C.
Sreuk-
banden
Breukbanden
ruis
édrn
Cinema De Haan
Hen
Rotierdamsche Dankmeenipg NI
HYPOTHEKEN
.BLAGKBIRD
Cv BEERSCz.
ZEPPELINS BOVEN ENGELAND
SCHOONEN EN OPSLAAN
VAN TARWE,
FOTO
Jac. DE BOER
ZIJT GE
VAKONDERWIJS AFD. WIERINGEN.
VERZENDT PER BODEDIENST
B. ZON Molenvaart 44 Tel. 79 ANNA PAULOWNA.
(uit een artikel van den bij den brand van de
„Hindenburg" in Mei 1937 te Lakehurst om
het leven gekomen luchtschipkapitein
Ernst A. Lehniann in „The World Says",
Londen, April 1938.
Door de .Auslese" ontleend aan het boek
„Auf Luftpatroille und Weltfahrt,")
DEGIN September 1916 ondernamen de
LZ 98 en twaalf andere leger- en mari
nezeppelins een aanval op Londen. Boven de
wereldstad aangekomen constateerde ik, dat
de Engelschen hun afweerstelsel opnieuw ver
beterd hadden en thans ook heele zwermen
kleine, door slechts één persoon bemande
jachtvliegtuigen tegen ons in den strijd
brachten. Met zware verliezen aan menschen
en materiaal hadden hun vliegers ook
's nachts leeren aanvallen en hun machine
geweren overlaadden ons met brandstichtende
projectielen. Zoolang het luchtschip in het
duister vloog, was het voor den tegenstander
vrijwel onmogelijk het te vinden. Maar was
het eenmaal in den greep van een zoeklicht
geraakt, dan was het op mijlen afstand zicht
baar. De kleine gevechtstoestellen slopen
onder bescherming van den nacht, onbe
merkt naar het enorme doelwit, dat minstens
honderd keer zoo groot was als zijzelf en
vaak bevonden zij zich al op schoots-afstand
voordat de Duitsche machinegeweren iets
konden uitrichten. Eén enkele treffer in een
der gascellen was in zulk een geval voldoen
de, om schip en bemanning ten gronde te
richten.
In dien tijd maakte het stijgvermogen van
het luchtschip nog sneller vorderingen dan
dat van het vliegtuighet grootste voordeel
van het luchtschip schuilt echter in het stel
sel, waarop het berust. Doordat het tengevolge
van zijn gasvulling lichter dan de lucht is,
kan het dagen lang blijven varen, terwijl de
zwaarder dan de lucht zijnde vliegmachine
geheel van haar motoren afhankelijk is. Steeg
de Britsche gevechtsvlieger te vroeg op, dan
kon het gebeuren, dat zijn benzinevoorraad
verbruikt was, voordat hij met den indringer
in aanraking was gekomen. Startte hij daar
entegen op het laatste oogeriblik, dan was het
luchtschip alweer buiten bereik, voordat hij
hoog genoeg geklommen was.
Onze dertien luchtschepen zetten in dien
Septembernacht koers over Beigië en de zee.
Wanneer de LZ 98 de buitenwijken der En-
gelsche hoofdstad bereikt, zijn een paar van
haar zusterschepen al volop aan het werk.
op den doffen knal der inslaande bommen
antwoordt het vuur van de stukken zwaar
geschut, welker aantal eveneens aanzienlijk
is uitgebreid. Boven heel de onafzienbare hui
zenzee der wereldstad hangt een lichtende
nevel, waaronder onophoudelijk de flitsen der
explosies en het vuur der uitbrekende bran
den zichtbaar zijn. Spookachtig dwalen de
lichtbundels der zoeklichten elkaar kruisend
langs het uitspansel. Duizenden barsttende
granaten illimuneeren Londen als in een
Venetiaanschen nacht. Wij hebben het ge
voel, alsof wij in de loge van een schouwburg-
gezeten zijn, vóór ons het fel verlichte too-
neel en onder ons de donkere zaal.
Sinds middernacht, toen wij de Engelsche
kust bereikten, is een uur verstreken, alvo-
lens het mij gelukte de stad te bereiken. Al
drie keer hebben de zoeklichten mijn schip
gevangen, drie keer ben ik er in geslaagd mip
in een wolk terug te trekken, noch voordat
het luchtafweergeschut zich op ons heeft in
geschoten. Eindelijk hebben wij de kromming-
der Theems onder ons. Wij werpen onze bom
men op de havenemplacementen en stijgen
dan onder beschutting van een wolk tot op
4200 meter hoogte. Daar voelen wij ons vei
lig, maar reeds hebben de zoeklichten ons
weer te pakken.
De granaten, welke men ons nazendt, bars
ten echter op een weldadig aandoenden af
stand onder ons. Zonder verdere moeilijkhe
den te ondervinden, doorbreekt de LZ 98 in
het Noordoosten den buitensten spergordel.
Terwijl ik in de kaartenkamer de land
kaart bestudeer, slaakt Gemmingen eens-
klapt een kreet. Ver achterwaarts ontwaar ik
op gelijke hoogte met ons een vurigen bol.
Hoewel de afstand naar schatting 60 km.
bedraagt, weten wij direct, dat het brandende
hemellichaam aan den tegenovergestelden
rand der stad slechts een van onze lucht
schepen kan zijn. Later blijkt, dat het net
Schütte-Lanz luchtschip, SL 11, comman
dant Schramm, was, dat door het noodlot
achterhaald werd. Langer dan een minuut
hangt de brandende massa aan het uitspan
sel. De Britsche luitenant-vlieger William
Robinson, die na twee uur in de lucht geweest
te zijn, de SL 11 neerhaalde, ontving hiervoor
van zijn koning het Victoriakruis. Het vuur-
schijnsel van het luchtschip was tot op 40
Engelsche mijlen te zien en zijn ondergang-
werd vergezeld door het gejubel der menigte
en het sirenengeloei der schepen. Met den
neus naar voren stortte de SL 11 in de door
kleine renteniers en ambtenaren bewoonde
voorstad Cuffley bij Enfield. Nog anderhalf
uur lang brandde het wrak, terwijl knetterend
de patronen van zijn machinegeweren ont
ploften.
Enkele details over de schade, welke wij
aangericht hadden, glipten door de mazen der
censuur heen. In Dover werden 60 huizen
vernield, de havens op drie plaatsen zwaar
beschadigd, een loods met den grond gelijk
gemaakt. In de graafschappen Norfolk en
Suffolk werden heele steden zoodanig geteis
terd, dat de bewoners in paniek de vlucht
namen.
Maar ook Londen zelf was niet gespaard
gebleven. In Gravesend en Tilbury-havens
werden bruggen vernietigd, het zoeklicht bij
het arsenaal van Woolwich trof eenzelfde lot.
Nog des ochtends woedden langs de Theems
groote branden. Het scheepvaartverkeer op
de rivier en in het Kanaal werd gedurende
een vol etmaal gestaakt. Een paar honderd
personen werden naar de ziekenhuizen ver
voerd. Officiëel bedroeg het aantal dooden
38, dat der gewonden 122.
Drie weken later zette een vloot van tien
marineluchtschepen wederom koers naar
Engeland. Zeven dezer schepen waren van
een ouder type en voldeden niet meer aan de
eischen, die bij een aanval op de Britsche
hoofdstad gesteld moesten worden. De drie
andere, de L 31, L 32 en L 33 daarentegen
waren nieuwe Zeppelins met een gasinhoud
van 55.200 M3 en een lengte van ongeveer 200
meter. Zij hadden 4200 kilo bommen bij zich
en konden een snelheid van 110 km per uur
bereiken. Hun bewapening bestond uit acht
machinegeweren.
Nadat de duisternis is gevallen verhaal
de later de commandant van de L 31, kapi
tein-luitenant Heinrich Mathy passeeren
wij de Engelsche kust, de zeven oudere lucht
schepen Noordwaarts, de drie nieuwe koers
zettend langs de kust naar de Zuidelijke wij
ken van Londen. In het donker verhezen de
drie schepen elkaar uit het gezicht. De mi
nuten groeien aan tot uren. Onze marconist
vangt de mededeeling van een Britsch radio
station op, dat Londen voor ons waarschuwt.
De waarschuwing wordt door verscheidene
stations herhaald, met het gevolg dat alle
plaatsen onder ons zich onverwijld in het
duister hullen. Tezelfdertijd schieten de bun
dels van groote zoeklichten omhoog en sche
ren langs het firmament. Een er van grijpt
ons. De dreunende slagen van een vlakbij
opgestelde luchtafweerbatterij weerklinken,
doch het gelukt ons ons los te maken.
Omstreeks middernacht bereiken de drie
luchtschepen van verschilende zijden de
hoofdstad. Al hullen de Engelschen Londen
nog zoozeer in het duister, de Theems kun
nen zij niet verbergen.
Ik ga tot den aanval over. Vrijwel de ge-
heele beschikbare waterballast wordt uitge
worpen, opdat de L 31 zoo hoog mogelijk zal
stijgen. Van den kapiteinsgondel uit open ik
de sluitingen aan den buik van het schip,
waar aan afzonderlijke haken de bommen
opgehangen zijn. Als blanke degens kruisen
elkaar aan den nachtelijken hemel de stra
len der zoeklichten.
Mijn ervaring ik bevind mij voor den
vijfden keer boven Londen heeft mij ge
leerd, dat de hoofdstad in het Zuiden veel
zwakker verdedigd is dan in het Noorden en
Noord-Oosten. Om die reden maak ik een
grooten omweg, teneinde de stad van het
Zuiden uit te bereiken en haar via de Noor
delijke voorsteden weer te verlaten. Bij het
passeeren van den afweergordel van Croydon
grijpt ons de bundel van een zoeklicht. Maar
wij werpen parachute-lichtkogels uit, welker
beider schijnsel maakt ons te zien en hem
tevens verwart, daar hij de lichten voor de
seinen van een Britschen vlieger houdt. In
dat geval zouden de lichtkogels namelijk be-
teekenen „Staakt het vuur." Niet lang duurt
het, of wij zijn in het duister verdwenen en
er wordt niet meer op ons geschoten, totdat
wij met het bombardeeren der stad beginnen.
Maar ook dan vinden ons de zoeklichten niet
meer. Dwars over Londen heen varend laten
wij onze explosie- en brandbommen vallen,
zonder ook maar de geringste schade op te
loopen. De reden hiervan is, dat aller aan
dacht op de beide andere Zeppelins gecon
centreerd is.
Eensklaps is het, alsof een bliksemschicht
den hemel klieft. De L 32, commandant eer
ste luitenant-ter-zee Peterson, die zich voor
de elfde maal boven Engeland bevindt, is
door het noodlot achterhaald. Een escadrille
Engelsche gevechtsvliegtuigen heeft zich tot
boven de L 32 gewerkt en schiet er zijn
brandprojectielen op af. Wij zien het zuster
schip in brand vliegen, eerst den neus, dan
het geheele omnulsel tot den achtersteven.
De achterste gondel laat los, dan volgen de
zijgondels.
Achttien ontzettende seconden lang hangt
de vurige massa als een onheilbrengende pla
neet aan den hemel, dan barst zij uiteen.
Een roode, wit-gloeiende massa stort op Bil-
lericay ten Oosten van Londen neer.
Millioenen Engelschen zijn getuige van den
ramp. De anders zoo phlegmatieke en be-
lieerschte Britten barsten in razend gejuich
uit en springen als bezeten in de donkere
straten rond. Hun gejuich wordt begeleid door
het sirenengeloei der schepen.
Het derde schip van ons trio, de L 33, com
mandant kapitein-luitenant Boeker, heeft
de stad van het Oosten uit bereikt en vaart
thans evenwijdig met de Theems. Honderden
stukken geschut nemen het onder vuur te
midden van een regen van granaten zet
Boeker rustig zijn tocht voort. Nu slaan zijn
eigen bommen in. Groote branden ontstaan
onder het luchtschip en boven de stad trekt
een walm op, die de stralen der zoeklichten
troebel maakt. Explosies laten het lichtge
bouwde schip in zijn voegen trillen, een nieu
we zoeklichtbundel grijpt de L 33. Vlammende
vuurpijlen suizen aan alle kanten voorbij.
Granaten springen in razende opeenvolging
en op steeds kleiner afstand uiteen.
De L 33 laat zich niet storen en zet haar
reis voort. Boven de Oostelijke fabriekswijk
der stad laat Boeker de rest van zijn bom
men vallen. Vlammen slaan op en wedijveren
met de vuurstralen der springende granaten.
Een dunne wolkenlaag neemt het bedreigde
luchtschip in bescherming. Als de L 33 den
steven naar huis wendt, teekent een smalle
strook vuur dwars door de geheele wereldstad
haar weg. Maar de bemanning heeft geen tijd
zich aan het schouwspel te wijden, want reeds
wordt den kapitein gemeld, dat de gascellen
lekken. Eiken beschikbaren man zendt Boe
ker naar het inwendige van zijn schip om de
averij zoo goed mogelijk te herstellen en al
les overboord te werpen, wat gemist kan wor
den. Nog binnen het bereik der Britsche
vuurmonden, zakt het luchtschip steeds die
per, de paar onbeschadigd gebleven gascellen
zijn nauwelijks nog bij machte het in de
lucht te houden. Met de grootste moeite
maakt de L 33 zich tegen half twee in den
ochtend van de Engelsche kust los en hinkt
naar huis. Maar alras moet Boeker ons per
radio melden, dat hij niet eens meer Neder
land kan bereiken. Derhalve besluit hij om
te keeren en ergens in Engeland te dalen. Op
een paar mijl afstand van Colchester landt
de L 33. De 22 inzittenden springen er on
middellijk uit en een der officieren schiet
lichtpatronen in het omhulsel. Doch het ge
lukt niet het wrak in brand te schieten, zoo
dat het in zijn vitale deelen vrijwel onbe
schadigd blijft.
De constructiedeelen der L 33 dienden den
Engelschen als voorbeeld voor den bouw
(nog tijdens den wereldoorlog) van hun lucht
schepen R 33 en R 34. De R 34 was het eer
ste luchtvaartuig, dat in 1919 naar
beide richtingen over den Atlantischen Oce
aan vloog. De R 33 deed negen jaar lang als
proefluchtschip dienst en doorstond in dié
periode eens een storm van 100 km wind
snelheid per uur.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
HARDE MAATREGEL TEGEN
JODEN IN ITALIË.
Havas meldt uit Rome
De positie van buitenlanders van
Joodsch ras, die zich na 1 Januari 1919
in Italië of zijn Koloniën hebben geves
tigd. zal bij decreet worden geregeld.
Na het afkondigen van dit decreet
mogen zich geen Joodsche vreemdelin
gen meer vestigen in Italië of zijn ko
loniën. Als Jood wordt beschouwd ie
der, die geboren is uit twee Joodsche
ouders, ook indien hij een anderen
godsdienst belijdt. Naturalisatie van
Joden na 1919 worden herroepen.
Joodsche vreemdelingen, di&jjwch na
1919 in Italië of koloniën h&^jpn ge
vestigd, moeten binnen maanden
vertrekken.
De Ministerraad, die Donderdag
ochtend onder voorzitterschap van
Mussolini is gehouden en waarbij lot.
dit decreet werd besloten, heefl. voorts
bepaald, dat aan het Ministerie van
Binnenlandsche Zaken een opperste
raad voor demografie en ras zal wor
den verbonden. Deze zal tot taak heb
ben, adviezen uit te brengen over aan
gelegenheden betreffende de ontwikke
ling van de bevolking en de verdedi
ging van het ras.
Andere genomen maatregelen zijn
de gehuwde staat is voor voorwaarde
voor promotie voor de hoogere ambtc
naren.
Het aantal vrouwen in Overheids
dienst mag niet hooger zijn dan 10 pCt.
van het totale personeel.
Voor het mannelijk personeel in
Overheidsdienst is een uniform inge
steld.
Verder is een decreet aangenomen,
waarbij de Regeering wordt gemach
tigd in geval van geheele of gedeelte
lijke mobilisatie geheel of gedeeltelijk
die instellingen te militariseeren, wel
ke voor het leger gebruikt kunnen
worden. Bovendien is een permanente
raadgevende commisie voor oorlogs
recht ingesteld.
SLACHTOFFERS VAN DE TYPHOON
Volgens de jongste berichten
34 dooden, 29 gewonden en
13 vermisten.
Volgens bij
het Ministerie van Binnenlandsche
Zaken ingekomen officieele berichten
zijn door den typhoon welke het dis
trict Kwanto (Japan) teisterde, dat een
zestal prefecturen o.a. die van Tokio
1 omvat, 34 menschen gedood en 29 ge
wond en worden er 13 vermist.
Er zijn 999 huizen geheel, 3328 ge
deeltelijk vernield 31.509 hu'izen
staan onder water.
In de prefectuur Tokio alleen werden
3 menschen gedood en 20 gewond ei'
is één vermiste. Er zijn 278 huizzen ge
heel, 678 gedeeltelijk vernield. Negen
huizen en vijf bruggen zijn weggesla
gen en op verschillende plaatsen zijn
kaden en wegen weggeslagen, evenals
45 schepen.
GERUCHT OVER AANSLAG
OP STALIN.
De Poolsche pers maakt melding van
geruchten, dat nabij Moskou een aan
slag zou zijn gepleegd op Stalin, toen
hij zich in zijn auto naar zijn villa be
gaf. Stalin zou ernstig gewond zijn en
verscheidene personen uit zijn omge
ving gedood door het ontploffen van 'n
bom. Ook wordt wel beweerd, dat Sta
lin bij een auto-ongeluk betrokken zou
zijn geweest.
ONZE AFDEELING
DAMES- EN RITSSLUITINGTASSCHEN
is een geweldig succes.
KOMT U ONZE ETALAGE EENS ZIEN?
BOSKER'S BOEKHANDEL,
H.-hoef Middenmeer.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
Inbraak te Broek op Langendijk
Verleden week werd in
gebroken in de woning van den heer
H. Pasterkamp, administrateur van de
Coop. Aankoopvereeniging „Vooruit
gang." Toen om half één in den nacht
de bewoners thuis kwamen van de fees
telijkheden bemerkten zij, dat er on
welkom bezoek was geweest. De zware
brandkast waarin de boekhouding van
de Aankoopvereeniging en een bedrag-
van eenige honderden guldens aanwe
zig was, hebben de inbrekers - het
moeten er minstens 2 a 3 zijn ge
weest - meegenomen en waarschijnlijk
met een vaartuigje van den heer P.,
dat thans ook vermist wordt, vervoerd
Rijks- èn Gemeentepolitie stellen een
onderzoek in.
GEMEENTE ZIJPE.
Arbeidsbemiddeling. Op 31 Aug. wa
ren bij de Arbeidsbemiddeling in de
Gemeente Zijpe 36 werkzoekenden in
geschreven, n.1. 13 Landarbeiders, 12
Dijkwerkers, 6 Grondwerkers, 2 Tim
merlieden, 1 Smid, 1 Metselaar, 1 Bloe
mistknecht.
SCHAGERBRUG. Dezer dagen over
kwam een 2-tal visschers van ons
dorp een avontuur, wat niet geheel en
al van gevaar ontbloot was.
De heeren A. en S. waren met hun
bootje in het nieuwe kanaal aan het
„snoeken." Laatstgenoemde kreeg
beet en liet vakkundig zijn tuig varen
tot het einde, maar gebruikte toen nog
zijn armen als verlengstuk van den
hengel en rekte en rekte, toen ook de
heer A. beet kreeg en dezelfde methode
toepste, met het gevolg dat plotseling
de geheele boot met Inhoud omsloeg en
onder water verdwenen.
De heer P. Ott, welke ook aan het
visschen was, zag het „drama" en
snelde met zijn bootje derwaarts,
daar de heer S. onder de boot zat.
Toch kwam alles nog weer goed te
recht en zelfs de snoek werd ook niet
in zijn element gelaten.
Moet wegeen groote Bakfiets
f 30.een Trekhond f 4.Aan
hetzelfde adres voorradig manu-
facauren en minstens 200 coupons
w.o. wollen, katoenen, zijde fla
nellen, annex klompenhandel en
verf te koop. D. VONDER,
Klieftstraat 45, H.-hoef.
Wieringerwaard
Telefoon No. 7
Erkend
Tarweschoonder
beveelt zich voor de a.s. oogst
beleefd aan voor het
voor de tarieven, vastgesteld
door de Gew. Tarwe-Organisatie.
DE BEKENDE NAAM VOOR
HET BESTE FOTOWERK
atelier Keizerstraat 113
zondag'sn
open van Ucd nelder
10—3 uur. TELEFOON 450
jan a ij
Muziek Leraar Staatsdiploma.
VIOOL ORGEL
PIANO THEORIE
Aan huis te ontbieden.
Adres Veerweg 19 A. Paulowna.
GEVRAAGD
WEIDE
20 lammeren door
J. v. d. LAAN,
POELWEG, Wierlngen.
met en zonder veer.
nieuw systeem in alle maten
voorradig. Voor juiste pasvorm,
volle garantie, bij
CENTRAAL DROGIST
11
J. H. VRIEL1NK
HOOGZIJDE E 115, SCHAGEN.
Ziekenfondsleverancier.
VULPENteUBMS
BOSKER's BOEKHANDEL
H.-boef Middenmeer.
GESTELD OP EEN SERIEUZE
BEHANDELING VAN UW
RIJWIEL
UW ADRES
iuJ
HIPPO (Centrum).
Tevens keuze uit meer dan 250
BINNEN- en BUITENBANDEN
tegen billijke prijzen.
ZATERDAG EN ZONDAG 8 UUR
MARLENE DIETRICH en CHARLES BAYER i
Grandioos van opzet en onovertreffen van spel, regie en
sfeer.
Geheel in natuurlijke kleuren opgenomen welke
de schoonheid van Mariene Dietrich stralender
dan ooit maakt.
ÊÊÊmm
voor leerlingen, ook die het vorige jaar de school be
zochten.
AANGIFTE vóór ZONDAG a.s. bij
J. C. DE VRIES,
Hoofdstraat, Hippolytushoef.
OP HUIS EN LAND VANAF 3.75
OP LAND VANAF 3.5
OP HUIZEN VANAF 4.—
5 JAAR VAST.
Nadere inlichtingen bij
HIPPOLYTUSHOEF TEL. No. 2.
MAANDAG, WOENSDAG, VRIJDAG
Wieringen Wieringermeer.
Alkmaar Zaanstreek Amsterdam.
(Posthoorn)
Dijk 9
Tel. 4041
(J. Keeser)
(Spuistraat No. 2).
Tel. 41818.
Vertrek Hippo 7' uur VOORM.
Vertrek Amsterdam 6 UUR NAM.
TEVENS VERHUIZINGEN.
Beleefd aanbevelend.
GEVESTIGD SEDERT 1920.
BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN.
CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN.
Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 6V29V2 uur ten
huize van J. J. DE JONG.
KAPITAAL en RESERVES f 61.500.000.
GEEFT AF 3 PANDBRIEVEN
der 's-Gravenhaagsche Hypotheekbank,
koers 100 1/4.
Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF.
Tel. No. 15.