Boelhuis jferhuring Boelhuis HET VEBTROUWEN Is onze hrachl POORTER Kerkboeken Kerkboeken C. talman Jz. DAMES - REGENMANTELS DAMES - REGENMANTELS Thans MaartaaieÉs en L S E E L S WIERINGEN - WIERINGERMEER. Woensdag 16 MAART 1938 STAAT TER D E K KIN G „ZONNEVORST". TARWEBLOEM I.G. WAARD NIEUWLAND UITBREIDING Meubelen, Tapijten te Schagen ZATERDAG 12 MAART 1938 f 75.- SCHAGEN. Koning Adgild geeft aan Bisschop Wilfrid de vrijbrief tot de prediking van het Christendom. VOOR DUIZEND JAAR. IV. Omtrent de „Koningsburg op Wiron" zullen wij tweeërlei beschrijving geven le de ge schiedenis van het bouwwerk, 2e het bouw werk als zoodanig zelf. Wij moeten hierbij nog drie eeuwen verder in de geschiedenis terug dringen. Het belangrijkste tijdperk van den burcht, in de stukken ook wel „Villa Wiron" genoemd, lag n.1. tusschen de jaren 677 en 1016. Beide jaren houden nauw verband met de geschiedenis dezer burcht. In 677 had n.1. hier de eerste bespreking plaats omtrent de invoering van het Chris tendom onder de Vriezen, terwijl 1014 het beslissende jaar was omtrent het einde der „groote dagen" van deze op Wiron gevestigde residentie. Eeuwen lang toch was Wiron een zeer be langrijk centrum in de landen „Beweste Fli- ta." Doch toen tijdens den Octoberstorm van 1014 de Zuiderzee inbrak of liever de Zuider zee zich in haar prilsten vorm vormde, was ook het lot van de overige landen „Beweste Flita" met uitzondering van het Graafschap Texla en het eigenlijk Wiron zelf, beslist. Bij den Januaristorm van 1016, twee jaar later, braken de dijken in van Suder-hage (ten Noorden), Wironwad (ten Westen) A- lintlo (ten Zuiden) en Massaland (ten Oos ten van Wiron) en Wiron had hierdoor als residentie zijn beteekenis verloren. Bleef slechts als een eenzaam, betrekkelijk klein eiland, te midden in de maar al te dikwijls opkomende stormvloeden achter. Op deze laatste aangehaalde gebeurtenis komen wij uit den aard der zaak nog eens terug, temeer waar hier, voor zoover wij kun nen nagaan, voor het eei'st in de geschied schrijving van de laatste eeuwen, vaste tijd stippen worden genoemd, waarop de Zuider zee ontstond en het geheele gebied in den kop van Noordholland, n.1. het gebied van den tegenwoordigen Wieringermeerpolder, dat van Anna Paulownapolder, Koegras, Wierin- gerwaard, Zijpe en de geheele landstreek be noorden Wieringen is ten onder gggaan. Wij willen hierbij voorop stellen, dat het niet onze bedoeling is, ons er op te beroemen dat wij thans konden vastleggen, datgene waarnaar sedert eeuwen door al de geschied schrijvers wier werken wij althans kennen is gegist geworden. (Immers, ook in de geschied kundige werken van den laatsten tijd omtrent de geschiedenis en de drooglegging van de Zuiderzee, heeft men zich steeds moeten ver genoegen met vermoedelijke tijdcijfers, be treffende den ondergang dezer geheele om geving.) Alleen willen wij wijzen op de belangrijk heid van het feit, dat wij bij deze beschou wing althans iets kunnen weergeven van den toestand van dit ons zoo naliggend gebied en den juisten tijd waarin het is ten onder ge gaan hebben kunnen vaststellen. Ruim drie eeuwen vóór dien nu, ving, zoo als gemeld, het „groote tijdperk" van den Koningsburcht op Wiron aan. De „Koning MARKTBERICHTEN. Purmerend, 8 Maart. Veemarkt. Runderen totaal 431 stuks. 190 Vette koeien 6872 ct. per kg, 121 gelde koeien f 160210 105 melk koeien f 180—310, 15 stieren 5864 ct. per kg, 25 paarden f 70260, 18 vette kalveren 30— 60 ct. per kg 1376 nuchtere kalveren voor de slacht f 612, voor de fok f 22—27, 176 vet te varkens voor de slacht 5658 ct. per kg, 64 magere varkens f 2840, 447 biggen f 16 26, 663 schapen f 17—34, 32 bokken f 416. Handel in vettekoeien, mag. varkens en big gen stug, overigens matig. Boter Aangevoerd 213 kg. fl.501 .53, wei- f 1.50. Eieren. Kippen f 2.80—3.10, eenden- f 2.60, Pluimvee 6900 piepkuikens, Nd. Holl. blau wen 8087'/2 ct. per kg. Groningen, 8 Maart. Granen. Roode tarwe f 6.008.00 Witte tarwe f 6.00—8.00 Rogge f 6.75—7.30 Wintergerst f 6.25—7.10 Zomer- gerst f 6.75—7.50 Bigotgerst f 6.50—7.00 Witte haver f 5.00—5.70 Zwarte haver Orion f 5.75—6.35 ld. (President) f 6.00—6.( Karwijzaad f 16.0021.00 Groene erwten f 7.00—9.80Mosterdzaad (geel) f 10.00— 15.50 Kanariezaad f 7.50—8.75 Lijnzaad, blauwbloei f 6.0010.00 Idem witbloei f 6.00 10.00 Blauw maanzaad f 25.0040.00. Rotterdam, 8 Maart 1938. Vee. Aanvoer in totaal 4354 stuks, waarvan 742 vette runderen, 1041 magere runderen, 59 vette kalveren, 76 graskalveren, 1970 nuchtere kalveren, 4 var kens, 2 veulens, 191 paarden, 176 schapen en lammeren, 92 bokken en geiten. De prijzen waren als volgtVette koeien le s. 74, 2e s. 64, 3e s. 50—54 ct. pe r kg vette ossen le s. 68, 2e s. 62, 3e s. 50—52 ct. per kgstieren le s. 65, 2e s. 60, 3e s. 55 ct. per kg le s. f 335, 2e s. f 265, 3e s. f 185 per stukvette kalve ren le s. 105, 2e s. 95, 3e s. 6570 ct. per kg graskalveren le s. f 100 2e s. f 75, 3e s. f 46 per stukslacht nuchtere kalveren le s. 32, 2e s. 28, 3e s. 24 ct. per kg le s. f 8, 2e s. f 6, 3e s. f 4 per stuk fok le s. f 18 2e s. f 16 3e s. f 14 per stuk slachtpaarden le s. 59, 2e s. 52, 3e s. 44 ct. per kg le s. f 240, 2e s. f 190, 3e s. f 44 ct. per kg le s. f 240, 2e s. f 190, 3e s. f 140 per stukwerkpaarden1 der Vriezen" Adgild ontving in deze Resi dentie een Engelschen Bisschop, Wilfrid ge- heeten, aan wien door den Koning een onder houd was toegestaan omtrent het voorstel van den Bisschop n.1. aan het Volk der Vriezen het Christendom te brengen. Na een reis met hindernissen waarbij het „scheepken" waarmede de Bisschop was over gestoken, op de kust was vastgeloopen, liet deze in een namiddag van September 677, zich bij den Koning aandienen en werd op den Burcht op de meest hoffelijke wijze ont vangen. Koning Adgild was evenals zijn onderda nen, nog een vereerder van de Heidensche goden. Zelfs de „ordoliën" waarbij immers menschen aan de goden werden geofferd, werden in deze gewesten nog als de meest gewone zaken van godenvereering toegepast. Alleen al om aan deze gruwelijke gewoonten een einde te maken verlangde deze Koning (heimelijk) reeds lang naar datgene, wat de Bisschop aan zijn land zou willen brengen. De Koning moest echter voorzichtig zijn, aan den Bisschop hier de vrije hand te laten. Niet alleen omdat iederen aanval op de go denvereering en de gewoonten, die zijn on derzaten waren toegedaan „kwaadbloed" zou zetten, doch ook het „Frankische hof", waar van de Koning ten deele afhankelijk was, sprak zich uit tegen de plannen van den Bis schop. Reeds waren twee gezanten van het Frankische hof naar dat van Koning Adgild overgekomen, ten einde een schrijven van den Koning van Austrasië te overhandigen, waarin werd aanbevolen dezen Engelschen Bisschop (wiens bezoek aan Adgild ook bij het Frankische hof bekend bleek te zijn), op verradelijke wijze gevangen te nemen en „uit den weg" te ruimen. Toen allen, de gezanten links en de Bis schop en zijn helpers rechts van den Koning gezeten waren, stond Koning Adgild op en las den zendbrief. De beide gezanten waanden reeds aanstonds den Bisschop gevangen en de Bisschop die met groeiende belangstelling de voorlezing volgde, gevoelde zich steeds verder van zijn doel verwijderd, zoo niet zijn leven in gevaar. Met afkeer wendt de Koning zich echter tot de gezanten en zegt op waardigen toon „Moge God het Rijk der trouweloozen verdel gen en zij eveneens varen als deze brief.' Hij werpt den brief demonstratief in het vuur. Zich tot Wilfrid wendende zeide de Koning tot deze zoude dat nu de dank en de belooning zijn voor al het geen de Uwen in het Frankische Rijk door Uw predi king tot stand brachten Ziedaar een vrij brief tot de prediking van Uw leer in mijn geheele land en gezegend zal Uw arbeid on der mijn volk zijn." Met veel vrucht hadden Wilfrid en de zij nen hun arbeid onder de Vriezen aanvaard. Doch nog geen twee jaren later stierf Ad gild en volgde Radboud hem als Koning der Vriezen op. Hoe zou deze jonge man, die komende uit het ruwe Noorden en bovendien Heiden was, staan tegenover de zoo pas aangevangen strijd tegen het Heidendom O. J. B. (Wordt vervolgd.) (Nadruk verboden.) varkens, 110 biggen, 48 paarden. Voor het kalf-, melk- en slachtvee en stieren bleven de prijzen voor de beste soorten onveranderd, de afwijkende soorten werden door den toene- menden aanvoer zeer traag en nauwelijks prijshoudend verhandeld. Handel in vette kalveren zeer langzaam, met iets hoogere prijzen, f 47.50, terwijl voor een enkel zwaar kalf nog daar boven werd gemaakt. In wolvee had de handel, in alle soorten, bij niet groo- ten aanvoer een zeer langzaam verloop met iets teruggaande prijzen. In vette varkens en zouters verliep de handel slecht met lagere prijzen. Biggen bij kleinen aanvoer duur. le s. f 350, 2e s. f 300, 3e s. f 200 per stuk hitten le s. f 240, 2e s. f 190,, 3e s. f 100 per stukschapen le s. 50, 2e s. 45, 3e s. 40 ct. per kg le s. f 28, 2e s. 25, 3e s. f 20 per stuk lammeren le s. 60, 2e s. 55, 3e s. 50 ct. per kg le s. f 21, 2e s. f 18, 3e s. f 15 per stuk; kalf koeien le s. f 310 2e s. f 225, 3e s. f 190; melkkoeien le s. f 305, 2e s. f 270, 3e s. f 195 vare koeien le s. f 205, 2e s. f 170, 3e s. f 140; vaarzen le s. f 220, 2e s. f 165, 3e s. f 140 vaarzen le s. f 220, 2e s. f 165, 3e s. f 120 pinken le s. f 180, 2e s. f 140, 3e s. f 100 bok ken of geiten le s. f 11 Va2e s. f 7, 3e s. f 4. Vette koeien en ossen aanvoer korter, han del tamelijk, prijzen als vorige week, prima koeien 78, prima ossen 72 stieren aanvoer ruimer, handel lui, prijzen iets lagervette kalveren aanvoer gelijk aan vorige week, handel stroef, prijzen iets minder, prima's tot f 1.15 graskalveren aanvoer iets kleiner, handel matig, prijzen iets hooger nuchtere slacht- en fokkalveren aanvoer groot, handel redelijk, prijzen nog niet geheel prijshoudend; paarden aanvoer ruimer, handel tamelijk, prijzen goed prijshoudend schapen en lam meren aanvoer korter, handel traag kalf- en melkkoeien aanvoer iets korter, handel redelijk, prijzen van vorige week goed te hand haven vare koeien aanvoer gewoon, handel tamelijk, prijzen stabielvaarzen en pinken aanvoer tamelijk, handel stil, prijzen prijs houdend bokken en geiten aanvoer gelijk aan vorige week, handel matig, prijzen iets lager. Groningen, 8 Maart. Kalf- en melkkoeien le s. f 270—290, 2e s. f 240—260, 3e s. f 160— 190 kalfvaarzen le s. f 220240, 2e s. f 170 190 vare koeien le s. f 160180, 2e s. f 120 150 vaarzen le s. f 160190, 2e s. f 120130; stieren le s. 5657 ct., 2e s. 52—53 ct. per kg kalveren en pinken f 90130 slachtvee le s. 6667 ct. 2e s. 57—58 ct., 3e s. 3940 ct; vette kalveren le s. 96—98 ct., 2e s. 8086 ct. per kg weideschapen f 1824 vette lam meren f 17—22 vette schapen le s. f 2832, 2e s. f 20—24 biggen le s. f 12—18, f 1.80— 2.30 de weekvette varkens le s. 54—55 ct., 2e s. 4650 ct.zouters 52—53 ct., Aanvoer 856 runderen, 1558 kalveren, 301 schapen, 544 RAILLOOZE TREINEN. Nederlandse^ vinding. Het R. N. BI. schrijft Naarmate het moderne wegennet in Nederland zijn voltooi-ing nadert, komt op dep voorgrond het vraagstuk van goederenvervoer door middel van railloze tractie, dat in ons. land, mede dank zij de bescherming van het railvervoer, nog niet tot die ontwik keling is gekomen, die men in het bui tenland kent. Een bericht uit het buitenland over geschutstranspori door middel van zelfsporende wegKrcinen,, welke met volgens Nederlandscli systeem gecon strueerde wielstellen zijn uitgerust, gaf ons aanleiding, een bezoek te bren gen aan den uitvinder, die sinds Mei 1937 ingezetene van Arnhem is den heer H. W. Jonkhoff, Groninger van geboorte. Na het grooitste deel van zijn leven in het buitenland te hebben doorgebracht, keerde hij in het vader land terug. In de landen, waarvan men de waarde van zijn vinding erken de, is de toepassing ervan toegestaan, Als inleiding vertelde de heer Jonk hoff, dait hij in tal van landen heeft ge werkt Dui schland, Amerika. Enge land en Nederlands Indië. Eenige maan den geleden, na 7 jaar in Duitschland als automobiel ingenieur werkzaam te zijn geweest bij de Waggonfabriek A. G. in Uerdingen en Dusseldorf, is hij naar Nederland teruggekeerd. Twintig jaar lang heeft hij gewerkt aan een probleem, waarvoor in de ge heelc wereld groote belangstelling be staat, namelijk de constructie van zelf sporende, raillooze treinen, die met groote snelheden zouden kunnen rij den met vrachten van 50 tot 100 ton zonder wegvernieling te veroorzaken, zelfs geen gedreun in de huizen. Hoe meer assen, hoe langer de trein wordt en hoe grooter de insnijding in de bochten. De heer Jonkhoff bouwt echter lange treinen met 10 a 12 assen op die manier, dat de laatste wielen van den voorsten wagen in hetzelfde spoor blijven als de voorste wielen van den achterwagen, zoodat het tegenverkeer in bochten niet gehin derd wordt en de smalle wegen niet verbreed behoeven te worden. De Jonkhoff-weglreinen bestaan uit 4-assige wagens ter grootte van spoor wagons, met 8 tot 16 wielen per wagen, zoodat de wieldruk per cm2 wegdek ge ringer is dan bij gewone as-constructies Er kunnen treinen worden gebouwd met een capaciteit van 50 a 60 ton per trein-eenheid en zelfs nog grooterc, terwijl thans daarvoor 15 a 20 auto's van 3 ton laadvermogen noodig zijn met even zooveel chauffeurs en een veel grooter totaal gewicht. Van de wielstellen worden alleen de voorste 2 wielen bestuurd, de andere wielen sporen geheel automatisch zon der met de voorwielen verbonden te zijn. Uit berekeningen is de vertra- ginksfactor gevonden, zooda)t automa tisch de bocht genomen wordt op de zelfde plaats, waar de eerste wielen de bocht maakten, dus niet op hetzelf de oogenblik. De heer Jonkhoff bezi't meer dan 150 patenten. In Duitschland, aldus de heer Jonkhoff, had ik de voldoening, dat de toepassing van mijn vinding van regee ringswege werd toegepast,.nadat gedu rende vele jaren overtuigend de doel treffendheid in de practijk was aange toond. Zoo worden er nu in de Duit- sche staatsbosschen voor het houttrans port Jonkhoff tractorireinen van 325 p.k. gebezigd van een capaciteit van 60 (ton, verdeeld over 2 wagens, die te zamen bijna 30 meter lang zijn. Er kan zelfs op de autobanen een snelheid van 70 Km. per uur mee worden loe- reikt. Ook voor Indië heeft de heer: Jonk hoff het pleit gewonnen. Zijn wegtrei- nen zullen daar behoudens bepaalde voorwaarden eveneens op de openbare wegen toegelaten worden. Het Indi sche leger heeft trouwens gedurende elf jaar 2 raillooze treinen in gebruik gehad, welke zeer goed hebben voldaan Het schijnt, dat thans ook voor Neder land de tijd voor de toepassing i/an de Jonkhoff-vinding rijp wordt. Naast de constructie voor het zwaive goederenvervoer wordt het. systeem ook toegepast op kleinere voertuigen, die bijzonder geschik zijn voor leger doeleinden en voor de vele plantages in Indië en zelfs voor kinderwagens, die in Leipzig op de Messe zulk een grooten opgang maakten. In Nijmegen is nu een fabriek van kinderwagens er toe overgegaan haar geheele produc tie in ie stellen op de bestuurbare kin derwagens volgens het Jonklioff-;sy- steem. Thans wacht de heer Jonkhoff af, hoe men over 't toelaten van raillooize treinen op Nederlanclsche wegen denkt Volgens den lieer Jonkhoff is hot zelfs niet uitgesloten, dat nog i.n 193H de eers.'e Jonkhoff-wegtrein Arnhem zal passeeren. I ANNA PAULOWNA. VOORM. 10 UUR PRECIES t.h. en t.v.v. den Heer A. VAN WACHENDORFF VAN RIJN, aan den Kleiweg 21. VIJF Koeien, 1 Vaars, 1 Pink, 1 Kalf, boerengereed schap, w.o. karn, balans- ploeg, 4 melkbussen, krui wagen, platte wagen, ternes en emmer, kroozer, ier schepper, 2 hooivorken, 3 hooiharken, 2 balies, klamp- gaas, bascule, partij zakken, 7 koezeelen, koekbreker, stuit hooi, enz. OM CONTANT GELD. Notaris OBREEN. beschikbaar terrein 0. J. Bosker H.-hoef de warmbloed dekhengst Verwierf hoogst invoer-premie Centrale Premiekeuring Utrecht. DEKGELD f 16. plus f 7 'A veulengeld. Guste merries van Vedello reductie. WOENSDAG en DONDERDAG bij NIEUWHOF, Iloornscheweg Mid- denmeer. Molenaar Wieringerwaard Telefoon No. 7. Voordeelig. Voedzaam Smakelijk Prijs per 12'/i K.G. THANS f 1.90. van de eigendommen van den Polder te Wieringen op VRIJDAG 11 MAART, des avonds ACHT UUR in HOTEL DE HAAN te Hippolytushoef. Nadere voorwaarden liggen ter inzage ter Secretarie des Polders Kerkplein, Hippolytushoef. Het Dagelijksch Bestuur, J. BREEBAART Kz., Dijkgraaf. O. J. BOSKER, Secretaris. HIPPOLYTUSHOEF. Wij maken U bekend dat wij thans onzen zaak met een SPECIALE AFDEELING hebben UITGEBREID. In onze 20 m. lange toonzaal met 8 m. lange lichtkap vindt U een prachtvolle sorteering zoowel moderne Gabardine als de nieuwste TWEED damesmantels. PRETTIG KOOPEN ONDER DE LICHTKAP. Vraagt onze prima REGENMANTEL van f 12.75 Profiteert hiervan bij KEIZERSTRAAT DEN HELDER. VRAAGT ZICHTZENDING TER VERGELIJKING. WIJ ZIJN TWINTIG PROCENT GOEDKOOPER. van ZIJN BETER EN VOORDEELIGER AAN DE HOOFDSTRAAT 28, I NAM. 2 UUR PRECIES. DUS UW KANS. Zeer mooie eiken Slaapkamer I 65.— 4 Clubs, noten armleggers nieuwste bekleeding met tafel 4 Stoelen, 2 Fauteuils, eiken met pluche en rugbekleeding, Luxueus Dressoir, 1 Schuiftafel, Salonspiegel I 85. w.o. Tafels, spiegels, leeren fau teuils, schrijfbureaux, groote ei kenhouten boekenkast, theemeu bel, aquarel, wandversiering, stof fering, badkuip, kachels, glas- en aardewerk, vloerbedekking, ser viezen, volken, lepels, beddengoed, ledikanten, enz. Bezichtiging a.s. Vrijdag van 25, en Zaterdag a.s. van 1—2. Om contant geld. Notaris OBREEN. Huiskamer Ameublement, bestaande uit 2 Fauteuils, 4 stoelen f 23. een mooi dressoir f 18. een schuiftafel f 8.75 Totaal f 49.75 12—4 TAPIJTAFDEELING. NIEUWSTE DESSINS 1938. f 6.75, 12.50. 21.50 14—4 f 11.50. 18.50. 26.00 Uitgebreide keuze Haarvelours, Wilton en Axminster Karpetten. Gedurende MAART worden al onze VITRAGES vanaf 35 ct. per el GRATIS GEMAAKT. Stoffen voor Overgordijnen hebben wij in alle genres voorradig in prijzen van f 0.35 tot i' 2.75. Laat nu reeds Uw oude Stoelen, Bedden en Matrassen opknappen en repareeren. Uw Veeren Bed 3-deelig. maken, 's morgens gehaald, 's avonds terug. Wacht niet tot het overstelpend druk is. Gratis advies en prijsofgaaf. KOOPT BIJ Onze jarenlange praktijk voorkomt Uw moeilijkheden. Bedenk dat al deze artikelen ver trouwenszaken zijn. POORTER SCHAGEN GEEFT SERVICE. TEL. 87. Wij maken aannemelingen er op attent, dat wij weder een geheel hebben ontvangen. Zeer concurreerende prijzen. AANBEVELEND, BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef Middenmeer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1938 | | pagina 4