Levertraan
liüjcoip
Hotel„Smif'
„Terug
naar het Bagno"
L. v. REEUWIJK
INWINTERING DER BIJEN.
DROGISTERIJ J. BOUMA
MIDDENMEER.
A. C. VAN OEVEREN
ONZE KARREN
ONS WIERINGERMEERHOEKJE.
Autobus door W.-Meer-Polder.
Ged. Staten van Noord-Hollancl heb
ben vergunning verleend aan de N.V.
Wiaco, te Hoorn, tot het in werking
brengen van een autobusdienst van,
Medemblik over Middenmeer en Wie-
ringerwerf naar Den Oever en terug
Wijziging is gebracht in de bij be
sluit van 1 Januari 1933, aan dezelfde
N.V. verleende vergunning o.m. tot
uitoefenen van een autobusdienst van
Den Oever over De Haukes, Sloot-
dorp, Wieringenwerf en Medemblik en
terug in dien zin, dat daaruit het op
gelegde vervoerverbod voor het tra
ject De Haukes—Den Oever vervalt
aan deze N.V. verleende vergunning
en in de bij besluit van 7 Juni 1933
aan deze N.V. verleende vergurmin;
o.m. tot het in werking houden van 'n
autobusdienst van Edam naar Amsler
dam en terug, voorzooveel het bij dat
besluit omschreven traject van dezen
autobusdienst betreft.
Het jaar 1935 is Vöor de imkers in de Meer
weer gunstig geweest en vol zorgen worden
de bijtjes op de winter voorbereid. Wel zeer
hard treedt de mens eigenlijk op als heerscher
van de dieren. Alle honig, waarvoor d
nacht is gezwoegd en geslaafd, is de bijen
ontnomen. Alles was zeer doelmatig geborgen
en voor bederf gevrijwaard, om noodgedwon
gen kalm van de winterrust te gaan genieten.
Wreed is deze laatste voorraad in September
gekaapt. Is het te verwonderen, dat de an-
gels het venijnigst treffen in het najaar
Als surrogaat worden daarna de bijen voor
zien van een voldoende hoeveelheid gedena-
tureei'de suiker. Door de leden van de bijen-
houdersvereeniging in de Wieringermeer
wordt reeds dit najaar opgevoerd 1500 kg.
suiker, wel een bewijs dat de bijen in de pol
der mee gaan tellen.
Om de beginnende bijenhouders van voor
lichting te dienen, wil ik even in 't kort aan
geven hoe zij veilig kunnen handelen om de
bijen 't best door de winter te helpen. Door
het slechte weer van de laatste weken is de
dracht miniem geweest op de zeeaster. Als
reagens hierop heeft de Koningin weinig ei
tjes gelegd in Sept. en begin Oct. Dit zou tot
gevolg geven, dat er weinig jonge bijen meer
bij zouden komen. De oudere bijen sterven
nog meest af voor December en zwak zouden
vele bijtjes de winter in moeten gaan. Sterfte
kans is hierbij niet uitgesloten. Anderzijds
is de narigheid van zeer zwakke voorjaars
volkjes groot, die langer tijd nodig hebben
om wat op kracht te komen. Hieruit valt voor
alle imkers de conclusie te trekken, pogingen
in het werk te stellen, om de Koningin aan
te zetten tot eierleg. Deze toekomstige jonge
bijen maken het win tervolk sterk en over
winteren.
Hiertoe worden einde September of in de
eerste helft van October, kleine porties lauw
warme suikeroplossing gevoerd, of verwarmde
en verdunde honing-oplossing als de suiker
nog niet gearriveerd is. Dit kan geschieden
gedurende ruim een week in dag-porties van
1 a 2 ons voedsel.
Dit najaar zou het zeer aan te bevelen
zijn. De verdere opvoering van het erzats-win-
ter-rantsoen vindt hierna plaats in versneld
tempo als volgt
a. Kook gelijke hoeveelheden suiker en
water, en giet er tijdens dit kookproces een
weinig azijn bij, waardoor de suiker nog be
ter verteerbaar wordt.
Iets meer suiker mag in de verhouding tot
het water ook genomen worden.
b. Geef elke avond elk volk hiervan
ongeveer 1 kilo.. Bij korven wordt de oplos
sing geplaatst onder de raten in de korf, zó
dat de bijen er gemakkelijk bij kunnen. Zorg
dat er op de oplossing strotjes of houtjes
drijven om de diertjes voor verdrinkingsdood
te behoeden. Bij korte raten zal het te bezi
gen bord of kroesje op een verhoging ge
plaatst moeten worden om de schadelijke af
stand te ondervangen, 's Morgens zal als re
gel de oplossing ^opgenomen zijn. Mocht dit
niet het geval zijn, dan dient de overgèbleven
rest verwijderd te worden om roven te
voorkomen. In vele landstreken is dit euvel
schrikbarend groot. In onze polder komt het
vrijwel niet voor. Wees echter op Uw hoede
Kasten worden als regel op één broed-
kamer overwinterd. De oplossing* wordt
boven toegediend op velerlei manieren. Een
voudig plaatst men boven een opening in het
dekkleedje, een busje met fijne gaatjes in de
bodem. Na volgieten van dit busje sluit men
het boven met een goed sluitend deksel af en
de bijen puren de voorraad op en bergen
deze in de raten.
Door de regering wordt voor elk bijenvolk
7Vs kg. accijnsvrije suiker beschikbaar gesteld
voor najaarsvoedering.
Deze hoeveelheid is ruim voldoende te noe
men voor zelfs de sterkste* volken. Vele weeg-
proeven hebben ons geleerd, dat met deze
voedselvoorraad de bijen weg kunnen van
1 Oct. tot 1 April van het volgende jaar.
Hierbij past het er alle imkers op te wij
zen, dat na deze voedseltoediening niets meer
in de kasten en korven mag veranderd en
verplaatst worden. De bijen zelf zorgen voor
de best denkbare economische opberging.
Als laatste zorg rest voor de imker het weg
nemen van het voergereedschap en het af
dekken der kasten met een extra winter-
kleedje.
'n Half jaartje rust is gekomen. Vanaf 1
November tot einde Maart mogen de bijen
niet gestoord worden.
In de overtuiging van moerechtheid, raten
met fijn werk, en genoeg voedsel kan de bij
enliefhebber rustig alle winterweer trotseren.
Deze niet-moeilijke inwintering vormt de
grondslag voor de teelt in de volgende zomer.
VERGOUWEN.
Geef het uw kind
Wij hebben diverse merken.
Brink Slootdorp.
H. VAN HOORN Wieringerwaard
Telefoon 9
COMMISSIONNAIR in alle soorten STAM
BOEK- en GEBRUIKSVEE.
Belast zich met in- en verkoop op billijke
voorwaarden.
Vele tevredenheidsverklaringen ter inzage.
a.s. Zaterdag 19 Oct. Aanvang 8 uur
Een film over het leven op een zooge-
vreesd Duivelseiland
met gevarieerd voorprogramma.
TE KOOP
TWEE ENTERSTIEREN,
loopende aan de Schelpenbolweg, Wieringerm.
Eén is voorl. opgenomen in Fr. R. Stamboek.
Te bevragen bij F. H. DE JONG, Brink 17,
Slootdorp.
Eerste Wieringermeersche Electrische
Timmer- en Wagenmakersbedrijf
levert U al het noodige
TIMMER- EN WAGENWERK
tegen scherp concurreerende prijs, zooals
BOERENWAGENS, DRIEWIELSKARREN,
KRUIWAGENS, LADDERS, enz.
Beleefd aanbevelend
MIDDENMEER Telef. 5.
VRAAGT DE GEBRUIKERS VAN
EENS OF ZIJ TEVREDEN ZIJN.
WAGENMAKERIJ
G. VAN LEEUWEN Wognum.
HOOFDDORP. Tel. 37.
HANDEL IN
KOUDBLOEDPAARDEN
onder volle garantie.
FRANKRIJK.
OORLOGSGEVAAR IS GROOT.
Frankrijk kan in strijd verwikkeld worden.
De rechtsgeoriënteerde senator Lémery
schrijft in de „Liberté"
De blokkade dreigt werkelijkheid te worden.
Zij is een oorlogsdaad. Italië zal zich moeten
buigen of gewelddadigen tegenstand moeten
bieden. Ook wanneer Toulon en Bizerte Vol
kenbondshaven mochten worden, is het de
vraag of de Italiaansche vliegtuigen van een
bombardement zouden afzien. Frankrijk zou
aldus tegen zijn wil in den strijd zijn verwik
keld. De socialistische leider Blum vergete
niet, dat het Fransche volk zulk een oorlog
niet wenscht. Hij zou tot een revolutie leiden,
welke het Volksfront niet verwacht.
„Frankrijk ontwaak en besef wie er met
uw bloed speelt," aldus besluit Lémery.
BRITSCHE VLOOT NIET
TERUGGETROKKEN.
Zij blijft in de Middellandsche Zee als
Volkenbondswapen.
De Britsche regeering is niet geneigd haar
vloot uit de Middellandsche Zee terug te
trekken, daar er dan geen wapen meer zou
zijn, waarop de Volkenbond kan steunen als
deze drastische maatregelen tegen Italië wil
nemen. Zij is voorts van oordeel dat de aan
wezigheid van Britsche troepen aan de grens
van Lybië gerechtvaardigd wordt door de
zending van een sterke Italiaansche strijd
macht daarheen.
NEDERLANDER IN BELGIE GEARRESTEERD
Wegens vervalsching van geneesmiddelen.
De politie te Deurne heeft aangehouden
een 32-jarige Nederlander uit Rozendaal. Hij
had tijdelijk zijn domicilie gekozen in de
Lackborslei te Deurne bij Antwerpen, waar
hij zich bezig bield met het vervalschen van
bekende geneesmiddelen, die gretig aftrek
vonden.
Men vond tevens een grooten voorraad eti
ketten, die den naam van het geneesmiddel
vermelden, in zijn woning. Het product, dat
hij verkocht, bestond grootendeels uit fijn
keukenzout. Hij is ter beschikking van de
justitie te Antwerpen gesteld.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
Verhooging Zoollederprijzen.
De Federatie van Vereenigingen van
Nederlandsche Lederfabrikanten ie
Den Haag deelt het volgende mede
In verband met de sterk verhoogde
huidenprijzen zijn de vache-zoodeder-
fabrikan.ten opnieuw verplicht, de le-
derprijzen aan de verhooging aar? te
passen.
Een zonderlinge arme.
In het bezit van 100 gouden
tientjes.
Dezer dagen zou een oogenschijnlijk
armlastig, persoon, die nog maar .en
kele maanden te Princenhage vertoef
de, naar een gesticht voor zwakzinni
gen worden overgebracht. De politie
kwam echter thans tot de ontdekking,
dat de man, die een verwaarloosden
indruk maakt, in het bezit was van 'n
kistje, dat hij zorgvuldig onder zijn jas
bewaarde. Bij nader onderzoek bleek
dit te bevatten een bedrag, van f 4000-
f 5000, ïi.l. een spaarbankboekje, bank
papier, zilvergeld en zelfs honderd
exemplaren van het steeds zeldzamer
voorkomende muntstuk „het gouden
tientje". De man zal nu de kosten van
het „logies" in het gesticht zelf moe
ten betalen en afstand moeten doen
van zijn dierbaar kistje.
Agrarisch dagblad in wording.
Een gebouw te Meppel aange
kocht.
Onlangs is vanwege den Nationalen
Boerenbond „Landbouw en Maatschap
pij", de nog jeugdige, maar fantas
tisch snel om zich heen grijpende land
bouw-organisatie, waarvan de heer J.
Smid, oud-referendaris der directie
van den Landbouw, de geestelijke va
der is, een N.V. opgericht, welke zich
ten doel stelt, een agrarisch dagblad
op te richten. Voorzitter van den raad
van commissarissen der N.V. „De
agrarische pers" is de heer E. Z. Olden
banning te De Wjijk.
Dezer dagen nu heeft deze N.V. een
complex gebouwen te Meppel gekocht,
gelegen onmiddellijk bij den grooten
verkeersweg, die tegenwoordig om
het stadje heen loopt. Het complex be
hoorde tot dusver toe aan de N.V. van
Esso's Handel Mij.
Het totale complex, een oppervlakte
beslaande van 4000 M2, is ter publieke
veiling gekocht voor de som van
f 10.806. Het hoofdgebouw, met een op
pervlakte van 1200 M2, gelegen aan de
Eendrachtstraat, zal worden ingericht
tot drukkerij.
Twee wolhandkrabben in de Vecht
gevangen.
Nog juist op tijd uit de visch-
netten verwijderd.
De wolhandkrab, welke op enkele
rivieren in ons land reeds is waarge
nomen en daar enorme schade wist
toe te brengen aan de netten der vis-
schers, is thans ook in de Vecht bij
Weesp geconstateerd. De beroepsvis-
scher D. Kranepoel vond in een zijner
palingfuiken twee exemplaren van de
gevreesde krab. Hij wist ze zoo spoedig
binnen te halen, dat zij nog geen scha
de aan zijn netten hadden kunnen toe
brengen. Toen de beide krabben zich
op het erf van genoemden visscher in
een kuip met water bevonden, was
men in de gelegenheid ze te bezichti
gen. Een der dieren was een paar poo-
ten kwijtgeraakt, maar het andere
was al bijzonder mooi. Naast den plat
ten kop, waaruit telkens twee minia
tuur spitse tongetjes te voorschijn scho
ten, waren de gevreesde „scharen"
zichtbaar, welke voorzien zijn van
kleine scherpe tandjes. Deze vier grij
pers weet de wolhandkrab zoo goed je
benutten, dat zij haar prooi er stevig
mee kan vasthouden, zoodat er geen
ontkomen mogelijk is. Opmerkelijk is
het, dat eenige vischjes, welke in de
kuip gegooid werden, vele uren konden
blijven zwemmen, zonder dat de krab
ben, welke steeds op visch azen, ze op-
eischten. Maar tenslotte bleken de
vischjes toch buit gemaakt te zijn. In
geen der andere visschersnetlen op de
Vecht zijn tot nu toe de schadelijke
wolhandkrabben waargenomeen.
De Aartsbisschop achteruitgaande.
Toestand steeds slechter.
In alle kerken van het Aartsbisdom
Utrecht is Zondag j.1. een schrijven
voorgelezen over den toestand van den
Aartsbisschop mgr. Jansen. Naar in
dezen brief verluidt is de algemeene
toestand van den Aartsbisschop, nadat
hij op 26 September j.1. van de Sacra
menten der Stervenden was voorzien,
nog voortdurend achteruit gegaan
Van genezing of herstel kan geen
sprake meer zijn. Hoewel nog geen
oogenblikkelijk stervensgevaar aanwe
zig is, is het ziektebeeld van dien aard,
dat men voortdurend op het ergste
voorbereid is.
WOLHANDEL.
Gevolg gevende aan het besluit der
ledenvergadering heeft, nu is gebleken
dat nog zooveel producenten hun wol
scheer 1934 en ook nog eerder in hun
bezit hebben, de Federatie tot Verbete
ring van den Wolhandel in Noord-
Holland de gelegenheid geopend voor
nog niet bij haar aangesloten wolpro
ducenten toe te treden tot den geza-
menlijken verkoop van de scheerwol.
Dat hieraan behoefte bestaat blijkt
wel uit het. feit, dat reeds thans de aari
gifte voor de wollevering in den om
trek Schagen met ruim 20 pCt. is uit
gebreid.
Verhooging Omzetbelasting.
Adres van R.K. Middenstands
bond aan Tweede Kamer.
De indiening door de Regeering van
van een ontwerp van wet, tot heffing
van opcenten op enkele belastingen,
ter versterking van de inkomsten van
het werkloosheids-subsidiefonds, is
voor het hoofdbestuur van den Neder -
landschen R.-K. Middenstandsbond
aanleiding geweest, zich tot de Tweede
Kamer Je wenden met een adres, waar
in zij de bezwaren ten aanzien van dit
voorstel te kennen geeft.
De bond is van meening, dat in de
huidige omstandigheden elke verzwa
ring van lasten voor het bedrijfsleven,
hoe gering ook, zoo lang mogelijk moet
worden vermeden. De Bond meent,
te moeten aandringen op het niet-aan
vaarden van de voorgestelde verzwa
ring van lasten.
Noodlottig geweerschot.
Doodelijk ongeluk bij een
jachtpartij.
Woensdagmiddag is op den Roekel-
schenweg bij Ede een jachtpartij ge
houden, waaraan o.a. werd deelgeno
men door een jongeman Heijink, wo
nende te Ede. Plotseling ging diens gc
weer op onverklaarbare wijze af, waar
door hij in den buik getroffen werd. In
ernstigen toestand is hij naar liet Dia-
conessenhuis te Arnhem vervoerd,
waar hij bij aankomst bleek te zijn
overleden.
Mijnwerker gedood.
Ongeluk op Domaniale mijn.
Dinsdagnamiddag is op de sciiachi
„Beerenbosch" der Domaniale Mijn te
Kerkrade de 22-jarige los werkman J.
Wijnen bekneld geraakt tusschtn een
transportband en een rol, tengevolge
waarvan de dood spoedig intrad.
Oude man verdronken.
Misgestapt en te water geraakt.
Toen een landbouwer Dinsdag te
Nieuwkuik nabij Rosmalen de koeien
ging melken, kwam hij tot de ontstel
lende ontdekking, dat in een sloot een
man lag. Nadat de landbouwer hulp
had gehaald, werd het lijk opgehaald.
Het bleek te zijn de 80-jarige Van Gor-
kum, die waarschijnlijk door een mis
stap te water is geraakt.
Jongen te water geraakt en verdronken
Te Vriezeveen is onder de buurt
schap Sibculo de 12-jarige J. .T. Tim
mer door onbekende oorzaak in het
Vriezenveensche Veenkanaal geraakt
en verdronken. De jongen was voor 'n
boodschap uitgestuurd, doch bleef lan
ger weg, dan men verwachtte. Men is
op zoek gegaan en heeft zijn lijk in het
Veenkanaal gevonden.
Verantwoordelijksheidsgevoel en
besmetting.
In „De Dokter in Huis" dringt me
vrouw Jacobs aan op meer begrip van
verantwoordelijkheid.
Ten opzichte van de school en de
schoolinfecties kunnen ouders veel ge
wicht in de schaal leggen. Ons kind is
verkouden het mag gerust in de bui
tenlucht, dus het naar school gaan le
vert geen bezwaar voor het kind zelf
op. Maar als we het kind, dat hoest
en proest, twee dagen thuis houden,
voorkomen we allicht, dat zijn klasse
buurtjes besmet worden en die de ver
koudheid of het griepje weer verder
overbrengen.
Natuurlijk is voorkomen beter dan
genezen, dus onze eerste plicht is te
zorgen voor onvatbaarheid bij ons
kind
Bovendien, een verkoudheid kan do
voorlooper van een infectie-ziekte zijn.
Bij een Kerstfeest, dat natuuriijk bij de
gezellige warmte van den st ra lenden
Kerstboom gevierd werd, kwamen
vriendjes en vriendinnetjes bijeen
Er werd lustig gezongen en genoten
en geluisterd. Eén kindje hoestte wel
nog al, maar moeder had hem 't ge
noegen niet willen onthouden. Ze had
er niet over gedacht, dat 't kind ge
speeld had met een vriendje, dat nu
mazelen had. En wat was de Nieuw
jaarsverrassing voor verscheidene moe
ders van de Kerstfeestgangers Een
mazel-patiëntje, met als gevolg maze-
lenbroertjes en mazelen-zusjcs.
Gebrek aan inzicht of aan verant
woordelijksheidsgevoel van dien va
der of die. moeder
Voor één ding hebben we echter al
len te waken, en dat. is voor overdrij
ving. Niet overal angstvallig ziekten
trachten op te sporen ,wtjet voortdu
rend zorgen vóór den tijd maken
Maar wél een wakend oog hebben en
onze kinderen volgens ons beste weten
opvoeden tot lichamelijk en geestelijk
krachtige menschen.
DE BRANDWEER MOEST DEN WEG
WÏIZEN
Dronkemansavontuur
Dat te Amsterdam de brandweer voor alle
mogelijke karweitjes gealarmeerd wordt, is
een bekend verschijnsel. Maar het volgende
geval is vermoedelijk toch een unicum zélfs
in de annalen van de Amsterdamsche brand
weer.
Er zwalkte n.1. een hevig beschonken man
door de Kalfjeslaan, die zoo volkomen den
weg en zijn geheugen kwijt was, dat hij in de
verste verte niet meer wist, hoe hij thuis
moest komen. Ergens achter in z'n beneveld
brein, hing nog wel zijn woonadres, maar hij
had er niet de flauwste notie van hoe hij er
moest komen.
Het roode zuiltje van een brandmelder met
zijn fantastisch paarsche illuminatie bracht
den man op een origineel denkbeeld. Want
zelfs in 's mansgeestrijken geest was het be
sef nog aanwezig, dat de brandweer baat voor
alle kwalen weet en dies sloeg hij het ruitje
van den melder stuk en alarmeerde de brand
weer. Prompt arriveerde na een verren en
langen tocht een motorspuit in de Kalfjes
laan en de bemanning vond daar den wag
gelenden dronkaard, die den bevelvoerder
hakkelend vragen stelde omtrent de route,
welke hij zou moeten kiezen om thuis te ko
men
Het eind van het avontuur was eenigszins
anders dan de man verwacht had. Want de
brandweer alarmeerde op haar beurt de po
litie en deze maakte tegen den even verdwaal
den als verdwaasden man proces-verbaal op
wegens vernieling van het ruitje van den
melder en wegens openbare dronkenschap
NIEUWS OP SCHEEPVAARTGEBIED.
DE NOORDELIJKE DOORVAART.
De reis van de „Stalingrad" en de „Anadyr."
Na een zwaren strijd gevoerd te hebben
met pak- en drijf ijs, storm en mist, zijn de
Russische vrachtschepen „Stalingrad" en
„Anadyr" erin geslaagd, de reis van Wladiwo-
stok naar Europa via de Noordelijke route,
dus langs de Beringstraat en de Noordelijke
IJszee te volbrengen.
De „Stalingrad" is inmiddels haar bestem
mingshaven, Londen, binnengeloopen, terwijl
de „Anadyr", die een lading fosfaat in heeft
voor Gent, te Terneuzen is aangekomen.
De pogingen, die in den loop van de eeuwen
in het werk zijn gesteld om van Europa via
de Noordelijke IJszee Oost-Azië te bereiken,
zijn veelvuldig. Zoo rustten de Staten van Hol
land ruim 300 jaar gelden een drietal expedi
ties uit naar de Poolzee. De derde tocht was
die van Heemskerk, Barendsz en De Rijp,
welke beroemd is geworden door de ontdek
king van Spitsbergen en de overwintering op
Nova Zembla. Deze pogingen mislukken ech
ter en wat de Nederlanders in die dagen te
vergeefs trachtten te vinden, vond de Fin
Nordenskjöld in dienst van Zweden eerst op
het einde der negentiende eeuw. De doorvaart
was gelukt, doch er bleken onoverkomelijke
moeilijkheden in den weg te staan, moeilijk
heden, die thans met behulp der moderne
techniek uit den weg zijn geruimd.
Aan boord van de Anadyr" had men een
onderhoud met eenige leden der bemanning.
Men legde er den nadruk op, dat het hier
geen wetenschappelijke expeditie betrof, doch
zuiver een tocht gemaakt voor handelsdoel
einden, n.1. het laden en lossen van goederen
in de havens aan den Noordkust van Siberië.
Wetenschappelijke expedities waren reeds
eenige jaren geleden ingesteld met ijsbrekers,
zooals de „Krassin", „Sibiriakoff" e.a.
Ook in 1933 had het vrachtschip „Tsjeljoe-
skin" getracht om te varen. Het schip ver
trok 17 Juli 1933 van Leningrad doch verging
in Februari 1934 in de Beringstraat. De opva
renden, ten getale van ruim honderd, werden
door middel van vliegtuigen gered.
Op 23 Juni van dit jaar vertrokken de „Sta
lingrad" en de „Anadyr" van Wladiwostok om
via de Japansche zee naar het schiereiland
Kamtsjatka te varen, waar op 2 Juli gebun
kerd werd en versch water werd ingenomen.
Op 10 Juli werd de Poolcirkel gepasseerd. In
de Beringstraat aangekomen, kreeg men te
kampen met ijsgang en mist. Het schip hield
zich goed, hoewel het wel eens tusschen het
ijs verpletterd dreigde te worden. Op de kans,
dat het schip verlaten zou moeten worden,
was gerekend. Aan boord bevond zich een
complete woning, die in tijd van nood op het
ijs had kunnen worden, gezet. Ook de kleeding
van de bemanning hield terdege rekening met
de daar heerschende strenge koude. Zoo toon
de men ons gewatteerde broeken en Eskimo
mutsen.
Veel hulp ondervond men van de vliegtui
gen. Als het schip in het ijs zat, rapporteer
den zij, op welke wijze genavigeerd moest
worden om de kanalen tusschen het ijs te
vinden. Als het mistig was, gaven de radio
stations de plaats, waar men zich bevond.
In de Beringstraat bevinden zich vele wrak
ken van vergane schepen, die het navigeeren
uiterst kunnen bemoeilijken. Dikwijls moest
gewacht worden tot wind en zon het drijf- en
pakijs verstrooiden. Ondanks dit alles was
men zeer tevreden over de behaalde resulta
ten.
Op 19 Juli arriveerde men te Kolyma, gele
gen op het schiereiland Chukotski waar een
gedeelte der lading werd gelost. Hier verbleef
men negen dagen waarna de reis werd voort
gezet naar Tiksi Harbour. Op 14 Augustus
vertrok men met bestemming Chiliskin Point
dat op 76 graden Noorderbreedte ligt.
Van Chiluskin Point werd gestoomd naar
Igarca, een nieuw gebouwde stad, die onge
veer 1000 K.M. landwaarts ligt. Voordat Igar
ca werd bereikt, kwam het schip in een be
narde positie daar een storm het ijs land
waarts dreef en het schip dreigde te stran
den. Men slaagde er echter in zeewaarts te
koersen, zoodat dit ongeval geen noodlottige
gevolgen had.
Te Igarca werd een lading hout ingenomen
voor Moermansk, waar men 11 September
aankwam. Het laatste ijs werd ontmoet ten
Zuiden van het Barends eiland en toen men
eenmaal te Moermansk was, kon men zeg
gen dat de reis door de Noord-Oostelijke door
vaart goed geslaagd was.
In totaal was afgelegd van Wladiwostok
naar Moermansk een afstand van 10.000 mij
len in een tijdsbestek van 76 dagen, waaron
der 30 ligdagen. In de Noordzee gekomen,
kreeg men te kampen met een hevigen storm
met windsterkte van 10 tot 11. Het schip hel
de hierbij soms 52 graden over en was op
sommige oogenblikken niet te sturen. Doch
al deze moeilijkheden werden overwonnen en
op 13 dezer liep het schip de haven van Ter-
neuzen binnen. Op onze vraag of deze reis'
ook rendabel was geweest, deelde men mede,
dat men uit financiëel oogpunt bekeken, zeer
goed gevaren had. Van den voorraad bunker
kolen, die mén te Kamsjatka had ingeslagen
kon men te Moermansk nog verkoopen.
Men was er dan ook van overtuigd, dat
voortaan geregeld langs de Noordelijke route
gevaren zou worden, al zou dit dan ook slechts
3 maanden per jaar kunnen geschieden.
Ook hier spreekt de moderne techniek een
ernstig woordje mee. Zonder de hulp van
vliegtuigen en radio-stations, zou het niet
doenlijk zijn, de Noordelijke doorvaart te ge
bruiken voor handelsschepen.