Agenda. biotcoop-Voarilellingett. Kta>>l«t| ltï ÜKgrlpkg 7 nar. Zondags 'J nor, Bio»coop-Yoor*tellingen. Spoorgractat 18 Dagelijks 7 nor. Zondag* 2 nor. hiojcoüp-Voorn tellingen. Koningstraat, Dagelijks 7 nor. Zondag* 2 nar. 14 Oct. Solisten-Concert te geven door mevr. A. Lieman-Brsak. Casino, 8 nor. 14 Oct. Lichtbeelden voorstelling in de Luth. Kerk, Middenstr. 5 en 8 uur. 17 Oct. Kerkconcert in de Nieuwe Kerk, 's avonds 8 uur. 18 0«t. „lustus van lianrik". Opv. van „Mottige janus". Tivoli, 8 uur. Rnrfl*flijk« Stand Haldap, van 10 tot 13 October 1913. BEVALLEN: H. Klerk geb. Appel, z.L. de Jong geb. Zuiderbaan, d.A. Rqk geb, de Porto, d. E, Vis geb. van Duin, d.A. H. J. Leen geb. van Leuvensteijn, d.C. R, Minntboo geb Gunst, z. OVERLEDEND. Dienaar, 9 maanden. Marine en Leger. n$» Kon. beslnit van 8 dezer is, mat ingang van 1 November: lo, de vice-admiraal F. C. E. L. Koster eervol •ntheven van dc betrekking van commandant der marine te Willemsoord, tevens commandant der stelling van den Helder; 2o. aan den vice-admiraal F. C E, L. Koster, op ztfn verzoek, wegens langdurigen dienst, eervol ontslag uit den zeedienst verleend, onder toekenning van pensioen, en onder dankbetuiging voor de door hem aan den lande bewezen goede diensten; 3o. het bedrag van het onder 2o. vermelde pen sioen vastgesteld op f4350 *s jaars; 4o. de betrekking van commandant der marine te Willemsoord, tevens commandant der stelling van den Helder, opgedragen aan dan scbout-bij- nacht W. Naudin ten Cate; 5o. bevorderd tot vice-admiraal, de schont-bq- uacht O. P. van Hecking Colenbrander, directeur en commandant der marine te Hellevoetsluis. Hr. Ms. „Gelderland" zal op 16 dezer de haven alhier verlaten tot het aanvaarden van een oefe- ningsrei* tot 19 December a.s., en staat onder bevel van den kapitein ter zee L. F. H. Tuckerman. Verder zqn daar aan boord geplaatst de navol gende officieren en machinistenkapitein-luitenant ter zee M. Schoo, le officier; luitenant ter zee ie kl. J. A. Jager, id. le kl. H. C, Louwerse, id. 2e kl. J. C. E. baron van Lijnden, id. 2e kl. J. J. Jentink, id. 2e kl. 0. E. L. Helfr'ich, id. 2e kl. Jhr.O.van 1 Brandeler, id. 2e kl. H. Vreedenberg;officieren gezondheid 2e kl. A. H. F. Cranne eu J. M. A. J. H. von Frcltag Drabbeofficier van administratie le kl. D. Kaan; officieren-machinist H. G. L. Yauz, W. N. van Pelt en A. J. Dqlter; hoofd-mach. W. C. Gort; machinisten A. I. Huqsse, J. A. W. van der Laan, H. G. van Niel, M. P. J. Pover, i. R. Hofstra en P. Tapperwijn. Den 14en October 1913 wordt Hr. Ms. opnemiugs- vaartuig „Hydrogrsaf" te Willemsoord uit dienst gesteld en keert de luitenant ter zee der le klasse D. E. Keus terug naar het departement van marine, terwijl de daar aan boord dienende machinist J, Arents met 17 October a.s. wordt geplaatst aas boord van Hr. Ms. „Dolfijn" ter vervanging van den machinist J. G. L. C van Erkel, welke wordt overgeplaatst aan boord van Hr. Ms. „VanSpeyk" Bq Kon. besluit van den 3en October 1913, no. 36, .is dc kapitein ter zee A, H. C. Heijdeman met 29 October a.s. eervol ontheven van het bevel over Hr. Ms. wachtschip te Willemsoord en van de betrekkiDg van Havenmeester der Marine aldaar en deze functiën opgedragen aan den kapitein ter zee W, H. C. Hoog terwijl eerstgenoemde met dien datum op non-activiteit wordt gesteld. Bij beschikking Tan den minister van marine zqn de navolgende plaatsingen enz. gelast: kapitein-luitenant ter zee L. P. W. van der Wal, dienende als eerste officier aan boord van Hr. Ms. Heemskerk, 21 dezer gesteld ter beschikking; luitenant ter zee der 1ste klasse C. D. Haes 20 dezer eervol ontheven van het bevel over Hs. Ms. Bever en 21 dezer geplaatst aan boord Hr. Ms. Heemskerk, als eerste officier; luitenant ter zee der 2e klasse T. Akkerman 20 dezer belast met het bevel over Hr. Ms. Bever Voorts zijn de met particuliere gelegenheid uit Oost-Indië in Nederland teruggekeerde luitenants ter zee der 2de klasse R Zalm, 0. Wlnkler en 0. 11. Zqlstra gesteld ter beschikking. Bij besch. van den minister van marine zijn met 11 dezer: luit. t. z. 2de kL J. van Hengel, thans gepl. in dedir. te Amsterdam,gest, ter beschikking; met 16 dezer: luit. t. z. 2de kl. J. J. Roog, dienende a. b. Bellona, op non-activ. gesteldmet 25 dezer: kapt. t. z. J. H. van Leent, aftr. comm. van tfep- tunus, gepl. in de dir. te Willemsoord; luit. t. z, lste kl. F. K. Weber, thans lste off. a b Neptunus, gest ter besch.; luit. t. x. le kl. E.M.J.Chevalier en id. 2e kl. F. N Gastmann gepl. a. b. wachtschip te Willemsoordluit. t. z. 2de kL J. I. Leutschcr Kpl a. b. Koningin Emma; leluit. der mariniers J. van Loenen gepL bq de afd. te Rotterdam off. v. gez. le kL L. K. Garf gepl. a.b. Heemskerk; off, v. adm, 2de kl. D. W. Qesink, dienende a. b. Neptunus, gest ter besch.; luit t. z. le U. 0. A. Brugman eervol ontheven van het bevel overHef- ring en gepl. a. b. Heemskerk; luit. t. x. le kl. A. w. Boeke tijd. gepL in de dir. te Willemsoord luit. t z. 2e U. J. B. H. Blom, dienende a. b. Heemskerk, gest t. besch.luit. t z. 2e kl. W. 0. Beels gepL a. b. Heemskerk; luit t z. 2e kl. Kon, Mar.-reserve W. F. van Wijk, gepL a. b. Atjeh met 30 dezeroff. v. adm. le kl. C. P. Soutendam, dienende a. b. Neptunus, gest. ter besch.; met 1 Nov.: luit t z. 2e kl. H. J. van de Stad gepl. b. Bellona. Voorts zqn de nit O.-Indië gerepatr. luit t x. le kl. j. J. H. Gommqs en id. 2e kl. J. W. Cohen Stuart en P. de Booy gesteld ter beschikking. Bq besch. van den minister van marine is de a. b. Bellona dienende lnit. ter zee le kl. H. B. L. Braam met 11 dezer gesteld ter beschikking. De luitenant ter zee der le klasse O. Bender word* met 1 November 1913 tqdelqlc geplaatst in de directie der marine te Willemioord voor hem door den commandant der marine aldaar op te dragen werkzaamheden. De luitenant ter zee der 2e klasse W. G. van Kuqk wordt met 15 October a.s. overgeplaatst van de directie der marine te Amsterdam op Hr. Ms. „Heemtkerck". De luitenant ter see der 2e klasse H. Ferwerda is aangewezen om op 22 November a.s. per parti culiere gelegenheid naar Üost-Iudië te vertrekken als transport-commandant van een transport schepelingen. De luitenant ter zee der 2e klasse J. J. Roog zal binnenkort den zeedienst verlaten wegens onge schiktheid voor de verdere waarneming van den militairen dienst tengevolge van lichaamsgebreken Bjj besch. v. d. Min. van Mar, zqn met 15 dezer adelb. le kl. A. M. Hekking gepl. a/b „Koningin Regentes", en is de aanwqzing van luitt.z. 2e kl. 8. W. F. Hendrikse voor „Koningin Regentes" ingetrokken. Stoom vaartberichten. SYOOITAAXT-MAsrSOHAPFU nxdxxlakd. Betjan, uitreis, vertrok 9 deter van Suez. Qrotius, uitreis, vertrok 9 dezer van Genua. Rembrandt, thuisreis, vertrok 9 dezer van Oolombo. ëumatra, uitreis, arriv. 9 dezer te Sabang. Karimata, uitreis, vertrok 10 dezer van Hamburg. Bell, uitreis, passeerde 10 dezer Ouessant. Kambangan, thuisreis, rertr. 11 dezer van Port Said. Karimoen arriv. 11 dezer v. Hamburg te Amsterdam. Koningin d. NederL, uitr., vertr. 11 dezer v. Oolombo. Boeton, thuisreis, arriv. 11 dezer te Macassar. Kon. Wil!. 111, uitr., arriv. 12 dezer te Southampton. Oranje thuisreis, arriv. 12 dezer te Genua. Timor, thuisreis, arriv. 13 dezer te Genua. Oelebes, uitreis, pass. 13 dezer Kaap Roco. Nias, thuisreis, pass. 13 dezer Kaap Oarvocir. rottxkdxksohi llotd, Bandoeng, thuisreis, pass. 9 dezer Gibraltar. Palembang, thuisreis, pass. 9 dezer Perim. Sindoro, thuisreis, pass. 9 dexer Perim. Rindjani arriv. 11 dezer van Rotterdam te Batavia. Bogor vertrok 12 dezer van Batavia naar Rotterdam. Djebres, thuisreis, vertrok 11 dezer van Padang. Gocntoer, uitreis, pass. 11 dezer Perim. Jacatra, uitreis, pass 12 dezer Point de Galle. Kawi arriv. 12 dezer van Batavia te Rotterdam. Malang, uitreis, arriv. 13 dezer te Antwerpen. Medan, uitreis, vertrok 13 deier van Snez. Menndo arriv. 13 dezer van Rotterdam te Batavia. Ophir, uitr., vertr. 12 dexer van Tanger en Gibraltar. Samarinda, uitreis, pass 12 dezer Point de Galle. Wilis, thuisreis, vertrok 11 dezer van Padang. Bandoeng, thuisreis, pass. 13 dezer Ouessant. kok. holl. llotd. Delfland, thuisreis, vertrok 10 dezer van Montevideo. Zeelandia arriv. 10 dezer van A'dam te Buenos Ayres. Kernland vertr. 12 dezer van Buenos Ayres n. A'dam. Hollandia, uitreis, vertrok 12 dezer van Vigo. Salland arriv. 13 dezer van a'dam te Buenos Ayres. Zaanland, uitreis, vertrok 12 van Bahia. Kok. wxst-Ixhuohs Maildukbv. Jan van Nassau, van Paramaribo naar Newyork, var- trok 9 dezer van Port-au-Prince. Oranja-Massau, uitreis, pass. 12 deter Ouessant. Prins Maant*, thuisreis, paas.U deaerfftMiekaels. VERVOLG BERICHTEN. HELDER, 14 October, Blijkens een bjj het Dep. van Marine ontvangen bericht zijn Hr. Ms. torpedoboot- jagers «Lynx" en (Hermelijn" '11 dexer van Aden vertrokken. Bjj Kon. beslnit van 9 dexer xqd, in gevolge de Wed e wen wet voor do zeemacht 1909, de navolgende pensioenen verleend, als aan: Koot, weduwe J. Q. van der Heyden, sergeant-majoor der mariniers, f 808, onder intrekking van het haar bij Koninklijk beslnit van 2 September 1918 no. 81 toegekend verhoogd weduwenpensioen ad f 280 J. Fokkema, weduwe A. Kramer, tamboer lste klasse, f175. Bjj de kortgeleden gehouden eind examens aan het „Bheinische Technicnm" te Bingen (Dnitschland), werd het diploma voor Electro-Ingenienr o. a. verworven door den Machinist der Kon. Marine A. J. M. Blom. Hoog bezoek. Z. H. Kandjeng Pangèrao Hangabèhi, Kroonprins van Soerakurta, majoor gen. staf, adj. bnitengew. dienst van Z.Exc. don gouv. generaal, xal Woensdag en Donderdag a.s. oen bezoek aan onze gemeente brengen. Dit bezoek geldt in hoofdzaak de oorlogsschepen, den torpedodienst cn verdere maritieme in richtingen alhier. Brieven aan Hr. Ms. „Gelderland". Aan Hr. Ms. pantserdekschip (Gelderland' sullen de volgende brievenmalen worden verzonden naar Valencia van 23 Oct. t/m. 1 Nov. met den trein van 6.49 a. Amsterdam- Antwerpen naar Messina, van 10 t/m. 18 Nov. met trein 7.50 a. AmsterdamEmmerik naar Algiers, 27, 28, 29 Nov., 1, 2,3 en 4 Dec. met trein van 7 uur m. Amsterdam Antwerpen. Het verdient aanbeveling de enveloppe te voorsien van twee elkaar snijdende lijnen over het geheele adres loopende van den oenen hoek naar den andereu. Het pantserschip. De Tel. verneemt, dat spoedig bij de Tweede Kamer een suppletoire begrooting sal inkomen waarin de minister van marine den eersten termijn aanvraagt van een pant- serschip voor Indië, type Dreadnonght- Is het blad goed ingelicht, dan xal de minister te kennen geven, dat hij op behandeling van dit ontwerp in het komend voorjaar prijs stelt. Er schijnt bij een aantal instellingen op handelsgebied, voornamelijk te Amsterdam, het plan te bestaan om, wanneer do Staten- Generaal dit pantserschip mochten toestaan, een oproep te richten tot het Nederlandache volk ten einde gezamenlijk de gelden voor eon tweede soortgelijk schip bijeen te brengen, Soerabaja Droogdok. Amsterdam, 10 Oct. Volgens bij de reederjj Zur Mühlen ingekomen radio-tele gram, afgezonden door de sleepboot „Atlas" via het stoomschip „Teheran" en Colombo, bevond sicb het Soerabaja-droogdok, gesleept door do sleepbooten „Atlas" en „Titan", S'Bteren op 9 gr. 8 min. N.B. 67 gr. 86 min. ,L. Alles wel. Inlijving van lotellngen. Tusschen 16—20 October 1918 sullen bij het 4e Rogt. Vesting-Artillerie 116 dienst plichtigen der lichting 1913 uit de provincie Noord-Holland worden ingelijfd. Levering van aardappelen De levering van aardappelen ten behoeve van de soldatenmenages van het garnisoen te den Helder, gedurende het tijdvak van 1 November 1918 tot en met 80 Juni 1914 is door den Minister van Oorlog toegewexen aan den heer C. van Os, alhier, tegen den prijs van f 1.66 per H.L. Inxchrijvingsbiljetten waren ingekomen van de heeren: M. Smits, f 1.94 per H.L.; A. Postma, f2.00 per H.L.; A. J. de Bonje, f 1.91 per H.L.; S. van Amesfoort, f 2.12 en van de N.V. voorh. P. van Twisk, directeur W. A. Swaters, f 1.81 per H.L.,allen te Helder. „Liefdadigheid naar Vermogen". In het oudeliedenhuis van „Liefdadigheid naar Vermogen" is met hot oog op den naderenden winter behoefte aan boven- en ondorkleeding voor de verpleegden, in het bijsonder aan bovenkleeding voor de mannen. Dames Regentessen van die inrichting doen daarom een beroep op de ingesetenen van deze plaats om gedragen of niet meer ge bruikt wordende kleeding aan Liefdadigheid naar Vermogen te willen afstaan. Het beschikbaar gestelde zal gaarne, na ingekomen bericht bij het oudenliedenhuia Jan in 't Veldstraat worden afgehaald. Da drank. Door overmatig gebruik van sterken drank geraakte de 28 jarige M. R. van een schuit in de Binnenhaven Zondagmorgen over boord. Reeds in het midden gedreven en in sinken- den toestand, werd bij door den matroos G. Ham uit het water gehaald en naar don kant gebracht. Een gevaarlijk beer. Ds vorige week werd door de politie op den Zeedijk alhier aangehouden een ongeveer S5-jarig persoon uit Amsterdam, die in be schonken toestand verkeerde en een revolver met dertig patronen bij sich droeg, waarmee hg kwade bedoelingen had tegen een familie lid hier ter stede. Nadat het wapen en de patronen in beslag waren genomen en de man geheel nuchter was geworden, werd proces-verbaal opgemaakt en vertrok hg later weer naar Amsterdam. „Harmonie". Deze zang- en reciteervereeniging van Her vormde Protestanten, onder directie des heeren Joh. Brands, bracht reeds tweemaal mot veel snocoB voor 't voetlicht de mooie operette in drie bedrijven //Goudsprookjes Tooverlied", van Otto Ludwig Wernecke en M. M. Koster. Jl. Zaterdagavond ging de derde opvoeriog. En s(j, die haar in tCasino" bijwoonden de zaal was tamelijk goed bezet hebben ongetwijfeld van eenige genotvolle uren ge profiteerd. De inhoud is gozoegzaam bekond. Niettemin, dese operette laat steeds en steeds weer een aangename herinnering na. Aan de schitterpracht van costuums was ook nu hooi wat ten koste gelegdtijd en moeite, sorgen en kosten en vooral smaak. Het een en ander vormden een geheel van xeldxame be koring en geen wonder is het, dat de opvoe- renden, die de koorfragmenten, de solo-ge- dealtan en ds due's hier op verdienstelijke, op sympathieke wjjao teu beste gaven, veel bgval genoten. Van de zijde der toesohouwers was men lang niet sninig met het applaus. Er werd telkens erg geklapt en wel soo dat meermalen gehaald moest worden. Concert. Omtrent het optreden van don bariton zanger Joh. NelisBen op het Sluis-Leewens- concert op 28 October a.s., ontleenen wij do volgende beoordeeling aan de „Haarlemscbe Courant" van 28 October 1912: Een langdurig applaus volgde op dese schitterende rede en voorzeker geheel ver kwikt zullen de aanwezigen, gelijk wij, daarna geluisterd hebben naar de inderdaad genot- vollo kunst, die de ons lang niet onbekende heer Joh. Nelissen, baritonsanger uit Amster dam, te genieten gaf in een paar zangnummers. Het waren „Die boiden Grenadiere" en „Hg, die geen liedje zingen kan". Hartstochtelijk werd de zanger beappiaudiseerd en bg her haling teruggeroepenna de pauze boorden wg van hem op even onberispelijke wgzo en met een prachtstem voorgedragen „Wandel- lust" en „Vlaamsche kermis". Wederom klonk toen hartelijk applaus, en toen was de heer Nelissen zoo vriendelijk een „toetje" te geven, dat ook zeer in den smaak viel„De kermis van Rupelmonde", van Hullebroeck. limuid&n 13 October. Verdronken. Van den Zaterdag hier binnengekomen loggor K. W. 166 Neder land III is op zee een 16-jarige matroos, woonachtig te Middelburg, verdronken. Hulploon. De stoomtrawler „ChriBchie" van de Algemeono Visschorg Maatschappij alhier krijgt 80.000 gulden voor het te Chns- tiania binneDsleepon van hot Eogelsche tank schip ,.Harry Wadsworth". Destijds werd voor 180,000 gulden borggosteld. Moord te Rucpben. Op de Bredascho baan, tusschen do wogen welke van Seppe en Zegge naar die liaan leiden, heeft zich Vrijdagavond eon vreeaelgk tooneel afgespeeld. Een vader heeft daar zijn eigen kind doodgeschoten. In een boerderijtje woont daar do 75- jarige Michiel Lambrogts mot vrouw en hun jongeten 31-jarigen zoon Jan. De andere kinderen, twee zoons en oen dochter, sgn getrouwd en wonen elders. De vader is een klein, grgs mannetje, lastig van natuur cn hard voor zgn vrouw. Het spreekt vanzelf dat de zoon meestal de partfj van zgn moeder koos en omgekeerd, zoodat Lambrogts zoo zoetjesaan een wrok begon te gevoelen tegen allen, die hem thois omringden. Geen wonder, dat de eenigo zoon die nog thnis was, zgn genoegen zocht in do herberg en dat er dikwijls ruzie in huis was. Zoo was het ook Vrijdagavond. Jan was met paard en kar naar Roosendaal geweest en kwam dronken thuis. Vader speelde op, Jan speelde ook op, sloeg op tafel, sprong zelf met een opon mes voor zijn vader, soodat de oude Lambrogts de door uitging cn den in de buurt wonenden rijksveldwachter Meosink ging waarschuwen. Dose kwam, doch Jan wae reeds naar bed gegaan. Men- sink kalmeerde toen den oudon Lambregl» en keerde daarna naar huis terug. De oude Lambrogts zou zich ook ter ruste leggen, doch hg nam een geladen goweer mee near bed. De moeder waarschuwde toen Jan, die nog niet sliep, dat vader met het geweer naar bed gegaan was, cn maande haar zoon tot kalmte aan. Doch Jan, verhit door den drank, wilde zich niet bang toonen, kwam naar benedon, doch vóór hij do laatste treden bereikt had, klonk een schot en Jan, in de volle borst getroffen, zonk in de armen zijner moeder met de woorden: „Moeder, hg schiet me dood I" De vader had Jan naar benedon hooren komen en in zijn woede schoot hQ van uit het bed naar zgn zoon. De jongen was bgna onmiddellijk een lgk. De moordenaar begaf zich daarna weer naar bed. HU heeft reeds een volledige be kentenis afgelegd. Scheepsrampen. Eon telegram van Zaterdag uit Kiel meldt, dat bg een storm nit het Noordoosten in de Oostzee elf schepen, 'Duittche, Deensche, Noorsche en Zweedsche, gebleven zgn. Ver scheidene menschen sgn doodgevroren of verdronken. Dr. Diesel gevonden. Het loodstransportvaartuig „Coertsen" heeft Zaterdag in den Roompot een lijk drijvende gevonden van een net gekleeden man. Hjj droeg een blauw costuum, grgze overjas, bruine schoenen on handschoenen en was gladgeschoren. Wegens de hooge zee kon het niet moe naar Vlissingcn vervoerd worden. Verschei dene voorwerpen van waarde, op dit lijk gevonden, zijn bij den burgemeester-strand vonder aldaar gedeponeerd. Daar men vermoedt, dat het lijk van dr. Diesel is, is diens zoon te Mliuchen telegrafisch op de hoogte geBteld. Hij wordt te Vlianingon verwacht om uit te maken, of do op het lgk gevonden voorwerpen aan zijn vader hebben behoord. Nader meldt men Gistermorgen is de heer Diesel nit Mflnchen te Viissingen gekomen. H{j herkende de o| het lgk gevonden voorwerpen als aan zgi vader te hebben toebehoord. Het is thans dus zeker, dat ér. Diesel verdronken is. DE RAMP VAN DE „ÏOLTURNO." Zaterdag ontvingen wg het telegram mei dende, dat in het stoomschip „Volturno" dat 2 October met circa 560 passagiers en 100 man epoipage van Rotterdam naar New Tork was vertrokken, een ketelontploffing ha! plaats gehad, waarbij 19 opvarenden waren omgekomen. Het stoomschip was daardoor in brand gevlogen. Uit verschillende later ingekomen telegram men is gebleken, dat dit eerste telegram niet jnist was wat betreft het aantal omgekomen menschen. En ai moge het aantal slachtoffer s veel geringer zijn dan die zjjn omgokomet bg het vergaan van de Titanic, toch blijkt wel, dat de ramp even schrikwekkend, zoo niet erger is, dan die, welke dit rensenscbip trof. Immers men had thans te kampen niet alleen met de woedende zee, doch ook met een feilen brand! Hoevelen er het leven verloren, is op dit oogenblik nog niet bekend. Volgens de tot heden ingekomen telegrammen, wordt het aantal op circa 200 geschat. Wellicht hadden ook deze ongelnkkigen voor hot allergrootste deel gerod kunnen worden, indien zg, als de anderen, aan boord waren achtergebleven, hetgeon deze „anderen", de geredden, intnsschen ook wel niet zouden gedaan hebben, als niet alle reddingbooten 6f reeds met schipbreukelingen waren wegge varen öf tegen de romp van het brandende schip waren verbrijzeld door de woedende golven, die de ranke bootjes grepen, terwijl zij halfweg aan de takels langs sjj gevierd waren, en ze met onweerstaanbaar geweld tegen de scheepswanden te plotter sloegen. Indien er geen reddingbooten waren nitge- set, maar alle opvarenden, den gloed van het vaar en de dreigende vlammen zoo lang mogelijk trotseerend, aan boord van de „Vol turno" waren gebleven, dan waren er wellicht slechts zeer weinig mensohenlevens te be treuren geweest. Intnsschen, ware de draadloozo telegrafie niet nitgevonden, en haddo zich aan boord van de „Volturno" geen radiografische post bevonden, dan zonden zonder eenigen twgfel alle opvarenden van het ten ondergang ge doemde schip zijn omgekomen. Aan doze wonderbare vinding van den menschelgken geest is het to danken, dat binnen betrekke lijk korten tgd een tiental groote stoom schepen („Carmania", „La Tonrraine", „Min nespolis", „Rappahannock", „Czar", „Narra- gansett", „Devonian", „Kroonland", „Grosser Kurfiirst" en „Seydlitz"), die zich binnen het radiografisch gebied van het in nood ver- keerende schip bevonden, op de plek van de ramp verzameld waren. Eu al konden dezen ook uren achtereen zich niet in onmiddellijke verbinding met de „Volturno" stellen, dit doet niets aan de onschatbare waarde der radio-telegrafie af, die hier opnienw een zegen gebleken. De „Volturno" was een dubbelscbroefacbip, gebouwd en van machines voorxien door de firma Fairfields te Glasgow, in 't jaar 1906. Het schip bad twee dekken en ma: 840 voet in de lengte, 40 voet in de breedte en 31 voet in de diepte. Uit de verschillende berichten is tot dus ver de juiste omvang van de ramp van de (Volturno" nog niet op te maken, maar dit Btaat toch wel vast, dat de brand van dit landverhuizorsschip een groot aantal slachtoffers heeft goëischt, veel meer blgk- baar dan de directie van de Uranium-maat- achapplj te Botterdam die van slechts negentien vermisten'sprak eerst heeft ge meend. Dat de cgfors omtrent het aantal geredden zoo zeer uiloenloopen is een gevolg van het feit, dat zooveel schepen aan hot reddingswerk hebben deelgenomen. Maar het wordt hoo langer hoe waarscbijnlgkor, dat meer dan honderd menschen bg deze ramp z\jn omgekomen. Nu immers zoowel nit de verklaringen van de ooggetuigen aan boord van de (Carmania", die het eerst het tooneel vau het ongeluk bereikte, als uit het interview, van den eenigen geredde, die zich aan boord v«n de „Carmania" be vindt, blgkt dat de even voor en bij de aankomst ran de „Carmania" uitgezette booten, allen vergaan zlju. Op Donderdag 9 October 'e morgens vroeg werd aan boord van de „Volturno" brand ontdekt. Er woedde een horige storm en de ongelukkige opvarenden 24 kajaita passagiers, 588 tuei-chend kspassagiers en 93 man equipage (er zijn ook opgaven 540 tusschondekspussagiersen 96mxn equipage) werden dus door twee woedende elementen, vuur en water bedreigd. Onmiddellijk wer den door gexagvoercer en officieren, aan wier houding de door de iCarmania" ge redde passagier allo hulde brengt d« noodige maatregelen genomen. Alle passa giers werden aan dek geroopen en van reddingsgordels voorzien. Maar iotusschec woedden de vlammen steeds heviger en on danks den hevigen storm werd besloten tot het uitzetten der booten. Maar de golven sloegen deze booten terug tegen de zgden van het schip en verbrijzelden haar, waarbij waarschgnlgk alle inzittenden z()d omge komen. Toen echter naderde redding en do kornet van de (Carmania", weldra door an dere groote schepen gevoigd, heeft vermoe delijk den gezagvoerder van de /Volturno" aanleiding gegoven de hopelooze pogingen om in den geweldigen storm booten nit te zetten, te staken. De kapitein verzamelde de opvarenden op het achterschip, liet intnsschen hot blus- schingswerk voortzetten en zoo kon, toen de zee wat bedaarde, dank zg de talrijke booten der ter redding toegesnelde schepen, het grootste gedeelto van de opvarenden nog worden gered. Dat dus niet allen aan boord van het on gelukkige schip jammerlijk zijn omgeko men is zeker te danken aan de draadlooze telegraphie, die het mogelgk maakte, dat binnen zoo betrekkelgk korten t$d een tiental groote stoomschepen op de plaats des onheils kon den verschgaen. Dank zg deze wonderbaar lijke uitvinding, is het nog mogelgk ge weest honderden menscheDlevens te redden. Het eerst gaf de //Carmania" aan den radiographiscben hnlproep van de (Vol turno" gehoor. Door de (Carmania" werd Donderdagmorgen reeds de hulpkreet van de «/Volturno" opgevangen. Onmiddellijk maakte de //Carmania" zich gereed hnlp te bieden. Met vollen stoom voer de (Car mania", ondanks het noodweer met een snelheid van twintig knoopen in het uur in de richting van de „Volturno". Tegen den middag bereikte de //Canarder" het brandende schip. Maar het bleok, dat niets tor redding kon worden gedaan. Men zag de passagiers bgeengodrongen op het ach terschip, men zag hoo de bemanning aan het blusschingswerk bezig was, maar men was machteloos om eenigo hulp te bieden. De storm maakte het onmogelijk het schip te naderen. Wel werd door de (Carmania" een boot neergelaten, onder bevel van den eersten officier Gardner. Twee uren roeide men rond, steeds pogende de Volturno" te bereiken, maar de orkaan woedde te hevig, de golven gingen te hoog. De riemen braken, in de handen der onverschrokken zeelieden en slechts met groote moeite kon men er zelfs ten slotte weer in slagen de „Carmania" te bereiken. Maar intnsschen woedden de vlammen op de „Volturno" met onverminderde kracht voort. Kapitein Barr van de (Carmania" liet voortdurend zijn draadlooze installatio werken. Hulproep na hulproep zond hg uit. En hij kreeg antwoord. Te vier uur in den namiddag kwamen de „Grosser Kurfiirst" en de Seydlitz" op het tooneel van de ramp en weldra daagden ook do „Kroon land", de „Devonian", de „Rappahannock", de „La Touraine", de „Minneapolis" cn de „Asiac" op. Immers de ramp geschiedde noord-noordwestelijk van de Azoren, juist in de groote sohoep vaartroute tusschen New- York en Europa en zoo was hot dus mogelijk, dat zoovele groote stoomers door de draad looze telegrammen konden wordon bereikt. Langzamerhand begon nu de storm wat te bedaren. Maar de zoo bleef nog hoog en de door de verschillende schepen uitgezette booten moesten weder terugkoeren. Nog was elke poging tot redding vruohteloos- Te nogen uur Donderdagavond bereikten de vlammen het middonsohip van de „Vol turno" en toen volgde een ontploffing. Men kan zich de ontzetting donken van do duizenden aan boord der reusouschepen, die daar op zoo betrekkelijk korten afstand, onmachtig, den ondergang van een zusterschip aanschouwden. Hel verlicht was de zee door de zoekliohten der te hulp gekomen stoomers. Een reeks vuurpijlen werd van het thans blgkbaar geheel ten ondergang godoemde schip opgelaten. Het was een vreesolgk schouwspel, die brandende „Volturno", met meer dan 500 measehen aan boord, omgeven door de tcherp verlichte rompen van deze internationale transatlantische vloot, waar duizenden toe schouwers zich verdrongen, allen popelende om hulp to bieden, maar onmachtig door de folie zeeën om iets te doen tot redding van dó honderden, dien zg van oen wissen dood zeker achtten. Het eenige wat men kon doen, was verlichte reddingsboeien in zee te werpen, om zoo althans de drenkelingen nog eenige kans te geven zich zelf te reddeo. In de nabgheid van de „Carmania", die het dichtst het brandende schip was genaderd, hoorde men do kreten der met de golven worstelende slachtoffers. Maar slechts een van deze kon worden gered. Langzamerhand stierven de kreten der anderen weg. Onophoudelijk werkten de zoeklichten, vol Ijver spiedden honderden oogen rond, maar niets werd meer gezien. Zoo ging de nacht voorbjj en toen de morgen aanbrak, brandde de „Volturno" nog steeds. Diohter en dichter drongen de overlevenden op het achterschip bijeen. Toen echter kwsm er eindelijk uitkomst. De zee bedaarde en van alle schepen in de nabijheid kwamen de booten, die zich om het achterschip van de „Voltorno" verzamelden en nn de schipbreukelingen konden overnemen. Hoe eigenlgk dat reddingswerk plaats had, is nog niet bekend. Nadere bijzonderheden zullen hieromtrent eerst blijken, als de schepen met de geredden de verschillende harens zijn binnengekomen. Voorloopig zgn we nog aan gewezen op de vrg spaarzame berichten, die de radiogrammen ons geven. Voor zoover tot dusver bekend is, zonden sich aan boord van de verschillende Bchepen 511 geredden bevinden. Aan boord van de „Carmania" n.1. slechts een, de opgepikte drenkeling, aan boord vao „La Touraine" 40, „Minneapolis" 80, „Rappahannock" 19, „Czar" 102, „Narragansott" 29, „Devonian" 59, „Kroonland" 20, „GroBser Kurfüst" 105, „Stydlitz" 36. Eu dnar het totale aantal opvarenden van de „Volturno" 655 of 657 (deze cg'fers worden beide opgegeven) bedragen ou hebbon, zouden dua ongeveer 144 of 146 menschen zijn omgekomen. Rotterdam, 13 Oct. Zooals reeds uit- de evrste berichten is gebleken heeft het stoom schip „Czar" van de Russian East Asiatic Co. 102 schipbreukelingen van de „Volturno" gered. Dit stoomschip was op de thuisreis van New- York naar Rotterdam, waar het hedenavond ver wacht wordt. De schipbreukelingen zullen daar aan de Uranium-Sceamship Co. worden overgegeven, die hen zal onderbrengen in haar hotel aan de Maashaven, van waar zij mot de eerstvolgende gelogenheid, vermoede lijk 17 dezer, weer naar New-York zullen vertrekken. B6rlgn, 18 Oct. Uit Londen wordt aan de (Berliner Zeitnng am Miltag" het ver haal geseind, dat een van de geredde pas sagiers van de (Volturno", een Duitscher, Trintepohl genaamd, deed, nadat bjj boord van de Carmania', gebracht was. HQ vertelde tAUes giog goed tot Donderdag 6 uur 's morgens, toen plotseling de brandsi&nalen klonken. Wg werden uit onze bedden ge haald en naar dek gezonden, waar de red- dingsgordels verdeeld werden. Men zei ons, dat de brand misschien spoedig gebluscht kon worden, doch dat do kapitein het raad zaam achtte, dat wg de gordels omdeden. Door het lawaai werden vooral de kinderen onrustig. Zjj weonden bitter. De brand nam intusBchen steeds grooter omvang aan. Spoe dig sagen wg, dat hot schip van binnen ge heel in brand stond. Togen 10 uur werd het bevel gegeven, de reddingsboeien in zee te doen dalen. De kapitein gedroeg zich voor beeldig, evenals do officieren, die allen Engel- schen waren. Tot mgn epgt moet ik echter zeggen, dat de bemanning, die uit Duitschers en Belgen bestond, zich onwaardig gedroeg. Als waanzinnigen liepen zg door elkaar en vermeerderden op deze wjjze de verschrik kelijke verwarring aan boord. De bemanning scheen te denken, dat zjj allereerst gered moest worden. De eerst6 officier had het commando over de eerste boot. Hg gaf last, dat alleen vrouwen en kinderen er in gela ten mochten worden. Desniettemin was de eerste boot voor het grootste gedeelte gevuld met leden van de bemanning. Toen de boot naar beneden gelaten zon worden, sloeg zg tegen het schip en werd volkomen vernield, waarbjj alle passagiers verdronken. Intueschen trachtten andere leden van de bemanning de tweede boot naar beneden te laten. Nadat de eerste steward wat proviand er ia geworpen had, sprong bg het eerst er in. Ook in deze boot zag men meer man nen dan vrouwen. Ook dezo boot werd te pletUr geslagen en ging mot man en muiB onder. Drie booten wordon nog klaar go- maakt, doch de touwen braken en de in de booten zijnde personen vielen in het water en kwamen om. De andere touwen werden doorgesneden, soodat geen enkele boot meer in het water gelaten kon worden. Toen eindelijk de //Carmania" kwam, dach ten wij, dat wg allen gered zouden worden. De stokers kwamen van de machinekamer naar boven en weigerden weer naar beneden te gaan. De kapitein nam sgn revolver en dreef de stokers met geweld naar beneden. Het duurde echter niet lang, of zg moesten het opgeven, daar de brand reeds de machi nekamer bereikt had. Toen de „Carmania" in zicht was, liet de kapitein de vrouwen en kinderen aan do «ene zijde van het schip aantreden en de mannon aan de andere. Ten slotte moest echter ook de kapitein zijn plaats op de commandobrug verlaten, daar het daar gloeiend heet werd. Toen de vlammen het dek bereikt hadden, ontstond een algemeene paniek. Nadat de ontploffing ingetreden was, sprong ik in het water. Een Engelsche passagier en iemand van de be- inanniog wilden dit waagstuk met mg onder nemen. Ik sprong het eerst naar beneden en de anderen volgden mgn voorbeeld. Ik heb dese beiden niet teruggezien. Ik zwom naar een Duitach stoomschip, dooh niemand hoorde mg. Daarna kwam ik in de buurt van de tCarmania" en riep om hnlp. Een straal van het zoeklicht trof m(j, nadat ik ongeveer een uur laug gezwommen had on half bewusteloos geworden was. Hoe ik naar boven getrokken ben, weet ik niet meer." Toen men Trintepohl zeide, dat volgens een mededcoling van den kapitein zes boo ten naar boneden gelaten waren, van welke er twee gered waren, zeido hij dat dit niet kon uitkomen. (Ik was den geheelen tgd aanwezig en heb alleB gezien. Er is niet een enkele reddingeboot vlot gekomen." Tot de bemanning van de (Volturno" be hoorden 14 Hollanders. De kapitein van de //Grosser Kurfiirst' seint, dat bij de ontploffing 40 menschen zijn omgekomen. Eon der passagiers van de (Carmania", heeft in oen persgesprek verklaard: Toen kapitien Barr ingezien had hoe moeilijk de redding zou zgn bij de onstuimigheid der zee, beval hg don telegrafist, de olieboot (Narragansott", die, naar bekend was, den Atlantischen Oceaan overstak, te waar schuwen, opdat men olie op de golven zou kunnen uitstorten. De (Carmania" kreeg weldra verbinding mot de olieboot en de gezagvoerder daarvan seinde terug, dat hij onmiddellijk en met de grootste snelheid u komen. De „Narragansett" kwam Vrijdagochtend en begon dadelijk honderden tonnen olie op de zee te spuiten. Daardoor werd de kracht van de golven zeer aanzienlijk verminderd. UIT HET BUITENLAHD. Frosident Poincaré is Zondag teMarseille welbehonden van tljn Spaansche reis terug gekeerd. Hartelijke telegrammen tnsschen den Spaan- schen koning en Poincaré zjjn gewisseld toen de president zich op den Franschen kruiser onder stoom begaf. De omstandigheid dat Engeland een pantser- schip de (Invincible"ter begroeting der beide... laat ons maar zeggen vorsten naar Cartagena zond trekt nog al de aandacht. De koning en do president bezochten het samen en zonden beiden een telegram aan koning George om te danken voor do eer en de vriendschap- De volgende mededeeling tusschen graaf Romanones, Lupos Munoz en Pichon vast gesteld werd afgekondigd Het onderhoud dat plaats heeft gehad tusschen graaf de Romanones, Lopez Munoz en Pichon en dat betrof al de vraagstukken van politiek, staathuishoudkundig en handels belang, tusBchen Frankrijk en Spanje, heeft vergund een volstrekte overeenstemming van zienswgze waar te nemen tusschen de ver tegenwoordigers van beide landen. Hun poli tiek in Afrika en Europa breidt zich uit volgens de grondbeginselen, in vroegere over eenkomsten vustgeBteld, en gaat meer en meer over tot gevoelens van verstandhouding en hartelgke vriendschap, zooals de belangen en wenschen van beide volken dit vergen. Alzoo eone offlcieclo ontente tusschon Spanje en Frankrgk niet alleen wat betreft Marokko maar ook de Europeesche aange legenheden. Aan de „Herald" heelt minister president Romanones verklaard dat de nota, welke de politiek van Frankrgk en Spanje afbakent betrekking heeft zoowel op de alge meene Europeesche politiek als op het eco nomisch regime in Marokko. En dat alles onder hartelijke instemming van Engeland. Want dut is hier toch wel duidelijk uitgekomen. Vandaar dat de bladen kunnen spreken van een Middellandsche Zee-entente. Het Spaansche parlement ie bijeengeroepen tegen 25 October. De ministers komen niet met leege handen in het parlement. In Mexico is de Kamer van Afgevaardigden, naar aanleiding ran een conflict met de Uitvoerende Macht met behalp der militaire macht ontbonden. Er zijn afgevaardigden iu hechtenis genomen. Er is een proclamatie uitgevaardigd waarbij niouvre verkiezingen worden bepaald op 26 October, den datum waarop ook de verkiezing van een president sal plaats hebben. Nn, voor dien tijd kan er nog heel wat voorvallen. Hnerta grijpt wel kraohtig in. Er wordt een strenge cen suur op de berichten uitgeoefend. Laatste berichten. Te Senghenydd (Znidwales) heeft heden morgen oen grooto kolenmgn-ontploffing plaats gehad, 700 mijnwerkers bevinden zich ia do mgnputten. De kabels, tonwen en takels zijn weggeslagen. Een telegram nit London meldt Er bevonden zioh 900 arbeiders in de mgn Men vreest, dat ongeveer 500 mijn werkers zgn omgekomen. Uit IJmuiden seint men ons, dat de afd. IJmuiden van de Ned. Zeelieden-Bond be sloot Maandag de staking op de trawlervloot te doen ingaan, indien de eisch, vrije voeding op de stoomtrawlers, niet wordt ingewilligd. Correspondentie. Qnaffleuaald ligt te onzen Kantore een Huissleutel. Spoedige .li.li.ig gi..i.eht. Adm. vü.g, BUM-dji. Wegens plaatsgebrek moesten eenige xd- vertentiën on eeDige ingezonden stnkken tot een volgend nnmmer blijven liggen. Advertentiën. Lena v. d. Vlies Adriaan Johinnet v. d. Musiele. Helder, Onrust No. 4. Rotterdam, Agniesestr. No. 133a. 11 Oct. 1913. Geboren: Margaretha Maria, Dochter van C. LEEN en A. H. J. LEEN- van Lsuvknstbijn. Helder, 11 October 1918. Heden werden we verblijd met de geboorte van een Dochter Maria Elizabetb iobanna, Dochter van C. VIS en G. E. VIS—van Duin. Helder, 11 October 1913. Geboren: Theodoru», Zoon van Th. MINNEBOO Jb. en C. R. MINNEBOO—van Gunst. Helder, 12 October 1913. Dankbetuiging. Bij deze betuigen wij onzen hmrtelijken dank aan den WelEdelZeerGel. Heer Dr. C. G. VAN DER LEE en Directrice en Verpleegsters in het Gemeente-Zieken huis alhier voor de goede behandeling aan ons Zoontje bewezen gedurende diens ziekte in genoemd Ziekenhuis. R. DE VRIES en Echtgenoote. Helder, 14 Ootober 1913. Dnnkbutuiging. Ondergeteekende betuigt zgn harte lijke» dank voor de blijken van belang stelling, ondervonden bij gelegenheid van zijn jubileum als schipper van de redding- vlet der Noord- en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij, ia het bijzonder aan het bestuur hiervan, aan de besturen van den Burgerkring .Harmonie" en de Losse Werkliedenvereeniging „Onderling Belang", zoo ook aan de leden van de muziekvereeniging „Winnubst" en aan vrienden en kennissen. A. IJ. KUIPER, Schipper van de Heldersche reddlngvlet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1913 | | pagina 2