KLEINE COURANT 't Vliegend Blaadje .DANSLUST voor Heldor, Texel, Wierlngen en Anne Peulownem Soirée Dansante Variée, No. 4092 Zaterdag 27 April 1912. 40fte Jaargang. ilpeene Openbare Vergadering Dansclub ZATERDAG 4 MEI as., Folder „het Koegras". Stemmiflg y. drie BoofdinflelaiideD. 't Vliegend Blaadje p.3a.S fte- l Zondagsblad 3 aHn J Modeblad 0 k. 50 ct, tri p. poet 75 ct, buitenland f IJS 37J 45 f 0.75 j 65 75 f 0.90 (Voor bet buitsnlaad bij vooruitbetaling.) Advertentie* va* t lot 5 regel» (b(j veruitte taling) 80 ceat Elke regel meer6 Bewiïz-exemplaar2i Vignetten en groote letten worden neer plaaternimte berekend. Intaro.- Telefoon BO. Versohijnt Dinsdag- an Vrijdagmiddag. Uitgeven O. DE BOER Jr. (v./b. BERKHOUT 4 Co.), Helder. Bureaus Spaorstraat en Koningatraat. Tweede Blad. Opgavt van alhier geveatigde en vertrokken peraonen tot en met 34 April 1913. Gev.atigd. Naam: Beroep: Woonplaat»: Van: Oei P. Blom, serg.-schryver, Weststr. 34, A'dam. N.U. Wed. IJ. Kuipers, z. b., Molenstraat 134, J.B.B.Dufrenne,com.post.,Kanaalw.55,Hilversum. F.v.d.Heide,kwartierm.K.M.Trompstr.l9,A'dam. Oer. Ö.C Pieterse,apoth.-assist.,Weststr.59, Weesp. D.Oez. O. W. Bakker, arts. Spoorstraat 101, A'dam. Oer. T. Kleian, marinier, Walvischstr. 10, R.C. C. Staalman, bankw., Plantsoenstr. 11, Sloten. Geen G.Kerseboom,korp.-torpcdist,Doolhof 19, A'dam. N.H. J.B.Koster,zeeman, le Schagendw.str.14D, Velsen. P. Rotgans, arbeider, Koegras 143, A.-Paulowna. T. R. Zegel, visscher, Brouwerstr. 10, R'dam. C.Timmer, onderwijzer, Breewaterstr.27, Texel. Oer. C. Burlage, bakker, 2e Vroonstraat 60, A'dam. N.H. A. J. Biesterbosch, tuinman, Kerkgr. 46, Baarn. R.C C. Frederiks, korp. marin., Breestraat 54, A'dam. W.v.Eysden,matroos Blomdw.str.1, Hellevoetal. N.H. H. M. v. Dyk, boekhouder, Loodtgr.63. 'sHage. W. B. F. Niesen, marinier, Oranjestr. 3, A'dam. Vertrokken. Naam: Beroep: Van; Naar: Oei. A. Gerritsen, bootsman, Rugterstr. 1. A'dam. N.H. M.I C.Rogmans,apoth.-assist.Weststr.59,Heerlen. R.C. J. Jacobs, serg.-kok, Basstraat 11, Arnhem, i J. Riesling, visscber, Oranjestr. 51, Beverwijk. N.H. M.F.Roestenburg, kp.-stok.,Basstr.41, Hellevoetsl. J.S.A.Kroon, luit t. z. le kl., Kanaalw. 122, H. 0. Kool, marinier, Paardenstr. 3, A'dam. R.C. A.A.de Graaft',reiziger,Sluisd.str.98,Krommenie. N.H. J.J.Verstelle, opp.schr., Polderw., Zwammerdam. A. F. Rike, gepd., Brakkeveld 13, Hellevoetsluis. K. H. Israël, visscber, Gravenstraat 30, Velsen. F.Jongebloed,werkm.,Achtergr.W.Z.27, A'dam. D.Gez. P. Goudsbloem, korp.-stok., Florastr.24, Leiden. N.H. W. J. Varenhorst, z. b., Sluisdijkstr. 94, A'dam. 8. Sjoerdsma, arb., Koegras 189, St. Maarten. Ger. uitdrukkingen. De geestige samenstelling en de leuke tronies van de rakkers vormen komisch en dientengevolge pakkend ge- dat niet nalaten cal de aandacht op het fabriek te vestigen, waarvan de Lafóber, Zuidatraat, de vertegenwoordiger is. ■IEUWSBERICHTEH. HELDER, 26 April. „Pro-Patrla". 1 Juli a. s. zal het 25 jaar geleden zyn, dat aan bovengenoemde gymnastiek-vereeni- ging, een adspiranten-afdeeling werd ver bonden. Om dit heugelijke feit te herdenken, is een feestcommissie gevormd, bestaande uit de dames A. van Hoojdonk, C. de Beurs en de hoeren J. B. A. de Vries, Voorzitter, J. Dekker, Seoretaris, K&naalweg 105 en J. Schol, Penningmeester. Ter gelegenheid van dit feest, dat 15 Juni a.s. in Casino" zal worden herdacht, sullen wedstrijden voor de adspiranten-klasson ge organiseerd worden. Deze sullen bestaan in: ▼oor de jongensklasse C on Brek, ringen, hoogspringen, Dnitsche- en Engelsche drie sprong voor de jongensklasse Arek, rin gen en hoogspringenen voor de meisjes- klassen: harren en blokjesrapan. De wedstrijden in springen en blokjesrapen sullen op 15 Juni in iCaaino" plaatshebben en die aan de toestellen voor klasse C op 1 en 4 Mei, klaBse B 8 en 11 Mei, klasse A 15 ea 18 Mei, meisjesklasse 22 Mei, tel kens des avonds van 7 8 unr in het turn- lokaal aan de Weezenstraat. De vereeniging bestaat thans niteen dames-afdeeling vanaf 16 jaar, een heeren- afdeeling vanaf 16 jaar, een meisjes- en drie jongens-klassen van 1016 jaar. Voor lidmaatschap of om uwe kinderen op een der afdeelingen te plaatsen, wende men sicb, liefst schriftelijk, tot den Secretaris, Kanaalweg 105, waar ook gelegenheid be staat zich op te geve* voor ondersteunend lid. Schoenmakers-cursus. In het verslag van 24 April, aangaande de sluiting van den schoenmakers-cursus, komt een abuis voor. Daarin wordt vermeld, dat de leiders van den cursus waren ren Noot en Bock. Dit is onjuist, het waren de heeren C. Adriaanse en J. Noot, eerst genoemde voor leestklaar maken en den heer Noot voor maatnemon en onderwerken. De heer Book verleende hierbü assistentie, waarvoor hem door den voorzitter dank werd gebracht. Postd. Ver. „Hollende Noordpunt". Bovengenoemde vereeniging hield Zondag 21 April een wedvlucht met oude duiven van uit Meehelen (Bolgié). Afstand220 K.M. 70 in concours. Vermoedelijk gelost om 8 uur met mooi weer en matige N.O. wind. De prijzen wer den al volgt behaald: lepr. Joh. Darphorn 11 u. 57 m. 89 sec. P. J. Schotvanger 11 58 H. Boon 11 59 K. Koch 12 P. J. Schot vanger 12 H. Boon 12 H. Boon 12 P. J. Schotvanger 12 A. Felkert 12 A. Felkers 12 11e P.J. Schotvanger 12 15 12e H. Boon 12 18 18e T. F. J. Goosen 12 14e H. J. Holts 12 15e H. J. Holtz 12 22 16e P. J. Schotvanger 12 25 17e A. Felkers 1» 87 18e C. Bakker 12 44 19e J. J. Sturk 12 46 20e A. Felkers 12 55 Alhoewel het weer «eer gunstig leek, kwamen de duiven toch langzaam en on geregeld binnen, waarschijnlijk, doordat de ■on zeer scherp was. Geen vergiftiging. Men herinnert zich wellicht, dat eenigo maanden geleden te Sittard plotseling overleed de heer P., oud-ryksontvanger, die een aan zienlijk fortuin had nagelaten, en wiens lyk, eokelo dagen na de teraardebestelling, op last der justitie, daar vergiftiging als doodsoorzaak werd vermoed, werd opgegraven en gereoh- •tolyk geschouwd. Uit het onderzoek der inge wanden door scheikundigen moet gebleken zijn, dat er van vergiftiging geen sprake is geweest. Staking op de „Olympic". Sonthampton 24 April. De stokers van de jOlympic" hebben gestaakt; zij weigeren te vertrekken, wyl zy niet tevreden zyn met de opvouwbare reddingbooten, die aan boord zyn gebracht. Sonthampton, 24 April. De „Olympic" heeft het anker laten vallen in dereede van Cowes, maar kan niet naar New-York ver- trekkeD, voordat 200 stokers zyn aangewor ven. De ParIJsche Apachen. Parys, 24 April. De eerste berichten bleken onjuist te zyn. Het was by het vervolgen van den bekenden auto-bandiet Bonrot, dat de boide politie-ambtenaren zyn gevallen. Men vermoedde, dat Boonot zich verborgen had by de anarchisten te Petit-Ivryde politie ging hedenmorgen daarheen, de sous-chef vergezeld door een groot aantal agenten. Toen zy de kamer, waar de huiszoeking moest plaats hebben, wilden binnengaan, vonden zy daar Bonnot, die dadelyk een aantal revolverschoten lostte. Jouin was dadelyk dood, Celmar werd gewond, wellicht niet doodeiyk. Bonnot, die de anderen met zyn revolver dreigde, baande zich een weg naar bniten en ontsnapte. Zyn spoor is nog niet gevonden. De anarchisten, die Bonnot hadden ge herbergd werden niet zonder moeite gearres teerd. 3e 8e 4e 5e 6. 7e 8e 9e 10e 6 6 9 9 10 11 i U 20 20 19 84 7 89 4 4 89 8 8 54 4 84 54 5 9 18 86 28 28 Cycloïde-rijwiel De bekende Simplex-fabriek zendt haar geïllustreerde prysconrant de wereld in. Dit boekje geeft een overzicht van de werken dezer firma, van de goedkoopste k f65.— tot do duurdere soorten. In een woordvvooraf wordt uiteengezet wat de .Simplex cycloïde" ie. Van dit soort rijwielen zjjn trapas en wislnaven gebouwd volgens eene nieuwe constructie, waardoor een besparing van wr(j- ▼ng van 70% is bekomen. Het boekje is van een pakkend omslag, geteekend door Daan Hoeksema, voorzien eu wordt gratie toegezonden. Dezelfde firma gaf een aardige en pak kende reclameplaat nit, nL 18 Volendammer jongens in allerlsl houdingen en gesiohts- De ramp van de „Titanic". Washington, 28 April. De leden van de Senaatcommissie meenen dat het onderzoek de oorzaken van het vergaan der «Ti- tanio" lang zal duren, daar z(j voornemens zyn alle mogelyke inlichtingen byeen te brengen. Zy verklaren, dat alle groote zeevarende dheden dit onderzoek met groote be langstelling volgen, daar de resultaten er van waarschynlyk den grondslag zullen vor men van de nieuwe wetten, die op een in ternationale conferentie zullen worden vast gesteld. WasbingtoD, 28 April. De commissie nit den Senaat vervolgde haar onderzoek. Pittman, de derde officier, verklaarde, dat by geen ys had geeien voor het oogenblik, dat de ramp plaats had gehad; hy wist echter, dat Zaterdagavond of Zondagochtend n draadloos telegram over ys ontvangen was. Na de botsing trof hy den heer Ismay, dis hem hielp om de vrouwen en kinderen in de booten te brengen. Pittman erkende, dat hy de Titanic" had verlaten met een boot, waarin slechts veertig personen hadden gezeten, ofschoon zy ruimte bood voor zestig. Toen de «Titanic* zonk, had hy hevige ontploffingen gehoord, die, naar h(j meende, veroorzaakt werden door het barsten der schotten. Hy had de ver drinkenden te hulp willen komen, maar was door de inzittenden van de boot tegenge houden. Hy bevestigde de verklaring van den vierden officier, dat een geheimzinnig schip, dat van de .Titanic" af gezien kon worden, niet geantwoord had op de noodsignalen. De man, dio de wacht had gehad, toea de botsing had plaats gehad, seide, dat hy den officieren gerapporteerd had, dat hy Zondagavond even na tien unr eon zwarte massa ys vlak voor het schip had gezien. Londen, 23 April. In antwoord op ec desbotreffende vraag, verklaarde ministi Buxton, dat het ministerie van koophandel een vergadering van vertegenwoordigers der groote stoomvaartmaatschappyen had byeen- geroepen, teneinde hun oordeel te vernemen omtrent de maatregelen, die zy, in verband met de ramp van de «Titanic», noodig achtten cake van het aantal reddingsbooten op schepen. De m&atschappyen hadden daarop geantwoord, dat zy reeds besloten hadden hun schepen te voorzien van een aantal booten en vlotten, voldoende om alle passagiers, die zich aan boord konden be vinden, op to nemen. Wel was het oenigszins moeily k onmiddellyk het noodige aantal booten te krygen, >y «ouden echter moeite doen hunne achepon zoo spoedig mogelyk ervan te voorzien. Boston, 24 ApriL Do kapitein van de »CaliforniaD« verklaarde, dat syn ichip min der dan 20 mylen van de ,Titanic* verwyderd was toen dat schip zonk; indien de kapitein bet lot van de (litanie' had gekend, zonden alle passagiers gered zyn. Hy ontkent, dat de »Californian" was, dat op vyf mylen afstand van de (Ti tanic" voorbystoomde zonder op de nood seinen van dit schip acht te geven. Hy verklaart integendeel: (Omstreeks lO.f" den avond stoomden wy in een onmetelijk ijsveld. Dadelijk werden de machines gestopt, om het daglicht af te wachten. Maar met het Btoppen der machines stopten wy ook den stroom voor onze dramdlooxe telegrafie, die derhalve niet werkte, zoodat wy niet wisten, dat de «Titanic" in nood was, voor dat wy het den volgenden morgen vernamen ▼an de «Virginian*. Toen eerst gingen wij naar het tooneel van de ramp. de beschrijving der bladen van twee nit de schoepsramp geredde Fransche kinderen ▼an 2 en 8 jaar, die alleen bekend zyn onder de namen van Louis en Lolo en die ver- ;ezeld waren van een passagier, die zich Joffman noemde. Deze kinderen zonden ont voerd zyn door haar man, die haar een id geleden verlaten had. De achterge bleven moeder heeft om de photographie der kinderen geseind. Volgens de „New York Herald" ia de belangstelling van het publiek te New York iu de identiteit der twee kleine Fransche jongens, die nit de scheepsramp gered zyn, nog toegenomen door het draadbericht van mevrouw Navratil uit Nice, die gelooft, dat het haar kinderen zyn. Dinsdag werd aan den oudsten jongen gevraagd„Wie is in Nice?" Zyn antwoord was: „Moeder is in Nice." Ook heeft de uitgever van de „Courrior des Etats Unis" met de jongens gepraat en een voor hem gemakkelyk te onderscheiden Zuid-Fransch accent vastgesteld. Vele tehuizen waren reeds voor hen opengesteld. Een van de geredde stokers van do (Ti tanic", John Thompson, die zich nog in een der hospitalen van New-York bevindt, heeft verklaard, dat men in de machinekamer van het gezonken schip van meoning is geweest dat de «Titanic* een recordreis moest maken. De bevelen wareD, dat men zoo hard mogelyk moest stoken; er waren oogcnblikkon, dat 77 omwentelingen waren gemaakt. Het maxi mum was 78 en zoo bevestigt deze verklaring volgens een ironische opmerking van den correspondent van de Daily News" die van Ismay, dat het maximum nooit bereikt is. Den geheelec Zondag, zeide de stoker, maakten wy 77 omwentelingen. De stokers. Eén der meest trieste bijzonderheden die we vonden is dat de stokers, die uit de machinekamer omhoog liepeD, gloeiheet van do temperatuur daar omlaag, en overboord sprongen, meest allen dadelyk in het b'swater stierven aan congestie. De heer Moody, vroeger met den heer Hartley, den kapelmeester aan boord van de Titanic, aan de kapel op de «Mauretania* verbonden, vertelt dat hy dezen op zekeren dag vroeg: Wat zoudt ge wel doen als ge op een zinkend schip waart? Ik zon, was het antwoord, myn muzikanten byeen roepen en hen laten spelen I Wat zoudt ge doen spelen? Nn byv.: .Nader myn God by U", dat zou zeker by de omstandigheden «eer pas send zyn. De hoer Hartley dacht toen zeker niet, dat hy ooit in de noodsakelykheid zon ko men, deze hymne onder zoo ernstige om standigheden te laten spelen. Aan de «Matin" wordt uit Nice gemeld, dat een aldaar wonende dame, mevrouw Na vratil, meent haar kinderen te herkennen in Ten behoeve van de nagelaten betrekkingen der slachtoffers en van deze slachtoffers zelf is thans reeds meer dan 170,000 p. st. by- eengebrachr, het Londensche Lordmayors- fonds alleen wyst reeds een bedrag van 105,000 p. st. aan. Nagalmen van de ramp. (Van den «Telegraaf'-correspondent.) Londen, 22 April. De golven van het hedendaagsche drukke leven slaan al weder over het onzettend drama van den Atlantisohon Oceaan heen. Maar onze gedachten blyven daar nog by verwylen. Te diep zyn de wondeD, die het drama sloeg, te innig heeft het heel de beschaafde wereld ont roerd, te groot was de stroom van traneD, dien het bniten de oevers der sterkste zelf- beheersching dreef, en te zeer heeft het ons dagen lang in folterende spanning gehouden, om er niet nog lang aan te denken. Onze kleinkinderen zullen van onze lippen hooren, welk een schok er in de derde week der vierde maand van dit jaar door de wereld vloog de mare van dat drama hier door de groote stad. De inlasch dor eerste editieB van Londen's avond bladen behelsde daarover een paar regeltjes «De //Titanic" had midden op den Oceaan een ysberg aangevaren en Marconigrammen om hn'.p uitgezonden." Reeds lag toen de majestueus groote stoom boot duizenden vademen diep op des Occaans bodem en hadden zestien honderd onzer mede- menschen een jammerlyken dood in ijskoude golven gevonden. Maar geen sterveling hier dacht daar aanvankelyk aan. Was die groote boot niet het non plus ultra van modernen scheepbouw genoemd, door deskundigen on- ainkbaar geacht, en was haar trotache naam geen verzekering van haar macht, de elemen ten der natuur weerstand te kunnen bieden Verleden Maandagavond laat, toen zekere personen te New-York al uren lang wisten, maar om bepaalde reden verzwegen, dat de nagelnieuwe trotsche Starliner den vorigen nacht gezonken was, zeiden my in Fleetstreet verschillende collega's ,Voor het vergaan van de «Titanic" behoeft men waarlyk niet te vreezen, zy mag een lek oploopen, maar dat kan immers makke lijk geisoleerd worden?'' En allen, die ik toen tegen middernacht in Londen's conranten- buurt sprak, sloegen grif geloof aan het be- driegelyke bericht, dat de //Titanic" naar Halifax werd gesleept on geen der opvaren den omkwam. Welke een versohrikkelyko ontnuchtering wachtte ons den volgenden morgen 1 Hier in Engeland is men niet te best te spreken over de manier, waarop Bruce Is may, de president van den raad van direc teuren der White Star" maatschappy door de Amerikaansche Senaatcommissio werd bejegend. Dat kan weer wryving geven tusschen de beide naties, door deze ramp evenzeer getroffen. De «Times van heden merkt op .De moraal van het noodlot, dat de «Ti tanic" trof, kan alleen geconstateerd worden door mannen, die de juiste condities van haar dienst kennen en van bevoegde over levenden zullen hooren, wat er van de ge beurtenis bekend kan zyn. De «Titanio" was eon Britsche boot, het eigendom van Britaohe maatschappy, ofschoon behoorende tot een internationale combinatie, haar hoofd directeur, kapitein en het meerendeel harer bemanning, waren Engelschen. Daarom, ter- «W wg ons verheugen, dat terstond alles wordt gedaan tot bevrediging van het kaansche publiek welks belang by dit even groot als het odzo is, znllen wy oordeel vollen over de omstandigheden van doze ramp, voordat daarnaar een volledig onderzoek is ingesteld door een bevoegd Britsch hof." Volgens den New-York-correspondent van de Times" moeten er te Washington in den Senaat ook afkeuringen van de op den hoer Ismay toegepaste behandeling zyn geveld. Zoo zeide de sonator Mc. Cumber Zaterdag «Gisteren werd een der overlevenden van het verloren schip in den Senaat van Amerika verhoord, veroordeeld en terecht gesteld. Ik wensch myn protest daartegen aan te teeke- nen, alsmede tegen do veroordeeling of ver- wocsching van iemand der geredde passagiers, officieren of zeelieden, zonder overweging der zaak. Als het gevoelon der beschaafde wereld een zondebok noodig heeft, om haai verontwaardiging tegen te lachten, ja, laten we dan vooral daarover beraadslagen". Er is overal aanmerking op gemaakt, hier zoowel als in Amerika, dat de heer Bruce Ismay werd gered, in tegenstelling met den gezagvoerder zyuer rampzalige boot, met wien eveneens nog vele vrouwen omkwamen. Men weet, wat de heer Ismay daarop ant woordde. Toen hy in de laatste sloep stapte, zag hy nergens meer een vrouw of kind aan boord. Dat is heel goed aan to nemen. Men irlyk niet denken, dat hy na het vreeselyke ongeluk veel pleizier van zyn leven hebben zal. Doch als hy er tyd voor gehad mocht hebben, ion het zyn plicht zyn geweest, vóór zyn eigen redding eens te onderzoeken, of er nog eeno vronw op de zinkende boot was, die gered wilde worden. Vele gehuwde dames waren er niet toe te bewegen, haar echtgenoot te verlaten. Liever gingen zy vereonigd met hem den dood tegemoet. Tevergeefs heb ik al sedert verleden week getracht er achter te komen, hoeveel van de zestien honderd omgekomen personen vrouwen waren. Men wist blykbaar niet, hoeveel vrouwelyke passagiers er aan waren. Vandaag vind ik onder de van vermiste passagiers der eerste 6 gehuwde dames en 5 ongehuwde, onder de namen van vermiste der tweede klasse, 14 gehnwde en 6 ongehuwde dames. Dat zyn er 81, waarvan zeker de 11 onge huwde dames zich gaarne hadden willen laten redden. Hoeveel vrouwen er onder de tnsschendek-passagiers waren, is nog onbe kend. Naar schatting werden er van de beman ning iets over 22 gered, van de tusschen- dekpassagiers 85.5 van de tweede klasse 41 en Vttn de eerste klasse 64 Bet aantal vrouwelyke passagiers was naar ver houding grooter van eerste en tweede klasso dan van tnssohendek. Dat dient wel in 't oog te worden gehouden. In ieder geval is het allerminst een staaltje van achtoruitstel- ling der armen, dat alle aan boord zynde millionnairs omkwamen on 178 tusechendek- passagiers gered werden. Omtrent den Engelschen journalist William Stead deelt heden de „Star" een en ander mede. Een correspondent van dat blad be weert te New-York een onderhoud te hebben gehad met 'n geredden Amerikaansohcn advo caat, Frederic E. Seward, die aan boord vi de „Titanic" veel met Stead omging. Den laatsten dag zat hy met Stead en zes andere passagiers aan tafel. Alleen de advocaat werd van dat achttal g®r®d* Stead Bprak met hem over allerlei dingen, over politiek, spiritisme, literatuur en zoo voort. Enkele laedgenooten vroegen den advo- oaat of hy wel wist, met een gewezeo proboer om te gaan. Stead sprak veel over den Ameri- kaanschen Couractenman Willie Hearst en beweerde zyn leermeester te zyn. „Hy is myn leerling", zeide Stead. En toen by kennis maakte met Hearst, vroeg hy hem het eerst, of hy een ziel had, want daaraan had de Amerikaansche pers het meest behoefte. Cecil Rhodes had hem aanvankelyk gemaakt tot eenig erfgenaam van c'n millioenen, maar veranderde dat, toen Stead party voor de boeren trok. Eenmaal had Stead aan boord een benauwdo droom, over iemand, die aan houdend katten uit een bovenverdieping wierp. En zoo voort. De advocaat beweerde verder, dat Stead een der weinige passagiers op het dek was, toen de «Titanic" den ysberg aanvoer. Stead bleef er kalm by. Of hy later in zee sprong, of wel met do boot onderging, wist de advocaat niet. Alleen was hy er zeker van, dat Stead «met filosofische berusting den dood in het gelaat keek." Het verhoor. In de zitting van Dinsdag j.1. van de Senaatscommissie te Washington werd mede gedeeld dat het verhoor van Boxhall, do vierde officier, niet kon voortgezet worden, daar Boxhall ongesteld was. H. J. Pitman, I de derde officier werd toen verhoord. Hy verklaarde dat de «Titanio" proefgeatoomd had en dat, zooals by alle booten der White Star, doze proeven slechts bestaan hadden in het stoomen in cirkels en verdere evolu ties. Oefeningen met reddiDgsbooten hadden te Sonthampton plaats; er werden twee booten in zee gelaten en vervolgens werd rond de haven gezeild; 8 man gingen in elke boot, zoodat er slechts 16 menscben aan de oefe ning deelgenomen hadden. Brandbluechoefo- ningeo waren in het geheel niet gehouden. Senator Smith vroeg of de nabyheid van yabergen niet wordt aangekondigd door hun effect op de lucht, temperatuursveranderingen en het sohynen van zon- en maanlicht er op. De getuigeIn werkelykheid is de eenige manier om de nabyheid van ysbergen te ont dekken, ze te zieD. De wetenschap mogo vol houden dat er vele manieren zyn, doch deze syn nooit aangetoond. Werden er aan boord elke twee unr temperatnnrmetingen van het water gedaan Ja, het was de gewoonte. Was het niet meer dan een gewoonte? Was het niet om de nabyheid van ys te ontdekken P Niet dat ik weet. knoopen verwacht had. Men trachtte die 24 knoopen niet te halen, daar er geen kolen genoeg voor aan boord waren. Zondagnacht merkte de tweede officier op, dat hel sohip in de buurt der ysbergen zon woten al» by op wacht kwam. De geinige verliet om 11.50 Zondagnacht zyn kajuit, juist na de aanva ring. Hy wandelde enkele minuten op het dek, kleedde zich toon langzaam aan, daar het tyd werd voor «yn wacht. Toen vernam hy van den vierden officier dat men op een y»berg gestooten was. Hg giDg weer aan dek en ontmoette mr. Ismay die hem toe riep: «Rep je, er is geoo tyd te verliezen." Mr. Ismay reide den getuig'*, de vrouwen en kinderen in de booten te brengen en hielp hom daarby. Getuige riep om meervrouwen, doch er kwamen er geen meer. Officier Mur- dock gelastte hem in de boot te stappen en naar de achtergaandery te roe'ai. In zyn boot waren vyf matrozen en 40 passagiers. Lichten had ïyn boot niet, ofschoon de Board ofTrade deze voorschryft. De vrouwen betoonden sioh erg flink, allen roeiden mede om warm te blyven. By het zinken van de .Titanic* hoorde getuige vier explosies: hy dacht dat het de schotten waren; J 3 schotten zyn dns eerst na het sinken weken. De atoomketels zyn zeker niet gesprongen. Toen do «Titanio" gezonken was, hoorde hy op enkele honderden meters afstand hulp geroep. De getuige zegt eerst, dat de beman ning van zyn reddingsboot weigerde deze monschen te gaan helpen, doch hy verbetert dit dan en zegt dat hot de paszagierz waren die zioh hiertegen verzetten. Zoo bleef de boot doelloos ronddrijveo, terwyi een nur lang het gejammer uit zee bleef opstygen. Zyn reddingsboot, waarin nog plaats voor 20 menscben was, ging echter niet redden. Getuige geeft toe dat, ofschoon er plaats voor 60 menschen was, zyn boot in zee ge laten werd, terwyl er mannen aanwezig waren, die nog gered hadden kannen worden. Marktberichten* Schagen, 25 April 1912. 22 Stieren f100.— k f260.—. 700 Geldekoeien (magere) f 140.— k i 260.—. 83 Geldekoeien (votte) f180.k f330.—. 153 Kalfkoeien f180.— h f220.—. 140 Vaarzen f 60.k f 150. 200 Nuchtere Kalveren f7.k f24. 760 Overhouders f 24.k f 82. 50 Varkens (vette) f 0.54 k f 0.58 p. K.G. 80 Biggen f8.— k f 16. 20 Konynen f 0.50 k f 1.25. 40 Kippen f 1.k f 1.75 per stuk. 700 K.G. Boter f 1.10 k f 1.20 per K.G. 100 K.G. Kaas f0.70 k f 0.80 per K.G. 6000 Kipoieren <2.90 k f8.85 por 100. Eendeioren f4.— per 100. VERLOREN •en zilveren BRIL in étui. Terug te bezorgen tegen belooning. Adres: Bureau van dit blad. GEVRAAGD •en nette Dienetbode, als Meid alleen, zich aan te melden 's avonds na 8 uur, Weststraat 43. Gevraagd een net uagmeiejei niet beneden 16 jaar. Adres: Looodsgracht 14. Jongste bediende gevraagd, MARINE CLUB, den Helder. Met 1 Mei kan in bovengenoemde Sociëteit geplaatst worden een jongste bediende, boven de 16 jaar, tegen genot van voeding, salaris en vrije dienstklee- ding. Zich persoonlijk aan te melden iederen dag tusschen 2 en 4 uur. Uit den Omtrek. Texel, 26 April. Woensdag j.1. geraakte door een gebrek aan het tuig het paard van den postwagen op hol. Iu vollo vaart ging het langs den weg en het dorp Den Burg in, waarby de bestuurder angstige oogenblikken heeft uit gestaan. Op zyn hulpgeroep schoten in het dorp personen toe, om het hollende dier te grypen, wat gelukte, zoodat er geen avery van beteekenis beloopen werd. Te huur oen Bovenhuis met ruimen Zolder en Waterleiding. Staande Oostslootstraat, huurprijs f 140 per Te bevragenW. A. DE MIN, Jan zen straat 11. Gestroomde BOXER van bekr. Ouders, bijz. lief voor kinderen, prijs billijk, te koop aangeboden. Adres: Willielminastraat 79. Verscheidene ansjovis visschers, «kuildors" als «netjeszetters" zyn nu naar de Zuiderzee vertrokken, in de hoop op goede vaDgiten. De teekocz wy«e op goede ver wachtingen. By den rytoigmakcr Schot te Waal, had Dinsdagavond een begin van brand plaats door het vallen van een hanglamp, dat zich ernstig liet aanzien. Eenigo gereedschappon, een bus met terpentyn en 5 bassen carbid, boneveDS eenige kleinigheden gingen verloren. Met behulp van de buren wist men bet gevaar te betengelen en erger te voorkomen. In het begin van Mei heeft do school met den Bybel te Oosterend 25 jaren bestaar. Io feestelijke byeenkomst zal dit herdacht worden. Gednrendo deze week werden van hier verscheept 121 koeien, 77 kalveren, 18 varkens en 11 schaper*. Onze vroegere plaatsgenooten, do heer D. Kikkert, en Jb. Koorn, die hun opleiding ontvingen aan de kweekschool voor onder- wyzers te Maastricht, deden gisteren te Venlo mot gunstigen uitslag examen voor onderwyzer. Verbazend groote hoevoelheden drijvend zeegras voert de Oostenwind ds laatste dagen thans aan de kust. Men herinnert zich niet ooit zoo vroeg in het -jaar zooveel dryfwier te hebben zien aankomen. Tal van wierdroogers houden zich bezig met 't opvisschen van 't artikel. TE KOOP een beet werkende HANDNAAIM ACHINE. Adres: Bureau van dit blad. van de afd. Helder der Vereeniging „Tot Stenn", op dizsoas so april 1912, 's avonds half negen uur, in de Consistorie der NIEUWE KERK. Hbt Bestüub. In den avond van de ramp was de ge tuige van 6 tot 8 op de brugnoch van den kapitein, noch van den tweeden nam hy iets over ysbergen. Zondagavond ZOMERDIENST op de Holland.che Spoor. 1 Mei 1913. Van dan Helder naar Amsterdam. Vertrek Aankomst 5.22 's Maandags en daags na feestdagen, dooh niet op 27 Mei. 7.42 6.28 9.07 7.07 op Zon- en feestdagen tot Alkmaar. 8.12 i) 7.45 snoltrein 9.83 8.40 Donderdags tot Schagen 9.10 9.07 11.87 12.45 3.11 1.52 4.87 4.10 6.08 7.80 sneltrein 9.14 8.35 10.54 Van Amsterdam naar dea Helder. Vertrek Aankomst 4.59 alleen Donderdags 7.84 6.08 Zondags niet 8.89 8.38 van Alkmaar op Zon en feestdagen. 9.42 9.12 sneltrein 10.50 10.56 van Alkmaar 12.01 1.00 8.26 8.36 5.52 4.50 6.56 8.40 sneltrein 10.27 9.40 11.10 10.47 op Zon- en feestdagen 12.50 liep het schip 21% knoop, terwyi men 24 des Zondags loopen. l) te Alkmaar. 3) te Schagen. De trein, die tot-nu-toe des middags om 12.18 vertrekt wordt gesteld op 12.45, komt te 8.11 in Amsterdam, in plaats van om 2.85. De avond-sneltrein uit Amsterdam zal nu 4 minuten later, dus te 8.40 vertrekken komt dan te 10.27 alhier aan. Ook by den Zomerdienst blijft de laatste trein, vertrek 10.47 uit Amsterdam, alleen Advertentiën. tot sluiting ïin de dansavonden, 0P in „Casino". Zaalopening 7.30. Aanvang 8.30 uur. Introduotia'm tot een beperkt aan tal verkrijgbaar. HET BESTUUR. Het College van Dagelyksch Bestuur van den polder ,het Koegras", brengt ter kennis van de Stemgerechtigde ingelan den, dat op VRIJDAG 3 MEI 1912, 's namiddags van 1 tot 3 uur, te Hel der, aan hat Westplein, bij J W. Thijseen, zal worden overgegaan tot de stemming voor 2 Hoofdingelanden, wegens de periodieke aftreding, op 3 Juni a.3., van de Heeren Jhr. Mr. S. LAMAN TRIP en H. BAKKER Dz. en voor I Hoofd ingeland door de benoeming van den Heer P. GLAS Jz. tot Heemraad. Op de plaats en den tyd bovengenoemd zullen aan Stemgerechtigden de Stem- briefjes worden uitgereikt. Voor het geval uit de opening der Stembriefjes, hetwelk zal geschieden onmiddellyk na het verstryken van den tyd voor de inlevering bestemd, mocht blyken dat by die stemming geen vol strekte meerderheid van steramen werd verkregen, zal op dienzelfdendag, 's namid dags van 4 tot 6 uur, tot de herstemming worden overgegaan. Helder, 24 April 1912. Het College van Dagelyksch Bestuur voornoemd, P. LOOPUIT, Voorzitter. A. J. DE JONGH, Secretaris,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1912 | | pagina 1