Strflflyerkaflphüreau Wieringermeei. HEDEN AVOND 29e JAARGANG DONDERDAG IQ MEI 1938. No. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN GEL OUTER D N.V. WACO AUTOBUSDIENSTEN COÖPERATIEVE STROOCARTONFABRIEK VERGADERING, w.,., Hotei Smit te Middenmoor WIERINGER COURANT VERSCHIJNT ELKEN DINSDAG. DONDERDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden f 1.25. UITGEVER BOSKER WIERINGEN. BUREAU: Hippolytushoef Wieringen Telef. Intercomm. No. 19. ADVERTENTIëK Iedere regel meer Van l 5 regels 1 0.10 f 0.50 AANTAL TEWERKGESTELDEN WORDT MET 50 PCT. UITGEBREID Nuttige arbeid voor werkloozeii De Minister van Sociale Zaken heelt het navolgende rondschrijven aan alie gejmeentebesturen gezonden - „Hiermede heb ik de eer uw college te berichten,, dat de Regeering heeft besloten te bevorderen, dat door mid del van productieve werkverschaf fing aan een grooter aantal werkloo- zen dan tot nu toe het geval is ge weest, nuttige arbeid wordt verschaft. Voorshands is deze uitbreiding be paald op rond 50 pCt. van het aan tal der tot nog toe tewerkgestelden, gerekend over het geheele land. De Regeering is bereid de hoogere aanspraken, die als gevolg van deze uitbreiding-Wder werkverschaffing op gewone bijdragen uit het Werkloos- heids-subsidieionds zullen geboren worden - in verband met het verschil tusschen de kosten van steunverlee- ning en de loonen in werkverschaf fing - te aanvaarden. Bij deze uitbreiding dient op het vol geilde te worden gelet „Het is de bedoeling der Regeering, dat deze uitbreiding mede dienstbaar wordt gemaakt aan het groote belang van het scheppen van blijvende werk gelegenheid. in de eerste plaats heetl de Regeering daarom gedacht aan een krachtige bevordering van alles, wat ligt op het gebied van ontginning, be- bossching en ruilverkaveling. Mochten dergelijke objecten in uwe gemeente niet ot niet voldoende beschikbaar zijn dan kunnen ook andere objecten in aanmerking komen, mits ook deze aan de voorwaarde, bij te dragen tot blijvende werkverruiming,, voldoen. Opdat de Reggening dienaangaande een oordeel kan vormen, is het nood zakelijk, dat zoodanige gegevens wor den overgelegd, dat het nut van het werk kan worden algewog.en tegen de blijvende kosten, daaronder begrepen die van onderhoud en exploitatie. „Ik zal het op prijs stellen zoo spoe dig mogelijk door den inspecteur van de werkverschaffing de noodige voor stellen van uw college te ontvangen. Nadat uw college zich bij mij er van zal hebben vergewist, dat de voorge legde plannen mijn instemming zullen hebben, ten spoedigste de even tueel noodige besluiten tot begrootings wijziging bij Gedeputeerde Staten uwer provincie ter goedkeuring in te zenden ,„Ik doe hierbij namens de Regeering een krachtig beroep op Uw college en door middel van u op de burgerij, om de Regeering, nu zij tot uitbreiding van werkverschaffing heeft besloten, bij deze taak met kracht terzijde te staan. Alleen toch door een goede en voortdu rende samenwerking is het voorgestel de doel, dat ook door u zal worden toegejuicht te bereiken, namelijk een grooter aantal werkloozen aan voor de maatschappij nuttigen arbeid te lielp*n „Indien uw college nadere voorlich ting wenscht, kan het zich met den be trokken inspecteur voor de werkver schaffing dan wel rechtstreeks mef mijn departement in verbinding stellen De Minister heeft den inspecteurs voor de werkverschaffing opgedragen met groote kracht naar uitbreiding van de werkverschaffing te streven. HET AANTAL BETROKKENEN Van 50.000 op 75.000 gebracht. Ter illustratie van het bericht over de uitbreiding der productieve werk verschaffing diene„ dat het totale aan tal in de werkverschaffing tewerkge stelden voor het geheele land in het jongste verleden om de 50.000 geschom meld heeft. Het laatst bekende totaal cijfer is dat van Februari 1938, dai 53.367. belappt. De bedoeling der ministerieele circu laire is blijkbaar, dat het totaalcijfer op ongeveer 75.000 wordt gebracht. CRISIS BUREAU. TEELTPREMIE VLAS. Wij vernemen van bevoegde zijde, dat voor vlas van den oogst 1937, hetwelk werd verkocht in het tijdvak 20 Febr. tot en met 30 April 1938 geen teeltpre- mie zal worden verleend. Ook voor vlas, dat op 30 April 1938 blijkens de stamkaart nog onverkocht was, zal geen teeltpremie worden gege ven. Steun aan Zoetwatervisschers. Van bevoegde zijde wordt medege deeld, dat dit jaar wederom steun zal worden verleend aan zoetwatervis schers. Alléén de visschers, die in het jaar 1937 als georganiseerden bij de Nederlandsche Visscherij Centrale zijn toegelaten en zijn ingedeeld in de groep „Zoetwatervisschers", komen voor de zen steun in aanmerking. Evenals vorige jaren is onderscheid gemaakt tusschen visschers, die de zoetwatervisscherij als uitsluitend be drijf en degenen, die deze visscherij als hoofdbedrijf uitoefenen. De steun wordt in geld uitgekeerd in twee hali- jaarlijksche termijnen. Teneinde voor steun in aanmerking te komen, .moet zijn voldaan aan be paalde voorwaarden, o.a. dezev dat de aanvrager niet meer dan 10 weken in de werkverschaffing te werk gesteld is geweest of steun heeft genoten vol gens een door den Minister van Soci ale Zaken goedgekeurde steunregeling. De Nederlandsche Visscherij Cen trale te 's-Gravenhage is met de uitvoe ring dezer regeling belast. BINNENLANDSCH NIEUWS. FEUILLETON 36) TWINTIGSTE HOOFDSTUK Reeds spoedig nadat de geheimzin nige brievenquaestie ^opgelost was, had madama Grandjean aan Ida voor gesteld of zij weder hare oude plaats wilde innemen, maar deze had op raad van haar vader daarvoor bedankt De heer Hartema meende, dat van Almen misschien niet daarop gesteld zou wezen bovendien waren vader en dochter niet beslist of zij nog lang te Bijsterdam zouden blijven wonen. Toch hadden zij hunne huishuur met iMei niet opgezegd, zoodat zij althans vóór Augustus niet zouden vertrekken Den Zondag na het bezoek bij Piet, het was in de eerste week van Mei, drong van Almen er sterk op aan, dat. nu Piet geheel buiten gevaar was, Ida aan hare belofte zou voldoen en eenigen tijd bij zijne ouders zou ko men logeeren. Ida nam dat voorstel aan en zoo werd afgesproken, dat als de heer van Baaten zijn vriend op Woensdag zou kunnen ontvangen, de heer Hartema en zijne dochter dien dag in Amster dam zouden komen. Dienzelfden avond kwam de heer Hartema echter binnen met het bericht, dat hij zooeven van Van Baaten de mededeeling had ont vangen, dat de heer Kamper in de tweede helft der maand uit Amerika terug verwacht werd* en zijn voorne men had te kennen gegeven, dadelijk Dalrust te betrekken. Daarom achtte de heer Hartema het beter, dat hij niet bij den heer van Baaten ging logee- ren, maar tot de komst van den heer Kamper het buiten zou betrekken, om INKOMEN VAN DE KROON. Wetsontwerp ingediend. Ingediend is een ontwerp van wet in afwachting van den nieuwen eige naar, nog eens alles goed te kunnen nagaan, paarden voor hem aan te schaffen en hem zoodoende het buiten met toebehooren in den besten toestand over te geven. Ida begreep niet, hoe haar vader van zich kon verkrijgen alleen naar Dalrust te gaan naar zij meede, zouden daardoor talrijke sou venirs van onaangenamen aard wor den opgewekt hoewel ongaarne, bood zij zich toch aan om haar vader gezelschap te houden. Maar deze wilde daarvan niets weten hij verzekerde plechtig aan zijne dochter, dat hij er volstrekt niets onaangenaams in vond; dat zij nu weder in aller oogen de oude Ida was, hij om de rest niet veel gaf en volstrekt geen treurige souvenirs had. Zoo vertrok dan Ida den daaropvol- genden Woensdag, begeleid door haar vader, naar Amsterdam. De heer Har tema zou ook den dag bij de familie van Almen doorbrengen en dan des avonds naar Dalrust gaan. De familie van Almen ontving vader en dochter zeer hartelijk er heerschte een alleraangenaamste toon en me vrouw van Almen kon zich niet verza digen aan den aanblik van Ida, die zij vroeger zoo geheel anders beoordeeld had, maar met wie zij nu zeer ingeno men was, omdat zij zich overtuigd hield, dat George door haar innig ge lukkig zou worden. Men sprak dien dag openhartig over alles wat er tusschen van Almen en Ida was voorgevallen en men kwam algemeen tot het besluit, dat hij dien tocht naar Australe gerust achterwege had kunnen laten. Blijkbaar was er echter iets van minder aangenamen aard, dat vooral van Almen en zijn vader vervulde toen het koffie-uur voorbij was„ vroeg de oude heer van tot verhooging van het eerste hoofd-1 stuk der Rijksbegrooting voor liet dienstjaar 1937. j De toelichting luidt In verband met het huwelijk van Prin ses Juliana op 7 Januari 1937 is inge- volge de toen wettelijke bepaling - ar- j tikel 28 - Haar inkomen met ingang van dien datum verhoogd van f 200.000 tot f 400.000. Dientengevolge is op artikel 2 een tekort ontstaan van f 196.713. Het ont- j werp van wet strekt tot aanvulling van dit tekort. Voorts is ingediend- een ontwerp van wet tot wijziging van het eerste hoofd-1 stuk der Rijksbegrooting voor liet dienstjaar 1938. DUITSCHER WONDT ZICHZELF ZWAAR. Om uitlejiding naai; Duitsch- land te ontgaan. Dinsdagmorgen passeerden twee marechaussees met een ongewensch- ten vreemdeling van Duitsche nationa liteit, die zij bij Zevenaar over de grens zouden leiden. Te Arnhem aangeko men vroeg de man of hij zich even mocht verwijderen. De marechaussees stonden dit toe en stelden zich op voor de deur van het toilét. Toen de man na eenigen tijd nog niet te voorschijn was gekomen, stelden de politie-ambte naren een onderzoek in en ontdekten tot hun grooten schrik, dat de Duït- scher, om zijn uitleiding te voorkomen, zich de polsen had doorgesneden. Hij had reeds veel bloed verloren. IJlings brachten de marechaussees den man naar een der stationslocali- teiteil, waar hem een voorloopig ver band werd aangelegd. Daarna werd hij naar het Gemeente-Ziekenhuis te Arnhem overgebracht. Nadat hij daar eenigen tijd had verbleven, werd hij naar het politie-bureau getranspor teerd, waar hij is opgesloten. MARINE-VLIEGTUIG BIJ DE KOOY GEVALLEN. Motor vermoedelijk uit het Koolhoven-toestel geslingerd. Dinsdagmiddag is op het vliegkamp De Kooy een vliegongeval gebeurd, waarbij twee inzittenden zijn gewond. De gewonden zijn de officier-vlieger der 2e klasse Prins en de korporaal vliegtuigmaker De Hair. Beiden zijn naar liet Marine Hospitaal te Den Helder vervoerd. Te omstreeks kwart voor drie waren drie vliegtuigen, alle Koolhovens, aan het oefenen in groepsvliegen boven het Vanaf 15 Mei geheel gewijzigde dienst en tariefregeling. Vanaf Maandag 9 Mei 5 ct. verkrijgbaar bij onze chauffeurs en aan onze kantoren. Almen aan den heer Hartema om hom eens te mogen spreken zij begaven zich met George naar een andere ka mer, waarop de oude heer van Almen begon „Mijn waarde Hartema, ik behoef je wel niet te zeggen, hoezeer het mijne vrouw en mij verheugt dat je dochter de vrouw wil worden van onze George. Wij zouden nog gelukkiger daardoor zijn. indien er niet iets was, wat ons vooral in verband daarmede, bedroeft en wat we ons verplicht rekenen je te te zeggen. Ik mag je namelijk niet ver helen, dat in den laatsten tijd onze zaak lang niet is vooruitgegaan de afwezigheid van mijn jongen heeft er ook al geen goed aan gedaan. Ik voel het, ik wordt oud en ik ben dezelfde van vroeger niet meer. Nu hebben wij met ons drieën zooveel niet noodig om van te leven, maar een andere zaak wordt het. als er van de verdienste „twee" huishoudens onderhouden moe ten worden. Ik wil je daarom ronduit zeggen, dat het me spijt, maar dat, als de toestand van onze zaak niet gun stiger wordt, mijn jongen In den eer sten tijd niet zal kunnen trouwen." Hier hoestte de oude man even- Daarna ging hij voort „Je zult misschien vragen, waarom mijn zoon zich dan gedeclareerd heeft Ik kan je daarop alleen antwoorden, dat hij dit eigenlijk al gedaan heeft vóórdat hij naar Australië ging en dat. hij, toen hij van Melbourne uit nog maals zijn aanzoek herhaalde, niet bekend kon zijn met hetgeen wij thans weten." „Ik begrijp dit best", antwoordde do heer Hartema, op wien de mededee ling blijkbaar niet veel indeuk maakte. „Dan maar een beetje wachten. Keu len en. Aken zijn niet op één dag ge bouwd, en George en Ida zijn beiden Alle Landbouwers, welke belangstellen in het werk van het Stroo-verkoopbureau en het eventueel oprichten van een in de Wieringermeer worden uitgenoodigd tot de DONDERDAGte HALF ACHT wordt gehouden in Het Bestuur Stroo-verkoopbureau Wieringermeer Malzwin. Op een gegeven moment verloor een toestel, zeer waarschijnlijk de E 6 den propeller door materieele stoornis. Men vermoedt, dat bij het. verloren gaan van de sclvoef tevens de motor uit het vliegtuig is geslagen. Van 'n hoogte van 1200 M. kwam de machine naar bene den gedwarreld. Het toestel viel in het Malzwin op een der schorren en lag half te water. Uiteraard zag men uit de andere vliegtuigen wat er gebeurd was en daar men toch zelf geen maat regelen kon nemen, werd oogenblikke- lijk koers gezet naar het vliegkamp. Aldaar werd alarm gemaakt. Daar te lefoneerde men direct naar het vlieg kamp De Mok, om behulpzaam te zijn. Inmiddels had men ook op de plaats van het ongeluk niet stil gezeten. Een paar visscliersbootjes van Wieringen voeren naar het wrak om hulp te bie den. Vanaf den wal volgden velen het ongeluk. Men kon ook van de zijde van het Nieuwe Ballastkanaal het toe stel zien liggen. Nadat eenige watervliegtuigen wa ren neergestreken bij de E 6, arriveer de ook een barkas der Marine waarin geneeskundige hulp aanwezig was. Het bleek dat beide inzittenden in leven waren en zelfs nog bij kennis. Na voorloopig te zijn verbonden, wer den zij per barkas naar den vasten wal vervoerd. Inmiddels waren ook de ambulance-auto's der Marine versche nen die de gewonden overnamen en naar het Hospitaal transporteerden. De sluiswachter Brouwer bij het Nieuwe Ballastkanaal. die hot onge luk had zien gebeuren, deelde mede, dat direct na het ongeval beide inzitten den eruit waren geklommen en op den staart waren geklommen. Wat het toestel betreft, dat ligt half op de zandbank en zal zoo spoedig mo gelijk worden geborgen. Over den toe- nog jong." Dit antwoord gaf den ouden van Al men moed hij had het zeer onaange naam gevonden den heer Hartema over die zaak te moeten spreken, maar nu deze er zóó over dacht, was al zijne beklemdheid verdwenen „Dat zeg ik ook", riep hij op vroolij- ken toon uit, „en het kan ook best we zen, dat het niet te lang behoeft te du ren. Weetje wat het kwaad is dat wij geen kapitaal genoeg hebben. Als we maar een stijf tonnetje meer in de zaak hadden, dan konden we, met de relatiën die mijn jongen in Melbourne heeft aangeknoopt, prachtige zaken doen. Maar maak eens een vuist als je geen hand hebt." „Het zou misschien niet eens een ton behoeven te wezen", merkte George op. „I-Iet is erg jammer dat wij van clto zaken moeten afzien." „En zou je aan een stijven ton genoeg hebben vroeg de heer Hartema. „Ik geloof het zeker, ten minste wij konden dan goed beginnen heb je nog meer kapitaal in zulke zaken, dat is altijd voordeelig", zeide de heer van Almen. Wij hebben wel eens gedacht aan ?n compagnon", merkte George op, „maar we durven er niet aan als de zaak eens niet meevalt, dan heb je ook je vroegere verdiensten niet meer," Neen, neen, geen compagnon", zei de heer Hartema haastig, „me dunkt voor een zoo soliede firma moet er toch wel geld te krijgen zijn." ,Dat is er zeker", zeide de heer van Almen op eenigzins hoogen toon, „maar voor alles moeten wij soliede blijven en dat doen wij niet, als we gaan handelen met geleend geld." ,,Ik begrijp dit, ik begrijp dit, mijn goeie heer van Almen, maar ik be doelde, dat er wel geld te krijgen stand der beide inzittenden kon men nog geen definitieve inlichtingen geven Vermoedelijk is de officier-vlieger er ernstiger aan toe dan de korporaal. Nader meldt men, dat bij den officier vlieger A. Prins een breuk in de wer velkolom is geconstateerd. Zijn toe stand was naar omstandigheden Dins dagavond bevredigend. De wonden van korporaal De Hair lieten zich onschuldig aanzien. Hij heeft hoofdzakelijk ontvellingen opge- loopen. Nader is nog gebleken, dat het ver ongelukte toestel een Koolhoven F.K. J overgangslestoestei was. Het vliegtuig zal worden geborgen. Het is niet uïtgdv sloten, dat het ongeluk te wijten is aan een mechanische fout. Men zal trach ten deze, na de demontage, op ie sporen. BUITENLANSCH NIEUWS. 90 MIJNWERKERS BEDOLVEN. Ontploffing in een mijn in Engeland. Bij een ontploffing, welke zich om on geveer 6 uur Dinsdagmorgen heeft voor gedaan in de mijn Markham te Duck- mariton (Dersbyshire) zijn vele perso nen gedood of gewond. Het ongeluk geschiedde juist,, toen de nachtploeg, door de dagploeg werd afgelost. De ontploffing geschiedde op ongeveer 600 M. diepte, waar 200 arbeiders aan stalten maakten de mijn te verlaten. Om 8 uur, terwijl nog voortdurend gewonden naar boven werden gebracht, deed zich opnieuw 'n ontploffing voor. Er werden daarop direct voorzorgs maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. De Markham-mijn is eigendom van de Stavely Coal and Iron Company Ltd. Zij bevindt zich op 8 Km. van Chester- field. Deze maatschappij heeft drie moest zijn bij iemand, die tegen een deel van de winst, ook een deel van het verlies wilt dragen." „Neen, mijnheer, dat is zoo gemakke lijk niet." „Nu„ dan zal ik eens zien, wat ik voor u gedaan kan krijgen. Geef mij een week of twee, drie, en beloof me in dien tijd geen compagnon te nemen" „Neen, dat zullen we niet doen zeide de oude heer van Almen op be slisten toon. „Nu, laat ons dan maar eens af wachten." De beide heeren van Almen hadden weinig vertrouwen op het ge zegde van den heer Hartema zij begre pen niet, tot wien hij zich zou kunnen wenden, want dat hij in Amsterdam geen geld zou krijgen, kwam hun zoo goed als zeker voor. Had men achting voor zijn persoon om de royaliteit waarmede hij al zijne zaken bij de liquidatie had afgedaan, er zou toch wel niemand gevonden worden, die op zijne recommandatie een aanzien lijke som zou wagen. Mogelijk echter was het, dat hij hoop. had bij den heer Kamper, die zulk een rijke nabob moest zijn, met gunstig gevolg te zul len aankloppen. De heer Hartema ging daarop naar het vroeger door hem bewoonde huis, om in v.erband met de terugkomst van den heer Kamper, de noodige aanbeve lingen te maken. Toen hij weg was, zeide de oude van Almen tot zijn zoon Wordt vervolgd. IN VIER BLADEN ADVERTEER EN VOOR EENMAAL BETALEN Wieringermeerbode Wièringer Courant. De Polderbode. Zijper Courant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1938 | | pagina 1