- KAR PETIN 24e JAARGANG DINSDAG JUNI 1933. IPP NIEUWS- ENI ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN De schatten op de bodem der Zee. OM HET GOUD N9^1 ■WIERINGER COÜRALT ?i 4 V4 jj |r.vs V E R S C IIIJ N T ELKEN DINSDAG en VRIJDAG. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 1.—. UITGEVER: CORN. J. BOSKER, WIERINGEN. BUREAU: Htppolytnxhaef Wielingen. Telefoon Intercomm. No. 19. I ADVERTENTIëN. Van 15 regels Iedere regel meer 0.50. f 0.10 DOET UW KANAALWEG DEN HELDER. Prima vloerzeil52 Prima linoleum, Krommenie 1.15 Inlaid- of Graniet 2-25 Groote sorteering Bouclé-, Wilton-, en Deventer De druk van liet water is da beste brandkast. Hoeveel wrakken, waarvan men de ligging; niet kent, rusten op den bodem van den oceaan Hoeveel goud en zilver wordt verborgen gehouden in de lichtlooze diepten van de zee Nie mand weet bet. Nu en dan hoort men dat een combinatie is gevormd, om een „goudschip" waarvan men de lig ging wel kent, aan "een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen en, indien mogelijk, van zijn verborgen rijkdom te ontlasten. Indien mogelijk, want de zee is de beste brandkast der wereld. Men dringt gemakkelijker door tot liet in wendige van een meterdik betongewelf dan tot vijfhonderd meter onder de op pervlakte van den oceaan, want de druk van het water is een betere schat bewaarder dan de hongerige haaien met hun grijpende kaken of de staren de octopus met zijn poïypen-aimMhi. Het valt gemakkelijk te begrijpen, dat men een goudschip, welks ligging men ongeveer of nauwkeurig kent, in den loop der jaren niet ongestoord heelt laten rusten en dat men meer malen pogingen heeft gedaan om de verborgen schatten uit hun Doornroos- jenslaap te doen ontwaken. Zoolang het geen diepten betrof van meer dan 20 a 40 nieter, mocht het met behulp van primitieve duikerklokkon nog wel eens gelukken goud en zilver naar boven te brengen, doch verder kon men niet gaan. Eerst met de moderne, geheel metalen duiktoestellen is de mensch in staat, diepten te bereiken tot 180 meter. Dat is ongeveer het dub bele van de prestatie van een onderzee boot. De jongste technische sensatie op dat gebied is de onderzee-tractor, die in Amerika is gebouwd en die berekend is op een diepte van 300 meter. De gewei dige grijparm wordt door samenge perste lucht in beweging gebracht en de rupsbanden stellen het gevaarte in staat, zich over heuvels en dalen van den zeebodem voort te bewegen. Waar zijn 1111 die onderzeesche goud mijnen te vinden we willen hier niet eens spreken over de legendari sche schatten die, volgens oude ver halen, hier en daar op den bodem der zee zouden rusten, want voor de mo derne techniek is er voorloopig nog voldoende werk aan den winkel, wan neer ze zich bepaalt tot. het onderzoe ken van schepen, die alleen in de laat ste.dertig jaar zijn vergaan. I11 1911 zonk bij kaap Virginia de „Meruda". Ze bevatte o.a. de kroon- schat van den ongelukkigen keizer Maximiliaan van Mexico. Het schip ligt op een diepte van honderd meter en men hoopt het buitenkansje te heb ben, de vier millioen. dollar door mid del van een metalen duiktoestel naar de oppervlakte te brengen. Meer dan drie millioen dollar lig gen in de „Isiander" die dertig jaar geleden bij Aslaslca tegen een ijsberg stiet. Op dit schip wil men het moderne ijzeren monster met zijn grijp afsturen en de wanden van het wrak als een sardineblikje openscheuren. Hoezeer de techniek op dit gebied de laatste jaren is vooruitgegaan, be wijst wel de schipbreuk van de „Egypt" die in Mei 1922 in de nabijheid van Br est, na aanvaring met een ander schip, met twaalf millioen gulden 'naar den kelder ging. Men achtte het wrak in die dagen niet bereikbaar, omdat het werken op een diepte van 120 meter onder wa ker met de toenmalige hulpmiddelen 'onmogelijk was. Zes jaar later trok een ltaliaansche bergingsmaatschappij er met de„ Artiglio" op uit, om het 'schip te vinden. Men kon echter niet meer doen, dan de plaats vaststellen, .waar de „Egypt" lag en gaf verdere (pogingen voorloopig op. Eerst enkele maanden geleden is de „Artiglio II" opnieuw begonnen o;m, voorzien van de nieuwste werktuigen, te trachten, de millioenen binnen te halen en niet zonder succes. Zijn ongelukkige voor ganger is in December 1930 bij bet ber gen van een Fransch munitieschip, uit den wereldoorlog in de lucht gevlogen, waarbij !24 man om het leven kwamen. Een ander goudschip, de „Principe Asturias" eveneens met ongeveer 12 millioen gulden ligt ergens aan de kust van Brazilië, waar het in 1915 ver ging en de „Rio de Janeiro" rust met drie millioen dollar sedert 1901 op den bodem der zee voor San Francisco. Dat alles bij elkaar beteekent nog niets in vergelijking- met den goud schat die den vinder wacht aan de Spaansche kust bij Vigo. Deze schat is niet van de laatste jaren, maar da teert uit den Spaanschen Successie oorlog in 1703, toen een partij goud en zilver uit Amerika naar Spanje werd overgebracht. Vlakbij de Spaansche kust werden de schepen door Engel- schcn en Hollanders aangevallen, die FEUILLETON. 13. De clown had nog niets vernomen. Hij was den geheelen tijd op zijn post gebleven en had niemand gezien. Zij wilden nu met hun1 drieën de woning verlaten, om zich naar de wijk Pantin te begeven, toen twee mannen zonder aan te kloppen haastig binnentraden. J Juffrouw Bertara, zei een hunner. We zijn hier immers terecht bij juffrouw Bertara? j 1 Ja, maar zij is op het oogenblik niet thuis. Dat wisten wij ook, want wij hebben haar in een rijtuig gezien, gezeten tusschen twee mannen, die haar zeker maar niet zoo dade- lijk zullen vrijlaten. Wat wilt ge daarmee zeggen vroeg Va- lentin. Nu, niets meer of minder dan dat zij ontvoerd is. i Ontvoerd herhaalde Valentin met een kreet van vertwijfeling en woede. O, ik heb het wel geweten, ik heb het wel gezegd, dat wij haar nooit zouden weerzien. De mannen, die waren binnengekomen,1 droegen de eenigszins zonderlinge namen van Simeon en Chilperic. Zij waren beiden klein, zwaar, vierkant ge- j bouwd met kleine, schrandere gezichten en geleken zooveel op elkander, dat men hen wel voor broeders had kunnen aanzien. Die mannen bevonden zich sedert eenige dagen in dienst van Murad, die goed naar hun gedrag en levenswijze had geïnformeerd, i alvorens hen tot zijn agenten aan te stellen. Murad had hen ook niet onbekend gelaten met het lot, dat Laguyane getroffen had. Tevens was hun door Murad meegedeeld, wel j ke eigenaardige en moeilijke zending hij te i Parijs vervullen moest. Hij had hun ook den raad gegeven om den gewezen galeiboef goed in het oog te houden, ten einde zoodoende te kunnen nagaan, wat zijn plannen waren en wiens werktuig hij was. Simeon en Chilperic hadden tot heden toe tot de geheime politie van Parijs behoord, doch dien dienst vaarwel gezegd wegens een onaangenaamheid met den chef der veilig heidspolitie. Wel deed de chef herhaaldelijk een nieuwe poging om de beide mannen weer bij zijn korps te krijgen, doch zij waren te zeer door hem in hun gevoel van eigenwaar de beleedigd geworden, om dat zoo spoedig te kunnen vergeten of vergeven. Zij waren oude krijgsmakkers en leefden als broeders van een kleine erfenis, die één hunner was te beurt gevallen. De twee nieuwe agenten van Murad ken den Laguyane wel, kenden zijn gewoonten en zijn schuilhoeken. Thans lieten zij, om zoo te zeggen, den ontslagen galeiboef niet meer los en regelden hun gangen en geheel hun leven naar het zijne. Dezen avond had den zij Laguyane met Loussard, een anderen handlanger van Rouquin zien plaats nemen in een rijtuig zonder nummer, dat, om hen op te nemen, voor een huis in de rue Lafay- ette was gestationneerd. Simeon en Chilperic liepen al heen en weer tot het hun eveneens was gelukt, een rijtuig te vinden waarin Chilperic plaats nam, ter wijl Simeon naast den koetsier op den bok ging zitten. Het rijtuig van Laguyane ging niet geheel door het aan de passage d'Hautpoul. De voor malige galeiboef en zijn metgezel stapten uit, om te blijven dwalen in de nabijheid van het huis, waarin Bertara woonde. Simeon en Chilperic gingen een kleine her berg binnen en dronken daar bedaard hun glas bier. Zij begonnen eerst ongeduldig te worden toen Gabrielle was uitgegaan. De agenten zouden vermoedelijk niet eens op het meisje hebben gelet, als zij niet was gevolgd gewor den door Laguyane en Loussard, die tot nu toe wachtend op en neer hadden geloopen. ze trachtten buit te maken. [geringe vermeerdering van het aantal auto's, De oveVmacht was te groot en de dat overigens verhoudingsgewijs vrijwel ge- Spaansche kapitein liet liever zijn A°°L^ afna™e .y?,n het aantal bewaakte overwegen de vol gende stijging te verklaren van de gevallen, waar in de spoorboomen van gesloten spoor wegovergangen eenvoudig werden stukgere den. 1922 1 1923 11 1924 14 1925 22 1926 25 1927 41 1928 298 1929 291 1930 318 1931 459 schepen zinken, dan ze in handen van den vijand over te leveren. Slechts een klein gedeelte van den buit kon in trieini' naar Engeland worden over gebracht waar koningin Anna van het metaal munten liet slaan met het op schrift „Vigo". Een waarde van ongeveer driehon derd millioen gulden rust nu al moer dan tweehonderd jaar in den Atlanti sche Oceaan. De Spaansche Kegeering heeit laten onderzoekon waar precies de plek van de goudmijn te vinden is en verlangt 20 pCt. van alles, wat naar £it is ^Beend. f V t 0 Vergelijkt men het betrekkelijk kleine aan- loven wordt gebracht M pU. >s voot ongevallen op de onbewaaJkte overwegen de gelukkige sclia tuinkers. [hierbij en met het enorm groote aantal onge- Zooals men ziet, is voor iemand lukken op de wegen, waarvan alle kruisingen met ondernemingslust en die tevens door de auto in onbewaakte overwegen zijn van een beetje romantiek houdt, zelfs herschapen, dan treft de veiligheid op de in dezen malaise-tijd nog wel een ho-i^oren tegen de onveiligheid op den weg. Van terham te verdienen. i f025 tot en werden op de onbewaak v, 11 i.- r to overwegen 71 personen gedood en 71 ge- Men behoelt zelfs niet eens wond; in hetzelfde tijdvak bedroeg alleen in van huis te gaan, want op onze kust (jg 4 gr0otste gemeenten het aantal dooden bij Terschelling iig.t het goudschip de op den weg 429 en het aantal gewonden 3751. „Lutine" dat 111 een vliegenden storm! In 1930 bedroeg het aantal dooden en ge in den nacht van 9 op 10 October 1799 worn op op de Westergronden van ling werd geworpen en daar, op den scheepsklerk na, met man en muis verging. Over de waarde van den kost haren last is men 't niet eens. De taxa ties varieeren tussclien tien en twintig millioen gulden. Herhaaldelijk heeit men in den loop der jaren pogingen gedaan het goud te bereiken. De „Luti ne" zonk voortdurend dieper in het zand en slechts kleine bedragen wei den nu en dan boven gebracht, die niets beteekenden in verhouding tot den tijd en de kosten, welke er aan waren besteed. Thans zal de firma Dros en Doeksen pogingen gaan doen, 0111 met speciaal daarvoor geconstrueerde werktuigen de zandplaat Ie doorboren en, vervol gens tot het slijk der aarde door te iringen. 8INNENLANDSCH NIEUWS. .^w wonden op de overwegen resp. 11 en 25; Terschei-in de 48 Ned- gemeenten met een zielental boven de 20.000 niet minder dan 262 dooden, 1748 zwaar- en 5370 lichtgewonden. De cijfers op de overwegen blijven vrijwel stationnair, die op den weg stijgen onrustbarend. Heeft een enkele maal een ongeval op een spoorwegovergang plaats, dan maakt dit geval als uitzonderingsgeval grooten indruk op het publiek, dat zelfde publiek, dat door de moordpartij op den weg zoodanig afge stompt is, dat het de massaslachting niet meer realiseert. Hoeveel dooden er in Nederland dagelijks als slachtoffers van het motorverkeer op den weg vallen is onbekend, omdat er geen statis tiek over verschijnt. Ais af en toe een betreurenswaardig onge val meestal door eigen schuld op een onbewaakten overweg gebeurt, roept de teer gevoelige Nederlander om drastische kostbare maatregelen. Maar wanneer elke week tien tallen ongelukken op den vrijen weg voorko men, dan berust men in de oorzaak, dan is er bijna geen orgaan te vinden, dat bij den Mi nister aandringt om een einde te maken aan het ergerlijk en misdadig gejakker langs den weg. Hetzelfde verschijnsel in Amerika het boekje van de verzekeringsmaatschappij zegt: de wereld schokte bij de rampen van de ..Titanic" 1517 dooden), van San Francisco (500 dooden), van den Palm Beachwervel- storm (372 dooden), van de ontploffing van de „Maine" (260 dooden), van de ineenstor ting van het Knickerbocker Theater (98 doo den), van het vergaan der „Shenandoah* (14 dooden) en blijft rustig als in 1932 op den weg 29 000 personen verongelukken en bijna een millioen menschen (ten rechte 904.800) verminkt raken hetgeen beteekent iedere 18 minuten een doode en iedere 35 seconden een gewonde. ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Het tijdschrift „Spoor- en Tramwegen" komt neg eens terug op de enkele stem die hier en daar opklinkt, om de onbewaakte oveiwegen weder onder bewaking te stellen op grond van de ongelukken die op de onbe waakte overwegen plaats grijpen. Het blad schrijft dienaangaande Men vergeet blijkbaar, dat de onveiligheid veroorzaakt wordt door de roekeloosheid van het publiek. Deze grenst soms aan het onge looflijke. Zondagmorgen 28 Mei j.1. was men er getuige van, dat eenige wielrijders te Huis ter Heide over de gesloten boomen van den overweg in den grooten weg Amersfoort-- Utrecht heen klommen, hun fietsen daarover heentilden, de baan overstaken, aan de an dere zijde het spelletje herhaalden en door reden. Over den naderenden trein in de bocht bekommerden zij zich niet. Dit alles gebeur de in een ondeelbaar oogenblik, toen de sta-' vrnohtnnln eioon.lnm tionschef zich met iemand van het publiek viacntaulo, eigendom f.ndprhipld ph nipt. kon inpriinpn iSClTUreS 11'ailSport.-mij te Ernstig motor-ongeluk op de Kaarlemmerstraatweg. Verregaande roekeloosheid van vrachtauto-chauffeur. Donderdagnacht is door de erger lijke roekeloosheid van den chauffeur van Ver- onderhield en niet kon ingrijpen. itcuures 1 ransport.-mij te Hilversum, En wat de autobestuurders aangaat! Die V'P den Haarlemmerstraatweg nabij rijden maar raak, door slaap of vermoeidheid jde hoofdstad een ernstig ongeluk ge - overmand of uit „sportiviteit". Met den dag Iscliied. wordt het vandalisme op den weg erger. Waar] Genoemde chauffeur heeft n.1., toen uit is anders behalve uit een betrekkelijk j^jj gedwongen werd door zijn banden- pech te doen stoppen, dezen vracht wagen op den weg neergezet en is daar op zonder voor- of achterlicht te heb ben ontstoken naar huis gegaan. Het obstakel op dezen drukken verkeers weg leverde te grooter gevaar op, daar het. zwaar mistte. I)e bestuurders van verschillende auto's en motorrijwielen ontsnapten dan ook ternauwernood aan een ernstige botsing en een onge luk kon dan ook niet uitblijven. Een aulmobilist, die bij den vracht auto had gestopt en pogingen deed de lichten te ontsteken, hoorde plotse ling een zworen slag achter zich, on middellijk gevolgd door een hevig gegil Ofschoon hij ernstig was geschrokken, stelde hij dadelijk een onderzoek in. waarbij hem bleek, dat een motorrij der met een duo-rijdster met den vrachtwagen in botsing waren geko men. De motor, die nog werkte, lag op den grond en te midden van glasscher ven lagen de twee slachtoffers, die in middels buiten kennis waren geraakt. De motorrijder, een ongeveer 2I»jari- ge iman, is er ernstig aan toe. De toe stand van de duo-rijdster was redelijk. De politie heeft in den loop van den morgen den chauffeur aangehouden van den vrachtauto, welke in den bewusten nacht met gedoofde lichten op den Haarlemmerstraat weg was achtergelaten, waardoor een ernstig ongeluk is geschied. De man, die Am sterdammer is, verklaard door banden pech genoodzaakt te zijn geweest den wagen te verlaten. De voorlampen en het. achterlicht had hij echter, naar hij beweerde opgestoken. De politie zoekt thans naar getuigen, die licht op deze zaak kunnen werpen. Met 29.000 er van door Bediende van de Sclieepvaart- vereeniging „Noord" zoek. Sedert Donderdagvond 6 uur wordt Ie Zaandam vermist de 53-jarige be diende der Scheepvaartvereeniging „Noord" te Amsterdam, de heer L. \Y. van A. Ilij is dien avond van huis ver trokken met medenemen van een be drag van f 29.000' welk bedrag be stemd was voor het uitbetalen van loon en aan arbeiders, werkzaam bij de «chepen van genoemde organisatie te Zaandam, liet uitbetalen der loonen /ou Zaterdagmiddag geschieden. Toen de heer Van A. in den namid dag nog niet verschenen was, heeft de directie van genoemde scheepvaart ver eeniging 'n onderzoek ingesteld, waar hij bleek, dat met den bediende het ge heele bedrag was verdwenen. Onmid dellijk werd de politie gewaarschuwd, die een uitgebreid onderzoek instelde, voorloopig zonder resultaat. -Een ex- 'i a-politie-i adiobericht is verspreid, aarin de opsporing van den heer Van A. verzocht wordt. Den heer Van A. stond als zeer be trouwbaar bekend, hij genoot het vol ste vertrouwen van de directie der Scheepvaartvereeniging „Noord". O.m. dat is het aanwijzen van arbeiders was he,m opgedragen het z.g. hesteken voor de lossing der booten en het uit betalen der loonen. 't ïs om dat juffertje te doen, waar schuwde Chilperic. Opgepast nu Zij betaalden hun gelag en gingen naar bui ten, ten einde de twee bandieten te volgen. Hun rijtuig volgde hen, dicht langs het trot toir, doch zij werden genoodzaakt een zekere tusschenruimte te bewaren, want het scheen wel, dat Laguyane en Loussard hen hadden opgemerkt, daar zij halt hadden gehouden om de anderen te laten voorbijgaan. Zij hebben op ons eenig kwaad vermoe den, fluisterde Simeon. Ter hoogte van de rue des Meaux zagen zij hoe Laguyane Gabrielle toesprak en hoe het meisje, terwijl zij naar hem luisterde, bijna het bewustzijn verloor. Zij zagen, hoe Lous-» sard het wankelende kind ondersteunde en in het rijtuig hielp, waarop de beide mannen eveneens in het rijtuig plaats namen, dat daarop pijlsnel wegreed. Op mijn woord, ik geloof, dat wij een aardig avontuurtje op het spoor zijn, meende Chilperic. Juist een kolfje naar onze hand, voegde Simeon er bij. Zij hadden spoedig hun rijtuig bereikt. Si meon onderrichtte den koetsier omtrent den te volgen weg, terwijl hij hem in de verte he; kwam een hand uit het portier, die een der soldaten wenkte, die buiten de kazerne ston den te praten, want de taptoe was nog niet geblazen. De geroepen soldaat spoedde zich naar Laguyane's rijtuig. Door het portier werden een paar woorden met hem gewisseld. Hierop nam de soldaat een brief aan, die hem werd voorgehouden, waarna hij in plaats van zich naar zijn kameraden te begeven, zijn schreden stadwaarts richtte. Simeon had niets van dit tooneeltje gemist. Vooruit, vriend, vooruit maande hij zijn koetsier aan. Als uw paard er van dood gaat, zal ik het u vergoeden. Het paard spande zich tot het uiterste in, viel en uitte een akeligen kreet van pijn. Het had de beide voorpooten gebroken. Zoo Nu betaalt ge mij het arme dier Ik vreesde wel, dat het zoo moest afloopen, riep de koetsier, rood van drift. Simeon kwam van den bok. Het rijtuig, dat Laguyane, Loussard en de jongedame vervoerde, was in de duisternis van den nacht verdwenen. Zonder een woord te zeggen, liep Simeon den soldaat met den brief achterna en haal- rijtuig der bandieten wees, dat van tijd tot de hem in. tijd bij het licht eener lantaarn zichtbaarPardon, zei hij, gij hebt daareven een werd en zich telkens al verder en verder van brief gekregen. hen verwijderde. ja> met het verzoek, dien aan het adres Ik kan dat rijtuig met geen mogelijkheidte bezorgen. inhalen, riep de koetsier. Zij hebben daar een' En hoeveel hebben ze u daarvoor be span vurige paarden cn het mijne is al van laald twaalf uur af op de been geweest. I Honderd sous. Het moet gebeuren antwoord 1? Simeon.} Hier zijn vijfentwintig francs Geef mij Onmogelijk hield de koetsier vol. Al dien brief, dan zal ik hem voor u bezorgen, sloeg ik mijn zweep op het dier kapot, voor De soldaat lachte. we aan de Barrière zijn kan ik de anderen Waarachtig, riep hij, dat valt moeilijk te niet hebben ingehaald. j weigeren Ik hoef mij tenminste niet lang Geen enkel ander rijtuig was in de geheele te bedenken, vijfentwintig francs is vijfmaal straat te zien. Bovendien zou er met uit- en j zooveel als honderd sous, hier is de brief, instappen weder veel kostbare tijd zijn zoek Maar ge moet mij beloven, dat ge hem zult gemaakt. I bezorgen. Nabij de Barrière scheen het laatste rijtuig} Onmiddellijk. Ge kunt zelfs met mij mee werkelijk eenig terrein te winnen. Zij zagen loopen, als ge mij niet vertrouwd, het rijtuig van Laguyane halt houden. Er) Maar de soldaat, die niet zoo heel veel tijd meer had, ging liever naar zijn kazerne. Simeon voegde zich weder bij Chilperic. die intusschen het verongelukte paard, dank zij de ruime beurs, waarover de Aziaat Murad hem de beschikking gegeven had, rijkelijk had vergoed. Te zamen liepen zij nu naar het aangege ven adres en toonden daar den brief. Een brief, een brief, geef hier, laat mij lezen riep Valentin. Hij is aan mijnheer Bertara gericht, merkte Simeon op. Vader Bertara, weet men dan, waar die is riep Valentin. Misschien heeft men hem evenals zijn dochter op deze of gene wijze ontvoerd. Zijn ongeluk met die gebroken bee- nen was een verzinsel, een leugen, om Ga brielle in het rijtuig te lokken Geef mij den brief, zeg ik u Simeon gehoorzaamde. Valentin las het opschrift en verbleekte. Een schrijven van Gabrielle, wat be duidt dat mompelde hij. Hij opende den brief en liet zijn oogen over den inhoud vliegen. De brief was niet lang en behelsde alleen het volgende „Beste vader Ik bid u, mij het verdriet te vergeven, dat ik u thans moet aandoen, maar mijn gevoel sprak sterker dan mijn wil en het is mij niet meer mogelijk, mijn verstand behoorlijk te raadplegen. Ik bemin, ik gehoorzaam een an der Hij stond er op, dat ik hem volgen zou en ik heb toegegeven. O, vergeef mij, dat lk u verlaat, u dien ik toch ook zoo lief heb Alles zegt mij evenwel, dat wij elkander spoedig weer zien en weer gelukkig zullen zijn. Ik durf hierbij de hoop uitspreken, dat ik misschien nog bestemd zal zijn, een uwer droomen, namelijk dien van een rustigen, on- öezorgden ouden dag te verwezenlijken. En dan zult gij tevens de zekerheid hebben, dat uw dochter voortaan niets zal ontberen, wat tot haar geluk dienstig kan zijn. GABRIELLE." (Wordt vervolg.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1933 | | pagina 1