FRISCH EN FRAAI
ECHT EN GOED
als een dauwdrop in de zon wordt Uw teint
door het dagelij ksch gebruik van „Zij "-Crème
In prijzen van 203045 en 75 cent.
ZWIRKO VERONGELUKT.
Winnaar der Europeesche rondvlucht.
Zondagmorgen tegen acht uur is de
winnaar der Europeesche rondvlucht
de Poolsche vlieger Zwirko, op een
vlucht naar Praag, waar hij aan een
vliegdemonstratic zou deelnemen, bij
Horni Terlicko, in de omgeving van
Teschen, met zijn vliegtuig doodelijk
verongelukt.
Het toestel werd geheel vernield.
Zwirko en zijn metgezel waren heiden
dood.
Naar tot nu toe reeds is komen vast
te staan is het vliegtuig in een wervel-
of onweersstorm geraakt, waarbij de
linkervleugel afbrak. Het vliegtuig
kwam in de omgeving van Tsjechisch
Teschen, dicht bij de Poolsch-Tsjechi-
sche grens, op een berg terecht, waar
bij het na aanraking met een boom ge
heel werd vernield. De lijken van Zwir
ko en Wigura werden deerlijk ver
minkt naar het dichtstbijgelegen spoor
wegstation overgebracht, vanwaar zij
naar Warschau zullen worden ver
voerd.
De Tsjechische Aero-Club te Praag,
welke direct van het ongeluk in ken
nis werd gesteld, heeft het concours
afgelast. Het toestel was dat, waar
mede Zwirko zijn successen bij de Eu
ropa-rondvlucht heeft behaald.
BRILLEN.
Veel Chincezen dragen een bril, niet
om hun gezichtsvermogen normaal te
maken, maar om dat een brilgeluk
aanbrengt. De montuur moet van
schildpad zijn, want de schidpaddcn
zijn edele, vaak heilige dieren. De gla
zen moeten geslepen zijn van kristal
len van bepaalde bergen, en het slij
pen dient te geschieden met zand uit
vereerde beken en rivieren.
Een echte Chineesche bril is dus een
duur ding
DE WERKLOOSHEID.
Volgens een statistiek van de Ameri
can Federation of Labour bedraagt het.
aantal werkloozen 14 millioen. Hier
van zijn 800.000 spoorwegarbeiders.
Het te New-York gevestigde bureau
voor werkloozen-ondersteuning heeft
berekend, dat alleen reeds voor steun
aan te New-York wonende werkloozen
gedurende den a.s. winter '250 millioen
dollar noodig zal zijn. De steunkassen
zijn volkomen uitgeput.
President Iloover heeft tegen 15
September a.s. een bijeenkomst uitge
schreven ter bespreking van de kwes
tie van de werkloozenondersteuning.
Het vakverbond heeft in dit verband
een plan uitgewerkt naar het voor
beeld van de in Duitschland en Enge
land bestaande stelsels.
ANGSTVOLLE NACHTEN OP DEN OCEAAN.
EEN MISLUKTE NON-STOP-VLUCHT.
Hoe twee vliegers zeven dagen op
op zee ronddreven, voor ze door een
vrachtboot werden opgepikt.
RELAAS VAN DA COSTA VEIGA.
Het was volgens den kalender 13 September
1931 toen een groote vliegmachine van de
kust van mijn Portugeesch geboorteland start
te voor den tocht naar Amerika. In het vlieg
tuig bevonden zich kapitein Johannsen, Rody
en ik. Ons doel was New York. In tien uren
bereikten we zonder moeite de Azoren. We
hadden den wind in den rug en aan boord
heerschte optimisme. Johannsen was bestuur
der en aan het tweede stuur zat Rody. Deze
loste ik af, toen het vasteland onder ons was
verdwenen.
De nacht naderde.
In een minimum van tijd veranderde de
lichte hemel in een eindeloos, diep-zwart
doek, waarin dreigende bliksemflitsen telkens
weer gloeiende zig-zags trokken. De donder
drong door tot onze ooren, welke door het la
waai van den motor al half doof waren en
dreef ons tot spoed aan. We moesten hooger
stijgen, steeds hooger. Toen het instrument
2800 M. wees, hadden we het onweer beneden
ons.
Johannsen, de oude oorlogsvlieger, zat on
vermoeid aan het hoofdstuur. terwijl Rody
en ik om de beurt het tweede stuur bedien
den. Met toenemende bezorgdheid volgden wc
het verloop van het onweer.
Plotseling luisterde ik scherp toe. Er was
verandering gekomen in het schudden van
den motor. Hevig geschrokken boog ik mij
naar Johannsen over en schreeuwde hem in
het oor
„Er is iets kapot aan de machine
Johannsen knikte hij had het ook al ge
merkt. Spoedig kenden we het defect. Een
der bougies was zonder olie geraakt en daar
mee was onze droom, New-York in een non
stop-vlucht te bereiken, ten einde. Aan een
verwisseling van bougies viel niet te denken.
Daar er nog slechts vijf cylinders van den
motor in werking waren, moesten we voort
durend met vol gas vliegen, maar hadden een
derde van onze snelheid ingeboet. Als alles
goed ging, zou onze brandstof toereikend
zijn tot de kust van New-Foundland.
Toen het onweer was voorbijgetrokken,
daalden we opnieuw en deden ons te goed
aan het schitterend .schouwspel, dat de wol
ken boven ons boden.
's Maandagsmiddags we hadden Lissa
bon 's Zondags in de vroegte verlaten kre
gen we voor den eersten keer een schip in
zicht. Het was de Engelsche stoomboot „Pan-
land", welke we eenige keeren omcirkelden.
Passagiers wuifden ons geestdriftig toe. Ik
beantwoordde hun groet door met een Amc-
rikaansch vlaggetje te zwaaien, dat de wind
mij echter spoedig ontrukte.
Twee uur na deze ontmoeting constateer
den we, dat onze voorraad brandstof nog
maar bestond uit 50 Liter benzol, welke in
een kleine reservetank bewaard werd. Sinds
den middag hadden we met een buitenge
woon sterken tegenwind te kampen, welke
het vooruitkomen der machine zeer in den
weg stond. En de reddende kust lag nog hon
derden K.M. van ons af. Nu was het maar de
vraag, wanneer wij met ons landvliegtuig een
noodlanding op het onherbergzame natte
element zouden maken.
Landing op zee.
Toen kwam het groote moment. Johannsen,
de ervaren, oude piloot, zette met meesterlijk
bravour de groote machine op den beweeg
lijken oceaan. Onze cabine stond weldra tot
op kniehoogte vol water. We schrokken er
geweldig van. Zou de machine zinken
Nee, ze zonk niet. Dat mocht ze ook niet.
Want de fabriek had ons gegarandeerd, dat
het toestel 20 uur zou kunnen drijven. Toen
wij op het water daalden, was de schemering
al ingevallen. Spoedig was het stikdonker
de verlichting functionneerde natuurlijk niet
en we konden er zelfs niet aan denken,
iets te ondernemen. Er volgde een pijnlijke
nacht. Johannsen bleef voor in den stuur
stoel, terwijl Rody en ik in het middelste deel
der cabine plaats namen. Een onzer moest
voortdurend met al z'n lichaamskracht tegen
de deur der cabine leunen, opdat het water
niet zou binnendringen. Om het uur losten
we elkander in deze werkelijke lastige positie
af.
Op den nacht volgde een grijze morgen.
We waren nat tot op ons hemd en flink uit
geput. Toen gingen we spoedig aan het werk,
om onzen toestand, in zooverre dat mogelijk
was, të verbeteren. In de eerste plaats bond
ik met draad en touw de beschadigde deur
vast. zoodat we ze niet meer met onze schou
ders behoefden tegen te houden.
Toen het licht werd, merkten we, dat de
rechtervleugel van onze machine flink was
beschadigd. De linker brak al kort na de
noodlanding. Onze proviand bestond uit een
pakje chocola, al het andere was bij het da
len verloren gegaan. Om te drinken hadden
we 9 Liter gedistilleerd water, dat eigenlijk
voor den koeler bestemd was.
Er was een tamelijk sterke deining op zee.
Vijf, zes M. hooge golven slingerden ons eens
zoo sterk vliegtuig heen en weer. Niettegen
staande onze hachelijke positie waren wc
dezen eersten dag vol hoop. De kust was,
naar onze berekening, welke, zooals later
bleek, ook uitkwam, slechts enkele honderden
K.M. verwijderd. We lagen in de route der
stoombooten, welke tusschen Halifax en de
Azoren het verkeer onderhouden. Het elec-
tro-magnetisch kompas had het weliswaar
al bij het begin der reis opgegeven, maar
toch was het ons met behulp der beide gewo
ne kompassen gelukt, den voorgeschreven
koers te houden.
We bespraken de fouten, welke we bij voor
bereiding en uitrusting der vlucht hadden
gemaakt. Het gemis aan een radio-installa
tie wreekte zich thans. Onze eenige vrees was
op dit oogenblik evenwel, dat het vliegtuig
na verloop van 20 uren zou beginnen te zin
ken. Maar de tweede nacht ging voorbij en
ons wrak dreef nog.
Ook de volgende dag was donker en grijs
en steeds bleef een ijskoude, naalddunne re
gen vallen. Tandenklapperend zaten we neer
gehurkt.
Soms werden we heelemaal onverwachts,
door een hevigen angst aangepakt. We zagen
het vliegtuig al door de golven platgedrukt
en in de diepte gesleept. Als gevangen mui
zen moesten we dan verdrinken.
De zon breekt door.
De derde dag bracht zon. Ik kleedde mij uit
en legde mijn spullen te drogen. Met het
weer veranderde ook onze stemming. Het
optimisme kreeg weer de overhand. Het vlieg
tuig was nog altijd zeewaardig en er moest
spoedig redding komen. Waarschijnlijk waren
schepen en vliegmachines ons al aan het
zoeken, en het was maar een kwestie van
uren, dat ze ons zouden vinden.
Johannsen had veel last van honger en
alle drie hadden we dorst. Elk van ons kon
per dag maar twee stukjes chocola opsnoepen
en er was maar 'n enkele slok water om te
drinken.
Als het regende, zaten we met opengespalk
te monden in de cabine en probeerden het
water op te vangen, dat langs de wanden
liep.
's Nachts ontwaakten we dikwijls uit ver
warde droomen met uitgedroogde kelen en
hadden we het gevoel, alsof de machine zonk.
Den volgenden dag was er geen zon meer
te zien en ik voelde hevige pijnen in mijn
linker knie. Bij de noodlanding had ik ze
verwond., maar er tot nu toe geen acht op
geslagen. Nu etterde de wond sterk. Ik stroop
te de broekspijp op en trachtte met mijn mes
den etterhaard te verwijderen. Het was een
ietwat primitieve behandeling.
De vijfde dag brak aan en het vliegtuig
dreef nog steeds. Wij vertelden elkaar over
onze familie en kennissen, die ons waarschijn
lijk al als verloren beschouwden. Toch leef
den we. Maar hoe lang nog
De dorst bereidde ons helsche kwellingen.
We poogden met kussentjes den neerslag van
de cabinemuren op te zuigen en zogen dan
wanhopig de natte' watten.
's Nachts had ik hooge koorts. Ik ijlde. Ik
zag een vriend aankomen met het reddende
schip. Hij kwam dichter en dichter bij en
kon ons toch niet bereiken. Ik gilde hardop
en riep naar hem. De kalmeerende stem van
Johannsen antwoordde.
Op den morgen van den zesden dag zag ik.
toen ik me uit het raam boog, een schip. Ik
dacht aan verbeelding. Maar neen, ook mijn
twee kameraden zagen de boot duidelijk. Ze
was slechts enkele K.M. van ons verwijderd.
Met nieuwe krachten bezield en als geëlec-
triceerd sprongen we op. Johannsen werd
door Rody en mij aan zijn beenen vastgehou
den, terwijl hij zich met zijn bovenlijf uit de
vliegmachine schoof. Aan een langen stok
hadden wij een vlaggetje bevestigd, waarmee
hij wanhopig werkte. Allengs werden zijn
bewegingen langzamer en het vreemde schip
kleiner. Het was verder gevaren, zonder ons
te merken.
Dezen dag spraken we geen woord meer.
Apathisch lagen we op onze plaats.
De volgende nacht was de ergste. Mijn knie
was al heelemaal zwart en gevoelloos en de
koorts steeds hooger. De dorst maakte mc
bijna waanzinnig. In mijn koortsfantasieën
zag ik reusachtige flesschen met heerlijke
citroenlimonade. Als ik er naar greep, véran
derden ze terstond in niets. Daarop verloor
ik het bewustzijn.
Toen ik bijkwam, was het al morgen. Ik
voelde me uiterst moe en wenschte, dat al
les maar voorbij was. We gebruikten het
allerlaatste reepje chocolade en Johannsen
ging de overgebleven druppels water uit den
koeler halen. Maar plotseling hoorde ik Rody
roepen
„Een schip Een schip
Ik sprong op, voelde geen gewond been
meer, boog me uit de kist en wenkte. Daarop
greep ik instinctmatig naar mijn fototoestel
en nam de naderende, met locomotieven
zwaar beladen Noorsche stoomboot. Spoedig
bevond zich de „Belmoira" naast ons wrak
en liet een ladder naar beneden, waarlangs
we konden klimmen, omhoog in het heerlijke,
teruggevonden leven.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
Een onvoorzichtige wandelaar
Twee zwaar gewonden.
Zondagavond tegen acht uur kwam
te Apeldoorn per motorfiets de heer II.
J. Boksma uit Amsterdam vergezeld
van zijn verloofde op de duo, gaande
in de richting Amersfoort, ter hoogte
van den Daendelsweg te Apeldoorn,
in botsing met een wandelaar uit Apel
doorn, die plotseling den weg overstak,
zoowel de wandelaar als de heer Boks
ma werden zwaar gewond. De verloof
de van dei^. n- Boksma zag de bot
sing aank^né» en had de tegenwoor
digheid van geest tijdig van de motor
fiets te springen, waarbij ze geen kwet
suren opliep.
De zwaar gewonden werden na voor
loopig verbonden te zijn naar het zie
kenhuis te Apeldoorn vervoerd.
Twee motorrijders gedood.
In den nacht van Zaterdag op Zon
dag zijn de motorrijders J. Tijger, 26
jaar, en Frans Erven, 29 jaar, beiden
mijnwerkers wonende te Hoensbroek
te Heerlen tegen een paal van het elec-
trisch licht gereden en direct gedood.
ONTSLAG AANGEZEGD.
Aan het fabriekspersoneel van de
stroocartonfabriek Hooites en Beuke-
ma N.V., te Hoogezand, in: totaal pl.m.
100 man, is met ingang van 19 Sept.
a.s. ontslag aangezegd.
DOOR OVERMACHT GEDWONGEN
Een schip het uitvaren belet.
Zaterdagmorgen vroeg, meldt „De
Courant", zou de „Stad Dordrecht"
uit de hoogovenhaven te IJmuiden
naar Botterdam vertrekken. Een sleep
boot verleende assistentie en de tros
sen waren reeds gedeeltelijk losgegooid
toen langs de trossen, waarmede het
schip nog gemeerd lag, plotseling
zestig- personen aan boord klauterden
die de bemanning het uitvaren belette.
Zij dwongen hen het schip te meren en
de verbinding met de sleepboot te ver
breken, waaraan moest worden vol
daan. Na de komst der politie werden
twee personen gearresteerd. De slui
zen werden afgezet.
Rattenvangst op Waterland.
Zes honderd exemplaren.
Aan boord van het s.s. „Waterland"
dat Vrijdag j.1. te Amsterdam is aan
gekomen zijn door de G. G. D. in totaal
bijna 600 doode ratten gevonden. Het
onderzoek naar de doodsoorzaak van
de ratten (vermoedelijk pest) z^l nog
eenige dagen in beslag nemen.
GEVAARLIJKE JONGELUI.
Twee jongens bij een twist gewond
Tusschen eenige jongelui te Paters-
wolde ontstond twist waarbij een der
jongens, Ubbels genaamd, met een
mes in den slaap getroffen werd, waar
door de slagader werd geraakteen an
dere jongen, J. Veenhuis genaamd,
kreeg een messteek over de hand, waar
bij de pezen werden geraakt. De toe
stand van Ubbels is gevaarlijk, die van
Veenhuis redelijk. De vermoedelijke
daders uit Oosterbeek zijn gearresteerd
Verzoekschrift van Urker visschers.
Tegen den aftrek van het garna-
lenpelloon van het steunbedrag.
Maandagmiddag tusschen 12 en 1
uur is door een 100-tal Urker mannen
en vrouwen bij de Generale Zuiderzee-
co.mmissie op het Rokin te Amsterdam,
een verzoekschrift aangeboden, waarin
er tegen geprotesteerd wordt, dat het
pel loon, dat de vrouwen verdienen
met het pellen van garnalen, wordt
afgehouden van den steun, dien de
werklooze visschers toch al in te ge
ringe mate ontvangen.
PER SLOEP NAAR MARKEN.
In Lemmer geland.
Een viertal Amsterdamsche jonge
lieden vatte Dinsdag het plan op per
sloep naar Marken te gaan, waar zij
door het geven van straatmuziek zou
den trachten een daghuur te verdienen
Zij kwamen echter inplaats van in
Marken in Lemmer terecht.
Gemakshalve hadden zij zich achter
een sleep laten meevoeren, doch door
dat het verbindingstouw niet sterk ge
noeg bleek, brak dit af, waardoor de
vier jonge mannen genoodzaakt waren
op eigen kracht en met eigen middelen
Marken te bereiken. Hierbij speelde te
genwind hun parten, waarbij nog
kwajn> dat ze naast een heel primitief
zeiltje, slechts één roeiriem aan boord
hadden, waarmee ze ondanks herhaal
de pogingen, niet in staat waren in be
houden haven te komen.
Toen alle kans om het doel van hun
tocht te bereiken moest worden opge
geven, hadden zij zich, vermoeid door
hun geweldige inspanning, maar voor
den wind laten afdrijven het onbeken
de tegemoet De Noordhollandsche kust
verdween uit het gezicht; hier en daar
zagen zij in de verte een eenzamen
Zuiderzeevisscher. Zij waanden zich
zelfs op een onmetelijken oceaan. In
middels werd het later en later. De dag
was al bijna verstreken, toen zich voor
hen uit een hooge schoorsteen voor
deed, zoodat daar dus land moest zijn,
hetgeen de zwervers weer hoopvol
zijn Poeders alleen, wanneer zij de hand-
teekening dragen van den fabrikant A. Mijn-
nardt. Maagpoeders, Hoofdpijnpoeders, Kies
pijnpoeders, Hoestpoeders, Wormpoeders, enz.
Per poeder 8 ct. Per doos 45 ct. Bij uw drogist.
ONS
Geref. en Orthod. Herv. Zondagsschool.
De Zondagsschool, die werd gehouden door
de Gereformeerden en Orthodox Hervormden
samen heeft thans pl.m. 100 leerlingen van
314 jaar.
Derhalve werd besloten door een voorloo-
pige Commissie om aan het Bestuur der Bij
zondere Neutrale School te Slootdorp te ver
zoeken het schoolgebouw voor het Zondags-
schoolonderwijs 1 uur per Zondag af te staan,
zoodat de kinderen naar aanleg en leeftijd
in afzonderlijke klasse Zondagsschoolonder-
wijs kunnen ontvangen.
Daarnaast werd overeengekomen om een
soort opleidingscursus te doen houden, waar
jonge mannen en jonge vrouwen zouden
kunnen worden voorbereid, om hulp te ver-
leenen bij deze arbeid.
Een ieder, die daarvoor in aanmerking
komt. wordt dan ook aangeraden om daar
aan deel te nemen en zoo by zich zelf en
anderen liefde voor de Zondagsschool aan te
kweeken.
Een vertrek. Met 1 Oct. a.s. zal onze
plaatsgenoot de Jong, die thans als
rijksveldwachter is aangesteld, stand
plaats krijgen te Den Oever, Wieringen
Een bekend figuur zal dus uit de Wie-
ringermeer heengaan, en noode zi-m
we onzen goeden vriend de Jong ver
trekken.
Tactvol vervulde hij hier zijn plicht
als bewaker in onzen polder, lief en
stemde. Ook werd spoedig een kustlijn
ontdekt. Eindelijk werd liet vreemde
strand bereikt. Het bleek, dat zij bij
Lemmer waren geland. De Amster
damsche jongens hadden hun avon
tuurlijken en tevens gevaarvollen tocht
zonder ongevallen volbracht, doch zij
waren zonder noemenswaardige geld
middelen in een hun vreemde omge
ving. Ze meldden zich bij de politie
aan voor vrijen terugtocht, waaraan
deze evenwel niet kon voldoen.
Er bleef dus niets anders over dan
in Lemmer te blijven. Twee leden van
het gezelschap konden nog zooveel
geld bij elkaar zoeken, dat zij op eigen
kosten weer per passagiersboot. naar
Amsterdam konden vertrekken, terwijl
de twee achterblijvenden Woensdag de
burgerij van Lemmer op vroolijke mar
schen en verschillende „Schlagers"
jhebben vergast, waarmee zij zooveel
hebben opgehaald, dat ze Woensdag
avond eveneens de terugreis naar Am
sterdam konden aanvaarden.
BELASTINGVERHOOGING
De ant.-revolut. R'dammer schrijft
Degenen, die in deze dagen pleiten
voor belastingverhooging, zullen dooi
de Regeering niet worden teleurgesteld
Naar verluidt zal voor ongeveer 50 nrii-
lioen gulden aan nieuwe belastingen
noodig zijn, ten einde een sluitende be
grooting te verkrijgen. Een der .midde
len, waaraan door de Regeering schijnt
te zijn gedacht, is het heffen van crisis
opcenten op de Gemeontefondsbelas-
ting ten bate van het Rijk.
Brand in den Westertoren te
Enkhuizen.
Te Enkhuizen is Donderdag brand
ontstaan in den Westertoren, gebouwd
in 1519. Een loodgieter, bezig met sol
deerwerk, bemerkte opeens, dat eenig
houtwerk in vlam was geraakt. Ge
meentewerklieden hebben met behulp
van een slang op de waterleiding het
vuur gebluscht.
IN EEN ZEIS GETRAPT.
Bij het naar het land gaan, trapte de
zoon van den veehouder Ileida te Nije-
horne op den stok van een in het land
liggende zeis, waardoor hem het scher
pe voorwerp in het dijbeen sloeg. Ern
stig gewond werd de getroffene onmid
dellijk per auto naar Heerenveen ver
voerd, waar het slachtoffer is verbon
den.
BUITENLAND.
Tuindersprodttfeten opgestapeld in
belastingkantoor.
Donderdagmiddag trokken de tuin-
boeren en bloemenkweekers van Frank
furt aan den Oder en Lebus naar het
belastingkantoor, waar zij de 'op de
markt niet verkochte producten van
hun kweekerijen in gangen en tuin
opstapelden. De woordvoerder zette
den inspecteur der belastingen uiteen,
dat, ofschoon de Duitsche markt over
voerd is met binnenlandsche produc
ten -- er lagen 50. centenaars tomaten
in den tuin van het kantoor opgesta
peld -- toch de invoei- van buitenland-
sche producten ongestoord voortging.
Daar in verband hiermede de tuinboe-
ren hun belastingen niet konden op
brengen, boden zij hun producten als
betaling in natura aan, hetgeen echter
geweigerd werd.
GEMEENTE WIERINGEN.
Crisisvarkenswet. Ingevolge de Crisisvar-
kenswet 1932, zal het binnenkort verboden
zijn ongemerkte varkens te houden en te ver
voeren. De voorgeschreven merken worden
in deze provincie aangebracht door de gewes
telijke varkenscentrale Noordholland te Alk
maar. Teneinde moeilijkheden voor de var
kenshouders te voorkomen, geeft gemelde
centrale hen in overweging zich te wenden
tot den secretaris der plaatselijke commissie,
den heer G. H. Böhmer, Rijksweg 63 te Koe
gras (post Julianadorp.)
Zuiderzeesteunwet. Blijkens de laatstver
schenen mededeelingen van de Generale
Commissie (2e kwartaal 1932) zijn door den
Minister van Waterstaat benoemd de des
kundigen aangewezen voor de schatting der
waardevermindering van schepen, scheeps-
en vischtuig eveneens voor de overige ei
gendommen. Onder de laatste groep is voor
Wieringen aangewezen de Heer M. Minnes te
Hippolytushoef.
leed heeft hij hier van den beginne at
met ons gedeeld en voor vriend cn
vreemdeling stond hij altijd gereed, els
hij de behulpzame hand kon bieden.
Gaarne hadden wij hem hier gehou
den, maar waar zijn vaste aanstelling
als rijksveldwachter een promotie
voor hem beteekent, gunnen wij hem
dal van harte en spreken den wensch
uit, dat het hem in zijn nieuwe stand
plaats goed moge gaan.
Middenmeer. Over 'n 14 dagen zullen
de eerste intercommunale telefoonaan-J
sluitingen hier tot stand komen.
De firma Christiaan en Nielsen te
Middenmeer en de Cultuurmaatschap
pij aan de Terp zullen dan per telefoon
te hereiken zijn.
Aanbesteding. Op Woensdag 12 Ocl.
1932, des voormiddags te 11 uur, zal
door den directeur-generaal der Zui
derzeewerken, in het gebouw der Zui
derzeewerken te 's-Gravenhage, wor
den aanbesteed
het maken van het oostelijk gedeelte
van het AmsteLmeer-kanaal met daar
over te houwen bruggen en bijkomende
werken.
Raming f 75.000.
Er werden in het 2e kwartaal 127 tegemoet
komingen verleend voor opleiding verple
ging had plaats in 38 gevallen. Het meest
werd vergoeding gegeven voor opleiding aan
een ambachtsschool.
Er bestaan plannen tot oprichting van een
motorcursus te Stavoren, Urk en Volendam.
waar jeugdige belanghebbenden en zoons van
belanghebenden gedurende werkloosheid zich
eenige kennis van motoren kunnen verwer
ven. 23 personen werden geholpen aan werk.
waarvan 7 als bakschipper en 16 als grond
werker. Toegekend werden 3 credietaanvra
gen.
J.V.O.-berichten. Donderdag bijeenkomst
meisjesadspiranten Westerland.
Vrijdag voor allen gymnastiek half acht.
Bij goed weer Zaterdag vertrek naar Texel
's middags kwart over twee van H.-hoef. Als
de reis door weersomstandigheden niet kan
doorgaan, is er Zondagsmiddags om half drie
bijeenkomst.
Katholieke hulpkerk. Daar de Katholieke kerk
te Den Oever van het terrein aan de Sluis-
weg moet verdwijnen wegens de spoorweg
aanleg. ligt het in de bedoeling deze thans
te plaatsen aan den Gasthuisweg.
Aanbesteding brandstoffen. Door het ge
meentebestuur is aanbesteed de levering van
brandstoffen voor de gemeentegebouwen in
de a.s. winter. Alle soorten zijn gegund aan
laagste inschrijvers, nJ. S. P. de Vries voor
anthraciet. Fa. Doves voor korte en lange
turf en brechcokes, Herm. Smit voor neutjes
kolen.
Bouwplannen. De architect Chr. Dekker van
van Schagen zal voor rekening van de kinde
ren van den Heer C. Mulder aanbesteden de
bouw van een boerderij met woonhuis aan
de Noorderbuurt (op de plaats van het afge
brande perceel van dezelfde eigenaar.)
Trekhondenkeuring. De keuring van trek
honden wordt alhier dit jaar gehouden te
Hippolytushoef op Dinsdag 13 September,
Cs morgens vanaf 9 uur) en te Oosterland op
Woensdag 14 September ('s middags vanaf
2' uur.)
Rijksdienst Zuiderzeesteunwet. De Direc
teur van den Rijksdienst te Amsterdam heeft
bekend gemaakt, dat de toeloop van belang
hebbenden op de vastgestelde spreekuren zoo
groot is. dat velen geruimen tijd op een on
derhoud moeten wachten. Om dit te voorko
men, is thans bepaald, dat belanghebbenden
voortaan schriftelijk de wensch tot een on
derhoud hebben te kennen gegeven en van
den Dienst opgave hebben ontvangen van
datum en uur, waarop dit onderhoud moge
lijk is.
Sluiting van wegen voor het verkeer. Op 6
September j.1. is afgekondigd en in werking
getreden de gewijzigde verordening tot slui
ting van wegen voor motor- en rij wiel verkeer.
Hierdoor is de Pompsteeg vrij geworden en
de Mekkenstuinweg voor rijwielen.
Politie. Gevonden: een kindertaschje
Inl. bij Öen Gem.-bode.
Een T. O. V. - avond. Zaterdag 24
Sopt. a.s. des avonds 8 uur zal in „Con-
coi dia" van den heer Bruul door de
[Vereen. „T. O. V." een intieme feest
avond worden georganiseerd.
Nieuwbouw. Het bouwen van een
landhuis voor rekening van den heer
M. J. Mostert aan bet viervoetspad te
II.-Hoef volgens ontwerp van de ar
chitecten Peters en Baanders alhier is
onderhandsch opgedragen aan den
aannemer den hoer J. C. Klein alhier.
Ontvreemd. Van den verbandmees-
tcr van de M.U.Z. de heer v. V. is tij
dens zijne afwezigheid bij hulpver
leening van een patiënt van zijn rij
wiel hetwelkjiij tegen de benzinc-pomp
had geplaatst, zijn rijwielbelasting-
plaatje ontvreemd.
-
Uitslag aanbesteding. Uitslag der
gehouden aanbesteding van een bouw-
woonhuis met auto-garage voor den
heer S. Tijsen Jbz. a.d. Zwinweg te
Den Oever door de architecten Peters
en Baanders.
S. de Boer, Drachten f 5.470.-, Gebrs.
Boersen, Wieringen f 5.454.-, Kingma
Zn., Wr.-Meerpolder f 5.390.-, W. Her
mans Wieringen f 5.370.-, P. Evz. Bak
ker, Wieringen f 5.325.-, D. D. Bakker
Zn., Wieringen 5.300.-, Gebr. Hege
man, Wieringen f 5J250.-, .1. C. de Vries,
Wieringen f 4.700.-, J. D. Kooij, Wierin
gen f 4.663.-, M. Mulder, Pz., Wieringen
f 4.640.-. Aan den laagstcn inschrijver
gegund