TWEEDE BLAD. ZATERDAG 4 NOVEMBER 1939 No. 129 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN WIERINGER COURANT OORDEELKUNDIG KOKEN. De huisvrouw, die met overleg kookt besteedt niet alleen op practische wijze het geld, waarover zij te beschikken heeft, maar is ook spaarzaam op de voedingswaarde van de gerechten, die zij op tafel brengt, en op de brandstof die voor de bereiding wordt gebruikt. Zéér belangrijk is het, er voor te zor gen, de vitaminen, die in het voedsel aanwezig zijn, zoo weinig mogelijk te vernietigen. Wie de groenten niet minderwaardig en smakeloos wil maken; doet ze in zoo weinig mogelijk water gaar koken. Men brengt ze vlug aan de kook, tem pert het vuur en neemt ze af, zoodra ze gaar zijn. Onder het koken laat men 't deksel zooveel mogelijk op de pan. Op deze manier blijven de voedings waarde en de natuurlijke smaak het best behouden, terwijl men brandstof uitspaart. Zet nooit groenten in ruim water op met de bedoeling het kooknat te gebruiken voor soep. Ook de verschillende koolsoorten kunnen, Indien men ze niet wenscht af te koken, met niet meer dan het aan hangende water worden opgezet. Aardappelen koke men eveneens gaar in weinig water. Ze behoeven slechts voor de helft, of nog minder, onder te staan. Kook, ter afwisseling, eens aardappe len in de schil, ze zijn dan voedzamer en hebben een anderen smaak. Zet ook voor de bereiding van warme dranken (thee, koffie, chocolade, groc, melk, enz.) niet méér water op dan noodig is. Schoongemaakte groenten mogen niet uren lang voor het koken bewaard worden. Ze verliezen hierdoor veel van haar smaak en voedingswaarde. Kook het eten niet onnoodig vroeg, en laat de groente niet koud worden op 'n vergiet. Het later opwarmen kost onnoodig brandstof en doet veel van haar voedingswaarde verloren gaan. In dit verband wijzen wij nog eens op de groote voordeelen van het zooge naamde stapelkoken. Men plaatst de pannen, waarvan de deksels eerst wor den omgekeerd, op elkaar, de grootste onderaan, en dekt alles af met een op gevouwen theedoek of met eenige oude kranten. Comm. tot voorlichting op huish. gebied, van de Afd. Am sterdam der Nederlandsche Vereeniging van Huisvrouwen April niets gebeurd, wat betreft de uitvoering van werken De regeering bespoedige de be steding der gelden. Spr. is van oordeel, dat het juist is, het werkverruimingsbedrijf tot een staatsbedrijf te maken. Het werkverruimingsbedrijf wordt breed opgezet. Wat denkt de regeering met deze 30 millioen allemaal te doen Waarom vraagt de regeering geen hooger bedrag Spr. is het op vele punten met de soc. dem. eens zal er nu harder en beter worden gewerkt Het geld zal er moeten komen. Kan de regeering geen ruimere toelichting betreffende de opruiming van krotwoningen geven TWEEDE KAMER. VERSTERKING RIJKSMIDDELEN. Crediet f 30 millioen werkverruiming. WERKVERRUIMING. Aan de orde was het wetsontwerp verhooging van de bgrooting van Financiën voor 1939 (verhooging crediet voor werkverruiming). De heer Kupers (s.d.) zegt dat er helaas bij het publiek een zekere terughoudendheid is om zaken te doen. Bestrijding van de werk loosheid blijft noodzakelijk. Zij is staatsvij and No. 1. In de industrie-streken is de werk loosheid het grootst. Er zullen 25.000 arbeiders meer te werk gesteld moeten worden dan de laatste maan den geschiedde. Het aantal tewerkgestelden in werkverschaffing loopt sterk terug. Heeft de minister reeds plannen om dit aantal we der tot 80 a 90.000 op te voeren Hoe groot is het aantal tewerkgestelden bij werkfondswerken En is dit aantal de laat ste maanden teruggeloopen Spr. dringt aan op publicatie van de verslagen van het Werk fonds. Welke zijn de plannen ten aanzien van bet IJsselmeer Spr. vestigt de aandacht op het rapport-Van der Waerden. Naar sprekers meening zijn de loonen voor de bouwvakarbeiders niet hooger dan van andere arbeiders. Een loonoffer wordt slechts gevraagd van arbeiders, die op de bouwplaats werken dit is 26 procent. Spr. dringt er op aan, dit loonoffer af te schaffen. Spr. vraagthoe staat het met de werken, waarvoor subsidie gevraagd kan worden Bestaan er plannen in het bedrijfsleven zelf Spr. vraagt in de commissie van advies verte genwoordigers van de vakcentrale van werk nemers op te nmen. Wat de krotopruiming betreft, spr. dringt er op aan, dat hiermede wordt doorgegaan en dat de bouw van arbeiderswonningen zoo spoedig mogelijk ter hand wordt genomen. Er bestaat thans reeds een prijsstijging van de bouwmaterialen. Spr. beveelt een centrale bouwmaterialen voorziening aan, evenals een goede interde partementale samenwerking. Spr. zal gaarne zijn stem aan dit wetsont werp geven. Spr. hoopt, dat deze minister spoedig nieuwe credieten zal aanvragen. De heer Posthuma (c.d.u.) is van oordeel, dat het niet mogelijk is, nu de mobilisatie is ingetreden, cijfers te geven, die een juist beeld geven van de werkloosheid. In ons land is zeker behoefte aan arbeid. De voedselvoorziening en de huisvesting zijn onvoldoende. Arbeid is noodig. Er is niet zoo veel arbeid verschaft, als werd verwacht. Deze 30 millioen worden gevraagd ter be strijding van de werkloosheid. Is. er sinds Onzekerheid De heer Bakker (c.h.) is van oordeel, dat het geen zin heeft op dit oogenblik over de werkloosheid te spreken. Wij weten niet, hoe de stand der werkloosheid zich in de toekomst zal ontwikkelen. Groote verschuivingen zul len tijdens den oorlog plaats hebben. Vele plannen liggen gereed, doch men durft ze niet uit te voeren om vele redenen. De aan nemers komen daardoor in een lastige situ atie. Spr. vestigt er nog eens de aandacht op, dezen bij de uitvoering van groote werken in te schakelen. Op verschillende vragen geeft de Minister van Arbeid geen antwoord. Ook de commissie van rapporteurs was niet bevredigd. Spr. kan het optimisme van de regeering niet deelen, ten opzichte van de gedachte, dat bij uitvoering van de plannen der regeering 80 a 90 duizend arbeiders zullen worden te werk gesteld. Bij de interpellatie-Van Gelderen zijn er belangrijke toezeggingen van regeeringszijde gedaan. Thans blijkt, dat men in de verwach ting is teleurgesteld. Door allerlei omstandig heden hadden de plannen van de vorige re geering stagnatie ondervonden. Hoe zal de „vlotte afwikkeling van zaken" nu bevorderd worden De Rijksdienst voor werkverruiming wordt met allerlei zaken belast, spr. begrijpt niet, dat daardoor de snelheid van werken in de hand kan worden gewerkt. Die Rijksdienst heeft ook te maken met de arbeidsvoorwaarden. Doch hoe zal dat gaan Moet men aan den eenen kant rekening hou den met de C. A. O. (Waterstaatswerken) en aan den anderen kant niet (Werken van maatschappelijk nutEr bestaan groote verschillen tusschen de plaatselijke loonen en voorwaarden. In welken vorm zal de teruggave aan de gemeenten van hetgeen bespaard is bij de tewerkstelling, geschieden Wat zijn werken van algemeen maatschap pelijk nut Men kan een café zelfs zoo noe men. Met genoegen heeft spr. de commissie Van Steyn begroet. In Friesland zijn natuurreser vaten, die meer beteekenis hebben dan enkel maatschappelijke. Men spare dergelijke reser vaten. Spr. vraagt, wat het verschil is tusschen de aangevraagde 20 millioen en deze 30 millioen. Van de 20 millioen zullen wij waarschijnlijk niet veel terug zien. Van belang is, dat men een eenvormige financiering heeft. Ten aanzien van de krotopruiming vraagt spr., hoe het staat met die plannen. De Ka mer zal groote bevoegdheden aan regeering en Rijksdienst geven. Spr. vertrouwt, dat de plannen zullen worden uitgevoerd, zooals de minister zich voorstelt, doch hij blijft onder de tegenwoordige omstandigheden pessimis tisch. Ook de bureaucratie zal in den weg staan. PER BUS DOOR AMERIKA (uit een artikel van F. J. Sutherland in „The Spectator", Londen, 1 Sept. 1939). "17ROEGER placht ik de spoorreis van Londen naar Glasgow, of van Parijs naar Marseille, die een geheelen nacht duurt, als een groote onderneming te beschouwen. Maar mijn gevoel van propor ties is veranderd. Voortaan staat Londen— Glasgow voor mij op hetzelfde plan als de rit van Charing Cross naar Golders Green (twee Londensche voorsteden). Want ik heb zoojuist een autobustocht volbracht van Philadelphia naar San Francisco en weer terug naar Philadelphia. De afstand bedraagt omstreeks 10.000 km (we maakten een f linken omweg naar het Zuiden, teneinde ook New Orleans en Texa te kunnen aandoen.) De benoodigde tijd was tien dagen. De kosten beliepen 14 pond sterling plus een perma nent lijkende pijn in mijn gewrichten, want hoe weelderig de zitplaats ook is, na de eer ste 1000 km wordt een zittende houding een marteling. Op de reis naar het Westen verliet ik van tijd tot tijd lafhartig de bus om een gezegen- den nacht in een h'otelbed door te brengen. Maar op de terugreis in oostelijke richting was er geen kans voor zulk een decadent genoegen. Ik verliet San Francisco op een Zaterdagmorgen om tien uur. Den volgenden Woensdagmorgen om zes uur werd ik te Phi ladelphia afgeleverd, nadat ik vier dagen en vier nachten aan één stuk gereisd had. Pas toen welowa bijna achter den rug hadden, aan den avond van den derden dag, kon ik me even scheren. De eenige onderbrekingen in de eindelooze keten van woestenijen, zout- vlakten, bergen, bosschen en weer woestij- nijen, aaneengeregen, door den slaapwekken- den dreun van een Dieselmotor, waren de korte pauzes om wat te eten en te drinken, Pijnlijk strompelden we dan de bus uit naai de oven-hitte buiten. Van den oven gingen we naar de ijskast, zooals ik de koude atmos feer van een air-conditioned eethuis ervoer, Een haastig ingeslikt maal aan de toonbank en dan weer de bus, -oy^nt de bestuurder j spoorde al tot spoed aan. ;'w De bestuurders verdieneÊAfeen pluim. Ze hadden allen een kleine metalen plaat bij j zich waar hun naam op stond. Als een nieu we bestuurder de bus binnenkwam schoof hij die plaat boven zijn zitplaats, tusschen twee onverplaatsbare woordcombinaties in, zoodat men te lezen kreeg „Uw bestuurder W. W. Bernard Veilig, betrouwbaar, hof felijk." Dat was nog geen grootspraak. Vei lig waren zij zonder twijfel. Op een heel en kele uitzondering na„ reden zij voortreffelijk de menschen, die onder moeilijke omstandig heden een verantwoordelijk werk deden, wa ren beleefd en hulpvaardig.Een hunner een man met vroeg-grijs haar, bril met gou den montuur en een gelaat dat mij deed denken, dat hij eigenlijk een hoogere func tie bekleeden, hield een kleine toespraak, toen hij aan het eind van zijn taak was ge komen. Hij zette zijn motor af, keerde zich naar ons toe, glimlachte welwillend en zeide „En nu dank ik u allemaal dames en heeren, dat u zoozeer met mij hebt samengewerkt cm dit reisje heel aangenaam en prettig te doen verloopen. Dank u. Tot weerziens." In Texas zagen de naamborden er een beetje vertrouwelijker uit„Uw bestuurder H. D. MackayMack." Sommige bestuurders ontvangen 60 pond sterling per maand. Zij verdienen het. Behalve besturen moeten zij de deur openen en slui ten, de kaarjtes controleeren, nu en dan dan helpen met de bagage en een wakend oog houden op het gedrag van de dertig of meer passagiers, hetgeen zij doen via een spiegel, die boven hun oogen is aangebracht. Bovendien moeten zij minstens 80 kg. wegen, waarschijnlijk, omdat zij ongewenschte pas sagiers de baas moeten kunnen blijven. In alle bussen ziet men een kaart, waarop staat dat alcoholgebruik in de bus verboden is, en aan dat verbod wordt de hand gehouden. Met een man, die een heupflesch te voorschijn bracht en daaruit de inspiratie haalde, om te drie uur in den morgen luidkeels te zingen, werd korte metten gemaakt. De bus stopte onmiddellijk en de bestuurder zette den zan ger veilig, betrouwbaar en hoffelijk aan den kant van den weg. De nachten waren een verschrikking. De zitplaatsen zijn volgens het tandartsen-model „Een kleine beweging met den hefboom d.w.z. een langdurige worsteling met een af schuwelijk handeltje halfverborgen in de bekleeding maakt dat zij achterwaarts duikelen, hetgeen de illusie moet geven, dat men rust. Maar het comfort, dat men aldus verkreeg, was ongeveer gelijk aan dat bij den tandarts, wanneer hij den hoofdsteun achterin den nek van het slachtoffer vastzet en op zijn vraag „Zit u zoo gemakkelijk?" het leugenachtige antwoord „ja" krijgt. Men kan een kussen huren en zich in een min of meer slapende houding kronkelen. De hitte was bijna ondragelijk. Of er was geen lucht- verversching in de bus, of het apparaat werk te 'nachts niet. In elk geval, men lag te hijgen in een zweetbad. De mannen waren in hemdsmouwen vele vrouwen in pyjama. Als de ramen werden geopend zorgde een duivelsche natuurwet er voor, dat een on dragelijke gulp heete lucht als een verschroei ende storm uit de krochten der hel naar binnen bulderde en dan moest men ze ijlings weer sluiten. Als door een wonder dutte men soms in. Doch het duurde niet lang. De remmen gil den, de bus stopte, alle lichten gingen aan en de bestuurder riep opgewekt„Hier is Roanoke, dames en heeren. Twintig minuten pauze. Rustkamer voor de dames rechts voor de heeren de trap op links." Twee uur in den morgen. Och, we zijn toch wakker en we kunnen dus even goed de beenen eens uit strekken. We klimmen de bus uit. Een ver lokkende toonbank trekt de aandacht. Wel dra zitten we op een hooge kruk, drinken cocacola met ijs, eten roomijs of, als het meer geharde reizigers betreft, warme worstjes en een stuk taart. Dan weer naar de bus een bedorven maag zorgt, dat we nog minder kans op slapen hebben dan te voren en dan rijden we weer. Mijn medereizigers waren meerendeels pret tige menschen uit den middenstand, noncha lant spraakzaam, zooals de meeste Amerika nen. Wetten, welke in de Zuidelijke staten aan negers afzonderlijke spoorwegcoupe's be zorgen, kunnen in de bus moeilijk toegepast worden. Bus-reizen zijn niet bevorderlijk voor ras-vooroordeelen. Zelfs in het diepe Zuiden konden negers niet worden geweigerd zij moesten gebruik maken van de achterste drie rijen zitplaatsen, maar omdat de zitplaatsen nu eenmaal dicht bij elkaar zijn, was de af scheiding niet bijzonder streng. Slechts één maal zag ik iemand, een vrouw, van plaats veranderen, omdat een negerin naast haar was komen zitten. Sinds tien jaar geleden, toen ik lange lucht reizen maakte in Afrika en elders, heb ik niet zulk een gevoel van visueele overzadiging gekend als na dezen tochthet verbijsterde gevoel, teweeggebracht door enorme afstan den, die met snelheid worden verwerkt, de duizeligmakende vlakten van Texas, de woes tijnen van Arizona, New Mexico, Utah en Nevada (zouden zelfs maarschalk Balbo en zijn toegewijde Libische kolonisten daar een bestaan bijeen kunnen schrapen?), de gol vende bergen van Wyoming, de steden van Illinois, Ohio, PennsylvaniaVoor hen, die weinig tijd hebben, een schrale beurs en veel uithoudingsvermogen, kan een tocht per bus door Amerika met schroom aanbevolen wor den als een middel, om een continent in ta blet-vorm te verwerken. Maar dit tablet kan, in plaats van genezing, wel eens acute indi gestie veroorzaken. ZUID-AFRIKA IN OORLOGSTIJD Een groot verschil met Europa In het November-nummer van het maandblad „Zuid-Afrika" wordt een overzicht gegeven van den huidigen toestand in Zuid-Afrika in verband met den oorlog. De Regeering heeft den noodtoestand geproclameerd en op grond daarvan tal van verordeningen uitgevaardigd. „Hamsteren" begon in de Unie een bedenkelijken vorm aan te nemen. Er is nu een centrale raad ingesteld, wel ke voorraden in beslag kan nemen. De geldhandel en het wisselbedrijf zijn aan banden gelegd. Alle transacties loopen over de Zuid-Afrikaansche Re servebank. Vergaderingen en optochten zijn ver boden. Arrestaties zijn mogelijk zonder bevel van een officier van justitie. Van de genomen militaire maatrege len worden genoemd het oproepen van reservisten voor speciale diensten. De kustbatterijen zijn bemand. De politie is versterkt. De zoogenaamde burger wacht, de militie, is niet opgeroepen. Uit het artikel blijkt verder, dat tal van Zuid-Afrikaners, zoowel in Neder land studeerenden als tijdelijk uit Duitschland daar vertoevenden in Sep tember en October ons land hebben -IH31I jo oipspuui.iapaM terra 'uajei.iaA aansche schepen. Het scheepvaartverkeer rond de Kaap is zeer toegenomen. Voor nieuw aankomende schepen is er nauwelijks plaats. Enkele tientallen Duitschers zijn ge-interneerd. De goudmijnen wor den extra bewaakt. Zoo is het dan ongeveer in Zuid Afri ka in oorlogstijd. Maar overigens welk een verschil met Europa. Geen verduis tering, geen schepen, die op mijnen loopen geen massa-mobilisatie met baar ontwrichting van het economi sche leven, geen distributie, niets daar van. Het gewone leven gaat daar dus zooveel mogelijk zijn gang. Zoo is de Regeermg van plan het bouwprogramma van 6 millioen pond sterling dit jaar op 18 millioen te brengen. Waarschijnlijk wordt bet nog meer uitgebreid, omdat men reke ning houdt met. een flinke stijging der bouwmaterialen. „De Standaard" meldt, de nieuwe re geling inzake de kostwinnersvergoe ding voor gemobiliseerden goedge keurd. In de. eerste plaats wordt het maxi mum vergoedingsbedrag verhoogd. Op het oogenblik bedraagt het f 21 per week,, bet zal nu f 28 worden. In speciale gevallen kan men daar nog bo ven gaan. Bij de bepaling van het vergoedings bedrag wordt rekening gehouden met het loon, dat de kostwinner vóór zijn opkomst onder de wapenen had en naar dit loonbedrag wordt, met inaebt neming van het hierboven genoemde maximum in den regel vier vijfde ver goed. Ook hier zijn weer uitzonderin gen mogelijk, inzonderheid voor gezin nen, waarin voorheen de looninkom- sten minder dan f 15 zouden bedragen Voor deze-gezinnen is een gunstige -uitzondering geschapen. In het vervolg zal voorts bij het be palen der vergoeding aan kostwinners, die ten tijde van de mobilisatie in den steun of de werkverschaffing waren, ook rekening worden gehouden met het hoogere loon, dat ze in de daaraan vooraf gegane periode in het vrije be drijf hebben verdiend, of b.v. voor sei zoenwerkzaamheden zouden hebben verdiend, ware de mobilisatie niet in getreden. VOERMAN ERNSTIG GEWOND Vrijdagochtend in alle vroegte is op den weg van Velsen naar Amsterdam, bij het zijkanaal A een ernstig onge luk gebeurd. Het was nog donker, toen daar een landbouwer met zijn paarden bespannen wagen in de rich ting Velsen reed. Van de andere zijde kwam 'n vrachtauto. De paarden wer den schichtig en het gevolg was een botsing, waarbij de wagen geheel werd vernield en één van de twee paarden werd gedood. De voerman werd van de bok geslingerd en is in zorgwekkenden toestand (hij had ondermeer een gebro ken been en inwendige kneuzingen) in het Antoniusziekenhuis te Velse.n op genomen. BINNENLANDSCH NIEUWS. BOUWSTAKING TEN EINDE Hout/booten lossen met eigen personeel. De wilde staking van bouwvakarbei ders op „Bosch en Lommer" te Amster dam (West) en ook op enkele andere bouwwerken elders in de stad, is geëin digd, de arbeiders hebben Donderdag morgen overal - zonder incidenten - het werk hervat zonder eenig resul taat bereikt e.n zonder derhalve den geëischten duurtetoeslag verkre gen te hebben. Door overleg tusschen de bij het collectief contract betrokken partijen, zal de kwestie van een even tueel e wijziging der loonen - welk over leg reeds vóór het uitbreken van de wilde staking begonnen was - ter gele- genertijd verder worden behandeld. Het afbreken van de staking is een gevolg van het feit, dat alle werkloozc bouwvakarbeiders hier ter stede ge vaar liepen van steunverleening uitge sloten te worden als zij weigerden op aanwijzing van de Arbeidsbeurs de door ontslag der stakers openvallende plaatsen te bezetten. De staking in de Houthaven duurde ook thans nog onveranderd voort. Vijf booten lossen er thans met eigen per soneel. DE VEILPLICHT VOOR FRUIT Afschaffing gevraagd. De Algemeene Ned. Bond van fruit-, groenten- en aardappelen-exporteurs te Den Haag, die enkele maanden ge leden een uitvoerig request aan den Minister van Economische Zaken heeft gericht, strekkende tot de afschaffing van den veilplicht voor fruit, waarop vele adhaesie-betuuigingen uit de fruitdistricten zijn ontvangen, heeft zich thans opnieuw tot dezen Minister gewend. Erkennende, dat een rustige bespre king van het onderhavige vraagstuk in de zeer bijzondere omstandigheden, waarin ons land thans verkeert, niet wel mogelijks is, acht de Bond het niet temin absoluut noodzakelijk, dat han gende $e definitieve beslissing, de be- treffende bepalingen zoo soepel moge lijk worden toegepast en de mogelijk heid van administratief veilen op zeer 'ruime schaal wordt toegestaan. REGELING VERGOEDING KOSTWINNERS. Maximum verhoogd van f 21 tot f 28. De Minister van Defensie heeft, naar MARKTBERICHTEN. DE KAASMARKT. Alkmaar, 3 Nov. 1939. Op de heden gehou den kaasmarkt waren in totaal 34 stapels, wegende 90.000 kg. kaas aangevoerd, waarvan soort en prijzen als volgt 28 stapels Kleine fabriekskaas f 24 en 6 stapels Kleine boeren kaas f 24.50. Alles met rijksmerk. Handel stug. De Graanmarkt. Alkmaar, 3 Nov. 1939. Op de heden gehou den markt waren de prijzen als volgt bruine boonen f 30—31, citroen boonen f 3032 en witte boonen f 3032 grauwe erwten f 20 34 en platte vale erwten f 32. Handel goed. DE VEEMARKT. Leeuwarden, 3 Nov. 1939. Stieren 35 Enter f 100—210 en 72 Twenter f 210—355 533 Vet te koeien f 125260, 3865 cent per kg 1129 Melk- en Kalfkoeien f 115245 162 Pinken f 85165 5 Vette kalveren 1007 Graskalveren f 1575 402 Nuchtere kalveren f 4—6 425 Vette schapen f 14—25 280 Wei de schapen f 1020 424 Lammeren f 816; 243 Vette varkens f 55180, 50—67 cent per kg 32 Magere varkens 1855 cent per kg'; 49 Kleine biggen f 816 29 Bokken en gei ten en 22 Paarden, prijzen niet genoteerd. To taal aanvoer 4799 stuks. De aanvoer van alle veesoorten was iets minder. Van stieren waren handel en prijzen iets vaster, vette koeien goede soort vaster, overigens handel kalm met ongeveer station- naire prijzen. Handel in melk- en kalfkoeien en pinken voor de goede soort redelijk en wel prijshoudend, voor de afwijkende soort zeer kalm, prijzen vrijwel onveranderd, in gras kalveren stug, doch prijzen vrijwel gelijk, in nuchtere kalveren redelijk en ongeveer prijs houdend, in kleine biggen iets vlugger en iets hooger, in wol vee stug en iets lagere prijzen. Voor het leger werd weer een aantal koeien gekocht. De N.V.C. nam 141 varkens over. PREDIKBEURTEN ZIJPE. ZONDAG 5 NOVEMBER. NED. HERV. GEM. Schagerbrug v.m. 10 uur Ds. Witkop. Burgerbrug, St. Maartensbrug, Oudesluis en Petten geen dienst. GEMEENTE WIERINGEN. HIPPOLYTUSHOEF. Naar wij vernemen word a.s. Zondag v.m. IOV2 uur de Kerkdienst der Doopsg^inde Gemeente te Den Haag, door de V.P.R.O. per radio uitgezonden. Voorganger is onze vroegere Doopsgezinde predikant Ds. H. W. Meihuizen. Wij twijfelen er niet aan of velen zullen hun toestel in schakelen om Ds. Meihuizen te beluisteren. POLITIE. Gev. een kosteloos rij wielplaatje en een grijze ceintuur. Verloren een motor handschoen. Inl. bij den Gem.-Bode.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1939 | | pagina 3