Rijdt U Veilig Garage W. Leeuwenkamp IN Een Mig Spel Winterjassen Regenjassen DOOR HOLLAND OP ZIJN SMALST. ZIJPE EN HAZEPOLDER. KUNSTLIEVENDE LEDEN muziek- en tooneeluitvoering HARMONIE WIERINGEN STUURINRICHTING DE REMMEN DE BANDEN DE LICHTEN IN ORDE VANAF f4.50 TOT 30 GULDEN. DE LESSEN ZULLEN 1 DEC. AANVANGEN M. KORT-TAKES. 101! KAP.-RESERVE F 58.500.000. ASSURANTIES OP BEURSPOUS. KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF ADVIES VOOR GELDBELEGGING. J. SCHOORL Pz. SCHAGEN (telefoon 82) en KLEIN in: BOSKER's Boekh. H.-hoef. Vergadering van de Mod. Landbouwarb. Bon- r den te Middeniner !s avonds half acht in I Dorpshuis. j Op deze vergadering waren 21 leden aanwe- zig. Als voorzitter fungeert de heer L. Feikes. Deze verg. was belegd naar aanleiding van een te houden conferentie met de directie van de W.-meer op 7 November. Een aantal voorstellen welke op bovenge noemde conferentie in bespreking zullen wor den gebracht, komen in behandeling. Als punt 1: 1 werd besproken drainage, d Dit punt lokte heel wat stof tot spreken. D Over 't algemeen was men er over eens P dat de tarieven te laag waren. De toestand is ongeveer zoo, dat als de geroutineerde arbei- b ders bij elkaar in de ploeg komen er nog een k uurloon kan gehaald worden, maar verreweg 1' de meesten blijven daar beneden, als het niet f een beetje „gemaakt" wordt. II Doordat er voortdurend harder gewerkt t- wordt en daarvan het gevolg is dat de tarieven r- ook naar verhouding of nog meer als naar v verhouding zijn gedaald, met het gevolg, dat P wij nu deze ongezonden toestand hebben. v Aangedrongen werd om gedaan zien te krij- gen dat de grond die verzet moet worden af- 11 gemeten wordt en dan per kub. M. zal wor- den verwerkt tegen behoorlijk tarief. Na nog 11 eenige punten van minder belang te hebben besproken stelde de voorzitter de rondvraag aan de orde. Heel wat vragen werden gedaan naar aan leiding van het verslag van de verg. van de afd. Holl. Mij. van Landbouw. Bijna zonder uitzondering werden vragen gesteld over het zoogenaamd koppelstelsel, in het vrije bedrijf. De voorz. beantwoord behoorlijk uitgebreid de vragers. Ook hij drukte zijn groote spijt uit, dat dit verouderde stelsel in het nieuwe land ingevoerd is. En ofschoon ook van open bare lichamen het koppelstelsel niet wordt aangewakkerd, schijnt het in de W.-meer al reeds een taaie plant te zijn die zijn wortel gestel al vrij diep in de bodem heeft gedreven, alzoo om uit te roeien geen kleinigheid meer. Hij schetste het stelsel voor de landbouwer alleszins aanbevelenswaardig en zeer zeker voordeelig. Want b.v. met het wieden, en bie ten op-een-zeten en meer werken van derge- lijken aard, is het zoo mooi dat het in een paar dagen af is. De machine doet het eerste werk, het koppel het tweede gedeelte en klaas is Kees er behoeven geen arbeiders meer op de boerderij te zijn, in ieder geval kan dat tot een buitengewoon gering aantal terug gebracht worden. Wanneer nu dat stelsel ge handhaafd blijft, gelooft hij dat er nu reeds alleen de vaste bewoners tellende een groot deel van het jaar een teveel aan arbeiders krachten aanwezig is. Ook Ook wanneer de geheele polder uitgegeven is, behalve dan het gedeelte wat in Staatsexploitatie blijft, niet meegerekend. Rekent men op "een totaal aan tal bedrijven van ongeveer 600, dan kan nu ongeveer op ieder bedrijf één geplaatst wor den, wat natuurlijk (men zie de bedrijven) lang niet het geval is. Tal van kleine bedrij ven hebben geen arbeider noodig, anderen hebben weer meer dan een noodig, maar met de invoering van het koppelsysteem kan er -in de meeste gevallen wel het grootste gedeel te van het jaar wel met één volstaan worden Vast staat dan ook, dat voor den landarbeider juist door de invoering van het ongelukkige stelsel een slechte toekomst te wachten staat Men zegt: in een koppel werken verdien je toch ook Inderdaad! Als men bij zoo'n kop pelbaas is en het is goed weer; dat wil zeg gen: als het een dag regent, dan is het lo gisch dat er niet gewerkt kan worden. Maar de landbouwer oordeelt oordeelt het land den anderen dag en misschien daarna nog een dag te nat en er wordt niets verdiend. Het geeft immers, omdat de landbouwers over koppel hebben te beschikken, niets of het een dag langer duurt; hij kan het betere afwach ten, want als vijf koppels niet genoeg is dan kunnen er ook tien of meer komen. Op de arb. beurzen en in andere provincies zijn er ge noeg. Gaat het zoo door en de hand wordt niet aan de ploeg geslagen dan zal er een welvalrende boerenstand komen met daar naast een doodarme landarb. bevolking. Als dat de bedoeling is geweest van de stichters van de Kolonisatie W.Meer, dan heeft ze het inderdaad bij het goede eind te pakken. Hiermede eindigde de voorz. en alle leden stemden er volledig mee in en keurden ook het stelsel af. Hierna sluiting. HOLL. MIJ. VAN LANDBOUW. Afd. W.-Meer. Op Woensdag 11 November a.fi. zal voor bovengenoemde afdeeling Ir. L. de Vries, Rijksveeteelt-consulent een lezing houden over „Moderne veevoe ding", in Hotel Smit te Slootdorp. Men verzoekt ons no»g mede te dee- len dat deze lezing ook voor niot-leden toegankelijk is. Alle belangstellenden worden ïiit.ge noodigd. De lezing vangt aan om 7.30 uur. KERKDIENSTEN WIERINGERMEER. ZONDAG 8 NOVEMBER. NED. HERV. GEM. Middenmeer v.m. 10 uur Ds. Nijholt. NED. EVANGELISATIE Slootdorp v.m. 9.30 uur Ds. Oostenbrug van Gouderak. Middenmeer nam. 2 uur Ds. Oostenbrug. (bediening van de H. Doop). Wieringerwerf v.m. 9.30 uur Cand. H. v. Vliet. Middenmeer 7.30 uur gezellige jongelieden samenkomst in het Vereenigingsgebouw ach ter de Herv. Kerk. Leider K. Kiewiet. Toegang vrij GEREF. KERK MIDDENMEER. Middenmeer v.m. 9.30 uur Ds. v. d. Vliet, Middenmeer nam. 3 uur Leesdienst. Wieringerwerf nam. 5 uur Leesdienst. Woensdag 11 Nov. 'sav. 7.30 uur Ds. v. Vliet, (Alléén te Middenmeer). Dankuur v.h. gewas, GEREF. SLOOTDORP. Slootdorp v.m. 9 uur Leesdienst. Slootdorp nam. 2 uur Ds. C, v. d. VJitfc. Cursus Staatsinrichting en Gemeente bestuur. Met de reeks voordrachten van burgemeester Peters over Staats inrichting en Gemeentebestuur zal a.s. Maandag worden begonnen. Zij wor den gehouden eiken Maandagavond van half acht tot half tien in de school te Middenmeer. Er is nog plaats voor een 10-tal loe- horders. Zij kunnen zich nog aanmel den a.s. Maandag vóór het begin van de eerste voordracht. Er wordt op tijd, dus precies om half acht begonnen. VOOR DE VAKSCHOLEN TEEKENBORDEN PASSERDOOZEN BOSKER's BOEKHANDEL EEN REPUBLIEK VAN JONGENS. Toen Jack Robbins, een jonge Ame rikaansche „selfmade man", ongeveer twintig jaar geleden op een wande ling langs het jeugdgerecht van Chi- cago kwam, voelde hij de onweer staanbare behoefte, er eens een zit ting bij te wonen. Of het uit medelij den of uit nieuwsgierigheid was, wist hij eigenlijk zelf niet. In ieder geval wilde hij eens zien wat jonge men- schen, die hier terechtstonden, op hun kerfstok hadden. Hijzelf had een moei lijke en bewogen jeugd achter den rug en slechts door zijn buitengewoon vol hardingsvermogen en zijn fabelachti- gen ijver had hij het tot procuratie houder in een conservenfabriek ge bracht. Er stonden zeven kleine klei ne kwajongens voor de balie terecht, van wie de meesten een gratis trein rit als blind passagier op hun gewe ten hadden. Toen hij dat hoorde, dacht Robbins er ineens weer aan, hoe hij in zijn jeugd met een makker, die zich Jack London noemde, zei.' ook jaren lang over de rails van Amerika had „getrampt." Hij bekeek de jon gens eens wat nauwkeuriger en con stateerde met een zuiver psycholo gisch instinct, dat geen hunner be paald een mislukt type was. „Ze mo gen niet worden veroordeeld!" dacht hij bij zichzelf en nam impulsief het besluit, voor hen in de bres te sprin gen. Hij hoopte op deze wijze de goe de kern te wekken, die naar zijn mee ning ook in déze jongens moest slui meren. Onmiddellijk stelde hij zich in verbinding met de betrokken instan ties, die zijn aanbod na eenige aarze ling aanvaardden. Toen hij met zijn beschermelingen sprak en hun vertrouwen had gewon nen, hoorde hij tot zijn groote verba zing, dat de meesten hunner al eer der in het een of ander phi'antropisch opvoedingsgesticht hadden gezeten. Hij vroeg zich af, hoe het kwam, dat de jongens dan toch wéér voor den kinderrechter hadden moeten verschij nen. Hierover peinzende kwam hij lot de conclusie, dat er aan de organisatie van deze gestichten misschien het een of ander haperde. Hij besprak deze vraag met do jongens, die dit naar hij meende, wel. konden beoordeelen. En volgens hen school de foul van al de ze instituten hierin, dat zij door ouderen werden bestuurd. Hierdoor werden de kinderen gedwongen te ge hoorzamen aan regels en voorschrif- tenn, die ze niet begrepen en die hun dus vreemd bleven. Jack Robbins zag in deze gedachte iets juists en besloot derhalve een „club" voor zijn bescher melingen te stichten, waarvan de or ganisatie en de administratie in hun eigen handen zou liggen. Aan dit idee ontsproot de „Boys Brotherhood Ra- pubiic", de „Broederlijke Republiek der Jongens." Na eenige weken telde deze kleine republiek ongeveer veertig „burgers", allen jongens, die voor de balie van het jeudgerecht te Chicago hadden gestaan. En toen hij dit troep je bij elkaar had gebracht, begon Jack Robbins zijn kleinen staat te or- ganiseeren. MARKTBERICHTEN. De Kaasmarkt. ALKMAAR, 6 Nov. 1936. Op de ge houden kaasmarkt waren in totaal 49 stapels, wegende 115000 Kg. kaas aan gevoerd, waarvan soort en prijzen als volgt Fabriekskaas 3 stapels Klei ne f 18 Boerenkaas 3 stapels klei ne f 17 5 stapels Commissie (oude) f. 22. Alles met rijksmerk. Handel ma tig- '-v De Graanmarkt. ALKMAAR, 6 Nov. 1936. Op de ge houden Graanmarkt waren in totaal 881 H.L.'s aangevoerd, waarvan soort en prijzen als volgt 110 voertarwe f 550- 7 10 Rogge, prijs niet geno teerd 103 gerst i 7-8.25 245 haver f 6-7.65 237 boonen, w.o. bruine f 14- 17 citroen f 25-27 duiven f 8-9.50 witte boonen f 15-25 1 karwijzaad f '22.25 175 erwten, w.o. kleine groe ne f 7.75-9 groote groene f 8-26 grau we f 20-2 8; vale erwten f 9-20.50. Alles per 100 Kg. Handel goed. Het Noordzeekanaal zestig jaar. Het was reeds kort na de Fransche overheersching, dat de Amterdam- sche kooplieden in zagen, dat het nood .zakelijk werd een betere verbinding met de Noordzee te bezitten dan via hei Tesselsche Gat of bet Vlie. Het toe nemen van de afmetingen der schepen jjiaakte het hoe langer hoe moeilijker met een ongebroken lading de verschil lende geulen in de Zuiderzee te pas- seeren. Als gevolg hiervan kwam in 1835 het( Noordf-Hollandsch Kanaal tot stand, waaraan zes jaar werd ge werkt en waardoor het mogelijk werd, dat zeeschepen met een lengte tot 64 meter en een diepgang tot. 5 meter van Den Helder door Noord-Holland Amsterdam konden hereiken. In dien tijd was het een geweldig werk en eenig in de wereld, doch de afmetingen der schepen bleven groo- ter worden en toen na 1885 de stoom schepen begonnen te verschijnen, bleek weldra dat dit kanaal niet de ge- wenschte oplossing bracht... Er was een beperkte snelheid v^gcjglwreven, zoodat ongeveer drie etmaler? werden berekend om van Amsterdam naar Den Helder te komen. Voor de groote vaart op Indië, welke schepen soms vier of vijf maanden onderweg waren, maakte dit weinig verschil uit, wel echter voor de stoomschepen, die ge regeld op dichtbijzijnde buitenland- sche havens voeren, zoodat er stem men begonnen op te gaan voor een be tere en snellere verbinding van Am sterdam met de Noordzee. Aanvankelijk dacht men aan verrui ming van het bestaande kanaal, doch naast dit plan, was er ook een, waar van reeds in 1815 koning Willem I 'n sterk voorstander was een waterweg in Westelijke richting naar zee. Origi neel was deze gedachte echter niet, want een landmeter van Rijn land had in 1634 al een dergelijk ont werp gemaakt. Merkwaardig is zeker de meening van de Kamer van Koophandel te Am sterdam, die er zich van onthield over de uitvoerbaarheid van het plan een oordeel te geven „als meenende, dat die vraag niet ernstig gemeend konde zijn en daarom geen antwoord waar dig was De aandrang, die echter van belang hebbende zijde werd uitgeoefend, groeide voortdurend, want het behoud van Amsterdam als zeehaven stond op het spel. Heel wat moeilijkheden moesten echter nog worden overwon nen en het duurde tot den 8 sten Maart 1865, voordat de eerste spade in den grond ging voor het kanaal door Holland op zijn smalst. Het werk werd grootendeels door een Engelsche fjrma uit/gevoerd. De lengte bedraagt 27 Km. (het Noordhollandsch Kanaal 90 Km.) en na meer dan 11 jaren arbeid kon het kanaal in November 1876 worden ge opend. Aan het plaatsje, dat langza merhand hij den ingang van het ka naal begon te ontstaan werd de naam IJmuiden (mond van het IJ) gegeven. Het houwen van steeds grootere sche pen ging evenwel in een sneller tempo dan het graven van het Noordzee kanaal en toen de schutssluis tegen woordig de oude sluis genoemd - klaar was, waren er reeds schepen van 130 meter lengte, terwijl de schut, kolk-lengte van de sluis 119 M. be droeg In 1885 werd dan ook besloten tot het bouwen van een nieuwe sluis, cle z.g.n. groote sluis, welke in 1896 in ge bruik kon worden genomen en die de grootste ter wereld was met een leng te van 225 M. en een slagdrempel-diep te van 10 M. beneden A.P. Weer meende men voor jaren de vaart op Amsterdam te hebben verze kerd, maar de afmetingen der zeestoo mers in het internationale verkeer ble ven groeien en ook het scheepvaart verkeer nam zoodanig toe, dat toch op den duur weer de vraag rees of met deze sluis zou kunnen worden volstaan, Het Panama-kanaal, dat in 1914 werd voltooid, hield reeds reke ning met schepen van 300 M. lengte. 33 M. breedte en een diepgang van 12.50 meter. Bovendien was gebleken. dat de „Limburgia" en de „Brabantië". die tijdelijk op Zuid-Amerika voeren slechts met zeer veel moeite waren te schutten, hetgeen niet altijd zonder averij afliep, vooral wanneer er een krachtige wind stond. Ook hield men rekening met het feit, dat wanneer de Groote Sluis defect raakte, de mees te schepen, die op Indië voeren niet zouden kunnen binnen komen. Een staats-commissie werd inge steld. die een rapport uitbracht, waar in de noodzakelijkheid van een derde sluis werd betoogd. Bij de wet van 2 Januari 1917 wer den de afmetingen van de nieuwe sluis bepaald op 400 M. lengte, 50 M. breedte en een diepte van 15 M: bene den N.A.P. De officieele opening van de Noor- dersluis, zoo als ze heet, geschiedde door H.M. de Koningin op 29 April '30. Een leek ziet op het eerste gezicht niet, welk een ontzaggelijk werk hier is gepresteerd. Hem vallen in de eer ste plaats de eigenaardigheden op en vooral deze, dat de deuren bij deze sluis niet open wieken, doch open rol len. De geheele opening wordt door één deur. afgesloten, die bij het ope nen van de sluis opzij in een zooge naamde deurkas wordt weggerold. Dijkgraaf en Heemraden maken bekend, dat door het waterschap op 1 JANUARI 1937 een geldleening zal worden aangegaan ten bedrage van f 20.000.—. Gegadigden worden verzocht hun aanbiedingen vóór 1 December 1936 schriftelijk met opgave van rente aan genoemd College te doen toekomen. Inlichtingen omtrent aflossingen en bijzondere bepalingen worden ten kantore van den Secretaris te Schagerbrug verstrekt. op Zondag 15 en 22 Nov. a.s. De programma's en kwitanties worden begin volgende week aan geboden. Zij, die nog lid wenschen te worden (ongehuwden of gehuwden) gelieve zich op te geven bij den heer G. RASCH, Smidsteeg Hip- polytushoef. DENK ER OM MENSCHEN Bij VONDER gaat het naar uw wenschen! Want de tijd van heden Vraagt prijzen naar beneden MANSKLOMPEN (wit) 70 NU 65. GEEL 80 NU 75 IEPEN WIT 80 NU 75 GEEL 90 NU 85 Tevens vrouw- en Kinderklompen Allemaal eerste soort. VonderKlief str. H.-hoef. Gelijk we reeds zeiden, is met het graven van 't Noordzee-kanaal IJniui den ontstaan. Het kanaal en het stadje, dat onder de gemeente Velsen ressorteert, zijn thans beide zestig jaar oud. IJmuiden werd een centrum van de visscherij en van verschillende be drijven, die hiermede in verband staan. TE KOOP een VOSBLES (RUIN) kleine gekruiste Bels, goed werk- trd, 5 jaar oud. Een BESTE sterke BAKWAGEN. S. J. KOORN, Stroe, Wieringen. ONZE VUURTORENTJES Slechts 40 ct. Slechts 40 ct (bij vooruitbetaling) Wilt U een solide LANDBOUWWAGEN aanschaffen Vraagt bij ons dan eens prijs aan. Wij bezoeken U zonder verplichting. G. VAN LEEUWEN, Wagen- Carrosseriebouw, Wognum. HEEFT U NOG BOOMEN OF PLANTEN NOODIG Vervoeg U dan bij AREN BOERHAVE, Boomkweeker, Middenmeer. PRIMA AMERIK. PETROLEUM 5 Cent per Liter per vat. Franco thuis. Beleefd aanbevelend, C. BRUGMAN, Schagerbrug Tel. 14 TE KOOP dichte 4-persoons AUTO, laatst 1933, Benzineverbruik 1—12, gewicht 800 Kg. in prima staat. Prijs f 250.00. N. METSELAAR, Den Oever. Allen gedurende de maand November naar Mej. MAARS, Koogerweg, H.-hoef. Costuum Stoomen f 1.75, Verven f 4.75, Jas Stoomen f 1.75, Verven f 3.00 Japon Stoomen vanaf f 1.00, Ver ven vanaf f 1.75. Klas SLACHTHANEN TE KOOP. HALFWEG en BOERSEN, Klieftstraat H.-hoef. C. TRAPPEL Achterom 30 Bloemisterij Versieringen Zijn van Uw AUTO de Laat het tijdig controleeren volgens de nieuwe verkeersbepalingen bij TEL. 55 HIPPOLYTUSHOEF. EN enorme voorraden voor HEEREN en JONGENS Vraagt zichtzending bij KEIZERSTRAAT DEN HELDER. Wij zijn 20 goedkooper. Zij die nog aan de Knip- en Naaicursus wenschen deel te nemen gelieve zich zoo spoedig mogelijk op te geven, (er kunnen nog 6 leerlingen geplaatst worden.) ONDER LEIDING VAN PRIMA COUPEUSE. Aanbevelend, Beltstraat, Hippolytushoef. VERHUREN VAN LOKETTEN. Accountant en Belasting - consulent Lid van het Algemeen Verbond van Accountants, gevestigd te Amsterdam. Medembllk Tuinderij. Grafwerken. Eiken Donderdagmiddag van E6 uur zitting in café N. KOK, «ieuwstraat te Hippolytiuheef RECLAME RECLAME PERMANENT WAVE. f 2.- compleet (oliebehandeling). Twee dames gelijk f 3.50. Eigen personeel, daardoor goed en goedkoop. Schrijft ons een brief kaart wanneer U komt. Dameskapsalon C. J. BREEUWER-RiJkenberg, Keizerstraat 44, DEN HELDER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1936 | | pagina 4