Arm bloed? .3 MM y ll B |B S J. Van Willigen, B JAPON BLOUSESTOFFEN Weststraat 87-90. - Groote Flntemtoopg A. Klopper Zonen. DE ZON. In Broodfabriek DE VOLHARDING ia moferne tien Tooneeluitvoering op Maandag 13 Maart a sIn „Casino", „VIRTÜS NOBIUTAT". Zaterdag 11 Maart 1911 Artilleriestraat I. Opleiding examen nuttige Handwerken. M. KOOLHAAS-HELD, Meubelmagazijn Loodsgracht 69, Helder. Verkooplokaal. Mijn Eiwitstaai! Per Literflesch f 1.05. A.MIJNHARDT, voorradig. p£ieecetCorsetten I GBUNWALD jj nisiisiiSK Ontvangen en uitgestald de nieuwste soorten zwarte, crème en gekleurde HIK tl VITTE MDLBS in alt UIHI, witte Goederen, Vitrages, Sportflanellen, ZIET DE UITSTALLINGEN Groote omzet. Kleine winst. alle andere zaken en aamgelegenheden; wandelt men niet aldoa, dan wordt dit alge meen veroordeeld. Debat. Mej. De Jager wensoht slechts een paar vragen te stellen en wel deze. De spreker had gezegd wy «yn vrijwel over den godsdienst heen 1" Hy zal hier zeker bedoeld hebben: tover sommige vormen van den gods dienst', anders begrypt spreekster die uiting niet en zon ze willen vragen, hoe de heer Van Vorst dan verklaart, dat jnist in den tegenwoordigen tyd velen zoekende zyn naar den geestelyken grond der dingen. Nog zou sy gaarne van den heer Van Vorst willen vernemen, hoe wy er toe komen, ons zelf te beschuldigen, ons zelfverwyt te doen, als wy niet over ons zeiven tevreden zyn. De heer Van Maanen zegt: ik wil be ginnen met den spreker dank te betuigen voor z{jn zeer eerlyke redehy was my daarom sympathiek, voor zyn groote eerlijk heid. Verder kan ik met heel veel van het gehoorde volkomen instemmen, maar toch is er nog wel iets, waardoor onze conclusies uiteen loopen, Spreker is begonnen met te zeggen «God is er niet" en hy heeft mee- nen aan te toonen, waarom God er niet is. Indien God er wel was, zei hy. al-wys, al- goed, almachtig, hoe dan die onvolmaakte wereld te rymen. Nu zou ik wenschen uit te gaan van een stelling, die vlak in tegen spraak is met de zyne. Ik zeg .God is er wel«, want... en daarvoor heb ik ook een wanten nu weet ik zeker met myn argu mentatie, spreker zal my wel willen geloo- ven, dat die argumentatie voor my geldt, gelyk de zyne voor hem en spreker zal ook wel willen gelooven, dat hy, de debater, een redelyk verstand bezit God is er wel, want van alleB wat er is, moet er een oor zaak zyn. Het is m(j ingeschapen om te vragen: waarvandaan, waartoe, waarheen en dat de mensch die vraag doet, «waarom, vanwaar dat heelal, van waar dat leven, dat sluit in zich de argumentatie, dat die eerste oorzaak er ook is. Het feit, dat do mensch er naar vraagt «wat is de oorzaak van dat alles, dat is een bewys, dat het voor hem vast staat, dat er zoo'n oorzaak is. Dat men die oorzaak niet weet te rymen met de wer kingen om ons, is nog niet een reden om aan te nemen, dat hy niet bestaat. Ik vraag naar de oorsaak, dus er is oorzaak. Nu wil ik den spreker zeggen, dat ik in zoover met hem meega, dat ook ik niet geloof aan een God buiten de schepping in den zin, dien do spreker" aanneemt dat de mensch er gewoonlyk aan hecht. Ik ge looi niet aan een antropomorfische God uit sluitend, ik gelooi aan een panlhtïstische God, maar ook niet uitsluitend, ik gelooi aan een vereeniging van die beiden. Verder gelooi ik ook niet, dat God in wezen buiten den mensch staat. Ik stel me de vraag, van waar het ego, vanwaar het ik, vanwaar de geest. De geest in my is niet gemaakt; is autonoom; kan niet door iemand gemaakt zyn. Die geest is iets, door en van en by zich en dus ben ik gedwongen en ik ont vlied die conclusie niet, dat God en ik in wezen niet verschillen. De geest van God is de geest van my; de geest van my is de geest van God. Ik zeg daarmee niet, dat de iakulteiten van my gelyk a(jn aan de iakul- teiten van God, doch God en de mensch zyn een. In zoo ver ga ik dus met den spreker mee, die ook niet aanneemt een schepper buiten de wereld, maar die God is er. De spreker zal misschien zeggen, dat ik het opneem dat woord klinkt my zelf vreemd in dit verband voor God; ja, niet voor den God der ohristenen maar voor den God in het algemeen. Ik meen daartoe gerechtigd te zyn, omdat de spreker ook gezegd heeA: wat ik zeg, omtrent den God der Christenen, is ook van toepassing op den God van den Boeddhist; dus heb ik de vryheid om voor God in 't algemeen te getuigen. Nu begaat de spreker volgens my een kardinale fout, want hy betoogt Gods niet- bestaan uit zyn vermeende uitingen. Wat weet de spreker van God af, van zyn uitingen en van de portde, van de bedoeling van Gods uitingen, om te zeggen, dat die niet goed zyn. Is daarvoor sprekers inzicht, doorzicht en wysheid groot genoeg? Moet men niet wat voorzichtig zyn, met de menschelyke maat aan te leggen aan God? Zeker, er is lyden in de wereld, er is ontzachlyk veel lyden in de wereld, maar is daarmee gezegd, dat 't lyden onnoodig is? Het is voor my een groot, innerlyk feit, ik zeg niet voor een ander, maar voor my zeker en eerlijk want ik spreek ook eer- lyk dat lyden ons noodig is. Ik weet uit mijn ervaring, dat de mensch alleen uit lyden leert. De mensch is een strevend wezen, hy wil innerlyk omhoog en daarom zal hy omhoog. Dat streven is, dat valt niet te looohenen; dat lyden is noodig voor den vooruitgang. Nu zegt de spreker allicht: ja, maar de mensch kan door dat lyden te gronde gaan en niet als theosoof sprekende maar ik spreek wel als theosoof moest ik dat volkomen met hem instemmen. Voor my als theosoof staat echter vast, dat do mensch in wezen geest zijnde, onsterfelijk is, die wel is waar stoffelijke voertuigen gebruikt, doch altyd blyft streven. En mocht mensch dan al te gronde gaan, dan heeft dit maar alleen betrekking op dit «ene leven. De theosoof zegt: de mensch streeft, d. w. s. hy wil vooruit en hy zal vooruit. Het is echter een feit, dat hy in een leven dikwijls niet vooruitgaat, innerlyk heel weinig ryker wordt; dan wordt het een onafwijsbare eisch voor de theosofie, die ik niet nader hoef toe te liohten, dat de mensch tallooze levens leeft en de ondergang in het eene leven kan dan vaak een herrjjzenis in een ander leven zyn. De heer Ds.Onnekes begint ook met een enkel woord van hulde voor de waardige wyze, waarop de heer Van Vorst voor zyn meening is uitgekomen. Toch wil hy even zeggen veel dichter by den heer Van Maanen, den theosoof te staan, dan by den heer Van Vorst, den atthelst. De heer Van Maanen, specialiteit op dit gebied, heeA het publiek al eenigen tyd met de uiteensetting van zyn denkbeelden bezig gehouden; ik kan dus kort sjjn. In do eerste plaatB oen enkele opmerking maken over myn orthodoxe collega's. Die zyn hier in deze plaats nog al te vinden; het had meer aan hen gestaan, van deze schoone gelegenheid om te debat- toeren, gebruik te maken, dan aan my, omdat ik veel dichter by den spreker sta, dan die orthodoxe collega's. Niet in dien zin, dat ik atthelst zon zyn, doch in deze beteekenis, dit ook ik al die rompslomp heb van my gegooid, wat ik niet myn verstand en rode heb kunnen verantwoorden. Deze dingen heb ik weggeworpen, maar ik ben daar niet by blyven staan. Ik heb niet alleen afgebroken, maar ook opgebouwd en ben gaan zoeken naar iets, dat myn innerljjk leven kon voeden en bevredigen en heb dat gevonden in myn godsdienst. De heer Van Vorst heeft gezegd, dat het volmaakte moeie- lyk of liever onmogelyk - het onvolmaakte kon scheppen. Het is maar de vraag, of die onvolmaaktheid geen achyn is. Alles heeA de kiem tot vervolmaking in zich. Overal zien we de groote wet der evolutie. Alles evolveert zich en heeft in zich de drang tot volmaking. Dit zien we zoowel in de anor ganische als in de organische schepping. Dit kon wel juist zyn het teeken der volmaking. Vervolgens staat de debater nog langen tyd stil by de uiting van den spreker, dat men zich door de rede moet laten leiden. Hy wyst op het groot aantal natuurvorschers, allen geleerden, die hun godsdienstig geloof behouden hebben. Van de 300 waren er slechts 5 godloochenaars, 20 die zich agnostici noem den en de overigen, dus 92 pCt., waren ge- loovig gebleven. Daarna staat debater nog langen tyd stil by het vraagstuk der theodicd, dat is de leer van de Godsrechtvaardiging, de leer van de rechtvaardigheid Gods tegenover het kwade en wyst op de ledigheid, de dorheid, de hope loosheid van het leven zonder godsdienst en op het wegnemen van de stutaels voor de zedelykheid. Nu stelt de heer H o f s t e d e den spreker nog eenige vragen, o. a. of het woord godsdienst niet beter vervangen kon worden door het woord religie; wat hy verstond onder een persoonlyk Godof hy spreker wel wist, dat de Boeddhisten geen God bezaten e. a. De spreker beantwoordde zooveel mogelijk en naar a(jn beste weten de gemaakte op merkingen en gestelde vragen en kwam tot de slotconclusie, dat er nog maar weinig geweten wordt, dat er nog een groot veld braak ligt; dat wij zoeken moeten, maar dat men, zoolang men iets niet weet, moet durven zeggen: ik weet het niet. Hierna sloot de voorzitter, onder dank zegging aan spreker, debaters en vergadering, de byeenkomst. Rernbrandt, uitreis, vertrok 8 Maart van Suei. K. W. II, uitreis, passeerde 8 Maart Gibraltar. Timor, thuisreis, is 8 Maart Point de Galle gepass. Ambon, thuisreis, passeerde 8 Maart Perira, Rotterdamsohe Llotd. Bandoeng vertrok 7 Maart van Padang n. R'dam. Besoeki, uitreis, passeerde 7 Maart Pantellaria. Ternate vertrok 6 Maart van Padang n. R'dam. Goentoer, thuisreis, vertrok 7 Maart v. Port-Said. Wilis, uitreis, arriveerde 8 Maart te Marseille. Bogor arriveerde 8 Maart van R'dam te Sabang. Malang, uitreis, arriv. 8 Maart te Antwerpen. Koninklijke Hollandsche Llotd. Delfland, uitreis, vertrok 6 Maart v. Duinkerken. Eemland vertrok 6 Maart v. Buenos-Ayres n. A'dam. Kon. West-Indische Maildienst. Pr. d. Nederl. arriv. 7 Maart v. A'dam te Paramaribo. Pr. W. V vertrok 8 Maart v. Paramaribo n, A'dam. Ingezonden Rffededeelingen 20 cent per regel. Mooie genezing te Nijmegen, Het portret dat wij hier weergeven ia dat den heer J. A. Andriesse, wonende te Nijmegen, 52 Bloeraeratraat. De heer Andriesse, die met opgewektheid zijne 62 jaren draagt, ver vult iederen dag zyn werk van besteller aan het station. Zoo- als bij vele oudt menschen, had df gezondheid van den heer Andriesse in de laatste tijden eet plotseling verval ge toond, en het is dank de Pink Pillen, dat hy het kwaad heeft overwonnen en dat hij een nieuw tyd- perk van gezondheid heeft aangevangen. „Ik moet u w myn compliment maken, schrijft hy, over het heil dat ik van een behandeling iuet de Pink Pillen heb ondervonden. Ik was sedert eenigen tijd beginnen te lijden aan allerlei kleine ongemakken en ik vroeg mij af of ik niet in het tydperk der gebre ken van mijn leeftijd was aangekomen. Ik had geen eetlust meer, ik leed aanhoudend aan hoofd- pynen. Ik voelde mij zwak en myn spijsvertering was slecht. Bovendien ondervond ik een soort van zenuwuitputting. Zoo was ik dus in het geheel niet goed en wat mij zoozeer bedroefde, was dat alles wat ik gedaan had om myn gezondheidstoe stand te verbeteren, om te genezen, niets had uitgewerkt. Men heeft mij toen de Pink Pillen aangeraden. Ik heb die genomen en na verloop van een week was ik reeds een heel ander mensch. Al myne ongesteldheden en kwalen zijn in weinig tijd verdwenen cn nu ben ik, ondanlü mijn leef tijd, weer even vlug als vroeger." Men kan de menschen van leeftijd niet genoe{ aansporen de kleine ongemakken waaraan z\ lyden niet zoo maar klakkeloos op rekening van hunnen leeftijd te stellen en zich daarom onge neeslijk te achten. De grijsaards moeten zich even goed verzorgen als de jongeren, en indien zij zich behandelen met de Pink Pillen, hebben zij alle kans al hunne krachten terug te vinden en lang nog dien toestand, dien men een frisschen ouder dom noemt, te bewaren. Wy moeten er aan denken dat de Pink Pillen een uitmuntend wederbelever van het bloed, een wonderdadig versterker der zenuwen zijn. Zy genezenbloedarmoede, bleekzucht, algemeene zwakte, maagpijnen, schele hoofdpjjn, zenuwpynen, heupjicht. verschietende pijnen. Prijs 11.75 de doos f9.per 6 doozen. Verkrijgbaar bhGeneraal-depdt der Pink Pillen van Eeghenl&an 22 te Amsterdam; voor Helderen omstreken bij: DE KOK, Middenstraat, H. DE BI E—Biersteker, Keizerstraat 93; te Schagen by j. ROTGANS; te den Burg iTezel) by T. BUIS en ver der by verschillende Apothekers en goede drogisten. Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Oost-Indië: Verzendingsweg Datum der ter postbezorging. 17 en 31 Maart 17.— 's av. 10 en 24 Maart 7.'s av. 14 en 28 Maart .7.'s av. p. zeepost via Amsterdam p. zeepost via Rotterdam p. HolL mail via Genua p. HolL mail via Marseille p.Fransche m. via Marseille (voor Sumatra's Westkust en Benkoelen alleen op verlangen der afzenders) p. Duitsche m. via Genua (flleen op verlangen der afzenders.) Naar Palembang, Riouw, Banka, Billiton en Borneo: Tij dist. der laat. busl. t/h Postk. p. Eng. mail via Brindiai 17 en 31 Maart p. HolL mail via Genua 14 en 28 Maart p. HolL mail via Marseille 21 Maart (alleen op verl. der afz.) p.Fransche m.via Marseille 10 en 24 Maart p. Duitsche m. via Genua 22 Maart 8.30 smor. 7.— 's av. 3.30'snam Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra: Eng. mail via Brindisi iS. eiken Vrydag 14 en 28 Maart 21 Maart 8.30'smor. 7.'s av. 3.30's nam 7.'s av. 12'smidd, p. HolL mail via Genua p. HolL mail via Marseille (alleen op verl. der afz.) p.Fransche m.via Marseille iu en at p. Duitsche in. vla Genua 22 Naar Guyana (Suriname): p. zeepost via Amsterdamilfl en 30 Maart |7.— 's p. mail via Queenstown eiken Vrijdag 3.30'sr p. mail via New-York. .17 en 31 Maart 3.30's i p. mail via St. Nazaire J 7 April 17.'s Naar Curayao, Bonaire en Arnba: p. zeepost via Amsterdam 16 en 30 Maart 7.— 's p. mail via Southampton eiken Dinsdag 3.30's nam of Queenstown. en Vrydag p. mail via Hamburg 1 April 7.— 's av. (alleen op verl. der afz.) Naar St. Martin, St. Eustatins en Saba: p. zeepost via Amsterdamjlö en 30 Maart |7.— 's av. galleen op verL der afz.) p. mail via Engeland. eiken Woensd,|7.— 'sav. Naar Kaapland, Natal, Oranje-Rivier-kolonie en Transvaal: eiken Vrydag, 3.80 'a namiddags. Marine en Leger. By beschikking van den minister van marine is de eerste-luitenant der mariniers L. Spiegel- berg met 22 dezer geplaatst aan boord van Hr. Ma. togementachip „Neptunus". Stoomvaart berichten. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Banda, uitreis, passeerde 6 Maart Gibraltar. Sumatra vertrok 5 Maart van Padang naar A'dam. Lombok arriv. 7 Maart van A'dam te Sabang. Oranje arriv. 7 Maart van A'dam te Sabang. ires. uitreis, passeerde 7 Maart Ouessant. ava, thuisreis, vertrok 7 Maart van Port-Said. K. w. i, uitreis, vertrok 7 Maart v. Southampton. Celebes, uitreis, is 7 Maart Perim gepasseerd. Onderg-eteekende beveelt zich bij zijn geachte plaatsgenooten beleefd aan als Schilder en Behanger. V. SLAGWATER, Brouweratraat I. Advertentiën. Oud Gereformeerde Gem Hoogstraat. Zondag 12 Maant, des morgens 10 ure, des avonds 5'/, ure, hoopt D.V. voor de Gemeente op te treden, de Eerw. Heer C. DE JONGE, van 's-Gravenhage. TooneelYereeniging „JONG HOLLAND", HELDER. Artistieke leiders Ph. B. en Jac. B. Polak. ter eere van den Heer Th. RIJKERS, Schipper der Reddingboot, by zyn 25-jarig jubileum, van (DEUGD ADELT). Tooneelspel in 5 bedrijven en een naspel, door B. H. POLAK. Geïllustreerd met zang,dans dn apotheose. jggf- Men zie voor bijzonderheden de strooibiljetten. Prijzen der plaatsen: Stalles fl,00; le Rang- f 0,75; 2e Rang- f 0,50; 3e Rang' f 0,30. Kaarten verkrygbaar by de leden, by de artist. leiders (Dykstraat 37) er. in „Casino". Plaatsbespreking op den speeldag van 11 2 uur, h 10 ct. extra per plaats, in „Casino". Entre acte-Muziek, belangloos aange boden door de Muziekvereeniging „Apollo". Directeur: de Heer Jansen. N.B. Het batig saldo dezer uitvoering komt ten goede aan den Heer Th. RIJKERS. Bureau 7 uur. Aanvang 8 uur. Noordh Yereen. „HET WITTE KRUIS" Afd. HELDER. Alg emeene Vergadering, te houden op Woensdag 15 Maart 1911 des avonds 8 uur, in „Tivoli". Punten van behandeling 1. Verslag van de Afgevaardigden naar de 52e Algemeene Vergadering te Amsterdam. 2. Jaarverslag. 3. Rekening en Verantwoording van den Penningmeester. 4. Begrooting voor 1911. 5. MededeeliDgen. De Seeretaris, G. DE VEN. op voormiddags 10 uur, te HELDER op het WESTPLEIH, Een groote en mooi gekweekte goed gevormde partij PLANTEUV, waaronder: extra mooie Hulst, Taxus, Coniferen, Palmen, Sparren, Laurus en Rhododendrons in soorten. Vruchtboomen, Bloemheesters, Stam- Klim- en Struikrozen, in de fijnste soorten. Alles kerngezond en afkomstig uit de bekende kweekery „Sativa", te Boskoop. Te bezichtigen op den dag van den verkoop. Diupw. H. KWANT. VERHUISD van Hoofdgracht 87, naar A. d. LINDE. HELDER. Weezenstraat 71. Geschilderde Kasten. Olietat'els. Stroomat-Stoelen. Schuiftafels. Mahonie Linnenkasten. Spiegels. Schilderijen. Rietmat-Stoelen, enz enz. LOODSGRACHT 69. Ten allen fcyde disponibel voor het houden van verkoopingen enz. het ruime lokaal LOODSGRACHT nr. 21. OV Goederen worden steeds aange nomen en kosteloos tot de verkoo- ping bewaard. Deurw. W. BIERSTEKER. Verrykt Uw bloed met myn Eiwit- ial en overwint zoodoende Bloed armoede, Bleekzucht, Alge meene Lichaamszwakte, Rugpijn, Gebrek aan Eetlust, Loomheid, Bleeke Gelaats kleur,- Afgematheid, Hoofd pijnen en Voortdurende Ver moeidheid. Bij gebruik bemerkt men spoedig, dat de krachten terugkeeren. maakt elk deel van het menschelyk lichaam krachtig. Schitterende voor beelden bevestigen het U. Goedkooper by gebruik dan eenig ander geneesmiddel. as9. Apotheker, Kanaalweg nr. 147, tegenover de Molenbrug. Te TEXEL, verkrygbaar by Gez. PETERSEN (Den Burg); D. WUIS (Oostbbend) en P. VOS (Oudeschild). KANAALWEG n/h Postkantoor. KEIZERSTRAAT bij de Keizersbrug. Specialiteit Is GORSETS, van de goedkoop ste tot in de fijnste soorten, oteedo alle soorten Alleenverkoop van de wettig gedeponeerde Corona Aanbevelend, brengt den Plaatsgenooten nog eens in herinnering, dat deze fabriek door het daarin bestaande twee-ploegen-stelsel, in staat is tweemaal per dag versch brood te laten bezorgen, hetgeen steeds gebeurt: 's morgens na 6- 12 -10 uur, -5 uur. Om den nachtarbeid voor de helft te kunnen afschaffen, waarby ook ingesloten een vryen tyd, eenmaal in de 14 dagen, van af Zaterdags voormiddags 12 uur tot Maandags 's morgens 6 uur, wordt opnieuw een ernstig beroep gedaan op de genen, die verbruiker zyn of willen worden, om, wanneer het evengoed schikt, in plaats van 's morgens, 'a middags hun varseh brood te willen koopen. Zij verleenen daardoor hun, èn door de gezellen èn door de directie zeer gewaardeerden steun, voor een zooveel doenlijke afschaffing van den nachtarbeid. Aanbevelend, DE DIRECTIE. I==il 1=11=11: Mousseline*, Satinets, Piquets. In DIENSTBODENK&TOENTJES een geheel nienve sorteering. ifü een prachtige keuze in de nieuwste modellen. Kinderkapjea, Kouoen, Hendachoenen en Trioot- Ondergoederen. Verder een volledige eorteering Kussensloopen, Tafellakens, Handdoeken, Servetten en Theedoeken. Waschechte Tafelkleeden. Gemaakte Onder goederen, alles in de bekende solidekwaliteiten Een prachtige en nieuwe sorteering. Stalen worden gaarne op zicht gezonden. Gewone groote bor den 5 cent. Gekleurde groote borden B et. Granieten groote borden 71/, ct. Boterham-bordjes, gedecoreerd, 5 ct. Kop met schotels, wit, 4 cent. Kop met echotels, kinder-, 3 cent. Kop met schotels, groote, 5 oent. Kop met schotels, porcelein, 7 ct. Vleeschschaaltjes 9 cent. Groentenschalen 7cent. Soepterrien, gekleurd, 60 cent. Botervloten, overatoipt, 25 cent. Theepotten, wit porcelein, 17'/, cent. Gekleurde schotels IV, cent. Melkkan, inhoud I Liter, 17 ct. Saladebakken 48 cent. Sauskommen 25 cent. Kamerpotten, emaille, 227, oent. Raspen, met huis, 37i cent. Etenstampers, grootste soort, 10 cent. Eierklutsers, zwaar spiraal, 3 Ct. Pankoekmessen, houten greep, 25 cent. Lucifers, non plus ultra, vonk vrij, p. pak, 4 ct. Gaskousjcs, prima merk, „Opal", 9 ct. Gasglazan, gewoon met merk, 4 cent. Gaeglazen, met gaatjes, 3 cent. Punaises, 36 st. in doos, 27, cent. Kastpapier, met rand, prima, 12 vel, 77ct. Hengsels, voorchocalade- ketels, 9 cent. Broodmessen, Herder, 10 oent. Zeefjes, nikkel, I27> ct. Koffiemolens vanaf 80 cenf. Familie weegschaal f 1.00. Sidol, per flacon, 5 cent. Faberpotlooden, 24 cM., 3 cent. Groote winkelboe- ken 127, ct. Schoolschriften IV. ct. Schoolschriften, 80 pag. 4 ct. Enveloppen, vierkant, bi. v. binnen, 100 st., 20 ct. Mappen postpapier, met envell., 17, ct, Mappen, postpapier v. Dames, 3/', ct. Mappenpostpapier, met linnenpost, 10 ot.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1911 | | pagina 2