KLEINE COURANT 't Vliegend Blaadje voor Heldor, Toxol, WSorlngon on Anna Pautowna Zaterdag 20 Aprü 1912. ^TT^gang. No. 4090 t Vliegend Blaadje p. 3 m. 50 ct, fr. p. port 75 ct, buitenland 11.25 Pre- 1 Zondagsblad 37$ i i 15 i ft0.75 miênModeblad 65 s 75 (Voor het buitenland bij vooruitbetaling.) f 0.90 Advertentiên vaa 1 tol 5 regels (bjj vooruitbetaling) 30 cent Elke regel meer. 6 Bewjjs-exemplaar2$ Vignetten en groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Intero.- Telnfoon SO. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Uitgeven C. DE BOER Jr. berkhout a Co.), Helder. Bureaus i Spoorstraat en Koningstraat. Tweede Blad. Opgave van alhier gevestigde en vertrokken personen tot en met 17 April 1912. Gevestigd. Naam: Beroep: Woonplaats: Van: J. Schenk, visscher, Oranjestr. 49, Zaandam Chr. Ger. G. Rong, kwartierm.jAchtergr. W.i 27, Schagen N.H. T. J. Jansen, stoker, Weststraat 98, A'dam R. Boon, administr., P.Krugerstr. 47, Amersfoort H. Linders, korp.-stoker, Basstraat 76, A'dam A. Koch, stoker, Oranjestraat 43. R.C. C. Pieters, werkman, Basstraat 63, 's-Hage N.H. A. Koster, serg-kok, P.Krugerstr. 6, Akersloot W. Boon, musicus, Hoogstraat 9, Paterson J. P. Dukers, stoker Ie kl., Middenstr. 8a, R'dam RC. P.A.Dievenbach,raatr.-scheerd.,Ankerp 31,A'damN.H, A.M.v.d.Pol,smid,2eSchagendw.str.4,Sijbekar3pelO.R. L. Folmer, verpleegster, Weststiaat 104, A'dam N.H. G.Willem8en,kwartm,,Acht.binnenh.60,Middelb. J. Zwagerman, x. bHoogstraat 58. Schoort R.C. Vg ••trokken. Naam: Beroep: Van: Naar: Gel. A.Cranenbroek,korp.-mar. Californistr.20, A'dam R C. G. J. de Jong, meubelm., Zuidstr. 32, Hilversum N.H. C. v. Eeten, marinier, Basstraat 6, A'dam L. Kooien, serg.-mariniers, Molenstr. 3c, A'dam P.C.v.Elteren,serg-maj.art,Langestr.22a,Diemen R.C. M. v. Weeren,serg -mar.,le Wil.dw.str.3,H.voetsl. H. G. Verkuilen, gep., Goversstraat 46, A'dam N.H, D. Pieters, stoker, Hoogstraat 24, R'dam J. H. Arpeau, onderwijzer, Weststraat 9. A'dam C. H. Doesburg, mar., Acbterbinnenh. 80a, Wed. A. Alstede, i. b., Basstraat 52, E.L. Wed. S. Bouma, Vjjfsprong 5, Workum R.C. W.C.Linsehoten,Offic.-mach.,Ankerp.13,Schoten N.H. P. Cats, stok.-olieman, Jonkerstr. 31, H.voetslais R C. J. Wieling», konstabel, Koningstr. 62, N.H. J. v. d. Poll, gep., Kanaalweg 96, A'dam Geen M. Ran, z. b., Kanaalweg 83, Alkmaar R.C. J. G. de Moree, matroos, P.Krugerstr. 19, Lelden N.H. UIT HET 8UITEBLABD. De ontzettende zeeramp het vergaan der «Titanic" had de laatste dagen zoo zeer de aandacht dat er bijna geen belang stelling overbleef 70or den loop der politieke gebeurtenissen. De deelneming met het onge luk is iu alle landeu groot en de verschil lende regeeringen gaven daarvan reeds bljjk. De koninklijke familie van Engeland zond een flink bedrag voor de nagelaten betrek kingen der bemanning van het vergane schip; 'n mooie daad die wel navolging zal vinden. Ook rampen dragen bjj tot verbroedering der volkeren. De Homo Rule bill kreeg Dinsdag in het Engelscho Lagerhuis baar eerste lezing, dat wil zeggen aan do rogeering werd door het Lagerhuis vergund baar ter tafel te bren gen. De aanneming der eerste lezing ge schiedde met 360 tegen 266 stemmen een meerderheid die groot genoeg was om den eersten minister met dit succes een harte lijke ovatie te breDgen. Het Btemmencjjfer is moedgevend voor de regeering maar prae- judiceert eigenlijk niets. De tegenstand zal tel genoeg zjjn, de oppositie zal bjj de be handeling der artikelen xolfi- niet voor obstrnc- ti© terugdeinzen. Ulster, hot onverzoenlijke Ulster, wapent zich reeds ten tegenstand. Een der leiders daar verklaarde dat eene eventueele aanneming zou beteekenen revo lutie in Ulster. De regeering is echter vast besloten al het mogelijke te doen om het ontwerp dat reeds tweemaal strandde thans in veilige haven te brengen. De Duitsche regeering heeft bjj den Rjjks- dag het wetsontwerp tot verstorking van de weermacht en tot dokking der boogere uit gaven ingediend. De vredessterkte van het leger zal 29.000 man meer bedragen en voor de vloot zal een derde eskader noodig zjjn door den bouw van drie linie-schepen en iwee kleiDe kruisers. Verder worden eenige luchtschepen en ondersee-booten meer ge vraagd. Voor hot leger bedragen de hoogere kos ten van 1912 tot 191779£, 101, 78, 58, 62 en 62 millioen mark, voor de vloot 15, 29, 39, 40, 44 en 46 millioen mark. Dit geld zal opgebracht worden door 45 millioenen, die de invoerrechten en belastingen in 1912 meer opgebracht hebben dan de raming be droeg, en door 15 millioen batige saldo van spoorweg- en postdienst. De rjjksBchuld is in de laatste jaren zoo verminderd, dat 10 millioen minder noodig zjjn voor delging en rente, en ook kan 10 millioen gespaard wor den op den aanleg van het N. O. zeekanaal. Totaal is dit 80 millioen. Het ontbrekende zal opgebracht worden door de heffing van het brandewjjn-contigent, wat in 1912 14J millioen en de volgende jaren 36 mil lioen zal opbrengen. Het contingent wordt niet geheven in Beieren, Wurtemburg en BadeD. Op deze wjjxe ou bjj zuinig beheer, wanneer de economische toestand niet slechter wordt, hoopt de regeering de middelen te vinden zonder extra-belasting te hebben. Bljjft de toestand echter niet zoo gunstig, dan zullen nieuwo belastingen gevraagd moeten worden. De Duitsche belastingbetaler zal hetalzoo voelen, vooral als bjj een minder gunstigen economischen toestand het overschot op de middelen eens mocht inkrimpen. Do Rjjksdag zal pogen véór Pinksteren de begrooting en de militaire wetten af te doen. Met de laatste wordt Maandag be gonnen. Het debat zal mogelijk veel tjjd in beslag nemen vooral de bespreking der dek- kingsvoorstellentusschen de regeering en de meerderheid bestaat omtrent die voor stellen volstrekt geen eenstemmigheid. En die te vinden zal geen gemakkelijke taak zjjn. De «Temps" deelt mede, dat de Fransche regeering besloten heeft het jongste antwoord van Spanje betreflende Marokko niet te aan vaarden on geen nieuwe onderhandelingen aan te knoopeu ovor het douane-stelsel voor dat Spanje zich inschikkelijker betoont inde kwestie der territoriale tegemoetkomingen, meer speciaal wat'betreft de afstand van het Uerga-dal, dien Frankrijk beslist noodig acht. Naar Reuter te Londen in goed ingelichte kringen vernam heeft Engeland te Madrid de raadgevingen tot het naleven van gema- tigdheid en verstand bjj de onderhandelingen met Frankrjjk rernieuwd. Hongarjje heeft weer eens een ministrieele crisis. Graaf Khuon-Hedervarry, minister president, heeft den Keiser ontslag aange boden. Graaf Khuen heeft toegegeven aan 's Keizers verzoek om de resolutie betref fende de oproeping van reserves niet te handhaven, maar daardoor z^n positie in Hongarjje onmogelijk gemaakt. Bjj de opening van hei parlement volgde onmiddellijk ob structie in alle mogeljjke vormen. Een nieuwe minister zoekt een compromis te treffen met verschillende partjjen. Voor de zooveeiste maal is weer sprake van vredesonderhandelingen tusschen Italië en Turkjje. Vooraf dient gemeld dat Italië om de zaak wat te bespoedigen zjjn vloot naar 't Eoropeesch Turkjje zal zenden. Maar daar is al meer sprake van geweest. De gezanten der vreemde mogendheden te Konstantinopel brachten een bezoek aan het ministerie van Buitenlandsche zaken in verband met de voorgenomen betooging in het belang van den vrede. Reuter seint dat de gezanten aan Turkjje niet gevraagd hebben op welke voorwaarden hot in den vrede zou bewilligen maar op welke grond slagen het de bemiddeling der mogendheden zou willen aanvaarden. Minister Assam Bey sprak in zjjn antwoord zjjn dank uit voor de vriendschap die bleek uit de door de gezanten gedane poging en zou hun het antwoord, i overleg door de regeering doen toekomen. De ramp wan de „Titanic' De zwakke hoop, dat de ongunstige tele grammen, in den nanacht van Maandag ontvangen, onjuist af althans overdreven zouden bljjken, is verijdeld. Van de ongeveer 1800 passagiers van de «Titanic" is slechts een klein gedeelte gered; volgens een tele gram uit St. Johns 675, volgem een ander uit New-York 868. Slechts zjj, die door de Carpathia" aan boord waren genomen, naar het schjjnt grootendeels vrouwen en kinderen, zjjn aan den dood de golven ontkomen. Ge noemd schip is nu met zjjn kostbare lading op weg naar New-York, maar moet zeervoorzich- tig stoomen, daar het zjjn weg moet zoeken langs velden van zware jjsscholsen. Nog nooit, zoo verklaarde, volgens een telegram uit New-York do Liverpoolsche reeder Weisford, die Zondag met de Car- mania" te New-York is aangekomen, had hjj zoo ver zuideljjk jjs gezien als op zjjn laatste reis. En de heer Welsford heeft recht van meespreken, hjj heeft nl. ongeveer 100 malen de reis heen en weer van Engeland naar New-York gedaan. «Het ijsveld dat wjj ont moeten, zoo vertelde hjj, had een bergachtig karakter, maar het oppervlak was zoo eflen als glas. En bovendien noodzaakte do zware mist ons herhaaldelijk tot stoppen, maar trok do mist nu en dan eens op, dan zagen wjj niets dan jjs aan alle zjjden van het schip. Er waren een groot aantal „growler6", groote bergen, die van boven weggesmolten waren, zoodat hun oppervlakte bijna geljjk was aan die van het water, waardoor zjj bjj zwak licht zeer moeieljjk te onderscheiden en. Deze „growlers" zjjn uiterst gevaarlijk r de zeevaart, daar onder de waterlijn nog een groote hoeveelheid jjs voorldjjft." Volgens een aededeoling van de kapitein van de «Carmania" had hjj in drie uren vjjf en twintig ijsbergen ontmoet. //Wjj bevonden ons 75 voet boven de waterljjn op de brug" zoo verhaalde hjj; «en er waren oogenblik- ken, dat wjj niet anders sagen dan jjs. Stukken jjs, kleiner dan een reddingsboot, kwamen niet voor". De ijsbergen leverden das buitengewoon groot gevaar op. Maar Volgens de deskundi gen heeft men in stelselmatige en geregelde opnemingen van de temperatuur van het water een vrjj zeker middel om de nabjjheid van ijsbergen te constateeren. Zoodra n.1. de tem peratuur van het water zeer snel daalt, kan men aannemen, dat er een jjaberg in de nabjjheid is en dan worden dadeljjk de noodige maatregelen genomen en wordt vooral zoo laögzaam als mogel jjk voortgeatoomd. Hoe dus, ondanks de maatregelen, die vermoedelijk door den gezagvoerder genomen zullen zjjn, zulk eeu hevige botsing kon plaats hebbeD, bljjft vooralsnog een raadsel, tenzij de bergen zoo snel en in zoo grooten getale zjjn komen aandrjjven, dat geen maatregelen baatten. Sir Ernest Skackleton, de bekende Zuid- poolonderzoeker, heeft aan een medewerker van de «Daily Mail" onderstaande interessante bijzonderheden omtrent de ijsbergen medege- deeld. «De ijsbergen", zoo zeide hjj, «worden gevormd uit landjjs, afgesneden van de glet- schers. In don winter is er zoo goed als geen beweging in het jjs, in de lente echter breekt het jjs los. De jjaberg zelf is echter lang zoo gevaarljjk niet als de ijsvelden, die blijven ronddrijven in de zee, tot zjj ten slotte in den warmen Golfstroom smelten. Een groot aantal schepen, die spoorloos verdwenen zjjn, vooral toen men nog niet wist van draadlooze telegraphie, zjjn onge twijfeld ten onder gegaan tengevolge van eon botsing met een jjsborg of een ijsveld." ,/Er zjjn", zoo vervolgde Shackleton, twee routes voor de Transatlantische stoomers, die naar New-York gaan, n.1. een zomer- en een winterroute. De winterroute wordt gevolgd van 14 Augustus tot 14 Januari, de zomer- routo den pvorigen tjjd van bet jaar. Die laatste route loopt ongeveer 300 mylen ten Z.O. van Kaap Race, en bljjft buiten de 42 S. noorderbreedte en 47 gr. westerlengte gemiddelde grens van den jjsslroom tus schen Maart en Juli. Toen de «Titanic" in botsing kwam be vond zjj zich op 41 gr. 46' N.Br., dus veer tien mjjl bezuiden de gewoonljjk aangenomen grens om de ijsvelden. De Engelsche bladen bevatten volledige ljjsten van de passagiers, die plaatsen eerste of tweede klasse hadden besproken op de «TitaDic". Onder die namen vonden wjj, be halve dien van jhr. Renchlin, slechts weinige met een Nederlandschen klank, zooals Gol- denberg, Snijder. Zoo er dan al Nederlanders aan boord zjjn geweest, dan was hun aantal ch zeer gering. Er waren in het geheel 2358 personen aan boord, n.1. 850 passagiers eerste klasse, 350 tweede klasse en 800 derde klasse, be nevens een bemanning van 903 man. Er is geen twjjfel meer mogeljjk. Slechts 600 k 800 opvarenden van de «Titanie" zjjn gered, de overige honderden passagiers en leden der bemanning zjjn met het reus achtige schip, deze schitterende overwionig van menscheljjk vernuft en menscheljjk weten, te gronde gegaan. Do geredden bevinden zich uitsluitend aan boord van de .Car pathia", alle andere schepen, die op de noodseinen van de «Titanic" zich naar de plaats van de ramp spoedden, zjjn te laat fekomen, de «Titanic" was, toen zjj aan waaien, reeds in de diepte verdwenen. De hoop, dat deze schepen nog schipbreuke lingen zouden hebben kunnen redden, is opgegeven, nu bljjkens de draadlooze tele grammen door deze schepen slechts nog wrakhout drjjvende werd gevonden. De omvang van de ramp is dns nu vrij wel bekend, maar van wat er eigenljjk is geschied, wat de oorzaak is van het roos achtig verlies aan menschonlevens en van den ondergang van het schip, dat met de allernieuwste veiligheidsinriobtingen was voor zien, ligt nog in het duister. De verschil lende berichten op onderscheidene punten zoozeer nog uitoonloopend, geven hieromtrent geen licht. Terwijl het in het eene tele gram heet, dat alle booten van de «Titanic" zjjn gevonden, heet het elders weer, dat vermoedelijk tal van reddingbooten door de zuiging van het zinkendo schip mede in de diepte zjjn gesleurd. Over deze en derge lijke bijzonderheden zal men eerst worden ingelicht, a's de «Carpathia", die naar New- York koers zet, aldaar zal zjjn aangekomen. Men denkt, dat dit schip hedenmorgen aldaar zal arriveeren. Na wat we vroeger zeiden omtrent het ontbreken van eenige paniek aan boord, blykend nit bet feit, dat allereerst de zwak ken, de vrouwen en kinduren zjjn gered, zal het vreemd hebben aangedaan, in de Amerikaansche telegrammen aan de Duit sche bladen te hebben gelezen van een ernstige paniek en een groote verwarring aan boord. Natunrljjk moeten dezo berich ten ODjnist zjjn, men behoeft slechts de naamljjsten der geredden na te gaao, om te begrjjpen, dat deze voorstelling van zaken ODjnist moet zjjn. Trouwens terwijl do ge redden nog op zee zjjn, zou het toch wel morkwaardig wezen, als men nu al bijzon derheden zou kannen moedeelen over don toestand aan boord tjjdens de aanvaring Dat de botsÏDg schrik en ontsteltenis onder de passagiers te weeg bracht is natuurlijk, maar dat bemanning en officieren er in slaagden, allereerst de vrouwen en kinderen in de reddingbooten te doen plaats nemen, bewijst dat de orde en discipline tot het allerlaatste oogenblik gehandhaafd bleven. Een vreeseljjke gedachte, dat er lang niet voor do helft van do opvarenden gelegenheid was om het zinkende schip te verinten! En dan had de «Titanic* nog heel wat meer passagiers mee kannen nemen. De «Sbipping Gazette* maakt de opmerking, dat men nog wel inderhaast vlotten had kunnen samenstellen. Maar een leek is geneigd te vragen: moest elk schip niet tenminste in zjjn reddiugsbooten genoeg plaats hebben voor al zjjn opvarenden Tenminste, want meestal zjjn doordat het schip gewoonljjk niet rechtstandig zinkt, maar met voor- of achterplecht, of met een der boorden eerst niet al de booten te ge bruiken. De schipbreukelingen van de «Ti tanic" hebben nog het gelnk gehad, dat het weer kalm was, en ook heldor, volgens een telegram; dus geen mist. De gezagvoerder van de «Titanic* was Smith, die als kapitein van de «Olympic* de aanvaring met het oorlogsschip .Hawko* heeft gehad. De rechter heeft de «Hawke" wel van schuld vrijgepleit en de aanvaring toegeschreven aan de zuiging, die de reus achtige «Olympic', in snelle vaart door een nauw vaarwater stoomende, maakte, muar vele vakmannen hebben dat vonnis gewraakt, en de maatschappij heeft haar ongeschokt vertrouwen in kapitein Smitlh getoond, door i over te plaatsen op de «Titanic, die met haar ruim 46,300 ton nog over de 1000 ton meer inhoud had dan de «Olympic*. De ervaring, die hjj bjj de behandeling van een scbip van dergeljjke afmetingen had opgedaan, kon hem op het Dieuwe schip van nut zjjn. Hoe moeiljjk die behandeling is, bleek weer toen de «TitaDic* Woensdag uit Sout- hampton vertrok. De waterverplaatsiog, die baar geweldige schroeven veroorzaakten zoo dra zjj zich in beweging zetten, was zoo groot, dat de stalen trossen van de «New- York*, van de American Line, die een eind verder lag, knapten en de twee groote sche pen misschien met elkaar in botsiDg waren gekomen, als de machine van de «Titanic* niet aanstonds stil was gezet. Zou men moeten aannemen, dat het ook weer de zuiging van do «Titanic» ia geweest, die den jjsberg of ijsveld aantrok. Het har.gl van de grootte van do ijsmassa af, of die verklaring mogeljjk kan worden geaoht. Trouwens, het geval van de .Olympic" en de «Hawke* heeft bewezen, dat men nog weinig met zekerheid kan zeggen aangaande het verschijnsel van de suiging van varende schepen. Do telegraaf heeft niets nieuws meer te melden, tot dat de verhalen van de geredden loskomen. De waarheid staat nagenoeg vast. Toen de schepen, die te hulp snelden, bjj het aanbreken van den dag of later op do plaats van het ongelnk kwamen, was allee al uren voorbjj. 's Nachts tusschen tweeën en drieën was de «Titanic" gezonken, na zich misschien nog een eind ver weg voort gesleept to hebbeD. Alleen de reddingbooten zwalkten nog rond met de verkleumde schip breukelingen. Toen die aan boord van de Carpathia" waren opgenomen en de schepen, Ie een na den ander, vergeefs hadden rond gezien naar schipbreukelingen, die nog aan wrakhont mochten hangen of door zwem gordels boven water werden gehouden, ver volgden zjj hun weg. De «Titanic" lag naar een mededeeliog uit Halifax tusschen het Sable-eiland en Kaap Race op een diepte van twee mjjl. Vermoedelijk ajjn Engelsche mjjlen bedoold, dus op 8200 M. diepte, met het geheim van de tooneelen die er voor het zinken van het schip op zjjn afgespeeld. De ver beelding zoobJb minister Asqoith zei t ontsteld voor zoo'n ramp. [en stelle zioh ook voor, wat er aan boord geschiedde, toen uit de reizigers do keuze werd gedaan, wie in de reddingbooten zou mogen 1 Dat moest de kapitein, die tevens nog voor het behoud van het schip had te zorgen, beslissen I De vronwen en kinderen gingen voor. Daarmee zjjn zei ook Asquith de beste gebruiken ter zee gevolgd. Dio het minst zich zelf kunnen helpen worden het eerst geholpen. Welke man zal dat niet beamenMaar toch, als er mannen wareD, die de waarde van hun leven voor hun gezin bepleitten, toch een kind of een on gehuwde vrouw voor te laten gaan, al leen door zich te houden aan «de beste gebruiken ter see" beeft zeker de kapitein, of wie voor hem de taak verrichtte, menige smeekbede kunnen afwijzen. En hoe heeft hjj onder de mannen moeten kiezen Misschien hebben aanvankelijk zjj die achter werden gelaten, nog de hoop gehad, dat bet schip op zjjn waterdichte schotten zou blyven drjjven. Maar toen die hoop jjdel bleek, was er voor hen geen uitredding meer. Van vlotten heeft men niets gemeld, en booten waren er niet over. Het was een onjuist bericht, dat er in de booten voor meer plaats was dan er men- schen aan boord waren. De officieele berich ten zoggen met stelligheid, dat alle booten terecht zjjn. Er zjjn, volgens de laatste be richten, ongeveer 800 menschenmisschien 868 op de «Carpathia" gered. Er waren 28o8 monschen aan boord. Voor een 1500 menschen was er dus geen redding mogeljjk. Dit is toch een toestand, waar een gewoon lvekenversland versteld bjj staat. Engelsche bladen vermelden, dat kolonel Astor een vermogen had van 80,000,000 ptLst, Stranes van 10,000,000 pd.st., Widener van 10,000,000 pd. et., Gnggenheim van 19,000,000 pd. st., Roebling van 5,000,000 pd. st., Tiiayer van 2,000,000 pd.st. Dit zjjn enkele van de reizigers van de «Titanic". Maar de bladen alreeds een gevoelig woord over voor den man van oorspronkelijke en edel- e gedaohten en kraohtig streven. Hjj was weer op weg om in Amerika een vredes- vergadering bjj te wonen. Londen, 17 April. De «Times* dringt aan op een onderzoek naar de herkomst van do leugenachtige berichten van Maandag, vol gens, welke de «Titanic* na de aanvaring met het jjsveld, Buigzaam alleen voortatoomde of door een ander stoomschip w<.rd gesleept. Het blad brandmerkt de wreedaardigheid van znlke verzinsels, waarvan de vervaardigers ter verantwoording behooren geroepen te worden. Het blad vereenigt zich met de opvatting van de deskundigen, die onderstellen, dat öf de „Titanic" tweemaal gebotst is öf dat de zjjden van het schip door onder water drjj vende jjsschotsen zijn opengescheurd, waar door de waterdichte beschotten spoedig nut teloos moesten worden en het schip snel vol geloopon en gekanteld moet zjjn. De „Times" schrijft ook over de vraag, of de „Titanic" voldoende reddiagsbooten had en of de tjjd niet gekomen is, om aan den bouw van steeds grooter wordende trans atlantische stoomschepen paal en perk te stellen. De „Timos" beantwoordt de laatste vraag eerst waneer alle omstandigheden juist bekend zjjn. De „Evening Post" haalt het oordeel aan van Uhler, inspecteur-generaal van den A- merikaanschen stoomvaartdienst. Uhler ver klaarde, dat de voorschriften van dat ministerie en van Lloyds aan de wereld worden voor gehouden als modellen. Dientengevolge varen de groote transatlantische schepen voortdn- rene met een onvoldoend getal reddingsbooten uit. Uit Uhler's verklaring bljjkt, dat de Wbita-Star-ljju en andere stoomvaartlijnen niet voor een voldoend aantal reddingsbooten en vlotten zorgen. De reusachtige stoom schepen van tegenwoordig hebben dan ook slechts weinige reddingsbooten meer dan dertig jaar geleden, en de Amerikaansche regeering gedoogt dit oogluikend. De „Eve ning Post" acht het boven eiken twjjfel ver heven, dat alle menschen van de „Titanio" gered zouden zjjn, indien sjj een voldoend gehad aantal booten had. Berljjo, 17 April. De correspondent van het „Berliner Tageblatt" te New-York aeindo ;isteravond: Hot plein, waarop de White itar Line zjjn bureau heeft, is met een groote menigte opgewonden menschen gevuld. De menigte groeit nog voortdurend aan. Twaalf politieagenten doen vergeefscho pogingen, om den toegang tot het gebouw vrjj te houden. Het langzaam bekend maken van de namen van de gereddeo, waarvan nog velen onver staanbaar zjjn en ook de verkeerde voor namen en andere onduidelijkheden in de be richten, maken hel moeiljjk zelfs diegenen, wier verwanten werkeljjk gered zjjn, tot rust te brengen. De vergelijking van de nameD, die draadloos overgeseind worden, met do scheepsljjsten neemt veel tjjd in beslag. On der de bekende persoonlijkheden, die op het bnreau verschenen, zag men rechter Cornell, iens vrouw niet onder de geredden genoemd ordt, ofschoon ^aar beide zusters, met wie zjj dezelfde hut had, gered zjjn. Verscheidene deftig gekleede dames vielen in onmacht, toen zjj de namen van hun bloedverwanten niet op de ljjst van de geredden vonden. Anderen weer lagen knielende en biddende op don grond, dankgebeden uitend voor de redding van hunne familieleden. De vrouw van Benjamin Guggenheim, die waarschijnlijk verdronken is, Btelde onbegrensde middelen ter beschikking voor het zenden van stoom- bootoo, om de zee af te zoeken. Zjj kon eerst tot kalmte gebracht worden, toen men haar verzekerd had, dat ieder atoomschip, dat zich in de nabjjheid van de ramp bevond, daarheen onderweg was, om nog naar booten met schipbreukelingen te zoekon. Uit New-York wordt aan het «Berliner Tageblatt" geseind Een verlammende schrik ligt over de heele stad en wordt nog daardoor verergerd, doordat, ondanks de uiterste in spanning van alle kuststations en ondanks groote geldoflers, die millionnairs gegeven hebben om eenig rechtstreeks bericht over de geredden te krjjgsn, men niets te weten kan komen, dat opheldering kan brengen over de oorsaak en het verloop van de ramp. Dinsdag avond laat had men nog aoo goed als geen positieve berichten ontvangen. Dat vernietigt ook de laatste hoop op eon mogeljjke redding van passagiers door andere schepen dan de Carpathia*. Men is nog steeds io het onzekere over het getal passagiers, dat werkeljjk aan boord geweest is. De passagierslijsten, die men hier ontvangen heeft, bljjken in veel gevallen onbetrouwbaar. Daardoor wordt het verge lijken met de ljjsten geredden nog zooveel te moeieljjker, wjjl ook deze slechts stuk voor stuk verminkt aankomen. Ondanks bet feit, dat de Marconie-maat schappij al haro beambten op alle stations dag en nacht aan het werk hondt, is het niet mogeljjk een regelmatigen dienst te krjjgen. Tengevolge van heele reeksen van donder buien en van ongunstige weersgesteldheid treden er telkens weer storingen op. Boven dien ie .Carpathia" het eenige schip, waarvan mor. betrouwbare berichten zou kunnen krjjgcu en dat van seintocstellen voorzien is, om berichten over groote afstanden te verzenden. Dan stapelen zich duizenden telegrammen op, waartegen de beambten op het oogenblik niet op kunnen. Het Amerikaansche volk daar entegen ie verwend. Daarom beschouwt zjj de onmogelijkheid om in den inlichtingendienst op de gewone wijze to voorzien als een poging om nog ernstiger berichten geheim te honden. Dit geeft dan aanleiding tot opgewonden protesten, waarvan het gebonw van de White Star-lijn natunrljjk altjjd bat middelpunt is. Ieder uur worden in alle hotels, groote zaken en clubs en ook op de hoekon van de straten herziene, verbeterde ljjsten met namen van geredden aangeplakt. Daaromheen driDgt dan onmiddellijk een opgewoidon menigte te zamen. De hevigste tooneelen spelen zich af voor het bureau van de White Star-lgn. De door het lang wachten hysterisch geworden menigte uit vaak haar ongerechtvaardigde woede tegen de maatschappij. Do Woeosdag aangekomen Duiteche sche pen „Lincoln' en „George Wasgington* mel den, dat zjj een zeer gevaarlijke reis gehad hebben door den jjegordel «n dat zjj vaak met terugslaande machines moesten varen. Uit eenige betrouwbare berichten bljjkt, dat het grootste gedeelte van do passagiers van de „Titanic* op het oogenblik van de botsiDg in bed lag en meestal in nachtgewaad na den vreeseljjken schok op het dek snolde. Men zag direct, dat het gevaar groot was, zoodat men vronwen en kinderen zonder dat ze meer kleeren konden aantrekken, in de reddingbooten duwde en deze onmiddellijk in zee neerliet. Ze hadden onder de sterke konde van den nacht zeer te ljjdcn. Doze booten schjjnen het tusschen het jjs zwaar te ver antwoorden gehad te hebben. Ze konden niet bjj elkaar bljjven en werden op groote afstanden van elkaar gevonden. Yele van haar moesten het zinken van de „Titanic* omstreeks 2 uur des morgens aan zien. Het geheele verlies van do betrokken ver zekeringsmaatschappijen door het verlies van het schip, do lading en door dec dood van verzekerde passagiers wordt op 125 millioen dollars geschat. De Presa-Telegraph verneemt uit Halifsx: De telegrafist van Kaap Race heeft bij het opnemen van de telegrammen om hulp van de «Titanic", die in het geheel door ongeveer 50 stoomschepen opgevangen zjjn, de volgende aanteekeningen gemaakt 10.15. Ik krjjg van de «Titanic" nood signalen. Deze zjjn door een aantal schepen beantwoord, waaronder de «Carpathia", de «Carona" en de «Olympic". 10.25. De «Titanic" berichtDe voor steven van het schip begint reeds te zinken. 10.80. Ik heb verbinding gekregen met de «Virginian" en haar gemeld, dat de «Titanic" dringend hulp noodig heeft cn haar verder over den toestand van het schip en de andere omstandigheden nauwkeurig inlichtingen go- geven. Do «Virginian" meldt, dat zjj onmid- deljjk naar de plaats van het ongeluk heen stoomt. 10.36. De «Titanic" heeft de «Olympic" medegedeeld, dat do vrouwelijke passagiers in de reddiogsbooten overgebracht zjjn en heeft do «Olympic" verzocht ook haar reddingsbooten gereed te houden. De «Titanic" gaf zonder ophouden nood signalen en berichten over baar toestand. De telegrafist aan boord van do «Titanic" legde buitengewone koelbloedigheid aan den dag en vergiste zich in het geheel niet bjj het telegraferen. Wat hjj seinde, kon goed opge nomen worden. Ofschoon bjj zich bewust is vaa den wunhopigen toestand, waarin het ■chip verkeert, verlaat hjj tot hot laatsto oogenblik het schip niet. Omtrent de feitelijke oorzaak van het onder gaan van de „Titanic" tast men nog steeds in het duister en dio onzekerheid zal wol bljjven voortdurm, totdat de geredden met de «Carpathia" te New York zullen zjjn aange komen of althai s tot er draadlooze vorbinding tusschen dit schip en den wal ia gekomen. „Wanneer het waar mocht blijken," zegt „Daily News „dat bjj een kalme zee en terwjjl men vier nren tjjd bad om do noodige maatregelen to remen, ODgevoer 1500 men schen het leven moesten verliezen, omdat de booten slechts ruimte boden voor een derdo deel der passagiers, dan hebben wjj hier te doen met een ramp, die voorbomen bad kunnen worden en mogen wjj eischen, dat nauwkeurig wordt uitgemaakt wie voor dezo onvoldoende inrichting verantwoordelijk is." Men spreekt er in dezo dagen natunrlyk over, of zulke groote schepen gevaarlijker zjjn dan kleinere. Sommigen moeneo van wel, omdat ze te staren zooveel moeiljjker is. Andere zeggen daarentegen, dat een groot scbip zooveel meer toestellen tot redding van de opvarenden kan meevoeren. <Maar had de .Titanic" niets slechts roddingsbooten voor 900 menschen?) Een ongeluk als do «Titanic" heeft getroffen, kan elk klein schip overkomen. Dat is zoo, ofschoon het misschien gemakkelijker zal wezen, met een kleiner ■chip een aandrjjvenden jjsborg te vermijden. Een botsing met zoo'n gevaarte is orger, zegt een vakmAn aan een Engelsch blad, dan een aanvaring met een ander scbip, dat altjjd min of meer wjjkt, terwjjl oen jjsberg door zjjn geweldigen omvaog zelfs den ver vaarlijken stoot van een aanetoomeDd schip als de «Titanic" weerstaat. Het vergaan van de «Titanic", meende de vakman, zal dan ook tot geen vermindering in de groote der schepen leiden. Reeds is bjj Harland and Woiff te Belfast de kiel gelegd voor een scbip van, naar men zegt, nagenoeg 54,000 ton, ook voor de «White Star". De «Gigaatie" zal het hevten. Dat is weer grooter dan do «Aquitania", die voor do «Cunard", en de «Imperator", die voor de Hamburgsch-AmerikaaDSche wordt ge bouwd. Ia de Engelsche bladen wordt gowezen op de groote boteekenis, die ook in dit geval de draadlooze telegrafie weer bowezen heeft te bezitten. Negeu jaren iB het nu, dat de draadlooze telegraphie op de oceaanschepen in gebruik is en tal van menschenlevens zijn hierdoor gered. Want wat zon er ook nu wollicht geschied zjjn, indien de «Titanic" niet over de draadlooze telegraphie had be schikt, om de eerste berichten omtrent haar nood te verzenden. De thans verkregen waarschuwingen hebben het aithaDS mogeljjk gemaakt, dat een schip nog zoo tjjdig de plaats van de ramp bereikte, dat alhans een deel der schipbreukelingen kon worden opgenomen en gered. IJs in den A11 a n ti c hen Oceaan. Het stoomschip «Rmpress of Britain", van de Canadian Pacific Line, Zondag jl. van Halifax te Liverpool aangekomen, rappor teerde buitengewoon veel jjs in den Atlan- tischen Oceaan. Drie dagen na het vertrek van Halifax had het een jjsveld ontmoet van eea uitgestrektheid van ODgeveer 100 mjjleD, waarbij hoogo ijsbergen, en moest een groote omweg worden gemaakt om gevaar to ont wijken. De «Empres of Britain had tevoren reeds een draadloos telegram van bet stoom schip «Virginian" van do Allan Line, ont vangen, waarin gewaarschuwd werd voorde tegenwoordigheid van ij®» Te New-York aangekomen stoomschepen waaronder de „Carmaoia", van Liverpool, en do „Niagara", van Havre, raporteeren eveneens ijsvelden ontmoet te hebbeD. De «Niagara* was er moe in aanraking gekomen on had twee gaten in don bodem gckregeD, benevens verscheiden platen verbogen. Het jjs was aangetroffen in do Westeljjke route der stoomschepen Dabjj de Grand Banks. Ernstige verwjjten. Berlijn, 18 April. In de Now-Yorksche bladen gaan steeds luider stemmen op, die de ramp van de „Titanic" toeschrijven aan onvoorzichtigheid. Directenr Ismay van de White Star Line wordt, bljjkens do beriohten uit Amerika, er van verdacht, dat bjj kapitein Sohmidt aangespoord zou bobben, een record te slaan. „Beiden hebben zjj met menschen levens gespeeld", zegt een New Yorkach blad. De „North American" een blad in New- York, zegt„Voortaan mogen de veiligheids maatregelen op Engelsche schepen niet meer aan de Engelsche regeering overgelaten wor den, doch moet Amerika zelf zjjn staatson- derdanen beschermen. Wjj hebben het recht, elko stoomvaartmaatschappij te dwingen tbl het treffen van goede veiligheidsmaatregelen." Andere bladen vestigen er de aandacht op, dat de plaats, die de reddingbooten op de „Titanic" hadden moeten innemen, gebruikt is voor tennisbanen, Turksche baden, café s, onz. Van de 40 groote Amerikaansche vaar- ders moeten, volgens Amerikaansche bladen, er slechts drie, de „Kuiser Wilhelm II, „La Provence" en „Celtic" voldoende reddings booten aan boord hebben. De heer Carlisle, de vroegere directeur van de scheepsbouw werf van Harland en Wolff in Belfast, waar de „Titanic" gebouwd is, verklaart dat voor de reusachtige Oceaan- schepen in den beginne 40 reddiogsbooten zouden gebouwd wordon. Daar de Board of Trade echter maar 16 booten voorschreef, hebben zjj het bierbjj gelaten, daar de ruimte auders gebruikt moest worden. Hjj heeft zjjn meening kenbaar gemaakt bjj de Engelsche autoriteiten, doch do regeering heeft gedraald, de door hem gevraagde maatregelen in te voeren. Het zoeken naar de ljjken. Van Halifax wordt geseind, dat de White Star Line do kabelstoomboot „Bennet" ge huurd heeft, die met ren lading doodkisten en jjs naar de plaats van de ramp is vertrokken om de ljjken te zoeken. De „Olympic" meldt, dat de „Californian" een aantal ljjken gevonden heeft en daarmede naar New-York is vertrokken. „Veel meer nieuws dan datgeoe wat de Rentertelegrammen reeds uit New-York ge meld hebben, is op dit oogenblik niet te geven. De gruweljjke zekerheid bestaat thans dat het reusachtige schip in den oceaao, waar deze oen diepte zou hebben van on geveer twee Engelsche mjjl, rond 8800 meter, is ten onder gegaan en dat ongeveer 1300 opvarenden, passagiers en bemanning den dood in de golven gevonden hebbeD, hun ontjjdig graf vonden in de diepten van den Atlantiscben oceaan. Aangenomen moet thans worden, dat van al degenen, die aan boord van de «Titanic* wareD, slechts 868 zjjn gered en opgenomen aan boord van de «Car pathia», thans op weg naar New-York, waar dit schip vtrmoedeljjk morgen (Vrjjdag) zal aankomen. Eerst <*kn zal men uit den mond der geredden kannen vernemen, hoe het ongeluk zich heeft toegedragen en wat er in de bange Dachtcljjke uren van Zondag op Maandag aan boord van den White Star Liner heeft plaats gehad. Eerst dkn zalmen uit hunne mededeelingen de geschiedenis van dit vreeseljjke zeedrama kunnen opbouwen en zjjn gevolgtrekkingen kannen makoD, op helderen datgene wat nog op to helderen is. Doordat een der directeuren der MaaUchappjj. die aan boord van het schip was, gered is en onder de geredden bljjkens de laatst ont vangen berichten zich ook bevinden de tweede, derde, vierde en vjjfdo officier van de «Ti tanic* on de tweede Marconi-telegraphist, deskundigen dus op zeevaartkundig gebied, zal veel konten worden opgehelderd. De Bcrljjnsche correspondent van «De Telegraaf* sohrjjft onder hot opschrift «Saving of Soula" het volgende over het vergaan van de »Titanict Wie nooit 's nachts, wanneer de storm ge weldige waterhoosen over den voorsteven van den stampenden trans-atlantiker smeet, aan boord van deze leviathans gestaan heeft, wie nooit hrt kraken en krennen en alle vreemde, sleunendo gelniden gehoord heeft, die in de diepste binnensten van de reus achtige passagiersschepen rommelen en stom melen, wie niet de waarschuwende angstroepen kent, builend door de vals mistnevelen,narrend om hst voortspoedende sohip, die onmsnschs-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1912 | | pagina 1