Deurwaarder Prins JÖWHLEH ziet beter 0 Fa. lok. lauwers -lelel M hervat haar rapetitie's iroamscne UKvereenign BRIL HOUDT ZITTING BIJ DEN SCHIPPER AAN BOORD FOTO Jac. DE BOER te Wieringen op Z~,T—— ZATERDAG 24 FEBR. a.sJ - - i p 1 3: f T' I I :/i - j :H' van 1012 uur ten huize van den Heer BROUWER Hippolytushoef. MEVR. LINDBERGH MET HAAR MAN OP EEN VAN HAAR LUCHTREIZEN OVER EUROPA. ANN MORROW LINDBERGH PLEIT VOOR VREDE. En in dit pleidooi stelt zij aan de vrouwen van de geheele wereld de vraag „Hoe ziet de toekomst er in onzen droom voor onze kinderen uit Ann Morrow Lindbergh, de echtgenoote van den beroemden Amerikaanschen vlieger heeft in „Readers Digest" een hartstochtelijk plei dooi voor den vrede gehouden, bewogen als zij is door de veie ellende, welke Europa nog te wachten staat, indien de oorlog zou voort duren. Ik heb geprobeerd dit artikel niet te schrij ven, zegt zij. Ik heb geprobeerd om me tot „kousenstoppen en kopjes wasschen" te be palen, om op te gaan in mijn kinderen en mijn huishouden. Ik heb geprobeerd de ge dachten aan Europa en den oorlog terug te dringen en me met mijn eigen zaken bezig te houden. Maar ik kan het niet. Ik ga naar bed met deze gedachte en ik sta er mee op Ze zijn aanwezig, als ik mijn jongen !s mor gens naar school breng, wanneer de boomen in den herfstnével hun vlammenden bladeren- schat naar den stralenden hemel heffen. Welk een schoonheid, denk ik dan maar in Europa vechten ze Diezelfde gedachten houden me bezig, als ik met mijn kleine voor het raam zit en hij v/ijst me een vliegmachine, die haar weg zoekt in het kristalheldere blauw boven ons. Maar in Europa laten ze bommen val len. denk ik dan. De vliegmachine, die nog steeds zoo'n won der voor me is. dat ik er geen voorbij kan la ten gaan, zonder op te zien. dat ik er geen kan hooren, zelfs niet op verren afstand, zonder haar in mijn hart te zegenen de vliegmachine kan niet meer gezien worden ah de uitdrukking van het mooiste, dat bestaat de hoop van den mensch, zij is de uitdrukking geworden van het verschrikkelijkste op aar de de vrees van den mensch. Misschien komt het alleen, doordat ik de gelukkigste jaren van mijn huwelijksleven in Engeland en Frankrijk heb doorgebracht, dat ikdat allemaal voel, misschien omdat ik daar vrienden heb en aan hun lijden denk, mis schien omdat ik het leven en denken daar zoo bovenmate ben gaan waardeeren en ik daar steeds ben teruggekeerd als in een soort in tellectueel en geestelijk tehuis. En omdat dit alles zoo is, verlang ik harts tochtelijk naar het einde van den oorlog, een spoedig einde van dit conflict, hetgeen niet wil zeggen, dat ik zou willen, dat er steun zcu worden verleend aan agressie of dat ik bruut geweld zou willen goed praten. Ik haat het gebruik van bruut geweld evenzeer als gij. ik haat het in het kleine zoowel als in het groote, in volken, zoowel als in het persoon lijke leven. Ik zie niet graag, dat het ééne menschelijke •.vezen zich met geweld opdringt aan het an dere, noch op het terrein van het verstand, noch op dat van den geest of het gevoel. Ik geloof, dat men eerder een stap achteruit moet gaan dan ook maar te raken aan de persoonlijkheid zijns naasten of te treden op den grond, waarover zijn schaduw valt. Dat is één van de redenen waarom ik de voorkeur geef aan schrijven boven spreken. Als ik me met u in een vertrek bevind, moet gij, alleen al uit beleefdheid, naar mij luisteren, maar er is niet de minste noodzaak om deze regelen te lezen ik dring ze u niet op. Ik wil thans ook niet over oorlog praten en al het vreeselijke, dat er het gevolg van is. Ik wil denken aan een vrede, die tot stand zou komen aan het begin, inplaats van aan het eind van den oorlog. Als hij eens een feit was, voordat millioenen levens verloren wa ren gegaan, voordat de krachten verbruikt waren en bitterheid de harten der menschen li ad vervuld Is er aan geen enkele hoop op de oplossing van de Europeesche problemen ALS DIT KIND BETER WORDT De hoop op de toekomst is thans gelijk aan de hoop. die een moeder koestert, die zit aan hei ziekbed van haar kind. Als dit kind beter wordt, o God wat zal ik dan niet doen om zijn leven mooi en waardevol te maken. Als Gij het slechts wilt sparen De wereld zich zich tegenwoordig tegenover problemen geplaatst, die even ernstig zijn als oorlog en véél méér het offer waard zijn. Geen enkel van deze problemen zal door de zen oorlog worden opgelost. Zij zullen ons blijven aanstaren, als de strijd voorbij is, en in nog ernstiger vormen dan thans. Het zal aan onze kinderen overgelaten worden deze problemen op te lossen in een atmosfeer van r.og grooter vrees, verbittering en wantrou wen, dan waarin wij thans leven. Hoe kun nen de vraagstukken opgelost worden zonder dat er vrede is En van deze oplossing hangt waarschijnlijk de toekomst der wereld af. Voor het eerst in de geschiedenis der menschheid, zooals dr. Carrel zoo prachtig in zijn boek „De mensch, de onbekende" (L' bomme inconnui uiteenzet, is een kwijnende beschaving in staat de oorzaken van haar verval te onderscheiden. Voor het eerst heeft zij de kolossale macht der wetenschap tot haar beschikking. Zullen wij deze kennis en deze macht gebruiken Het is onze eenige hoop als wij aan het noodlot, dat alle groote beschavingen van het verleden getroffen heeft, willen ontkomen. Maar, zooals dr. Carrel in zijn boek ook duidelijk maakt, onze beschaving heeft niet genoeg aan de macht van de wetenschap. Een moeder, die bidt aan het ziekbed van haar kind, weet dit. Het is niet uit zucht tot om- kooping, dat zij de knieën buigt met de woor den Als dit dit beter wordt, wat zal ik dan niet doen om zijn leven mooi en waarde vol te maken. In dat uur van lijden heeft zij een visioen gehad. Ze heeft gezien, wat het kind kon zijn, wat zijn Schepper bedoeld had, dat het zou zijn. Zij ziet de droomen, die zij om het kind heeft gehad en de droomen van alle moe ders. Zooals zij, zou de wereld thans op haar knieën moeten komen. Zooals zij, moest de wereld bidden, dat het kind gespaard mocht worden, dat er vrede mocht komen, zoodat het nieuwe leven zich zou kunnen ontplooien -- de nieuwe droom welke met smart ontvan gen is. Door dit geloof gedreven, dring ik aan op een geduldige, taaie vredesactie. Geen ver minkte en in flarden gescheurde vrede, ver moeid strompelend aan het einde van een langen oorlog, maar een vrede in de volle kracht en schoonheid van zijn vermogens. Geen vrede, gebaseerd op bittere vernedering aan de eene zijde en bittere aanmatiging aan den anderen kant, maar gebaseerd op een wederkeerig verlangen naar welvaart. Wat kunnen wij, vrouwen, voor den vrede doen, buiten het eeuwige werk van de zorg voor huis, kinderen en echtgenoot Wij kunnen onzen geest en ons hart open houden. Onzen geest niet alleen door het lezen van krantenartikelen en boeken, die in trek zijn, maar, wat van meer belang is, door het lezen van geschiedenis en filosofie. We moeten niet alleen de worstelingen van onzen tijd bestudeeren, maar ook die in het verle den, opdat wij de huidige meer objectief zul len kunnen beschouwen en wij voor hen, die uit ons putten kinderen, echtgenooten en vrienden reservoirs van redelijkheid zullen zijn in een eeuw van onredelijkheid. Maar niet alleen naar het verleden en het heden moeten wij zien, ook vooruit naar de toekomst, naar de wereld, waarop wij voor onze kinderen aanspraak maken. en U ziet er beter uit met „HET GROENE KRUIS" J. H. VRIEL1NK HOOGZIJDE 115, TEL. 31: Sï.L i 10 UITMUNTENDE ROMANS per BIJ ABONNEMENT f 18. CHINA DIEUWERTJE HAAR ZOON DE STRIJDER GODS MOORD TE SCHEVENINGEN HET TROTSCHE HART HET EEN OF HET ANDER SMID BANG DE KOERIER UIT SPANJE DE ZANG DER JAREN Werkelijke kostprijs f 37.50 Als abonné betaalt gij voor deze 10 schitterende boeken SLECHTS 18.—. BOSKER's BOEKHANDEL Middenmeer. jaar. f 5.90 f 2.90 f 3.90 f 3.25 f 2.90 f 4.50 f 3.50 f 3.50 f 3.25 f 3.90 VRAAGT PROEFMESJE. KROEZE'* BAZAK SL00TD0RP. 10 stuks 25 ct. (uit een artikel van J. I. Sijbesma in „Mensch en Maatschappij," Amsterdam, 15 November 1989) t VERVOLG.) In iedere zijwand zijn twee ramen, die echter lang niet altijd geopend kunnen worden. Aan de buitenkant kunnen ze afgesloten worden met ijzeren schuiven, mede om de ruiten bij ruwe zee tegen stukslaan te beveiligen. Bene den de ramen zijn vaste buffetkasten getim merd. Via het keukentje en enkele traptreeajes komt men in het slaapvertrek, dat dus geheel achter in het schip is gelegen. Aan beide kan ten is een tweepersoons kooi ingebouwd. Daaronder en tegen de achterwand is berg ruimte. Evenals in de roef heeft de ventilatie plaats door een „koekoek" in het dek. Ge heel voor in het schip, in het „vooronder", zijn meestal nog een paar kooien, waar even tueel personeel of de oudste jongens slapen. Op dergelijke schepen is het watervat al vaak vervangen door een grotere tank. Langs een leiding kan het water in de keuken wor den opgepompt. De betekent een grote ver betering. Is in het schip later een motor geplaatst, dan is achter tegen de roef de stuurhut ge bouwd. Deze staat dus boven het slaapvertrek, wat hier een minder goede ventilatie kan betekenen. De machinekamer komt onder de roef te liggen en kan door het ruim en soms ook langs het slaapvertrek bereikt worden. Dit laatste heeft het nadeel, dat men daar een sterke olielucht krijgt. Op nieuw gebouwde motorschepen is de roef ruimer, de ramen zijn groter en kunnen geopend worden. In het algemeen is hier be ter aan de eerste eisen der hygiëne voldaan. De stuurhut staat voor de roef, de machika- mer ligt hieronder en gedeeltelijk onder de roef. De toegang tot de machinekamer is voor de stuurhut aan dek. De slaapplaats ligt nü achter de roef, op dezelfde hoogte. Dit ge deelte is door schuifdeuren van het woonge deelte gescheiden. In de kooien zijn flinke raampjes aangebracht, die licht en lucht kun nen doorlaten. De kooien zelf zijn ook be hoorlijk van afmetingen. Een groot gezin zal zich niettemin nog vaak moeten behelpen, wat aantal slaapplaatsen betreft. Op de schepen met motorkracht kan men in verscheiden gevallen voor electrisch licht zorgen, wat ook een grote verbetering is. Op de andere schepen wordt petroleumverlichting gebruikt met alle nadelen van dien als brand gevaar, luchtverontreiniging en slecht licht. Hoe kleiner het schip, hoe moeilijker de watervoorziening is. Is er alleen een water vat, dan moet voor veel doeleinden het op pervlaktewater dienst doen. Neemt men in aanmerking, dat dit door alle schippers en door veie walbewoners wordt gebruikt voor vuilafvoer, dan is het begrijpelijk, dat hier in gevaren liggen voor de gezondheid. Toch gaat ook hier de natuur boven de leer en schijnt gewenning veel gewicht in de schaal te leggen. Want men hoort niet van zoveel ziektegevallen door gebruik van oppervlak tewater, als men ln theorie meent te kunnen verwachten. Op het grotere schip met de watertank wordt alleen het minder verontreinigde water van meren of rivieren gebruikt voor wassen e d. Toch wordt dit nog vaak onoordeelkundig gedaan, omdat men niet op^de hoogte is met ae gevaren, die er liggen in het gebruik van oppervlaktewater. Aan boord van de grotere schepen kan bij een redelijke verdienste het wonen, gerekend naar de omstandigheden, tamelijk comforta bel zijn. Op de kleine schepen blijft de woon gelegenheid primitief. De slechte verdiensten, die het moeilijk maken om in goede kleding en voeding te voorzien, vergroten nog de ge varen, die hierin liggen. Komt men met deze wetenschap aan boord bij den doorsnee-schipper, dan valt het op, hoe netjes alles is onderhouden en hoe gezel lig en behagelijk het interieur aandoet. Daar dit grotendeels het werk is van de schippers vrouw, is een woord van bewondering voor haar hier op zijn plaats. Want men bedenke hierbij met hoe weinig voorbereiding en hulp middelen zij haar taak als „huisvrouw" moet vervullen, terwijl zij daarnaast vaak een groot deel van haar tijd en kracht moet ge ven aan de bedrijfswerkzaamheden. Het gezinsleven aan boord. Aan de ene kant bestaat de mogelijkheid, dat de schipper geholpen wordt door zoons of personeel. Voor de vrouw blijft dan alleen de taak als „vrouw en moeder" over. Meer komt net voor, vooral bij het jonge gezin, dat de schipper niet in staat is, om er voldoende personeel op na te houden. Dan neemt dus de vrouw het overblijvende werk op zich. Er ontstaat dan een samenwerken voor het be drijf tussen man en vrouw. Samen bespreken ze de moeilijkheden en mogelijkheden die zich iedere dag weer in een andere vorm voordoen. En samen wordt al het werk aan HET ADRES VOOR Broeiramen, één ruiters glas, Vruchtboomcar- bol (na de vorst). Rietmatten. Raffia, Pokon Ceresan is A. BOERHAVE, Kweeker, Middenmeer Tel. 97. dek verricht. Dan is de vrouw in de eerste plaats de „kameraad". Daarnaast kan ze haar plicht als huisvrouw vervullen, ln de tijd die er overblijft. Deze verhouding drukt haar stempel op het gezinsleven aan boord. Als de vrouw zich het grootste deel van haar tijd moet wijden aan het bedrijf, dan is het gevolg daarvan, dat aan huishoudelijke bezigheden minder aan dacht kan worden geschonken in de tijd dat er gevaren wordt. Ook kan ze zich dan veel minder met de kinderen bemoeien. Slechts het noodzakelijke werk op huishou delijk gebied wordt gedaan, waarbij, op zijn beurt, ook de man helpt. Dit gebeurt vooral in de gezinnen, waar de kinderen nog te jong zijn, om al iets van het werk over te nemen. Op een „zware route" komt de bereiding der maaltijden wel eens minder goed tot haar recht. Het is een belangrijk, maar ook een veel tijdvragend onderdeel van het dagelijks programma. En niet altijd is er dan gelegen heid om een behoorlijk warm maal klaar te maken dus gaat het wel eens over Wat het nuttigen van de maaltijden betreft, is het duidelijk, dat men daar dan ook niet veel werk van kan maken. Man en vrouw lossen elkaar af en ieder verorbert gauw zijn portie. Onderwijl kwijten de kinderen zich zo goed mogelijk van hun taak om „het bordje leeg te eten," nu en dan geholpen of aangespoord door vader of moeder. Bij ruw weer of als om een andere reden de „bemanning" doorlopend paraat moet zijn (schutten, varen bij mist of in onbekend wa ter, enz.) is het geen tijd om te luisteren naar kinderverhalen of te letten op geschrei. De kleintjes leeren al gauw, zich in die oogen- blikken zich zelf te helpen, zo goed en kwaad ze dat kunnen. Hoewel vele schippersvrouwen zich op de duur misschien niet thuis zouden gevoelen aan de wal, is het te begrijpen, dat ze ln zul ke situaties soms verlangen naar een rustig „burgerhuisje." Wanneer de vrouw bij storm helpt het schip besturen, mag ze er niet te veel aan dacht aan schenken, wanneer ze hoort, hoe door de deining haar net serviesje het zwaar te verantwoorden heeft, misschien aan scher ven gaat. Evenmin mogen dan haar gedach ten te veel afdwalen naar een kind, dat haar hulp nodig heeft door ziekte of moeilijkheden. Kan de schipper het andere dagen alleen wel af, nu, op het kritieke ogenblik, heeft hij haar voor honderd procent nodig om samen schip en lading, misschien het leven van hen allen te behouden. (Wordt vervolgd.) BOSKER's BOEKHANDEL H.-hoef Middenmeer. CONSULTATIE - BUREAU WITTE KRUIS WIERINGEN. ZITTING DONDERDAG 22 FEBR. Dr. DE GROOT (1—2 uur.) IN HET GYMNASTIEK-LOKAAL NIEUWE SCHOOL. H.-HOEF. DE BEKENDE NAAM VOOR HET B E 3 T E FOTOWERK. Keizerstr. 113 Den Helder. TELEFOON 450. Verkrijgbaar in Hippolytushoef COÖP.BOERENLEENBANK TE WIERINGEN. 4% STAATSLEENING 1940 Ons kantoor belast zich gaarne met inschrijving op bovengenoemde leening. BUIKBANDEN BUIKCORSETTEN BUSTEHOUDERS ELASTIEKEN KOUSEN HEBBEN WIJ IN ALLE SOORTEN VOORHANDEN Vakkundige bediening. PAYGLOP 3ALKMAAR. Ziekenfondslevercier. Ook Spoorfonds. Gem. Zangvereen. ZANG EN VRIENDSCHAP (Dir. Nico Snel) op Maandag 26 Februari, 8 uur, op de bovenzaal van den Heer H. Veerdig te Hippolytushoef. Nieuwe leden zijn van harte welkom. Contributie f 0.15 per week. per persoon. Aller opkomst dringend gewenscht. B. ZON Molenvaart 44 TeL 79 ANNA PAULOWNA. GEVESTIGD SEDERT 1920. CONTROLE OVER ZELF GEVOERDE BOEKHOUDINGEN. BOEKHOUDINGEN en BELASTINGZAKEN. Elke Maandagavond zitting te BREEZAND vanaf 6'/*9uur ten, huize van J. J. DE JONG. TE KOOP FORD B F, lichte motor Luxe 4 deurs Sedan van 1933. in prima staat. HILLMAN 1933 4 deurs SEDAN, licht zuinig wagentje in prima staat. Garage W. LEEUWENKAMP Telef. 55 H.-hoef. KAPITAAL RESERVES f 61.500.000. 150 KANTOREN IN NEDERLAND. GEEFT ADVIES INZAKE BELEGGINGEN. SAFE - LOKETTEN TE HUUR. Bij aankoop van Staats-, Provinciale-, en Gemeentestukken en pandbrieven van erkende Hypotheekbanken wordt eene rente gemaakt van 4 tot 5%, met halfjaarlijksche rente betaling. Inlichtingen bij KANTOOR HIPPOLYTUSHOEF TEL. No. 15.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Wieringer courant | 1940 | | pagina 4