vr,ï, Marine en Leger. De münenlegger „Balder", commandant de luit. ter zee ie kl. R. H. v. Meeiiant, is van Hellevoet- sluis naar Willemsoord vertrokken, om aldaar schietoefeningen te houden. Bij besch. van den Min, van Uarine is luit. ter zee ie kl. F. L. Rnmbonnet, met 18 dezer, gepl. in de directie te Amsterdam. Bij beschikking van den Minister van Marine zyn de navolgende plaatsingen em. gelast met 20 dezer: luit. ter zee le kL J. H. Zeeman, eervol ontheven van liet bevel over Hr. Ms.mijnenlegger „Hadda" en belast met het bevel over Hr. Ms. inijnenlcgger „Medusa"; luitenant ter zee 2e kl. R. P. van de Wetering, bijgen. De Rooy, en offi cier-machinist 2e klasse M. W. Horning geplaatst aan boord Hr. Ms. „Medusa". Stoom vaartberichten. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Rembrandt, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 7 Dec. v. Colombo. Billiton, van Batavia naar Amsterdam, passseerde 8 Dec. Gibraltar. Celebes, v. A'dam n. Batavia, vertr. 8 Dec. van Suez. Bali vertrok 8 Dec. van Amsterdam naar Hamburg. Nias, uitreis, arriveerde 8 Dec. te Antwerpen. Madura arriveerde 8 Dec. van A'dam te Padang. Oranje, thuisreis, arriveerde 9 Dec. te Genua. K. W. III vertrok 9 Dec. van a'dam naar Batavia. Flores arriveerde 9 Dec. van Java te Amsterdam. Koningin der Nederlanden, uitreis, vertrok 9 Dec. van Colombo. Grotius, uitreis, is 9 Dec. Kaap del Armi gepasseerd. Banda vertrok 10 Dec. van Amsterdam naar Java. rotterdamsche Lloyd. Wilis, v. Java n. R'dam, vertr. 7 Dec. van Batavia. Bogor, v. R'dam n. Java, vertrok 7 Dec v. Catania. Sindoro, v. Javn n. R'dam, vertr. 7 Dec. van Perim. Palembang, v. R'dam n Java, vertr. 8 Dec v. Suez. Rindjani arriveerde 9 Dec. v. Rotterdam te Batavia. Kawi arriveerde 9 Dec. van Batavia te Rotterdam. Besoeki, v. R'dam n. Java, pass. 9 Dec.'Gibraltar. Malang, v. R'dam n. Java. pass. 10 Dec. Dnngeness. Menado, v. R'dam n. Java, arriv. 10 Dec. te A'dam, Ophir, van Rotterdam naar Java, vertrok 10 Dec. van Tangcr en Gibraltar. Kon. Holl. Lloyd. Delfland, van Amsterdam n. Buenos-Ayres, vertrok 8 Dec. van Duinkerken. Hollandia vertrok 9 Dec. v. Buenos-Ayres n. A'dam. Zeelandia (thuisreis) pass. 10 Dec. OuessanL Kon. West-Indische Maildienst. Pr. Willem I arriv. 8 Dec. v. Paramaribo te A'dam. Pr. Willem III (uitreis) is 9 Dec. Lydd gepass. (Zie verder Eerste Blad.) Tijdstippen van verzending der Brievenmalen. Naar Ooot-Indië Verzendingsweg. Datum der ter postbezorging. TydsL der laat. bnsl. a/h Postk. p. zeepost via Amsterdam p. zeepost via Rotterdam p. HolL mail via Genaa p. HolL mail via Marseille p.Franschem. via Marseille (voor Sumatra's Westkust en Benkoelen alleen op verlangen der afzenders) p. Duitsche m. via Napels 22 Dec. 15 en 29 19 12 en 26 15 en 29 13 en 27 7.— 'sav. 7.— 's av. 7.— 'sav. 3.30'snam 7.— 's av. 12'smidd. Naar Palembang, Riouw, Banka, Billiton en Borneo: 8.30'smor. 7.'s av. 3.30's nam p. Eng. mail via Brindisi 2 p. Holl. mail via Genua 1 p. Holl. mail via Marseille 12 en 2 (alleen op verl. der afz.) p.Franschem. via Marseille 15 en S p.Duitsche m. via Napels 13 en 2 Naar Atjeh en de Oostkust van Sumatra: p. Eng. mail via Brindisi] eiken Vrijdag 8.30'smor. p. HolL mail via Genua 19 Dec. 7.'s av. p. Holl. mail via Marseille 12 en 26 3.30'snam (alleen op verl. der afz.) 15 en 29 p.Franschem. viaMorseille 7.'s av p.Duitsche m. via Napels|13 en 27 12'smidd. Naar Guyana (Suriname): p. zeepost via Amsterdam] 21 Dec. |7.'s av. p. mail via Queenstown 22 en 29 3.30'snam p. mail via New-York. 22 3.30'snam p. mail via St. Nazaire .1 7 Jan. 17.av. Naar Curaqao, Bonaire en Aruba: p. zeepost via Amsterdam 21 Dec. 7.— av. eiken Dinsdag 3.30'snam 7.— 's av. p. mail via Southampton of Queenstown. p. mail via Hamburg (alleen op verl. der afz.) Naar St. Martin, St. Eustatiua en Saba: p. zeepost via Amsterdam] 21 Dec. |7.'s av. (alleen op verl. der afz.) p. mail via Engeland eiken Woensd.|7.'sav Naar Kaapland, Natal, Oranje-Rivier-kolonie en Transvaal: eiken Vrydag, 3.30 's namiddags. optrekt, is geen schot kruit waard 1" Edelmoedig schept mottige Krissie op voor Gerrit, die met razenden honger aanvalt en als deze, na het eerste bord opeens in een schokkend huilen losbarst en hartstochtelijk gaat snikken, dan sust hy ■Kom! wees bedaard. Voorloopig is je groolste *org immors voorby Nou je weer op kalm water vaart, moet je er niet van willen weten om bakzuil te halen. Schei uit Gerrit hou op, asjeblieft met dat go- snotter. 'k Word er zelf akelig van. Schei je nou uit 't Is Godgeklaagd, om zoo kwajongensachtig te grienen. Moet je er nog eentje Móét je 't Is het laatste uit de buB. Morgen haal ik weer versch en zoolang als 'k hob, pik je vry mee, kameraad 1 En wil je liefst heelemaal onafhankelijk zyn: kyk hier op jo gemak uit, om met het een of ander de kost te bescharrelen. Begin je nou weer opnieuw met die tranen Toen den volgenden dag, 's morgens heel vroeg, ergens in de buurt een haan kraaide, stond Kris voor het bed, dut hy 's avonds zelf onder tafel en naast een paar stoelen bad opgeslagen, om me wakker te stompen. Hoor je'm, Gerrit? Hoor je'm Dat is m'n vaste porder, maat I Hoor je nou die haan niet schreeuwen, Gerrit? Er uit dan het is tyd! Er uit, luilak I* De mottige kleedde zich met een haast alsof-io aanstonds klokslag op z'n work moest wezen, holde vervolgens naar buiten om een halve cent koffiwatcr te halen en ik was juist te voorschijn gekropen toen hy weer binnenstormde. Een uur daarna gingen we samen door de stille wyk op stap. (Wordt vervolgd). VERVOLG BERICHTEN. HELDER, 12 December. Men maakt ons attent op een verzuim, dat wy onwillekeurig gepleegd zouden hebben inzake de vermelding van de St. Nicolaas- vieriDgen. St. Nicolaas is n.1. op den dag van zyn verjaring door de muziek van «Winnubst" van hot station gehaald, en langs Plantsoenstraat, Spoorstraat en Keizerstraat naar de Spoorgracht gebracht, ten huize van de firma LelieveldKlok kers. Vandaar nit stelde St. Nicolaas zich beschikbaar voor het bezorgen vaa pakjes, hetgeen tot laat in den nacht heeft plaats gehad. rOawillekeurig" geschiedde dit verzuim, zeiden we. En dit is te meer te betreuren, daar aan de manier, waarop de onderneming door genoemde firma op touw was gezet, een woord van lof niet mag onthouden worden. Voor zooveel thans nog noodig, vertellen we ons verzuim, met eene bede om vergeving Het bovenstaande geeft ons aanleiding het ingezonden stukje in het vorig nummer en dat in het hnidige te onderstreepen. Want het is dezen St. Nicolaas-vertolker, dien eenige laffe kwajongens met vuil hebben gegooid, zóo, dat zelfs zyn kostbaar costuum bedorven werd. Een woord van proteBt tegen een dergelyk laf gedoe zij wellicht hier op zyn plaats. »Is dit geen terrein voor de Vereeniging (Helder's Belang zoo vraagt de eene inzender. «Eenig politie-toezicht aldaar is gewenscht", zegt de andere. Wy gelooven, dat de laatste schrijver den spijker op den kop raakt, en dat alleen strenge, zeer strenge straffen een einde kunnen maken aan derge lijke toestanden. Het pantscrdekachip Zeeland" is gisterenmorgen direct van de werf naar zee gestoomd, tot het opvolgen van zyn bestemming □aar Cnrayao. Als gewoonlijk waren tal van familieleden en belangstellenden aan het Havenhoofd aan wezig om de opvarenden nitgeleide te doen. By het stoomen in het Marsdiep brak een deel van de achtermast, waaraan de draad- looze telegrafie bevestigd zat. Een deel daarvan kwam dientengevolge naar benedeD. Het ongeval was blijkbaar niet van ern- stigen aard, aangezien het schip zyn reis vervolgde. Een ongeluk. Zaterdag is de matroos, die aan boord van het Wachtschip alhier de wacht deed in de mast, door onbekende oorzaak daarnit ge vallen. Hy kwam dientengevolge op het tentdoek terecht, rolde daaraf en viel toen op het vlot. Kort daarna overleed hy aan de gevolgen van dien val. De Duitsche trawler Möwe wordt heden door de sleepboot „Oostzee" naar Hamburg gesleept. De loodskweekelingen W. Doekse en A. A. Baak, hebben met goed gevolg examen afgelegd voor den buitendienst. By K. B. is, voor het tijdvak van 1 Jan. t/m 81 Aug. 1912, benoemd tot leeraar aan de R. H. B. S. alhier, de heer J. H. J. de Bruin, alhier. „Het zeeofficiersvak". In een in „Artis" gehouden vergadering van de afdeeling Amsterdam der Neder- landsche Vereeniging «Onze Vloot" bield de luitenant ter zee le klasBe A. ten Broecke Hoekstra een voordracht over ,Het Zeeof- fficiersvak". De heer Ten Broecke Hoekstra begon met te zeggen, dat bet leven van den zeeofficier weinig gekend wordt, doordat dit zich afspeelt buiten den gezichtskring van de menschen aan den wal. De Amsterdammers kennen van de marine weinig meer dan de sombere romp van de onttakelde .Wassenaer". Spr. herinnerde vervolgens aan den zeiltyd, dien hy medemaakte aan boord van het zeilfregat «Van Speyk". Die zeiltyd was een voudiger, veel minder gecompliceerd dan thans. Om de techniek van het schieten bekommerde men zich niet veelVoor de zeeofficieren was ervaring de hoofdzaak. Daarna schetste spr. de ontwikkeling van het materieel in de laatste twintig jaren, waaruit groeide het hedeudaagsohe pantser schip, dat wonder van teohniek, waar in zóó kleine ruimte al wat het menschelyk intellect in uitingen der techniek wist te belichamen, is geconcentreerd. In het kort gaf spr. een overzicht van de verschillende scheepslypeD, waaruit de tegen* woordige vloten zyn samengesteld en daarby vond hy gelegenheid op te merken, dat de onderzeeboot het wapen ïb voor den finan cieel zwakke. Spr. weeB erop dat, al mogo het varen tor zee nu het oude zeilschip plaats maakte voor de soort dryvende fabriek, die het moderne oorlogsschip is in een zeker op zicht verloren hebben aan poëzie, aan poëzie, zooals Jean Richepin die gaf, hot daartegen van een nieuwe aantrekkelijkheid werd, waar van Kipling ons de forsoher poëzie geeft in zyn Seven Seas". Met die veranderingen in het materieel ging een verandering in den werkkring van het personeel samen. De zeeofficier werd van zeeman, die zyn vak in hoofdzaak fleerde door de praktijk, een eoort sportman-werk- tuigknndigo, voor wien oen veelzydige weten schappelijke opleiding noodig is, en die in zyn carrière evenveel ingenieurs- ais zuiver zeemanswerk te doen heeft. Na de pauze belichtte de spreker achter eenvolgens de verschillende kanten van het zoo veelzydige zeeoffleierenvak. In de eerste plaats den techoiscben kantals artillerist, torpedist, electricien, navigateur, enz. Dan den phyAieken kant, de .sport" van het vak. Vervolgens schetste by den zeeofficier als vertegenwoordiger der natie in don vreemde, zoowel by feestelijkheden den .pretkant", zooals hy het noemde als by internationale moeilijkheden. Na nog gewezen te hebben op verschillende vredesdiensten, waartoe de zeeofficier als vanzelf is aangewozen, als het hydrografische opnemen, het deelnemen aan wetenschappelijke expedities on dergelyke, stond spr. stil by de militaire zjjde van het beroep. Hy wees er op hoe het militair zyn niet in hoofdzaak is iets uiterlijke, maar iets veel diepers. Dat aan het militaire gehoorzamen alle slaafsch- heid vreemd is, doch dat het slechts is het bewust aanvaarden van de consequenties van een wet, waarvan men de noodzakelijkheid inziet voor een organisatie, die op een gegeven oogenblik aan het individu den eiscb moet kunnen stellen zyn leven te geven, zonder verdere overwegingen. Volgens spreker is de dwang in 't militaire leven slechts schyn en is in werkelijkheid de vrijheid juist daar 't grootst. Met instemming haalde spr. de woorden van Marguéritie aan .Laservitude militaire a une austère grandeur". Hierna werd mot enkele woorden het doel van de betrekking van zeeofficier besproken Spr. wees erop hoe hetgeen wy in de wereld zien gebeuren geen aanleiding kan geven om te meenen, dat wij in den vervolge den eeuwigen vrede zullen genieten. En hen die mochten twjjfelen of voor een kleine natie een weerkracht wel van eeDig nut kan zyn, wees spr. er op, dat de kaos om direct met een groole mogendheid in oorlog te geraken wel zeer klein de kans, om in een oorlog zijdelings betrokken te worden, echter niet zoo gering is. Ten slotte richtte spr. zich meer in 't byzonder tot de jongelui, die nog een loop baan moeten kiezen en roerde daarom met een enkel woord de financieels zyde van het zeeofficierBvak aan. Hy zeide dit eenigszins noode te doen omdat hij zyn vak niet gaarne beschouwd ziet als een .baantje" waarmee men zijn brood verdient. Aan hen, die het zoo willen beschouwen, zou hy willen toeroepen „wordt wat anders" want wie de loopbaan van zeeofficier niet kiest uit liefde voor het vak, doet beter naar iets anders om te zien. Spr. noemde do betrekking van zeeofficier er een van matige traktementen en goed pensioen, waarin men oon onbezorgd bestaan vindt als ongetrouwde, doch die voor den onbemiddelde die jong trouwt vele bezwaren heeft, ook al door het veelvuldige naar Indië gaan. Wie houdt van een afwisselend leven, van het avontuurlyke, van de zee en de wyde verten, wie uit wil vliegen en ge noeg kanten aan het vak ziet om als aan grijpingspunt te dienen voor zyn energie die melde zich aan. Eu wie zyn keuze op de zeoofficierenloop- baan vestigt, zy zich bewust dat hy eeu groote traditie zal hebben op te houden eu een werkkring kiest, waarin de hoogste eischen aan zyn geheele mensch-zyn gesteld wordennog meer aan karakter dan aan intellect. Spreker eindigde met te zeggen: Webly- ven allen onder dit ideaal dat zyn we ons wel bewust maar het is al veel een ideaal te hebben." (Applaus.) IJmuIden, 11 December. In het begin van de vorige week werden van een stoomtrawler in de vissohershaven alhier tijdens het lossen ongeveer 60 tongen gestolen. Het is der politie gelukt vijf daders op te sporen, waarby bleek dat één der hal knechten den diefstal oogluikend had toe gestaan. Tegen allen werd proces-verbaal opge maakt, terwyl de halknecht zyoe misdaad inmiddels met ontslag boet. Met ingang van 1 Januari zal de reiniging alhier niet meer verpacht doch in eigen beheer van de gemeente genomen worden. Het gemeentepersoneel zal dan worden uit gebreid met 9 werklieden (1 opzichter, 1 beltbaas, 1 sorteerder, 3 voerlieden en 3 straatvegers). Het vergaan van de „Ixlon". De Raad voor de Scheepvaart heeft Don derdagavond een onderzoek ingesteld naar aanleiding van de ramp, overkomen aan het stoomschip .Ixion", van de Ned. Stoom- vaartmy. «Oceaan", kapitein B. de Boer, te Hollum. Op 1 October is het schip in den Ind. Oceaan door brand vernield en vergaan een groot aantal leden der bemanning, onder wie veel ChinoezeD, kwam by deze scheeps ramp om. Tot de verongelukten, 24 in getal, behooren de derde stuurman en de timmerman. 23 opvarenden werden gered. Van een sloep met schipbreukelingen is nooit meer iets ge hoord. Als eerste getuige werd kapitein de Boer gehoord. Deze deelde mede, sinds 12 jaar als gezagvoerder der maatschappij te hebben gevaren. Hy heeft diploma lste stuurman groote stoomvaart. Don lsten Juni heeft de „Ixion" Amsterdam verlaten, den 13den Juni Liverpool, meteen lading stukgoederen. Te Port Saïd werden kolen bygeladeu, en vandaar werd onmiddelyk doorgestoomd naar Padang, waar 800 pk. rottiDg werd bijgeladen. Nieuwe koleD waren hier niet noodig. Eerst te Batavia werden wedorom kolen ingenomen, en wel Japansche, voor de kustreis. Aangedaan werden o.a. de havens Cheribon, Samarang, Tjilatjap en Soerabaja. Overal werd lading gelost, of nieuwe lading ingenomen. Te Tjilatjap copra in zakken. Daarna werd de terugreis aan vaard. Vier dagen oponthoud was te Priok noodig; hier werden Japansche kolen ingenomen, niet als gewoonlijk Ombiliënkolen, omdat er aan de gewone steigers geen plaats was. Het Bchip had een stuur- en oen bakboords-, geen crossbunkor. Langdurig stond de president by de onder vraging van dezen getuige stil by de inrich ting van het schip. Op het voorschip was een opgebouwde bak, die op deze reis niet bewoond werdmidscheeps bevonden zich de brug, met stuurhuis en kaartenkamer, en rondom hot maindek de passagiers- en offi cieren-verblijven. Op het achterschip waren do logiezen voor de bemanning. De eerste offioicr was belast met het toe zicht op de reddingsmiddelen, de officieren gezamenlijk met het toezicht op het laden en lossen. By elkaar zyn er in Indië 449*2 zakken copra geladen. Getnige heeft geen enkele maal een klacht bereikt, dat er by het laden gerookt wasdit wil echter niet met zeker heid zeggon, dat het inderdaad niet geschied is. Er waren 4 sloepen op de midscheeps ingericht als reddingsbootenop het achter schip waren dan nog vier sloepen, waarvan er eon werd gebruikt als werkboot. Tydens de kustreis wordt niet geregeld dek gewasschen, met het oog op het telkens laden en lossen. NameDB de Chineezen was nooit eenige klacht by den kapitein ingekomen. Journaal nöch monsterrol nèch strafregister was geheel blanco. Ook met de Europeesche bemanning is nooit ernstige mooilykheid geweest; alleen óón matroos heeft eens een vry ernstige terechtwijzing gehad. Het schip was electrisch verlichtde boordlantaarns en de lichten waren echter niet electrisch. Aan bakboordszyde liep van het maindek oen electrische leiding naar benedende dynamo bevond zich ook aan bakboordzijde. In de ruimen waren stopcon tacten aangebracht, zoodat daar nooit anders dan met electrisch licht gewerkt werd. In de bunkers echter werd gewerkt met z.g. snot neuzen. Door daartoe aangebrachte kokers werd de temperatuur van de goed geventileerde bunkers geregeld gecontroleerd. Den 30en September vertrok de tlxion" op haar thuisreis van Priok. Behalve een officier waren er steeds twee minderen op do brug en voorts twee matrozen als uitkyk op de bak. D9n 1 Octobef was de kapitein des avonds 9 uur ter rustegegaau. Hy had nog geen half uur gelegen, toen de derde stuurman hem kwam wekken met de kreetkapitein, er is brand in de gang I De kapitein snelde naar de brug; hy zag onmiddelyk, dat de dekkeu gevaar liopen en gaf wat bakboord roer. De vlammen sloegen uit de ventilators der machinekamer. De kapitein schreeuwdestop het schip. Of dit onmiddellijk gebeurd is weet getuigo niet. De brand was aangekomen in de van-kamer, en greep met groote snelheid om zich heen. De brandslang, die zich in de bootsmanshut bevond, kon niet meer bereikt worden. Met do binschmiddelen, de pompen, de de pypenleiding van het vóór- naar het achterschip en de dekleiding, die door een pomp in de machinekamer gevoed werden, kon de brand niet bestreden worden. Een reddingboot aan stuurboordzijde, waar getnige zich bevond, werd overboord gezet; hierin sprongen 13 man, by wie zich later nog zes anderen, n.1. getuige, de tweede stuurman, de dokter en drie matrozen, voegden. De andere reddingbooten op de midscheeps waren reeds door den brand aangetast. De menschen die niet in de reddingboot waren gesprongen, weken voor de woedende vlammenzee terug naar het achterschip, waar zy de boot, aan bakboord, die voor het schilderen van het schip werd gebruikt, neerlieten en erin spron gen. Spoedig hoorden de kapitein en de man schappen in zyn boot, die van de andere boot roepen, dat deze water maakte, daar er geen prop in zat. Hun werd een puts overgegooidof zy die nog gebruikt hebben weet getuige niet. Ook riep hy hun toe, dat zes man (meer kon hy met het oog op de zware deining en de volte in zyn boot niet toestaan) mochten overzwemmen. De tweede kok, een lichtma troos en een Chinees zyn toen van de vol- loopende boot overboord gesprongen, naar de andere boot overgezwommen en opgepikt. De derde stuurman vroeg of hy ook mocht overzwemmen, maar do kapitien verbood hem dit omdat de bemanning van die boot, allen minderen en meerendeels Chineezen, dan zon der commando zoude zijn. Kort daarna lag de brandende «Ixion" tusschen beide booten, en boorden getuigen en degenen, die by hem waren een rauwen gil, en daarna niets meer. Wat met de boot gebeurd is, weet men niet; mogelijk is zy door de Ixion" overvareD. De andere schipbreukelingen werden op genomen door het st. >Good Hope", on gingen den volgenden dag te Benkoelen aan land. De matroos, die tydens het uitbreken van den brand bakboordswacht had, eeu Engeisch- man, te Londen woonachtig, is Diet gedag vaard kunnen worden. Voorgelezen werd een door hem afgelegde verklaring, die go- heel overeenstemde met de mededoelingen van den kapitein omtrent de ramp. Nader ondervraagd, zeide de kapitein, dat hy den brand toeschrijft noch aan broeiing in de kolen, noch aan broeiing in de lading, noch aan kwaadwilligheid. Vervolgens werd gehoord de heer Feninga, technisch adviseur der maatschappij. Hy ver klaarde, dat de reedery steeds zeer coulant is in het doen aanbrengen van reparatiën; de kasten in de van-kamer zyn van hout verder is alles van ijzer, evenals byna alles in de onmiddelyke nabijheid. Wanneer .er brand is in den koker van de van- naar de machine-kamer moet de vlam naar beneden. De van kan niet zyn warm geloopen, kortsluiting in de buurt vau de vau kamer is uitgesloten, omdat daar nergens electrisch licht is. Ten slotte werd Donderdagavond gehoord de le machinist J. Meeuwen. Hy verklaarde: de lucht komt in de van kamer van den stunrboordBingang door een rooBter. In do van-kamer was petroleum verlichtingde daarvoor benoodigde petroleum werd uit de piek gehaald. Ook in het ma trozenverblijf, in de pantry en in de bakkerij werd petroleum voor verlichting gebezigd. Er was alleen aau de Btuurboordzyde van het schip petroleum-verlichting tusschon 9.30 u. en 9.45 u. Terwyl getuige zat te lezen in zyn hut kwam de derde machinist hem waarschuwen dat er brand was in de van-kamerde vlam men kwamen door den koker. Getnige heeft de van stopgezet. Zelf heeft getuige toen waargenomen, dat het niet brandde in de van-kamer, maar in de van zelve. De telegraaf werd op stop gezet en de machine is onmiddelyk gestopt. Waar het brandbluschmateriaal geborgen werd wist getuigo niet. Hy heeft getracht de waterleiding door den deklast van bak boord naar de stuurboord zyde te brengen, maar dit ging niet meer. Getuige heeft nog gepoogd den brand in de van te blusscben door water te werpen door den schynlicht- werpertoen brandde de van-kamer ook. Getuige is toen naar boven gevlucht en in de reddingsboot gegaan. Het schip liep nog vaart, hoewel de schroef niet meer draaide. De brandende «Ixion" heoft ongeveer een cirkel beschreven. Getuigo vermoedt, dat zy do verongelukte boot heeft overvaren. Vrijdagavond zette de Raad voor de Scheep vaart de behandeling voort. Op dit schip ontstond op 1 Oct. jl. in de Indische wateren brand. By deze scheeps ramp verloren 24 van de 47 opvarenden het leven, Kapitein De Boer verklaarde gisteravond nog dat hy tweemaal een ontploffing gehoord heeft. De eerste kan geweest zijn van de aan boord aanwezige vuurpijlen. De oorzaak van de tweede, veel heviger ontploffing met hoog opgaande vlam weet do gezagvoerder niet. Toen werd gehoord de 3e machinist S. de Graaf. Toen bij de wacht overnam was er niets bijzonders. Tusschon half 10 on 10 uur kwamen de ChineeBche stokers hem opmerkzaam maken, dat de vlammen uit den fankoker sloegen. De 4e machinist zette de ballast-pomp aan. De machines werden, nadat de telegraaf overgegaan was, gestopt. De handel der machineB werd dichtgedraaid. Get. kon niet langer in de machinekamer bly ven, daar deze vol rook stond. De achterste bakboordsboot werd gestreken en hierin nam get. plaats. Er zaten reeds menschen in. Later sprong nog een der machi nisten overboordhy werd door de boot opgepikt. Vyf minuten na het stoppen der machines was de boot te water. Eerst hield men de boot nog aan een loglijn. Daarna werd naar het voorschip van do .Ixion" geroeid, om daar nog menschen af te halen. Do heer Kotting wees den 8en machinist er op, dat waaneer de fan niet gestopt was, doch had blijven voortdraaien, waarschynlyk de brand beperkt was tot den ijzeren koker zelf, waarin vermoedelijk vuil brandde. Toen get. in de fankamer kwam, zag hy slechts vlammetjes in den koker. Terugkomende in de machinekamer en stookplaats brandde daar immers nog niets. Do le stuurman J. B. van der Werff was o. a. belast met den dek-inventaris on de red dingsmiddelen. Deze get. geloofde ook, dat de andere sloep overstoomd was door de «Ixion". Er werd later niets meer vao gezien. Do heer Rosenbnrg vroeg, of het ook mogelyk was, dat de doktor in zyn hut proefnemingen deed. De gezagvoerder zeide, dat de bejaarde dokter, een Engelschman, ziekelijk was. Vervolgens werd gehoord de 2e stuurman G. Jo ..sten, die bij het nilbreken van den brand in zyn kooi lag. Een matroos porde hem op. In zyn slaapkleeren ging hy naar het dek. Met den kapitein, den dokter en eenige andere zeelieden trachtte get. de bakboord- voorboot te stryken. De vlammen sloegen echter zoo vlug over, dat dit oumogelyk was. Men moest naar het voordek vluchten. De andere boot was inmiddels reeds te water. De menschen, die op het voordek waren, maakten van eenige luiken een vlot, waarop de 3e stuurman, kok en eenige matrozen zich trachtten te redden. De kapitein, dokter, en get. bloven op het voordek en sprongen later over boord. Zy werden door een der sloepen opgepikt. De 4e machinist J. J. Vlierboom, die zich het leven redde door van het brandende schip te springen en naar oon dor sloepen te zwemmen, verklaarde, dat hij op de brng de machine-telegraaf op langzaam had gezet. Later kan zy wel op stop zyn gezet. Het was de eerste reis van dezen machinist. De bootsman Kl. Bottinga zeide, dat hy een ontploffing had gehoord op het oogen blik, dat de brand nitbrak. Hy verklaarde voorts nog, terwyl de sloep met een loglyn achter de .Ixion" dreef, dat de schroef wel draaide. Hy had juist de loglyn losgeworpen omdat de schroef draaide. Hy had nog gehoord dat de 3e stunrman, die in de boot was, welke vermoedelijk over varen was, riep: »we zyn verloren 1" Van het vlot kwam later nog de Se stnnr- man in deze sloep. De anderen die zich op het vlot bevonden, moeten in de golven zyn omgekomen, 't Waren de chef-kok, de 4e hofmeester en twee matrozen. De scheepsjongen sprong mot den 2enkok en den ChineeBCben kok over boord en zwom Daar de andere sloep. Hierdoor redden zy hun leven. Het getuigenverhoor was hiermede afge- loopen. De Raad zal hetzij een nader onderzoek bepalen, hetzy op een nader te bepalen dag uitspraak doen. Een terechtstelling van 14 Arabieren. Een correspondent van de >Matin" seint over een terechtstelling van 14 Arabieren: Zonder eenig verzet, sommigen fier, anderen berustend, zyn de rebellen van de dagen van 23 en 26 October naar de strafplaats gegaan. Om half vyf werd hun zwijgende groep voor de zuilengaaudery op een ry gezet en het is hier, dat zich de meeBt droevige oogen- blikken van dit gerechtelijk treurspel voor deden. De veroordeelden moesten de -drio trappen opgaan, die hen naar de plaats ge leidden, welke hun was aangewezen. De uitvoering scheen niet gemakkelijk. Zy waren veertien in getal, vergezeld ieder van twee zaptiehs, en indion zy niet die schoone verachting voor het leven hadden bezeten, waaraan wy, bewoners van hot Westen, niet kunnen raken, omdat wij het fanatisme niet meer kennen, vraag ik my af, welke verwarring zich niet zou hebben voorgedaan. Maar gedwee, terwyl een van hen niet ophield zyn gebeden tot Allah te richten, legden zy hun laatste schreden af. Om 4 u. 40 waren de veertien strikken om den hals gelegd. Een minuut later werden do planken van de galgeD, waarop de ver oordeelden stonden, met een ruk weggeduwd. De aanroepingen van Allah hielden plotse ling op: eon lichte zywaartsche beweging van elk lichaam en het is gedaan. Ik bon om 8 nnr op de plaats van de terechtstelling teruggekeerd om de gelaats uitdrukking van de menigte Arabieren te zienmaar wie kan zich vleien de gevoelens te doorzien, welke zioh achter deze maskers verbergen Rembrandt's Molen. Telegrammen uit New York melden, dat de millionnair Widener, de kooper van Rem brandt's Molen, nog drie kapitale Rembrandt's heoft aangekocht, dusverre tot de verzameling van Lord Wimborne behoorende. Widener moet voor de drie 200,000 pond sterling hebben betaald.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1911 | | pagina 6