VOORJAARSMANTELS.
ONS PATRONEN HOEKJE.
Onverslijtbaar
handwerk.
NAAM:
STRAAT:
PLAATS:
Patroon NoMaat
Hierby ingesloten f aan postzegels.
Indien u tevens het laatste nummer van
,Het Practisch Modebiad" wenscht te ont
vangen, gelieve u 10 cent extra in te slui
ten.
(Postzegels liefst van 11/2, 3 of 6 cents)
Patronen van in deze rubriek voorko
mende genummerde modellen zijn op aan
vraag te verkrijgen bij „Het Practiscb Mo
deblad" Postbus 36, Den Haag, Postreke
ning 203203. De prijs der patronen bedraagt,
mdien niet anders staal aangegeven, 0.58
Betaling steeds vooruit, in postzegels, per
nf per postwissel
Parijsche nieuwtjes op het
gebied der mode.
MEN DRAAGT yEEL KANT
Het uitgesproken vrouwelijke karakter,
dat de details aan de japonnen geven, is
tevens flatteus bij de tegenwoordige Mode
en hiertoe draagt de voorliefde voor kant
niet weinig bij. Kant in de meest verschil
lende weefsels, motieven en uitvoeringen
wordt verwerkt voor japonnen, blouses,
casaques en vooi garneeringen.
Men ziet zoowel de mooie, fijne Chan-
tilly als de veel zwaardere Guipure, die in
alle mogelijke kleuren en nuanceeringen
geverfd is van écru tot violet en donker
bruin toe, soms zelfs in rood overgaand
en behalve écru, ovei goudlamé gewerkt
wordt. Voor dinerjapons en tailleurs ge
bruikt men bij voorkeur Guipure, terwijl
Chantilly, vooral in zwart, voor avondja
ponnen verrukkelijk mooi is. Buitengewoon
fijn en met veel succes toegepast zijn de
verschillende kantsoorten, die met goud,
zilver of andere metaaldraadjes doorweven
zijn en veel verwerkt worden in de hals-
uitsnijd.ing van gekleede japonnen. Zoo kan
b.v. een zwart fluweelen japon een 2eer
apart geheel geven, indien de vierkante
halsuitsnijding aangevuld wordt met goud
kant, wat de Fr arisch en „une moderatie"
noemen.
In plaats van goudkant, is een gehaakt
netwerk van fijn gouddraad eveneens heed
apart en het effect is hetzelfde.
Nieuw is de combinatie van kant en
antiloop, zooals wij op een lange kanten
casaque applicaties zagen van grillige mo
tieven in dik uitgevoerd.
Voor middagjaponnen ziet men veel kan
ten garnituren o.a. op matte crêpe zijde in
purper of diep, donker rood is goudkant als
halsgarneering buitengewoon mooi evenals
Chantilly als bovendeel en mouwen in
zwart, waardoor de huid schemert en een
flatteuse afwerking geeft.
Donkere kanten blouses worden dezen
winter over zijden en lamé onder blouses
gedragen, terwijl voor deze laatste spe
ciaal satijn en goudlamé wordt gekozen.
De pastel tinten zijn voor dit doel minder
geschikt, doen onderkant ietwat zoet aan,
daarom wordt de voorkeur gegeven aan
meer sprekende kleuren.
Perkamenten lampen-kappen worden
weer als nieuw indien men ze afwrijft met
een zacht dcekje, vochtig gemaakt in olijf
olie, natuurlijk eerst eventueele stof ver
wijderen en niet te veel olie gebruiken.
Indien men potjes met kalk in vochtige
kelders plaats, en desnoods nog een zakje
gevuld met kalk ophangt, zal de muffe
iucht verdwijnen en de vocht in de kalk
trekken. Van tijd tot tijd vernieuwen.
GEKLEEDE JAPONNEN.
Reeds nu komen er modellen uit,
Van alle weefsels, die in de tusschen-
collecties getoond worden is fluweel wel
het meest geliefde materiaal voor elegante
kleeding. Voor schouwburg, concerten, tea's,
diners en bals. In één woord voor alle al-
of niet officieele gelegenheden zijn hoeden,
japonnen, mantels, capes van fluweel na
genoeg een ongeschreven wet geworden,
hetgeen ongetwijfeld ook te danken is aan
het feit, dat dit mooie, flatteuse materiaal
in zoo'n groote verscheidenheid van uit
voering in den handel is. Men heeft zijden
fluweel met een prachtige satijnachtigen
glans, dat buitengewoon soepel en licht is,
terwijl andere soorten zich weer aanpas
sen aan de eischen, welke mantels en
complets stellen en zwaarder van uitvoe
ring zijn. Een mooi effect van donkere en
glanzende nuance geven de klokkende
volants van deze laatste, terwijl voor de
meer sportieve modellen het kreukelvrye
geribde fluweel bij voorkeur verwerkt
wordt, dat tevens geïmpregneerd voor
regenmantels wordt gebruikt. In deze laat
ste vindt men vlotte, drie kwart lange mo
dellen in mooie kleuren o.a bleu en groen.
Het gladde geschoren fluweel ziet men voor
avondrobes verwerkt evenals velours
transparant en andere fijnere kwaliteiten.
Zwart voert steeds den boventoon en be-
heerscht reeds verscheidene seizoens de
overige kleuren, doch er valt telkenmale
weer opnieuw een tenaenz waar te nemen,
dat andere kleuren eveneens pogingen wa
gen meer op den voorgrond te treden. Diep
rood o.a. karmijn en zelfs tomaten-rood,
verder groen in alle nuanceeringen, blauw
en dan niet te vergelen de vele schakee
ringen van paars worden gaarne benut als
garneeringen op zwart fluweel, vaak zelfs
in ietwat te sprekende tinten.
Voor mcrgenkleeding geeft Parijs soepele
wollen? en tweed weefsels aan, waarby pas
teltinten nog volstrekt niet van het toneel
verdwenen zijn en o.a. een groenachtig
blauw, roestrood en Fransch groen domi
neer en.
Zwart wordt zeer veel met zilver vos
gedragen, ook met mooie garneeringen
van hermelijn. Elegante coctail- en middsg-
japonnen in klassieke stijl, vaak met bij-
behoorende capes, die rijk met bont zijn
gegarneerd worden eveneens in fluweel-
uitgevoerd.
Vele bontsoorten worden thans in alle
gewenschte kleuren geverfd, volkomen ge
lijk aan die der materialen, waarop zy wor
den toegepast.
Laken, dat lange jaren op den achter
grond is getreden, verschijnt thans weder
om ten toneele en te voorzien is, dat het
een voorname rol toebedeeld zal worden.
Mantels en gekleede ensembles worden
er thans reeds veelvuldig van gemaakt en
ook voor avondmantels vindt dit mooie,
matglanzende materiaal veel aftrek bij de
Parijsche uitgaande dameswereld. Modern
zijn de avondmantels en capes van uit
Schotland geïmporteerd tweed, die met taf
zijde gevoerd worden. Deze tweeds hebben
het groote voordeel, dat zij niet alleen wa
terdicht, doch ook heerlijk warm zijn en
beter voldoen dan fluweelen weefsels, die,
indien zij niet gewatteerd zijn, altijd ietwat
kil blijven.
De luxueuse avond robes, die bij gala-ge
legenheden gedragen worden zijn over het
algemeen in lamé en moiré uittgevoerd. De
Lijn is eenvoudig en juist hierdoor verkrijgt
men van deze glinsterende en wellicht iet
wat opvallende weefsels, een mooi geheel,
dat ondanks het sterk sprekende voor
al van goud- en zilverlamé niets pron
kerigs verkrijgt. Over het algemeen valt
bij de avondrobes een versobering van lijn
waar te nemen en de klassieke stijl treedt
bij alle collecties op den voorgrond. Een der
meest op den voorgrond tredende silhouet
ten voor avcndkleeding wordt weergege
ven bij een robe, waarvan de blouse-deelen
zeer getailleerd waren es de rok de heupen
omsloot om langzaam in een welvende lijn
over te gaan. De vrij diepe ruguitsnijding
blijft zich evenwel handhaven. Men ziet
ook niet /.Iden lamé en brocaat japonnen,
die over de geheele lengte een rechte lijn
aangeven en in de taille streng getailleerd
zijn, terwijl de onderwijdte der rook zoo
nauw is, dat het aanbrengen van splitten
noodzakelijk is, soms zijn deze zelfs tot even
t onder de knie.
De wintermaanden met de
vele feestelijkheden maken
het noodig, dat men een of
meerdere gekleede japonnen
heeft, al naar gelang men
meer of minder deelneemt
aan het openbare leVèn. De
japonnen, die voor dit doel
vereischt worden zyn lang en
bijzondere nadruk wordt ge
legd op de mouwen, die wijde
poffen te zien geven.
De modellen, welke het
meeste kans van slagen heb
ben, zijn zeer eenvoudig van
uitvoering, doch nadruk
wordt gelegd op de materia
len. Tafzijde is een der weef
sels, die zich nog steeds blij
ven handhaven, zy het dan
ook, dat wijzigingen in kleu
ren en motieven worden ge
bracht. Gebloemde taf ver
heugt zich in wellicht toene
mende gunst der dames. Wan
neer wij het middelste model
in oogenschouw nemen, zal
men moeten toegeven, dat het
een alleszins geslaagde japon
is. Het aasl uitende bovendeel
met bescheiden halsuitsnij
ding heeft enkele bloemen
van de zijde der japon ge
maakt, terwijl 'n vlot schootje
en opgeknipte ceintuur de
lengte op gunstige wijze on
derbreken. Vierbaansrok met
ruime klokken vanaf knie
hoogte. De meeste dames ge
ven tegenwoordig de voorkeur aan japon
nen, die afwisseling mogelijk maken. Uit
stekend leent zich voor dit doel een aan
sluitende satijnen japon, die echter diep
uitgesneden en mouwloos moet zijn. Men
kan deze b.v. met een blouse dragen van
zwarte of pastelkleurige kant, waarvan de
mouwen ruime poffen té zien geven en
aan de hoog opgeknipte, even gedrapeer
de halslijn een corsage wordt gehecht. In
plaats van deze blouse kan men over de
japon eenn taille met aangeknipte schoot
dragen (rechts) met breede revers en
mouwen, die tot de elleboog reiken. Men
kan hiervoor tafzijde vei'werken, doch
eveneens brocaat, velours chiffon als ciré
e.d. gekleede weefsels. Een derde moge
lijkheid is om een taille b.v. met ceintuur
en en schootje afgewerkt te maken van
het materiaal der rok, en b.v. met groote
lainé revers. Men ziet, vele variaties ma
ken het mogelijk om met betrekkelijk ge
ringe middelen telkens een ander geheel
te vormen.
MODERNE MIDDAG-JAPON
Succespatroon VKK 2075.
Prijs 0.25 plus 0.05 voor adm.- en
verzendkosten.
Meer en meer worden vesten in mid
dag-japonnen gemaakt. Het groote voor
deel hiervan is, dat men bij één geheel
verschillende vesten kan dragen, die bree-
der en langer dan de uitsnijding ge
maakt en met veiligheidspeldjes op de
onderjurk bevestigd worden. Men kan b.v
Schotsche tafzijde nemen, of een zacht ge
kleurd georgette vest, dan weer als af
wisseling Ottoman of velours-chiffon.
De meeste afwisselingen maken zwart
en donker blauw mcgelijk.
De mouwen zijn ruim aan den boven
kant en ingerimpeld of met uitnaadjes
gewerkt. Stofknoopen als garneeding.
Rechte achterbaan en driedeelïge voor
baan.
Patronen in de maten 40 t.m. 46.
SPEELPAKJE 2—6 JAAR.
Succespatroon VKK 1988.
Prijs 0.25 plus 0.05 voor adm.- „.i
verzendkosten.
Blauw, rood of bruin keper of ander ge
schikt materiaal wordt gebruikt voor dit
speelpakje, dat gemakkelijk over de bo-
venkleeding aangetrokken kan worden. De
achterkant is tot op de hoogte van het
middel, waar de op het voorstuk aange-
stikte banden op worden vastgeknoopt
(kruiselings), en opgestikte zak mag niet
ontbreken.
RON
VOOR GOEDKOOPE PATRONEN.
Op te zenden aan „riet Practisch Mode-
ölad". Postbus 36, Den Haag, giro 203203.
HEI BIJTELLEN VAN PATRONEN
die het komend3 voorjaarsseizoen
erg populair beloven te worden.
Bouclé, tweed en Engelsche stoffen
in diagonaal geweven worden even
als ruiten voor de sportieve mo
dellen verwerkt, daarnaast de ge
wone effen wollen mantelstoffen
voor meer gekleede modellen zoo
als b.v. het eerste links. Deze man
tel met knoopsluiting in het mid
den heeft een platte kraag en scher
pe revers, opgestikte zijstukken en
is aangesloten tot over de heupen.
De lijn is naar den zoom toe bree-
der door de lichte klokken. Mou
wen, die wijd zijn aan bovenarm
en naar de pols toe aansluiten.
De geruite mantel is kraagloos en
heeft een dun wollen shawltje in
de halsopening, kan dichtgeknoopt,
doch ook open gedragen worden
Moderne mouwen en ceintuur om
het middel van wildleer.
Het laatste model met raglan-
mouwen sluit hoog om den hals
met een even opstaande kraag DcJ
sluiting is onzichtbaar door een te-
gengestikt beleg met knoopsgaten.
Opgestikte zakken en doorgestikte
naden langs de geheele buiten om
trek.
Hardanger behoort tot die technieken der
fraaie handwerken, die eigenlyk niet aan
mode onderhevig zijn en behalve mooi, ook
als het ware onverslijtbaar zijn. Men werkt
het op speciaal geweven materiaal waar
van ongeveer 9 draden een cM. breed zijn.
Voor kleedjes, die in dienbakken, op ta
fel, op buffet enz. gebruikt worden is de
bewerking met witte coton perlé voor de
platte steek zeer practisch, omdat dit het
best gewassen kan worden. Voor sierkus-
sens en -kleeden kan men ook écru stof ne
men met bewerking b.v. in goudbruin.
Men werkt de patronen na volgens de afb.
3 en 4, waarvan 1 ruitje 4 weefdraden in
lengte en breedte geeft. De platte steek
wordt in horizontale en verticale richting
gewerkt en iedere steek over 4 draden en
wel 5 naast elkander. Zie werkproeven bo
ven 12. Nadat het geheele patroon in
platte steek afgewerkt is worden de dra
den losgeknipt en uitgetrokken (1). Ver
volgens werkt men de draden twee aan
twee om in zig-zag steek (2). De teeke-
ning (2) geeft aan hoe voor de looper ook
nog gaatjes gevuld worden. Afb. 3 geeft het
patroon aan voor kussen en kleedje, dat
behalve het open werk ook sterretjes le
zien geeft. Het kleed is 60 x 60 c.M. en
heeft een open zoom van 27 c.M. breedte,
terwijl de rand, waarvoor men eerst 5 dra
den uithaalt, 4 draden laat liggen en weer
5 draden uithaalt, ongeveer 11/2 c.M. breed
is. (4) De draden worden aan beide kan
ten in bosjes van drie samengenomen en
op de stofgewerkt, terwijl over de tus-
schenliggende draden met den heksensteek
wordt gewérkt. Ter versterking worden de
hóeken omgefestonneerd. Het kussen is 50
X 60 c.M. en heeft 5 c.M van de zijkan
ten af open randen en 5 c.M. verder werkt
men de patronen uit, die dezelfde zijn als
voor het tafelkleedje. De tafel- of buffet-
looper wordt 35 c.M. bij 1 M. behalve de
voor de zoomen aan te knippen stof. Deze
laatste zijn 21/2 c.M. breed en worden
eveneens volgens afb. 3 gewerkt.