-
KAR PETIN
24e JAARGANG
DINSDAG
JUNI 1933.
IPP NIEUWS- ENI ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
De schatten op de bodem
der Zee.
OM HET GOUD
N9^1
■WIERINGER COÜRALT
?i 4
V4
jj
|r.vs
V E R S C IIIJ N T ELKEN
DINSDAG en VRIJDAG.
ABONNEMENTSPRIJS
per 3 maanden 1.—.
UITGEVER:
CORN. J. BOSKER,
WIERINGEN.
BUREAU:
Htppolytnxhaef Wielingen.
Telefoon Intercomm. No. 19.
I
ADVERTENTIëN.
Van 15 regels
Iedere regel meer
0.50.
f 0.10
DOET UW
KANAALWEG DEN HELDER.
Prima vloerzeil52
Prima linoleum, Krommenie 1.15
Inlaid- of Graniet 2-25
Groote sorteering Bouclé-, Wilton-,
en Deventer
De druk van liet water is da
beste brandkast.
Hoeveel wrakken, waarvan men de
ligging; niet kent, rusten op den bodem
van den oceaan Hoeveel goud en
zilver wordt verborgen gehouden in
de lichtlooze diepten van de zee Nie
mand weet bet. Nu en dan hoort men
dat een combinatie is gevormd, om
een „goudschip" waarvan men de lig
ging wel kent, aan "een nauwkeurig
onderzoek te onderwerpen en, indien
mogelijk, van zijn verborgen rijkdom
te ontlasten.
Indien mogelijk, want de zee is de
beste brandkast der wereld. Men
dringt gemakkelijker door tot liet in
wendige van een meterdik betongewelf
dan tot vijfhonderd meter onder de op
pervlakte van den oceaan, want de
druk van het water is een betere schat
bewaarder dan de hongerige haaien
met hun grijpende kaken of de staren
de octopus met zijn poïypen-aimMhi.
Het valt gemakkelijk te begrijpen,
dat men een goudschip, welks ligging
men ongeveer of nauwkeurig kent, in
den loop der jaren niet ongestoord
heelt laten rusten en dat men meer
malen pogingen heeft gedaan om de
verborgen schatten uit hun Doornroos-
jenslaap te doen ontwaken. Zoolang
het geen diepten betrof van meer dan
20 a 40 nieter, mocht het met behulp
van primitieve duikerklokkon nog
wel eens gelukken goud en zilver naar
boven te brengen, doch verder kon
men niet gaan. Eerst met de moderne,
geheel metalen duiktoestellen is de
mensch in staat, diepten te bereiken
tot 180 meter. Dat is ongeveer het dub
bele van de prestatie van een onderzee
boot.
De jongste technische sensatie op dat
gebied is de onderzee-tractor, die in
Amerika is gebouwd en die berekend is
op een diepte van 300 meter. De gewei
dige grijparm wordt door samenge
perste lucht in beweging gebracht en
de rupsbanden stellen het gevaarte in
staat, zich over heuvels en dalen van
den zeebodem voort te bewegen.
Waar zijn 1111 die onderzeesche goud
mijnen te vinden we willen hier
niet eens spreken over de legendari
sche schatten die, volgens oude ver
halen, hier en daar op den bodem der
zee zouden rusten, want voor de mo
derne techniek is er voorloopig nog
voldoende werk aan den winkel, wan
neer ze zich bepaalt tot. het onderzoe
ken van schepen, die alleen in de laat
ste.dertig jaar zijn vergaan.
I11 1911 zonk bij kaap Virginia de
„Meruda". Ze bevatte o.a. de kroon-
schat van den ongelukkigen keizer
Maximiliaan van Mexico. Het schip
ligt op een diepte van honderd meter
en men hoopt het buitenkansje te heb
ben, de vier millioen. dollar door mid
del van een metalen duiktoestel naar
de oppervlakte te brengen.
Meer dan drie millioen dollar lig
gen in de „Isiander" die dertig jaar
geleden bij Aslaslca tegen een ijsberg
stiet. Op dit schip wil men het moderne
ijzeren monster met zijn grijp afsturen
en de wanden van het wrak als een
sardineblikje openscheuren.
Hoezeer de techniek op dit gebied
de laatste jaren is vooruitgegaan, be
wijst wel de schipbreuk van de „Egypt"
die in Mei 1922 in de nabijheid van
Br est, na aanvaring met een ander
schip, met twaalf millioen gulden
'naar den kelder ging.
Men achtte het wrak in die dagen
niet bereikbaar, omdat het werken op
een diepte van 120 meter onder wa
ker met de toenmalige hulpmiddelen
'onmogelijk was. Zes jaar later trok
een ltaliaansche bergingsmaatschappij
er met de„ Artiglio" op uit, om het
'schip te vinden. Men kon echter niet
meer doen, dan de plaats vaststellen,
.waar de „Egypt" lag en gaf verdere
(pogingen voorloopig op. Eerst enkele
maanden geleden is de „Artiglio II"
opnieuw begonnen o;m, voorzien van de
nieuwste werktuigen, te trachten, de
millioenen binnen te halen en niet
zonder succes. Zijn ongelukkige voor
ganger is in December 1930 bij bet ber
gen van een Fransch munitieschip, uit
den wereldoorlog in de lucht gevlogen,
waarbij !24 man om het leven kwamen.
Een ander goudschip, de „Principe
Asturias" eveneens met ongeveer 12
millioen gulden ligt ergens aan de
kust van Brazilië, waar het in 1915 ver
ging en de „Rio de Janeiro" rust met
drie millioen dollar sedert 1901 op den
bodem der zee voor San Francisco.
Dat alles bij elkaar beteekent nog
niets in vergelijking- met den goud
schat die den vinder wacht aan de
Spaansche kust bij Vigo. Deze schat is
niet van de laatste jaren, maar da
teert uit den Spaanschen Successie
oorlog in 1703, toen een partij goud en
zilver uit Amerika naar Spanje werd
overgebracht. Vlakbij de Spaansche
kust werden de schepen door Engel-
schcn en Hollanders aangevallen, die
FEUILLETON.
13.
De clown had nog niets vernomen. Hij was
den geheelen tijd op zijn post gebleven en
had niemand gezien. Zij wilden nu met hun1
drieën de woning verlaten, om zich naar de
wijk Pantin te begeven, toen twee mannen
zonder aan te kloppen haastig binnentraden. J
Juffrouw Bertara, zei een hunner. We
zijn hier immers terecht bij juffrouw Bertara? j
1 Ja, maar zij is op het oogenblik niet
thuis.
Dat wisten wij ook, want wij hebben haar
in een rijtuig gezien, gezeten tusschen twee
mannen, die haar zeker maar niet zoo dade-
lijk zullen vrijlaten.
Wat wilt ge daarmee zeggen vroeg Va-
lentin.
Nu, niets meer of minder dan dat zij
ontvoerd is. i
Ontvoerd herhaalde Valentin met een
kreet van vertwijfeling en woede. O, ik heb
het wel geweten, ik heb het wel gezegd, dat
wij haar nooit zouden weerzien.
De mannen, die waren binnengekomen,1
droegen de eenigszins zonderlinge namen
van Simeon en Chilperic.
Zij waren beiden klein, zwaar, vierkant ge- j
bouwd met kleine, schrandere gezichten en
geleken zooveel op elkander, dat men hen
wel voor broeders had kunnen aanzien.
Die mannen bevonden zich sedert eenige
dagen in dienst van Murad, die goed naar
hun gedrag en levenswijze had geïnformeerd, i
alvorens hen tot zijn agenten aan te stellen.
Murad had hen ook niet onbekend gelaten
met het lot, dat Laguyane getroffen had.
Tevens was hun door Murad meegedeeld, wel j
ke eigenaardige en moeilijke zending hij te i
Parijs vervullen moest. Hij had hun ook den
raad gegeven om den gewezen galeiboef goed
in het oog te houden, ten einde zoodoende te
kunnen nagaan, wat zijn plannen waren en
wiens werktuig hij was.
Simeon en Chilperic hadden tot heden toe
tot de geheime politie van Parijs behoord,
doch dien dienst vaarwel gezegd wegens een
onaangenaamheid met den chef der veilig
heidspolitie. Wel deed de chef herhaaldelijk
een nieuwe poging om de beide mannen weer
bij zijn korps te krijgen, doch zij waren te
zeer door hem in hun gevoel van eigenwaar
de beleedigd geworden, om dat zoo spoedig te
kunnen vergeten of vergeven. Zij waren oude
krijgsmakkers en leefden als broeders van
een kleine erfenis, die één hunner was te beurt
gevallen.
De twee nieuwe agenten van Murad ken
den Laguyane wel, kenden zijn gewoonten
en zijn schuilhoeken. Thans lieten zij, om
zoo te zeggen, den ontslagen galeiboef niet
meer los en regelden hun gangen en geheel
hun leven naar het zijne. Dezen avond had
den zij Laguyane met Loussard, een anderen
handlanger van Rouquin zien plaats nemen
in een rijtuig zonder nummer, dat, om hen
op te nemen, voor een huis in de rue Lafay-
ette was gestationneerd.
Simeon en Chilperic liepen al heen en weer
tot het hun eveneens was gelukt, een rijtuig
te vinden waarin Chilperic plaats nam, ter
wijl Simeon naast den koetsier op den bok
ging zitten.
Het rijtuig van Laguyane ging niet geheel
door het aan de passage d'Hautpoul. De voor
malige galeiboef en zijn metgezel stapten uit,
om te blijven dwalen in de nabijheid van het
huis, waarin Bertara woonde.
Simeon en Chilperic gingen een kleine her
berg binnen en dronken daar bedaard hun
glas bier.
Zij begonnen eerst ongeduldig te worden
toen Gabrielle was uitgegaan. De agenten
zouden vermoedelijk niet eens op het meisje
hebben gelet, als zij niet was gevolgd gewor
den door Laguyane en Loussard, die tot nu
toe wachtend op en neer hadden geloopen.
ze trachtten buit te maken. [geringe vermeerdering van het aantal auto's,
De oveVmacht was te groot en de dat overigens verhoudingsgewijs vrijwel ge-
Spaansche kapitein liet liever zijn A°°L^ afna™e .y?,n
het aantal bewaakte overwegen de vol
gende stijging te verklaren van de gevallen,
waar in de spoorboomen van gesloten spoor
wegovergangen eenvoudig werden stukgere
den.
1922
1
1923
11
1924
14
1925
22
1926
25
1927
41
1928
298
1929
291
1930
318
1931
459
schepen zinken, dan ze in handen van
den vijand over te leveren. Slechts
een klein gedeelte van den buit kon
in trieini' naar Engeland worden over
gebracht waar koningin Anna van het
metaal munten liet slaan met het op
schrift „Vigo".
Een waarde van ongeveer driehon
derd millioen gulden rust nu al moer
dan tweehonderd jaar in den Atlanti
sche Oceaan. De Spaansche Kegeering
heeit laten onderzoekon waar precies
de plek van de goudmijn te vinden is
en verlangt 20 pCt. van alles, wat naar £it is ^Beend.
f V t 0 Vergelijkt men het betrekkelijk kleine aan-
loven wordt gebracht M pU. >s voot ongevallen op de onbewaaJkte overwegen
de gelukkige sclia tuinkers. [hierbij en met het enorm groote aantal onge-
Zooals men ziet, is voor iemand lukken op de wegen, waarvan alle kruisingen
met ondernemingslust en die tevens door de auto in onbewaakte overwegen zijn
van een beetje romantiek houdt, zelfs herschapen, dan treft de veiligheid op de
in dezen malaise-tijd nog wel een ho-i^oren tegen de onveiligheid op den weg. Van
terham te verdienen. i f025 tot en werden op de onbewaak
v, 11 i.- r to overwegen 71 personen gedood en 71 ge-
Men behoelt zelfs niet eens wond; in hetzelfde tijdvak bedroeg alleen in
van huis te gaan, want op onze kust (jg 4 gr0otste gemeenten het aantal dooden
bij Terschelling iig.t het goudschip de op den weg 429 en het aantal gewonden 3751.
„Lutine" dat 111 een vliegenden storm! In 1930 bedroeg het aantal dooden en ge
in den nacht van 9 op 10 October 1799 worn
op
op de Westergronden van
ling werd geworpen en daar, op den
scheepsklerk na, met man en muis
verging. Over de waarde van den kost
haren last is men 't niet eens. De taxa
ties varieeren tussclien tien en twintig
millioen gulden. Herhaaldelijk heeit
men in den loop der jaren pogingen
gedaan het goud te bereiken. De „Luti
ne" zonk voortdurend dieper in het
zand en slechts kleine bedragen wei
den nu en dan boven gebracht, die
niets beteekenden in verhouding tot
den tijd en de kosten, welke er aan
waren besteed.
Thans zal de firma Dros en Doeksen
pogingen gaan doen, 0111 met speciaal
daarvoor geconstrueerde werktuigen
de zandplaat Ie doorboren en, vervol
gens tot het slijk der aarde door te
iringen.
8INNENLANDSCH NIEUWS.
.^w wonden op de overwegen resp. 11 en 25;
Terschei-in de 48 Ned- gemeenten met een zielental
boven de 20.000 niet minder dan 262 dooden,
1748 zwaar- en 5370 lichtgewonden. De cijfers
op de overwegen blijven vrijwel stationnair,
die op den weg stijgen onrustbarend.
Heeft een enkele maal een ongeval op een
spoorwegovergang plaats, dan maakt dit geval
als uitzonderingsgeval grooten indruk
op het publiek, dat zelfde publiek, dat door
de moordpartij op den weg zoodanig afge
stompt is, dat het de massaslachting niet
meer realiseert.
Hoeveel dooden er in Nederland dagelijks
als slachtoffers van het motorverkeer op den
weg vallen is onbekend, omdat er geen statis
tiek over verschijnt.
Ais af en toe een betreurenswaardig onge
val meestal door eigen schuld op een
onbewaakten overweg gebeurt, roept de teer
gevoelige Nederlander om drastische kostbare
maatregelen. Maar wanneer elke week tien
tallen ongelukken op den vrijen weg voorko
men, dan berust men in de oorzaak, dan is er
bijna geen orgaan te vinden, dat bij den Mi
nister aandringt om een einde te maken aan
het ergerlijk en misdadig gejakker langs den
weg. Hetzelfde verschijnsel in Amerika het
boekje van de verzekeringsmaatschappij zegt:
de wereld schokte bij de rampen van de
..Titanic" 1517 dooden), van San Francisco
(500 dooden), van den Palm Beachwervel-
storm (372 dooden), van de ontploffing van
de „Maine" (260 dooden), van de ineenstor
ting van het Knickerbocker Theater (98 doo
den), van het vergaan der „Shenandoah*
(14 dooden) en blijft rustig als in 1932 op den
weg 29 000 personen verongelukken en bijna
een millioen menschen (ten rechte 904.800)
verminkt raken hetgeen beteekent iedere
18 minuten een doode en iedere 35 seconden
een gewonde.
ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Het tijdschrift „Spoor- en Tramwegen"
komt neg eens terug op de enkele stem die
hier en daar opklinkt, om de onbewaakte
oveiwegen weder onder bewaking te stellen
op grond van de ongelukken die op de onbe
waakte overwegen plaats grijpen. Het blad
schrijft dienaangaande
Men vergeet blijkbaar, dat de onveiligheid
veroorzaakt wordt door de roekeloosheid van
het publiek. Deze grenst soms aan het onge
looflijke. Zondagmorgen 28 Mei j.1. was men
er getuige van, dat eenige wielrijders te Huis
ter Heide over de gesloten boomen van den
overweg in den grooten weg Amersfoort--
Utrecht heen klommen, hun fietsen daarover
heentilden, de baan overstaken, aan de an
dere zijde het spelletje herhaalden en door
reden. Over den naderenden trein in de bocht
bekommerden zij zich niet. Dit alles gebeur
de in een ondeelbaar oogenblik, toen de sta-' vrnohtnnln eioon.lnm
tionschef zich met iemand van het publiek viacntaulo, eigendom
f.ndprhipld ph nipt. kon inpriinpn iSClTUreS 11'ailSport.-mij te
Ernstig motor-ongeluk op de
Kaarlemmerstraatweg.
Verregaande roekeloosheid van
vrachtauto-chauffeur.
Donderdagnacht is door de erger
lijke roekeloosheid van den chauffeur
van Ver-
onderhield en niet kon ingrijpen. itcuures 1 ransport.-mij te Hilversum,
En wat de autobestuurders aangaat! Die V'P den Haarlemmerstraatweg nabij
rijden maar raak, door slaap of vermoeidheid jde hoofdstad een ernstig ongeluk ge -
overmand of uit „sportiviteit". Met den dag Iscliied.
wordt het vandalisme op den weg erger. Waar] Genoemde chauffeur heeft n.1., toen
uit is anders behalve uit een betrekkelijk j^jj gedwongen werd door zijn banden-
pech te doen stoppen, dezen vracht
wagen op den weg neergezet en is daar
op zonder voor- of achterlicht te heb
ben ontstoken naar huis gegaan. Het
obstakel op dezen drukken verkeers
weg leverde te grooter gevaar op, daar
het. zwaar mistte. I)e bestuurders van
verschillende auto's en motorrijwielen
ontsnapten dan ook ternauwernood
aan een ernstige botsing en een onge
luk kon dan ook niet uitblijven.
Een aulmobilist, die bij den vracht
auto had gestopt en pogingen deed de
lichten te ontsteken, hoorde plotse
ling een zworen slag achter zich, on
middellijk gevolgd door een hevig gegil
Ofschoon hij ernstig was geschrokken,
stelde hij dadelijk een onderzoek in.
waarbij hem bleek, dat een motorrij
der met een duo-rijdster met den
vrachtwagen in botsing waren geko
men. De motor, die nog werkte, lag op
den grond en te midden van glasscher
ven lagen de twee slachtoffers, die in
middels buiten kennis waren geraakt.
De motorrijder, een ongeveer 2I»jari-
ge iman, is er ernstig aan toe. De toe
stand van de duo-rijdster was redelijk.
De politie heeft in den loop van den
morgen den chauffeur aangehouden
van den vrachtauto, welke in den
bewusten nacht met gedoofde lichten
op den Haarlemmerstraat weg was
achtergelaten, waardoor een ernstig
ongeluk is geschied. De man, die Am
sterdammer is, verklaard door banden
pech genoodzaakt te zijn geweest den
wagen te verlaten. De voorlampen en
het. achterlicht had hij echter, naar hij
beweerde opgestoken. De politie zoekt
thans naar getuigen, die licht op deze
zaak kunnen werpen.
Met 29.000 er van door
Bediende van de Sclieepvaart-
vereeniging „Noord" zoek.
Sedert Donderdagvond 6 uur wordt
Ie Zaandam vermist de 53-jarige be
diende der Scheepvaartvereeniging
„Noord" te Amsterdam, de heer L. \Y.
van A. Ilij is dien avond van huis ver
trokken met medenemen van een be
drag van f 29.000' welk bedrag be
stemd was voor het uitbetalen van
loon en aan arbeiders, werkzaam bij de
«chepen van genoemde organisatie te
Zaandam, liet uitbetalen der loonen
/ou Zaterdagmiddag geschieden.
Toen de heer Van A. in den namid
dag nog niet verschenen was, heeft de
directie van genoemde scheepvaart ver
eeniging 'n onderzoek ingesteld, waar
hij bleek, dat met den bediende het ge
heele bedrag was verdwenen. Onmid
dellijk werd de politie gewaarschuwd,
die een uitgebreid onderzoek instelde,
voorloopig zonder resultaat. -Een ex-
'i a-politie-i adiobericht is verspreid,
aarin de opsporing van den heer Van
A. verzocht wordt.
Den heer Van A. stond als zeer be
trouwbaar bekend, hij genoot het vol
ste vertrouwen van de directie der
Scheepvaartvereeniging „Noord". O.m.
dat is het aanwijzen van arbeiders
was he,m opgedragen het z.g. hesteken
voor de lossing der booten en het uit
betalen der loonen.
't ïs om dat juffertje te doen, waar
schuwde Chilperic. Opgepast nu
Zij betaalden hun gelag en gingen naar bui
ten, ten einde de twee bandieten te volgen.
Hun rijtuig volgde hen, dicht langs het trot
toir, doch zij werden genoodzaakt een zekere
tusschenruimte te bewaren, want het scheen
wel, dat Laguyane en Loussard hen hadden
opgemerkt, daar zij halt hadden gehouden
om de anderen te laten voorbijgaan.
Zij hebben op ons eenig kwaad vermoe
den, fluisterde Simeon.
Ter hoogte van de rue des Meaux zagen zij
hoe Laguyane Gabrielle toesprak en hoe het
meisje, terwijl zij naar hem luisterde, bijna
het bewustzijn verloor. Zij zagen, hoe Lous-»
sard het wankelende kind ondersteunde en
in het rijtuig hielp, waarop de beide mannen
eveneens in het rijtuig plaats namen, dat
daarop pijlsnel wegreed.
Op mijn woord, ik geloof, dat wij een
aardig avontuurtje op het spoor zijn, meende
Chilperic.
Juist een kolfje naar onze hand, voegde
Simeon er bij.
Zij hadden spoedig hun rijtuig bereikt. Si
meon onderrichtte den koetsier omtrent den
te volgen weg, terwijl hij hem in de verte he;
kwam een hand uit het portier, die een der
soldaten wenkte, die buiten de kazerne ston
den te praten, want de taptoe was nog niet
geblazen.
De geroepen soldaat spoedde zich naar
Laguyane's rijtuig.
Door het portier werden een paar woorden
met hem gewisseld.
Hierop nam de soldaat een brief aan, die
hem werd voorgehouden, waarna hij in plaats
van zich naar zijn kameraden te begeven,
zijn schreden stadwaarts richtte.
Simeon had niets van dit tooneeltje gemist.
Vooruit, vriend, vooruit maande hij zijn
koetsier aan. Als uw paard er van dood gaat,
zal ik het u vergoeden.
Het paard spande zich tot het uiterste in,
viel en uitte een akeligen kreet van pijn. Het
had de beide voorpooten gebroken.
Zoo Nu betaalt ge mij het arme dier
Ik vreesde wel, dat het zoo moest afloopen,
riep de koetsier, rood van drift.
Simeon kwam van den bok.
Het rijtuig, dat Laguyane, Loussard en de
jongedame vervoerde, was in de duisternis
van den nacht verdwenen.
Zonder een woord te zeggen, liep Simeon
den soldaat met den brief achterna en haal-
rijtuig der bandieten wees, dat van tijd tot de hem in.
tijd bij het licht eener lantaarn zichtbaarPardon, zei hij, gij hebt daareven een
werd en zich telkens al verder en verder van brief gekregen.
hen verwijderde. ja> met het verzoek, dien aan het adres
Ik kan dat rijtuig met geen mogelijkheidte bezorgen.
inhalen, riep de koetsier. Zij hebben daar een' En hoeveel hebben ze u daarvoor be
span vurige paarden cn het mijne is al van laald
twaalf uur af op de been geweest. I Honderd sous.
Het moet gebeuren antwoord 1? Simeon.} Hier zijn vijfentwintig francs Geef mij
Onmogelijk hield de koetsier vol. Al dien brief, dan zal ik hem voor u bezorgen,
sloeg ik mijn zweep op het dier kapot, voor De soldaat lachte.
we aan de Barrière zijn kan ik de anderen Waarachtig, riep hij, dat valt moeilijk te
niet hebben ingehaald. j weigeren Ik hoef mij tenminste niet lang
Geen enkel ander rijtuig was in de geheele te bedenken, vijfentwintig francs is vijfmaal
straat te zien. Bovendien zou er met uit- en j zooveel als honderd sous, hier is de brief,
instappen weder veel kostbare tijd zijn zoek Maar ge moet mij beloven, dat ge hem zult
gemaakt. I bezorgen.
Nabij de Barrière scheen het laatste rijtuig} Onmiddellijk. Ge kunt zelfs met mij mee
werkelijk eenig terrein te winnen. Zij zagen loopen, als ge mij niet vertrouwd,
het rijtuig van Laguyane halt houden. Er) Maar de soldaat, die niet zoo heel veel tijd
meer had, ging liever naar zijn kazerne.
Simeon voegde zich weder bij Chilperic. die
intusschen het verongelukte paard, dank zij
de ruime beurs, waarover de Aziaat Murad
hem de beschikking gegeven had, rijkelijk
had vergoed.
Te zamen liepen zij nu naar het aangege
ven adres en toonden daar den brief.
Een brief, een brief, geef hier, laat mij
lezen riep Valentin.
Hij is aan mijnheer Bertara gericht,
merkte Simeon op.
Vader Bertara, weet men dan, waar die
is riep Valentin. Misschien heeft men hem
evenals zijn dochter op deze of gene wijze
ontvoerd. Zijn ongeluk met die gebroken bee-
nen was een verzinsel, een leugen, om Ga
brielle in het rijtuig te lokken Geef mij den
brief, zeg ik u
Simeon gehoorzaamde.
Valentin las het opschrift en verbleekte.
Een schrijven van Gabrielle, wat be
duidt dat mompelde hij.
Hij opende den brief en liet zijn oogen over
den inhoud vliegen. De brief was niet lang
en behelsde alleen het volgende
„Beste vader
Ik bid u, mij het verdriet te vergeven, dat
ik u thans moet aandoen, maar mijn gevoel
sprak sterker dan mijn wil en het is mij niet
meer mogelijk, mijn verstand behoorlijk te
raadplegen. Ik bemin, ik gehoorzaam een an
der Hij stond er op, dat ik hem volgen zou
en ik heb toegegeven. O, vergeef mij, dat lk
u verlaat, u dien ik toch ook zoo lief heb
Alles zegt mij evenwel, dat wij elkander
spoedig weer zien en weer gelukkig zullen zijn.
Ik durf hierbij de hoop uitspreken, dat ik
misschien nog bestemd zal zijn, een uwer
droomen, namelijk dien van een rustigen, on-
öezorgden ouden dag te verwezenlijken. En
dan zult gij tevens de zekerheid hebben, dat
uw dochter voortaan niets zal ontberen, wat
tot haar geluk dienstig kan zijn.
GABRIELLE."
(Wordt vervolg.)