Ziaizaadoitsmeftini Abavli issie voor in de Wingermeer. DE OORLOG DENTOFORM ZUID tn POOIEOEDMS- VEHEEMIE1MG „WIEHINEERMEER" WIJ LEVEREN U: A. C. VAN OEVEREN EIGENHEIMERS, Blanke en blauwe BEVELANDERS, BINTJES, RED STAR, EERSTELINGEN, 1 MENDEL TARWE. CARSTEN TARWE. na aankomst van de bij het begin van den oorlog onderweg zijnde schepen de houtvaart eensklaps geheel en al stil lag. De voorraden hier te lande, die tengevolge van de markt situatie in de voorafgaande maanden toch al niet groot waren, konden dus niet worden aangevuld. Integendeel, zij slonken in een versneld tempo, doordat de regeering groote hoeveelheden timmerhout vorderde voor den bouw van soldatenbarakken. Deze vordering geschiedde op een voor de houthandelaren nogal onpleizierige wijze er werd nl. uitsluitend hout van bepaalde maten verlangd, zoodat de handelaren met de rest van de partijen over het algemeen het korte hoi!t bleven zitten die resten zijn nu zoo niet onverkoopbaar geworden dan toch in waarde gedaald. Aannemers koopen niet gaarne groote hoeveelheden kort hout, wel kort en lang door elkaar. Was hierdoor de werkelijk bruikbare voor - raad al kleiner geworden dan de zichtbare nog sterker ging de voorraad slinken, toen bleek, dat tal van Poolsche orders niet uitge voerd werden, zoodat den aannemers, die op hout uit Polen zaten te wachten, materiaal uit den voorraad moest worden verstrekt. Groote houtverbruikers hebben de gewoonte aan de zagerijen langs de Weichsel en andere Poolsche rivieren bepaalde hoeveelheden hout van bepaalde maten te bestellen. Die worden dan via Dantzig naar Nederland verscheept, zoodat deze partij ert hier kant en klaar aankomen. In de afwikke ling van deze transacties nu ontstond stag natie, doordat de oude Hanzestad in de Weichseldelta aanleiding werd tot een oor log, die het bedrijf en den handel zoowel in de eigen haven als in het achterland totaal desorganiseerde; De scheepvaart lag stilgeen standaard hout kwam nog de haven uit Schaarsclitc. Zoo waren er onderscheidene oorzaken, die hier een onmiddellijke houtschaarschte in het leven riepen. Het gevolg was, dat de prijzen opliepen. Thans liggen zij ongeveer 40% hooger dan voor den oorlog waarbij dan dient opgemerkt, dat zij ongeveer 15% lager lagen dan wat algemeen als een redelijk mi nimum werd beschouwd. Al met al is het hout aanzienlijk duurder geworden, hetgeen on middellijk zijn weerslag heeft gevonden in de bouwnijverheid. Ook van andere bouwmaterialen zijn on- dertusschen reeds de prijzen gestegen of nog steeds aan groote veranderingen onderhevig. Het gevolg van een en ander is, dat geen enkele aannemer een behoorlijke berekening kan maken, omdat hij vandaag niet weet hoeveel morgen zijn materialen kosten. En weet hij het wel weer, dan zullen de bouwondernemers waarschijnlijk voorloopig toch weinig lust tot bouwen toonen, want het is duidelijk, dat bij de stijging van tal van materialen de kosten van den woning bouw zoo sterk omhoog gedreven worden, dat de hoogst mogelijke huren die niet meer kunnen dekken. De zeeweg. Ondertusschen, deze abnormale stagnatie in den houtaanvoer zal geleidelijk wel weer verdwijnen. De aanvoer over zee ligt vrijwel stil. Zal die zeeweg weer open gaan En zal men er steeds gebruik van willen of kunnen maken Het is alles de vraag. Rusland, waar Nederland tot dusverre het meeste hout betrok, stelt zware eischen zoo zwaar, dat niemand er op in denkt te gaan. Zweden heeft den houtuitvoer verboden. Edoch, Zwedens houtproductie is veel en veel grooter dan het binnenlandsche ver bruik. Het is dan ook te verwachten, dat de Zweedsche houtproducten en -handelaren alle moeite zullen doen het verbod opgehe ven te krijgen, opdat de uitvoer kan worden hervat. Zweden kan er op den duur slechts schade van hebben, dat het met een groot overschot, aan hout blijft zitten. En Duitschland Ook dit land behoort tot de houtproduceerende rijken, maar geduren de de laatste jaren heeft het slechts ingevoerd. Hier zat de gedachtengang achter, dat het bij een zeer lagen wereldmarktprijs voordeeliger is het hout voor eigen gebruik elders te koopen en de eigen bosschen te la ten groeien, opdat die een steeds hoogere waarde zouden gaan vertegenwoordigen, waar van men bij een stijgende markt zijn voor deel kan gaan doen. Die situatie is nu aan wezig, maar de mogelijkheid bestaat, dat andere factoren den Duitschen houtuitvoer belemmeren, zoo niet beletten. Polen ten slotte is voor den houthandel al heelemaal uitgeschakeld. De uitvoer van het Poolsche hout geschiedde over Dantzig, de eenige natuurlijke haven, die het land be zat. Het vervoer staat dus daar geheel en al stil en het bedrijf waarschijnlijk ook. Onder tusschen heeft Duitschland reeds een groot deel van de Poolsche houtgebieden bezet en het is mogelijk, dat er moeite gedaan wordt het bedrijf der zagerijen zoo spoedig mogelijk weer op gang te krijgen. Op het oogenblik valt echter nog niet te bezien of de (voorma lige) Poolsche houtgebieden weldra weer zul len gaan werken voor het buitenland. De stand van zaken is dus op dit oogenblik al zeer ongunstig en al mogen er dan eenige' fceekenen van verbetering te bespeuren vallen, zoolang de oorlog voortduurt zal de houthan del de invloeden van den abnormalen toe stand blijven ondervinden en daarmee van zelfsprekend ook de bouwnijverheid. DE OORLOG TER ZEE. Britsche duikbooten in de Oostzee Het Duitsche Nieuwsbureau meldtDe op perbevelhebber van de Duitsche marine heeft den commandant en de bemanning van den onderzeeër, welke het Britsche vliegkampschip „Courageous" tot zinken heeft gebracht, zijn eerkentelijkheid betuigd. Het Engelsche ministerie van voorlichting deelt mede, dat Donderdag voor de eerste maal schipbreukelingen per vliegtuig in vei ligheid zijn gebracht. Twee vliegtuigbooten redden nl. de bemanning van het Britsche vrachtschip „Kensington Court." De vliegtui gen waren op patrouille, boven den Atlanti- schen Oceaan, toen zij S.O.S.-signalen opvin gen van het zinkende stoomschip. Tien minuten nadat het schip gezonken was, kwamen zij ter plaatse aan. Zij vonden een kleine overvolle boot, terwijl nog schip breukelingen in het water lagen, die zich aan de boot vastklemden. Terwijl de eene vlieg- boot de wacht in de lucht hield, streek de andere neer en nam veertien man aan boord, van wie eenigen in wanhopigen toestand ver keerden. Daarna daalde de tweede vliegboot en redde de overige twintig man. HET DUITSCHE RIJK. TWEE NIEUWE LICHTINGEN OPGEROEPEN. Havas meldt uit Warschau De Duitsche bladen maken melding van de oproeping der lichtingen 1911 en 1912 op order van het ministerie van binnenlandsche zaken' en het legercommando. WARSCHAU. Naar Havas meldt, blijft de Poolsche hoofd stad, welke geheel door loopgraven is om ringd en van de overige gedeelten des lands is afgesneden hardnekkig verzet bieden aan den Duitschen druk. Zij wordt verdedigd door eenige divisies geregelde troepen, versterkt door een aantal bataljons vrijwilligers. De taak der verdedigers wordt vergemakkelijkt, doordat Warschau een moderne groote stad is, welke een sterk bolwerk vormt, ook al is zij niet van versterkingen voorzien. Zij vormt een natuurlijk reservoir van allerlei hulpmid delen. Elk huis met zijn kelders kan een klein fort worden en elke straat een pas, die ge makkelijk kan worden verdedigd, vooral te gen tanks. Een voorbeeld daarvan is ook Ma drid, dat zoo lang verzet heeft geboden. De geheele stad is voor de verdediging gemobili seerd de voedselvoorziening, de handhaving der orde, de brandweer, de opruiming van het puin der ingestorte huizen, de gezondheids dienst, de verzorging der gewonden, alles functioneert geregeld met militaire discipline onder het intense bombardement van de Duitsche vliegtuigen en zware artillerie. Daar generaal Czuma, die de verdediging leidde, is gewond, heeft generaal Rommel het bevel op zich genomen. Hij wordt bijgestaan door den burgemeester en kolonel Lipinski, alsmede door een beperkten gemeenteraad, waarin alle kringen zijn vertegenwoordigd. De door den bommenregen aangerichte scha de is geweldig en het aantal slachtoffers bui tengewoon groot. Tot hen behoort o.a. Gra- zynski, die eenige dagen geleden tot minister voor de propaganda was benoemd. TRAGISCHE VLUCHT NAAR ROEMENIE Eindelooze groepen worden in de richting van Pascani geleid. De „Times" meldt uit Brakau (Roe menië). dat 'n stoet van Poolsche troe pen. vliegers en burger-vluchtelingen, meer dan 30 Km. lang, daar Dinsdag den ganschen dag door voorbij getrok ken is, op weg naar interneeringskam- pen, diei in Pascani, in Midden-Roeme- nië, zijn ingericht. De politie kon wei nig meer doen dan de karavaan in één richting leiden. De stroom werd her haaldelijk opgehouden als de autori teiten het noodig vonden auto's en wa gens van allerlei slag en paspoorten te onderzoeken. Brandspuiten, stoom walsen, lichte artillerie, ziekenwagens trokken hortend voort, kwamen met elkaar in botsing, rolden in de sloo- ten langs de wegen. Een verbaasde en nieuwsgierige boe renbevolking leverde toeschouwers bij duizenden en groepen zigeuners haal den de deerniswaardige gasten met wilde muziek in, terwijl kinderem hen toewuifden en uitriepen „salutatie kameradi." Alles wat van nut kan zijn in vrede en in oorlog, werd in den onbeschrijfelijken stoet meegevoerd. De vrachtauto's waren hoog beladen met motorrijwielen, fietsen, spaden en zelfs met leege benzineblikken. Tege lijkertijd arriveerden de modernste Poolsche vliegtoestellen in de luchtha ven van Cernauti, waar zij werden doorgezonden naar de vlieghaven bij Boekarest om ge-intereerd te worden. Liet platteland \s, vol Roemeensclie troepen, die den .eii}deloozen stroom in de richting van a, v^*ni pogen te lei den, waar zwaar geplaagde kolonels beproeven wat orde te brengen in do verwarring van een interneerings kamp in wording. Misschien de droevigste klacht van de Polen ligt in hun verhaal van het noodlottige uitstel van een groote en noodzakelijke verscheping van Brit sche vliegtoestellen en bommen. Deze vracht had met het stoomschip „Bal- tova" van de Vereenigde Oostzee Stoomvaart-Maatschappijen op 25 Au gustus in Gdynia moeten aankomen. De Polen zeggen, dat men te Londen had ontdekt, dat 4000 Pond kon wor den bespaard door een andere route te ne{men. Veertien dagen lang werd hierover geredetwist, met het resul taat, dat een volgende vaart van het zelfde schip ook werd gemist. De der de vaart op 29 of 30 Augustus kon niet plaats hebben vanwege den interna tionalen toestand, zoodat deze noodza kelijke versterkingen voor het Pool sche leger niet aankwamen. De ver scheping, honderd van de modernste geveychtstoestellen en een groote hoe veelheid bommen, was kant en klaar en gepakt in Juli, toen het gehandel over den vrachtprijs begon. Als dit materiaal tijdig verzonden was, zou het drie weken voor het begin van den oorlog zijn aangekomen en de Polen, die zoo goed als geen gevechtstoestel len hadden, naar men zegt, in staat hebben gesteld den strijd tegen de Duit sche bommenwerpers aan te binden. TE KOOP èèn in goeden staat zijnde HAARDKACHEL, bij L. WINTERS, Slootweg, Slootdorp. Landbouw wagens, Driewielskarren, Kruiwagens, Ladders, Spoorbiels, Geasphalteerde Weipalen, Groote Drinkwatervaten, Asphalt- papier, Vlechtwerk, Punt- en Glad draad, Carbolineum, Teer enz. WIJ ZIJN FABRIKANT van Betonnen Buizen, Betonnen Palen voor Wei, Hek en Paarden- boxenBetonplanken voor het afzetten van paden. KOMT U eens zien, naar onze opnieuw verbe terde landbouwwagen op luchtbanden. TAEKHOUTEN RUPSBLOKKEN Electr. Timmer- en Wagenmakers- bedrijf MIDDENMEER. TANDHEELKUNDIGE INRICHTING SPREEKUUR DONDERDAG VAN HALF 10 TOT HALF 12 UUR. CAFE ,,'T VOSJE", C. SLIK MARKT SCHAGEN ONS WIER1NGERMEERHOEKJE. VOEDSELVOORZIENING VAN HET RUNDVEE. Het is thans wel voldoende bekend, dat de voedermiddelen voorraad, in dezen bedoeld de voorraad krachtvoer in Nederland, van dien aard is, dat zuinigheid moet worden betracht. In verband hiermede willen wij vóór den aanvang van den staltijd de veehouders nog enkele wenken geven, die hun misschien van nut kunnen zijn. Wij willen beginnen met enkele wenken te herhalen, welke de Rijkslandbouw-consulent reeds heeft gegeven. Daar, waar zulks maar eenigszins mogelijk is, moet gepoogd worden een of meer percee- len af te zonderen om nog wat kuilgras te winnen en/of zoo mogelijk gras beschikbaar te hebben om dit op stal op te voeren, indien de weersomstandigheden in verband met de gesteldheid van den bodem beweiden onmo gelijk maken. Bij goed weer op droog land het vee zoolang mogelijk buiten laten loopen zoo mogelijk het vee 's nachts opstallen en overdag buiten. Nieuwmelksche koeien zal men natuurlijk eerder moeten stallen dan oudmelksche, droog- en jongvee. Er voor zor gen, dat zoo weinig mogelijk gras wordt ver trapt. Een ieder overwege dus middelen om al naar omstandigheden een zoo lang en eco nomisch mogelijk gebruik van de weide te maken. Men poge de voorraad ruwvoedermiddelen, indien noodig, te vergrooten. De hooioogst is ten gevolge van de weersomstandigheden over het algemeen teleurstellend geweest, gelukkig is op veel plaatsen in Aug. en Sept. nog al wat hooi gewonnen, alsmede kuilgras. Toch stellen wij ons voor, dat vele bedrij ven, vooral bij een beperking van het kracht voer, nog wel wat ruwvoer kunnen gebruiken. Wij willen er de aandacht op vestigen, dat vele streken in N. Holl. met zuivere weidebe- drijven begrensd worden door akkerbouw- en tuinbouwgebieden en dientengevolge in de gelegenheid zijn, verschillende soorten ruw voermiddelen aan te schaffen. Wij denken hierbij o.m. aan producten der akkerbouw, als stroo, kaf, suikerbietenkop en -blad, voerbie- ten, aardappelen aan producten van den tuinbouw, tulpen en koolsoorten. Akkerbouw bedrijven die geen of een kleine veebezetting hebben, te klein om de afvalproducten zelf te benutten, willen wij hierbij in verband met de schaarste aan veevoer, er op wijzen, deze voedermiddelen niet onder te ploegen. Het belang van het behoud dezer producten als veevoer is thans veel grooter van beteekenis als bemesting. Wij willen eenige van bovengenoemde voedermiddelen hier kort de revue laten pas- seeren, wat betreft hun beteekenis als vee voer. Suikerbietenkop en -blad. Wanneer de bieten bij goed weer geoogst zijn en het voer schoon is, is het een best voedermiddel, nog betrekkelijk eiwitrijk. Een praktijkoogst wordt geschat op 20.0000 Kg. per H.A. en levert dan op 3880 Kg. droge stof, pl.m. 200 Kg vert. ruw eiwit en 1246 zetmeelwaarde. Dit product kan zeer goed ingekuild wor den, met en zonder A.I.V.-zuur. Wij stellen ons voor, dat de veehouders die bietenkop en -blad versch koopen en zelf zorgen voor op laden en vervoer en thuis inkuilen, ook is het denkbaar, dat de bouwboer het voorloopig inkuilt en later als gekuild product aflevert. Over bijzonderheden, wat betreft het in kuilen, is een circulaire bij ons te verkrijgen. Ingekuilde bietenkop en -blad is een goed voedermiddel voor paarden, en rundvee (melk vee (melkvee, mestvee, jongvee). Natuurlijk kan men ook een deel versch opvoeren in het land. Een rantsoen bestaande uit bijv. lo kg. goed hooi en 25 kg. ingekuild bietenblad en -kop bevat voldoende voeding voor een koe van 550 Kg. lev. gewicht en een productie van 10 L. melk met een vetgehalte van 3.50 a 3.75%. Wij zullen ons verder niet in rantsoenen verdiepen, een ieder kan zich ter gelegenertijd hiervoor tot ons wenden. Koolsoorten. Momenteel is er vrij veel zgn. ..inmaakkool" te verkrijgen welke doorge draaid is. Wij vernemen een prijs van 20 ct. per 100 kg. hetgeen per eenheid zetmeelwaar de niet duur is. De samenstelling der ver schillende koolsoorten ontloopt elkaar niet veel, het vochtgehalte is buitengewoon hoog, meer dan 90 het vert. ruweiwitgehalte 1.35 en de zetmeelwaarde pl.m. 7 a 8. Dit zijn cijfers omtrent zgn. „bewaarkool," die van de zgn. inmaakkool, die veel minder duurzaam schijnt te zijn, zijn wellicht iets lager. Deze kool is natuurlijk versch in het land te voeren, maar de groote massa is zon der meer niet houdbaar. De opzet of bewaar kool komt omstreeks begin Nov. en laat zich gemakkelijk bewaren. Zij, die besluiten in maakkool aan te schaffen, dienen deze na hakselen met den bietensnijder (mechani sche aandrijving) te ensileeren in een silo, onder toevoeging van A. I. V. zuur. Hiervan S L. verdund zuur per 200 Kg. gehakselde kool. Voor de 10.000 kg. kool is dus noodig 1 flesch zuur van 60 L. Hierbij 420 L. water en dan is beschikbaar 480 L. verdund zuur. Hiermede te behandelen 60 x 200 12000 Kg. koolhaksel. Een prima drainage is door het hooge vochtgehalte noodzakelijk. Een snel werk tempo is zeer gewepscht, afdekking 60 cM. zand. Tijdens het inkuilen vast aantrappen. (Voorschriften A.I.V.-methode van inkuilen bij ondergeteeekenden kosteloos verkrijgbaar). Bloembollen. Niet onmogelijk is het dat ook bloembollen, zgn. surplusbollen als veevoer beschikbaar komen. Het gaat hier vrijwel uit sluitend om tulpen. Narcissen en hyacinthen zijn als veevoer onbruikbaar. Evenals aard appelen ontleenen tulpen hun voedingswaar de vrijwel enkel aan de zetmeelachtige stof fen, het eiwitgehalte is zeer laag. Ze laten zich evenals aardappelen op gewone wijze zeer goed inkuilen. Het verschil met aardap pelen is, dat het drogestofgehalte aanmerke lijk hooger is, aardappelen 25% en tulpen 40 Als ingekuild product is het verschil veel geringer. Ingekuilde rauwe aardappelen 44%, z.w. 31. Het gehalte aan verteerbaar heid eiwitachtige stoffen van mgekiulde tul pen is hooger dan van aardappelen. Wij vestigen er de aandacht op, dat bij het Veevoeder-Bureau, Landbouwhuis, Alkmaar, circulaires verkrijgbaar zijn, over de voedings waarde ■en het gebruik van aardappelen, sui kerbietenkop en -blad, tulpen. De Rijksveeteelt-consulent te Alkmaar. De Rijkslandbouw-consulent te Schagen. TE KOOP goedgek. Ie en 2e nab. CARSTEN V ZAAITARWE a f 12.50 en f 14.per 100 Kg. F. M. J. AMSING, Alkmaarscheweg, Middenmeer. GEVRAAGD voor direct EEN KNECHT, goed met paarden kunnende omgaan, intern. Tevens hulp gevraagd voor de SCHOONMAAK. P. MINDERHOUD, Schervenweg M 11, Wieringerwerf. DROOG NAT Verkrijgbaar bij J. KOOLHAAS, Graanhandel Middenmeer. Heeft nog af te geven alles N.A.K. gekeurd PRIMA POOTGOED van Tevens nog le Nabouw Ie en 2e nabouw Producten kerngezond. Zaait zaad van jonge grond, Beleefd aanbevelend, ABR. LANGEREIS, Directeur, Ulkeweg, Middenmeer. (Telef. 22, Slootdorp.) Bij voldoende deelname zuilen a.s. winter te SLOOTDORP en MIDDEN MEER gehouden worden de navolgende Cursussen a. Algemeene Landbouwcursus b. Cursus kennis machines en landbouwwerktuigen Schriftelijke aangifte voor deelname aan bovengenoemde Cursussen bij den Secretaris der Commissie A. BLAAUBOER, Raadhuis Wieringerwerf, vóór 24 SEPTEMBER a.s. H.M. de Koningin heeft Woensdag een bezoek gebracht aan Den Helder. De vorstin inspecteert de eerewacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1939 | | pagina 2