Levertraan liüjcoip Hotel„Smif' „Terug naar het Bagno" L. v. REEUWIJK INWINTERING DER BIJEN. DROGISTERIJ J. BOUMA MIDDENMEER. A. C. VAN OEVEREN ONZE KARREN ONS WIERINGERMEERHOEKJE. Autobus door W.-Meer-Polder. Ged. Staten van Noord-Hollancl heb ben vergunning verleend aan de N.V. Wiaco, te Hoorn, tot het in werking brengen van een autobusdienst van, Medemblik over Middenmeer en Wie- ringerwerf naar Den Oever en terug Wijziging is gebracht in de bij be sluit van 1 Januari 1933, aan dezelfde N.V. verleende vergunning o.m. tot uitoefenen van een autobusdienst van Den Oever over De Haukes, Sloot- dorp, Wieringenwerf en Medemblik en terug in dien zin, dat daaruit het op gelegde vervoerverbod voor het tra ject De Haukes—Den Oever vervalt aan deze N.V. verleende vergunning en in de bij besluit van 7 Juni 1933 aan deze N.V. verleende vergurmin; o.m. tot het in werking houden van 'n autobusdienst van Edam naar Amsler dam en terug, voorzooveel het bij dat besluit omschreven traject van dezen autobusdienst betreft. Het jaar 1935 is Vöor de imkers in de Meer weer gunstig geweest en vol zorgen worden de bijtjes op de winter voorbereid. Wel zeer hard treedt de mens eigenlijk op als heerscher van de dieren. Alle honig, waarvoor d nacht is gezwoegd en geslaafd, is de bijen ontnomen. Alles was zeer doelmatig geborgen en voor bederf gevrijwaard, om noodgedwon gen kalm van de winterrust te gaan genieten. Wreed is deze laatste voorraad in September gekaapt. Is het te verwonderen, dat de an- gels het venijnigst treffen in het najaar Als surrogaat worden daarna de bijen voor zien van een voldoende hoeveelheid gedena- tureei'de suiker. Door de leden van de bijen- houdersvereeniging in de Wieringermeer wordt reeds dit najaar opgevoerd 1500 kg. suiker, wel een bewijs dat de bijen in de pol der mee gaan tellen. Om de beginnende bijenhouders van voor lichting te dienen, wil ik even in 't kort aan geven hoe zij veilig kunnen handelen om de bijen 't best door de winter te helpen. Door het slechte weer van de laatste weken is de dracht miniem geweest op de zeeaster. Als reagens hierop heeft de Koningin weinig ei tjes gelegd in Sept. en begin Oct. Dit zou tot gevolg geven, dat er weinig jonge bijen meer bij zouden komen. De oudere bijen sterven nog meest af voor December en zwak zouden vele bijtjes de winter in moeten gaan. Sterfte kans is hierbij niet uitgesloten. Anderzijds is de narigheid van zeer zwakke voorjaars volkjes groot, die langer tijd nodig hebben om wat op kracht te komen. Hieruit valt voor alle imkers de conclusie te trekken, pogingen in het werk te stellen, om de Koningin aan te zetten tot eierleg. Deze toekomstige jonge bijen maken het win tervolk sterk en over winteren. Hiertoe worden einde September of in de eerste helft van October, kleine porties lauw warme suikeroplossing gevoerd, of verwarmde en verdunde honing-oplossing als de suiker nog niet gearriveerd is. Dit kan geschieden gedurende ruim een week in dag-porties van 1 a 2 ons voedsel. Dit najaar zou het zeer aan te bevelen zijn. De verdere opvoering van het erzats-win- ter-rantsoen vindt hierna plaats in versneld tempo als volgt a. Kook gelijke hoeveelheden suiker en water, en giet er tijdens dit kookproces een weinig azijn bij, waardoor de suiker nog be ter verteerbaar wordt. Iets meer suiker mag in de verhouding tot het water ook genomen worden. b. Geef elke avond elk volk hiervan ongeveer 1 kilo.. Bij korven wordt de oplos sing geplaatst onder de raten in de korf, zó dat de bijen er gemakkelijk bij kunnen. Zorg dat er op de oplossing strotjes of houtjes drijven om de diertjes voor verdrinkingsdood te behoeden. Bij korte raten zal het te bezi gen bord of kroesje op een verhoging ge plaatst moeten worden om de schadelijke af stand te ondervangen, 's Morgens zal als re gel de oplossing ^opgenomen zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan dient de overgèbleven rest verwijderd te worden om roven te voorkomen. In vele landstreken is dit euvel schrikbarend groot. In onze polder komt het vrijwel niet voor. Wees echter op Uw hoede Kasten worden als regel op één broed- kamer overwinterd. De oplossing* wordt boven toegediend op velerlei manieren. Een voudig plaatst men boven een opening in het dekkleedje, een busje met fijne gaatjes in de bodem. Na volgieten van dit busje sluit men het boven met een goed sluitend deksel af en de bijen puren de voorraad op en bergen deze in de raten. Door de regering wordt voor elk bijenvolk 7Vs kg. accijnsvrije suiker beschikbaar gesteld voor najaarsvoedering. Deze hoeveelheid is ruim voldoende te noe men voor zelfs de sterkste* volken. Vele weeg- proeven hebben ons geleerd, dat met deze voedselvoorraad de bijen weg kunnen van 1 Oct. tot 1 April van het volgende jaar. Hierbij past het er alle imkers op te wij zen, dat na deze voedseltoediening niets meer in de kasten en korven mag veranderd en verplaatst worden. De bijen zelf zorgen voor de best denkbare economische opberging. Als laatste zorg rest voor de imker het weg nemen van het voergereedschap en het af dekken der kasten met een extra winter- kleedje. 'n Half jaartje rust is gekomen. Vanaf 1 November tot einde Maart mogen de bijen niet gestoord worden. In de overtuiging van moerechtheid, raten met fijn werk, en genoeg voedsel kan de bij enliefhebber rustig alle winterweer trotseren. Deze niet-moeilijke inwintering vormt de grondslag voor de teelt in de volgende zomer. VERGOUWEN. Geef het uw kind Wij hebben diverse merken. Brink Slootdorp. H. VAN HOORN Wieringerwaard Telefoon 9 COMMISSIONNAIR in alle soorten STAM BOEK- en GEBRUIKSVEE. Belast zich met in- en verkoop op billijke voorwaarden. Vele tevredenheidsverklaringen ter inzage. a.s. Zaterdag 19 Oct. Aanvang 8 uur Een film over het leven op een zooge- vreesd Duivelseiland met gevarieerd voorprogramma. TE KOOP TWEE ENTERSTIEREN, loopende aan de Schelpenbolweg, Wieringerm. Eén is voorl. opgenomen in Fr. R. Stamboek. Te bevragen bij F. H. DE JONG, Brink 17, Slootdorp. Eerste Wieringermeersche Electrische Timmer- en Wagenmakersbedrijf levert U al het noodige TIMMER- EN WAGENWERK tegen scherp concurreerende prijs, zooals BOERENWAGENS, DRIEWIELSKARREN, KRUIWAGENS, LADDERS, enz. Beleefd aanbevelend MIDDENMEER Telef. 5. VRAAGT DE GEBRUIKERS VAN EENS OF ZIJ TEVREDEN ZIJN. WAGENMAKERIJ G. VAN LEEUWEN Wognum. HOOFDDORP. Tel. 37. HANDEL IN KOUDBLOEDPAARDEN onder volle garantie. FRANKRIJK. OORLOGSGEVAAR IS GROOT. Frankrijk kan in strijd verwikkeld worden. De rechtsgeoriënteerde senator Lémery schrijft in de „Liberté" De blokkade dreigt werkelijkheid te worden. Zij is een oorlogsdaad. Italië zal zich moeten buigen of gewelddadigen tegenstand moeten bieden. Ook wanneer Toulon en Bizerte Vol kenbondshaven mochten worden, is het de vraag of de Italiaansche vliegtuigen van een bombardement zouden afzien. Frankrijk zou aldus tegen zijn wil in den strijd zijn verwik keld. De socialistische leider Blum vergete niet, dat het Fransche volk zulk een oorlog niet wenscht. Hij zou tot een revolutie leiden, welke het Volksfront niet verwacht. „Frankrijk ontwaak en besef wie er met uw bloed speelt," aldus besluit Lémery. BRITSCHE VLOOT NIET TERUGGETROKKEN. Zij blijft in de Middellandsche Zee als Volkenbondswapen. De Britsche regeering is niet geneigd haar vloot uit de Middellandsche Zee terug te trekken, daar er dan geen wapen meer zou zijn, waarop de Volkenbond kan steunen als deze drastische maatregelen tegen Italië wil nemen. Zij is voorts van oordeel dat de aan wezigheid van Britsche troepen aan de grens van Lybië gerechtvaardigd wordt door de zending van een sterke Italiaansche strijd macht daarheen. NEDERLANDER IN BELGIE GEARRESTEERD Wegens vervalsching van geneesmiddelen. De politie te Deurne heeft aangehouden een 32-jarige Nederlander uit Rozendaal. Hij had tijdelijk zijn domicilie gekozen in de Lackborslei te Deurne bij Antwerpen, waar hij zich bezig bield met het vervalschen van bekende geneesmiddelen, die gretig aftrek vonden. Men vond tevens een grooten voorraad eti ketten, die den naam van het geneesmiddel vermelden, in zijn woning. Het product, dat hij verkocht, bestond grootendeels uit fijn keukenzout. Hij is ter beschikking van de justitie te Antwerpen gesteld. BINNENLANDSCH NIEUWS. Verhooging Zoollederprijzen. De Federatie van Vereenigingen van Nederlandsche Lederfabrikanten ie Den Haag deelt het volgende mede In verband met de sterk verhoogde huidenprijzen zijn de vache-zoodeder- fabrikan.ten opnieuw verplicht, de le- derprijzen aan de verhooging aar? te passen. Een zonderlinge arme. In het bezit van 100 gouden tientjes. Dezer dagen zou een oogenschijnlijk armlastig, persoon, die nog maar .en kele maanden te Princenhage vertoef de, naar een gesticht voor zwakzinni gen worden overgebracht. De politie kwam echter thans tot de ontdekking, dat de man, die een verwaarloosden indruk maakt, in het bezit was van 'n kistje, dat hij zorgvuldig onder zijn jas bewaarde. Bij nader onderzoek bleek dit te bevatten een bedrag, van f 4000- f 5000, ïi.l. een spaarbankboekje, bank papier, zilvergeld en zelfs honderd exemplaren van het steeds zeldzamer voorkomende muntstuk „het gouden tientje". De man zal nu de kosten van het „logies" in het gesticht zelf moe ten betalen en afstand moeten doen van zijn dierbaar kistje. Agrarisch dagblad in wording. Een gebouw te Meppel aange kocht. Onlangs is vanwege den Nationalen Boerenbond „Landbouw en Maatschap pij", de nog jeugdige, maar fantas tisch snel om zich heen grijpende land bouw-organisatie, waarvan de heer J. Smid, oud-referendaris der directie van den Landbouw, de geestelijke va der is, een N.V. opgericht, welke zich ten doel stelt, een agrarisch dagblad op te richten. Voorzitter van den raad van commissarissen der N.V. „De agrarische pers" is de heer E. Z. Olden banning te De Wjijk. Dezer dagen nu heeft deze N.V. een complex gebouwen te Meppel gekocht, gelegen onmiddellijk bij den grooten verkeersweg, die tegenwoordig om het stadje heen loopt. Het complex be hoorde tot dusver toe aan de N.V. van Esso's Handel Mij. Het totale complex, een oppervlakte beslaande van 4000 M2, is ter publieke veiling gekocht voor de som van f 10.806. Het hoofdgebouw, met een op pervlakte van 1200 M2, gelegen aan de Eendrachtstraat, zal worden ingericht tot drukkerij. Twee wolhandkrabben in de Vecht gevangen. Nog juist op tijd uit de visch- netten verwijderd. De wolhandkrab, welke op enkele rivieren in ons land reeds is waarge nomen en daar enorme schade wist toe te brengen aan de netten der vis- schers, is thans ook in de Vecht bij Weesp geconstateerd. De beroepsvis- scher D. Kranepoel vond in een zijner palingfuiken twee exemplaren van de gevreesde krab. Hij wist ze zoo spoedig binnen te halen, dat zij nog geen scha de aan zijn netten hadden kunnen toe brengen. Toen de beide krabben zich op het erf van genoemden visscher in een kuip met water bevonden, was men in de gelegenheid ze te bezichti gen. Een der dieren was een paar poo- ten kwijtgeraakt, maar het andere was al bijzonder mooi. Naast den plat ten kop, waaruit telkens twee minia tuur spitse tongetjes te voorschijn scho ten, waren de gevreesde „scharen" zichtbaar, welke voorzien zijn van kleine scherpe tandjes. Deze vier grij pers weet de wolhandkrab zoo goed je benutten, dat zij haar prooi er stevig mee kan vasthouden, zoodat er geen ontkomen mogelijk is. Opmerkelijk is het, dat eenige vischjes, welke in de kuip gegooid werden, vele uren konden blijven zwemmen, zonder dat de krab ben, welke steeds op visch azen, ze op- eischten. Maar tenslotte bleken de vischjes toch buit gemaakt te zijn. In geen der andere visschersnetlen op de Vecht zijn tot nu toe de schadelijke wolhandkrabben waargenomeen. De Aartsbisschop achteruitgaande. Toestand steeds slechter. In alle kerken van het Aartsbisdom Utrecht is Zondag j.1. een schrijven voorgelezen over den toestand van den Aartsbisschop mgr. Jansen. Naar in dezen brief verluidt is de algemeene toestand van den Aartsbisschop, nadat hij op 26 September j.1. van de Sacra menten der Stervenden was voorzien, nog voortdurend achteruit gegaan Van genezing of herstel kan geen sprake meer zijn. Hoewel nog geen oogenblikkelijk stervensgevaar aanwe zig is, is het ziektebeeld van dien aard, dat men voortdurend op het ergste voorbereid is. WOLHANDEL. Gevolg gevende aan het besluit der ledenvergadering heeft, nu is gebleken dat nog zooveel producenten hun wol scheer 1934 en ook nog eerder in hun bezit hebben, de Federatie tot Verbete ring van den Wolhandel in Noord- Holland de gelegenheid geopend voor nog niet bij haar aangesloten wolpro ducenten toe te treden tot den geza- menlijken verkoop van de scheerwol. Dat hieraan behoefte bestaat blijkt wel uit het. feit, dat reeds thans de aari gifte voor de wollevering in den om trek Schagen met ruim 20 pCt. is uit gebreid. Verhooging Omzetbelasting. Adres van R.K. Middenstands bond aan Tweede Kamer. De indiening door de Regeering van van een ontwerp van wet, tot heffing van opcenten op enkele belastingen, ter versterking van de inkomsten van het werkloosheids-subsidiefonds, is voor het hoofdbestuur van den Neder - landschen R.-K. Middenstandsbond aanleiding geweest, zich tot de Tweede Kamer Je wenden met een adres, waar in zij de bezwaren ten aanzien van dit voorstel te kennen geeft. De bond is van meening, dat in de huidige omstandigheden elke verzwa ring van lasten voor het bedrijfsleven, hoe gering ook, zoo lang mogelijk moet worden vermeden. De Bond meent, te moeten aandringen op het niet-aan vaarden van de voorgestelde verzwa ring van lasten. Noodlottig geweerschot. Doodelijk ongeluk bij een jachtpartij. Woensdagmiddag is op den Roekel- schenweg bij Ede een jachtpartij ge houden, waaraan o.a. werd deelgeno men door een jongeman Heijink, wo nende te Ede. Plotseling ging diens gc weer op onverklaarbare wijze af, waar door hij in den buik getroffen werd. In ernstigen toestand is hij naar liet Dia- conessenhuis te Arnhem vervoerd, waar hij bij aankomst bleek te zijn overleden. Mijnwerker gedood. Ongeluk op Domaniale mijn. Dinsdagnamiddag is op de sciiachi „Beerenbosch" der Domaniale Mijn te Kerkrade de 22-jarige los werkman J. Wijnen bekneld geraakt tusschtn een transportband en een rol, tengevolge waarvan de dood spoedig intrad. Oude man verdronken. Misgestapt en te water geraakt. Toen een landbouwer Dinsdag te Nieuwkuik nabij Rosmalen de koeien ging melken, kwam hij tot de ontstel lende ontdekking, dat in een sloot een man lag. Nadat de landbouwer hulp had gehaald, werd het lijk opgehaald. Het bleek te zijn de 80-jarige Van Gor- kum, die waarschijnlijk door een mis stap te water is geraakt. Jongen te water geraakt en verdronken Te Vriezeveen is onder de buurt schap Sibculo de 12-jarige J. .T. Tim mer door onbekende oorzaak in het Vriezenveensche Veenkanaal geraakt en verdronken. De jongen was voor 'n boodschap uitgestuurd, doch bleef lan ger weg, dan men verwachtte. Men is op zoek gegaan en heeft zijn lijk in het Veenkanaal gevonden. Verantwoordelijksheidsgevoel en besmetting. In „De Dokter in Huis" dringt me vrouw Jacobs aan op meer begrip van verantwoordelijkheid. Ten opzichte van de school en de schoolinfecties kunnen ouders veel ge wicht in de schaal leggen. Ons kind is verkouden het mag gerust in de bui tenlucht, dus het naar school gaan le vert geen bezwaar voor het kind zelf op. Maar als we het kind, dat hoest en proest, twee dagen thuis houden, voorkomen we allicht, dat zijn klasse buurtjes besmet worden en die de ver koudheid of het griepje weer verder overbrengen. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, dus onze eerste plicht is te zorgen voor onvatbaarheid bij ons kind Bovendien, een verkoudheid kan do voorlooper van een infectie-ziekte zijn. Bij een Kerstfeest, dat natuuriijk bij de gezellige warmte van den st ra lenden Kerstboom gevierd werd, kwamen vriendjes en vriendinnetjes bijeen Er werd lustig gezongen en genoten en geluisterd. Eén kindje hoestte wel nog al, maar moeder had hem 't ge noegen niet willen onthouden. Ze had er niet over gedacht, dat 't kind ge speeld had met een vriendje, dat nu mazelen had. En wat was de Nieuw jaarsverrassing voor verscheidene moe ders van de Kerstfeestgangers Een mazel-patiëntje, met als gevolg maze- lenbroertjes en mazelen-zusjcs. Gebrek aan inzicht of aan verant woordelijksheidsgevoel van dien va der of die. moeder Voor één ding hebben we echter al len te waken, en dat. is voor overdrij ving. Niet overal angstvallig ziekten trachten op te sporen ,wtjet voortdu rend zorgen vóór den tijd maken Maar wél een wakend oog hebben en onze kinderen volgens ons beste weten opvoeden tot lichamelijk en geestelijk krachtige menschen. DE BRANDWEER MOEST DEN WEG WÏIZEN Dronkemansavontuur Dat te Amsterdam de brandweer voor alle mogelijke karweitjes gealarmeerd wordt, is een bekend verschijnsel. Maar het volgende geval is vermoedelijk toch een unicum zélfs in de annalen van de Amsterdamsche brand weer. Er zwalkte n.1. een hevig beschonken man door de Kalfjeslaan, die zoo volkomen den weg en zijn geheugen kwijt was, dat hij in de verste verte niet meer wist, hoe hij thuis moest komen. Ergens achter in z'n beneveld brein, hing nog wel zijn woonadres, maar hij had er niet de flauwste notie van hoe hij er moest komen. Het roode zuiltje van een brandmelder met zijn fantastisch paarsche illuminatie bracht den man op een origineel denkbeeld. Want zelfs in 's mansgeestrijken geest was het be sef nog aanwezig, dat de brandweer baat voor alle kwalen weet en dies sloeg hij het ruitje van den melder stuk en alarmeerde de brand weer. Prompt arriveerde na een verren en langen tocht een motorspuit in de Kalfjes laan en de bemanning vond daar den wag gelenden dronkaard, die den bevelvoerder hakkelend vragen stelde omtrent de route, welke hij zou moeten kiezen om thuis te ko men Het eind van het avontuur was eenigszins anders dan de man verwacht had. Want de brandweer alarmeerde op haar beurt de po litie en deze maakte tegen den even verdwaal den als verdwaasden man proces-verbaal op wegens vernieling van het ruitje van den melder en wegens openbare dronkenschap NIEUWS OP SCHEEPVAARTGEBIED. DE NOORDELIJKE DOORVAART. De reis van de „Stalingrad" en de „Anadyr." Na een zwaren strijd gevoerd te hebben met pak- en drijf ijs, storm en mist, zijn de Russische vrachtschepen „Stalingrad" en „Anadyr" erin geslaagd, de reis van Wladiwo- stok naar Europa via de Noordelijke route, dus langs de Beringstraat en de Noordelijke IJszee te volbrengen. De „Stalingrad" is inmiddels haar bestem mingshaven, Londen, binnengeloopen, terwijl de „Anadyr", die een lading fosfaat in heeft voor Gent, te Terneuzen is aangekomen. De pogingen, die in den loop van de eeuwen in het werk zijn gesteld om van Europa via de Noordelijke IJszee Oost-Azië te bereiken, zijn veelvuldig. Zoo rustten de Staten van Hol land ruim 300 jaar gelden een drietal expedi ties uit naar de Poolzee. De derde tocht was die van Heemskerk, Barendsz en De Rijp, welke beroemd is geworden door de ontdek king van Spitsbergen en de overwintering op Nova Zembla. Deze pogingen mislukken ech ter en wat de Nederlanders in die dagen te vergeefs trachtten te vinden, vond de Fin Nordenskjöld in dienst van Zweden eerst op het einde der negentiende eeuw. De doorvaart was gelukt, doch er bleken onoverkomelijke moeilijkheden in den weg te staan, moeilijk heden, die thans met behulp der moderne techniek uit den weg zijn geruimd. Aan boord van de Anadyr" had men een onderhoud met eenige leden der bemanning. Men legde er den nadruk op, dat het hier geen wetenschappelijke expeditie betrof, doch zuiver een tocht gemaakt voor handelsdoel einden, n.1. het laden en lossen van goederen in de havens aan den Noordkust van Siberië. Wetenschappelijke expedities waren reeds eenige jaren geleden ingesteld met ijsbrekers, zooals de „Krassin", „Sibiriakoff" e.a. Ook in 1933 had het vrachtschip „Tsjeljoe- skin" getracht om te varen. Het schip ver trok 17 Juli 1933 van Leningrad doch verging in Februari 1934 in de Beringstraat. De opva renden, ten getale van ruim honderd, werden door middel van vliegtuigen gered. Op 23 Juni van dit jaar vertrokken de „Sta lingrad" en de „Anadyr" van Wladiwostok om via de Japansche zee naar het schiereiland Kamtsjatka te varen, waar op 2 Juli gebun kerd werd en versch water werd ingenomen. Op 10 Juli werd de Poolcirkel gepasseerd. In de Beringstraat aangekomen, kreeg men te kampen met ijsgang en mist. Het schip hield zich goed, hoewel het wel eens tusschen het ijs verpletterd dreigde te worden. Op de kans, dat het schip verlaten zou moeten worden, was gerekend. Aan boord bevond zich een complete woning, die in tijd van nood op het ijs had kunnen worden, gezet. Ook de kleeding van de bemanning hield terdege rekening met de daar heerschende strenge koude. Zoo toon de men ons gewatteerde broeken en Eskimo mutsen. Veel hulp ondervond men van de vliegtui gen. Als het schip in het ijs zat, rapporteer den zij, op welke wijze genavigeerd moest worden om de kanalen tusschen het ijs te vinden. Als het mistig was, gaven de radio stations de plaats, waar men zich bevond. In de Beringstraat bevinden zich vele wrak ken van vergane schepen, die het navigeeren uiterst kunnen bemoeilijken. Dikwijls moest gewacht worden tot wind en zon het drijf- en pakijs verstrooiden. Ondanks dit alles was men zeer tevreden over de behaalde resulta ten. Op 19 Juli arriveerde men te Kolyma, gele gen op het schiereiland Chukotski waar een gedeelte der lading werd gelost. Hier verbleef men negen dagen waarna de reis werd voort gezet naar Tiksi Harbour. Op 14 Augustus vertrok men met bestemming Chiliskin Point dat op 76 graden Noorderbreedte ligt. Van Chiluskin Point werd gestoomd naar Igarca, een nieuw gebouwde stad, die onge veer 1000 K.M. landwaarts ligt. Voordat Igar ca werd bereikt, kwam het schip in een be narde positie daar een storm het ijs land waarts dreef en het schip dreigde te stran den. Men slaagde er echter in zeewaarts te koersen, zoodat dit ongeval geen noodlottige gevolgen had. Te Igarca werd een lading hout ingenomen voor Moermansk, waar men 11 September aankwam. Het laatste ijs werd ontmoet ten Zuiden van het Barends eiland en toen men eenmaal te Moermansk was, kon men zeg gen dat de reis door de Noord-Oostelijke door vaart goed geslaagd was. In totaal was afgelegd van Wladiwostok naar Moermansk een afstand van 10.000 mij len in een tijdsbestek van 76 dagen, waaron der 30 ligdagen. In de Noordzee gekomen, kreeg men te kampen met een hevigen storm met windsterkte van 10 tot 11. Het schip hel de hierbij soms 52 graden over en was op sommige oogenblikken niet te sturen. Doch al deze moeilijkheden werden overwonnen en op 13 dezer liep het schip de haven van Ter- neuzen binnen. Op onze vraag of deze reis' ook rendabel was geweest, deelde men mede, dat men uit financiëel oogpunt bekeken, zeer goed gevaren had. Van den voorraad bunker kolen, die mén te Kamsjatka had ingeslagen kon men te Moermansk nog verkoopen. Men was er dan ook van overtuigd, dat voortaan geregeld langs de Noordelijke route gevaren zou worden, al zou dit dan ook slechts 3 maanden per jaar kunnen geschieden. Ook hier spreekt de moderne techniek een ernstig woordje mee. Zonder de hulp van vliegtuigen en radio-stations, zou het niet doenlijk zijn, de Noordelijke doorvaart te ge bruiken voor handelsschepen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1935 | | pagina 2