25e JAARGANG
VRIJDAG 8 JUNI 1934.
No. 46
BLAD VOOR
NIEUWS- EN ADVERTENTIE
WIERINGEN EN OMSTREKEN
OM HET GOUD.
COURANT
VERSCHIJNT ELKEN
DINSDAG en VRIJDAG
ABONNEMENTSPRIJS
per 3 maanden 1.
UITGEVER
CORN. J. BOSKER WIERINGEN.
BUREAU
Hippolytnshoef Wlerlngen
Telef. Intercomm. No. 19.
ADVERTENTIëN:
Van 1 5 regels f 0.50
Iedere regel meer f o.lO.
PHYSIEKE GESCHIKTHEID VAN
AUTOBESTUURDERS
(uit een artikel van Prof. Dr. L. Weekers van
de geneeskundige faculteit der hoogeschool te
Luik, in „La Presse médicale", Parijs,
3 Februari 1934.)
RV|EN doet beter, auto-ongelukken te voor-
komen, dan degenen te straffen, die ze
veroorzaken.
Wanneer men zich op dit standpunt plaatst,
dient men rekening te houden met een groot
aantal zeer verschillende factoren den toe
stand der wegen, de verbetering in het signa
lenstelsel, de toegestane maximumsnelheden,
de physieke bekwaamheid der bestuur
ders, de opvoeding van den voetganger, ae
inspectie der wagens, enz. enz. Deze factoren
hebben niet allemaal evenveel beteekenis.
maar alle verdienen, dat er aandacht aan
w*dt geschonken.
Onder de talrijke oorzaken, waardoor auto
ongelukken teweeg worden gebracht, is er
een, welker beteekenis allerminst onderschat
mag worden, namelijk de physieke onbe
kwaamheid van sommige autobusbestuurders
Wat dezen factor betreft, is het noodig, re
kening te houden met de physieke onbe
kwaamheid in den uitgebreidsten zin van het
woord, de psycho-physiologische onbekwaam
heid. Hieronder versta ik ongeschiktheid,
voortspruitend uit permanente gebreken
(zwakke oogen b.v.), uit ziekelijke gesteldheid
van tljdelijken aard (dronkenschap) of zelfs
uit bepaalde psychische toestanden (opwin
ding, angst enz.)
In getallen het aantal ongelukken uit te
drukken, die een gevolg zijn van de physieke
onbekwaamheid der bestuurders, is mij niet
mogelijk, daar hierover geen statistieken zijn
aangelegd. De cijfers, waarover men in dit
opzicht beschikt, lijken mij om diverse rede
nen volkomen waardeloos.
Om te beginnen staat het vast, dat dikwijls
niet het minst acht wordt geslagen op de
kwestie der lichamelijke ongeschiktheid van
den autobestuurder, het slecht zien tijdens
de schemering b.v., dat van alle ongelukken-
veroorzakende ooggebreken een der voornaam
ste en meest voorkomende is. Degeen die er
mee is behept, ziet slecht in het donker zijn
aanpassingsvermogen aan diverse soorten
verlichting is langzaam en uiterst gebrekkig
Wordt zulk een aan nachtblindheid lijdend
autobestuurder verblind door de koplampen
van een andere auto, dan Is hij in den letter
lijken zin des woords verblind en wel gedu
rende vrij langen tijd. Hij Ls niet meer in
staat, den weg, een hindernis, een sloot te
onderscheiden. Voorzoover mij bekend, is
nacht blindheid echter nog nimmer als oor
zaak genoemd voor het veroorzaken van een
auto-ongeluk. Men heeft haar eenvoudigweg
over het hoofd gezien.
Een feit is het, dat het probleem zeer inge
wikkeld is. Slechts zelden vormt de onbe
kwaamheid van den bestuurder de uitsluiten
de oorzaak. Een ongeluk is meestal de som
van een aantal toevallige omstandigheden,
waarbij het aandeel, dat de onbekwaamheid
van den bestuurder erbij heeft gehad, onmo
gelijk te meten is. Trouwens ook geschiktheid
is geen eenvoudig begrip naast lichamelijke
en zintuigelij ke eigenschappen spelen hierbij
vooral ook de psychische reacties een rol.
Van overwegend belang hierbij is, dat men
het aantal ongelukken vermindert door het
uitschakelen der onbekwame bestuurders.
Lahy heeft in dit verband de volgende proef
genomen met chauffeurs, die pas in dienst
waren genomen. Hij koos 100 chauffeurs, op
wie in physiek en psychotechnisch opzicht
selectie was toegepast, benevens 100 andere
chauffeurs, bij wie dit niet het geval was
geweest. Het aantal ongelukken, dat door eerst
genoemden werd veroorzaakt, was 16l/s pro
cent minder dan dat van de tweede categorie.
FEUILLETON.
(109.
In een enkel oogenblik was Norbert d'Ar-
gental weer veranderd in den vroegeren boos-
woener. Alles wat goed in hem was, verzonk
en het kwaad kwam weder boven.
Wat had hij ook met zijn berouw verkre
gen Had hij Gabrielle's hart ook maar ee-
nigermate verteederd Waarom zou hij niet
verder gaan op de duistere paden, die hij
eenmaal had ingeslagen Als Gabrielle hem
voor altoos terugwees, waarom dan te treu
ren over het verleden
Welnu dan, besloot hij zijn slechte over
denkingen, in zijn toestand nochtans zeer
begrijpelijk, waarom zou ik nu niet met haar
als met een slavin spreken en haar met de
daad bewijzen, dat ik haar meester ben, voor
wiens wil zij zich heeft te bukken
Als een slaapwandelaar stond hij op en
trad op het venster toe.
De koorts, die hem door de aderen woelde,
versterkte nog het beeld der voorstellingen,
door hemzelf in het leven geroepen.
Valentin verliet Gabrielle.
Toen deze over het voorplein liep, schitter
den zijn oogen en op zijn gelaat lag een glans
als de weerschijn van het groote geluk.
De markies balde zijn vuisten, hij gevoelde
zich klein en onmachtig tegenover die liefde.
Hijzelf scheen voor Gabrielle en Valentin na
genoeg niet te bestaan, zij beminden elkander
en zijn meening schenen zij geheel als van
ondergeschikt belang te beschouwen.
En in de eerste opwelling van zijn haat al
tijd nog onder den indruk van den Booze,
die zich wederom van zijn hart had meester
Te Barcelona heeft men een ander systeem
toegepast. De chauffeurs, die er in dienst
werden genomen, deelde men op grond van
het resultaat van bekwaamheidsproeven in
drie categorieën in goede, middelmatige,
slechte. Uit de statistieken bleek later, dat de
goede chauffeurs gemiddeld om de 11,36 maan
den bij een ongeluk waren betrokken, de I
middelmatige om de 9,09 maanden en de
slechte om de 5.43 maanden. Niet alleen wordt
door selectie van bestuurders het aantal on
gelukken verkleind, doch hoe strenger deze
selectie is, des te grooter is ook de verminde
ring. Bijzonder streng dient de keuring te
zijn voor bestuurders van autobussen en auto
cars, die een groot aantal passagiers vervoe-
ren. Onbekwaamheid komt natuurlijk niet
uitsluitend bij beroepschauffeurs voor. Waar- j
om zou men dan ook niet eveneens bij de
particuliere autobestuurders zooveel mogelijk
selectie toepassen Weliswaar pleiten ver-
scheiden motieven tegen een even strenge
selectie bij particuliere bestuurders als bij
autobusbestuurders, maar de veiligheid van
het publiek mag in geen geval uit het oog
worden verloren. Tot eiken prijs dient men
mijnslnziens te beletten, dat menschen aan
het stuur komen te zitten, die voor het be
sturen van een auto op flagrante wijze onge
schikt zijn. Al is het niet mogelijk, in dit op
zicht alles te doen, wat noodig ware, dat is
nog geen reden, om heelemaal niets te doen
De tegenstanders van desbetreffende maat
regelen worden trouwens voortdurend zeld- j
zamer.
In verscheiden landen, zooals in Nederland,
in Zweden, enz., waar reeds wettelijke bepa
lingen bestaan met betrekking tot de rijvaar
digheid van autobestuurders, moeten de can- j
didaten, om een rijbewijs te krijgen, een dok- i
ters-attest overleggen, met betrekking tot
hun bekwaamheid om een wagen te besturen.
Iedere geneesheer is tot afgifte van zulk een
certificaat bevoegd. Het systeem is ondeugde
lijk geblekenin de practijk blijkt, dat zelfs
de ongeschikten zich tenslotte het vereischte
attest weten te verschaffen.
Een der voornaamste moeilijkheden, aldus
zegt professor Simonin, schulit in de omstan-
digheid, dat met het geneeskundig onderzoek j
slechts deskundige of beëedigde geneesheeren
behoorden te zijn belast en niet de huisdok
ter van den candidaat. De functies van denj
behandelenden geneesheer en van den medi-
schen deskundige tegenover eenzelfden zieke
zijn onvereenlgbaar. Want wanneer de huis
dokter zou verklaren wat hij weet, schendt hij
het beroepsgeheim en v/ordt dus strafbaar.
Weigert hij, het certificaat af te geven, dan
verliest hij zijn patiënt. Geeft hij een onjuist
of niet geheel juist certificaat af, dan han
delt hij in strijd met de openbare veiligheid.
In 1928 heb ik bij de Koninklijke Belgische
Academie voor Geneeskunde een ontwerp in
gediend voor een regeling, die m.i. werkelijk
voordeelen biedt. Deze regeling is intusschen
door verscheiden landen aanvaard (Enge
land, Zwitserland) en daar nog van kracht.
Bij het uitwerken van mijn regeling was het
mijn streven, den automobilist zijn eigen ver
antwoordelij kheid te doen dragen en wel op
de volgende wijze
Men zou een lijst moeten opstellen van de
diverse physieke gebreken, die iemand onge
schikt maken voor het besturen van een au
to. Deze lijst moet aan ieder worden verstrekt,
die een rijbewijs aanvraagt. Wanneer nu ie
mand, die met een of meer der betrokken ge
breken is behept, bij een ongeluk is betrokken,
zou hij ipsofacto, na geneeskundige expertise
tot zware boete en gevangenisstraf worden
veroordeeld en bovendien aansprakelijk zijn
voor de schade, die door het ongeluk is ver
oorzaakt.
Op deze wijze kunnen de candidaten zelf
bepalen, tot welken geneesheer zij zich willen
wenden, om te laten onderzoeken, of zij al
dan niet aan de vereischten voor het besturen
van een auto voldoen. In het meerendeel der
gemaakt, greep hij het schelkoord en belde.
Een bediende kwam binnen.
Verzoek de markiezin even bij mij te ko
men, luidde zijn bevel.
Wat wilde hij Tot welk besluit was hij
gekomen Wist hij het zelf
Toen Gabrielle binnentrad, bemerkte zij
onmiddellijk dat het verwrongen gelaat van
den markies, dat er iets van beteekenis moest
zijn gebeurd, dat Norbert haar samenkomst
met Valentin moest hebben beluisterd, maar
sterk door haar liefde en haar gevoel van
onafhankelijkheid, wierp zij met een trotsche
beweging fier het hoofd in den nek.
Gabrielle, begon de markies met sidde
rende stem, ik heb ruim een uur ernstig na
gedacht en ik heb tot mijzelf gezegd, dat
zachtheid niet de geringste uitwerking op je
heeft, ik zal met geweld allicht verder komen,
meer haten dan je me nu reeds doet is haast
onmogelijk, aan mijn zaak valt derhalve niets
te bederven Van heden af zul je je naar
mijn bevelen hebben te schikken Daar je je
niets aantrekt van mijn liefde, heb ik ook
geen acht te slaan op je genegenheid. Je bent
mijn vrouw en je zult dat blijven
Hij had, terwijl hij zoo sprak, niet opgehou
den Gabrielle aan te zien en zijn stem eerst
zoo hard en ruk, werd tegen wil en dank
steeds minder streng, zoodat ze bij zijn laat
ste woorden nagenoeg zacht klonk.
Met een soort van wrok op zichzelf en op
toon van het diepste zleleleed, riep hij plot
seling uit
Neen, Gabrielle, ik ben een dwaas, ik
heb niets gezegd, je moogt niets hebben ge
hoord
En hij beefde, stamelde en cmeekte om ver
giffenis.
Neen, Gabrielle, hernam hij, ga heen, je
bent vrij Blijf niet bij mij, vrees niets van
mij, want ik heb je lief
En terwijl de markiezin, langzaam en zon
der iets te hebben geantwoord heen ging, viel
Norbert uitgeput naar lichaam en ziel, op een
fauteuil, aan zijn bittere tranen den vrijen
loop latend.
gevallen zou de geneesheer zich voor een ge
makkelijke taak zien geplaatst. De candidaat
immers zou er geen enkel belang bij hebben,
hem om den tuin te leiden, daar zou hij zelf de
dupe van zou zijn. Zoodoende zouden de on
geschikten zonder eenige interventie der au
toriteiten zichzelf elimineeren.
Zooals in zooveele gevallen, zouden ook
hier psychische factoren een overwegende rol
spelen. Iemand die ongeschikt is en toch een
auto zou willen besturen, zou zich maar wei
nig op zijn gemak voelen. Wie aan het stuur
zit, kan ieder oogenblik het risico hebben van
een ongeluk. In dat geval zou de ongeschikte
bestuurder zich aan ontdekking blootstellen
en voor zijn onvoorzichtigheid worden ge
straft. Zulle een toestand zou voor hem on
houdbaar zijnde ongeschikte zou het be
sturen van een auto uit eigen beweging na
laten.
Een zeer voornaam punt is ook de psychi
sche bekwaamheid van den autobestuurder.
Het besturen van een auto geschiedt meer
met de hersens dan met de ledematen en zin
tuigen. Om ongelukken te voorkomen, is het
noodzakelijk, dat de bestuurder steeds en on
der alle omstandigheden zijn zelfbeheersching
bewaart. Afleiding, onvoorzichtigheid, emo
tionaliteit, angst, vermoeidheid, enz. zijn bui
tengewoon vaak oorzaken van ongelukken.
Derhalve zou het wenschelijk zijn, dat alle
autobestuurders aan een psycho-technisch
onderzoek werden onderworpen. In de prac
tijk is dit niet mogelijk, maar in bepaalde ge
vallen kan het wel degelijk, speciaal bij die
bestuurders, die een ongeluk hebben veroor
zaakt. Zoodoende zouden bestuurders, die
in psychisch opzicht ongeschikt zijn, worden
uitgeschakeld.
Een der voornaamste verklaringen, die de
candidaat-autobestuurder volgens de in 1930
uitgevaardigde bepalingen moet afleggen,
heeft betrekking op zijn geschikheid voor het
besturen van een auto. Om een rijbewijs te
krijgen, moet de candidaat verklaren, of hij
al dan niet lijdt aan een der ziekten of phy
sieke gebreken, die op het formulier zijn aan
gegeven, ofwel aan eenigerlei andere ziekte
of physiek gebrek, waaruit bij het besturen
van een motorvoertuig gevaar kan ontstaan.
Volgens het nummer van 10 Juni 1933 van
de „Matin" moet in het Zwitsersche kanton
Vaud de auto-candidaat, alvorens op den weg
rijvaardigheidsproeven voor het verkrijgen
van een rijbewijs af te leggen, omtrent zijn
gezondheid de volgende verklaring afleggen
„Ondergeteekende verklaart, physiek in
staat te zijn, een auto te besturen."
Vervolgens worden de volgende vragen ge
steld
1. Welke is uw geboortedatum
2. Zijn uw beide oogen normaal
3. Draagt u een bril, pince-nez, enz. om
van dichtbij of op een afstand te zien
4. Hebt ge last van doofheid
5. Is de functionneering van uw bovenste
ledematen intact
6. Is de functionneering van uw onderste
ledematen intact
7. Hebt ge al eens een toeval of toevallen
gehad
8. Bent u wel eens in verband met een
geestesziekte verpleegd
9. Hebt u andere mededeelingen te doen
met betrekking tot uw gezondheid
De gevraagde inlichtingen zijn vertrouwe
lijk.
Tegen de door mij voorgestelde regeling, om
diengene strafrechterlijk en civielrechtelijk
aansprakelijk te stellen, die in geval van een
ongeluk blijkt te lijden aan een ziekte, die op
de ongeschiktheidslijst staat vermeld, zijn di
verse bezwaren te berde gebracht, die door
professor Simonin zijn verzameld. Zij betee-
kent, zoo schrijft hij, een verzwaring van de
straffen, waaraan de automobilisten toch
eventueel al blootstaan. Zij vergroot de kans,
dat de bestuurder van een auto zich in geval
van een ongeluk uit de voeten tracht te ma
ken. De beoogde sancties zijn grievend voor
zieken en gebrekkigen. Men mag de strafrech
telijke sancties niet laten afhangen van een
geneeskundig onderzoek, dat onder bepaalde
omstandigheden onjuist of onvolledig kan
zijn. Het zou onrechtvaardig wezen, lieden te
vervolgen, die te goeder trouw zijn, doch die
zonder het te weten aan een ziekte zouden
blijken te lijden. Voor angstige automobilisten
zou de toestand onhoudbaar worden. Op ge
zonde menschen zal het systeem niet den
minsten indruk maken.
Andere vooraanstaande persoonlijkheden,
o.w. professor Wille, hoogleeraar in het bur
gerlijk recht aan de universiteit te Luik, en
professor Héger-Gilbert, hoogleeraar in de ge
neeskunde aan universiteit te Brussel, beplei
ten echter aanvaarding van de door mij ont
worpen regeling.
Het systeem van dr. Weekers, schrijft de
jurist Caprasse, is het beste geneesmiddel
voor deze kwaalzonder de verantwoordelijk
'ïeid der geneesheeren in het geding te bren
gen, heeft hij een buitengewoon practisch en
inbetwistbaar rechtvaardig systeem uitge
werkt.
XXXVIII.
Onze lezers weten natuurlijk nog wel, hoe
de markiezin van het kasteel Bois Tordu door
een telegram met het bericht, dat Norbert in
doodsgevaar verkeerde, naar Parijs was terug
geroepen.
Gabrielle was door den markies naar Bois-
Tordu, waar haar vader zich verborgen hield
gezonden, omdat hij beducht was dat Rou-
quin zelfs tegen haar maatregelen van ge
weld op het oog had.
De jonge vrouw had zich op Bois-Tordu in
gezelschap van Trompelet en Trutal bevon
den en haar vader, dien zij dood waande,
weergezien.
Plotseling door een dringend telegram naar
Parijs geroepen, werd de markiezin op haar
reis derwaarts door August en Trompelet ver
gezeld.
Een samenkomst van Gabrielle's vrienden
had daarop bij Murad plaats gevonden, hoe
wel deze nog diep was terneergeslagen door
het sterven van zijn zuster.
Bij die gelegenheid was men overeengeko
men, alle krachten in te spannen, om zich
meester te maken van Rouquin, op die wijze
verdere misdaden van zijn kant te verhinde
ren en hem voor de begane misdaden te
straffen.
Eenmaal meester van dien booswicht, wil
den zij nagaan hoe er met hem moest worden
gehandeld, öf hem zelf de welverdiende straf
doen ondergaan, öf hem overleveren aan het
gerecht. Maar tot welk besluit zij ook moch
ten geraken, de vergelding moest vreeselijk
wezen.
Zij wisten, dat zij van de zijde van Norbert
d'Argental niets te duchten hadden, die was
in zijn duel met Rouquin levensgevaarlijk ge
wond. Van dien kant konden zij derhalve ge
rust zijn, alleen Rouquin was te vreezen. Maar
waar bevond hij zich? Hoe kon men zijn
schuilplaats ontdekken?
De booswicht was geslepen en had goede
dienaren. Men kon hem niet gemakkelijk van
gen.
Wetend, dat hij bespied en vervolgd werd,
wetend, dat het de haat was, de vreeselljke
BINNENLANDSCH NIEUWS.
KOEIEN TRAPPEN ZES ZWANEN DOOD.
Op wreede wijze is het geluk van een zwa
nenpaar, dat zich met vijf jongen op een wei
land langs den Goudsche weg te Stolwijker-
sluis bevond, verstoord, vertelt de Tel. Nieuws
gierige koebeesten kwam de gevederde gas
ten besnuffelen, die angstig werden met
hun vleugels rake klappen uitdeelden, waar
door de koeien in razernij ontstaken en op
de zwanen afstormden. Een der ouden werd
op de horens genomen en daarna zoodanig
bewerkt, dat het dier den geest gaf. Ook de
kleintjes vielen als slachtoffers aan den ge-,
welddadigen overval, alle vijf werden dood
getrapt. De andere zwaan wist zich aan het
drama te onttrekken, zoodat het bij een zes-
voudigen moord bleef.
DOOR EEN KOE OP DE HORENS GENOMEN.
Toen het dienstmeisje van den heer V. te
Oostwold (Old., Cron.) als gewoonlijk de
koeien ging melken, nam plotseling één der
dieren het meisje op de horens. Een arbeider
kwam het meisje te hulp. Dr. Sipkes consta
teerde, dat eenige ribben gekneusd waren.
Per auto werd de patiënte naar haar ouderlijk
huis vervoerd.
ZELFMOORD VAN EEN PAARD.
Te Haulerwijk (Fr.) kwam een jong veulen
in een sloot terecht, waardoor het spoedig
verdronk. Toen men het cadaver den volgen
den morgen wilde weghalen, schopte en trap
te het rnoederpaard naar iedereen, die In de
richting van het verdronken veulen ging.
Den daarop volgenden morgen vond men
naast het veulen de moeder verdronken in de
sloot.
NOODLOTTIGE VAL.
Eenige dagen geleden had de wielrijder I.
te Handel (N.Br.) het ongeluk te vallen,
tengevolge waarvan de pijp, die hij in den
mond had, in zijn keel drong. Met een ernsti
ge wonde in de keel is hij naar het zieken
huis gebracht, waar hij aan de gevolgen si
overleden.
IN DRONKENSCHAP ZIJN MOEDER
BESTOLEN.
Een man die Maandag zijn moeder te Arn
hem bezocht, had, onder den invloed van
sterken drank, de lafheid, haar het juist ont
vangen maandpensioen uit de handen te
rukken, waarmede hij ijlings de vlucht nam.
De recherche werd onmiddellijk van het ge
beurde in kennis gesteld. Zij ving terstond
een onderzoek aan, dat tenslotte met succes
haat, waarmede men hem poogde na te jagen,
nam Rouquin de grootste voorzichtigheid in
acht. Bovendien was hij dapper, sterk, tot
alles in staat en vast besloten zijn leven zoo
duur mogelijk te verkoopen. Met het groote
vermogen, waarover hij beschikken kon, met
de onuitputtelijke hulpbronnen, die hij bezat,
was Rouquin inderdaad zeer moeielijk te van
gen. Verder waren zijn goedbetaalde hand
langers, ze hadden dat herhaaldelijk bewe
zen, hem zoo trouw, dat zij hun leven voor
hem, als het moest, n de waagschaal stelden.
Men had dus ook met die mannen rekening
te houden.
Zoo waren dan aan weerszijden de krach
ten nagegaan gelijk. Als Rouquin zijn La-
guyane, zijn Bontemps, zijn Papillon en zijn
Loussard had, Murad kon van zijn kant reke
nen op Valentin, Chilperic, Trompelet en Au
gust, allen moedige, voortvarende kloeke
mannen, die de goede zaak met den grootsten
ijver wilden dienen.
Murad's bondgenooten verspreidden zich
over Parijs en zijn omgeving.
Dagen achtereen verliepen er, zonder dat
het een hunner gelukt was het spoor van
Rouquin of dat van een zijner handlangers te
ontdekken en Murad eenig gunstig bericht te
zenden.
Chilperic, vooral deed zijn best om een van
Rouquin's agenten te vinden, met reden ver
onderstellend, dat die agenten steeds met
hun patroon in verbinding stonden.
Wat Rouquin zelf betreft, het had den
schijn, dat hij na den aanslag op Emil Sene-
chal van den aardbodem was weggevaagd.
Trompelet en August hadden het huls aan
de rue Lafayette, waar Rouquin woonde, als
mede het huis van Roussobois in het oog ge
houden, maar in de eerste dagen leverde de
observatie zoowel van het eene als van het
andere huis niets bijzonders op. Beide huizen
waren gesloten en men zag daar niemand
uit- of ingaan.
Had Rouquin Parijs, had hij Frankrijk ver
laten
Zij begonnen meer en meer tot die meening
i over te hellen, toen er iets met Chilperic ge
werd bekroond, doordat het haar gelukte op
het Stationsplein den zoon, die op het punt
stond met den trein te vertrekken, aan te
houden. Hij werd naar het politiebureau
overgebracht en daar opgesloten. Bij fouil-
leering werd een gedeelte van het ontvreem
de bedrag nog op hem gevonden.
STEUN VOOR SCHEEPSBOUW?
De „Vooruit" lieeft vernomen, dat de Re
geering het plan heeft, binnenkort aan het
parlement een aanzienlijk crediet te vragen
voor de ondersteuning van scheepvaart en
scheepsbouw.
Het blad werd een bedrag genoemd tussehen
de twintig en vljf-en-twintig millioen gulden.
TRAGISCHE DOOD.
Zondag herdachten de heer en mevrouw O.
te EindhavenStratum hun gouden huwe
lijksfeest.
Toen het echtpaar naar de kerk ging bleef
de vrouw voor de kerk plotseling dood.
MIMIMUM PRIJZEN VROEGE
AARDAPPELEN.
Aan de Veilingsvereenlgingen is kennisgege
ven, dat de minimumprijzen voor vroege aard
appelen met ingang van 5 Juni als volgt zijn
vastgesteld f 5.50 voor aardappelen van 35
m.M. en grooterf 4.50 voor poters van 28 tot
35 m.M. f 3.50 voor kriel beneden 28 m.M.
Op al deze soorten komt bovendien met in
gang van 5 Juni een heffing van f 1 per 100
K.G. Voor de geëxporteerde aardappelen, met
uitzondering van die naar Duitschland zijn
gezonden, wordt deze heffing door de Nederl.
Groenten- en Fruitcentrale terugbetaald. De
vastgestelde minimumprijzen moeten streng
gehandhaafd blijven.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
DE OUDSTE MAN VAN CANADA.
De oudste man van Canada heeft zijn
lilden verjaardig gevierd. De man wordt ver
pleegd in een tehuis voor ouden van dagen in
Northbay in Ontario. Hij is geboren te Sebas-
topol in Rusland in 1823, heeft deelgenomen
aan den Krim-oorlog en is in 1866 met vrouw
en kind naar Canada geëmigreerd.
De krasse grijsaard, John Birch geheet en,
bevindt zich in uitstekende gezondheid en
zijn oogen zijn nog zoo goed, dat hij op zijn
verjaardag nog een draad door een naald
wist te steken. De man heeft drie zoons en
een dochter, die nog leven en verheugt zich
verder in het bezit van 28 kleinkinderen en
één achterkleinkind.
VOETBAL.
„WATER KALMEERT" ZEGT DE
WIJZE TURK.
Spuiten bij onregelmatigheden.
Op alle groote voetbalvelden in Turkije zijn
thans brandweerinstallaties aangebracht en de
brandweerlieden hebben opdracht gekregen
op de menigte te spuiten, als zich onregelma
tigheden voordoen tijdens af na afloop van
de wedstrijden.
Deze maatregel is een gevolg van de onlus
ten, die tijdens de wedstrijden om den Win-
ter-Beker hebben plaats gehad.
De Turk is gewoonlijk een zeer kalm mensch,
doch het voetbalspel dat het geheele jaar
door in Turkije gespeeld wordt, schijnt hem
zeer op te winden.
AMERIKAANSCH SOCIETY-HUWELIJK.
In een tropischen schijn-tuin.
Op een landgoed nabij Oyster Bay op Long
Island is Zondag een huwelijk voltrokken in
een speciaal voor deze gelegenheid aangeleg-
den palmentuin met kunstmatig tropische
strand en een klassieken Griekschen tempel.
De bruid was miss Helen McCann, klein
dochter van den bekenden millionnair Frank
beurde, wat hen tot andere gedachten bracht.
Chilperic, die zoowel de buitenwijken van
Parijs, als de stad zelve in alle richtingen
bleef doorkruisen, liep op zekeren avond te
gen acht uur een herberg in Romainville bin
nen, om daar het een en ander te gebruiken.
Alleen het toeval had hem in die richting ge
leid.
Hij was juist begonnen om zijn vleesch en
brood met gezonden eetlust aan te spreken,
toen hij uit een zijvertrek iemand, die daar
alleen had zitten eten, zag te voorschijn ko
men. Hij keek van zijn bord op en kon een
kreet van herkenning niet inhouden.
Drommels, dacht hij, dat is Bontemps de
moordenaar van Simeon
Bontemps, want hij was het inderdaad,
wierp een vluchtigen blik door de dicht be
zette zaal, liep naar het buffet en vroeg om
een vlammetje. Hij stak zijn sigaar op en ging
heen, zonder Chilperic te hebben opgemerkt.
Deze dronk haastig een paar glazen wijn,
liet zijn maal in den steek, betalen was niet
meer noodig, aangezien hij ook nu zijn ge
woonte had gevolgd, om wat hem bezorgd
werd, dadelijk te betalen, daar men nooit we
ten kon wat er gebeuren zou, drukte zijn
slappe hoed in de oogen en vloog naar bui
ten, zonder zich om de verwondering en het
gelach der andere gasten ook maar eenigszins
te bekommeren.
Het was een donkere avond en Romainville
was als altijd slecht verlicht.
Een oogenblik stond Chilperic besluiteloos.
Hoe weinig tijd hij ook noodig had gehad
om het restaurant te verlaten, het was voor
Bontemps voldoende geweest, zich te verwij
deren/Waarheen had hij zich gewend Was
hij in Romainville gebleven of naar Parijs
teruggekeerd
Te drommel bromde Chilperic. Als ik er
maar eenig vermoeden van had gehad, dat
die kerel hier was.
Hij diende evenwel tot een besluit te ko
men, want iedere aarzeling beroofde hem
weer de kans om Ruiquin's handlanger terug
te vinden.
(Wordt vervolgd.)