
Rhododendrons in soorten.
Vruchtboomen, Bloemheesters, Stam-
Klim- en Struikrozen, in de fijnste
soorten.
Alles kerngezond en afkomstig uit
de bekende kweekery „Sativa", te
Boskoop.
Te bezichtigen op den dag van den
verkoop.
Diupw. H. KWANT.
VERHUISD
van Hoofdgracht 87, naar
A. d. LINDE. HELDER.
Weezenstraat 71.
Geschilderde Kasten.
Olietat'els.
Stroomat-Stoelen.
Schuiftafels.
Mahonie Linnenkasten.
Spiegels.
Schilderijen.
Rietmat-Stoelen, enz enz.
LOODSGRACHT 69.
Ten allen fcyde disponibel voor het
houden van verkoopingen enz. het
ruime lokaal
LOODSGRACHT nr. 21.
OV Goederen worden steeds aange
nomen en kosteloos tot de verkoo-
ping bewaard.
Deurw. W. BIERSTEKER.
Verrykt Uw bloed met myn Eiwit-
ial en overwint zoodoende Bloed
armoede, Bleekzucht, Alge
meene Lichaamszwakte,
Rugpijn, Gebrek aan Eetlust,
Loomheid, Bleeke Gelaats
kleur,- Afgematheid, Hoofd
pijnen en Voortdurende Ver
moeidheid.
Bij gebruik bemerkt men spoedig, dat
de krachten terugkeeren.
maakt elk deel van het menschelyk
lichaam krachtig. Schitterende voor
beelden bevestigen het U.
Goedkooper by gebruik dan eenig
ander geneesmiddel.
as9. Apotheker,
Kanaalweg nr. 147,
tegenover de Molenbrug.
Te TEXEL, verkrygbaar by Gez.
PETERSEN (Den Burg); D. WUIS
(Oostbbend) en P. VOS (Oudeschild).
KANAALWEG
n/h Postkantoor.
KEIZERSTRAAT
bij de Keizersbrug.
Specialiteit Is GORSETS,
van de goedkoop
ste tot in de fijnste
soorten, oteedo
alle soorten
Alleenverkoop van
de wettig gedeponeerde
Corona
Aanbevelend,
brengt den Plaatsgenooten nog eens in herinnering, dat deze fabriek
door het daarin bestaande twee-ploegen-stelsel, in staat is
tweemaal per dag versch
brood te laten bezorgen,
hetgeen steeds gebeurt:
's morgens na
6-
12
-10 uur,
-5 uur.
Om den nachtarbeid voor de helft te kunnen afschaffen,
waarby ook ingesloten een vryen tyd, eenmaal in de 14 dagen,
van af Zaterdags voormiddags 12 uur tot Maandags 's morgens 6
uur, wordt opnieuw een ernstig beroep gedaan op de
genen, die verbruiker zyn of willen worden, om, wanneer het
evengoed schikt, in plaats van 's morgens, 'a middags hun
varseh brood te willen koopen.
Zij verleenen daardoor hun, èn door de gezellen èn door de
directie zeer gewaardeerden steun, voor een zooveel doenlijke
afschaffing van den nachtarbeid.
Aanbevelend, DE DIRECTIE.
I==il 1=11=11:
Mousseline*, Satinets, Piquets.
In DIENSTBODENK&TOENTJES een geheel nienve sorteering. ifü
een prachtige keuze in de nieuwste modellen.
Kinderkapjea, Kouoen, Hendachoenen en Trioot-
Ondergoederen. Verder een volledige eorteering
Kussensloopen, Tafellakens, Handdoeken,
Servetten en Theedoeken.
Waschechte Tafelkleeden. Gemaakte Onder
goederen, alles in de bekende solidekwaliteiten
Een prachtige en nieuwe sorteering.
Stalen worden gaarne op zicht
gezonden.
Gewone groote bor
den 5 cent.
Gekleurde groote
borden B et.
Granieten groote
borden 71/, ct.
Boterham-bordjes,
gedecoreerd, 5 ct.
Kop met schotels,
wit, 4 cent.
Kop met echotels,
kinder-, 3 cent.
Kop met schotels,
groote, 5 oent.
Kop met schotels,
porcelein, 7 ct.
Vleeschschaaltjes
9 cent.
Groentenschalen
7cent.
Soepterrien, gekleurd,
60 cent.
Botervloten, overatoipt,
25 cent.
Theepotten, wit
porcelein, 17'/, cent.
Gekleurde schotels
IV, cent.
Melkkan, inhoud I
Liter, 17 ct.
Saladebakken
48 cent.
Sauskommen
25 cent.
Kamerpotten, emaille,
227, oent.
Raspen, met huis,
37i cent.
Etenstampers,
grootste soort, 10 cent.
Eierklutsers, zwaar
spiraal, 3 Ct.
Pankoekmessen,
houten greep, 25 cent.
Lucifers, non plus ultra,
vonk vrij, p. pak, 4 ct.
Gaskousjcs, prima
merk, „Opal", 9 ct.
Gasglazan, gewoon met
merk, 4 cent.
Gaeglazen, met gaatjes,
3 cent.
Punaises, 36 st. in doos,
27, cent.
Kastpapier, met rand,
prima, 12 vel, 77ct.
Hengsels, voorchocalade-
ketels, 9 cent.
Broodmessen, Herder,
10 oent.
Zeefjes, nikkel,
I27> ct.
Koffiemolens vanaf
80 cenf.
Familie weegschaal
f 1.00.
Sidol, per flacon,
5 cent.
Faberpotlooden, 24
cM., 3 cent.
Groote winkelboe-
ken 127, ct.
Schoolschriften
IV. ct.
Schoolschriften,
80 pag. 4 ct.
Enveloppen, vierkant,
bi. v. binnen, 100 st., 20 ct.
Mappen postpapier,
met envell., 17, ct,
Mappen, postpapier
v. Dames, 3/', ct.
Mappenpostpapier,
met linnenpost, 10 ot.