0 V EI- JASSEN Bijenkort 22E JAARGANG VRIJDAG 11 DECEMBER 1931 No. 9ö NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN PIJP - TABAK „DE WAKENDE LEEUW" DE WEES. O WIJ BREIEN WIERINGER COURANT* VERSCHIJNT ELKEN DINSDAG EN VRIJDAG. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 1. UITGEVER CORN. J. BOSKER, WIERINGEN. BUREAU Hippolytuslioef Wielingen. Telefoon Intercomm. No. 19. ADVERTENTIëN Van 15 regels Iedere regel meer 0.50. f 0.10. VOOR BETERE TABAKSFABRIEK Laat 125 Alkmaar. J. R. KEUSS. Ingezonden Stukken. In. een der plaatselijke bladen (hier wordt de „Zijper Crt." bedoeld) (Red.) van ons Di striet lazen wij onlangs een ingezonden stuk, waarbij van een conclusie uit het Leidsch Dagblad van 21 November gebruik werd ge maakt om te ageeren voor uitstel of afstel van de Westfriesche Kanaalplannen. Wij zon den dit stuk aan de Kamer van Koophandel te Leiden ter onderzoek, waarop wij heden de onderstaande beschouwing hebben ontvan gen van den heer J. H.^A. Manders van den Provincialen Waterstaat van Zuid-Holland, hetgeen wij U beleefd verzoeken tevens in Uw blad te willen opnemen. Alkmaar, 8 December 1931 Voor het Secretariaat van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier D. J. SCHEFFEL, Secretaris. DE BESCHOEIING S WERKEN ONDER ALPHEN KOUDEKERK—HAZERSWOUDE GROOTE VERBETERING VOOR TOENEMEND VERKEER. Vanwege de Kamer van Koophandel en fabrieken voor Rijnland werd, omdat ik er ten nauwste bij betrokken ben, mijn aan dacht gevestigd op een artikel, voorkomende in het Leidsch Dagblad van 12 November 1.1. onder bovenstaand hoofd en voorzien van een foto der hierin genoemde werken. Deze Kamer had bovendien van de Kamer van Koophandel voor Hollands Noorderkwartier te Alkmaar een schrijven ontvangen, waarin deze verwees naar een terzake ingezonden stuk in een in haar District verschijnende courant. De redacteur van het Leidsch Dagblad schrijft o.a. „De vemiewing der beschoeiing, wat de „Hooge Rijndijk betreft, houdt uitsluitend „verband met de verbreeding van den Rijks straatweg ter plaatse", en verder „Het ge- „volg van deze nieuwe beschoeiing is, dat de „Rijn en het vaarwater op tal van plaatsen „belangrijk smaller wordt, waaruit wij zeker „kunnen afleiden, dat ook vanwege den „Provincialen Rijkswaterstaat terdege reke- „ning wordt gehouden met het toenemend "snelverkeer langs den weg en het langza merhand steeds meer en meer te niet gaan- „de verkeer te water." De groote onjuistheden hierin verzoek ik even in Uw blad te mogen recht zetten, ik laat dan gaarne de overige rusten. Vooreerst nu is de beschoeiing langs den Hoogen Rijndijk uitsluitend ontworpen in het belang van de oevers en dus van het scheepvaartverkeer. Toen echter het plan daartoe gereed was, zag de Provinciale Wa terstaat in, dat deze voorziening mede dienst baar kon worden gemaakt aan de verbetering van den Rijksweg en lichtte dienaangaande den Rijkswaterstaat in. Deze greep de gebo den gelegenheid gaarne aan met het gevolg, dat de beschoeiing, welke om de oevers te normaliseeren reeds 4 a 6 M. in den Rijn zou worden vooruitgebracht, op een enkele plaats nog 2 M. verder Rijnwaarts werd geprojec teerd. Maar dit deed aan de breedte van het vaarwater niets af of toe. Deze breedte be draagt toch op die plaatsen nog van 50 tot 55 M. Integendeel men zou zeggen, dat door deze normalisatie het vaarwater verbreed is daar op de vooruitspringende punten nog ongeveer 2 M. van den oever wordt afgeno men, waardoor op de eene plaats de breedte van 51 op 53 M., op de andere van 53 op 55 M. wordt gebracht. Doch men voelt wel, dat bij die groote breedte van het vaarwater deze paar meter meer of minder geen gewicht in de schaal leggen, vooral omdat op andere plaatsen de Rijn beduidend smaller is. Ik meen hiermede duidelijk te hebben ge maakt, dat het dus zeer verkeerd gezien is den Rijks- en den Provincialen Waterstaat toe te dichten, dat het rekening houdt met het langzamerhand steeds meer en meer te niet gaande verkeer te water. Mijn persoon lijke overtuiging is, dat de scheepvaart een zeer groote plaats zal blijven innemen en nooit gemist zal kunnen worden voor het vervoer, en wel om de doodeenvoudige reden, dat het vervoer per schip enorm veel goed- kooper is dan het vervoer per as. Ziet men dit niet in, dan zal men daarvoor in zijn han del en industrie, vooral thans bij de zeer scherpe concurrentie, moeten boeten. Mogen kleinei'e vx-achten al eens om de snellere bezorging per auto vervoerd worden, waardoor dan eenige afbreuk aan de scheep vaart zou worden gedaan, voor grootere blijft het schip het aaxxgewezen vervoermiddel. Ik behoef trouwens om de onjuistheden der con clusie van den verslaggever te bevestigexx, slechts te verwijzen naar Rottei'dam. Liggen daar niet vele zeebooten stil Komt dit door het toenemend snelverkeer langs den weg Toch zeer zeker niet Er zijn andere oorza ken. Ook een paar honderd jaar geleden bij de opkomst der dilligences en wagenveren deed hetzelfde verhaaltje opgeld. En ook weer een tachtig jaar geleden, toen de spoor kwam, Maar 't schip bleef, niettegenstaande er toen zelfs geen beweegkracht door stoommachine of motor voor bestond. Mijnheer de Hoofdredacteur, ik dank U voor de gastvrijheid in Uw blad en na nog even geconstateex*d te hebben, dat door een dankbare samenwerking tusschen Rijk en Provincie bij de oeverwex'ken onder Hazers- woude en het scheepvaartverkeer en het rij - vex-keer gediend is, zou ik graag willen eindi gen met de verontschuldiging, dat ik reeds te veel plaatsx-uimte van U gevraagd heb, doch ik vind het vraagstuk te belangrijk om U xiiet te verzoeken er nog aan toe te willen voegen onderstaand staatje van het scheep vaartverkeer over eenige jaren sinds 1880, waaruit toch wel zeer duidelijk de toename spreekt. Eenige toelichting verdient dit staat je nog wel, namelijk deze, dat het aantal vaartuigen beduidend is toegenomen, niette genstaande in de laatste jaren ongeveer alle passagiersbooten en ook vele kleinere vaar tuigen vervallen zijn. De kleinere vaartuigen worden toch alle door grootere vervangen, alle vaartuigen worden grooter. Jammer genoeg kan ik thans niet de gege vens over de tonnenmaat verstrekken. Daar uit zou de toename van het scheepvaartver keer nog sterker blijken. Terwijl het aantal toch in 1930 het 10-voudige van 1880 bedroeg, heeft de toxinenmaat zeer zeker het 15 a 20- voudige bedragen. Scheepvaartverkeer op den Rijn door de Alphensche brug Jaar 1880 1915 1922 1928 1929 1930 Aantal vaartuigen 7661 43645 43410 67229 61086 75452 FEUILLETON. No. 30. Voor hem was dat huwelijk een uit komst, een redmiddel, dat geef ik toe, maar zij stond niet onder zijn hoede, wèl onder de uwe. U had aan haar behooren te denken, niet alleen aan hem. Dat deed ik, lord Delamere. Ik kan het niet inzien. Zij was een wees, naar wie niemand verlangde. Uw eigen moeder zei mij, dat zij haar tot allerlei uitgaven verplichtte. In mijn bezit bevindt zich een brief van me vrouw Delamere, waarin zij mij zegt, dat zij geenszins verlangt dat haar nicht een zuster van liefdadigheid zal worden. In September is haar tijd om, schrijft zij mij, en hoeveel moeite het ook moge kosten, ik zal haar in de wereld brengen en haar zien uit te huwe lijken. In plaats van afkeuring en verwijt, heb ik veeleer dank verdiend, lord Delamere! Ik heb uw moeder ontheven van de blijkbaar voor haar zoo moeilijke taak om juffrouw Fortescue een huwelijk in de groote wereld te doen sluiten en dat wel zonder eenig offer hoegenaamd van haar kant. Edwin beet zich op de lippen. Mijn moeder handelde zeer verkeerd tegenover u. Ik had haar reeds zoo dikwijls gezegd, dat zij veel beter en verstandiger deed met u de geheele zaak volgens waarheid mee te deelen. Welke zaak Dat mijn nicht geen arme wees is, maar daarentegen de erfgename van een zeer aan zienlijk fortuin. Het kasteel Delamere met alle onderhoorigheden is haar eigendom en het huwelijk, dat mijn moeder zich wel wilde Tot zoover de beschouwing over waterwe gen van den heer J. H. A. Manders. Maar juist trof ons weer een stem uit de praktijk, in het volgende bericht in „De Telegraaf" van Woensdag 9 December, wat wij hier laten volgen HET WEST-FRIESCHE KANALENPLAN. Men schrijft ons uit Dirkshorn Met verbazing lazen we in het Avondblad van 3 Dec. het bericht van uwen correspon dent uit Haarlem betreffende het Kanalen- plan van West-Friesland. Vooral trok hierin onze aandacht de passage „Hopelijk zal het kanalenplan door de nieuwe moeilijkheden echter geen verdere vertraging meer onder vinden. Het is immers voor de welvaart van West-Friesland van overwegend belang, dat het in de toekomst over goede waterwegen voor het vervoer van zijn tuinbouwproducten kan beschikken." Want wij, die in dat zelfde West-Friesland leven, weten, dat verscheidene binnenschip pers, zelfs zij, die er geregelde veren bedie nen, door de gewijzigde omstandigheden ge dwongen worden, hun motorvaartuigen aan den ketting te leggen en zich vrachtauto's aan te schaffen, willen zij niet geheel uit hun middel van bestaan worden gedrongen. Er bestaat dan ook in West-Friesland geen behoefte aan meerdere waterwegen, maar wel aan goede verkeerswegen, daar de ver schillende kleine polders en bannen niet in staat zijn bij het huidige vex'keer de bestaan de wegen behoorlijk te ondex-houden. De fond sen, beschikbaar gesteld voor nieuwe kana len, zouden dus beter besteed kunnen wor den aan de verbx*eeding en verharding der zeer smalle wegen, waarop de auto's elkander getroosten tot stand te brengen, was het huwelijk tusschen Nel en mij. Mijn moeder is een trotsche vrouw en zij heeft van het begin af haar uiterste best gedaan om het voor de heele wereld te verbergen, dat ik maar een arme edelman ben, die eex*st door een echtverbintenis met onze nicht in het bezit der familiegoederen kon geraken. t Lx de donkere oogen der directrice kwam iets, wat op deelneming geleek. Het spijt mij zeer voor u, dat de zaak zulk een wending moest nemen, zei ze op zachten toon. Wees, wat ik u bidden mag, een oogenblik onpartijdig en beproef eens of gij de zaak van mijn standpunt kimt bezien. Voor mij was Nel niets anders dan een wees kind uit den verarmden tak uwer familie, door iedereen nagenoeg verlaten en zoo goed als alleen op de wereld, een schepseltje, waar over zich geen sterveling bekommerde. De huwelijksverbintenis met sir Royal kon, zoo verbeelde ik mij, zijn redding zijn, terwijl, ze aan den anderen kant een arm meisje, dat ik om haar vele goede eigenschappen had leeren liefhebben, tot aanzien, rang en rijk dom kon brengen. Ik wist, dat haar hart vol komen vrij mocht heeten en hij was een Charteris. Hij kon niet onvriendelijk zijn te gen wie dan ook, veel minder dus tegen de vrouw, die zijn leven heeft gered. In het erg ste geval werd uw nicht een rijke weduwe, in het beste geval de echtgenoote van een braaf man. U hebt gelijkantwoordde Edwin in alle oprechtheid ik mag u niets verwijten, daar u niet anders kon gelooven of het meis je was ons tot last. Uw handelwijze is te ver dedigen, maar voor mij is ze zoo noodlottig als maar mogelijk is. Het eenige, wat ik nog wenschen kan, is, dat het eenmaal gebeurde, zoowel voor Nel als voor sir Royal, tot een goed einde komt. En mij kunt ge het gebeurde vergeven Ik herhaal u, dat ik niet het recht heb u iets te verwijten. Brengt ge daar ook nog een bezoek 73 O U3 N N 2 VINDT U IN GROOTE KEUZE EN TEGEN x N EXTRA H LAGE PRIJZEN N IN DE DEN HELDER. VRAAGT ZICHTZENDING. vaak niet kunnexx passeeren. Eexx vergelijk met de waterwegen in Zuid- Holland welke er altijd geweest zijn, en Noord Holland, waar mexx xxieuwe kanalen wil gra ven, gaat niet op. De theorie is heel mooi, maar de praktijk zal wel blijkenheel duur te zijn. Laat men zich toch niets wijsmaken van industrie welke zich hierdoor zal vestigen b.v. te Schagen of op andere dorpen. Richt hiex-voor uw oogen op Pux-merend en Alkmaar en op alle dorpen welke aan het Noord-Holl. kanaal zijxx gelegen en ook b.v. Den Helder. Welke industrie vestigde zich daar de laatste jaren Integendeel. De industrie verdween. Had b.v. Purmerend voorheen een zeer bloei ende houthandel, thans is deze geheel ver dwenen, trotsch zijn prachtige waterwegen. En ook Alkmaar heeft toch uitsluitend klein bedrijf. Denkt misschien Schagen gelukkiger te zijn Wij misgunnen het Schagen niet maar wij zijn niet zulke optimisten om hier eenig succes te voorspellen. En laten wij toch eens denken aan de millioenen die het zal moeten «kosten en die door ons en onze kindskinderen moeten Wor den opgebracht. En nu 'n een tijd dat alles kraakt en alles met x*euzenschreden omlaag gaat Wees toch wijzer en laat het gezonde vex'stand eens redeneeren en niet de muziek der toekomst. Als ik mij niet vergis geeft b.v. de gemeen te Zijpe een bijdrage van f 600.'sjaars, 40 jaar lang, voor iets waar het zelf geen stui ver voordeel van heeftDe Zijpe heeft goe de waterwegen exx toch vestigt hier zich geen industrie Waarom niet Wachten de on dernemers hiermee tot zij met Rijnaken Schagen kunnen bereikexx. Och kom Ook uit een oogpunt van werkverschaffin; heeft het zeer weinig doel. Het graven van een kanaal gaat met machines en als men een aanvang maakt moet dit in eenige maan den klaar zijn. Er worden Duitsche machines met Duitsch personeel te werk gesteld en de Hollandsche Symen mag zijn belasting betalen. Laat men toch de plannen om een kanaal te graven rusten exx als mexx toch geld wil laten rollexx, zorg dan in de eex'ste plaats voor goede breede toegangswegen. Laat U toch eens hoorexx, boeren en land bouwers uit Westfriesland, voor dat uw be lastingbiljet met sprongen in de hoogte zal gaan. Een belastingbetaler uit de Zijpe. BINNENL NIEUWS. HET STAPHORSTER BOERTJE. De Hooge Raad behaxxdelde Woensdag twee cassatie-beroepen van L. S. zoon vaxx wijlen het Staphorster Boertje. Wegens het onbevoegd uitoefenen der geneeskunde op Wieringen, heeft de Kantonrechter te Den Helder henx vei'oordeeld in twee zaken, resp. tot f 400 boete en 1 maand hechtenis. Conclusie 21 December. AANBESTEDING ZUIDERZEEWERKEN. Vanwege den directeur-generaal der Zui derzeewerken is Woensdag aanbesteed het onder-houd gedurende 1932 van het Dieselge- ïxxaal Leemans nabij Den Oever (Wieringen) met daarbij gelegen schutsluis, dienstwonin gen enz., in 3 perceelen. Raming perceel 1 f 4500, perceel 2 f 1550, perceel 3 f 1150, in massa f 7000. Laagste inschrijver in massa C. P. Dubbeld te Bergen voor f 5882. Verder is aanbesteed het onderhoud gedu rende 1932 van de navolgende Rijkswerkexx ixx het Z. en O. van den Wieringernxeer le. het electrisch gemaal Lely met bijbehoorende dienstwoningen, 2e. het electrisch gemaal en arbeiderswoxxing in den proefpolder te An- dijk, 3e vier schutsluizen met bijbehoorende werken en het tusschen de sluizen te Medem- blik gelegen verbindingskanaal, 4e enkele straatwegen. Raming, in massa f 31000. Laagste inschrijver in massa N. V. Aamxe- mingsbedrijf v. lx. P. Daalder te Alkmaar voor f 22940. Voorts is aanbesteed het onderhoud vaxx de W. randwerkexx in de Wieringermeer ge durende 1932. Raming f 30.000. Laagste inschrijver J. J. de Groot te Alk maar voor f 23740. GIFTEN VOOR HET NAT. CRISISCOMITé. De M. U. Z. heeft een gift van f 2500 over gemaakt aan het nat. crisiscomité de ver- eerxiging voor den effectenhandel te Amster dam heeft een bedrag van f 10.000.aan het natioxxaal crisiscomité doen toekomen. Naar wij venxemen; heeft het personeel van de N.V. Electxische Stroomverkoop Maat schappij „Zaanland" te Wormerveer beslo ten om 1 van zijn salaris af te staan ten behoeve van het Nationaal Crisis-comité. ONREGELMATIGHEDEN AAN DE NOOD- SLACHTPLAATS TE ALPHEN AAN DEN RIJN Bij de gemeentelijke noodslachtplaats met daaraan verbonden keuringslokaal te Alphen aan den Rijn zijn onregelmatigheden aan het licht gekomen. Door een veehouder werd bij de politie aangifte gedaan dat hem voor een hem toebehoorexxde aan de slachtplaats in nood geslachte en daar per pond aan par ticulieren verkochte koe van omstreeks 625 pond slechts een bedrag van f 60 was uitbe taald. Het voorloopig op last van de justitie ingestelde onderzoek moet reeds hebben uit gewezen, dat sixxds eenigen tijd ook andex*e veehouders op deze wijze zijn benadeeld. WONINGEN VOOR OUDEN VAN DAGEN. Bij den Groxxingschen gemeenteraad is een voorstel van B. en W. ingekomen om het fonds, dat in den oorlogstijd is gesticht en dat uit boeten van particulieren is bijeenge bracht wegexxs het onttrekken van woning ruimten aan haar bestemming, te gebruiken voor het bouwen van woningen voor ouden vaxx dagexx. Van het geld, dat jaarlijks over blijft, stelt men zich voor een nieuw fonds te stichten voor meer woningen voor ouden vaxx dagen. Waar? Op Marton-Hall Bij mijn nicht Ja, het zou misschien niet kwaad zijn. Zij weet gelukkig niets van de plannen, die wij met haar hadden en is dus geheel onbekend met de verwachtingen, waaraan door -haar huwelijk de bodem is ingeslagen. Ik ben ook geen oogenblik ver liefd op haar geweest, maar zoo mij niette min alle moeite hebben gegeven om haar ge lukkig te maken. Ik kan mij Nel bijna niet ongelukkig voorstellen, verklaarde de directrice. Zij schijnt de wonderlijke gave te bezitten steeds tevreden te zijn en overal een vriendelijk zonnetje te doen schijnen. Zij was een lief meisje, dat wij allen hier nu reeds missen. Terwijl lord Delamere Hilda-huis verliet, begreep hij eerst recht, hoe groot zijn teleur stelling was.. Hij dacht aan zijn gesprek met Nel in de slecht ingerichte leerkamer en aan het afscheid, kort daarop door hem van haar genomen. Hij dacht ook om zijn afscheidskus die haar zoo vreemd had doen opzien en aan het recht, dat nu een ander bezat om haar te omhelzen. De oude huismeester van Marton-Hall ontving lord Delamere met den meesten eer bied. Edwin gaf zijn kaartje over en den wensch te kennen om lady Charteris te spre ken, „mijn nicht," gelijk hij er bijvoegde. Mylady is op haar kamer, zei de oude man. Ik wil het evenwel aan juffrouw Ward gaan vragen, of mylady u ontvangen kan. Hierop geleidde hij den bezoeker naar een zeer elegant, met blauwe zijde gedrapeerd sa lon, waar, na enkele minuten vertoevens, een aardig meisje birxnentrad, met een paar la chende, zwarte oogen en een innemend, vrien delijk gelaat. Zij nam den vreemden heer in het eerst eenigszins met wantrouwen op. Ik bexx Nel's vriendin, begon zij vrijmoe dig en als mijnheer hier gekomen is om haar wat onaangenaams te zeggen, zal mijnheer haar in' het geheel niet te zien krijgen. Lord Delamere lachte. en repareeren alle soorten wollen kleeding, kousen en sokken, ook de allerfijnste. Voor NIEUWWERK ZIJN WIJ No. 1 JAAP SNOR, DEN HELDER, Zuidstraat 19. (Let op den Gelen Winkel.) Depots voor Wieringen Hippolytushoef C. DUIJNKER, Den Oever Jb. Kale veld. Let op ons gepatenteert fabrieksmerk. - Neen, zei hij, ik heb uw vriendin niets van dien aard te zeggen, of zal dat althans niet doen. j[k geloof, dat we beginnen kurxnen nxet onszelf aaxx elkander voor te stellen Mijn naam is Edwin Delamere en ik ben Nel's naaste bloedverwant. Haar moeder en mijn vader wax-en zuster en broeder. - Lord Delamere, herhaalde Phylis met een lichten nadruk op den titel. Mijn naam is juffrouw Ward. U behoort tot de leerlingen van Hilda- huis Ja, lord Delamere, helaas, ik ben blij, dat ik er op het oogenblik uit ben. Het is me daar te streng. Zoo en wat doet u nu hier Ik houd hier lady Charteris gezelschap. Hoewel hij pas sinds eenige minutexx met de jongedame had kennis gemaakt, gevoelde Edwin toch, dat hij van haar een betrouw baar antwoord kon verwachten en daarom vroeg hij haar ronduit Wat denkt u er van Waax-van, mijnheer Van dat huwelijk Het beangst mij. Ja Voor wie Beangst voor haar of voor hem Voor haar. Maar sir Royal is toch iemand, waarop iedere vrouw trotsch kan zijn O, dat is voor Nel heelemaal de hoofd zaak niet. Zij is nog zoo ouderwetsch om in een huwelijk ook liefde te verlangen. Nu, zij zal hem mettertijd wel leerexi liefhebben. Dat is juist het zwaartepunt in die ge schiedenis. Wat is het zwaartepunt Dat zij hem nu reeds liefheeft. Ik zal u zeggen men had lang van tevoren allerlei romantische dingen van hem aan haar ver teld zoodoende werd sir Royal de held ha- rer droomen, nog vóór zij hem één keer had gezien. Als zij hem zoo liefheeft, dan houdt zij hem zeker ook voor onschuldig. Waarom zou zij dan in het vervolg niet gelukkig met hem zijn Omdat zij, hoe blind ook voor tal van zaken, in één opzicht een bijzonder helder inzicht heeft. Zij begrijpt maar al te goed, dat sir Royal met haar trouwde, zonder een greintje genegexxheid voor haar te bezitten. Goed maar Neen, neen, dat is niet goed Zij ver gaat alleen daarom van verdriet. Wat ik haar ook voorspreek, het helpt niets, Wees toch niet zoo bezorgd, Nel, zeg ik, als hij niet tot bezinning komt, dan verliest hij zelf er het meest bij. Maar daarop antwoordt zij niets, zij ziet mij maar met haar droevig gezichtje aan en begint telkens opnieuw te weenen. Als ik haar aan het. verstand poog te brengen, dat meesteres van Max-ton-Hall heel wat beters beteekexxt dan een gewoon mevrouw tje zus of zoo, vraagt zij mij, of ik dan in het geheel geen hart bezit. En hoe luidt daarop uw antwoord Dat ik er geen hart op na houd. Is dat werkelijk zoo Welzeker Hoe komt dat Ik kan geen hart gebruiken Ik heb het bij iedereen altijd verkorven, lieve hemel wat zou dat moeten worden als ik een gevoelvol hart bezat Denkt u altijd hier te blijven Ik weet het niet. Indien er gebeurt, wat mij voorspeld is, blijf ik zeker niet in Hilda- huis. Wat werd u dan voorspeld Ik zou bestemd zijn om iets te verkrij gen, wat altijd alleen voor de bezitster zelve van waarde schijnt. Het lot was mij niet half zoo gunstig als Esther Stanhopedie zou een prachtig buiten bezitten met een groote tuin. Gelukkige Esther Stanhope En wat werd Nel voorspeld (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1931 | | pagina 1