DEM. Kil Hedenavond Minister Oud Een Paard Noodig? Allis ühalmer Tractoren Prima Ham 15 Ct. per liailf pond C. KAPTEIN Hoofdpijn, Kiespijn. „HECTOR DE FAIR." VOOR NIEUWBOUW EN ONDERHOUDSWERKEN 2 BESTE WERKPAARDEN, TANDHEELKUNDIGE - INRICHTING DENTOFORM AFD. WIERINGERMEER. „DE NADERENDE STEMBUSSTRIJD". BEL OP No. 24 Heerhugowaard. KLAAS STAMMIS ALLEENVERKOOP VOOR SLOOTDORP DE WIERINGERMEERPOLDER, - DE POLDER WAARD EN GROET, ANNA PAULOWNA EN TEXEL van de bekende Amerikaansche TWEEDE BLAD ZATERDAG 24 APRIL No. 46. TE MIDDEN VAN BOMMEN, GRANATEN EN MIJNEN. Avontuurlijke reis van acht Hollanders. Naar Spanje. Ongeveer zeven weken geleden kwam te Rotterdam binnen het Engelsche s.s. Olavus van de Ohlson Steamship Co. te Huil, een scheepje van 1294 ton bruto. Het werd ge voerd door een Engelschen état-major, maar het moest hier een nieuwe bemanning aan monsteren. Voor den Engelschen consul mon sterden acht Nederlanders, vijf matrozen, twee stokers en een messroombediende. Er waren ook nog twee Arabische stokers aan boord. De bemanning vroeg de verklaring, dat men niet naar Spanje zou gaan en er werd ook medegedeeld, dat men kolen ging brengen naar Cetubal in Portugal en van daar terug naar een Fransche haven. Hierdoor gerustgesteld monsterde men. De reis verliep voorspoedig. De kolen kwamen in Cetubal. Men ging weer naar zee en de volgende haven was Nantes. Daar moest op orders worden gewacht. Die orders kwamen en zij waren de reden dat enkele dagen later de Olavus in dergelij ke verwikkelingen kwam, dat er een hartig woordje over gesproken werd in het Engelsche Lagerhuis. De Olavus kreeg orders om naar Bilbao te gaan en een lading ijzererts in te nemen. De Nederlandsche opvarenden hadden hier in niet veel zin. Zij herinnerden den gezag voerder eraan, dat zij niet naar Spanje wil den gaan en of deze al beweerde dat het hier in het geheel geen contrabanden betrof en er dus niet het minste gevaar was, men bleef er weinig voor voelen. De gezagvoerder deel de later mede, dat eerst naar Bordeaux zou worden gevaren. Daar zou een non-interventie officier aan boord komen en zich met de leiding belasten. Gevaar was er dus niet. Daarbij kwam, dat men erts in Bilbao ging halen. Wat de gezagvoerder bij zijn beste weten ook niet verwacht had, ging echter gebeuren. Bij Bordeaux vroeg de bemanning waar de non-interventie-man bleef. De kapitein zei dat dit niet door ging en dat deOlavus maar zou doorgaan naar Bilboa. Het feit dat het schip leeg was, gaf echter min of meer geruststellende gedachten. Men stak de Golf van Biscaye over en na derde de Spaansche kust. De aanval. Op Donderdagmiddag 8 April begon men Bilbao te naderen. Alles scheen heel goed te gaan, tot er een schip in zicht kwam. Het was een kruiser, die de geel-roode vlag voerde en de Almirante Cerventes bleek te zijn. De kruiser deed niet veel. Op vrij grooten afstand bleef het oor logsvaartuig gelijk opvaren. Om de beman ning gerust te stellen, zei de gezagvoerder dat het. een regeeringskruiser was. Omstreeks 5 uur kwam de kruiser dichter bij en praaide hij de Olavus. Men kon echter doorvaren. De koers bleef op Bilbao. Het werd donker. In de verte lagen de lich ten van de stad. De Olavus voerde de voorge schreven lichten. In de duisternis raakte men den kruiser kwijt en niets wees er op dat er weldra iets zou gebeuren. De meeste Hollan ders hadden wacht te kooi. Omstreeks halfnegen kraakte een schot over de zee. De granaat ging vlak langs het schip, dat hevig trilde. Men vloog uit de kooi. In onderkleeding rende iedereen naar het sloependek. Daar bleek al de onmogelijkheid, dat de sloepen geheel konden worden gevierd. De talies waren te kort, omdat het schip leeg was en hoog op het water lag. Men wachtte toen maar gelaten af wat er verder zou ge beuren. De kruiser was niet te zien. Die had zijn lichten gedoofd. Tien minuten bleef het kalm. Toen knalde een tweede schot. De granaat gierde over den schoorsteen. Aan den wal had men bemerkt dat er iets niet in den haak was en direct begon een zoeklicht te zwaaien. Men ontdekte den krui ser, die achter de Olavus voer en onmiddellijk begonnen de kustbatterijen te vuren. De krui ser voer snel vooruit en nam dekking achter de Olavus, die zich dus tusschen het oorlogs schip en de kustbatterijen bevond. Over en weer begon er toen een bombarde ment. Tallooze granaten gierden over het schip. Een projectiel van den kruiser viel op 20 m. afstand van de Olavus en deed het schip in al zijn voegen kraken. Dit werd den gezag voerder te bar. Hij doofde zijn lichten en gooide het roer omzee in. De kruiser en de kustbatterijen gingen door met vuren, maar het werd allengs minder. Ver in zee bleef de Olavus liggen. Men ver moedt dat de kruiser den aanval heeft ge waagd, omdat de Olavus geen radio aan boord had en dus geen hulp kon inroepen. Dien nacht bleef men op behoorlijken af stand van de kust. Naar binnen. 's Morgens om 4 uur was de Almirante Cer- vantes niet meer te zien. Er werd weer koers gesteld op Bilbao en weldra kwam er een gewapende trawler van de regeering in zicht, die de Olavus ging convoyeeren. Om 7 uur kwam de loods naar buiten en voer men het breakwater binnen tot aan de zweefbrug, welke over de haven ligt. Twintig minuten had men door een mij nenveld gevaren, verklaarde de loods. Twee sleepbooten maakten vast om het schip verder de rivier op te sleepen naar de stad. Sirenes loeien. Men had blijkbaar nog niet genoeg avon tuur beleefd. Want in de nabijheid van de stad begonnen de sirenes te loeien. Het was half negen in den morgen. Uit de huizen zag men vrouwen en kinde ren komen, schreeuwend en gillend. Groote fabrieken stroomden leeg. De heele stad liep uit. Het duurde dan ook niet lang of Bilbao was uitgestorven. De duizenden zaten onder den grond in de geweldige dug-outs, de onder- grondsche schuilplaatsen, waarin 4 5000 per sonen zich kunnen verbergen. Hoog in de lucht kwamen 35 bombardementsvliegtuigen aan. De sleepbooten gooiden de Olavus los en sloegen op de vlucht. Men meerde de booten aan den kant en de sleepers kropen in de schuilplaatsen. Weerloos lag de Olavus midden op de rivier, een prachtig mikpunt voor de bommenwer pers. Men behield echter zijn kalmte. De ankers werden gepresenteerd en men bleef maar aan dek, omdat het nergens veilig was. Boven Bilbao strooide het eskader zijn bommen uit. Overal hoorde men ontploffin gen. Van het vliegveld schoten echter acht klei ne jachtvliegtuigen de lucht in. Zij kropen boven het eskader en haalden met hun ma chinegeweren twee bombardeus naar bene den. Maar de bommen bleven vallen. Een fa briek op 300 meter afstand van de Olavus werd volkomen verwoest. Eindelijk verdwenen de aanvallers. De si renes loeiden driemaal en de stad werd weer bevolkt. Vele huizen en fabrieken lagen ech ter in puin. Arm Bilbao. Bilbao is er niet goed aan toe. Levensmid delen zijn er zeer weinig. Men moet van zeer kleine rantsoenen leven en de kwaliteit is ook allesbehalve goed. Men leeft er in voort- durenden angst voor de luchtaanvallen. Toch wordt er nog geregeld doorgewerkt. De fa brieken zijn in vol bedrijf. Naar Durango. Op Zondag 11 April hebben drie leden van de bemanning onder leiding van lid van het verdedigingscomité een bezoek gebracht aan Durango, een stadje op 35 km. afstand van Bilbao. Met een auto ging men de bergen in. Onderweg moest men nog een keer de auto verlaten, omdat er een luchtaanval dreigde. In een greppel zochten de Hollanders dekking. De chauffeur was gewapend met een klein- model machinegeweer. De luchtaanval dreef echter over. Eenige uren heeft men in het vrijwel geheel verwoeste Durango doorge bracht. Men kreeg daar een indruk, hoe de burgeroorlog niets en niemand ontziet. Het was een zwerftocht door puinhopen. Prettig was de tocht niet want overal voelde men de dreiging van het gevaar. Het vertrek. Op Dinsdag 13 April was de Olavus geladen. Hoewel het slecht weer was, koos men zee. Langs de kust werd er gevaren met de be doeling bij La Goruna een Noordelijken koers te nemen en dwars de Golf van Biscaye over te steken. Men moest naar de hoogovens te IJmuiden. De acht Nederlanders voelen na deze avon turen niet veel meer voor varen op Bilbao. Zij zouden allen afmonstering vragen. Op het oogenblik ligt het schip te bunkeren en van een bestemming is nog niets bekend. en fokker H. C. Kooy te Harenkarspel. Éénjarige stieren, geboren 1 Jan. 1936 Eelt- ke 2 eig. en fokker J. W. Zwaan te Schager- waard Menno 2 eig. en fokker J. J. Posch te BinnenwijzendBlok Zeppelin 37 eig. H. Prins te Wieringerwaard, fokker J. M. Blaau- boer Kzn. te Schagen. Van de tweejarige stieren werden achter eenvolgens in de eerste klasse geplaatst Con- stantijn Frans XV, eig. Fokvereeniging Assum (Uitgeest), fokker F. A. F. Groneman te Wie ringerwaard Constantijn Frans XIV, fokker en eigenaar F. A. F. Groneman te Wieringer waard Johan, eig. J. Worp te Wognum, fok ker J. S. van der Wou de te Deersum (Fr.) Minke's Lindberg, eig. J. Montsma te Sloot- dorp, fokker R. R. Meijer te Zuid-Drachten Antje's Frans, eig. M. Bakker Sz. te Wierin- gen, fokker R. L^Waiboer te Anna-Paulowna; Heridon, eigei P. Koopman te Hoog woud, fokker S. Slot te Westwoud Frans A. 26, eig. A. Hoogendoorn te Wieringermeer, fok ker G. Appel te Burgerbrug. Van de twee-jarige stieren werden in on derstaande volgorde in de tweede klasse ge plaatst, Nero eig. G. Koster te Schellinkhout, fokker B. R. Beekman te Lekkum (Fr.) Blok Zeppelin 23, eig. Wed. J. Metselaar te Schel linkhout, fokker K. Reyne Kzn. teBarsinger- horn Greta's Hendrik, eig. J. Stapel e.a. te Lambertschaag, fokker N. D. Kaan te Wierin gerwaard Purmerstein, eig. Jac. Koomen te Spanbroek, fokker K. van der Meer te West woud Roosje's Meine, eig. C. de Haan te Spierdijk, fokker Klaas Metselaar te Twisk Jannie's Nico, eig. P. Pijper te Twisk, fokker W. Mostert Cz. te Wieringen en Jannie's Nic. II, eig. H. Fijnheer te Lutjewinkel, fokker W. Mostert Cz. te Wieringen. ONS WIERINGERMEERHOEKJE. GEMEENTE ANNA PAULOWNA. PROVINCIAAL NIEUWS. t MINISTER DECKERS BEZOEKT ALKMAAR. Aanwezig bij de Centrale Stieren- keuring voor Noord-Holland. DE KEURING. De Stierenkeuring mocht zich Vrijdag in den loop van den dag in een groote belang stelling verheugen. Ook uit andere provincies in het land waren bekende veefokkers aan wezig. De handel was levendig. Meerdere stieren werden verkocht voor f 400—f 600 per stuk. De éénjarige stieren vielen over het alge meen niet bijzonder mee. Men had gehoopt op een kerncollectie, doch helaas lieten de beenen en soms ook de bovenlijven wel iets te wenschen over. Bepaalde uitmunters kon den niet veel worden aangewezen, toch mag de verwachting worden gekoesterd, dat de volgende jaren hieruit een aardige collectie fokstieren naar voren kan komen. In tegenstelling met de éénjarige stieren, konden de ouderen worden geroemd. Herhaaldelijk mochten wij hooren, dat het reeds zeer véél jaren geleden was, dat een collectie van een dergelijke kwaliteit oudere stieren in Alkmaar werd vertoond. Ook de tweejarigen mochten worden gezien. De gepresenteerde collectie kpn zeer goed heeten. De éénjarige stieren, geboren tusschen 1 Januari en 1 April, werden als volgt ge plaatst Blok Albert.: eigenaar en fokker C. Stapel Pzn., te HoogkarspelBlok Melkbron eig. en fokker H. C. KjoOy. te HarenkarspelFran- eig. en fokker A. Brak te St. Maarten Egbert 3 eig. en fokker J. N. Blaauboer Kzn. te SchagenMina's athleeteig. en fokker H. C. Kooy te HarenkarspelBlok Zeppelin 38 eig. en fokker K. Reyne Kzn. te Barsin- gerhorn Frans 210 van Groenhoven eig. en fokker F. A. F. Groneman te Wieringerwaard Albert 24 eig. en fokker Nic. Kaan Kzn. te Wieringerwaard Frans 205 van Groenhoven eig. en fokker F. A. F. Groneman te Wierin gerwaard.. Éénjarige stieren, geboren i April 1936 of later. Deze dieren werden in de hieronder aan gegeven volgorde geplaats Albert N. R. 15736: eig. en fokker N. Ruiter te Beemster Ada's Pauw eig. en fokker P. Donker Jzn. te Hoog woud Constantijn Frans 18 N.R. 15700 eig. en fokker K. Metselaar te Twisk Constantijn Frans 15 NU. 15698 eig. en fokker J. Goesin- gen te Opperdoes. Driejarige stieren, premies van 20 gulden werden in de volgende volgorde toegekend Constantijn Frans n N.R. 14143s eigen. Fok vereeniging Assendelft, fokker F. A. F. Grone man te WieringerwaardEmma's Prins N.R. 14129s eig. en fokker W. P. Koning te Beem ster Egbert N.R. 13110s eig. D. Ruiter te Beemster, fokker J. H. Bootsma te Nijland (Fr.) Nelly's Meine N.R. 14120seig. firma Dapper te Schoorl, fokker J. B. Jimming Hz. te BarsingerhornAthleet 2 N.R. 13199seig. Loop der bevolking. ingenomen G. vader en echtgen. van ïNoorascnarwoude A. M. Paarde kooper-de Kooij van Castricum Mej. a. van Baar van Hensbroek A. Lier nebber van Den HeiUer J. Tijsen en ecntgen. van Wieringen H. Meijer van weststeliingwen J. Knol van oudendijk K. Kramer van Urli J. Doorn van Wieringerwaard J. van YVachendorrf van pijn van Soerabaja Mej. J. J. Oudejans van Den Helder J. Groot van Oude Niedorp F. de Kooij van Beverwijk JS. Jongsma van Dokkum. Vertrokken J. Schoon naar Me- demblik J. Janson naar Cuiemborg; K. Groot naar Miciwoud. Burgerlijke Stand. Geboren Guüa Janny Corrie, d.v. C. Wuis en J. van Leeuwen Barend, ,v. J. Plagmeijer en H. Deelstra Aaltje, d.v. H. siebenga en A. Hel- frich Jacob, z.v. A. A. Bezuijen en M. Dogterom Johannes Petrus, z.v. z.v. G. N. Berbee en P. A. Mooijman Klazina Margaretha Cornelia, d.v. Th. N. Warmerdam en C. Q. Rotteveel Albertine Henriëtte, d.v, S. T. van Dijk en H. J. A. Lunshof Johan Cor- nelis, z.v. J. Vërmaire en M. Oele. Ondertrouwd Th. Lodder en J. L. Verburg J. C. Keuris en B. Pool L- Bambach en J. Walraven. Getrouwd P. Ch. M. Heinsbergen en M. J. Scholten C. Koning en J- Wisse P. A. C. Nieuwpoort en M. van Ekeren P. Glim en M. W. van der Veer L. Kaper en C. van Dalen. Ai.tr Bouwvergunning. B. en W. verleen- aan de N.V. voorheen W. Waiboer ver gunning voor den houw van 'n Hotel aan den Amsteldiepweg te Van Ewijksluis en aan A. van Zandwijk, Spoorbuurt, voor het vernieuwen van een garage. BEEN GEBROKEN. Vrijdagmiddag sprong de bejaarde Heer F. v. Kooten van zijn rijwiel met het ongelukkig gevolg dat hij kwam te vallen, en daarbij zijn been brak. PAARD OP HOL. Vermoedelijk doordat het dier schrok ging aan de Molenvaart een paard van den Heer Koomen op hol. De spoorstok schoot van de driewielde kar en het beest rende met deze op de hielen krijgende de Mo lenvaart langs, zonder ongelukken te veroor zaken. Anna Paulowna heeft een eigen STADS- ORGEL. Door een tweetal werkloozen alhier is te Amsterdam een straatorgel gehuurd, waarmede men in Anna Paulowna en om- sreken wekelijks zal rondgaan om hiermede de kost trachten te verdienen. PREDIKBEURTEN A. PAULOWNA. ZONDAG 25 APRIL. NED. HERV. GEM. Anna Paulowna vm. 10 uur Ds. Vorstman. EVANGELISATIE Breezand v.m. 10 uur de heer Boon. Breezand nam. 3.30 uur de heer Boon. Al wat U noodig heeft om deze pijnen te verdrijven is een Mijnhardt's Poeder. Per stuk 8 ct. doos 45 ct. Bij Uw Drogist. LIJST VAN BOELHUIZEN EN VERKOOPINGEN. Notaris J. Koomen te Wieringerwaard zal op Zaterdag 24 April a.s. ten verzoeke van den heer Jb. Sammis aan den Barsingerweg te Wieringerwaard publiek verkoopen 17 stuks hoornvee en landbouwgereedschappen. Voor middags 10 uur. Boelhuis te Koegras op Dinsdag 27 April ten overstaan van notaris M. C. Roos te Alk maar en ten verzoeke van den heer C. van Zoonen aan de Callantsoogervaart, van 12 koeien, boeren- en bouwgereedschappen. Voormiddags 10 uur. WIER1N G-LRMEER. Meeningen in üe Kerste Kamer Wij lezen in het Voorioopig Verslag der eerste Kamer over het ontwerp van wet tot instelling van een upeiibaar lichaam voor de ingepolder ue Yviermgermeer en nader aan te wijzen nigepoiuerde geaeelten van net ljssemieer Heilige leuen meenden, dat ter ver vuiling van ae taak, volgens artikel 1 op te uragen aan een recntspersoon- iijKheiü i»ezittend openbaar licnaam „ue Wieringermeer", in de plaats niervan zeer wei een gemeente en (pi; een. waterschap hadden kunnen wor- aen gesticnt. mtusscnen waren zij niet ongeneigd mede te werken tot net nemen van de thans voorgestelde proei met een openbaar lichaam, ais «edoeld in artikel ly4 der Grondwet, te minder, daar wordt beoogd aan de voorgedragen regeling geen d dui ndam Karakter te geven, al sluit wel iswaar dit aanvankelijk oogmerk de xvans op een niettemin lang leven niet uit. Andere leden betwijfelden of door de sticnting van een gemeente en (oi; een waterschap een goede oplossing te verkrijgen zou zijn geweest. Verscheidene ieden gaven hun vol doening te kennen over de beperking van het voor staats-exploitatie be stemd gebied van den W.-Meerpoldei van 3uou ha. tot 1UU0 ha., waartoe in de lweede Kamer door aanvaarding van een amendement-Bongaerts c.s. werd besloten. Dat er ten deele exploi tatie van staatswege zal geschieden, gevoelden zij, onder verwijzing naar net bij de steenkolenmijnen gevolgde stelsel, niet als een bezwaar. Sommige ieden vonden echter ook deze 1000 ha. te veel, daar zij staats-exploitatie on juist achtten. Eenige leden waren van oordeel, dat het wenschelijk is een grooter ge deelte van de beschikbare oppervlakte te bestemmen voor bedrijven bene den 25 ha. BURGERLIJKE STAND MEDEMBLIK unet inbegrip van gedeeltel. W.-Meer.; V an 16 tot en met 22 April 1937. Geboren Hendrik Jozef Adrianus, zoon van G. Tibben en A. G. Glim; Ja rig, zoon van J. Rekker en T. van der Rijt (Harenkarspel) Johannes Mar- tinus, zoon van D. Vermeulen en U. K. Künnicke. Ondertrouwd en Getrouwd Geene. Overleden Petrus Maria Groot, 66 jaar, geh. m. Alida Slijkerman Jan Schuurman, 72 jaar, ongehuwd, (overleden te Hoorn) Richtje Visser, 61 jaar, ongehuwd Trijntje Mooi, 72 jaar, geh. m. J. C. van Leverink. UITBREIDING ZAKEN. Blijkens een adver tentie in dit nummer heeft de heer C. Omis te Wieringerwerf een belangrijke vertegen woordiging gekregen op het gebied van trac toren voor de Wieringermeer en eenige pol ders daar buiten. De heer Omis heeft regel matig een tractor in voorraad en wat meer zegt de volledige service is verzekerd, daar alle onderdeelen steeds in voorraad zaijn voor reparaties en vervanging. POLITIE. Gevonden een paar waterdichte beenpij pen met ritssluiting en een huissluitel. Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte van onze Dochter JULIANA STEPHANIE. W. G. VAN VLIET M. A. VAN VLIET-PIJL. Middenmeer, 22 April 1937. (Hotel Smit). GEVRAAGD EEN NET DAGMEISJE, door D. DE VRIES, Nieuwsluizerweg, SLOOTDORP. TER DEKKING de hengst Wordt dagelijks rondgeleid. DEKGELD f 11.-. A. C. DE GRAAF Koggenrandweg. WIERINGERMEER. is uw adres J. KINGMA Kanaalweg 19 MIDDENMEER. BOUW- EN AANNEMERSBEDRIJF. Woensdags op de Beurs. TE KOOP OF TE HUUR Te bevragen bij L. MOL, MEERLAAN 10, MEDEMBLIK. Lunchroom „De Sierkan", Veemarkt 18, Hoorn. SPREEKUREN DINSDAGS VAN 9—1 UUR, VRIJDAGS VAN 9—12 UUR. Inlichtingen van 9—3 uur. Heele gebitten, alles inbegrepen I 30, met garantie. Vullingen f 2. 8 UUR SPREEKT IN HOTEL SMIT TE MIDDENMEER OVER ENTRÉE 20 CENT. Wij halen en brengen U desnoods zonder eenige verplichting. verkoopt, verhuurt en ruilt beste rij- en werkpaarden. TEVENS ALLE WEKEN OP DE BEURS. ZUIVEL- EN COMESTIBELSHANDEL SLOOTDORP. WIJ ONTVINGEN HEDEN DE VERTEGENWOORDIGING VOOR ZOOWEL RUPS ALS WIELTRACTOREN OP LUCHT en IJZER. Tevens de voll. service, d.w.z. alle onderdeelen hebben wij regelmatig volledig in voorraad. BELEEFD AANBEVELEND Cm OMISWloHng&rworf Smederij- en Constructiewerkplaats. HANDEL IN L A N D BOUW M AC HIN E S enz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1937 | | pagina 3