Voor wie bestaat er geen „Maandagmorgen" U weet het wel BOTER, KAAS, EIEREN enz. E. VAN DER WAL MIDDEN ME ER. DE WACO zich aldus hebben willen wreken op den kapitein, die bij gebrek aan ander scheepsvolk Chineezen aan boord heeft genomen. Papiergebrek. De Sjowjet-Russischc autoriteiten hebben volgens Keuter een nieuw plan bedacht om te voorzien in het tekort aan papier waardoor de pers en de handel ernstig worden gehandicapt. Voortaan moet elk burger te Lening rad die een krant wenscht te koopen een oude krant in ruil geven en even als voorheen den volledigen prijs van 5 kopeken betalen. 'Hetzelfde is kort geleden, ten gevol ge van het gebrek aan flesschen, toege past bij den verkoop van wodka. Ieder die wodka wil koopen, moet, met zijn geld, een leego flesch geven, anders kan hij den drank niet krijgen. Twaalf pleziervisschers verdronken. Een aantal vacantiegangers, die te Atlantic City voor hun genoegen met een bootje gingen visschen. werd door een storm overvallen, met het gevolg, dat eenige bootjes omsloegen en de zes inzittenden verdronken. Drie andere bootjes worden ook nog vermist, zoo dat men vreest dat ook de zes inzitten den daarvan om 't leven zijn gekomen. Slaapziekte te St. Louis Veertien personen in twee we ken overleden. Ie St. Louis, in Missouri (Vereen. Staten) is een slaapziekte uitgebroken In de laatste twee weken zijn 14 per sonen overleden. Dinsdag stierven er twee personen. 149 personen lijden aan deze ziekte. Volgens andere berichten bedraagt het aantal dooden 18. Een vertegea- woordigcr van de regeering te Was- Jiinglon stelt een onderzoek in. Reusachtige sprinkhanenplaag in Natal (Zuid-Afrika. In het centrum der suiker plantages. Uit Urban wordt gemeld, dat een reusachtige zwerm sprinkhanen, drie mijl lang en twee mijl breed, uit Zulu land over de rivier de Toegcla Natal is binnengedrongen, aldus de „Daily I elegraph". De sprinkhanen, bevin den zich op het oogenblik in het cen trum van de suikerplantages, op on geveer vijftig mijlen afstand van Ur ban, doch hebben tot dusver nog slechts geringe schade aangericht. De regee ring heeft beambten uitgestuurd naai de bedreigde gebieden om de plaag te bestrijden. Bloedig gevecht om een meisje. In het district Banjaloeka, in Bos nië, is een 17-jarig rijk en knap meisje de onschuldige oorzaak van veel bloed vergieten geweest. Door velen werd haar het hof gemaakt, en ofschoon haar vader wenschtte, dat zij zou trouwen met Dragomir, een lijken boer, bleef zij trouw aan haar uitver korene, Vasa, een jongen weduwnaar met geringe middelen. Toen zij een huwelijk met Dragomir eenvoudig weigerde, verzamelde deze vijftig van zijn vrienden, gewapend met bijlen, messen en landbouwwerktui gen, en trok op zijn medeminnaar af, die zich inmiddels ook van een gewa pende vriendenmacht had voorzien. Voor het huis van het meisje kwam het tot een botsing, nadat zij nogmaals haar trouw aan Vasa had verklaard. Het bloedige gevecht duurde een half uur toen werden de vechtenden door de gendarmes gescheiden. Vasa en drie van zijn vrienden werden doo- delijk gewond en vijftien jongeman nen werden met zware verwondingen m het ziekenhuis opgenomen tien tallen anderen zijn gewond, doch houden het verborgen, uit vrees voor arrestatie. Het meisje, dat zich eveneens onder de vechtenden had begeven, bleef on gedeerd. Iloorende, dat Vasa was ge dood, was zij wanhopig. Zij blijft echter bij haar besluit, Dragomir, die zelf ern stig is gewond, niet te zullen huwen en verzekert, dat zij hem zal dooden, indien haar ouders op liet huwelijk blijven aandringen. voorbijreed .sprong zij uit den in vol len vaart zijnden trein. Ze bleef zwaar gewond op de spoorlijn liggen. Mevr. Nanninga-Boon, vrouwelijke arts te Loppersum, verleende de eerste genees kundige hulp en constateerde een zwa re schedelbreuk. Met den trein, juist voorbijkomende, werd de ongelukkige naar het Academisch Ziekenhuis te Groningen vervoerd, waar zij 's-mid- dags overleden is. Voor de gebruikers van de origineele KING Pepermunt. Zij voelen zich de geheele week frisch. energiek en vol komen in staat om het hun opgedra gen werk tot in de puntjes te verzor gen. Liefhebbers van KING worden gevonden onder alle soorten werkers met hoofd en handen. Zij waardeeren KING niet alleen om zijn heerlijke smaak en geur, maar ook als het beste dagelij ksche middel ter opwekking en verkwikking. KING Pepermunt. ver over den weg maakten van den echter- naar een linkerkant en toen tegen een hek tot stilstand kwamen. Wij kwamen er wonder boven wonder zonder ernstige kwetsuren af, doch het karretje en de fietsen waren er slechter aan toe. Maar het toeval trof dat wij vlak tegenover een rijwielher steller waren, die direct te hulp gescho ten was, en gebroken Vlaamsch sprak, voor niets onze' fietsen in orde bracht, en wij zelf het karretje hij hem in orde mochten maken. Daarna zijn wij na hem daarvoor vriendelijk be dankt te hebben vertrokken naar Dieppe, waar post ons wachtte. Wordt vervolgd. WILLEM HOLLANDER JAN POLET. BINNENLANDSCH NIEUWS. Nieuw beroep voor vrotlwen. Een Duitsche inbreekstcr. Er zijn weinig beroepen meer, in wel ke de vrouw niet geheel of gedeelte lijk den man heeft verdrongen. Voor zoover ons echter bekend had in óns land de vrouw zich tot nog toe niet aan „inbreken" gewaagd. Dieveggen bestaan er sind9 eeuwen, maar „inbreekster" is nog wat anders. Nu hebben wij onze eerste inbreek ster, of eigenlijkt zij is niet zuiver Am- stcrdamsch, zij is „import", een Duit sche dienstbode. Een kennis van haar diende in de omgeving van den Konin ginneweg, en misschien van die zijde was de 22-jarige Duitsche te weten ge komen, dat „het volk" van haar ken nis uitstedig was. In de woning van de afwezige familie drong de jonge dame binnen door een raam, dat zij had opengebroken. Zij eigende zich een en ander toe, namelijk -- voor zoover is ge bleken f 170 aan geld en eenige kof fers met goed en voorwerpen. De in braak is ontdekt en de politie vond aan leiding de dienstbode te arresteen n. De gestolen koffers waren nog in baar bezit, maar het geld was weg, moge lijk al naar Duitschland. Uit den trein, gesprongen. Toen Woensdagmorgen te 11 uur de 24-jarige vrouw van den arbeider Balk te Carnwerd, die op weg was naai- haar ouders te Middelstum, bemerkte, dat de trein de stopplaats Westerwytwerd DE AVONTUREN DER VVIERINGER WERELDREIZIGERS. VI. Wij schreven in ons vorig reisver haal, dat wij nieuwsgierig waren, hoe het omgebouwde wagentje zich zou houden. Dit was echter een leelijke tegenvaller voor ons, daar wij direct al weer voor steiler bergen kwamen te staan, alsdat wij tot nog toe hadden gehad. Ook het weer liet dien dag heel wat te wenschen over, daar wij met een sterke tegenwind te kampen kre gen, die voornamelijk boven op de ber gen zoo sterk kan zijn, dat wij moeite hadden om het wagentje te houden, daar het met sommige vlagen meer achteruit ging dan vooruit. Wij beslo ten dan ook in het eerste dorp wat wij wij kregen (Wissant) te blijven staan, genoodzaakt als wij waren oim tot een nog lichtere bouw over te gaan, waar wij dienzelfden dag nog mee begonnen en den volgenden avond was het reeds voor elkaar. Wij hebben nu een twee wielig karretje, waar wij het allernoo- noodigste in kunnen pakken. Daar mee ging het dan ook heel wat beter, daar wij er weinig hinder an onder vonden, toen wij dien avond proef gin gen rijden. Den volgenden dag gingen wij op weg naar Boulogne, wat in een diep dal ligt, en een prachtig mooie haven stad is. Wij zagen daar straten die zoo steil omhoog loopen, dat men er met de fiets niet. bij op kan komen. De spoorlijnen loopên hier dan ook dooi- tunnels onder de stad door. Wij zijn in de nabijheid van Boulogne nog een nacht blijven staan, om een grond zeil voor onze tent te laten maken. Dat was het laatste wat wij noodig hadden. Toen dit gereed was zijn wij ien anderen morgen vertrokken, oïn te probeeren hoe het karretje ziel» zou houden, en hoeveel Kilometer wij er mee af konden leggen. Toen wij nog geen uur gereden hadden waren wij uit de bergen vandaan, en kwamen toen voorbij een klein landstreekje, wat precies de indruk op ons maakte of wij ons op Wieringen bevonden, daar het ook eenigszins heuvelachtig was, en om de weilanden dezelfde typische aarden walletjes. Ook troffen wij daar vele kudden schapen aan die daar gewoon langs den weg liepen, en bewaakt werden door een schaapher der met twee of drie honden. Even la ter passeerden wij Bercht, waar een kolossaal groot vliegveld was, voor sport- en passagiers-vliegtuigen. Wij troffen het hijzonder, daar er juist een groot Engclsch passagiers-vliegtuig daalde, dat uitgerust was met vier motoren en plaats bood voor 24 per sonen. Wij hebben ons karretje aan de kant van den weg neergezet, om dit. luchtmonster eens van dichtbij te be kijken. Wij hebben het daar echter niet lang gemaakt, daar er zooveel verkeer voor het vliegveld bleef staan, dat wilden wij ons karretje heel hou den er maar gauw vandoor moesten gaan. Het werd hier echter uitkijken, daar wij op den hoofdweg uitkwamen. Waar men in de couranten veel leest van groot e verkeers-ongelukken in Inschrijvingen Handelsregister te Alkmaar. Van 15 tot en met 21 Aug. 1933. Nieuwe Zaken N.V. Bloembollenkweekerij en -handel v.h. P. J. Komen Jzn., Anna Pau- lowna, Molenvaart 309 K. Bakker Szn., Texel Oosterend, Weststraat, schoenhandel, tevens winkel en agentuur en commissiehandelGa rage P. Smit, Dorpsstraat 18, Bergen, garage bedrijf. Wijzigingen N.V. Agentuur en commissie handel v.h. W. Ruiter en Zonen, Amsterdam, handel in galanterieën en kramerijen. Filiaal Alkmaar, Zij dam 4, opgeheven de Groot's Banketbakkerijen, Leeuwarden, brood- en banketbakkerij, filiaal Alkmaar, Huigbrou- werstraat 6, opgehevenC. Oudes, Dorps straat A 88, Noordscharwoude, winkel in ma nufacturen. Eigenaar C. Oudes, overleden. Voortgezet door Wed. C. Oudes-Barten. N.V. v.h. K. Vethaak's Autobedrijf Alkmaar Hoorn autobedrijf, verplaatst naar Purme- rend „Magazijn de 2 Kronen" (eig. W. Bos) Fnidsen 86, Alkmaar, overgedaan aan F. C. J. RöttgeringAardenburg's groothandel in rookartikelen, Hoogstraat 2, Alkmaar, han del in tabak, sigaren, sigaretten en aanver wante artikelen, filiaal gevestigd te Alkmaar, Houttil 9. Bestuurswijziging vond plaats in Coöp. Boerenleenbank, WinkelN.V. Eerste Hol- landsche Groenten Export Mij., Dorpsstraat, Broek op Langendijk, export van versche, ge conserveerde en fabricage van verduurzaam de groenten. Alkmaar, 21 Augustus 1933. PROVINCIAAL NIEUWS. ONS WIERINGERMEERHOEKJE. POLDERDAG. O Polderdag de vlaggen waaien hier en daar en overal Ziet alom de geestdrift laaien, Hoort het vroolijk feestgeschal Daar, waar eens de visschen zwommen in een zilten waterplas zien we heden dichte drommen van het echt oud-hollandsch ras. Komt, nu polderwaarts getogen, Meng U onder 't druk gewoel Werd het hier al droog gezogen, toch is 't heusch geen droge boel Op naar buiten, op de straten, volk van Slootdorp, Middenmeer De malaise thuisgelaten, want die vindt je tóch wel weer Poppekast aan alle zijden Maar laat het geen reden zijn om Jan Klaasen te vermijden op 't genoeglijke festijn Blijf niet zitten op je zolder, Ga toch meedoen voor de gijn Alle burgers van den polder dienen op 't appèl te zijn. Toe, vergeet nu eens je zorgen, Lang genoeg zijn z'er geweest, en gaat allen meedoen, morgen aan het reuze Polderfeest AD INTERIM. WAT VOOR DE EXPLOITATIE VAN DE WIERINGERMEERPOLDEK NOODIG IS. (Vervolg.) (Ontleend aan het Driemaandelijksch Bericht betreffende de Zuiderzeewerken.) Machines, werktuigen, paarden en materialen. Uit de grafieken blijkt, dat het binnenrij den van den oogst met paarden, die in het overige deel van het jaar desnoods gemist kunnen worden, veel te kostbaar is. Ook het binnenrijden van den oogst met trekkers blijkt te duur, omdat trekkers en vooral rupstrekkers te langzaam rijden en dus bij oogsttransport-werkzaamheden te wei nig paarden vervangen. De aangewezen oplossing voor het binnen rijden van den oogst in extensieve graanbe- drijven lijkt daarom het vracht-auto of trai lerstransport. In de Vereenigde Staten wordt deze methode op steeds grooter schaal toe gepast, zoodat sterk gemechaniseerde bedrij ven, vrijwel zonder eigen transport-materiaal, maar met gehuurd materiaal hunne oogst- transporten verzorgen. Teneinde aanschaffing van een groot aantal paarden voor het aan staande oogstseizoen te vermijden zijn dit Heerhugcwaard. Door (1e veehouders jaar, bij wijze van proef, ook voor de Wierin- M. Spaan, Boterhuizen, en K. Schoen, Middenweg-Z., werd aangifte gedaan van verschijnselen van mond- en klauwzeer hij hun veestapel WINKEL. Bliksem ingeslagen. Tij dens 'n onweer in den nacht van Maan dag op Dinsdag is op het land van den heer H. D. Wïlken in den Groetpolder, de bliksem geslagen in 'n schelf blauw maan, welke geheel verbrand is. SCHAGEN. Autobus te water. Dins dagmiddag geraakte een autobus van de H. A. B O., bestuurd door chauf feur C. Kroon en op weg naar Winkel door een defect aan de stuurinrichting aan de Lange Snaat alhier te water. De chauffeur wist de inzittenden (acht personen) door het luik uit de bus te redden. Een der passagiers werd aan den arm licht gewond. Overigens kwamen allen met een nat pak en den schrik vrij. UITGEEST. Mond- en klauwzeer. Thans doet zich reeds het tweede ge val van mond- en klauwzeer onder de ze gemeente voor en wel onder het vee van den heer M. Morsch aan den Busch en Dam. PETTEN. Door den architect K. P. Zuurbier te Schoorl is namens de Pet- tener Jeugd Herberg-Stichting te Pet ten den bouw van een Jeugdherberg aldaar opgdragen aan den heer C. Noort, aannemer te Bergen. BEVRACHTINGSCOMMISSIE. Op Vrijdag 18 Augustus 1.1. werd in het ge bouw der Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Hollands Noorderkwartier de „Be vrachtingscommissie U" door den voorzitter der Kamer van Koophandel geïnstalleerd. De heer Arntz hield daarbij de volgende rede „Mijne Heeren, daar waarschijnlijk in het begin der volgende maand de Wet van den 5den Mei 1933, houdende tijdelijke maatrege len ter bevordering van eene zooveel mogelijk evenredige vrachtverdeeling in de binnen scheepvaart, in werking zal treden, achtte de heer C. Wagenaar, die door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noor derkwartier gekozen werd tot voorzitter van de door haar, krachtens het Kon. Besluit van germeev verschillende vrachtauto's en trai lers gehuurd. Oogstwagens op luchtbanden. Wagens. Teneinde het rendement van de aanwezige paarden gedurende den oogsttijd zoo hoog mogelijk op te voeren zijn, in samen werking met het Instituut voor Landbouw werktuigen en -Gebouwen te Wageningen, proeven genomen met verschillende typen oogstwagens. Het is duidelijk dat, wanneer het mogelijk zoude blijken eenzelfde vracht met één paard door stoppelland of mulle zandwegen te trekken, waarvoor anders twee paarden moeten woeden gebruikt, een aan merkelijke besparing op levend materiaal zou kunnen worden bereikt, of ook, dat met het zelfde levend materiaal, door het inzetten van meer dood transportmateriaal, een veel hoogere capaciteit zou kunnen worden ver kregen. De proeven worden genomen in de Wierin- germeer op een muilen zandweg met een nut tigen last van 1500 kg. De resultaten van de proeven zijn in een bijlage aan dit verslag toegevoegd zij zijn buitengewoon merkwaardig. Het blijkt, dat een paard een nuttigen last van 1500 kg, geladen op een verbouwde oude Ford truck met „slappe" banden of op een tweewielige Etziner oogstkar, gemakkelijk door een muilen zandweg kan trekken, terwijl dezelfde last geladen op een Hollandsche karwijkros, door twee flinke paarden nauwe lijks getrokken kan worden. Op grond van deze proeven zullen voor den aanstaanden oogst een aantal oogstwagens van luchtbanden worden voorzien. De nieuwste en grootste machines. Dorschinachines. Aan de Machinefabriek Ter Borg en Mensinga te Appingedam werd de levering opgedragen van vijf groote dorsch machines met stroopers en gereedschapswa gens. Tot nu toe werden machines van deze afmetingen niet in ons land gemaakt. Boven dien werden nog voor acht dorschagregaten huurcontracten afgesloten. Graandrogers. Door het ontbreken van vol doende schuurruimte moet het dorschen in het open veld direct van de hokken uit of uit de mijt geschieden bij ongunstig weer is hieraan groote risico verbonden. Om dit risi co te verminderen is aan de Machinefabrie ken Kennemer te Beverwijk, en Ensink te Hil versum, de levering opgedragen van eene ver rijdbare drooginrichting met eene droogcapa- citeit resp. van l'/i en 2 ton per uur. Ook deze machines werden tot nu toe niet in ons land gemaakt. Machinale drainage. De proeven met ma chinale drainage, met behulp van de pupslier- trekker van de Ned. Staal-Industrie te Rotter dam, en de drainsleuvenploeg van Matthsse te Vaassen, werden voortgezetper dag werd een capaciteit bereikt van ruim 2 km 7000 buisjes). De drainsleuven worden daarna machinaal gedicht met de wegschaaf. Het laat zich aanzien, dat bij draineeren van den vollen grond uit op deze wijze eene aanmer kelijke besparing kan worden verkregen. Graanmaaicrs. Daar dit jaar ongeveer 4500 ha granen en koolzaad moeten worden ge maaid, werd de machine-inventaris uitge breid met 20 achtvoetsgraanmaaiers, zoodat met 40 machines tegelijk kan worden ge maaid. Hooibouwwerktuigen. Voor het verwerken van den hooioogst (±700 ha) werd een aan tal grasmaaiers, hooischudders, -keerders en -harken aangeschaft. Het blijkt, dat de bree- de Amerikaansche machines het veel zwaar dere West-Europeesche gewas niet kunnen verwerken, zoodat vrij veel breuk en stagna tie optreedt en de machines niet op volle breedte kunnen werken. Voor het schudden, keeren en harken worden gewone paarden- machines gebruikt, omdat voor deze lifchte werktuigen het gebruik van trekkers onecono misch is. Akkerbouwwerktuigen. Tegen den voorjaars zaaitijd werd de machineinventaris uitge breid met 4 dubbele achtscharige ploegen, 38 onkruideggen en 60 landrollen. Heiningmaterialen. Voor het afheinen van het weiland en het vastzetten van jonge boompjes werden aangeschaft72.000 hei ning- en boompalen 75.000 kg puntdraad. Klaverruiters. Voor het ruiteren van hooi en granen werd het aantal driepoot klaver- ruiters uitgebreid met 40.000 stuks. (Wordt vervolgd.) KERKDIENSTEN WIERINGERMEER. ZONDAG 27 AUGUSTUS. R.K. KERK SLOOTDORP. Zondag 7Vs en 10 uur H. H. Missen. In de week Dinsdag, Woensdag en Zater dag H. Mis te W* uur. Zaterdagav. 65 uur Biechtgelegenheid. Katechismus Dinsdag 2e, 3e en 4e klas Woensdag 5e, 6e en 7e klas Zaterdag le klas en bovenalen de kinderen, die nog geen eerste H. Communie gedaan hebben. MIDDENMEER Zondag 7'/2 en 10 uur H. H. Missen. In de week Maandag, Donderdag en Vrijdag: II. Mis te 7'/2 uur. Zaterdagav .68 uur Biechtgelegenheid. Katechismus Maandag le klas en boven dien de kinderen, die nog geen eerste H. Com munie gedaan hebben. Donderdag 2e en 3e klas. Vrijdag 4e, 5e, 6e en 7e klas. NED. HERV. GEM. Slootdorp v.m. 10 uur Ds. Fischer. Middenmeer een gratis bus vanaf bakkerij Kok te kwart voor tien. EVANGELISATIE Middenmeer v.m. 9.30 uur Ds. Finkensieper. Slootdorp n.m. 3.30 uur Ds. Finkensieper. GEREF. KERK SLOOTDORP Slootdorp v.m. 9.30 uur Leesdienst. Slootdorp 's av. 7 uur cand. Robbers van Wieringen. MIDDENMEER, GEREF. KERK. Geen opgave ontvangen. Frankrijk, konden wij dit thans goed 24 Juli 1933 No. 7, ingestelde bevrachtings- begrijpen, daar er niet ruwe en onbe-commissie ,,U", het gewenscht U reeds thans schofte snelheid gereden wordt. Het scheelde een paar maal een haar of wij zaten met ons karretje en al er onder wij passeerden binnen het half uur twee maal een nieuwe in el kander gereden luxe wagen.. 0,m onge veer 6 uur des avonds kwamen we te \bbevilla aan, waar wij onze tent op sloegen, en konden met. voldoening op dezen dag terug zien, daar wij een afstand van ruim honderd Kilometer hadden afgelegd en het karretje zich uitstekend gehouden had. Den volgenden morgen zijn wij met ons tweeën verder getrokken, omdat mze derde kameraad Ottens om maar niet nader te noemen redenen terug is gegaan. Het weer was echter verre van goed, het was regen en nog eens regen. Wij moesten hij het plaatsje La Pype hij een steile berg neer. Maar omdat het een spiegelgladde weg was, en nat van de regen, werd hij ons nood lottig. Daar de weg een scherpe bocht maakte, en wij met een flinke snelheid naar heneden kwamen, moesten wij zoo hard remmen dat onze wielen be gonnen te slippen, en wij een schui- in eerste zitting bijeen te roepen, opdat de voorbereidingen zouden kunnen worden ge troffen, die een dergelijke, zoo zeer in het bedrijfsleven ingrijpende wettelijke regeling, noodig maakt. Het heeft, nu de Wet is afgekondigd, m.i. geen zin hier nogeens een beschouwing te gaan houden over de mérites van deze crisis maatregelen. Wij hebben de wet te aanvaar den en op Uwe schouders rust thans een be langrijk gedeelte van de uitvoering dezer wet. Het staat voor mij vast, dat U, die zich be reid hebt verklaard zitting te willen nemen in de bevrachtingscommissie, een moeilijke taak wacht. Vooral in het begin, wanneer het vrij gecompliceerde raderwerk in beweging zal moeten worden gebracht, zullen er talloo- ze vraagstukken aan Uw inzicht worden on derworpen. Uw bemoeienis zal immers niet beperkt blijven tot het verleenen van tusschenkomst bij het sluiten van overeenkomsten van ge bruik of bevrachting van vaartuigen terzake van het vervoer naar de binnen het Rijk ge legen plaatsen, want ook zijt gij bevoegd Uw tusschenkomst, goedkeuring, of ontheffing te weigeren, indien de betrokken overeenkomst, of ontheffing, in strijd zou zijn, of in strijd is, met het belang eener zooveel mogelijk evenredige vrachtverdeeling in de binnen scheepvaart, waaronder begrepen eene vast stelling van redelijke voorwaarden voor het vervoer. Het verheugt mij U te kunnen verklaren, dat de Kamer U met algemeene stemmen heeft gekozen, waaruit blijkt, dat zij U, allen mannen uit de practijk, het volle vertrouwen schenkt, dat gij naar gave van hart en ver stand op strikt onpartijdige wijze Uwe be slissingen, die voor het bedrijfsleven van groote beteekenis kunnen zijn, zult nemen. De Kamer heeft gemeend Uwe commissie eenigermate tegemoet te komen door haar kosteloos in medegebruik hare kantoorloka len af te staan, zoover de uitoefening van haar eigen diensten zulks althans veroor looft. Mijne Heeren ik meen met deze enkele woorden te moeten volstaan en spreek na mens de Kamer de verwachting uit, dat het U onder leiding van Uwen voorzitter gegeven zal mogen zijn. daadwerkelijk verbetering te brengen in den benarden toestand van onze nationale binnenscheepvaart." De Voorzitter der Bevrachtingscommissie, de heer C. Wagenaar Kzn., bedankte in wel gekozen bewoordingen voor de gehouden rede, waarna tot plaatsvervangend voorzitter werd gekozen de heer Ir. Ph. M. Bosscher. Tot secretaris werd benoemd, de heer D. J. Scheffel, secretaris, de heer H. W. Holsmuller, adj. secretaris der Kamer. Tot agent in de Langendijken werd aange steld de heer J. Hoogland te Broek op Lan gendijk. Het adres der Bevrachtingscommissie blijft ten kantore der Kamer van Koophandel, Oudegracht 182, gevestigd. Medemblik. 1600 jaar stad. liet oudheidkundig genootschap „Oud West friesland" besloot de 10e algemeene ver gadering in 1934 te Medejmblik te hou den. In de maand Juli zal dan het 1600- jarig bestaan van „Radboud's Veste" worden gevierd. dat het beste adres voor voor U is GEMEENTE WIERINGEN. Zaak overgedaan. De beer J. Bak ker M. Johz. te Den Oever heeft zijn bier bottelarij verkocht aan den heer J. Ha- verkorn. Verplaatsing kantoor en bedrijf. Het administratiekantoor van den heer P. de Graaf, thans Belt Il.hoef, zal geves tigd worden in het perceel van den heer A. Veltman, Elftstraat. Tevens is winkel en werkplaats in dit perceel gehuurd door den heer D. Smit, (thans werkzaam in de zaak van Kui per-, die daar zijn rijwiel- en motorhan del zal vestigen. DEN OEVER. Herstelling. In ons no. van Dinsdag hebben wij vermeld dat door den Heer J. Tijsen Cz. een edelkarper was gevan gen. Dit was echter onjuist en moet zijn een Edelmarter. Dit is een beest dat in de hoo rnen leeft en speciaal jacht maakt op Eek hoorntjes, vogels, enz. Ze komen voor in het boschachtige gedeelte van Gelderland. 't Beest is toevalliger wijze in een fuik te recht gekomen, welke op het land stond te dro gen. Getracht zal worden om het beestje in i leven te houden en zal dan op de a.s. land bouwtentoonstelling worden tentoongesteld. RECTIFICATIE. In de advertentie van de firma Otto Oettler te Den Hel der, in ons nummer van Dinsdag voor komende, is hekend gemaakt, dat de zaak van 28 Aug. tot 22 September ge sloten zal zijn. Dit moet zijn: tot 2 Sept. autobusdiensten gaan door een groot ge deelte van Noord Holland. U krijgt de dienstregeling gratis van de chauffeurs. Op Wieringen bij de DE HAAN en TIMMERMAN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1933 | | pagina 2