wordt verteld, dat dit de „sprinkhanen" geweest
zouden zijn, vermeld in het bijbelsche verhaal.
Vandaar dan ook, dat in Engeland de vruchten
wel „locustbeans" worden genoemd. De vruchten
vormen iets gekromde staven van ten hoogste 25
cm en lengte 4 cm breedte, die vooral aan het
eind gebogen zijn.
Van'dezen boom bestaan een viertal soorten,
alle verschillend in opbrengst en ook in suiker
gehalte van de vruchten. Voor een deel wordt de
boom gecultiveerd en voor een ander deel wild
aangetroffen in de landen rondom de Middelland
sche Zee. Vooral op Cyprus wordt hij veel aange
troffen de cultuur heeft er nogal bezwaren, om
dat de jonge boompjes aangevreten worden door
de losloopende geiten.
De boom levert pas op zijn 15de jaar een vollen
oogst en ii< dan ongeveer 20 meter hoog met wijd
uitgestrekte takken, waarvan de oudste de mees
te vruchten voortbrengen. Na het eerste jaar be
gint de boom vruchten te dragen. Deze worden
dikwijls gedrGogden dienen dan als een uitste
kend paardevoer dat ook in Engeland wordt in
gevoerd. Soms dient de carobbe als voedsel vooi
de armere lagen der bevolking in de streken, waai
de boom groeit. Ook een zoete stroop wordt er we.
uit bereid (melazzo di carubbe), die ook wel dient
voor de bereiding van spiritus.
Van de aanwezige suiker is dikwijls het groot
ste deel rietsuiker (tot meer dan 25 pCt. van di
gedroogde vrucht), terwijl er ook reduceerendt
suiker in voorkomt. Dit is heel wat meer dan in
de beste suikerbiet
Men is nooit erin geslaagd een behoorlijk te ge
bruiken of te zuiveren oplossing van suiker erui
te krijgen, met behulp van water prof. Odd
(Palermo) heeft nu getracht die suiker te winnet,
met oplosmiddelen, zooals gewone alkohol, me
thylalkohol, etc.
Volgens het bericht is de verkregen suiker e
ventueel direot bruikbaar in voedingsmiddelei
en is ze gemakkelijk te raffineeren.
Uit dergelijke voorloopige berichten is natuui
lijk nog geen besluit te trekken omtrent de eco
nomische mogelijkheden om carobbensuiker o
de wereldmarkt te brengen. Zeker is het ook, da'
zelfs, als het lukt, goedkoop prima suiker erui
te bereiden, dat dan de productie ervan niet ge
makkelijk snel tot de groote hoogte is op te voe
ren, daar de boom langzaam groeit.
Op Cyprus is de opbrengst per boom ongcveei
400 Kg. vruchten, hetgeen dus 100 kg. suiker zoi
beteekenen, terwijl het zeer wel mogelijk is d<
opbrengst en het suikergehalte te verhoogen to
1000 kg. resp. 250 kg door-goede bemesting ei.
vooral ook door enten en door selectie. Daardooi
zou de reeds zoo scherp beconcurreerde suiker
bietopnieuw een mededinger kunnen krijgen, di<
op den duur tot ernstige bezwaren aanleidin
zou kunnen geven.
MEVROUW FOKKER VERONGELUKT.
Reuter seint uit New-York Viola Fokker, d.
vrouw varv den Nederlandschen vllegtuigbouwe
Antonie Fokker, is in den afgeloopen nacht g«
dood door een val uit het raam van haar op d
16e verdieping gelegen kamer.
Nader wordt omtrent het ongeluk gemeld
Mevrouw Fokker was sedert eénigen tijd ziel
doch juist Vrijdag uit het ziekenhuis ontslnger
Haar echtgenoot liet haar een oogenblik allee
om naar een ander vertrek te gaan.
Toen hij terugkwam, vond hij het raam opei
en zag zijn vrouw dood op het plaveisel van d,:
straat liggen.
DOOR WOLVEN BELEGERD.
Uit verschillende streken van Centraal Eu? p
komen berichten over de verschijning in de om
geving van bewoonde oorden van hongerend
wolven, die zelfs menschen zouden hebben aan
gevallen.
In Slowakije is DinSdagnaèht een boer dor
wolven belegerd.
Toen hij des avonds naar een der dorpen in d
omgeving van Hongarije ging, zag hij twee va
die gevaarlijke dieren op hem toesluipen. Hij ze
te het op een loopen en wist met inspanning va
•11e krachten een verlaten hut tte bereiken, war
In hij zich verschansing kon. Den heelen nact
waren ded dieren rond zijn vesting en eerst toe
's morgens vroeg wagens langs den nabijgelege1
straatweg kwamen, trokken zich de belegeraar
in de bosschen terug.
WOLVEN DOODEN 22 MENSCHEN.
In de Grieksche grensgebieden werden, vol
gens berichten uit Athene, talrijke dorpen doe?
wolven overviel aldus berichten uit Mahia -
het gehucht Cokytze en doodde 16 inwoners, vie
soldaten en twee politie-beambten.
PROVINCIAAL NIEUWS.
DE BURGERIJ VAN BURGERBRUG VERZLa
ZICH TEGEN IJSVERNIELING.
Sinds eenige dagen ligt een der motorbooten
van den Langendijker beurt- en vracntdiensi
„Trio" in de Grootesloot, die door de melkmotor-
boot al eenige dagen niet meer bevaren wordt.
Met behulp van zes paarden poogde Donderdag
de eigenaar van de „Trio" de heer Kees van
Schoorl, zijn boot op haar bestemming te bren
gen.
De Burgerbrugger IJsclub, die op de sloot een
mooie verlichte baan had ingericht, zag dit werk
met leede oogen aan en tenslotte kon het publiek
het vernielingswerk niet langer aanzien en vor
derden een paar honderd man, dat dit gestaakt
werd.
De vijandige houding was zoo sterk van het
publiek, dat de ondernemer het maar raadzaam
oordeelde, met ziji mannetjes en paarden in te
rukken.
De schipper, die er nog al goed bij zit en dus
niet het meeleven ondervond, dat iemand zou
hebben genoten, die als broodvechter genood
zaakt was het ijs te vernielen, trad aanvankelijk
nog al onverschillig op, waarop de stemming .te
gen hem zoo verbitterd werd, dat hij nog juist
bijtijds zoo verstandig was, om met de ijsvernie
ling op te houden.
De schipper en zijn pootige zoon meenden ech
ter hun recht op het gebruiken van de vaart en
het openhouden er van te moeten handhaven
en zonnen op middelen om hun wil door te drij
ven.
De bevolking van Burgerbrug, hen kennende,
bleef echter ook mobiel om dit tegen te gaan en
in de herberg werd hierover druk vergaderd.
Een van de eerste maatregelen was om de
brug zoodanig te barricadeeren, dat het uren
arbeid zou vorderen de staketsels weg te nemen.
De burgemeester, die begreep, dat er geen en
kele bepaling in de wet of in het polder reglement
bestond, die den schipper kon beletten, zijn zin
door te drijven, doch die tevens begreep, dat de
bevolking de ijsbaan niet zou laten vernielen, re-
quireerde politie-assistentie en onder leiding
van een majoor verschenen een vijftal onbeken
de rijksveldwachters.
De bevolking door klokgelui gewaar,
schuwd. Opstandig verzet.
Zaterdagmorgen belde de schipper de firma
Hoed in Alkmaar op om met den verhuis-aTito,;
mede assistentie te verleenen om de moterboor
door het ijs te trekken.
De firma was met de spanning die er te Bur
gerbrug heerschte niet bekend en de heer Evert
Hoed, trok welgemoed met een knecht met den
verhuisauto op cushionbanden, en voorzien van
een 80 P.K. motor, naar de Burgerbrug, zy*h ver
heugende over de "kracht-prestatie die d<y auto
op den thans stroeven weg zou leveren.
Toen de noer Hoed ongeveer half tien met zijn
auto te Burgerbrug arriveerde, stelden al aan
stonds een boer en een slager hem de vraag wat
hij kwam doen.
Na zijn mededeeling, dat hij de motorschuit
door het ijs moest trekken, kreeg hij van beiden
ten antwoord „Dat zal je niet glad zitten."
Denkende, dat verondersteld werd, dat zijn
motor het verlangde werk niet zou kunnen ver-
rictilen, antwoordde hij „Dat is koren op mijr
molen" en reed verder.
Bij de brug gekomen zag hij echter politie ei
eenig publiek en toen hij de ijsbaan zag zeide hi
al dadelijk tot zijn knecht„daar ga ik in geen
geval door, want daar komt herrie van."
De motorboot lag echter een 150 meter verdei
aan den anderen kant van de brug tegenover de
R. K. kerk en de staalkabels lagen reeds gereed
om aan de auto verbonden te worden.
Van verschillende kanten kwam reeds publiek
opdagen, dat door de politie op een afstand werd
gehouden.
De heer Hoed oordeelde het reeds dadelijk ge-
wenscht om zelfs geen pogingen te doen om de
motorschuit voort te trekken. De politie wensch-
te echter een beslissing en vorderde, dat hij de
door hem opgenomen taak vervulde, opdat dit
werk, wanneer dit noodig zou blijken op grond
van de openbare veiligheid, stop gezet kon wor
den.
De heer Hoed trof» hierop de schuit een 20 M
achteruit. Het publiek dacht aanvankelijk, da;
ook de auto niets kon uitrichten, maar deze hac'
veel succes en de schuit werd een 50 meter doe
het ijs vooruit getrokken. Door klokgelui dat d.
[heer Hoed aanvankelijk hield voor het gelui tei
eere van een doode, werd de bevolking van de
Zijpe gewaarschuwd en binnen korten tijd wa.;
er te Burgerbrug meer volk op de been dan men
zelis met de drukste kermis te zien kreeg.
Hoewel de politie met de blanke sabel gevoeli
ge klappen uitdeelde, kon deze niet beletten, da'
een jaar honderd man zich op het ijs begaf om
den schipper in zijn ongewenscht werk te belet
ten en een groep anderen zich om den auto
schaarden. Enkelen drongen zelfs in de cabim
van den auto, doch werden door den Heer Hoed
door diens verzekering, dat hij in geen geval ve
der zou gaan dan de brug en dus geen schade
aan de ijsbaan zou aanrichten, gekalmeerd.
Het publiek, dat dit niet wist, werd, mede docr
de charges met de blanke sabel door de politic
echter nagenoeg wild.
De besturen van den polder, de gemeenfe ei
van de ijsclub, liepen nagenoeg radeloos met re
glementen en wetten in de handen, niet weten
de hoe er gehandedl moest worden.
Vanuit zijn cabine werd het den heer Iloed
duidelijk, dat, zouden er geen dooden vallen, hier
voor den volkswil teruggetreden moest worde? i
Hij zette zijn motor los en schakelde den dikken
staalkabel, die al driemaal was gebroken, af.
Onmiddellijk sloeg de volksstemming om en
een hoera voor den Heer Hoed, dien men toon
letterlijk op de handen naar het café droeg,
volgde.
Aan den burgemeester deelde de heer Hoen
mede, dat hij in geen geval bereid was werk te
doen, dat zoozeer de bevolking ontstemde en da(
hij zeker niet gekomen zou zijn, wanneer hij ge
weten had, hoe de toestand was.
De Burgemeester kon niet anders, dan den
Heer Hoed met zijn besluit feliciteeren.
De schipper, een stoere onwrikbare persoon
lijkheid, die zijn mannetje stond, bleef echter
vorderen, dat zijn schuit verder getrokken werd
De rijksveldwachter, die er niets voor gevoel
de, om dagen lang te Burgerbrug gestationneer*!
te blijven, wilde voor alles een beslissing en dronp
er eveneens bij den heer Hoed op aan om zijn
werk voore te zettten.
De heer Hoed was hiertoe niet te bewegen. Her
bestuur van de ijsclub was hierop zoo verstan
dig om met den schipper in onderhandeling te
treden over een uit te keeren schadevergoeding-
opdat deze van zijn voornemen zou afzien. Deze
onderhandelingen werden in de kolfbaan ge
voerd en ondertusschen vorderde in de herberg
het opgewonden publiek en verschillende leden
van de IJsclub, dat de schipper geen cent uitge
keerd zou krijgen.
Het bestuur van de ijsclub was echter zoo ver
stand ig met 75 die het voor eigen rekening nam
tevreden te stellen.
Toen het publiek echter vernam, dat de schip
per toch nog schadeloos was gesteld, kon de po
litie in de herberg slechts door het uitdeelen
van klappen met de blanke sabel verhinderen
dat de massa den schipper, die overigens onbe
wogen bleef, te lijf te gaan.
De ontstemming in de Zijpe tegen den stijfhoof
digen schipper, die in de Grootesloot tweemaal
per week een dienst onderhoudt, is echter zoo
groot, dat hij zeer zeker nog geruimen tijd scha
de van zijn optreden zal ondervinden.
Te Burgerbrug kwam Zaterdag wel tot uiting,
dat ook in de West-Friezen het oerinstinkt van
de Friezen voor het ijs nog leeft.
VERGEEFSCHE TOCHT van de „Amsterdam."
Men schrijft uit Den Helder
Als een Poolvaarder dik onder het ijs ligt de
Joodsboot „Amsterdam" in de .haven van Niou-
wediep. Na een tocht van 40 uur is de boot weer
in de haven gekomen.
Zaterdagmorgen half elf vertrok de loodsboot
uit de haven met aan boord 70 zakken post voor
Schiermonnikoog. Het weer was niet ongunstig,
er stond weinig wind en ook geen zware ijsgang
Door het schulpengat ging het naar buiten, de
tocht verliep uitstekend. Eerst bij Terschelling
kreeg men last van ijs, dat in ste eds zwaardere
en grootere massa's aan kwam zetten en tegen
het schip opdreunde.
Om 8. u. 30 was de Amsterdam voor Schier
monnikoog. De stakelpot werd aangestoken en
een felle vlam op het strand bewees dat men de
boot gezien had. De hoop op bevrijding werd bij
de eilandbewoners levendig en met spanning zag
men uit naar den morgen. Er was n.1. geen den
ken aan dat nog Zaterdagavond een poging zou
kunnen worden gedaan om de post over te bren
gen. Een reddingsvlet kon onmiddellijk zee kie
zen om de drie mijl, die het sschip van het strand
scheidde, af te leggen. Maar de blijde mare ging
over het eiland dat de „Amsterdam" in de onmid
dellijke nabijheid was en den volgenden morgen
zeker de post en levensmiddelen af zou kunnen
geven. Met die blijde hoop in het hart begaf zich
de bevolking ter ruste en ook de bemanning van
de loodsboot zocht haar kooien op.
T^gen den stalen scheepswand sloeg het krui
ende ijs en donkeren roffel. In het water was
meer beweging gekomen. De stormwind stak op
en het overkomende water bevroor onmiddellijk
zelfs de wanden van de machinekamer waren
met een ijslaag bedekf. De wachtsman aan dek
kon het niet langer houden van de hevige koude.
Om acht uur Zondagmorgen werd het anker
gehieuwd en werd al loodende den wal inge-
stoomd, tot een diepte bereikt werd van vijf me
ter. Toen werd met den vuurtoren van Schier
monnikoog geseind, De reddingsboot was ondei-
tusschen reeds naar paal zeven op het strand ge
bracht. Edoch het was tevergeefs. Door ijsgang
en wind kon de vlet onmogelijk worden uitge
bracht, en ook voor de loodsboot was het nie*
doenlijk om dichterbij te komen. Spoedig zond
[de toren toen het sein „Boot kan niet komen.'
Tevergeefs dus, de lange tocht door de felle kou.
Bitere teleurstelling bij de eilandbewoners, die
hun isolement nog niet zien opgeheven, die met
hevig verlangen uitzien naar berichten van den
vasten wal, maar daar nog van verstoken zullen
blijven. Hoelang nog
Naar Ameland.
Er zit voor de „Amsterdam" niets anders cr-
dan den terugtocht zoo spoedig mogelijk te aan
vaarden en te trachten Ameland nog te bereiken
voor de duisternis invalt. Om 2 uur 30 wordt het
anker weer gehieuwd en op Ameland aange-
stoomd. De ijsvelden zijn ondertusschen dichter
en zwaarder geworden en moeilijker wordt het
om een weg te banen door deze onafzienbare
witte vlakte. De storm-is heviger op komen zet
ten en aan het dek is het dan ook niet uit te hou
den. De adem van de mannen bevriest hun
kleeren, die door het overkomende water nat
worden geslagen, zitten stijf aan hun lichaam en
ieder oogenblik moeten ze elkaar aflossen het
is een bittere tocht.
Ameland is evenmin bereikbaar.
Om 5 uur 15 is men voor Ameland en, had men
aanvankelijk gehoopt dat dit ijsvrij zou zijn, er
bleek een zoo breede en dikke ijswand om het
eiland te liggen, dat er geen denken aan was dit
eiland te bereiken. Er werd dan ook direct door
gestoomd en toen men weer in volle zee kwam.
was het water zonder ijs en had men den storm
wind achter. Om 10 uur 45 werd de Noorderhaak?
gepasseerd en door het Schulpengat ging het
weer naar Nieuwediep. Het Marsdiep was even
wel vol ijs en de haven was toegevroren. Ander
half uur had men noodig om van den havenmond
naar de landingsplaats te komen en daar vast te
meeren. Het was half drie voor de bemanning
haar kooien op kon zoeken om daar eenige uren
van welverdiende rust te genieten.
OPPERDOES. Donderdag is de bejaarde heer
Zwaan van hier onder den trein -«raakt. Het
lokaaalspoortje Hoorn-Medemblik naderde het
statin Opperdoes en moest wegens onveilig sig
naai langzaam rijden. De heer Zwaan, die lang
zijn huis reed, meende toen van de gelegenheid
gebruik te kunnen maken om onderweg uit b
stappen. Hij geraakte'daarbij met zijn been ondci'
een van den anderen kant komenden trein, wan?
bij de voet werd verbrijzeld. De man is naar de
Ziekenverpleging De Villa te Hoorn overgebrach'
EGMOND AAN ZEE. Door onbekendheid me'
het vaaarwater en doordat dikke mist belemmer
de, dwaalden Vrijdag in den vroegen morgen
twee Wieringer vaartuigen af op het strand tus
schen de eerste paal en de twee paal ten Zuiden
van Egmond. Het waren de Wieringen 7, een
klipperschip, en de blazer 86, die de Noordzee wn
ren opgevaren om te trachten hun visschersbe-
drijf beter te kunnen uitoefenen, dat doo het ijs
op de Zuiderzee verhinderd werd.
Van uit Egmond vertok in den voormiddag een
vlet ter assistentie. Er werden ankers uitgelegd,
waardoor het om ongeveer half twee gelukte de
beide vaartuigen weer vlot te krijgen.
ONGEVALLEN BIJ HET IJS ZEILEN.
Monnikendam, 11 Febr. Door den sterken
stormwind was het ijs-zeilen gisteren levensge
vaarlijk Van de 15 ijsschuiten werden vier zwaar
gehavend.
Bij een botsing, waarbij twee ijsschuiten met
een vaart van circa 60 K.M. op elkaar inliepen,
werd een passagier zoodanig aan het. hoo'fd ver
wond, dat hij, na door den plaatselijken genees
heer te zijn verbonden, naar een ziekenhuis te
Amsterdam moest worden overgebracht.
Zondagavond vroor het hier 22 tot 25 graden F
BINNENL. NIEUWS.
VISCHVANGST! OP HET SCHILDMEER.
Vele werklooze arbeiders, zoo meldt men ons
uit Slochteren, verdienen een daguur op het na
burige Schildmeer. Zij kappen een bijt e-n de
visch is maar voor het grijpen. Groote vangsten,
waarbij visschen van vele ponden zwaai*, worden
langs de huizen gevent en tegen tien cent per
pond graag gekocht.
VERDACHT STjERFGEVAL.
In de Torenstraat te Dordt is Vrijdag overle
den het zoontje van 7 maanden van zekeren II.,
wonende aldaar. Naar aanleiding van geruchten
dat dit ovverlijden het gevolg zou zijn van mis
handelingen, is de vader van het kind door de
politie in voorloopige bewaring gesteld. Het lijk
je is ter schouwing naar het ziekenhuis overge
bracht.
DE HEVIGE KOUDE.
Verscheidene Hagenaars door de koude bevangen
Door de hevige koude zijn te Den Haag verschei
dene personen hedenochtend onwel geworden.
Uiteraard hadden de politieagenten, tramcon-
ductears en lantaarnopstekers, die hedenoch
tend zeer vroeg buiten moesten zijn, het meest
te lijden.
Maar ook in den loop van den ochtend moe
de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst talrijk
malen uitrukken om menschen, die door de ko
de bevangen waren, naar den Centralen Post
naar het ziekenhuis over te brengen.
Dertien personen werden door den G.G.D. nas
het ziekenhuis gebracht, van waar zij allen n
eenigen tijd naar huis konden terugkeeren.
GEMEENTE WIERINGEN.
Naai: men ons meldt schijnt het land va
den heer C. Maars aan den Molgerdijk niet z«
goed geschikt te zijn voor een te maken ijsbaa
als de door „Voorwaarts" in de Oeversche Koo
uitgezochte perceelen, zoodat het plan „Voe
waarts" om die perceelen aan te koopen vermo
delijk wel zal doorgaan.
Naar wij vernemen zal voor onze afd. I.A.MJ
op Zaterdag 23 Febr. a.s. des avonds half acl
in Concordia te H.-hoef als spreker optreden de
heer B. de Ligt van Genéve (Zwitserland) m<
het onderwerp „Hoe bestrijden wij het best de
oorlog." De heer de Ligt was voorheen Ned. Her
Predikant, welk ambt hij heeft neergelegd.
De ex-priester David de Kok, spreekt hier o
Wieringen in een tweetal openbare vergaderii
gen, n.1. op Zaterdagavond 16 Febr. in de concei
zaal van den heer Jb. Bruul en op Zondagmi?
dag 17 Febr. in de zaal van den heer N. Metsi
laar Den Oever. Omtrent nadere bijzonderhede
zie men adv. in dit nummer.
De cursus, alhier gegeven door de vereei
„Bouwat" te Oosterland opleiding in diver:
vakken bij de Zuiderzeewerken gaat flink vooi
uit en telt reeds ruim 30 cursisten. Door de M.l!
Z. is ter bestrijding van onkosten voor iedeij
cursist die reeds bij de M.U.Z. werkzaam is li
toelage toegezegd. Goed voorgaan doet in de
regel goed volgen en daarom hopen wij dat d,
Mij.'s „Trio." en M.A.Z. dit voorbeeld moge vo
gen.
Door de felle vorst zijn bijna van alle woni
gen de waterleidingen tot groot ongerief der b<
woners bevroren.
Aan Mej. Wed. S. Bakker, Poel alhier, i
een geldelijke tegemoetkoming ingevolge d
Zuiderzeesteunwet verleend.
Gedurende de maand Januari zijn bij he
Correspondentschap der Arbeidsbemiddelin
ingekomen 53 aanvragen van werkgevers en 10
van werknemers.
Geplaatst zijn 1 electricien, 19 timmerlieden
1 loodgieter, 5 machinisten, 3 stokers, 7 mets?
laars, 5 bakschippers en 10 grondwerkers.
Op 1 Februari stonden nog ingeschreven 10
werkzoekenden.
De dienstplichtigen der lichting 1926 W. d
Jongh, W. Omis, G. Rus, M. Stadig en S. de Vrie.
allen behoorende tot het Regiment Kust-Artill<
rie, zijn opgeroepen om op 12 Augustus a.s. voo
17 dagen op te komen.
De dienstplichtige der lichting 1929 M. Mul
der zal op 20 Maart a.s. te Utrecht worden inge
lijfd bij het Regiment Genietroepen de dienstpl
P. Kuut op denzelfden datum te Utrecht bij hei
Regiment Wielrijders garnizoen 's-Hertogen
bosch.)
Bij K. B. is ongegrond verklaaia net neroep, in
gesteld door M. Geel alhier tegen de beschikkinj
van Ged. Staten van Noordholland van 22 Aug
1928, voorzoover daarbij afwijzend is beschikt oi
zijn verzoek om den autobusdienst Hippolytua-
hoef—Schagen uit te breiden tot den Den Oever
Te Heemstede is in den ouderdom vana 5'.
jaar na een korte ongesteldheid overleden onz<
vroegere plaatsgenoot Dr. R. L. H. Koops. D?
heer Koops bij alle n nog wel bekend als ee
goed kundig dokter was destijds hier mede li<
van den gemeenteraad,' voorz. van Het Witte
Kruis, voorz. der muziekv. Harmonie enz. enz
De crematie vind plaats op Woensdagnamiddag
13 Febr. om 2 uur te Westerveld.
De uitslag der j.1. Vrijdag door de IJsclul
Westerland op de Gracht gehouden wedstrijd
cp schaatsen voor mannen boven 35 jaar is als
volgtle'prijs 15 de heer Alb. Duijnkker Cz. *2»
pr. 10 de heer C. Mulder Lz., 3e pr. 5 de heel
C. Metselaar Jz., 4e pr. 2.50 de heer Tj. Wig-
bout. Er waren 16 deelnemers.
Df> wedstrijden door „Westerland" en „Voor
waarts" gingen wegens de sterke wind en de
felle kou niet door.
'n Lastige Vergissing, 'n O ud-Wieringer, wij'
len de heer J. K., laatstelijk te Alkmaar woonach
tig, had voor zijn dood de wcnsch te kennen gege
ven te Wieringen begraven te willen worden, 'n
Begrafenis-onderneming zou voor een en ander!
zorg dragen en alles werd dan ook geregeld en
het graf met veel moeite (de grond was hard- en
diep ingevroren,) op het kerkhof te Hippolytus-
hoef gedolven. Edoch, de onderneming was erl
wellicht niet mede bekend, dat te Wieringen
vier kerkhoven waren, Toen men dan ook met 't
stoffelijk overschot arriveerde, bleek het dat opj
het verkeerde kerkhof de laatste rustplaats was
uitgezocht en dat dit moest zijn te Westerland.
Echter, dat was nu 'n moeilijke zaak. De kist
was reeds in 't graf neergelaten, toen men tot de
ze ontdekking kwam. En thans moet eerst weer
de vergunning van de autoriteiten verkregen worl
den, om 't stoffelijk overschot opnieuw te Wester
land te begraven.
Het zeeijs bij Den Oever. Door den hevigen Oos-
tewind worden hier bij de kust geweldige ijsheu-
vels gevormd, soms zoo hoog, of geweldige witte
deunen op zee ronddrijven. Vanaf de werken te
Den Oever kan men over 't zeeijs, dat jammer ge
noeg erg hobbelig is, naar de werken loopen .die
door de Maatschappij Hofman zijn gemaakt.
De Uitvoeringen van „Harmonie." Een uitbun
dig succes heeft de muziekvéreeniging „Harmo
nie" Zaterdag en Zondag met haar uitvoeringen
voor kunstlievende leden geoogst. De muziek
nummers klonken mooi en beschaafd en verwier
ven 'n hartelijk applaus. Niet minder bijval oog-
ste de opvoering van het drama in vier bedrijven
„De Onbekende Vrouw. De uitmuntende vertol
king der rollen, de mooie aankleeding en grimee
ring wekte 'n dusdanig enthousiasme bij het pu
bliek, dat bij de uitvoering van Zaterdag na het
laatste bedrijf de spelers driemaal werden terug
gereepen, en Zondagavond zelfs bij open doek
werd Veapplaudiseerd. Zaterdag was de zaal ei
vol en Zondag, niettegenstaande het onmogelij
ke* weer, waren bovenverwachting weder zeer ve
len van de gehuwde kunstlievende leden opge-
men. De roep, die van de uitvoering van Zaterdag