TWEEDE BLAD.
ZATERDAG 20 JANUARI 1940
No. 8
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
WIERINGEN EN OMSTREKEN
NOOTJES
Ruwe handen
lUROL. verzacht en geneest
ZIJPE EN HAZEPOLDER
GRINT KUNNEN BEKOMEN
WIERINGER COURANT
Voor den graslandgebruiker.
i.
Het gaat er nu spannen
Weinig krachtvoer van niet altijd bekende
kwaliteit.
Toch liefst behoorlijk vee, die aan hun vier
poten genoeg hebben om niet te vallen. Geen
magere jammergestalten dus
En die daarbij een flinke plomp melk ge
ven met flink vet.
En dan toch zeker anderhalve koe per
bunder Jongvee niet meegeteld. Noodzake
lijke paarden ook niet. En schapen vier stuks
voor één melkkoe gerekend.
't Gaat maar om een basis voor behoorlijk
grasland.
Wat is behoorlijk Behoorlijk grasland kan
met een juiste behandeling in jaren met
normaal weer bovengenoemd vee onderhou
den met betrekkelijk weinig krachtvoer. En
dat zomer en winter door, zonder de normale
melk- en vetproductie te belemmeren.
Er is ook best grasland. Dat kan nóg meer
leveren.
Er is ook slecht grasland. Dat levert min
der. Soms véél minder.
Er is tenslotte ook véél behoorlijk en zelfs
best grasland, dat niet juist wordt behan
deld of gebruikt. Dat levert ook minder, veel
minder dan de opgesomde basis. Daar ploe
tert de boer zich krom en moet toch op 't
laatst de strijd opgeven.
Als U, lezer,, zich op zulk drijfzand bevindt
en toch niet tegen pittig werken opziet, dan
valt er wat aan te doen
Het is nog tijd om U beter te wapenen
vóór de weideperiode.
Maak plannen.
Vraag advies aan den Rijkslandbouwconsu-
lent te Schagen. Het kost niets.
En..,.kraak de volgende Nootjes.
H. P.
GEMEENTE ZIJPE.
BURGERLIJKE STAND
Gem. Zijpe van 12 l.m. 18 Jan. 1940
Geboren Trijntje, dochter van Pie-
ter van Eeten en Trijntje Cornelia
Bouthoorn Jan Hendrik, zoon van
Pieter van Eeten en Trijntje Bou:hoorn
Joanne Catharina Maria, dochter van
Cornelis Jacobus de Wit en Agatha
Johanna Strooper.
Ondertrouwd Geene.
Getrouwd Jacob Luit, 25 jaar, veer
man en Adriaantje Vos, 20 jaar, beiden
te Zijpe Cornelis Schouten, 32 jaar,
manufacturier te Schagen en Alida
Wilhelmina van Duin, 29 jaar, te Zijpe
Overleden Geene.
PREDIKBEURTEN^ ZIJPE.
ZONDAG 21 JANUARI.
NED. HERV. GEM.
Oudesluis v.m. 10 uur Ds. Witkop.
Burgerbrug, St. Maartensbrug, Petten en
Schagerbrug geen dienst.
HRuwe huid, Schrale lippen
Doos 30 en 60 ct. Bij Apothekers en Drogisten.
„FOSSIEL" GRONDWATER
Bijvoorbeeld onder West-Fries
land en Wieringen.
Voor de Geologische Vereeniging
hield ir. W. F. J. M. Krul, directeur
van het Rijksbureau voor Drinkwater
voorziening, een voordracht over den
invloed van marine transgressies op
de samenstelling van het grondwater
in Nederland.
Spr. gal een uiteenzetting van de
wijze, waarop het gronuwater in ons
land wordt gevormd en gevoed.
Door de wisselwerking tusschen
grondwater en aardlagen tengevolge
van het feit. dat in water vele stollen
opiosbaar zijn, houdt in sommige op
zichten de samenstelling verband met
de geologische geschiedenis, in hel bij
zonder met den stand en de plaats
van de zee in de opvoigende tijdperken
Tot voor kort had men den indruk,
dat het brakke en zoute water in den
ondergrond van westelijk naar noorde
lijk Nederland vooral zijn oorsprong
had in de recente Noordzee, waarbij
dan plaatselijke intiltratie van regen
water, vooral in de duinen en in som
mige hooggelegen polders, voorraden
van zoet water had gevormd, welke
als het ware drijven op het soortelijk
zwaarder zoute water. In de laatste
jaren zijn echter gegevens beschikbaar
gekomen zoowel uit Noord-Brabant
als Gelderland en Nrd. en Zuid-Hol
land, waaruit blijkt, dat het zoute
grondwater vaak van veel hoogeren
ouderdom is dan men vroeger dacht.
Berekeningen van de Zuiderzeewer
ken, gestaald dior uitkomsten van
grindoiu'erzoek van den bodem van
het IJsselmecr, en door ontziltings-
onderzotk in den Wieringermcer, heb
ben nader inzicht gegeven in de snel
heid van verzouiings- en verziltings-
processen. Gebleken is, dat de dilfusie,
veroorzaakt door het verschil in zout-
concentratie tusschen brak en zoei
water, een factor van beteekenis kan
zijn, doch dat dezé van veel geringeren
invloed is dan de beweging van lie'
grondwater, wanneer althans eenig
verband aanwezig is, zooals in de dui
nen en in de droogmakerijen, waartn
'n kwel van beteekenis optreedt.
Daar nu de grond waterbeweging
op zichzelf uitermate langzaam ge
schiedt, vereisclit de uitbreiding van
zout1 of zoet water door diffusie zéér
lange perioden. Nog veel onderzoek en
berekening zullen noodig zijn, om de
hierbij optredende verschijnselen kwan
titatief op te helderen, maar tóch acht
spr. dc aanwezigheid van „fossiel"
grondwater van zeer hoogen ouderdom
op verschillende punten van ons land
wel zeker.
Van verschillende plaatsen gaf spr.
daarna bijzonderheden, waarbij werd
betoogd, dat het betrekkelijk zoete
water in den ondergrond van West-
Friesland meer dan 8000 jaar oud
moet zijn. Het zoete water onder het1
keileem op Wieringen dateert van
vóór 60.000 jaar.
BJNNENLANDSCH NIEUWS.
„HOLLAND" EN „IJSSEL" NAAR
AMSTERDAM TERUG.
De „Friesland" blijft alleen achter.
Nieuwe observatie^; van Parmentier.
Opnieuw is gistermorgen een poging ge
daan om per vliegtuig de schepelingen van
de „Holland", de „Friesland" en de „IJssel'
van leeftocht te voorzien en tevens om nauw
keurig de positie te bepalen van de beide
ijsbrekers „Daniël Goedkoop" en „Willemi-
na Goedkoop", welke Woensdag zijn uitgeva
ren, om de drie door het ijs op het IJsselmeer
ingesloten schepen van de firma Koppe te
Amsterdam te ontzetten.
Het resultaat van de opsporingsvlucht is
ditmaal gunstiger geweest dan Donderdag en
ongetwijfeld hebben de weersomstandigheden
daartoe alles bijgedragen. Immers gisteren
was het vliegtuig uit het grootste gedeelte
van het IJsselmeer te overzien, en zoo viel
het Parmentier die van vorige vluchten nog
wist, waar hij de schepen moest zoeken, niet
moeilijk het convooi van Koppe te ontdek
ken.
Het was een groote verrassing voor de op
varenden van dit vliegtuig, dat men in de
onmiddellijke nabijheid van de „Holland" en
de „IJssel" de beide ijsbrekers ontwaarde. De
toestand was sedert Donderdag toen Par
mentier, terugkeerende van een postvluht
naar Schiermonnikoog, toevallig over de drie
schepen vloog, wel veel veranderd. Toen wa
ren de ijsbrekers nog verscheidene kilome
ters van het convooi verwijderd.
Thans lagen de ijsbrekers langszij en om
de „Holland" en de „IJssel" was een breede
vaargeul uitgebroken. Met hun kolossale ijs
brekers hadden de sleepbooten van Goedkoop
de dikke ijslaag vernield en de twee schepen
van Koppe lagen thans in open water, met
de kop reeds voor een deel gekeerd ten op
zichte van Donderdag.
Laag vloog Parmentier met zijn Fokker
over de schepen en hoewel de opvarenden
van de schepen van Koppe door teekens op
het ijs te kennen gaven, dat zij, nu de sleep
booten voedsel en brandstof hadden ge
bracht, zeker tot heden Zaterdag van leef
tocht voorzien waren, heeft men van het
K.L.M.-vliegtuig tien pakken levensmiddelen
over boord geworpen, op dat, mochten zich
nieuwe moeilijkheden voordoen, aan voedsel
geen gebrek zal zijn.
Toen het vliegtuig over kwam konden de
inzittenden constateeren dat aan boord van
de Holland en de IJssel koortsachtig gewerkt
werd om de schepen toe vertrek gereed te
maken.
Da „Friesland" verharen
Aan boord van de Frich nd" was evenwel
geen drukte te bespeuien en dit was wel het
eerste bewijs dat de bemanning geen pogin
gen meer zou doen dit schip naar veilige ha
ven te brengen.
Hierdoor moet men dit trofsche schip van
de reederij Koppe wel als verloren beschou
wen. Het schip ligt evenwel in ondiep water.
Waarnemingen hebben aangetoond, dat on
der den kiel nog slechts 25 cm. water staat,
zoodat het schip niet onder de oppervlakte
kan zinkën. De mogelijkheid blijft dus be
staan dat men het wrak later nog zal kunnen
bergen.
HET MILTVUUR.
Verboden cadavers te slachten.
De directeur van den Veeartsenijkundigen
Dienst heeft, voor zooveel noodig, onder de
aandacht van de districtshoofden, inspec
teurs van den dienst gebracht, dat het op
grond van het Koninklijk Besluit van 23
Februari 1922, no. 80, ex-artikel 18 der vee
wet, verboden is bij miltvuur en vermoeden
van miltvuur, aan kadavers van gestorven en
afgemaakte dieren, slachthandelingen te
verrichten. Een en ander ter voorkoming van
verspreiding van smetstof, tevens echter met
het oog op het gevaar voor de personen, die
deze handelingen zouden verrichten, alsmede
voor het personeel van de destructleonderne-
mingen. Tevens wijst de directeur er op. dat
het noodzakelijk is, dat bijzondere aandacht
wordt geschonken aan gestorven dieren in
het algemeen.
Naar aanleiding val/publicaties in dagbla
den, alsof er niet voldoende serum door de
Rijksseruminrichting zou zijn afgeleverd of
afgeleverd zou kunnen worden, deelt de di
recteur voornoemd mede, dat tot dusverre
san elke aanvraag is kunnen worden voldaan,
terwijl ook in de toekomst serum in voldoen
de mate aanwezig zal zijn.
Voor eventueele ziektegevallen bij den
mensch tot op heden geen enkel is door
de Rijksseruminrichting aan het centraal in
stituut voor de volksgezondheid te Utrecht
serum geleverd.
VOOR DEN PRIJS VAN VIJF DAGEN
OORLOG IS ER EEN
KANAALTUNNEL.
Symbool van de Britsch-Fran-
sche verbondenheid.
Het transport van de Britsche troe
pen naar Frankrijk zou zonder glorie
voor de organisatoren, maar ook zon
der gevaar zijn geschied, als er een tun
nel was geweest tusschen de Engel-
sche en de Fransche kust', op de plaats
waar ze elkaar het dichtst naderen.
Het plan om zulk een tunnel te hou
wen is altijd, enkele jaren geleden nog,
afgestuit op de bezwaren van den
Raad voor de Rijksverdediging van En
geland. Het idee van de „prachtige af
zondering" bleef leven, hoezeer alle
Europeanen ook hadden leeren vliegen
en hoezeer dus de practische bet/eeke
nis van de prachtige afzondering stra
tegisch, in tegenstelling met geogra
fisch, niet meer bestond.
Men kan slechts de gevolgtrekking
maken, dat de Raad voor de Verdedi
ging van het Britsche Rijk in de diep
ste hoeken van zijn hersenen een ze
ker wantrouwen bleef koestelen tegen
alles wat vastelandsch was, wat
Fransch was incluis.
Zoo'n tunnel zou het Vereenigd Ko
ninkrijk concreet vasthechten aan net'
Europeesch vasteland en deze gedach
te was in strijd met( het eilandelijk we-
wezen van het Britsche volk.
Dat hielp de bezorgde strategen. Er
was nooit als de zaak van den bouw
ter sprake kwam, 'n populaire „out-
cry"y ten gunste van het plan. De voor
standers verklaarden wel, dat het toch
een klein kunstje was den tunnel, als
oorlogsomstandigheden het noodig
maakten, af te sluiten, maar deze op
merking werd om de een of andere on
begrijpelijke reden nooit klemmend ge
vonden.
De liefde kwam van één kant.
De liefde voor deze tunnel is altijd
van één kant gekomen. En het is geen
wonder, dat het idee thans weer wordt
opgeworpen van dezelfde zijde. Zal het
nu in Engeland in betere aarde vallen?
Het kan wel nieti anders of de Britsche
grond moet er vruchtbaarder voor zijn.
Ook in Engeland is den laatstfcn tijd
zeer veel den nadruk gelegd op de be
teekenis van de innige Britjsch-Fran-
sche militaire en economische samen
werking. Stiemmen uit het publiek, in
de ingezonden stukken der Kranten,
hebben reeds verlangd, dat; dit symbo-
isch zal worden aangeduid met de in
voering van een port van anderhalven
stuiver voor brieven naar Frankrijk
om dit land internationaalp oostaal in
de' greep van Engelands bloedverwan
ten, de zelfbesturende Dominions en
de Vereen. Staten te brengen.
Maar wat is een nietig postzegeltje
als symbool vergeleken bij een Kanaal
tunnel die een onverbreekbaren band
legt tusschen de gezworen kameraden
140 jaar plannen.
Men kan niet zeggen, dat men in dit
geval met 'n onbekookt; idee te doen
heeft, dat geboren is en gekoesterd
wordt' in de diepere warmte van de
Britsch-Fransche vriendschap van de
zen tijd. Als het om koken gaat, kan
men zeggen, dat het al bijna ander
halve eeuw op het vuur heeft gestaan.
En het is jaren lang van alle kanten
bekeken door de Kanaaltunnel Maat
schappij, die tot den huidigen dag zich
tegen alle liquidatie-pogingen verzet
en kantjoor houdt in de City van Lon
den. En deze maatschappij heeft aan
deelhouders in Frankrijk zoowel als in
Engeland. Elk jaar brengt ze, zooals
dat een behoorlijke maatschappij past,
'n jaarverslag uit, waarin wordt ge
meld, dat er niets t.e melden is en dat
er nog geen dividend kan worden uit
gekeerd.
Voor 30 millioen pond.
Reeds meermalen zal men van de
bijzonderheden van het Kanaatunnel-
plan hebben gehoord. Maar liet is wel
inljeressant, eraan te herinneren, Jat
het werk zou kunnen worden uitge
voerd voor 'n som, die overeenkomt
me,' Engelands oorlogskosten geduren
de vijf dagen, dat is ongeveer 30 mil
lioen pond sterling.
Er zijn een viertal plannen geweest,
als men dat van 1802 - 'n idee van Na
poleon, toen hij nog niet aan het Conti
nentale St!elsel had behoeven te den
ken - meerekent. De meeste plannen
waren van Fransche afkomst, maar in
1866 gaf een Engelsch ingenieur er zijn
gedachten aan. De Fransch-Duitsche
oirlog haalde er een streep door.
Het energiekste plan is echter dat
van de genoemde maatschappij, die
reeds in 1872 werd upgerich, met den
zegen van de Fransche en Brioche Re
geering.
Men begon aan den Franschen kant
en ook aan den Engelsclien kant, bij
Dover, met het graven van schachtten
naar de diepte, die de tunnel zon moe
ten hebben.
Maar met eiken schep grond, die uit
gegraven werd in den kalkachti^en
grond van Kent, nam heV wantrouwen
van het Engelsche volk in liet plan toe.
En de Engelsche generale staf be
sliste plotseling, dat ze de verantwoor
delijkheid voor den toestand, die zou
ontstaan, als er een gang was tusschen
Frankrijk en Engeland, waar troepen
doorheen konden marcheeren, niet kon
aanvaarden.
En met variaties heeft dit miitair
bezwaar zich tot lieden doen gelden.
Misschien zal men zich thans in En
geland niet langer blind staren op de
militaire nadoelen en de voordeelen
kunnen gaan onderkennen. Maar
schalk Foch heeft in 1921 gezegd, dal
de tunnel den oorlog van 1914-1918 mis
schien zou hebben kunnen voorkomen
en in elk geval de geallieerde overwin
ning met twee jaar zou hebben ver
vroegd.
De Britten zeggen, dat zij den oorlog
zoo snel mogelijk willen eindigen, dat
beteekent, zoo snel mogelijk dc over
winning willen behalen. Als zij denken
aan de uitspraak van den grooten veld
maarschalk, zullen zij wellicht nog
aanleiding kunnen vinden de uitvoe
ring van het tunnelplan te bevorderen
terwijl de oorlog woedt. Er zijn nog le
dige handen genoeg, die met dit graaf
werk een belangrijk aandeel zouden
hebben in de bespoediging van een lin
de, waarnaar de gansche wereld
smacht.
Dijkgraaf en Heemraden van het
Waterschap
maken bekend, dat Ingelanden
van het Waterschap bij vooruit
betaling vóór 15 MEI 1940
in de maand Juni, doch niet an
ders dan 3, 6 of 9 M3, in de af
meting v* tot 1 c.m. of 1i tot 21
c.m. Opgaven moeten schriftelijk
worden gezonden aan den Opzich
ter te Schagerbrug vóór 1 Februari
1940.
MARKTBERICHTEN.
Leeuwarden, 19 Januari. Stieren, 48 Enter
f 60130 82 Twenter f 130365 per stuk 404
Vette koeien f 125300 per stuk, 4475 cent
p. kg 810 Melk- en KaJfkoeien f 115—270
138 Pinken f 35100 585 nuchtere kalveren
f 5—9.50 7 vette schapen f 1424 70 weide
schapen f 10—20 516 lammeren f 9—17 per
stuk 309 vette varkens f 45155 per stuk,
5063 cent per kg 20 magere varkens 20
50 cent per kg 26 kleine biggen 9 918 per
stuk 18 bokken en geiten 28 paarden. To
taal aanvoer 3766 stuks.
Het 7906 ton metende m.s. „Arendskerk" van de N.V. Vereenigde Scheepvaart Mij. te
Den Haag is Maandagmiddag in de Golf van Blscaje getorpedeerd. De bemanning is gered