VOORJAARSMANTELS. ONS PATRONEN HOEKJE. Onverslijtbaar handwerk. NAAM: STRAAT: PLAATS: Patroon NoMaat Hierby ingesloten f aan postzegels. Indien u tevens het laatste nummer van ,Het Practisch Modebiad" wenscht te ont vangen, gelieve u 10 cent extra in te slui ten. (Postzegels liefst van 11/2, 3 of 6 cents) Patronen van in deze rubriek voorko mende genummerde modellen zijn op aan vraag te verkrijgen bij „Het Practiscb Mo deblad" Postbus 36, Den Haag, Postreke ning 203203. De prijs der patronen bedraagt, mdien niet anders staal aangegeven, 0.58 Betaling steeds vooruit, in postzegels, per nf per postwissel Parijsche nieuwtjes op het gebied der mode. MEN DRAAGT yEEL KANT Het uitgesproken vrouwelijke karakter, dat de details aan de japonnen geven, is tevens flatteus bij de tegenwoordige Mode en hiertoe draagt de voorliefde voor kant niet weinig bij. Kant in de meest verschil lende weefsels, motieven en uitvoeringen wordt verwerkt voor japonnen, blouses, casaques en vooi garneeringen. Men ziet zoowel de mooie, fijne Chan- tilly als de veel zwaardere Guipure, die in alle mogelijke kleuren en nuanceeringen geverfd is van écru tot violet en donker bruin toe, soms zelfs in rood overgaand en behalve écru, ovei goudlamé gewerkt wordt. Voor dinerjapons en tailleurs ge bruikt men bij voorkeur Guipure, terwijl Chantilly, vooral in zwart, voor avondja ponnen verrukkelijk mooi is. Buitengewoon fijn en met veel succes toegepast zijn de verschillende kantsoorten, die met goud, zilver of andere metaaldraadjes doorweven zijn en veel verwerkt worden in de hals- uitsnijd.ing van gekleede japonnen. Zoo kan b.v. een zwart fluweelen japon een 2eer apart geheel geven, indien de vierkante halsuitsnijding aangevuld wordt met goud kant, wat de Fr arisch en „une moderatie" noemen. In plaats van goudkant, is een gehaakt netwerk van fijn gouddraad eveneens heed apart en het effect is hetzelfde. Nieuw is de combinatie van kant en antiloop, zooals wij op een lange kanten casaque applicaties zagen van grillige mo tieven in dik uitgevoerd. Voor middagjaponnen ziet men veel kan ten garnituren o.a. op matte crêpe zijde in purper of diep, donker rood is goudkant als halsgarneering buitengewoon mooi evenals Chantilly als bovendeel en mouwen in zwart, waardoor de huid schemert en een flatteuse afwerking geeft. Donkere kanten blouses worden dezen winter over zijden en lamé onder blouses gedragen, terwijl voor deze laatste spe ciaal satijn en goudlamé wordt gekozen. De pastel tinten zijn voor dit doel minder geschikt, doen onderkant ietwat zoet aan, daarom wordt de voorkeur gegeven aan meer sprekende kleuren. Perkamenten lampen-kappen worden weer als nieuw indien men ze afwrijft met een zacht dcekje, vochtig gemaakt in olijf olie, natuurlijk eerst eventueele stof ver wijderen en niet te veel olie gebruiken. Indien men potjes met kalk in vochtige kelders plaats, en desnoods nog een zakje gevuld met kalk ophangt, zal de muffe iucht verdwijnen en de vocht in de kalk trekken. Van tijd tot tijd vernieuwen. GEKLEEDE JAPONNEN. Reeds nu komen er modellen uit, Van alle weefsels, die in de tusschen- collecties getoond worden is fluweel wel het meest geliefde materiaal voor elegante kleeding. Voor schouwburg, concerten, tea's, diners en bals. In één woord voor alle al- of niet officieele gelegenheden zijn hoeden, japonnen, mantels, capes van fluweel na genoeg een ongeschreven wet geworden, hetgeen ongetwijfeld ook te danken is aan het feit, dat dit mooie, flatteuse materiaal in zoo'n groote verscheidenheid van uit voering in den handel is. Men heeft zijden fluweel met een prachtige satijnachtigen glans, dat buitengewoon soepel en licht is, terwijl andere soorten zich weer aanpas sen aan de eischen, welke mantels en complets stellen en zwaarder van uitvoe ring zijn. Een mooi effect van donkere en glanzende nuance geven de klokkende volants van deze laatste, terwijl voor de meer sportieve modellen het kreukelvrye geribde fluweel bij voorkeur verwerkt wordt, dat tevens geïmpregneerd voor regenmantels wordt gebruikt. In deze laat ste vindt men vlotte, drie kwart lange mo dellen in mooie kleuren o.a bleu en groen. Het gladde geschoren fluweel ziet men voor avondrobes verwerkt evenals velours transparant en andere fijnere kwaliteiten. Zwart voert steeds den boventoon en be- heerscht reeds verscheidene seizoens de overige kleuren, doch er valt telkenmale weer opnieuw een tenaenz waar te nemen, dat andere kleuren eveneens pogingen wa gen meer op den voorgrond te treden. Diep rood o.a. karmijn en zelfs tomaten-rood, verder groen in alle nuanceeringen, blauw en dan niet te vergelen de vele schakee ringen van paars worden gaarne benut als garneeringen op zwart fluweel, vaak zelfs in ietwat te sprekende tinten. Voor mcrgenkleeding geeft Parijs soepele wollen? en tweed weefsels aan, waarby pas teltinten nog volstrekt niet van het toneel verdwenen zijn en o.a. een groenachtig blauw, roestrood en Fransch groen domi neer en. Zwart wordt zeer veel met zilver vos gedragen, ook met mooie garneeringen van hermelijn. Elegante coctail- en middsg- japonnen in klassieke stijl, vaak met bij- behoorende capes, die rijk met bont zijn gegarneerd worden eveneens in fluweel- uitgevoerd. Vele bontsoorten worden thans in alle gewenschte kleuren geverfd, volkomen ge lijk aan die der materialen, waarop zy wor den toegepast. Laken, dat lange jaren op den achter grond is getreden, verschijnt thans weder om ten toneele en te voorzien is, dat het een voorname rol toebedeeld zal worden. Mantels en gekleede ensembles worden er thans reeds veelvuldig van gemaakt en ook voor avondmantels vindt dit mooie, matglanzende materiaal veel aftrek bij de Parijsche uitgaande dameswereld. Modern zijn de avondmantels en capes van uit Schotland geïmporteerd tweed, die met taf zijde gevoerd worden. Deze tweeds hebben het groote voordeel, dat zij niet alleen wa terdicht, doch ook heerlijk warm zijn en beter voldoen dan fluweelen weefsels, die, indien zij niet gewatteerd zijn, altijd ietwat kil blijven. De luxueuse avond robes, die bij gala-ge legenheden gedragen worden zijn over het algemeen in lamé en moiré uittgevoerd. De Lijn is eenvoudig en juist hierdoor verkrijgt men van deze glinsterende en wellicht iet wat opvallende weefsels, een mooi geheel, dat ondanks het sterk sprekende voor al van goud- en zilverlamé niets pron kerigs verkrijgt. Over het algemeen valt bij de avondrobes een versobering van lijn waar te nemen en de klassieke stijl treedt bij alle collecties op den voorgrond. Een der meest op den voorgrond tredende silhouet ten voor avcndkleeding wordt weergege ven bij een robe, waarvan de blouse-deelen zeer getailleerd waren es de rok de heupen omsloot om langzaam in een welvende lijn over te gaan. De vrij diepe ruguitsnijding blijft zich evenwel handhaven. Men ziet ook niet /.Iden lamé en brocaat japonnen, die over de geheele lengte een rechte lijn aangeven en in de taille streng getailleerd zijn, terwijl de onderwijdte der rook zoo nauw is, dat het aanbrengen van splitten noodzakelijk is, soms zijn deze zelfs tot even t onder de knie. De wintermaanden met de vele feestelijkheden maken het noodig, dat men een of meerdere gekleede japonnen heeft, al naar gelang men meer of minder deelneemt aan het openbare leVèn. De japonnen, die voor dit doel vereischt worden zyn lang en bijzondere nadruk wordt ge legd op de mouwen, die wijde poffen te zien geven. De modellen, welke het meeste kans van slagen heb ben, zijn zeer eenvoudig van uitvoering, doch nadruk wordt gelegd op de materia len. Tafzijde is een der weef sels, die zich nog steeds blij ven handhaven, zy het dan ook, dat wijzigingen in kleu ren en motieven worden ge bracht. Gebloemde taf ver heugt zich in wellicht toene mende gunst der dames. Wan neer wij het middelste model in oogenschouw nemen, zal men moeten toegeven, dat het een alleszins geslaagde japon is. Het aasl uitende bovendeel met bescheiden halsuitsnij ding heeft enkele bloemen van de zijde der japon ge maakt, terwijl 'n vlot schootje en opgeknipte ceintuur de lengte op gunstige wijze on derbreken. Vierbaansrok met ruime klokken vanaf knie hoogte. De meeste dames ge ven tegenwoordig de voorkeur aan japon nen, die afwisseling mogelijk maken. Uit stekend leent zich voor dit doel een aan sluitende satijnen japon, die echter diep uitgesneden en mouwloos moet zijn. Men kan deze b.v. met een blouse dragen van zwarte of pastelkleurige kant, waarvan de mouwen ruime poffen té zien geven en aan de hoog opgeknipte, even gedrapeer de halslijn een corsage wordt gehecht. In plaats van deze blouse kan men over de japon eenn taille met aangeknipte schoot dragen (rechts) met breede revers en mouwen, die tot de elleboog reiken. Men kan hiervoor tafzijde vei'werken, doch eveneens brocaat, velours chiffon als ciré e.d. gekleede weefsels. Een derde moge lijkheid is om een taille b.v. met ceintuur en en schootje afgewerkt te maken van het materiaal der rok, en b.v. met groote lainé revers. Men ziet, vele variaties ma ken het mogelijk om met betrekkelijk ge ringe middelen telkens een ander geheel te vormen. MODERNE MIDDAG-JAPON Succespatroon VKK 2075. Prijs 0.25 plus 0.05 voor adm.- en verzendkosten. Meer en meer worden vesten in mid dag-japonnen gemaakt. Het groote voor deel hiervan is, dat men bij één geheel verschillende vesten kan dragen, die bree- der en langer dan de uitsnijding ge maakt en met veiligheidspeldjes op de onderjurk bevestigd worden. Men kan b.v Schotsche tafzijde nemen, of een zacht ge kleurd georgette vest, dan weer als af wisseling Ottoman of velours-chiffon. De meeste afwisselingen maken zwart en donker blauw mcgelijk. De mouwen zijn ruim aan den boven kant en ingerimpeld of met uitnaadjes gewerkt. Stofknoopen als garneeding. Rechte achterbaan en driedeelïge voor baan. Patronen in de maten 40 t.m. 46. SPEELPAKJE 2—6 JAAR. Succespatroon VKK 1988. Prijs 0.25 plus 0.05 voor adm.- „.i verzendkosten. Blauw, rood of bruin keper of ander ge schikt materiaal wordt gebruikt voor dit speelpakje, dat gemakkelijk over de bo- venkleeding aangetrokken kan worden. De achterkant is tot op de hoogte van het middel, waar de op het voorstuk aange- stikte banden op worden vastgeknoopt (kruiselings), en opgestikte zak mag niet ontbreken. RON VOOR GOEDKOOPE PATRONEN. Op te zenden aan „riet Practisch Mode- ölad". Postbus 36, Den Haag, giro 203203. HEI BIJTELLEN VAN PATRONEN die het komend3 voorjaarsseizoen erg populair beloven te worden. Bouclé, tweed en Engelsche stoffen in diagonaal geweven worden even als ruiten voor de sportieve mo dellen verwerkt, daarnaast de ge wone effen wollen mantelstoffen voor meer gekleede modellen zoo als b.v. het eerste links. Deze man tel met knoopsluiting in het mid den heeft een platte kraag en scher pe revers, opgestikte zijstukken en is aangesloten tot over de heupen. De lijn is naar den zoom toe bree- der door de lichte klokken. Mou wen, die wijd zijn aan bovenarm en naar de pols toe aansluiten. De geruite mantel is kraagloos en heeft een dun wollen shawltje in de halsopening, kan dichtgeknoopt, doch ook open gedragen worden Moderne mouwen en ceintuur om het middel van wildleer. Het laatste model met raglan- mouwen sluit hoog om den hals met een even opstaande kraag DcJ sluiting is onzichtbaar door een te- gengestikt beleg met knoopsgaten. Opgestikte zakken en doorgestikte naden langs de geheele buiten om trek. Hardanger behoort tot die technieken der fraaie handwerken, die eigenlyk niet aan mode onderhevig zijn en behalve mooi, ook als het ware onverslijtbaar zijn. Men werkt het op speciaal geweven materiaal waar van ongeveer 9 draden een cM. breed zijn. Voor kleedjes, die in dienbakken, op ta fel, op buffet enz. gebruikt worden is de bewerking met witte coton perlé voor de platte steek zeer practisch, omdat dit het best gewassen kan worden. Voor sierkus- sens en -kleeden kan men ook écru stof ne men met bewerking b.v. in goudbruin. Men werkt de patronen na volgens de afb. 3 en 4, waarvan 1 ruitje 4 weefdraden in lengte en breedte geeft. De platte steek wordt in horizontale en verticale richting gewerkt en iedere steek over 4 draden en wel 5 naast elkander. Zie werkproeven bo ven 12. Nadat het geheele patroon in platte steek afgewerkt is worden de dra den losgeknipt en uitgetrokken (1). Ver volgens werkt men de draden twee aan twee om in zig-zag steek (2). De teeke- ning (2) geeft aan hoe voor de looper ook nog gaatjes gevuld worden. Afb. 3 geeft het patroon aan voor kussen en kleedje, dat behalve het open werk ook sterretjes le zien geeft. Het kleed is 60 x 60 c.M. en heeft een open zoom van 27 c.M. breedte, terwijl de rand, waarvoor men eerst 5 dra den uithaalt, 4 draden laat liggen en weer 5 draden uithaalt, ongeveer 11/2 c.M. breed is. (4) De draden worden aan beide kan ten in bosjes van drie samengenomen en op de stofgewerkt, terwijl over de tus- schenliggende draden met den heksensteek wordt gewérkt. Ter versterking worden de hóeken omgefestonneerd. Het kussen is 50 X 60 c.M. en heeft 5 c.M van de zijkan ten af open randen en 5 c.M. verder werkt men de patronen uit, die dezelfde zijn als voor het tafelkleedje. De tafel- of buffet- looper wordt 35 c.M. bij 1 M. behalve de voor de zoomen aan te knippen stof. Deze laatste zijn 21/2 c.M. breed en worden eveneens volgens afb. 3 gewerkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1937 | | pagina 4