Ziaizaadoitsmeftini
Abavli
issie voor
in de Wingermeer.
DE OORLOG
DENTOFORM
ZUID tn POOIEOEDMS-
VEHEEMIE1MG „WIEHINEERMEER"
WIJ LEVEREN U:
A. C. VAN OEVEREN
EIGENHEIMERS,
Blanke en blauwe
BEVELANDERS,
BINTJES,
RED STAR,
EERSTELINGEN,
1 MENDEL TARWE.
CARSTEN TARWE.
na aankomst van de bij het begin van den
oorlog onderweg zijnde schepen de houtvaart
eensklaps geheel en al stil lag. De voorraden
hier te lande, die tengevolge van de markt
situatie in de voorafgaande maanden toch al
niet groot waren, konden dus niet worden
aangevuld. Integendeel, zij slonken in een
versneld tempo, doordat de regeering groote
hoeveelheden timmerhout vorderde voor den
bouw van soldatenbarakken.
Deze vordering geschiedde op een voor de
houthandelaren nogal onpleizierige wijze
er werd nl. uitsluitend hout van bepaalde
maten verlangd, zoodat de handelaren met
de rest van de partijen over het algemeen
het korte hoi!t bleven zitten die resten
zijn nu zoo niet onverkoopbaar geworden dan
toch in waarde gedaald. Aannemers koopen
niet gaarne groote hoeveelheden kort hout,
wel kort en lang door elkaar.
Was hierdoor de werkelijk bruikbare voor -
raad al kleiner geworden dan de zichtbare
nog sterker ging de voorraad slinken, toen
bleek, dat tal van Poolsche orders niet uitge
voerd werden, zoodat den aannemers, die op
hout uit Polen zaten te wachten, materiaal
uit den voorraad moest worden verstrekt.
Groote houtverbruikers hebben de gewoonte
aan de zagerijen langs de Weichsel
en andere Poolsche rivieren bepaalde
hoeveelheden hout van bepaalde maten te
bestellen. Die worden dan via Dantzig naar
Nederland verscheept, zoodat deze partij ert
hier kant en klaar aankomen. In de afwikke
ling van deze transacties nu ontstond stag
natie, doordat de oude Hanzestad in de
Weichseldelta aanleiding werd tot een oor
log, die het bedrijf en den handel zoowel in
de eigen haven als in het achterland totaal
desorganiseerde; De scheepvaart lag stilgeen
standaard hout kwam nog de haven uit
Schaarsclitc.
Zoo waren er onderscheidene oorzaken, die
hier een onmiddellijke houtschaarschte in het
leven riepen. Het gevolg was, dat de prijzen
opliepen. Thans liggen zij ongeveer 40%
hooger dan voor den oorlog waarbij dan
dient opgemerkt, dat zij ongeveer 15% lager
lagen dan wat algemeen als een redelijk mi
nimum werd beschouwd. Al met al is het hout
aanzienlijk duurder geworden, hetgeen on
middellijk zijn weerslag heeft gevonden in de
bouwnijverheid.
Ook van andere bouwmaterialen zijn on-
dertusschen reeds de prijzen gestegen of nog
steeds aan groote veranderingen onderhevig.
Het gevolg van een en ander is, dat geen
enkele aannemer een behoorlijke berekening
kan maken, omdat hij vandaag niet weet
hoeveel morgen zijn materialen kosten.
En weet hij het wel weer, dan zullen de
bouwondernemers waarschijnlijk voorloopig
toch weinig lust tot bouwen toonen, want
het is duidelijk, dat bij de stijging van tal
van materialen de kosten van den woning
bouw zoo sterk omhoog gedreven worden,
dat de hoogst mogelijke huren die niet meer
kunnen dekken.
De zeeweg.
Ondertusschen, deze abnormale stagnatie
in den houtaanvoer zal geleidelijk wel weer
verdwijnen. De aanvoer over zee ligt vrijwel
stil.
Zal die zeeweg weer open gaan En zal
men er steeds gebruik van willen of kunnen
maken Het is alles de vraag.
Rusland, waar Nederland tot dusverre het
meeste hout betrok, stelt zware eischen zoo
zwaar, dat niemand er op in denkt te gaan.
Zweden heeft den houtuitvoer verboden.
Edoch, Zwedens houtproductie is veel en
veel grooter dan het binnenlandsche ver
bruik. Het is dan ook te verwachten, dat de
Zweedsche houtproducten en -handelaren
alle moeite zullen doen het verbod opgehe
ven te krijgen, opdat de uitvoer kan worden
hervat. Zweden kan er op den duur slechts
schade van hebben, dat het met een groot
overschot, aan hout blijft zitten.
En Duitschland Ook dit land behoort tot
de houtproduceerende rijken, maar geduren
de de laatste jaren heeft het slechts
ingevoerd. Hier zat de gedachtengang achter,
dat het bij een zeer lagen wereldmarktprijs
voordeeliger is het hout voor eigen gebruik
elders te koopen en de eigen bosschen te la
ten groeien, opdat die een steeds hoogere
waarde zouden gaan vertegenwoordigen, waar
van men bij een stijgende markt zijn voor
deel kan gaan doen. Die situatie is nu aan
wezig, maar de mogelijkheid bestaat, dat
andere factoren den Duitschen houtuitvoer
belemmeren, zoo niet beletten.
Polen ten slotte is voor den houthandel al
heelemaal uitgeschakeld. De uitvoer van het
Poolsche hout geschiedde over Dantzig, de
eenige natuurlijke haven, die het land be
zat. Het vervoer staat dus daar geheel en al
stil en het bedrijf waarschijnlijk ook. Onder
tusschen heeft Duitschland reeds een groot
deel van de Poolsche houtgebieden bezet en
het is mogelijk, dat er moeite gedaan wordt
het bedrijf der zagerijen zoo spoedig mogelijk
weer op gang te krijgen. Op het oogenblik
valt echter nog niet te bezien of de (voorma
lige) Poolsche houtgebieden weldra weer zul
len gaan werken voor het buitenland.
De stand van zaken is dus op dit oogenblik
al zeer ongunstig en al mogen er dan eenige'
fceekenen van verbetering te bespeuren vallen,
zoolang de oorlog voortduurt zal de houthan
del de invloeden van den abnormalen toe
stand blijven ondervinden en daarmee van
zelfsprekend ook de bouwnijverheid.
DE OORLOG TER ZEE.
Britsche duikbooten in de Oostzee
Het Duitsche Nieuwsbureau meldtDe op
perbevelhebber van de Duitsche marine heeft
den commandant en de bemanning van den
onderzeeër, welke het Britsche vliegkampschip
„Courageous" tot zinken heeft gebracht, zijn
eerkentelijkheid betuigd.
Het Engelsche ministerie van voorlichting
deelt mede, dat Donderdag voor de eerste
maal schipbreukelingen per vliegtuig in vei
ligheid zijn gebracht. Twee vliegtuigbooten
redden nl. de bemanning van het Britsche
vrachtschip „Kensington Court." De vliegtui
gen waren op patrouille, boven den Atlanti-
schen Oceaan, toen zij S.O.S.-signalen opvin
gen van het zinkende stoomschip.
Tien minuten nadat het schip gezonken
was, kwamen zij ter plaatse aan. Zij vonden
een kleine overvolle boot, terwijl nog schip
breukelingen in het water lagen, die zich aan
de boot vastklemden. Terwijl de eene vlieg-
boot de wacht in de lucht hield, streek de
andere neer en nam veertien man aan boord,
van wie eenigen in wanhopigen toestand ver
keerden. Daarna daalde de tweede vliegboot
en redde de overige twintig man.
HET DUITSCHE RIJK.
TWEE NIEUWE LICHTINGEN
OPGEROEPEN.
Havas meldt uit Warschau De Duitsche
bladen maken melding van de oproeping der
lichtingen 1911 en 1912 op order van het
ministerie van binnenlandsche zaken' en het
legercommando.
WARSCHAU.
Naar Havas meldt, blijft de Poolsche hoofd
stad, welke geheel door loopgraven is om
ringd en van de overige gedeelten des lands
is afgesneden hardnekkig verzet bieden aan
den Duitschen druk. Zij wordt verdedigd door
eenige divisies geregelde troepen, versterkt
door een aantal bataljons vrijwilligers. De
taak der verdedigers wordt vergemakkelijkt,
doordat Warschau een moderne groote stad
is, welke een sterk bolwerk vormt, ook al is zij
niet van versterkingen voorzien. Zij vormt
een natuurlijk reservoir van allerlei hulpmid
delen. Elk huis met zijn kelders kan een klein
fort worden en elke straat een pas, die ge
makkelijk kan worden verdedigd, vooral te
gen tanks. Een voorbeeld daarvan is ook Ma
drid, dat zoo lang verzet heeft geboden. De
geheele stad is voor de verdediging gemobili
seerd de voedselvoorziening, de handhaving
der orde, de brandweer, de opruiming van het
puin der ingestorte huizen, de gezondheids
dienst, de verzorging der gewonden, alles
functioneert geregeld met militaire discipline
onder het intense bombardement van de
Duitsche vliegtuigen en zware artillerie.
Daar generaal Czuma, die de verdediging
leidde, is gewond, heeft generaal Rommel het
bevel op zich genomen. Hij wordt bijgestaan
door den burgemeester en kolonel Lipinski,
alsmede door een beperkten gemeenteraad,
waarin alle kringen zijn vertegenwoordigd.
De door den bommenregen aangerichte scha
de is geweldig en het aantal slachtoffers bui
tengewoon groot. Tot hen behoort o.a. Gra-
zynski, die eenige dagen geleden tot minister
voor de propaganda was benoemd.
TRAGISCHE VLUCHT
NAAR ROEMENIE
Eindelooze groepen worden in
de richting van Pascani geleid.
De „Times" meldt uit Brakau (Roe
menië). dat 'n stoet van Poolsche troe
pen. vliegers en burger-vluchtelingen,
meer dan 30 Km. lang, daar Dinsdag
den ganschen dag door voorbij getrok
ken is, op weg naar interneeringskam-
pen, diei in Pascani, in Midden-Roeme-
nië, zijn ingericht. De politie kon wei
nig meer doen dan de karavaan in één
richting leiden. De stroom werd her
haaldelijk opgehouden als de autori
teiten het noodig vonden auto's en wa
gens van allerlei slag en paspoorten
te onderzoeken. Brandspuiten, stoom
walsen, lichte artillerie, ziekenwagens
trokken hortend voort, kwamen met
elkaar in botsing, rolden in de sloo-
ten langs de wegen.
Een verbaasde en nieuwsgierige boe
renbevolking leverde toeschouwers bij
duizenden en groepen zigeuners haal
den de deerniswaardige gasten met
wilde muziek in, terwijl kinderem hen
toewuifden en uitriepen „salutatie
kameradi." Alles wat van nut kan
zijn in vrede en in oorlog, werd in den
onbeschrijfelijken stoet meegevoerd.
De vrachtauto's waren hoog beladen
met motorrijwielen, fietsen, spaden en
zelfs met leege benzineblikken. Tege
lijkertijd arriveerden de modernste
Poolsche vliegtoestellen in de luchtha
ven van Cernauti, waar zij werden
doorgezonden naar de vlieghaven bij
Boekarest om ge-intereerd te worden.
Liet platteland \s, vol Roemeensclie
troepen, die den .eii}deloozen stroom in
de richting van a, v^*ni pogen te lei
den, waar zwaar geplaagde kolonels
beproeven wat orde te brengen in do
verwarring van een interneerings
kamp in wording.
Misschien de droevigste klacht van
de Polen ligt in hun verhaal van het
noodlottige uitstel van een groote en
noodzakelijke verscheping van Brit
sche vliegtoestellen en bommen. Deze
vracht had met het stoomschip „Bal-
tova" van de Vereenigde Oostzee
Stoomvaart-Maatschappijen op 25 Au
gustus in Gdynia moeten aankomen.
De Polen zeggen, dat men te Londen
had ontdekt, dat 4000 Pond kon wor
den bespaard door een andere route
te ne{men. Veertien dagen lang werd
hierover geredetwist, met het resul
taat, dat een volgende vaart van het
zelfde schip ook werd gemist. De der
de vaart op 29 of 30 Augustus kon niet
plaats hebben vanwege den interna
tionalen toestand, zoodat deze noodza
kelijke versterkingen voor het Pool
sche leger niet aankwamen. De ver
scheping, honderd van de modernste
geveychtstoestellen en een groote hoe
veelheid bommen, was kant en klaar
en gepakt in Juli, toen het gehandel
over den vrachtprijs begon. Als dit
materiaal tijdig verzonden was, zou
het drie weken voor het begin van den
oorlog zijn aangekomen en de Polen,
die zoo goed als geen gevechtstoestel
len hadden, naar men zegt, in staat
hebben gesteld den strijd tegen de Duit
sche bommenwerpers aan te binden.
TE KOOP èèn in goeden staat zijnde
HAARDKACHEL,
bij L. WINTERS,
Slootweg, Slootdorp.
Landbouw wagens, Driewielskarren,
Kruiwagens, Ladders, Spoorbiels,
Geasphalteerde Weipalen,
Groote Drinkwatervaten, Asphalt-
papier, Vlechtwerk, Punt- en Glad
draad, Carbolineum, Teer enz.
WIJ ZIJN FABRIKANT
van Betonnen Buizen, Betonnen
Palen voor Wei, Hek en Paarden-
boxenBetonplanken voor het
afzetten van paden.
KOMT U eens zien, naar onze opnieuw verbe
terde landbouwwagen op luchtbanden.
TAEKHOUTEN RUPSBLOKKEN
Electr. Timmer- en Wagenmakers-
bedrijf
MIDDENMEER.
TANDHEELKUNDIGE
INRICHTING
SPREEKUUR
DONDERDAG
VAN HALF 10 TOT HALF 12 UUR.
CAFE ,,'T VOSJE",
C. SLIK MARKT SCHAGEN
ONS WIER1NGERMEERHOEKJE.
VOEDSELVOORZIENING
VAN HET RUNDVEE.
Het is thans wel voldoende bekend, dat de
voedermiddelen voorraad, in dezen bedoeld de
voorraad krachtvoer in Nederland, van dien
aard is, dat zuinigheid moet worden betracht.
In verband hiermede willen wij vóór den
aanvang van den staltijd de veehouders nog
enkele wenken geven, die hun misschien van
nut kunnen zijn.
Wij willen beginnen met enkele wenken te
herhalen, welke de Rijkslandbouw-consulent
reeds heeft gegeven.
Daar, waar zulks maar eenigszins mogelijk
is, moet gepoogd worden een of meer percee-
len af te zonderen om nog wat kuilgras te
winnen en/of zoo mogelijk gras beschikbaar
te hebben om dit op stal op te voeren, indien
de weersomstandigheden in verband met de
gesteldheid van den bodem beweiden onmo
gelijk maken. Bij goed weer op droog land het
vee zoolang mogelijk buiten laten loopen
zoo mogelijk het vee 's nachts opstallen en
overdag buiten. Nieuwmelksche koeien zal
men natuurlijk eerder moeten stallen dan
oudmelksche, droog- en jongvee. Er voor zor
gen, dat zoo weinig mogelijk gras wordt ver
trapt. Een ieder overwege dus middelen om
al naar omstandigheden een zoo lang en eco
nomisch mogelijk gebruik van de weide te
maken.
Men poge de voorraad ruwvoedermiddelen,
indien noodig, te vergrooten. De hooioogst is
ten gevolge van de weersomstandigheden over
het algemeen teleurstellend geweest, gelukkig
is op veel plaatsen in Aug. en Sept. nog al wat
hooi gewonnen, alsmede kuilgras.
Toch stellen wij ons voor, dat vele bedrij
ven, vooral bij een beperking van het kracht
voer, nog wel wat ruwvoer kunnen gebruiken.
Wij willen er de aandacht op vestigen, dat
vele streken in N. Holl. met zuivere weidebe-
drijven begrensd worden door akkerbouw- en
tuinbouwgebieden en dientengevolge in de
gelegenheid zijn, verschillende soorten ruw
voermiddelen aan te schaffen. Wij denken
hierbij o.m. aan producten der akkerbouw, als
stroo, kaf, suikerbietenkop en -blad, voerbie-
ten, aardappelen aan producten van den
tuinbouw, tulpen en koolsoorten. Akkerbouw
bedrijven die geen of een kleine veebezetting
hebben, te klein om de afvalproducten zelf te
benutten, willen wij hierbij in verband met de
schaarste aan veevoer, er op wijzen, deze
voedermiddelen niet onder te ploegen. Het
belang van het behoud dezer producten als
veevoer is thans veel grooter van beteekenis
als bemesting.
Wij willen eenige van bovengenoemde
voedermiddelen hier kort de revue laten pas-
seeren, wat betreft hun beteekenis als vee
voer.
Suikerbietenkop en -blad. Wanneer de
bieten bij goed weer geoogst zijn en het voer
schoon is, is het een best voedermiddel, nog
betrekkelijk eiwitrijk. Een praktijkoogst wordt
geschat op 20.0000 Kg. per H.A. en levert dan
op 3880 Kg. droge stof, pl.m. 200 Kg vert.
ruw eiwit en 1246 zetmeelwaarde.
Dit product kan zeer goed ingekuild wor
den, met en zonder A.I.V.-zuur. Wij stellen
ons voor, dat de veehouders die bietenkop en
-blad versch koopen en zelf zorgen voor op
laden en vervoer en thuis inkuilen, ook is
het denkbaar, dat de bouwboer het voorloopig
inkuilt en later als gekuild product aflevert.
Over bijzonderheden, wat betreft het in
kuilen, is een circulaire bij ons te verkrijgen.
Ingekuilde bietenkop en -blad is een goed
voedermiddel voor paarden, en rundvee (melk
vee (melkvee, mestvee, jongvee). Natuurlijk
kan men ook een deel versch opvoeren in het
land.
Een rantsoen bestaande uit bijv. lo kg.
goed hooi en 25 kg. ingekuild bietenblad en
-kop bevat voldoende voeding voor een koe
van 550 Kg. lev. gewicht en een productie
van 10 L. melk met een vetgehalte van
3.50 a 3.75%. Wij zullen ons verder niet in
rantsoenen verdiepen, een ieder kan zich ter
gelegenertijd hiervoor tot ons wenden.
Koolsoorten. Momenteel is er vrij veel zgn.
..inmaakkool" te verkrijgen welke doorge
draaid is. Wij vernemen een prijs van 20 ct.
per 100 kg. hetgeen per eenheid zetmeelwaar
de niet duur is. De samenstelling der ver
schillende koolsoorten ontloopt elkaar niet
veel, het vochtgehalte is buitengewoon hoog,
meer dan 90 het vert. ruweiwitgehalte
1.35 en de zetmeelwaarde pl.m. 7 a 8. Dit
zijn cijfers omtrent zgn. „bewaarkool," die
van de zgn. inmaakkool, die veel minder
duurzaam schijnt te zijn, zijn wellicht iets
lager. Deze kool is natuurlijk versch in het
land te voeren, maar de groote massa is zon
der meer niet houdbaar. De opzet of bewaar
kool komt omstreeks begin Nov. en laat zich
gemakkelijk bewaren. Zij, die besluiten in
maakkool aan te schaffen, dienen deze na
hakselen met den bietensnijder (mechani
sche aandrijving) te ensileeren in een silo,
onder toevoeging van A. I. V. zuur. Hiervan
S L. verdund zuur per 200 Kg. gehakselde
kool. Voor de 10.000 kg. kool is dus noodig
1 flesch zuur van 60 L. Hierbij 420 L. water
en dan is beschikbaar 480 L. verdund zuur.
Hiermede te behandelen 60 x 200 12000 Kg.
koolhaksel.
Een prima drainage is door het hooge
vochtgehalte noodzakelijk. Een snel werk
tempo is zeer gewepscht, afdekking 60 cM.
zand. Tijdens het inkuilen vast aantrappen.
(Voorschriften A.I.V.-methode van inkuilen
bij ondergeteeekenden kosteloos verkrijgbaar).
Bloembollen. Niet onmogelijk is het dat ook
bloembollen, zgn. surplusbollen als veevoer
beschikbaar komen. Het gaat hier vrijwel uit
sluitend om tulpen. Narcissen en hyacinthen
zijn als veevoer onbruikbaar. Evenals aard
appelen ontleenen tulpen hun voedingswaar
de vrijwel enkel aan de zetmeelachtige stof
fen, het eiwitgehalte is zeer laag. Ze laten
zich evenals aardappelen op gewone wijze
zeer goed inkuilen. Het verschil met aardap
pelen is, dat het drogestofgehalte aanmerke
lijk hooger is, aardappelen 25% en tulpen
40 Als ingekuild product is het verschil
veel geringer. Ingekuilde rauwe aardappelen
44%, z.w. 31. Het gehalte aan verteerbaar
heid eiwitachtige stoffen van mgekiulde tul
pen is hooger dan van aardappelen.
Wij vestigen er de aandacht op, dat bij het
Veevoeder-Bureau, Landbouwhuis, Alkmaar,
circulaires verkrijgbaar zijn, over de voedings
waarde ■en het gebruik van aardappelen, sui
kerbietenkop en -blad, tulpen.
De Rijksveeteelt-consulent te Alkmaar.
De Rijkslandbouw-consulent te Schagen.
TE KOOP goedgek. Ie en 2e nab.
CARSTEN V ZAAITARWE
a f 12.50 en f 14.per 100 Kg.
F. M. J. AMSING,
Alkmaarscheweg, Middenmeer.
GEVRAAGD voor direct
EEN KNECHT,
goed met paarden kunnende omgaan, intern.
Tevens hulp gevraagd voor de SCHOONMAAK.
P. MINDERHOUD,
Schervenweg M 11, Wieringerwerf.
DROOG
NAT
Verkrijgbaar bij J. KOOLHAAS,
Graanhandel Middenmeer.
Heeft nog af te geven alles N.A.K.
gekeurd
PRIMA POOTGOED van
Tevens nog le Nabouw
Ie en 2e nabouw
Producten kerngezond.
Zaait zaad van jonge grond,
Beleefd aanbevelend,
ABR. LANGEREIS,
Directeur,
Ulkeweg, Middenmeer.
(Telef. 22, Slootdorp.)
Bij voldoende deelname zuilen a.s. winter te SLOOTDORP en MIDDEN
MEER gehouden worden de navolgende Cursussen
a. Algemeene Landbouwcursus
b. Cursus kennis machines en landbouwwerktuigen
Schriftelijke aangifte voor deelname aan bovengenoemde Cursussen bij den
Secretaris der Commissie A. BLAAUBOER, Raadhuis Wieringerwerf,
vóór 24 SEPTEMBER a.s.
H.M. de Koningin heeft Woensdag een bezoek gebracht aan Den Helder. De vorstin inspecteert de eerewacht.