TWEEDE BLAD.
ZATERDAG 4 NOVEMBER 1939
No. 129
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
WIERINGER COURANT
OORDEELKUNDIG KOKEN.
De huisvrouw, die met overleg kookt
besteedt niet alleen op practische wijze
het geld, waarover zij te beschikken
heeft, maar is ook spaarzaam op de
voedingswaarde van de gerechten, die
zij op tafel brengt, en op de brandstof
die voor de bereiding wordt gebruikt.
Zéér belangrijk is het, er voor te zor
gen, de vitaminen, die in het voedsel
aanwezig zijn, zoo weinig mogelijk te
vernietigen.
Wie de groenten niet minderwaardig
en smakeloos wil maken; doet ze in
zoo weinig mogelijk water gaar koken.
Men brengt ze vlug aan de kook, tem
pert het vuur en neemt ze af, zoodra ze
gaar zijn. Onder het koken laat men 't
deksel zooveel mogelijk op de pan.
Op deze manier blijven de voedings
waarde en de natuurlijke smaak het
best behouden, terwijl men brandstof
uitspaart. Zet nooit groenten in ruim
water op met de bedoeling het kooknat
te gebruiken voor soep.
Ook de verschillende koolsoorten
kunnen, Indien men ze niet wenscht af
te koken, met niet meer dan het aan
hangende water worden opgezet.
Aardappelen koke men eveneens
gaar in weinig water. Ze behoeven
slechts voor de helft, of nog minder,
onder te staan.
Kook, ter afwisseling, eens aardappe
len in de schil, ze zijn dan voedzamer
en hebben een anderen smaak.
Zet ook voor de bereiding van warme
dranken (thee, koffie, chocolade, groc,
melk, enz.) niet méér water op dan
noodig is.
Schoongemaakte groenten mogen
niet uren lang voor het koken bewaard
worden. Ze verliezen hierdoor veel van
haar smaak en voedingswaarde.
Kook het eten niet onnoodig vroeg,
en laat de groente niet koud worden
op 'n vergiet. Het later opwarmen kost
onnoodig brandstof en doet veel van
haar voedingswaarde verloren gaan.
In dit verband wijzen wij nog eens
op de groote voordeelen van het zooge
naamde stapelkoken. Men plaatst de
pannen, waarvan de deksels eerst wor
den omgekeerd, op elkaar, de grootste
onderaan, en dekt alles af met een op
gevouwen theedoek of met eenige oude
kranten.
Comm. tot voorlichting op
huish. gebied, van de Afd. Am
sterdam der Nederlandsche
Vereeniging van Huisvrouwen
April niets gebeurd, wat betreft de uitvoering
van werken De regeering bespoedige de be
steding der gelden.
Spr. is van oordeel, dat het juist is, het
werkverruimingsbedrijf tot een staatsbedrijf
te maken.
Het werkverruimingsbedrijf wordt breed
opgezet. Wat denkt de regeering met deze 30
millioen allemaal te doen Waarom vraagt
de regeering geen hooger bedrag Spr. is het
op vele punten met de soc. dem. eens zal er
nu harder en beter worden gewerkt Het geld
zal er moeten komen.
Kan de regeering geen ruimere toelichting
betreffende de opruiming van krotwoningen
geven
TWEEDE KAMER.
VERSTERKING RIJKSMIDDELEN.
Crediet f 30 millioen werkverruiming.
WERKVERRUIMING.
Aan de orde was het wetsontwerp verhooging
van de bgrooting van Financiën voor 1939
(verhooging crediet voor werkverruiming).
De heer Kupers (s.d.) zegt dat er helaas
bij het publiek een zekere terughoudendheid
is om zaken te doen. Bestrijding van de werk
loosheid blijft noodzakelijk. Zij is staatsvij
and No. 1. In de industrie-streken is de werk
loosheid het grootst.
Er zullen 25.000 arbeiders meer te werk
gesteld moeten worden dan de laatste maan
den geschiedde. Het aantal tewerkgestelden
in werkverschaffing loopt sterk terug. Heeft
de minister reeds plannen om dit aantal we
der tot 80 a 90.000 op te voeren
Hoe groot is het aantal tewerkgestelden bij
werkfondswerken En is dit aantal de laat
ste maanden teruggeloopen Spr. dringt aan
op publicatie van de verslagen van het Werk
fonds. Welke zijn de plannen ten aanzien van
bet IJsselmeer Spr. vestigt de aandacht op
het rapport-Van der Waerden.
Naar sprekers meening zijn de loonen voor
de bouwvakarbeiders niet hooger dan van
andere arbeiders. Een loonoffer wordt slechts
gevraagd van arbeiders, die op de bouwplaats
werken dit is 26 procent. Spr. dringt er op
aan, dit loonoffer af te schaffen.
Spr. vraagthoe staat het met de werken,
waarvoor subsidie gevraagd kan worden
Bestaan er plannen in het bedrijfsleven zelf
Spr. vraagt in de commissie van advies verte
genwoordigers van de vakcentrale van werk
nemers op te nmen.
Wat de krotopruiming betreft, spr. dringt
er op aan, dat hiermede wordt doorgegaan en
dat de bouw van arbeiderswonningen zoo
spoedig mogelijk ter hand wordt genomen. Er
bestaat thans reeds een prijsstijging van de
bouwmaterialen.
Spr. beveelt een centrale bouwmaterialen
voorziening aan, evenals een goede interde
partementale samenwerking.
Spr. zal gaarne zijn stem aan dit wetsont
werp geven. Spr. hoopt, dat deze minister
spoedig nieuwe credieten zal aanvragen.
De heer Posthuma (c.d.u.) is van oordeel,
dat het niet mogelijk is, nu de mobilisatie is
ingetreden, cijfers te geven, die een juist
beeld geven van de werkloosheid.
In ons land is zeker behoefte aan arbeid.
De voedselvoorziening en de huisvesting zijn
onvoldoende. Arbeid is noodig. Er is niet zoo
veel arbeid verschaft, als werd verwacht.
Deze 30 millioen worden gevraagd ter be
strijding van de werkloosheid. Is. er sinds
Onzekerheid
De heer Bakker (c.h.) is van oordeel, dat
het geen zin heeft op dit oogenblik over de
werkloosheid te spreken. Wij weten niet, hoe
de stand der werkloosheid zich in de toekomst
zal ontwikkelen. Groote verschuivingen zul
len tijdens den oorlog plaats hebben. Vele
plannen liggen gereed, doch men durft ze
niet uit te voeren om vele redenen. De aan
nemers komen daardoor in een lastige situ
atie. Spr. vestigt er nog eens de aandacht op,
dezen bij de uitvoering van groote werken in
te schakelen.
Op verschillende vragen geeft de Minister
van Arbeid geen antwoord. Ook de commissie
van rapporteurs was niet bevredigd.
Spr. kan het optimisme van de regeering
niet deelen, ten opzichte van de gedachte, dat
bij uitvoering van de plannen der regeering
80 a 90 duizend arbeiders zullen worden te
werk gesteld.
Bij de interpellatie-Van Gelderen zijn er
belangrijke toezeggingen van regeeringszijde
gedaan. Thans blijkt, dat men in de verwach
ting is teleurgesteld. Door allerlei omstandig
heden hadden de plannen van de vorige re
geering stagnatie ondervonden. Hoe zal de
„vlotte afwikkeling van zaken" nu bevorderd
worden De Rijksdienst voor werkverruiming
wordt met allerlei zaken belast, spr. begrijpt
niet, dat daardoor de snelheid van werken
in de hand kan worden gewerkt.
Die Rijksdienst heeft ook te maken met de
arbeidsvoorwaarden. Doch hoe zal dat gaan
Moet men aan den eenen kant rekening hou
den met de C. A. O. (Waterstaatswerken) en
aan den anderen kant niet (Werken van
maatschappelijk nutEr bestaan groote
verschillen tusschen de plaatselijke loonen
en voorwaarden.
In welken vorm zal de teruggave aan de
gemeenten van hetgeen bespaard is bij de
tewerkstelling, geschieden
Wat zijn werken van algemeen maatschap
pelijk nut Men kan een café zelfs zoo noe
men.
Met genoegen heeft spr. de commissie Van
Steyn begroet. In Friesland zijn natuurreser
vaten, die meer beteekenis hebben dan enkel
maatschappelijke. Men spare dergelijke reser
vaten.
Spr. vraagt, wat het verschil is tusschen de
aangevraagde 20 millioen en deze 30 millioen.
Van de 20 millioen zullen wij waarschijnlijk
niet veel terug zien. Van belang is, dat men
een eenvormige financiering heeft.
Ten aanzien van de krotopruiming vraagt
spr., hoe het staat met die plannen. De Ka
mer zal groote bevoegdheden aan regeering
en Rijksdienst geven. Spr. vertrouwt, dat de
plannen zullen worden uitgevoerd, zooals de
minister zich voorstelt, doch hij blijft onder
de tegenwoordige omstandigheden pessimis
tisch. Ook de bureaucratie zal in den weg
staan.
PER BUS DOOR AMERIKA
(uit een artikel van F. J. Sutherland in
„The Spectator", Londen, 1 Sept. 1939).
"17ROEGER placht ik de spoorreis van
Londen naar Glasgow, of van Parijs
naar Marseille, die een geheelen
nacht duurt, als een groote onderneming te
beschouwen. Maar mijn gevoel van propor
ties is veranderd. Voortaan staat Londen—
Glasgow voor mij op hetzelfde plan als de
rit van Charing Cross naar Golders Green
(twee Londensche voorsteden). Want ik heb
zoojuist een autobustocht volbracht van
Philadelphia naar San Francisco en weer
terug naar Philadelphia. De afstand bedraagt
omstreeks 10.000 km (we maakten een f linken
omweg naar het Zuiden, teneinde ook New
Orleans en Texa te kunnen aandoen.) De
benoodigde tijd was tien dagen. De kosten
beliepen 14 pond sterling plus een perma
nent lijkende pijn in mijn gewrichten, want
hoe weelderig de zitplaats ook is, na de eer
ste 1000 km wordt een zittende houding een
marteling.
Op de reis naar het Westen verliet ik van
tijd tot tijd lafhartig de bus om een gezegen-
den nacht in een h'otelbed door te brengen.
Maar op de terugreis in oostelijke richting
was er geen kans voor zulk een decadent
genoegen. Ik verliet San Francisco op een
Zaterdagmorgen om tien uur. Den volgenden
Woensdagmorgen om zes uur werd ik te Phi
ladelphia afgeleverd, nadat ik vier dagen en
vier nachten aan één stuk gereisd had. Pas
toen welowa bijna achter den rug hadden,
aan den avond van den derden dag, kon ik
me even scheren. De eenige onderbrekingen
in de eindelooze keten van woestenijen, zout-
vlakten, bergen, bosschen en weer woestij-
nijen, aaneengeregen, door den slaapwekken-
den dreun van een Dieselmotor, waren de
korte pauzes om wat te eten en te drinken,
Pijnlijk strompelden we dan de bus uit naai
de oven-hitte buiten. Van den oven gingen
we naar de ijskast, zooals ik de koude atmos
feer van een air-conditioned eethuis ervoer,
Een haastig ingeslikt maal aan de toonbank
en dan weer de bus, -oy^nt de bestuurder j
spoorde al tot spoed aan. ;'w
De bestuurders verdieneÊAfeen pluim. Ze
hadden allen een kleine metalen plaat bij j
zich waar hun naam op stond. Als een nieu
we bestuurder de bus binnenkwam schoof
hij die plaat boven zijn zitplaats, tusschen
twee onverplaatsbare woordcombinaties in,
zoodat men te lezen kreeg „Uw bestuurder
W. W. Bernard Veilig, betrouwbaar, hof
felijk." Dat was nog geen grootspraak. Vei
lig waren zij zonder twijfel. Op een heel en
kele uitzondering na„ reden zij voortreffelijk
de menschen, die onder moeilijke omstandig
heden een verantwoordelijk werk deden, wa
ren beleefd en hulpvaardig.Een hunner
een man met vroeg-grijs haar, bril met gou
den montuur en een gelaat dat mij deed
denken, dat hij eigenlijk een hoogere func
tie bekleeden, hield een kleine toespraak,
toen hij aan het eind van zijn taak was ge
komen. Hij zette zijn motor af, keerde zich
naar ons toe, glimlachte welwillend en zeide
„En nu dank ik u allemaal dames en heeren,
dat u zoozeer met mij hebt samengewerkt
cm dit reisje heel aangenaam en prettig te
doen verloopen. Dank u. Tot weerziens." In
Texas zagen de naamborden er een beetje
vertrouwelijker uit„Uw bestuurder H. D.
MackayMack."
Sommige bestuurders ontvangen 60 pond
sterling per maand. Zij verdienen het. Behalve
besturen moeten zij de deur openen en slui
ten, de kaarjtes controleeren, nu en dan
dan helpen met de bagage en een wakend
oog houden op het gedrag van de dertig of
meer passagiers, hetgeen zij doen via een
spiegel, die boven hun oogen is aangebracht.
Bovendien moeten zij minstens 80 kg. wegen,
waarschijnlijk, omdat zij ongewenschte pas
sagiers de baas moeten kunnen blijven. In
alle bussen ziet men een kaart, waarop staat
dat alcoholgebruik in de bus verboden is, en
aan dat verbod wordt de hand gehouden. Met
een man, die een heupflesch te voorschijn
bracht en daaruit de inspiratie haalde, om te
drie uur in den morgen luidkeels te zingen,
werd korte metten gemaakt. De bus stopte
onmiddellijk en de bestuurder zette den zan
ger veilig, betrouwbaar en hoffelijk aan
den kant van den weg.
De nachten waren een verschrikking. De
zitplaatsen zijn volgens het tandartsen-model
„Een kleine beweging met den hefboom
d.w.z. een langdurige worsteling met een af
schuwelijk handeltje halfverborgen in de
bekleeding maakt dat zij achterwaarts
duikelen, hetgeen de illusie moet geven, dat
men rust. Maar het comfort, dat men aldus
verkreeg, was ongeveer gelijk aan dat bij
den tandarts, wanneer hij den hoofdsteun
achterin den nek van het slachtoffer vastzet
en op zijn vraag „Zit u zoo gemakkelijk?"
het leugenachtige antwoord „ja" krijgt. Men
kan een kussen huren en zich in een min of
meer slapende houding kronkelen. De hitte
was bijna ondragelijk. Of er was geen lucht-
verversching in de bus, of het apparaat werk
te 'nachts niet. In elk geval, men lag te
hijgen in een zweetbad. De mannen waren
in hemdsmouwen vele vrouwen in pyjama.
Als de ramen werden geopend zorgde een
duivelsche natuurwet er voor, dat een on
dragelijke gulp heete lucht als een verschroei
ende storm uit de krochten der hel naar
binnen bulderde en dan moest men ze ijlings
weer sluiten.
Als door een wonder dutte men soms in.
Doch het duurde niet lang. De remmen gil
den, de bus stopte, alle lichten gingen aan
en de bestuurder riep opgewekt„Hier is
Roanoke, dames en heeren. Twintig minuten
pauze. Rustkamer voor de dames rechts voor
de heeren de trap op links." Twee uur in
den morgen. Och, we zijn toch wakker en
we kunnen dus even goed de beenen eens uit
strekken. We klimmen de bus uit. Een ver
lokkende toonbank trekt de aandacht. Wel
dra zitten we op een hooge kruk, drinken
cocacola met ijs, eten roomijs of, als het meer
geharde reizigers betreft, warme worstjes en
een stuk taart. Dan weer naar de bus een
bedorven maag zorgt, dat we nog minder
kans op slapen hebben dan te voren en dan
rijden we weer.
Mijn medereizigers waren meerendeels pret
tige menschen uit den middenstand, noncha
lant spraakzaam, zooals de meeste Amerika
nen. Wetten, welke in de Zuidelijke staten
aan negers afzonderlijke spoorwegcoupe's be
zorgen, kunnen in de bus moeilijk toegepast
worden. Bus-reizen zijn niet bevorderlijk voor
ras-vooroordeelen. Zelfs in het diepe Zuiden
konden negers niet worden geweigerd zij
moesten gebruik maken van de achterste drie
rijen zitplaatsen, maar omdat de zitplaatsen
nu eenmaal dicht bij elkaar zijn, was de af
scheiding niet bijzonder streng. Slechts één
maal zag ik iemand, een vrouw, van plaats
veranderen, omdat een negerin naast haar
was komen zitten.
Sinds tien jaar geleden, toen ik lange lucht
reizen maakte in Afrika en elders, heb ik
niet zulk een gevoel van visueele overzadiging
gekend als na dezen tochthet verbijsterde
gevoel, teweeggebracht door enorme afstan
den, die met snelheid worden verwerkt, de
duizeligmakende vlakten van Texas, de woes
tijnen van Arizona, New Mexico, Utah en
Nevada (zouden zelfs maarschalk Balbo en
zijn toegewijde Libische kolonisten daar een
bestaan bijeen kunnen schrapen?), de gol
vende bergen van Wyoming, de steden van
Illinois, Ohio, PennsylvaniaVoor hen, die
weinig tijd hebben, een schrale beurs en veel
uithoudingsvermogen, kan een tocht per bus
door Amerika met schroom aanbevolen wor
den als een middel, om een continent in ta
blet-vorm te verwerken. Maar dit tablet kan,
in plaats van genezing, wel eens acute indi
gestie veroorzaken.
ZUID-AFRIKA IN OORLOGSTIJD
Een groot verschil met Europa
In het November-nummer van het
maandblad „Zuid-Afrika" wordt een
overzicht gegeven van den huidigen
toestand in Zuid-Afrika in verband
met den oorlog.
De Regeering heeft den noodtoestand
geproclameerd en op grond daarvan
tal van verordeningen uitgevaardigd.
„Hamsteren" begon in de Unie een
bedenkelijken vorm aan te nemen. Er
is nu een centrale raad ingesteld, wel
ke voorraden in beslag kan nemen. De
geldhandel en het wisselbedrijf zijn
aan banden gelegd. Alle transacties
loopen over de Zuid-Afrikaansche Re
servebank.
Vergaderingen en optochten zijn ver
boden. Arrestaties zijn mogelijk zonder
bevel van een officier van justitie.
Van de genomen militaire maatrege
len worden genoemd het oproepen van
reservisten voor speciale diensten. De
kustbatterijen zijn bemand. De politie
is versterkt. De zoogenaamde burger
wacht, de militie, is niet opgeroepen.
Uit het artikel blijkt verder, dat tal
van Zuid-Afrikaners, zoowel in Neder
land studeerenden als tijdelijk uit
Duitschland daar vertoevenden in Sep
tember en October ons land hebben
-IH31I jo oipspuui.iapaM terra 'uajei.iaA
aansche schepen.
Het scheepvaartverkeer rond de
Kaap is zeer toegenomen. Voor nieuw
aankomende schepen is er nauwelijks
plaats. Enkele tientallen Duitschers
zijn ge-interneerd. De goudmijnen wor
den extra bewaakt.
Zoo is het dan ongeveer in Zuid Afri
ka in oorlogstijd. Maar overigens welk
een verschil met Europa. Geen verduis
tering, geen schepen, die op mijnen
loopen geen massa-mobilisatie met
baar ontwrichting van het economi
sche leven, geen distributie, niets daar
van. Het gewone leven gaat daar dus
zooveel mogelijk zijn gang.
Zoo is de Regeermg van plan
het bouwprogramma van 6 millioen
pond sterling dit jaar op 18 millioen
te brengen. Waarschijnlijk wordt bet
nog meer uitgebreid, omdat men reke
ning houdt met. een flinke stijging der
bouwmaterialen.
„De Standaard" meldt, de nieuwe re
geling inzake de kostwinnersvergoe
ding voor gemobiliseerden goedge
keurd.
In de. eerste plaats wordt het maxi
mum vergoedingsbedrag verhoogd.
Op het oogenblik bedraagt het f 21
per week,, bet zal nu f 28 worden. In
speciale gevallen kan men daar nog bo
ven gaan.
Bij de bepaling van het vergoedings
bedrag wordt rekening gehouden met
het loon, dat de kostwinner vóór zijn
opkomst onder de wapenen had en
naar dit loonbedrag wordt, met inaebt
neming van het hierboven genoemde
maximum in den regel vier vijfde ver
goed. Ook hier zijn weer uitzonderin
gen mogelijk, inzonderheid voor gezin
nen, waarin voorheen de looninkom-
sten minder dan f 15 zouden bedragen
Voor deze-gezinnen is een gunstige
-uitzondering geschapen.
In het vervolg zal voorts bij het be
palen der vergoeding aan kostwinners,
die ten tijde van de mobilisatie in den
steun of de werkverschaffing waren,
ook rekening worden gehouden met
het hoogere loon, dat ze in de daaraan
vooraf gegane periode in het vrije be
drijf hebben verdiend, of b.v. voor sei
zoenwerkzaamheden zouden hebben
verdiend, ware de mobilisatie niet in
getreden.
VOERMAN ERNSTIG GEWOND
Vrijdagochtend in alle vroegte is op
den weg van Velsen naar Amsterdam,
bij het zijkanaal A een ernstig onge
luk gebeurd. Het was nog donker,
toen daar een landbouwer met zijn
paarden bespannen wagen in de rich
ting Velsen reed. Van de andere zijde
kwam 'n vrachtauto. De paarden wer
den schichtig en het gevolg was een
botsing, waarbij de wagen geheel werd
vernield en één van de twee paarden
werd gedood. De voerman werd van de
bok geslingerd en is in zorgwekkenden
toestand (hij had ondermeer een gebro
ken been en inwendige kneuzingen) in
het Antoniusziekenhuis te Velse.n op
genomen.
BINNENLANDSCH NIEUWS.
BOUWSTAKING TEN EINDE
Hout/booten lossen met eigen
personeel.
De wilde staking van bouwvakarbei
ders op „Bosch en Lommer" te Amster
dam (West) en ook op enkele andere
bouwwerken elders in de stad, is geëin
digd, de arbeiders hebben Donderdag
morgen overal - zonder incidenten -
het werk hervat zonder eenig resul
taat bereikt e.n zonder derhalve den
geëischten duurtetoeslag verkre
gen te hebben. Door overleg tusschen
de bij het collectief contract betrokken
partijen, zal de kwestie van een even
tueel e wijziging der loonen - welk over
leg reeds vóór het uitbreken van de
wilde staking begonnen was - ter gele-
genertijd verder worden behandeld.
Het afbreken van de staking is een
gevolg van het feit, dat alle werkloozc
bouwvakarbeiders hier ter stede ge
vaar liepen van steunverleening uitge
sloten te worden als zij weigerden op
aanwijzing van de Arbeidsbeurs de
door ontslag der stakers openvallende
plaatsen te bezetten.
De staking in de Houthaven duurde
ook thans nog onveranderd voort. Vijf
booten lossen er thans met eigen per
soneel.
DE VEILPLICHT VOOR FRUIT
Afschaffing gevraagd.
De Algemeene Ned. Bond van fruit-,
groenten- en aardappelen-exporteurs
te Den Haag, die enkele maanden ge
leden een uitvoerig request aan den
Minister van Economische Zaken heeft
gericht, strekkende tot de afschaffing
van den veilplicht voor fruit, waarop
vele adhaesie-betuuigingen uit de
fruitdistricten zijn ontvangen, heeft
zich thans opnieuw tot dezen Minister
gewend.
Erkennende, dat een rustige bespre
king van het onderhavige vraagstuk in
de zeer bijzondere omstandigheden,
waarin ons land thans verkeert, niet
wel mogelijks is, acht de Bond het niet
temin absoluut noodzakelijk, dat han
gende $e definitieve beslissing, de be-
treffende bepalingen zoo soepel moge
lijk worden toegepast en de mogelijk
heid van administratief veilen op zeer
'ruime schaal wordt toegestaan.
REGELING VERGOEDING
KOSTWINNERS.
Maximum verhoogd van f 21
tot f 28.
De Minister van Defensie heeft, naar
MARKTBERICHTEN.
DE KAASMARKT.
Alkmaar, 3 Nov. 1939. Op de heden gehou
den kaasmarkt waren in totaal 34 stapels,
wegende 90.000 kg. kaas aangevoerd, waarvan
soort en prijzen als volgt 28 stapels Kleine
fabriekskaas f 24 en 6 stapels Kleine boeren
kaas f 24.50. Alles met rijksmerk. Handel
stug.
De Graanmarkt.
Alkmaar, 3 Nov. 1939. Op de heden gehou
den markt waren de prijzen als volgt bruine
boonen f 30—31, citroen boonen f 3032 en
witte boonen f 3032 grauwe erwten f 20
34 en platte vale erwten f 32. Handel goed.
DE VEEMARKT.
Leeuwarden, 3 Nov. 1939. Stieren 35 Enter
f 100—210 en 72 Twenter f 210—355 533 Vet
te koeien f 125260, 3865 cent per kg
1129 Melk- en Kalfkoeien f 115245 162
Pinken f 85165 5 Vette kalveren 1007
Graskalveren f 1575 402 Nuchtere kalveren
f 4—6 425 Vette schapen f 14—25 280 Wei
de schapen f 1020 424 Lammeren f 816;
243 Vette varkens f 55180, 50—67 cent per
kg 32 Magere varkens 1855 cent per kg';
49 Kleine biggen f 816 29 Bokken en gei
ten en 22 Paarden, prijzen niet genoteerd. To
taal aanvoer 4799 stuks.
De aanvoer van alle veesoorten was iets
minder. Van stieren waren handel en prijzen
iets vaster, vette koeien goede soort vaster,
overigens handel kalm met ongeveer station-
naire prijzen. Handel in melk- en kalfkoeien
en pinken voor de goede soort redelijk en wel
prijshoudend, voor de afwijkende soort zeer
kalm, prijzen vrijwel onveranderd, in gras
kalveren stug, doch prijzen vrijwel gelijk, in
nuchtere kalveren redelijk en ongeveer prijs
houdend, in kleine biggen iets vlugger en iets
hooger, in wol vee stug en iets lagere prijzen.
Voor het leger werd weer een aantal koeien
gekocht. De N.V.C. nam 141 varkens over.
PREDIKBEURTEN ZIJPE.
ZONDAG 5 NOVEMBER.
NED. HERV. GEM.
Schagerbrug v.m. 10 uur Ds. Witkop.
Burgerbrug, St. Maartensbrug, Oudesluis en
Petten geen dienst.
GEMEENTE WIERINGEN.
HIPPOLYTUSHOEF. Naar wij vernemen
word a.s. Zondag v.m. IOV2 uur de Kerkdienst
der Doopsg^inde Gemeente te Den Haag,
door de V.P.R.O. per radio uitgezonden.
Voorganger is onze vroegere Doopsgezinde
predikant Ds. H. W. Meihuizen. Wij twijfelen
er niet aan of velen zullen hun toestel in
schakelen om Ds. Meihuizen te beluisteren.
POLITIE. Gev. een kosteloos rij
wielplaatje en een grijze ceintuur.
Verloren een motor handschoen.
Inl. bij den Gem.-Bode.