C. Sreuk- banden Breukbanden ruis édrn Cinema De Haan Hen Rotierdamsche Dankmeenipg NI HYPOTHEKEN .BLAGKBIRD Cv BEERSCz. ZEPPELINS BOVEN ENGELAND SCHOONEN EN OPSLAAN VAN TARWE, FOTO Jac. DE BOER ZIJT GE VAKONDERWIJS AFD. WIERINGEN. VERZENDT PER BODEDIENST B. ZON Molenvaart 44 Tel. 79 ANNA PAULOWNA. (uit een artikel van den bij den brand van de „Hindenburg" in Mei 1937 te Lakehurst om het leven gekomen luchtschipkapitein Ernst A. Lehniann in „The World Says", Londen, April 1938. Door de .Auslese" ontleend aan het boek „Auf Luftpatroille und Weltfahrt,") DEGIN September 1916 ondernamen de LZ 98 en twaalf andere leger- en mari nezeppelins een aanval op Londen. Boven de wereldstad aangekomen constateerde ik, dat de Engelschen hun afweerstelsel opnieuw ver beterd hadden en thans ook heele zwermen kleine, door slechts één persoon bemande jachtvliegtuigen tegen ons in den strijd brachten. Met zware verliezen aan menschen en materiaal hadden hun vliegers ook 's nachts leeren aanvallen en hun machine geweren overlaadden ons met brandstichtende projectielen. Zoolang het luchtschip in het duister vloog, was het voor den tegenstander vrijwel onmogelijk het te vinden. Maar was het eenmaal in den greep van een zoeklicht geraakt, dan was het op mijlen afstand zicht baar. De kleine gevechtstoestellen slopen onder bescherming van den nacht, onbe merkt naar het enorme doelwit, dat minstens honderd keer zoo groot was als zijzelf en vaak bevonden zij zich al op schoots-afstand voordat de Duitsche machinegeweren iets konden uitrichten. Eén enkele treffer in een der gascellen was in zulk een geval voldoen de, om schip en bemanning ten gronde te richten. In dien tijd maakte het stijgvermogen van het luchtschip nog sneller vorderingen dan dat van het vliegtuighet grootste voordeel van het luchtschip schuilt echter in het stel sel, waarop het berust. Doordat het tengevolge van zijn gasvulling lichter dan de lucht is, kan het dagen lang blijven varen, terwijl de zwaarder dan de lucht zijnde vliegmachine geheel van haar motoren afhankelijk is. Steeg de Britsche gevechtsvlieger te vroeg op, dan kon het gebeuren, dat zijn benzinevoorraad verbruikt was, voordat hij met den indringer in aanraking was gekomen. Startte hij daar entegen op het laatste oogeriblik, dan was het luchtschip alweer buiten bereik, voordat hij hoog genoeg geklommen was. Onze dertien luchtschepen zetten in dien Septembernacht koers over Beigië en de zee. Wanneer de LZ 98 de buitenwijken der En- gelsche hoofdstad bereikt, zijn een paar van haar zusterschepen al volop aan het werk. op den doffen knal der inslaande bommen antwoordt het vuur van de stukken zwaar geschut, welker aantal eveneens aanzienlijk is uitgebreid. Boven heel de onafzienbare hui zenzee der wereldstad hangt een lichtende nevel, waaronder onophoudelijk de flitsen der explosies en het vuur der uitbrekende bran den zichtbaar zijn. Spookachtig dwalen de lichtbundels der zoeklichten elkaar kruisend langs het uitspansel. Duizenden barsttende granaten illimuneeren Londen als in een Venetiaanschen nacht. Wij hebben het ge voel, alsof wij in de loge van een schouwburg- gezeten zijn, vóór ons het fel verlichte too- neel en onder ons de donkere zaal. Sinds middernacht, toen wij de Engelsche kust bereikten, is een uur verstreken, alvo- lens het mij gelukte de stad te bereiken. Al drie keer hebben de zoeklichten mijn schip gevangen, drie keer ben ik er in geslaagd mip in een wolk terug te trekken, noch voordat het luchtafweergeschut zich op ons heeft in geschoten. Eindelijk hebben wij de kromming- der Theems onder ons. Wij werpen onze bom men op de havenemplacementen en stijgen dan onder beschutting van een wolk tot op 4200 meter hoogte. Daar voelen wij ons vei lig, maar reeds hebben de zoeklichten ons weer te pakken. De granaten, welke men ons nazendt, bars ten echter op een weldadig aandoenden af stand onder ons. Zonder verdere moeilijkhe den te ondervinden, doorbreekt de LZ 98 in het Noordoosten den buitensten spergordel. Terwijl ik in de kaartenkamer de land kaart bestudeer, slaakt Gemmingen eens- klapt een kreet. Ver achterwaarts ontwaar ik op gelijke hoogte met ons een vurigen bol. Hoewel de afstand naar schatting 60 km. bedraagt, weten wij direct, dat het brandende hemellichaam aan den tegenovergestelden rand der stad slechts een van onze lucht schepen kan zijn. Later blijkt, dat het net Schütte-Lanz luchtschip, SL 11, comman dant Schramm, was, dat door het noodlot achterhaald werd. Langer dan een minuut hangt de brandende massa aan het uitspan sel. De Britsche luitenant-vlieger William Robinson, die na twee uur in de lucht geweest te zijn, de SL 11 neerhaalde, ontving hiervoor van zijn koning het Victoriakruis. Het vuur- schijnsel van het luchtschip was tot op 40 Engelsche mijlen te zien en zijn ondergang- werd vergezeld door het gejubel der menigte en het sirenengeloei der schepen. Met den neus naar voren stortte de SL 11 in de door kleine renteniers en ambtenaren bewoonde voorstad Cuffley bij Enfield. Nog anderhalf uur lang brandde het wrak, terwijl knetterend de patronen van zijn machinegeweren ont ploften. Enkele details over de schade, welke wij aangericht hadden, glipten door de mazen der censuur heen. In Dover werden 60 huizen vernield, de havens op drie plaatsen zwaar beschadigd, een loods met den grond gelijk gemaakt. In de graafschappen Norfolk en Suffolk werden heele steden zoodanig geteis terd, dat de bewoners in paniek de vlucht namen. Maar ook Londen zelf was niet gespaard gebleven. In Gravesend en Tilbury-havens werden bruggen vernietigd, het zoeklicht bij het arsenaal van Woolwich trof eenzelfde lot. Nog des ochtends woedden langs de Theems groote branden. Het scheepvaartverkeer op de rivier en in het Kanaal werd gedurende een vol etmaal gestaakt. Een paar honderd personen werden naar de ziekenhuizen ver voerd. Officiëel bedroeg het aantal dooden 38, dat der gewonden 122. Drie weken later zette een vloot van tien marineluchtschepen wederom koers naar Engeland. Zeven dezer schepen waren van een ouder type en voldeden niet meer aan de eischen, die bij een aanval op de Britsche hoofdstad gesteld moesten worden. De drie andere, de L 31, L 32 en L 33 daarentegen waren nieuwe Zeppelins met een gasinhoud van 55.200 M3 en een lengte van ongeveer 200 meter. Zij hadden 4200 kilo bommen bij zich en konden een snelheid van 110 km per uur bereiken. Hun bewapening bestond uit acht machinegeweren. Nadat de duisternis is gevallen verhaal de later de commandant van de L 31, kapi tein-luitenant Heinrich Mathy passeeren wij de Engelsche kust, de zeven oudere lucht schepen Noordwaarts, de drie nieuwe koers zettend langs de kust naar de Zuidelijke wij ken van Londen. In het donker verhezen de drie schepen elkaar uit het gezicht. De mi nuten groeien aan tot uren. Onze marconist vangt de mededeeling van een Britsch radio station op, dat Londen voor ons waarschuwt. De waarschuwing wordt door verscheidene stations herhaald, met het gevolg dat alle plaatsen onder ons zich onverwijld in het duister hullen. Tezelfdertijd schieten de bun dels van groote zoeklichten omhoog en sche ren langs het firmament. Een er van grijpt ons. De dreunende slagen van een vlakbij opgestelde luchtafweerbatterij weerklinken, doch het gelukt ons ons los te maken. Omstreeks middernacht bereiken de drie luchtschepen van verschilende zijden de hoofdstad. Al hullen de Engelschen Londen nog zoozeer in het duister, de Theems kun nen zij niet verbergen. Ik ga tot den aanval over. Vrijwel de ge- heele beschikbare waterballast wordt uitge worpen, opdat de L 31 zoo hoog mogelijk zal stijgen. Van den kapiteinsgondel uit open ik de sluitingen aan den buik van het schip, waar aan afzonderlijke haken de bommen opgehangen zijn. Als blanke degens kruisen elkaar aan den nachtelijken hemel de stra len der zoeklichten. Mijn ervaring ik bevind mij voor den vijfden keer boven Londen heeft mij ge leerd, dat de hoofdstad in het Zuiden veel zwakker verdedigd is dan in het Noorden en Noord-Oosten. Om die reden maak ik een grooten omweg, teneinde de stad van het Zuiden uit te bereiken en haar via de Noor delijke voorsteden weer te verlaten. Bij het passeeren van den afweergordel van Croydon grijpt ons de bundel van een zoeklicht. Maar wij werpen parachute-lichtkogels uit, welker beider schijnsel maakt ons te zien en hem tevens verwart, daar hij de lichten voor de seinen van een Britschen vlieger houdt. In dat geval zouden de lichtkogels namelijk be- teekenen „Staakt het vuur." Niet lang duurt het, of wij zijn in het duister verdwenen en er wordt niet meer op ons geschoten, totdat wij met het bombardeeren der stad beginnen. Maar ook dan vinden ons de zoeklichten niet meer. Dwars over Londen heen varend laten wij onze explosie- en brandbommen vallen, zonder ook maar de geringste schade op te loopen. De reden hiervan is, dat aller aan dacht op de beide andere Zeppelins gecon centreerd is. Eensklaps is het, alsof een bliksemschicht den hemel klieft. De L 32, commandant eer ste luitenant-ter-zee Peterson, die zich voor de elfde maal boven Engeland bevindt, is door het noodlot achterhaald. Een escadrille Engelsche gevechtsvliegtuigen heeft zich tot boven de L 32 gewerkt en schiet er zijn brandprojectielen op af. Wij zien het zuster schip in brand vliegen, eerst den neus, dan het geheele omnulsel tot den achtersteven. De achterste gondel laat los, dan volgen de zijgondels. Achttien ontzettende seconden lang hangt de vurige massa als een onheilbrengende pla neet aan den hemel, dan barst zij uiteen. Een roode, wit-gloeiende massa stort op Bil- lericay ten Oosten van Londen neer. Millioenen Engelschen zijn getuige van den ramp. De anders zoo phlegmatieke en be- lieerschte Britten barsten in razend gejuich uit en springen als bezeten in de donkere straten rond. Hun gejuich wordt begeleid door het sirenengeloei der schepen. Het derde schip van ons trio, de L 33, com mandant kapitein-luitenant Boeker, heeft de stad van het Oosten uit bereikt en vaart thans evenwijdig met de Theems. Honderden stukken geschut nemen het onder vuur te midden van een regen van granaten zet Boeker rustig zijn tocht voort. Nu slaan zijn eigen bommen in. Groote branden ontstaan onder het luchtschip en boven de stad trekt een walm op, die de stralen der zoeklichten troebel maakt. Explosies laten het lichtge bouwde schip in zijn voegen trillen, een nieu we zoeklichtbundel grijpt de L 33. Vlammende vuurpijlen suizen aan alle kanten voorbij. Granaten springen in razende opeenvolging en op steeds kleiner afstand uiteen. De L 33 laat zich niet storen en zet haar reis voort. Boven de Oostelijke fabriekswijk der stad laat Boeker de rest van zijn bom men vallen. Vlammen slaan op en wedijveren met de vuurstralen der springende granaten. Een dunne wolkenlaag neemt het bedreigde luchtschip in bescherming. Als de L 33 den steven naar huis wendt, teekent een smalle strook vuur dwars door de geheele wereldstad haar weg. Maar de bemanning heeft geen tijd zich aan het schouwspel te wijden, want reeds wordt den kapitein gemeld, dat de gascellen lekken. Eiken beschikbaren man zendt Boe ker naar het inwendige van zijn schip om de averij zoo goed mogelijk te herstellen en al les overboord te werpen, wat gemist kan wor den. Nog binnen het bereik der Britsche vuurmonden, zakt het luchtschip steeds die per, de paar onbeschadigd gebleven gascellen zijn nauwelijks nog bij machte het in de lucht te houden. Met de grootste moeite maakt de L 33 zich tegen half twee in den ochtend van de Engelsche kust los en hinkt naar huis. Maar alras moet Boeker ons per radio melden, dat hij niet eens meer Neder land kan bereiken. Derhalve besluit hij om te keeren en ergens in Engeland te dalen. Op een paar mijl afstand van Colchester landt de L 33. De 22 inzittenden springen er on middellijk uit en een der officieren schiet lichtpatronen in het omhulsel. Doch het ge lukt niet het wrak in brand te schieten, zoo dat het in zijn vitale deelen vrijwel onbe schadigd blijft. De constructiedeelen der L 33 dienden den Engelschen als voorbeeld voor den bouw (nog tijdens den wereldoorlog) van hun lucht schepen R 33 en R 34. De R 34 was het eer ste luchtvaartuig, dat in 1919 naar beide richtingen over den Atlantischen Oce aan vloog. De R 33 deed negen jaar lang als proefluchtschip dienst en doorstond in dié periode eens een storm van 100 km wind snelheid per uur. BUITENLANDSCH NIEUWS. HARDE MAATREGEL TEGEN JODEN IN ITALIË. Havas meldt uit Rome De positie van buitenlanders van Joodsch ras, die zich na 1 Januari 1919 in Italië of zijn Koloniën hebben geves tigd. zal bij decreet worden geregeld. Na het afkondigen van dit decreet mogen zich geen Joodsche vreemdelin gen meer vestigen in Italië of zijn ko loniën. Als Jood wordt beschouwd ie der, die geboren is uit twee Joodsche ouders, ook indien hij een anderen godsdienst belijdt. Naturalisatie van Joden na 1919 worden herroepen. Joodsche vreemdelingen, di&jjwch na 1919 in Italië of koloniën h&^jpn ge vestigd, moeten binnen maanden vertrekken. De Ministerraad, die Donderdag ochtend onder voorzitterschap van Mussolini is gehouden en waarbij lot. dit decreet werd besloten, heefl. voorts bepaald, dat aan het Ministerie van Binnenlandsche Zaken een opperste raad voor demografie en ras zal wor den verbonden. Deze zal tot taak heb ben, adviezen uit te brengen over aan gelegenheden betreffende de ontwikke ling van de bevolking en de verdedi ging van het ras. Andere genomen maatregelen zijn de gehuwde staat is voor voorwaarde voor promotie voor de hoogere ambtc naren. Het aantal vrouwen in Overheids dienst mag niet hooger zijn dan 10 pCt. van het totale personeel. Voor het mannelijk personeel in Overheidsdienst is een uniform inge steld. Verder is een decreet aangenomen, waarbij de Regeering wordt gemach tigd in geval van geheele of gedeelte lijke mobilisatie geheel of gedeeltelijk die instellingen te militariseeren, wel ke voor het leger gebruikt kunnen worden. Bovendien is een permanente raadgevende commisie voor oorlogs recht ingesteld. SLACHTOFFERS VAN DE TYPHOON Volgens de jongste berichten 34 dooden, 29 gewonden en 13 vermisten. Volgens bij het Ministerie van Binnenlandsche Zaken ingekomen officieele berichten zijn door den typhoon welke het dis trict Kwanto (Japan) teisterde, dat een zestal prefecturen o.a. die van Tokio 1 omvat, 34 menschen gedood en 29 ge wond en worden er 13 vermist. Er zijn 999 huizen geheel, 3328 ge deeltelijk vernield 31.509 hu'izen staan onder water. In de prefectuur Tokio alleen werden 3 menschen gedood en 20 gewond ei' is één vermiste. Er zijn 278 huizzen ge heel, 678 gedeeltelijk vernield. Negen huizen en vijf bruggen zijn weggesla gen en op verschillende plaatsen zijn kaden en wegen weggeslagen, evenals 45 schepen. GERUCHT OVER AANSLAG OP STALIN. De Poolsche pers maakt melding van geruchten, dat nabij Moskou een aan slag zou zijn gepleegd op Stalin, toen hij zich in zijn auto naar zijn villa be gaf. Stalin zou ernstig gewond zijn en verscheidene personen uit zijn omge ving gedood door het ontploffen van 'n bom. Ook wordt wel beweerd, dat Sta lin bij een auto-ongeluk betrokken zou zijn geweest. ONZE AFDEELING DAMES- EN RITSSLUITINGTASSCHEN is een geweldig succes. KOMT U ONZE ETALAGE EENS ZIEN? BOSKER'S BOEKHANDEL, H.-hoef Middenmeer. BINNENLANDSCH NIEUWS. Inbraak te Broek op Langendijk Verleden week werd in gebroken in de woning van den heer H. Pasterkamp, administrateur van de Coop. Aankoopvereeniging „Vooruit gang." Toen om half één in den nacht de bewoners thuis kwamen van de fees telijkheden bemerkten zij, dat er on welkom bezoek was geweest. De zware brandkast waarin de boekhouding van de Aankoopvereeniging en een bedrag- van eenige honderden guldens aanwe zig was, hebben de inbrekers - het moeten er minstens 2 a 3 zijn ge weest - meegenomen en waarschijnlijk met een vaartuigje van den heer P., dat thans ook vermist wordt, vervoerd Rijks- èn Gemeentepolitie stellen een onderzoek in. GEMEENTE ZIJPE. Arbeidsbemiddeling. Op 31 Aug. wa ren bij de Arbeidsbemiddeling in de Gemeente Zijpe 36 werkzoekenden in geschreven, n.1. 13 Landarbeiders, 12 Dijkwerkers, 6 Grondwerkers, 2 Tim merlieden, 1 Smid, 1 Metselaar, 1 Bloe mistknecht. SCHAGERBRUG. Dezer dagen over kwam een 2-tal visschers van ons dorp een avontuur, wat niet geheel en al van gevaar ontbloot was. De heeren A. en S. waren met hun bootje in het nieuwe kanaal aan het „snoeken." Laatstgenoemde kreeg beet en liet vakkundig zijn tuig varen tot het einde, maar gebruikte toen nog zijn armen als verlengstuk van den hengel en rekte en rekte, toen ook de heer A. beet kreeg en dezelfde methode toepste, met het gevolg dat plotseling de geheele boot met Inhoud omsloeg en onder water verdwenen. De heer P. Ott, welke ook aan het visschen was, zag het „drama" en snelde met zijn bootje derwaarts, daar de heer S. onder de boot zat. Toch kwam alles nog weer goed te recht en zelfs de snoek werd ook niet in zijn element gelaten. Moet wegeen groote Bakfiets f 30.een Trekhond f 4.Aan hetzelfde adres voorradig manu- facauren en minstens 200 coupons w.o. wollen, katoenen, zijde fla nellen, annex klompenhandel en verf te koop. D. VONDER, Klieftstraat 45, H.-hoef. Wieringerwaard Telefoon No. 7 Erkend Tarweschoonder beveelt zich voor de a.s. oogst beleefd aan voor het voor de tarieven, vastgesteld door de Gew. Tarwe-Organisatie. DE BEKENDE NAAM VOOR HET BESTE FOTOWERK atelier Keizerstraat 113 zondag'sn open van Ucd nelder 10—3 uur. TELEFOON 450 jan a ij Muziek Leraar Staatsdiploma. VIOOL ORGEL PIANO THEORIE Aan huis te ontbieden. Adres Veerweg 19 A. Paulowna. GEVRAAGD WEIDE 20 lammeren door J. v. d. LAAN, POELWEG, Wierlngen. met en zonder veer. nieuw systeem in alle maten voorradig. Voor juiste pasvorm, volle garantie, bij CENTRAAL DROGIST 11 J. H. VRIEL1NK HOOGZIJDE E 115, SCHAGEN. Ziekenfondsleverancier. VULPENteUBMS BOSKER's BOEKHANDEL H.-boef Middenmeer. GESTELD OP EEN SERIEUZE BEHANDELING VAN UW RIJWIEL UW ADRES iuJ HIPPO (Centrum). Tevens keuze uit meer dan 250 BINNEN- en BUITENBANDEN tegen billijke prijzen. ZATERDAG EN ZONDAG 8 UUR MARLENE DIETRICH en CHARLES BAYER i Grandioos van opzet en onovertreffen van spel, regie en sfeer. Geheel in natuurlijke kleuren opgenomen welke de schoonheid van Mariene Dietrich stralender dan ooit maakt. ÊÊÊmm voor leerlingen, ook die het vorige jaar de school be zochten. AANGIFTE vóór ZONDAG a.s. bij J. C. DE VRIES, Hoofdstraat, Hippolytushoef. OP HUIS EN LAND VANAF 3.75 OP LAND VANAF 3.5 OP HUIZEN VANAF 4.— 5 JAAR VAST. Nadere inlichtingen bij HIPPOLYTUSHOEF TEL. No. 2. MAANDAG, WOENSDAG, VRIJDAG Wieringen Wieringermeer. Alkmaar Zaanstreek Amsterdam. (Posthoorn) Dijk 9 Tel. 4041 (J. Keeser) (Spuistraat No. 2). Tel. 41818. Vertrek Hippo 7' uur VOORM. Vertrek Amsterdam 6 UUR NAM. TEVENS VERHUIZINGEN. Beleefd aanbevelend. GEVESTIGD SEDERT 1920. BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN. CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN. Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 6V29V2 uur ten huize van J. J. DE JONG. KAPITAAL en RESERVES f 61.500.000. GEEFT AF 3 PANDBRIEVEN der 's-Gravenhaagsche Hypotheekbank, koers 100 1/4. Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF. Tel. No. 15.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1938 | | pagina 4