FRISCH EN FRAAI ECHT EN GOED als een dauwdrop in de zon wordt Uw teint door het dagelij ksch gebruik van „Zij "-Crème In prijzen van 203045 en 75 cent. ZWIRKO VERONGELUKT. Winnaar der Europeesche rondvlucht. Zondagmorgen tegen acht uur is de winnaar der Europeesche rondvlucht de Poolsche vlieger Zwirko, op een vlucht naar Praag, waar hij aan een vliegdemonstratic zou deelnemen, bij Horni Terlicko, in de omgeving van Teschen, met zijn vliegtuig doodelijk verongelukt. Het toestel werd geheel vernield. Zwirko en zijn metgezel waren heiden dood. Naar tot nu toe reeds is komen vast te staan is het vliegtuig in een wervel- of onweersstorm geraakt, waarbij de linkervleugel afbrak. Het vliegtuig kwam in de omgeving van Tsjechisch Teschen, dicht bij de Poolsch-Tsjechi- sche grens, op een berg terecht, waar bij het na aanraking met een boom ge heel werd vernield. De lijken van Zwir ko en Wigura werden deerlijk ver minkt naar het dichtstbijgelegen spoor wegstation overgebracht, vanwaar zij naar Warschau zullen worden ver voerd. De Tsjechische Aero-Club te Praag, welke direct van het ongeluk in ken nis werd gesteld, heeft het concours afgelast. Het toestel was dat, waar mede Zwirko zijn successen bij de Eu ropa-rondvlucht heeft behaald. BRILLEN. Veel Chincezen dragen een bril, niet om hun gezichtsvermogen normaal te maken, maar om dat een brilgeluk aanbrengt. De montuur moet van schildpad zijn, want de schidpaddcn zijn edele, vaak heilige dieren. De gla zen moeten geslepen zijn van kristal len van bepaalde bergen, en het slij pen dient te geschieden met zand uit vereerde beken en rivieren. Een echte Chineesche bril is dus een duur ding DE WERKLOOSHEID. Volgens een statistiek van de Ameri can Federation of Labour bedraagt het. aantal werkloozen 14 millioen. Hier van zijn 800.000 spoorwegarbeiders. Het te New-York gevestigde bureau voor werkloozen-ondersteuning heeft berekend, dat alleen reeds voor steun aan te New-York wonende werkloozen gedurende den a.s. winter '250 millioen dollar noodig zal zijn. De steunkassen zijn volkomen uitgeput. President Iloover heeft tegen 15 September a.s. een bijeenkomst uitge schreven ter bespreking van de kwes tie van de werkloozenondersteuning. Het vakverbond heeft in dit verband een plan uitgewerkt naar het voor beeld van de in Duitschland en Enge land bestaande stelsels. ANGSTVOLLE NACHTEN OP DEN OCEAAN. EEN MISLUKTE NON-STOP-VLUCHT. Hoe twee vliegers zeven dagen op op zee ronddreven, voor ze door een vrachtboot werden opgepikt. RELAAS VAN DA COSTA VEIGA. Het was volgens den kalender 13 September 1931 toen een groote vliegmachine van de kust van mijn Portugeesch geboorteland start te voor den tocht naar Amerika. In het vlieg tuig bevonden zich kapitein Johannsen, Rody en ik. Ons doel was New York. In tien uren bereikten we zonder moeite de Azoren. We hadden den wind in den rug en aan boord heerschte optimisme. Johannsen was bestuur der en aan het tweede stuur zat Rody. Deze loste ik af, toen het vasteland onder ons was verdwenen. De nacht naderde. In een minimum van tijd veranderde de lichte hemel in een eindeloos, diep-zwart doek, waarin dreigende bliksemflitsen telkens weer gloeiende zig-zags trokken. De donder drong door tot onze ooren, welke door het la waai van den motor al half doof waren en dreef ons tot spoed aan. We moesten hooger stijgen, steeds hooger. Toen het instrument 2800 M. wees, hadden we het onweer beneden ons. Johannsen, de oude oorlogsvlieger, zat on vermoeid aan het hoofdstuur. terwijl Rody en ik om de beurt het tweede stuur bedien den. Met toenemende bezorgdheid volgden wc het verloop van het onweer. Plotseling luisterde ik scherp toe. Er was verandering gekomen in het schudden van den motor. Hevig geschrokken boog ik mij naar Johannsen over en schreeuwde hem in het oor „Er is iets kapot aan de machine Johannsen knikte hij had het ook al ge merkt. Spoedig kenden we het defect. Een der bougies was zonder olie geraakt en daar mee was onze droom, New-York in een non stop-vlucht te bereiken, ten einde. Aan een verwisseling van bougies viel niet te denken. Daar er nog slechts vijf cylinders van den motor in werking waren, moesten we voort durend met vol gas vliegen, maar hadden een derde van onze snelheid ingeboet. Als alles goed ging, zou onze brandstof toereikend zijn tot de kust van New-Foundland. Toen het onweer was voorbijgetrokken, daalden we opnieuw en deden ons te goed aan het schitterend .schouwspel, dat de wol ken boven ons boden. 's Maandagsmiddags we hadden Lissa bon 's Zondags in de vroegte verlaten kre gen we voor den eersten keer een schip in zicht. Het was de Engelsche stoomboot „Pan- land", welke we eenige keeren omcirkelden. Passagiers wuifden ons geestdriftig toe. Ik beantwoordde hun groet door met een Amc- rikaansch vlaggetje te zwaaien, dat de wind mij echter spoedig ontrukte. Twee uur na deze ontmoeting constateer den we, dat onze voorraad brandstof nog maar bestond uit 50 Liter benzol, welke in een kleine reservetank bewaard werd. Sinds den middag hadden we met een buitenge woon sterken tegenwind te kampen, welke het vooruitkomen der machine zeer in den weg stond. En de reddende kust lag nog hon derden K.M. van ons af. Nu was het maar de vraag, wanneer wij met ons landvliegtuig een noodlanding op het onherbergzame natte element zouden maken. Landing op zee. Toen kwam het groote moment. Johannsen, de ervaren, oude piloot, zette met meesterlijk bravour de groote machine op den beweeg lijken oceaan. Onze cabine stond weldra tot op kniehoogte vol water. We schrokken er geweldig van. Zou de machine zinken Nee, ze zonk niet. Dat mocht ze ook niet. Want de fabriek had ons gegarandeerd, dat het toestel 20 uur zou kunnen drijven. Toen wij op het water daalden, was de schemering al ingevallen. Spoedig was het stikdonker de verlichting functionneerde natuurlijk niet en we konden er zelfs niet aan denken, iets te ondernemen. Er volgde een pijnlijke nacht. Johannsen bleef voor in den stuur stoel, terwijl Rody en ik in het middelste deel der cabine plaats namen. Een onzer moest voortdurend met al z'n lichaamskracht tegen de deur der cabine leunen, opdat het water niet zou binnendringen. Om het uur losten we elkander in deze werkelijke lastige positie af. Op den nacht volgde een grijze morgen. We waren nat tot op ons hemd en flink uit geput. Toen gingen we spoedig aan het werk, om onzen toestand, in zooverre dat mogelijk was, të verbeteren. In de eerste plaats bond ik met draad en touw de beschadigde deur vast. zoodat we ze niet meer met onze schou ders behoefden tegen te houden. Toen het licht werd, merkten we, dat de rechtervleugel van onze machine flink was beschadigd. De linker brak al kort na de noodlanding. Onze proviand bestond uit een pakje chocola, al het andere was bij het da len verloren gegaan. Om te drinken hadden we 9 Liter gedistilleerd water, dat eigenlijk voor den koeler bestemd was. Er was een tamelijk sterke deining op zee. Vijf, zes M. hooge golven slingerden ons eens zoo sterk vliegtuig heen en weer. Niettegen staande onze hachelijke positie waren wc dezen eersten dag vol hoop. De kust was, naar onze berekening, welke, zooals later bleek, ook uitkwam, slechts enkele honderden K.M. verwijderd. We lagen in de route der stoombooten, welke tusschen Halifax en de Azoren het verkeer onderhouden. Het elec- tro-magnetisch kompas had het weliswaar al bij het begin der reis opgegeven, maar toch was het ons met behulp der beide gewo ne kompassen gelukt, den voorgeschreven koers te houden. We bespraken de fouten, welke we bij voor bereiding en uitrusting der vlucht hadden gemaakt. Het gemis aan een radio-installa tie wreekte zich thans. Onze eenige vrees was op dit oogenblik evenwel, dat het vliegtuig na verloop van 20 uren zou beginnen te zin ken. Maar de tweede nacht ging voorbij en ons wrak dreef nog. Ook de volgende dag was donker en grijs en steeds bleef een ijskoude, naalddunne re gen vallen. Tandenklapperend zaten we neer gehurkt. Soms werden we heelemaal onverwachts, door een hevigen angst aangepakt. We zagen het vliegtuig al door de golven platgedrukt en in de diepte gesleept. Als gevangen mui zen moesten we dan verdrinken. De zon breekt door. De derde dag bracht zon. Ik kleedde mij uit en legde mijn spullen te drogen. Met het weer veranderde ook onze stemming. Het optimisme kreeg weer de overhand. Het vlieg tuig was nog altijd zeewaardig en er moest spoedig redding komen. Waarschijnlijk waren schepen en vliegmachines ons al aan het zoeken, en het was maar een kwestie van uren, dat ze ons zouden vinden. Johannsen had veel last van honger en alle drie hadden we dorst. Elk van ons kon per dag maar twee stukjes chocola opsnoepen en er was maar 'n enkele slok water om te drinken. Als het regende, zaten we met opengespalk te monden in de cabine en probeerden het water op te vangen, dat langs de wanden liep. 's Nachts ontwaakten we dikwijls uit ver warde droomen met uitgedroogde kelen en hadden we het gevoel, alsof de machine zonk. Den volgenden dag was er geen zon meer te zien en ik voelde hevige pijnen in mijn linker knie. Bij de noodlanding had ik ze verwond., maar er tot nu toe geen acht op geslagen. Nu etterde de wond sterk. Ik stroop te de broekspijp op en trachtte met mijn mes den etterhaard te verwijderen. Het was een ietwat primitieve behandeling. De vijfde dag brak aan en het vliegtuig dreef nog steeds. Wij vertelden elkaar over onze familie en kennissen, die ons waarschijn lijk al als verloren beschouwden. Toch leef den we. Maar hoe lang nog De dorst bereidde ons helsche kwellingen. We poogden met kussentjes den neerslag van de cabinemuren op te zuigen en zogen dan wanhopig de natte' watten. 's Nachts had ik hooge koorts. Ik ijlde. Ik zag een vriend aankomen met het reddende schip. Hij kwam dichter en dichter bij en kon ons toch niet bereiken. Ik gilde hardop en riep naar hem. De kalmeerende stem van Johannsen antwoordde. Op den morgen van den zesden dag zag ik. toen ik me uit het raam boog, een schip. Ik dacht aan verbeelding. Maar neen, ook mijn twee kameraden zagen de boot duidelijk. Ze was slechts enkele K.M. van ons verwijderd. Met nieuwe krachten bezield en als geëlec- triceerd sprongen we op. Johannsen werd door Rody en mij aan zijn beenen vastgehou den, terwijl hij zich met zijn bovenlijf uit de vliegmachine schoof. Aan een langen stok hadden wij een vlaggetje bevestigd, waarmee hij wanhopig werkte. Allengs werden zijn bewegingen langzamer en het vreemde schip kleiner. Het was verder gevaren, zonder ons te merken. Dezen dag spraken we geen woord meer. Apathisch lagen we op onze plaats. De volgende nacht was de ergste. Mijn knie was al heelemaal zwart en gevoelloos en de koorts steeds hooger. De dorst maakte mc bijna waanzinnig. In mijn koortsfantasieën zag ik reusachtige flesschen met heerlijke citroenlimonade. Als ik er naar greep, véran derden ze terstond in niets. Daarop verloor ik het bewustzijn. Toen ik bijkwam, was het al morgen. Ik voelde me uiterst moe en wenschte, dat al les maar voorbij was. We gebruikten het allerlaatste reepje chocolade en Johannsen ging de overgebleven druppels water uit den koeler halen. Maar plotseling hoorde ik Rody roepen „Een schip Een schip Ik sprong op, voelde geen gewond been meer, boog me uit de kist en wenkte. Daarop greep ik instinctmatig naar mijn fototoestel en nam de naderende, met locomotieven zwaar beladen Noorsche stoomboot. Spoedig bevond zich de „Belmoira" naast ons wrak en liet een ladder naar beneden, waarlangs we konden klimmen, omhoog in het heerlijke, teruggevonden leven. BINNENLANDSCH NIEUWS. Een onvoorzichtige wandelaar Twee zwaar gewonden. Zondagavond tegen acht uur kwam te Apeldoorn per motorfiets de heer II. J. Boksma uit Amsterdam vergezeld van zijn verloofde op de duo, gaande in de richting Amersfoort, ter hoogte van den Daendelsweg te Apeldoorn, in botsing met een wandelaar uit Apel doorn, die plotseling den weg overstak, zoowel de wandelaar als de heer Boks ma werden zwaar gewond. De verloof de van dei^. n- Boksma zag de bot sing aank^né» en had de tegenwoor digheid van geest tijdig van de motor fiets te springen, waarbij ze geen kwet suren opliep. De zwaar gewonden werden na voor loopig verbonden te zijn naar het zie kenhuis te Apeldoorn vervoerd. Twee motorrijders gedood. In den nacht van Zaterdag op Zon dag zijn de motorrijders J. Tijger, 26 jaar, en Frans Erven, 29 jaar, beiden mijnwerkers wonende te Hoensbroek te Heerlen tegen een paal van het elec- trisch licht gereden en direct gedood. ONTSLAG AANGEZEGD. Aan het fabriekspersoneel van de stroocartonfabriek Hooites en Beuke- ma N.V., te Hoogezand, in: totaal pl.m. 100 man, is met ingang van 19 Sept. a.s. ontslag aangezegd. DOOR OVERMACHT GEDWONGEN Een schip het uitvaren belet. Zaterdagmorgen vroeg, meldt „De Courant", zou de „Stad Dordrecht" uit de hoogovenhaven te IJmuiden naar Botterdam vertrekken. Een sleep boot verleende assistentie en de tros sen waren reeds gedeeltelijk losgegooid toen langs de trossen, waarmede het schip nog gemeerd lag, plotseling zestig- personen aan boord klauterden die de bemanning het uitvaren belette. Zij dwongen hen het schip te meren en de verbinding met de sleepboot te ver breken, waaraan moest worden vol daan. Na de komst der politie werden twee personen gearresteerd. De slui zen werden afgezet. Rattenvangst op Waterland. Zes honderd exemplaren. Aan boord van het s.s. „Waterland" dat Vrijdag j.1. te Amsterdam is aan gekomen zijn door de G. G. D. in totaal bijna 600 doode ratten gevonden. Het onderzoek naar de doodsoorzaak van de ratten (vermoedelijk pest) z^l nog eenige dagen in beslag nemen. GEVAARLIJKE JONGELUI. Twee jongens bij een twist gewond Tusschen eenige jongelui te Paters- wolde ontstond twist waarbij een der jongens, Ubbels genaamd, met een mes in den slaap getroffen werd, waar door de slagader werd geraakteen an dere jongen, J. Veenhuis genaamd, kreeg een messteek over de hand, waar bij de pezen werden geraakt. De toe stand van Ubbels is gevaarlijk, die van Veenhuis redelijk. De vermoedelijke daders uit Oosterbeek zijn gearresteerd Verzoekschrift van Urker visschers. Tegen den aftrek van het garna- lenpelloon van het steunbedrag. Maandagmiddag tusschen 12 en 1 uur is door een 100-tal Urker mannen en vrouwen bij de Generale Zuiderzee- co.mmissie op het Rokin te Amsterdam, een verzoekschrift aangeboden, waarin er tegen geprotesteerd wordt, dat het pel loon, dat de vrouwen verdienen met het pellen van garnalen, wordt afgehouden van den steun, dien de werklooze visschers toch al in te ge ringe mate ontvangen. PER SLOEP NAAR MARKEN. In Lemmer geland. Een viertal Amsterdamsche jonge lieden vatte Dinsdag het plan op per sloep naar Marken te gaan, waar zij door het geven van straatmuziek zou den trachten een daghuur te verdienen Zij kwamen echter inplaats van in Marken in Lemmer terecht. Gemakshalve hadden zij zich achter een sleep laten meevoeren, doch door dat het verbindingstouw niet sterk ge noeg bleek, brak dit af, waardoor de vier jonge mannen genoodzaakt waren op eigen kracht en met eigen middelen Marken te bereiken. Hierbij speelde te genwind hun parten, waarbij nog kwajn> dat ze naast een heel primitief zeiltje, slechts één roeiriem aan boord hadden, waarmee ze ondanks herhaal de pogingen, niet in staat waren in be houden haven te komen. Toen alle kans om het doel van hun tocht te bereiken moest worden opge geven, hadden zij zich, vermoeid door hun geweldige inspanning, maar voor den wind laten afdrijven het onbeken de tegemoet De Noordhollandsche kust verdween uit het gezicht; hier en daar zagen zij in de verte een eenzamen Zuiderzeevisscher. Zij waanden zich zelfs op een onmetelijken oceaan. In middels werd het later en later. De dag was al bijna verstreken, toen zich voor hen uit een hooge schoorsteen voor deed, zoodat daar dus land moest zijn, hetgeen de zwervers weer hoopvol zijn Poeders alleen, wanneer zij de hand- teekening dragen van den fabrikant A. Mijn- nardt. Maagpoeders, Hoofdpijnpoeders, Kies pijnpoeders, Hoestpoeders, Wormpoeders, enz. Per poeder 8 ct. Per doos 45 ct. Bij uw drogist. ONS Geref. en Orthod. Herv. Zondagsschool. De Zondagsschool, die werd gehouden door de Gereformeerden en Orthodox Hervormden samen heeft thans pl.m. 100 leerlingen van 314 jaar. Derhalve werd besloten door een voorloo- pige Commissie om aan het Bestuur der Bij zondere Neutrale School te Slootdorp te ver zoeken het schoolgebouw voor het Zondags- schoolonderwijs 1 uur per Zondag af te staan, zoodat de kinderen naar aanleg en leeftijd in afzonderlijke klasse Zondagsschoolonder- wijs kunnen ontvangen. Daarnaast werd overeengekomen om een soort opleidingscursus te doen houden, waar jonge mannen en jonge vrouwen zouden kunnen worden voorbereid, om hulp te ver- leenen bij deze arbeid. Een ieder, die daarvoor in aanmerking komt. wordt dan ook aangeraden om daar aan deel te nemen en zoo by zich zelf en anderen liefde voor de Zondagsschool aan te kweeken. Een vertrek. Met 1 Oct. a.s. zal onze plaatsgenoot de Jong, die thans als rijksveldwachter is aangesteld, stand plaats krijgen te Den Oever, Wieringen Een bekend figuur zal dus uit de Wie- ringermeer heengaan, en noode zi-m we onzen goeden vriend de Jong ver trekken. Tactvol vervulde hij hier zijn plicht als bewaker in onzen polder, lief en stemde. Ook werd spoedig een kustlijn ontdekt. Eindelijk werd liet vreemde strand bereikt. Het bleek, dat zij bij Lemmer waren geland. De Amster damsche jongens hadden hun avon tuurlijken en tevens gevaarvollen tocht zonder ongevallen volbracht, doch zij waren zonder noemenswaardige geld middelen in een hun vreemde omge ving. Ze meldden zich bij de politie aan voor vrijen terugtocht, waaraan deze evenwel niet kon voldoen. Er bleef dus niets anders over dan in Lemmer te blijven. Twee leden van het gezelschap konden nog zooveel geld bij elkaar zoeken, dat zij op eigen kosten weer per passagiersboot. naar Amsterdam konden vertrekken, terwijl de twee achterblijvenden Woensdag de burgerij van Lemmer op vroolijke mar schen en verschillende „Schlagers" jhebben vergast, waarmee zij zooveel hebben opgehaald, dat ze Woensdag avond eveneens de terugreis naar Am sterdam konden aanvaarden. BELASTINGVERHOOGING De ant.-revolut. R'dammer schrijft Degenen, die in deze dagen pleiten voor belastingverhooging, zullen dooi de Regeering niet worden teleurgesteld Naar verluidt zal voor ongeveer 50 nrii- lioen gulden aan nieuwe belastingen noodig zijn, ten einde een sluitende be grooting te verkrijgen. Een der .midde len, waaraan door de Regeering schijnt te zijn gedacht, is het heffen van crisis opcenten op de Gemeontefondsbelas- ting ten bate van het Rijk. Brand in den Westertoren te Enkhuizen. Te Enkhuizen is Donderdag brand ontstaan in den Westertoren, gebouwd in 1519. Een loodgieter, bezig met sol deerwerk, bemerkte opeens, dat eenig houtwerk in vlam was geraakt. Ge meentewerklieden hebben met behulp van een slang op de waterleiding het vuur gebluscht. IN EEN ZEIS GETRAPT. Bij het naar het land gaan, trapte de zoon van den veehouder Ileida te Nije- horne op den stok van een in het land liggende zeis, waardoor hem het scher pe voorwerp in het dijbeen sloeg. Ern stig gewond werd de getroffene onmid dellijk per auto naar Heerenveen ver voerd, waar het slachtoffer is verbon den. BUITENLAND. Tuindersprodttfeten opgestapeld in belastingkantoor. Donderdagmiddag trokken de tuin- boeren en bloemenkweekers van Frank furt aan den Oder en Lebus naar het belastingkantoor, waar zij de 'op de markt niet verkochte producten van hun kweekerijen in gangen en tuin opstapelden. De woordvoerder zette den inspecteur der belastingen uiteen, dat, ofschoon de Duitsche markt over voerd is met binnenlandsche produc ten -- er lagen 50. centenaars tomaten in den tuin van het kantoor opgesta peld -- toch de invoei- van buitenland- sche producten ongestoord voortging. Daar in verband hiermede de tuinboe- ren hun belastingen niet konden op brengen, boden zij hun producten als betaling in natura aan, hetgeen echter geweigerd werd. GEMEENTE WIERINGEN. Crisisvarkenswet. Ingevolge de Crisisvar- kenswet 1932, zal het binnenkort verboden zijn ongemerkte varkens te houden en te ver voeren. De voorgeschreven merken worden in deze provincie aangebracht door de gewes telijke varkenscentrale Noordholland te Alk maar. Teneinde moeilijkheden voor de var kenshouders te voorkomen, geeft gemelde centrale hen in overweging zich te wenden tot den secretaris der plaatselijke commissie, den heer G. H. Böhmer, Rijksweg 63 te Koe gras (post Julianadorp.) Zuiderzeesteunwet. Blijkens de laatstver schenen mededeelingen van de Generale Commissie (2e kwartaal 1932) zijn door den Minister van Waterstaat benoemd de des kundigen aangewezen voor de schatting der waardevermindering van schepen, scheeps- en vischtuig eveneens voor de overige ei gendommen. Onder de laatste groep is voor Wieringen aangewezen de Heer M. Minnes te Hippolytushoef. leed heeft hij hier van den beginne at met ons gedeeld en voor vriend cn vreemdeling stond hij altijd gereed, els hij de behulpzame hand kon bieden. Gaarne hadden wij hem hier gehou den, maar waar zijn vaste aanstelling als rijksveldwachter een promotie voor hem beteekent, gunnen wij hem dal van harte en spreken den wensch uit, dat het hem in zijn nieuwe stand plaats goed moge gaan. Middenmeer. Over 'n 14 dagen zullen de eerste intercommunale telefoonaan-J sluitingen hier tot stand komen. De firma Christiaan en Nielsen te Middenmeer en de Cultuurmaatschap pij aan de Terp zullen dan per telefoon te hereiken zijn. Aanbesteding. Op Woensdag 12 Ocl. 1932, des voormiddags te 11 uur, zal door den directeur-generaal der Zui derzeewerken, in het gebouw der Zui derzeewerken te 's-Gravenhage, wor den aanbesteed het maken van het oostelijk gedeelte van het AmsteLmeer-kanaal met daar over te houwen bruggen en bijkomende werken. Raming f 75.000. Er werden in het 2e kwartaal 127 tegemoet komingen verleend voor opleiding verple ging had plaats in 38 gevallen. Het meest werd vergoeding gegeven voor opleiding aan een ambachtsschool. Er bestaan plannen tot oprichting van een motorcursus te Stavoren, Urk en Volendam. waar jeugdige belanghebbenden en zoons van belanghebenden gedurende werkloosheid zich eenige kennis van motoren kunnen verwer ven. 23 personen werden geholpen aan werk. waarvan 7 als bakschipper en 16 als grond werker. Toegekend werden 3 credietaanvra gen. J.V.O.-berichten. Donderdag bijeenkomst meisjesadspiranten Westerland. Vrijdag voor allen gymnastiek half acht. Bij goed weer Zaterdag vertrek naar Texel 's middags kwart over twee van H.-hoef. Als de reis door weersomstandigheden niet kan doorgaan, is er Zondagsmiddags om half drie bijeenkomst. Katholieke hulpkerk. Daar de Katholieke kerk te Den Oever van het terrein aan de Sluis- weg moet verdwijnen wegens de spoorweg aanleg. ligt het in de bedoeling deze thans te plaatsen aan den Gasthuisweg. Aanbesteding brandstoffen. Door het ge meentebestuur is aanbesteed de levering van brandstoffen voor de gemeentegebouwen in de a.s. winter. Alle soorten zijn gegund aan laagste inschrijvers, nJ. S. P. de Vries voor anthraciet. Fa. Doves voor korte en lange turf en brechcokes, Herm. Smit voor neutjes kolen. Bouwplannen. De architect Chr. Dekker van van Schagen zal voor rekening van de kinde ren van den Heer C. Mulder aanbesteden de bouw van een boerderij met woonhuis aan de Noorderbuurt (op de plaats van het afge brande perceel van dezelfde eigenaar.) Trekhondenkeuring. De keuring van trek honden wordt alhier dit jaar gehouden te Hippolytushoef op Dinsdag 13 September, Cs morgens vanaf 9 uur) en te Oosterland op Woensdag 14 September ('s middags vanaf 2' uur.) Rijksdienst Zuiderzeesteunwet. De Direc teur van den Rijksdienst te Amsterdam heeft bekend gemaakt, dat de toeloop van belang hebbenden op de vastgestelde spreekuren zoo groot is. dat velen geruimen tijd op een on derhoud moeten wachten. Om dit te voorko men, is thans bepaald, dat belanghebbenden voortaan schriftelijk de wensch tot een on derhoud hebben te kennen gegeven en van den Dienst opgave hebben ontvangen van datum en uur, waarop dit onderhoud moge lijk is. Sluiting van wegen voor het verkeer. Op 6 September j.1. is afgekondigd en in werking getreden de gewijzigde verordening tot slui ting van wegen voor motor- en rij wiel verkeer. Hierdoor is de Pompsteeg vrij geworden en de Mekkenstuinweg voor rijwielen. Politie. Gevonden: een kindertaschje Inl. bij Öen Gem.-bode. Een T. O. V. - avond. Zaterdag 24 Sopt. a.s. des avonds 8 uur zal in „Con- coi dia" van den heer Bruul door de [Vereen. „T. O. V." een intieme feest avond worden georganiseerd. Nieuwbouw. Het bouwen van een landhuis voor rekening van den heer M. J. Mostert aan bet viervoetspad te II.-Hoef volgens ontwerp van de ar chitecten Peters en Baanders alhier is onderhandsch opgedragen aan den aannemer den hoer J. C. Klein alhier. Ontvreemd. Van den verbandmees- tcr van de M.U.Z. de heer v. V. is tij dens zijne afwezigheid bij hulpver leening van een patiënt van zijn rij wiel hetwelkjiij tegen de benzinc-pomp had geplaatst, zijn rijwielbelasting- plaatje ontvreemd. - Uitslag aanbesteding. Uitslag der gehouden aanbesteding van een bouw- woonhuis met auto-garage voor den heer S. Tijsen Jbz. a.d. Zwinweg te Den Oever door de architecten Peters en Baanders. S. de Boer, Drachten f 5.470.-, Gebrs. Boersen, Wieringen f 5.454.-, Kingma Zn., Wr.-Meerpolder f 5.390.-, W. Her mans Wieringen f 5.370.-, P. Evz. Bak ker, Wieringen f 5.325.-, D. D. Bakker Zn., Wieringen 5.300.-, Gebr. Hege man, Wieringen f 5J250.-, .1. C. de Vries, Wieringen f 4.700.-, J. D. Kooij, Wierin gen f 4.663.-, M. Mulder, Pz., Wieringen f 4.640.-. Aan den laagstcn inschrijver gegund

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1932 | | pagina 2