TWEEDE BLAD. ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1939 No. 114 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN WIERINGER COURANT Mr. M. P. L. Steenberghe Minister van Econom. Zaken VERBOD VERBRUIK BENZINE OP ZONDAG. AANTAL UITZONDERINGEN De Minister van Economische Zaken heeft de volgende beschikking uitge vaardigd Het is verboden op Zondagen en alge meen erkende Christelijke feestdagen na des voorm. vijf uur benzine of ben zol te verbruiken tot het doen rijden van motorrijtuigen. Deze beschikking verstaat onder al gemeen erkende Christelijke feestda gen den Nieuwjaarsdag, den Twee den Paaschdag, den Hemelvaartsdag, den Tweeden Pinksterdag, alsmede den Eersten en Tweeden Kerstdag. Van het verbod is uitgezonderd het verbruiken van benzine of benzol tot het doen rijden van a. militaire motorrijtuigen, b. motorrijtuigen, in gebruik bij bij openbare diensten en bedrijven, c. motorrijtuigen, in gebruik bij le den van het Corps Diplomatique, van het Corps consulaire en van het Per manente Hof van Internationale Justitie, d. motorrijtuigen, in gebruik bij ge- neesheeren, verloskundigen en verple gers, ten behoeve van de uitoefening van hun beroep e. motorrijtuigen, dienende en inge richt voor ziekenvervoer f. motorrijtuigen, in gebruik bij geestelijken, ten behoeve van'de uit oefening van hun ambt g. motorrijtuigen, dienende tot hel. vervoer ter zake van begrafenissen h. motorrijtuigen, als bedoeld in ar tfkel 1, onder h. en i., van het „regle- HACHELIJKE AVONTUREN OP ZEE. MIJNEN EN VREEMDE OORLOGSSCHEPEN. De heer Joh. Parlevliet, die sedert vele jaren Texelaar is, maar in de visschersplaats Katwijk aan Zee werd geboren, kan over de mijnenmisère in de oorlogsjaren 19141918 menig woordje meespreken, ja, hij heeft zelfs de grootste verschrikking meegemaakt. De logger, waarop hij voer, werd door een mijn getroffen en zonk in een halve minuut. Ne gen van de veertien opvarenden vonden een graf in de golven. Het is ongeveer 20 jaar geleden, dat die ramp plaats had, maar de herinnering daar aan zal voor hem nooit vervagen. En vooral in deze dagen van nieuwe rouw en angst kan het niet anders of de herinnering aan zulk een vreeselijke gebeurtenis dringt zich weer scherper naar voren. We hebben een praatje gemaakt met de heer Parlevliet. Hij wees er ons in de eerste plaats op, dat de visschers niet alleen door de mijnen werden bedreigd, maar dat ook de oorlogsbodems hem het vuur na aan de sche nen legdenZoo stond de bemanning van het schip, waarop de heer Parlevliet in de oorlogsjaren voer, doodsangsten uit, toen een bewapende Engelsche treiler met volle kracht afstoof op het aan het 3l/a K.M. lange net liggende visschersvaartuig. De Engelschen riepen ons de heftigste ver wijten toe.... we begrepen er niets van. Het moest een vergissing zijn. Een paar uur te voren lagen we met verscheidene schuiten bij eikaar. Een andere Hollander was toen zoo onsportief geweest om het net te halen al vorens een Engelsche visscher daartoe gele genheid te geven., waardoor hij de zaak van zijn buitenlandsche collega danig in de war schopte. Deze heeft het er blijkbaar niet bij gelaten. Nadat hij in de richting van de En gelsche kust was verdwenen, kwam n.1. de be doelde gewapende treiler in zicht. Deze zou op aanwijzing van de gedupeerde Engelsche ment autovervoer voor personen" j. motorrijtuigen, niet dienende en niet ingericht voor het vervoer van personen k. motorrijtuigen, voorzien van een door of namens den chef van den ge- neralen staf afgegeven bewijs van vrijen doortocht. Deze beschikking trad gisteren 29 Sep tember in werking. THEE 2 CENT PER ONS DUURDER Naar wij van bevoegde zijde verne men, zal met ingang van lieden de win kelprijs van thee 2 cent per ons hoog er zijn in verband met de gestegen transportkosten. BÜITENLANDSCH NIEUWS. PAGiï'iSTiSCiïE STElViMtiN IN LNUJtïLANü. De „Councii of cnristian Paciiist Groups" (Daad van Chrisielijk-Paci- listische Groepen,, te Londen heeft de volgende (vericorte/ boodschap gepu bliceerd, onderteekend dóór Cnaries E. Haven, nenry Carter en G. H. C. Macgregor Het is duidelijk, dat er zich in deze ïaatsle dagen 'n geest heeit geopen baard die enorm verschilt van die van 1914. In alle landen zijiii er velen die, al mogen zij nog niet bereid zijn van nun vertrouwen op het geweld afstand te doen, toch diep overtuigd zijn van de sleclitheid en den waaaizin van den oorlog van zijn vernietiging van alle werkelijke levenswaarden van zijn tarting van de persoonlijke en oecume nische eischen van den Ghristelijken godsdienst. Er is ojnder de Christenen m Engeland en in alle landen een klaar bewustzijn van de schande onzer huidige conflicten. Wat ook de uitslag- moge zijin, een nationale overwinning of nederlaag, het eindresultaat zal be paald worden naar de mate waarin het werk des Geestes is bevorderd of bedorven. Wij gelooven, dat deze over tuiging op het oogenblik ver buiten de Tijen van de pacifisten van professie wordt gedeeld. Wij zijn er ons allen van bewust, dat het steeds moeilijker zal worden om het geestelijk leven, de liefde, de blijd schap, de vrede e»n de lankmoedigheid van het Evangelie te handhaven, in dien de oorlogsdaden worden ver lengd en de bitterheid van haat, vrees en wraakzucht de levens ontredderen. Het moet onze eerste taak Bijin, dit ge vaar in onszelf te onderkennen tc zien, dat wij ons meer bewust moeten zijn van de noodzakelijkheid van voort durende vernieuwing van inzicht en geloof, opdat wij Gods liefde en den weg van Christus' verzoening niet uit het oog verliezen zonder compromis en zonder farizë-isme, zonder bedil zucht en zonder zelfbeklag te getuigen van de hoogste levenswijs die onver- eenigbaar is met oorlog." visscher, „die Hollander eens even mores leeren." Nu zijn er meer hondjes die Fikkie heeten. En de Hollanders lijken allemaal op elkaar. Het nummer was zeker niet geno teerd en zoo moesten wij er als de eerste de beste Hollander aan gelooven De Engelschen gelastten de schipper het net af te kappenWat te doen Zoo'n net kostte wel f 20.000 en de schipper moest zich bij thuiskomst tegenover zijn reeder verant woorden. De kanonnen van de aanvaller wer den verraderlijk op de weerlooze Katwijkei- gericht. Tijd tot overleg hadden we niet, vervolgde de heer Parlevliet, en hoe zeer onze schipper die brutale Engelschen ook verwenschte, hij had te gehoorzamen en daar ging het net. Uit dankbaarheid werd er gevuurd voor de voormast langs. Wij er vandoor. Maar toen de treiler uit het gezicht was verdwenen fronste de schipper zijn voorhoofd, hij streeks eens langs zijn kin en zei vastberaden „Jon gens, we moesten het net op gaan halen." Maar, ja, de jongens, die feitelijk buiten de zaak stonden en maar liefst zoo spoedig mo gelijk naar huis waren gestoomd, waren met hun gedachten meer bij moeder de vrouw, dan bij het in de steek gelaten net. Toen hebben de schipper en ik alleen het schip te rug gedirigeerd, de overigen weigerden een hand uit te steken. Veel moeite hadden we niet om het net terug te vinden. Toen we het met z'n tweeën zouden gaan binnenhalen, was er van een vijandelijk schip niets meer te zien. De bemanning was toen minder pessi mistisch en hielp ze braaf mee. Zoo heeft spr. meer bange uren doorleefd, üp een andere reis (men was de misère blijk baar gauw vergeten) werd onze aandacht getrokken door de merkwaardige wijze van manouevreeren van een Engelsche kruiser. Dat was in de eerste periode van de zee-oor log. Van de werkwijze der buikbooten wisten we toen nog niet veel af. Later bleek ons, dat die kruiser zich in bochten wrong om aan de torpedo's van de hem achtervolgende duik boot te ontkomen.. Wij voelden ons allesbe- DUITSCHE KOLEN EN GRAAN Onderhandelingen om trem aanbod aa£fi*telgië. Naar men weet heer-1 Duitschland aangekondigd, dat het zijn kolen- export naar de neutrale landen mei alleen zal voortzetten, maar dat het zells bereid en in staat is„ zijn kolen- leveranties belangrijk uit te breiden, daar bet thans weer de beschikking- beeft over het rijke Opper-Silezische bekken, dat bet in 1919 aan Polen bad moeten afstaan. Bij de economische onderhandelin gen, die Duitschland op het oogenblik met België voert, blijken de Duitsche gedelegeerden echter niet alleen de le- ranties van kolen, maar ook van graan te hebben aangeboden. Dit verrassende bericht, dat aanvan kelijk in Belgische handelskringen weinig geloof vond, wordt thans door het blad Echo de la Bourse, bevestigd. Naar bet blad ter bevoegder plaatse heeft vernomen, heeft Duitschland, waarvan gewoonlijk beweerd wordt, dat het niet over granen beschikt, zegt het blad,, inderdaad aangeboden, om België eenige millioenen quintalen graan te leveren. Duitschland, ver klaart Echo de la Bourse, stelt alles in het werk om zijn positie op de Bel gische markt te versterken en tracht, ondanks de moeilijkheden, waarmede de industrie: te worstelen heeft, zooveel mogelijk naar België te exporteeren. UITGEWEKEN DUITSCHERS UITEN HUN VERONTWAARDIGING. Verscheiden vooraanstaande, naar Frankrijk uitgeweken Duitschers en Oostenrijkers hebben een manifest geteekend, waarin ondermeer ver klaard wordt, dat de wereld met ver ontwaardiging kennis heeft genomen van de Hitleriaansche krijgsmethoden tegen nietstrijders, vrouwen, kinderen en grijsaards, in Polen, j. Met een ongehoorde brutaliteit, aldus lezen we, werden open steden en dorpen gebombardeerd. Het niet-ver- sterkt Warschau wordt door zware ar tillerie verwoest. Wij, Duitschers, die de meest onverzettelijke tegenstanders van het noodlottig regiem van Hitier zijn, wij verklaren Oins solidair met de nieuwe slachtoffers der nazi-istische beulen. Meer dan ooit zullen we strij den tegen degenen, die den Duitschen naam in de wereld doen haten, om al dus zoo mogelijk de schande uit te wis- schetn, waarmee thans het Duitsche volk wordt bezoedeld. Dit document is onderteekend door Thomas Mann, Nobeprijswinnaar Hermann Bauschning, J. Deutsch, ex- minister van landsverdediging van Oos tenrijk Klepfer, ex-minister van fi nanciën van Pruisen Munzenberg, ex-Rijksdaglid, enz. FRANSCHEN EN BRITTEN HEBBEN DEN TIJD, ZEGGEN ZIJ. Een koe doet een brug aan de Duitsch-Luxemburgsche grens in de lucht vliegen. De schermutselingen aan het front bij den Drielandenhoek worden voort gezet. Dinsdagavond kreeg men in Luxemburg uit de grensplaats Scheu- gen het bericht, dat Maandag en Dins dag de zware artillerie zoowei van Duitsche als van Fransche zijde zich bijna onderbroken had doen hooren. Af en toe, wanneer de Fransche gra naten in de Duitsche mijnenvelden terecht kwamen, hadden ontzettende ontploffingen plaats, die zelfs in de 20 Km. van de grens verwijderde hoofd stad, de ramen deden rinkelen. Tal van bruggen zijn opgeblazen. Ook een Luxemburgsche brug, die naar den Duitschen oever leiden, zijn door de Duitsche weermacht met ontplolbare stoffen geladen. Een eigenaardig geval beeft zich in dit verhand voorgedaan. In het grens- plaatsje Biwels aan de Our was het onlangs kermis. Plotseling werd de feestvreugde verstoord door 'n gewel dige ontploffing.. Het bleek spoedig, dat de brug, die den Luxemburgschen oever met den Duitschen verbindt, in de lucht was gevlogen. Toen men een onderzoek instelde, kwam aan het licht dat 'n koe de schuldige was. Zij was met een horen verward geraakt in een electrischen kabel,, die naar de ontplofbare stoffen onder de brug leidde. Er was kortsluiting ontstaan, liet kruit was ontploft en de mooie kleine^ brug was in de lucht gevlogen. LEVENSMIDDELEN IN TANKS Wanneer de plannen van den Zwit- serschen senator Gottlieb Duttweiler werkelijkheid worden, krijgt Zwitser land binnen niet al te langen tijd naast zijn levensmiddelen in blik ook levensmiddelen in.... tanks. Duttweiler heeft een „tank-associa tie" gesticht. Beoogd wordt plaatijze ren tanks in de meren en rivieren te laten zinken, welke dan als een uitste kende opslagplaats kunnen dienen voor levensmiddelen of grondstoffen. Er bestaat, zoo redeneert men, dan geen gevaar, dat deze voorraden door eventueele luchtbombardementen wor den vernietigd. De methode, hoe men de tanks ander water wil vastleggen en hoe men ze op gezette tijden naar hoven wil brengen, is reeds nauwkeu rig uitgewerkt. In deze tanks zullen particulieren te gen betaling van opslagkosten hun le vensmiddelen veilig onder water kun nen opslaan. Ook kan men aandeel en in de associatie nemen. De houders hebben het recht terugbetaling der ge storte gelden te verlangen in goederen. DRIE OORLOGSSCHEPEN ACHTER VOLGEN 'N WALVISCHVAARDER De Noordsche walvischvaarder „Skyttereren", metend 15000 ton, die van Oslo naar Kopenhagen voer voor herstelwerkzaamheden, is Donderdag middag door twee Duitsche duikboo- ten en een kruiser achtervolgd. De Duitsche oorlogsschepen zetten 't schip na in het Kattegat, doch de wal vischvaarder slaagde er in de Deen- sche territoriale wateren te bereiken eg aan zijn achtervolgers te ontkomen. De drie Duitsche. oorlogsschepen bleven nog geruimen tijd langs de grens van de Deensche territoriale wa teren kruisen, blijkbaar in de verwach ting, dat de walvischvaarder weer te voorschijn zou komen. De Deensche vischkotter Myggenaes heeft op 80 Km. ten Westen van de Fa ro ër-eiland en twee ledige reddings booten gevonden. In een der booten lag en zak met scheepspapieren, die te Hamburg waren uitgegeven. Daar eeni ge kleedingstukken in de boot nog droog waren en het den vorigen dag op dit punt van de zee gestortregend heeft, is men tot de conclusie geko men, dat de reddi^gsbooten slechts enkele uren tevoren door de beman ning verlaten werden. MARKTBERICHTEN. ALKMAAR, 29 Sept. 1939. Op de ge houden markt waren aanvoer en prij zen als volgtFabriekskaas 24 sta pels Kleine f 32 Boerenkaas 5 sta pels Kleine f 31 en 1 stapel Commissie f 29. Totaal 30 stapels, wegende 76000 Kg. Alles met Rijksmerk. Handel matig SCILAGEN, 29 Sept. 1939. Op de ge houden markt waren aanvoer en prij zen als volgt 45 Vette Geldekoeien f 160 a 275 60 Mag. Geldekoeien 1110 a 160 15 Kalfkoeien f 180 a 240 12 Graskalveren f 22 a 45 37 Nuchtere kalveren f 6 a 1830 Mag. Schapen f 10 a 13 502 Vette schapen f 20 a 25 327 Lammeren f 9 a 16 9 Bokken en Gei ten f 2.50 a 10 7 Vette varkens per Kg. 65 a 67 cent 60 Biggen f 12 a 22 27 Kippen 35 a 75 cent; Hanen f 0.15 a 1.25 LEEUWARDEN, 29 Sept. 1939. Vee. Stieren 110 Enter f 85 a 190 en 132 Twenter f 190 a 345 536 Vette koeien f 130 a 270 961 Melk- en kalfkoeien f 120 a 260 21 Pinken f 75 a 160 12 i Vette kalveren f 22 a 60 944 Graskal- veren f 18 a 70 252 Nuchtere kalveren f 4 a 8 575 Vette schapen i 14 a 24 336 Weide schapen f 10 a 20 312 Lam meren f 8 a 15 206 Vette vakens 55 a 185 Magere varkens 18 a 55 cent pel' Kg. 119 Kleine biggen f 7 a 16 29 Bokken en Geiten en 16 Paarden, prij zen niet genoteerd. GEMEENTE ZIJPE. lialve op ons gemak, toen de kruiser vlak langs ons kwam en tenslotte achter ons bleef liggen. We snapten toen zoo'n beetje dat er in de buurt een onderzeeër moest varen. Maar wat een schurk, om in ons in dit ge vaarlij ka parket te sleepen. Immers, wanneer de buikboot zou aanvallen, zou hij ons eerst uit de weg moeten ruimen. Ook hier zijn we door het oog van een naald gekropen. De En- gelschman stoomde na een poosje weer weg, met razende snelheid, en na korte tijd za gen we alleen nog maar een kleine rookpluim aan de horizon. Waarom had de Duitscher ons gespaard Het was oorlog en men lette doorgaans niet op een visschersvaartuig. Het bleek ons later pas, dat de duikboot de krui ser tenslotte niet meer had kunnen volgen. De duikboot kwam daarop dicht bij ons bo ven. De commandant vroeg ons, of de kruiser in de grond was geboord. We moesten hem teleurstellen. Wat het mijnengevaar betreft: Dat viel toen nogal mee, tenminste vergeleken bij wat' we nu van de rampen lezen. Er liggen thans niet alleen veel meer losgeslagen mijnen en verankerde mijnenvelden dan in de groote oorlog, maar ze zijn nu ook grooter en ge vaarlijker. Natuurlijk hebben zij toch nog rouw en verschrikking genoeg gezaaid. Ook het schip, waarop ik voer, is door een mijn uit elkaar geslagen. De Stormvogel, zoo heette de logger, lag hij een vrij ruwe zee op een 130 K.M. W.N.W. uit de kust te steken. Het weer noopte ons tot rust. Deze rust is ons noodlot geworden. Het was klaarlichte dag. Plots roept een van ons „Een mijn, links.' Deze verschrikte uitroep gaf een ware paniek. Sommige matrozen sprongen hals over kop overboord. Anderen daarente gen vlogen naar de zeilen om ze bij te zetten. De tijd om nog snelheid te krijgen, zou te kort blijken. Weer anderen snelden met stok ken naar bakboord, waar de mijn op de hoo- ge golven op ons toedanste, als was het een doodendans, tartend, wetende, dat we niet konden ontkomen. Enkele seconden nog en de mijn zou met zijn vervaarlijk uitstekende PREDIKBEURTEN ZIJPE. ZONDAG 1 OCTOBER. NED. HERV. GEM. Oudesluis v.m. 10.30 uur Ds. Witkop. Burgerbrug, St. Maartensbrug, Petten en Schagerbrug geen dienst. BURGERLIJKE STAND ZIJPE van 22 t.m. 28 September 1939. Geboren Theodora Johanna d.v. M. P. N. Meijer en M. KruijerJane, d.v. D. Kant en A. BreedTrijntje, d.v. R. de Jong en R. Dijkstra. Ondertrouwd Dork Pieter Groen, 23 jaar, kruidenier en Maria Schotvanger, 25 jaar, beiden te Zijpe Pieter van der Oord, 32 jaar, chauffeur en Dieuwertje Groen, 32' jaar, bei den te Zijpe Adriaan Bakker, 30 jaar, expe diteur, te Schoorl en Meinssie Breed, 24 jaar, te Zijpe. Getrouwd Geene. OverledenJacob Kuijt, 37 jaar, kruide nier, te Wieringen, (overleden te Zijpe.) „stekels" de wand van ons schip hebben geraakt. Hadden we een motor gehad, we zouden nog kans hebben gezien te ontko men, maar men had in die dagen doorgaans slechts de beschikking over zeilen. Door het reven van enkele stukken begon het schip langzaam achteruit te hobbelen. Nog een zucht. Daar heeft de mijn contact met de Stormvogel. De pogingen om hem met stok ken af te weren, liepen op niets uit. De snel heid en de zwaarte van de mijn waren te groot.. Wonder boven wonder gebeurde er niets. Maar het zou slechts een uitstel van executie beteekenen. De boot liep steeds nog achteruit en de mijn schuurde daardoor langs de wand van het voorschip en hier kwam het einde De heer Parlevliet houdt dan even op. Hij kan zich niets meer herinneren, van wat er toen gebeurd is „Ik kwam met een smak op het dek te recht, sprong weer op, rende naar achter en sprong in zee. In nog geen dertig seconden verdween de boot in de diepte, door de zui ging alles meenemend, wat er in de buurt lag. Van de veertien slaagden er vijf in, aan de zuiging te ontkomen. Eerst moest je je al zwemmende boven zien te houden. Na en kele min ut kwamen reeds allerlei planken, stukken hout, enz. naar de oppervlakte. Zoo als gezegd, was ik op dek neergekomen. Naast me waren de zware dekplanken neergevallen, een ondeelbaar oogenblik na mij. Hoe bestaat het, dat wij er met z'n vijven nog het leven hebben afgebracht. Voor me lag de schipper. Hij had groote moeite zich boven te houden. Ik had al gauw een flink stuk hout te pak ken, maar hij had niets. Tenslotte greep hij In vertwijfeling een stroozak beet. Een stroo- halm zou ik kunnen zeggen, meer waarde kon je daar niet aan hechten, want stroozakken zijn lek en ze kunnen weinig houden. De schipper was een groote geluksvogel. Hij had een bizondere stroozak te pakken. Een van ens was pas bij de marine vandaan gekomen. Hij sliep op een marinezak. Die zijn goed dicht. Ook de schipper zag de dood voor oo- gen. Wanhopig stak hij zijn armen omhoog, de zak er onder en daar begon hij prachtig te drijven. Wat was het geval. De zak deed dienst als een ballon. Onder elke arm had hij een pracht windzak Een van ons raakte bij ons vandaan. Wij voelden ons steeds ellendiger. Niet alleen was het Novemberwater zeer koud, maar boven dien hadden we allemaal verwondingen be komen. Na een uur psa werden we door een Scheveningsehe logger ontdekt. Alle vier kon den we worden opgepikt door een scheeps- boot. Dat gebeurde op ongeveer een mijl van de plaats waar de ramp was geschied. Onze schipper werd door een Vlaardingsche logger gered. Groot was de rouw in Katwijk. Sommi gen onzer omgekomen jongens waren ge huwd. Noordwijk en Katwijk waren enkele dagen tevoren door stranden en kort daarop door het vergaan van een andere logger in diepe rouw gedompeld en nu trof hen een nieuwe ramp. Negen van de veertien opvaren den kwamen om." Dit kleine visscherswereldje herstelde zich weer na enkele weken, het moest zich wel herstellen, hoe zwaar de slag ook was geweest. En de heer Parlevliet ging na vier weken ook weer aan boord. Ook de schipper. Over het geheel genomen leverde het aanmonste ren van de bemanning geen groote moeilijk heden op. Dit was o.a. het gevolg van de aanlokkelijke gages. Behalve een flink loon kreeg men twee pet. van de bruto besomming. Bovendien werden dan nog de vele bizondere soorten visch onder de bemanning verdeeld en tenslotte ging ieder nog ïriet een vaatje haring huistoe Maar' dit alles neemt niet weg, dat we ons petje afnemen voor de kranige zeelui, die zich feitelijk door niets laten afschrikken. De heer Parlevliet is een van hen. Zijn va der had in Katwijk een reederij. Zijn zoon moest leeren. Halverwege de studies op het gymnasium veranderde die zoon van koers. Hij moest en zou mee naar de zee, die hem ook zeer trok, vaders wil was daartegen "niet bestandTex. Crt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1939 | | pagina 3