TWEEDE BLAD. ZATERDAG 20 JANUARI 1940 No. 8 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WIERINGEN EN OMSTREKEN NOOTJES Ruwe handen lUROL. verzacht en geneest ZIJPE EN HAZEPOLDER GRINT KUNNEN BEKOMEN WIERINGER COURANT Voor den graslandgebruiker. i. Het gaat er nu spannen Weinig krachtvoer van niet altijd bekende kwaliteit. Toch liefst behoorlijk vee, die aan hun vier poten genoeg hebben om niet te vallen. Geen magere jammergestalten dus En die daarbij een flinke plomp melk ge ven met flink vet. En dan toch zeker anderhalve koe per bunder Jongvee niet meegeteld. Noodzake lijke paarden ook niet. En schapen vier stuks voor één melkkoe gerekend. 't Gaat maar om een basis voor behoorlijk grasland. Wat is behoorlijk Behoorlijk grasland kan met een juiste behandeling in jaren met normaal weer bovengenoemd vee onderhou den met betrekkelijk weinig krachtvoer. En dat zomer en winter door, zonder de normale melk- en vetproductie te belemmeren. Er is ook best grasland. Dat kan nóg meer leveren. Er is ook slecht grasland. Dat levert min der. Soms véél minder. Er is tenslotte ook véél behoorlijk en zelfs best grasland, dat niet juist wordt behan deld of gebruikt. Dat levert ook minder, veel minder dan de opgesomde basis. Daar ploe tert de boer zich krom en moet toch op 't laatst de strijd opgeven. Als U, lezer,, zich op zulk drijfzand bevindt en toch niet tegen pittig werken opziet, dan valt er wat aan te doen Het is nog tijd om U beter te wapenen vóór de weideperiode. Maak plannen. Vraag advies aan den Rijkslandbouwconsu- lent te Schagen. Het kost niets. En..,.kraak de volgende Nootjes. H. P. GEMEENTE ZIJPE. BURGERLIJKE STAND Gem. Zijpe van 12 l.m. 18 Jan. 1940 Geboren Trijntje, dochter van Pie- ter van Eeten en Trijntje Cornelia Bouthoorn Jan Hendrik, zoon van Pieter van Eeten en Trijntje Bou:hoorn Joanne Catharina Maria, dochter van Cornelis Jacobus de Wit en Agatha Johanna Strooper. Ondertrouwd Geene. Getrouwd Jacob Luit, 25 jaar, veer man en Adriaantje Vos, 20 jaar, beiden te Zijpe Cornelis Schouten, 32 jaar, manufacturier te Schagen en Alida Wilhelmina van Duin, 29 jaar, te Zijpe Overleden Geene. PREDIKBEURTEN^ ZIJPE. ZONDAG 21 JANUARI. NED. HERV. GEM. Oudesluis v.m. 10 uur Ds. Witkop. Burgerbrug, St. Maartensbrug, Petten en Schagerbrug geen dienst. HRuwe huid, Schrale lippen Doos 30 en 60 ct. Bij Apothekers en Drogisten. „FOSSIEL" GRONDWATER Bijvoorbeeld onder West-Fries land en Wieringen. Voor de Geologische Vereeniging hield ir. W. F. J. M. Krul, directeur van het Rijksbureau voor Drinkwater voorziening, een voordracht over den invloed van marine transgressies op de samenstelling van het grondwater in Nederland. Spr. gal een uiteenzetting van de wijze, waarop het gronuwater in ons land wordt gevormd en gevoed. Door de wisselwerking tusschen grondwater en aardlagen tengevolge van het feit. dat in water vele stollen opiosbaar zijn, houdt in sommige op zichten de samenstelling verband met de geologische geschiedenis, in hel bij zonder met den stand en de plaats van de zee in de opvoigende tijdperken Tot voor kort had men den indruk, dat het brakke en zoute water in den ondergrond van westelijk naar noorde lijk Nederland vooral zijn oorsprong had in de recente Noordzee, waarbij dan plaatselijke intiltratie van regen water, vooral in de duinen en in som mige hooggelegen polders, voorraden van zoet water had gevormd, welke als het ware drijven op het soortelijk zwaarder zoute water. In de laatste jaren zijn echter gegevens beschikbaar gekomen zoowel uit Noord-Brabant als Gelderland en Nrd. en Zuid-Hol land, waaruit blijkt, dat het zoute grondwater vaak van veel hoogeren ouderdom is dan men vroeger dacht. Berekeningen van de Zuiderzeewer ken, gestaald dior uitkomsten van grindoiu'erzoek van den bodem van het IJsselmecr, en door ontziltings- onderzotk in den Wieringermcer, heb ben nader inzicht gegeven in de snel heid van verzouiings- en verziltings- processen. Gebleken is, dat de dilfusie, veroorzaakt door het verschil in zout- concentratie tusschen brak en zoei water, een factor van beteekenis kan zijn, doch dat dezé van veel geringeren invloed is dan de beweging van lie' grondwater, wanneer althans eenig verband aanwezig is, zooals in de dui nen en in de droogmakerijen, waartn 'n kwel van beteekenis optreedt. Daar nu de grond waterbeweging op zichzelf uitermate langzaam ge schiedt, vereisclit de uitbreiding van zout1 of zoet water door diffusie zéér lange perioden. Nog veel onderzoek en berekening zullen noodig zijn, om de hierbij optredende verschijnselen kwan titatief op te helderen, maar tóch acht spr. dc aanwezigheid van „fossiel" grondwater van zeer hoogen ouderdom op verschillende punten van ons land wel zeker. Van verschillende plaatsen gaf spr. daarna bijzonderheden, waarbij werd betoogd, dat het betrekkelijk zoete water in den ondergrond van West- Friesland meer dan 8000 jaar oud moet zijn. Het zoete water onder het1 keileem op Wieringen dateert van vóór 60.000 jaar. BJNNENLANDSCH NIEUWS. „HOLLAND" EN „IJSSEL" NAAR AMSTERDAM TERUG. De „Friesland" blijft alleen achter. Nieuwe observatie^; van Parmentier. Opnieuw is gistermorgen een poging ge daan om per vliegtuig de schepelingen van de „Holland", de „Friesland" en de „IJssel' van leeftocht te voorzien en tevens om nauw keurig de positie te bepalen van de beide ijsbrekers „Daniël Goedkoop" en „Willemi- na Goedkoop", welke Woensdag zijn uitgeva ren, om de drie door het ijs op het IJsselmeer ingesloten schepen van de firma Koppe te Amsterdam te ontzetten. Het resultaat van de opsporingsvlucht is ditmaal gunstiger geweest dan Donderdag en ongetwijfeld hebben de weersomstandigheden daartoe alles bijgedragen. Immers gisteren was het vliegtuig uit het grootste gedeelte van het IJsselmeer te overzien, en zoo viel het Parmentier die van vorige vluchten nog wist, waar hij de schepen moest zoeken, niet moeilijk het convooi van Koppe te ontdek ken. Het was een groote verrassing voor de op varenden van dit vliegtuig, dat men in de onmiddellijke nabijheid van de „Holland" en de „IJssel" de beide ijsbrekers ontwaarde. De toestand was sedert Donderdag toen Par mentier, terugkeerende van een postvluht naar Schiermonnikoog, toevallig over de drie schepen vloog, wel veel veranderd. Toen wa ren de ijsbrekers nog verscheidene kilome ters van het convooi verwijderd. Thans lagen de ijsbrekers langszij en om de „Holland" en de „IJssel" was een breede vaargeul uitgebroken. Met hun kolossale ijs brekers hadden de sleepbooten van Goedkoop de dikke ijslaag vernield en de twee schepen van Koppe lagen thans in open water, met de kop reeds voor een deel gekeerd ten op zichte van Donderdag. Laag vloog Parmentier met zijn Fokker over de schepen en hoewel de opvarenden van de schepen van Koppe door teekens op het ijs te kennen gaven, dat zij, nu de sleep booten voedsel en brandstof hadden ge bracht, zeker tot heden Zaterdag van leef tocht voorzien waren, heeft men van het K.L.M.-vliegtuig tien pakken levensmiddelen over boord geworpen, op dat, mochten zich nieuwe moeilijkheden voordoen, aan voedsel geen gebrek zal zijn. Toen het vliegtuig over kwam konden de inzittenden constateeren dat aan boord van de Holland en de IJssel koortsachtig gewerkt werd om de schepen toe vertrek gereed te maken. Da „Friesland" verharen Aan boord van de Frich nd" was evenwel geen drukte te bespeuien en dit was wel het eerste bewijs dat de bemanning geen pogin gen meer zou doen dit schip naar veilige ha ven te brengen. Hierdoor moet men dit trofsche schip van de reederij Koppe wel als verloren beschou wen. Het schip ligt evenwel in ondiep water. Waarnemingen hebben aangetoond, dat on der den kiel nog slechts 25 cm. water staat, zoodat het schip niet onder de oppervlakte kan zinkën. De mogelijkheid blijft dus be staan dat men het wrak later nog zal kunnen bergen. HET MILTVUUR. Verboden cadavers te slachten. De directeur van den Veeartsenijkundigen Dienst heeft, voor zooveel noodig, onder de aandacht van de districtshoofden, inspec teurs van den dienst gebracht, dat het op grond van het Koninklijk Besluit van 23 Februari 1922, no. 80, ex-artikel 18 der vee wet, verboden is bij miltvuur en vermoeden van miltvuur, aan kadavers van gestorven en afgemaakte dieren, slachthandelingen te verrichten. Een en ander ter voorkoming van verspreiding van smetstof, tevens echter met het oog op het gevaar voor de personen, die deze handelingen zouden verrichten, alsmede voor het personeel van de destructleonderne- mingen. Tevens wijst de directeur er op. dat het noodzakelijk is, dat bijzondere aandacht wordt geschonken aan gestorven dieren in het algemeen. Naar aanleiding val/publicaties in dagbla den, alsof er niet voldoende serum door de Rijksseruminrichting zou zijn afgeleverd of afgeleverd zou kunnen worden, deelt de di recteur voornoemd mede, dat tot dusverre san elke aanvraag is kunnen worden voldaan, terwijl ook in de toekomst serum in voldoen de mate aanwezig zal zijn. Voor eventueele ziektegevallen bij den mensch tot op heden geen enkel is door de Rijksseruminrichting aan het centraal in stituut voor de volksgezondheid te Utrecht serum geleverd. VOOR DEN PRIJS VAN VIJF DAGEN OORLOG IS ER EEN KANAALTUNNEL. Symbool van de Britsch-Fran- sche verbondenheid. Het transport van de Britsche troe pen naar Frankrijk zou zonder glorie voor de organisatoren, maar ook zon der gevaar zijn geschied, als er een tun nel was geweest tusschen de Engel- sche en de Fransche kust', op de plaats waar ze elkaar het dichtst naderen. Het plan om zulk een tunnel te hou wen is altijd, enkele jaren geleden nog, afgestuit op de bezwaren van den Raad voor de Rijksverdediging van En geland. Het idee van de „prachtige af zondering" bleef leven, hoezeer alle Europeanen ook hadden leeren vliegen en hoezeer dus de practische bet/eeke nis van de prachtige afzondering stra tegisch, in tegenstelling met geogra fisch, niet meer bestond. Men kan slechts de gevolgtrekking maken, dat de Raad voor de Verdedi ging van het Britsche Rijk in de diep ste hoeken van zijn hersenen een ze ker wantrouwen bleef koestelen tegen alles wat vastelandsch was, wat Fransch was incluis. Zoo'n tunnel zou het Vereenigd Ko ninkrijk concreet vasthechten aan net' Europeesch vasteland en deze gedach te was in strijd met( het eilandelijk we- wezen van het Britsche volk. Dat hielp de bezorgde strategen. Er was nooit als de zaak van den bouw ter sprake kwam, 'n populaire „out- cry"y ten gunste van het plan. De voor standers verklaarden wel, dat het toch een klein kunstje was den tunnel, als oorlogsomstandigheden het noodig maakten, af te sluiten, maar deze op merking werd om de een of andere on begrijpelijke reden nooit klemmend ge vonden. De liefde kwam van één kant. De liefde voor deze tunnel is altijd van één kant gekomen. En het is geen wonder, dat het idee thans weer wordt opgeworpen van dezelfde zijde. Zal het nu in Engeland in betere aarde vallen? Het kan wel nieti anders of de Britsche grond moet er vruchtbaarder voor zijn. Ook in Engeland is den laatstfcn tijd zeer veel den nadruk gelegd op de be teekenis van de innige Britjsch-Fran- sche militaire en economische samen werking. Stiemmen uit het publiek, in de ingezonden stukken der Kranten, hebben reeds verlangd, dat; dit symbo- isch zal worden aangeduid met de in voering van een port van anderhalven stuiver voor brieven naar Frankrijk om dit land internationaalp oostaal in de' greep van Engelands bloedverwan ten, de zelfbesturende Dominions en de Vereen. Staten te brengen. Maar wat is een nietig postzegeltje als symbool vergeleken bij een Kanaal tunnel die een onverbreekbaren band legt tusschen de gezworen kameraden 140 jaar plannen. Men kan niet zeggen, dat men in dit geval met 'n onbekookt; idee te doen heeft, dat geboren is en gekoesterd wordt' in de diepere warmte van de Britsch-Fransche vriendschap van de zen tijd. Als het om koken gaat, kan men zeggen, dat het al bijna ander halve eeuw op het vuur heeft gestaan. En het is jaren lang van alle kanten bekeken door de Kanaaltunnel Maat schappij, die tot den huidigen dag zich tegen alle liquidatie-pogingen verzet en kantjoor houdt in de City van Lon den. En deze maatschappij heeft aan deelhouders in Frankrijk zoowel als in Engeland. Elk jaar brengt ze, zooals dat een behoorlijke maatschappij past, 'n jaarverslag uit, waarin wordt ge meld, dat er niets t.e melden is en dat er nog geen dividend kan worden uit gekeerd. Voor 30 millioen pond. Reeds meermalen zal men van de bijzonderheden van het Kanaatunnel- plan hebben gehoord. Maar liet is wel inljeressant, eraan te herinneren, Jat het werk zou kunnen worden uitge voerd voor 'n som, die overeenkomt me,' Engelands oorlogskosten geduren de vijf dagen, dat is ongeveer 30 mil lioen pond sterling. Er zijn een viertal plannen geweest, als men dat van 1802 - 'n idee van Na poleon, toen hij nog niet aan het Conti nentale St!elsel had behoeven te den ken - meerekent. De meeste plannen waren van Fransche afkomst, maar in 1866 gaf een Engelsch ingenieur er zijn gedachten aan. De Fransch-Duitsche oirlog haalde er een streep door. Het energiekste plan is echter dat van de genoemde maatschappij, die reeds in 1872 werd upgerich, met den zegen van de Fransche en Brioche Re geering. Men begon aan den Franschen kant en ook aan den Engelsclien kant, bij Dover, met het graven van schachtten naar de diepte, die de tunnel zon moe ten hebben. Maar met eiken schep grond, die uit gegraven werd in den kalkachti^en grond van Kent, nam heV wantrouwen van het Engelsche volk in liet plan toe. En de Engelsche generale staf be sliste plotseling, dat ze de verantwoor delijkheid voor den toestand, die zou ontstaan, als er een gang was tusschen Frankrijk en Engeland, waar troepen doorheen konden marcheeren, niet kon aanvaarden. En met variaties heeft dit miitair bezwaar zich tot lieden doen gelden. Misschien zal men zich thans in En geland niet langer blind staren op de militaire nadoelen en de voordeelen kunnen gaan onderkennen. Maar schalk Foch heeft in 1921 gezegd, dal de tunnel den oorlog van 1914-1918 mis schien zou hebben kunnen voorkomen en in elk geval de geallieerde overwin ning met twee jaar zou hebben ver vroegd. De Britten zeggen, dat zij den oorlog zoo snel mogelijk willen eindigen, dat beteekent, zoo snel mogelijk dc over winning willen behalen. Als zij denken aan de uitspraak van den grooten veld maarschalk, zullen zij wellicht nog aanleiding kunnen vinden de uitvoe ring van het tunnelplan te bevorderen terwijl de oorlog woedt. Er zijn nog le dige handen genoeg, die met dit graaf werk een belangrijk aandeel zouden hebben in de bespoediging van een lin de, waarnaar de gansche wereld smacht. Dijkgraaf en Heemraden van het Waterschap maken bekend, dat Ingelanden van het Waterschap bij vooruit betaling vóór 15 MEI 1940 in de maand Juni, doch niet an ders dan 3, 6 of 9 M3, in de af meting v* tot 1 c.m. of 1i tot 21 c.m. Opgaven moeten schriftelijk worden gezonden aan den Opzich ter te Schagerbrug vóór 1 Februari 1940. MARKTBERICHTEN. Leeuwarden, 19 Januari. Stieren, 48 Enter f 60130 82 Twenter f 130365 per stuk 404 Vette koeien f 125300 per stuk, 4475 cent p. kg 810 Melk- en KaJfkoeien f 115—270 138 Pinken f 35100 585 nuchtere kalveren f 5—9.50 7 vette schapen f 1424 70 weide schapen f 10—20 516 lammeren f 9—17 per stuk 309 vette varkens f 45155 per stuk, 5063 cent per kg 20 magere varkens 20 50 cent per kg 26 kleine biggen 9 918 per stuk 18 bokken en geiten 28 paarden. To taal aanvoer 3766 stuks. Het 7906 ton metende m.s. „Arendskerk" van de N.V. Vereenigde Scheepvaart Mij. te Den Haag is Maandagmiddag in de Golf van Blscaje getorpedeerd. De bemanning is gered

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 5